Talousarvioesitys 2024
Pääluokka 32
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimenpiteillä tuetaan kestävää talouskasvua, joka edistää talouspoliittisesti vahvaa ja välittävää yhteiskuntaa.
Kestävä talous kytkee yhteen hallinnonalalla harjoitettavat politiikka-alueet, joita ovat erityisesti innovaatio- ja elinkeinopolitiikka, työllisyys-, yrittäjyys-, kuluttaja-, kilpailu-, alue-, luonnonvara-, energia- ja ilmastopolitiikka sekä työperusteista maahanmuuttoa, työelämän kehittämistä ja maahanmuuttajien kotouttamista koskevat politiikka-alueet. Hallinnonalan politiikka-alueet tarjoavat perustaa hallitusohjelman mukaiselle tavoitteelle, jolla mahdollistetaan kilpailukykyinen ja yrittäjämyönteinen Suomi, joka houkuttelee investointeja sekä turvallinen Suomi, jolla on huoltovarmuudesta nouseva kyky vastata kriiseihin.
Taloudellisesti vahvan Suomen keskeisin haaste on kääntää velkaantuminen laskuun, saavuttaa 80 prosentin työllisyysaste vuoteen 2031 mennessä ja nostaa t&k-rahoitusosuus 4 prosenttiin BKT:sta vuoteen 2030 mennessä. Globaalien arvoverkostojen murroksessa huoltovarmuuden turvaaminen on noussut entistä tärkeämmäksi strategiseksi kysymykseksi. Toisaalta Suomen elinkeinoelämän toimijoilla on erinomaiset mahdollisuudet hyötyä globaalista puhtaan siirtymän ja uuden teknologian ennustetusta investointiaallosta, mikä tarjoaa vahvat edellytykset teollisuuden uudistumiselle ja vahvistumiselle.
Yritysten pääsy maailmanmarkkinoille ja kilpailukyky niillä on ratkaisevan tärkeää. Menestyvät yritykset työllistävät, maksavat kilpailukykyisiä palkkoja ja investoivat tulevaisuuden kasvun edellytyksiin. Työ- ja elinkeinoministeriö tekee työtä eurooppalaisten sisämarkkinoiden toimivuuden edistämiseksi ja edistää hallinnonalan toimenpitein yritysten markkinoille pääsyä myös kolmansien maiden kasvumarkkinoille. Työ- ja elinkeinoministeriö edistää kotimarkkinoiden toimivuutta ja kilpailullisuutta, mikä osaltaan vahvistaa yritysten kykyä menestyä myös kansainvälisillä markkinoilla.
Yritysten menestys perustuu osaavaan työvoimaan ja sen riittävyyteen sekä kykyyn hyödyntää uutta teknologiaa ja muuta osaamista kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamisessa. Nopeasti muuttuva toimintaympäristö edellyttää myös kykyä ennakoida ja reagoida markkinoiden ja arvoverkostojen muutoksiin. Tki-toimintaan ja -yhteistyöhön pitkäjänteisesti kannustava ja ennakoitava kansallinen innovaatiojärjestelmä luo yrityksille menestymisedellytyksiä ja houkuttelee sekä kotimaisia että ulkomaisia sijoittajia ja tki-investointeja, osaajia ja yrityksiä. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimijat kannustavat yrityksiä kunnianhimoiseen tki-toimintaan ja monialaiseen yhteistyöhön tutkimusorganisaatioiden ja muiden tki-toimijoiden kanssa kotimaassa ja kansainvälisesti. Tavoitteena on uuden teknologian ja osaamisen kehittäminen, soveltaminen sekä erilaisten osaamisten yhdistäminen ja laaja hyödyntäminen kestävää talouskasvua ja yhteiskunnan hyvinvointia tukien.
Suurten yritysten uudistuminen ja menestys ovat tärkeitä koko talouden kasvun kannalta. Pitkäjänteisellä teollisuuspolitiikalla huolehditaan logistisesta kilpailukyvystä, saavutettavuudesta ja markkinoiden toimivuudesta, jolla houkutellaan investointeja ja turvataan kasvuhakuisten ja vientiin tähtäävien yritysten määrän kasvu. Yhtä lailla myös yritystoiminnan edellytysten turvaaminen kaikenkokoisissa yrityksissä tukee koko talouden kasvua. Työ- ja elinkeinoministeriö edistää laaja-alaisesti yrittäjyyttä ja kasvua. Ekosysteemisessä ja monenkeskistä yhteistyötä painottavassa lähestymisessä olennaista on erikokoisten yritysten, tutkimusorganisaatioiden ja muiden tki-toimijoiden, kuten kaupunkien, sitoutuminen yhteistyöhön pitkäjänteisesti.
Rahoituksen saatavuus ja pääomamarkkinoiden toimivuus tukevat kasvua. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan koottavalla erityisrahoitusyhtiö ja -instrumenttitoteutuksella täydennetään markkinapuutealoilla yksityisen rahoitus- ja pääomamarkkinan toimintaa. Julkisella vienninrahoituksella turvataan suomalaisyritysten tasavertaiset kilpailuolosuhteet globaaleilla markkinoilla ja edistetään vientiä ja työllisyyttä.
Työ- ja elinkeinoministeriö edistää työmarkkinoiden toimivuutta ja työelämän kehittymistä. Tavoitteena on nostaa työllisyyttä vähintään 100 000 työllisellä vuoteen 2027 mennessä. Tämän saavuttamiseksi helpotetaan työllistämistä, kehitetään kansainvälistä rekrytointia, lisätään paikallista sopimista työmarkkinoilla ja jatketaan työvoimapalvelujen uudistamista. Uudistamalla työelämän lainsäädäntöä muun muassa työllistämisen esteiden purkamisella on keskeinen osa työmarkkinoiden toimivuutta.
Uuden osaamisen luominen, työvoiman osaamisen joustavuus ja osaavan työvoiman riittävyys tulevat olemaan kilpailukyvyn ytimessä. Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen on välttämätöntä yritysten toimintaedellytysten turvaamisessa. Kotimaisen työvoiman työllisyysasteen noston ohella hallinnonalan toimijat edistävät työperusteista maahanmuuttoa elinkeinoelämän tarpeisiin painopisteinä korkeakoulutetut ja työvoimapula-alat.
Puhdas siirtymä voi luoda Suomeen runsaasti uutta elinkeinoelämää ja työpaikkoja, mutta sen toteuttamiseksi tarvitaan uutta, eri toimialoja yhdistävää osaamista. Luonnonvaroihin, puhtaaseen siirtymään ja niiden osaamiseen liittyvät työllistämismahdollisuudet hyödynnetään myös alueellisesti.
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala työskentelee valtakunnan eri alueiden kestävää talouskasvua ja elinvoimaa parantavien erityisvahvuuksien hyödyntämiseksi. Työ- ja elinkeinohallinto edistää kaupunkien kanssa kumppaneina talouden vauhdittamista työllisyyden, innovaatiopolitiikan ja kansainvälistymisen keinoin.
Hallinnonala uudistaa myös toimintatapojaan ja edistää yritysten toimintamahdollisuuksia tarjoamalla helppokäyttöisiä ja ensisijaisesti digitaalisia, liiketoimintalähtöisiä palveluekosysteemejä ja osallistamalla myös yritykset palvelujen kehittämiseen. Eurooppalaisten rahoitusinstrumenttien hyödyntäminen on osa kasvustrategiaa.
Puhtaan talouden kasvattamiseksi ja hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi on edistettävä teollisuuden puhdasta siirtymää ja sitä palvelevia investointeja. Hallitusohjelman mukaisesti valmistellaan hiilinegatiivisuutta tavoitteleva uusi energia- ja ilmastostrategia. Puhtaan siirtymän varmistamiseksi tarvitaan myös investoimista uusiutuvaan ja fossiilittomaan energiatuotantoon ja uusiin energiaratkaisuihin tki-rahoituksen tuella. Sähköntuotanto moninkertaistetaan, hintavaihteluja hillitään ja toimintavarmuus varmistetaan. Samalla uusien energiaratkaisujen ja puhtaiden teknologioiden kaupallistaminen kytketään osaksi suomalaista kasvupolitiikkaa.
Työ- ja elinkeinoministeriö asettaa toimialalleen alustavasti seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2024:
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
2022 toteutuma/arvio |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Elinkeinoelämä uudistuu ja kasvaa | |||
— Suorien ulkomaisten sijoitusten kanta/BKT (%) | > 31,0 | > 31,0 | > 32,0 |
— T&k-menot/BKT (%) | > 2,90 | > 3,1 | > 3,2 |
— Vienti/BKT (%) | 45% | > 45% | > 45% |
Työllisyysaste nousee | |||
— Työttömyysaste (%) | 6,8 | 7,0 | 7,2 |
— Työllisyysaste (%) | 73,8 | 74,0 | 73,8 |
Ilmastotavoitteet toteutuvat | |||
— Uusiutuvan energian käytön osuus loppukulutuksesta (%) | - | > 47 | > 47 |
Ulkomaalaisten työvoiman saatavuus paranee | |||
— Työperusteiset oleskeluluvat (kpl) | 16 081 | 16 530 | 18 705 |
Alueiden kehittämisen suunnittelujärjestelmässä otetaan huomioon eri väestöryhmien tarpeet alueiden kehittämisen kokonaisuudessa. Sukupuolten tasa-arvon toteuttamisen varmistamiseksi kiinnitetään erityistä huomiota sukupuolten osallistumisen turvaamiseksi suunnittelujärjestelmään kuuluvien toimielinten toimintaan. Alueiden hyvinvoinnin kannalta sukupuolten tasa-arvon edistäminen on myös alueen kilpailukykyyn ja vetovoimaisuuteen liittyvä kysymys, joka liittyy niin tasapainoisen väestörakenteen kuin työpaikkojen, yritystoiminnan, palvelujen ja alueen vetovoimaisuuden säilymiseen.
Maahanmuuttajanaiset nostetaan kotoutumis- ja työllisyystoimien erityiseksi kohderyhmäksi vahvistamaan heidän osallisuuttaan työelämässä ja muussa yhteiskunnassa.
Työelämän tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistetään mm. työllisyyden ja yrittäjyyden toimenpiteiden avulla. Työvoimapalveluiden uudistusten jatkamisella tuetaan työllistymistä. Tehokkailla työvoima- ja yrityspalveluilla rohkaistaan osaamisen uudistamiseen ja ammatilliseen liikkuvuuteen, mikä on olennaisen tärkeää erityisesti rakennemuutostilanteissa.
Eräitä tunnuslukuja sukupuolen mukaan
2021 Naiset |
2021 Miehet |
2022 Naiset |
2022 Miehet |
|
Työttömät työnhakijat (%) | 43 | 57 | 46 | 54 |
Työvoimakoulutuksen aloittaneet (%) | 50 | 50 | 50 | 50 |
Työvoimapalveluissa aloittaneet | ||||
— kotoutumiskoulutus (%) | 63 | 37 | 63 | 37 |
— palkkatuettu työ (%) | 45 | 55 | 47 | 53 |
— starttiraha (%) | 49 | 51 | 52 | 48 |
Omaehtoisen opiskelun aloittaneet (%) | 61 | 39 | 62 | 39 |
Uuden ohjelmakauden EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmassa Uudistuva ja osaava Suomi 2021—2027 sukupuolten tasa-arvo on huomioitu läpileikkaavana periaatteena. Sen lisäksi, että tasa-arvoa edistetään kaikissa hankkeissa, voidaan rahoittaa myös hankkeita, joiden pääasiallisena tavoitteena on sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen. Hankkeiden tulee noudattaa EU:n perusoikeuskirjan mukaisia oikeuksia ja periaatteita ml. sukupuolten tasa-arvo. Kaikissa jäsenmaissa pitää lisäksi seurata tasa-arvoa edistävien hankkeiden rahoitusosuutta yhtenevän luokittelujärjestelmän mukaisesti.
Työ- ja elinkeinoministeriö edistää sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää kehitystä sekä globaaleja kestävän kehityksen tavoitteita (Agenda 2030). Ministeriö raportoi vastuullisuusraportissaan em. SDG-tavoitteista seuraavat: uusituvan energia (SDG7), ihmisarvoinen työ ja kestävä kasvu (SDG8), innovaatiot ja kestävä teollistuminen (SDG9) sekä ilmastonmuutoksen torjunta (SDG13). Ministeriön erityiset kestävän kehityksen painopisteet ovat ilmastokestävään talouteen siirtyminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, ihmisarvoisen työn ja reilujen työmarkkinoiden edistäminen, innovaatioista kestävää kasvua sekä alueiden kehittäminen ja ihmisten osallisuus. Ministeriön eri rahoitusinstrumentit edistävät näiden painopisteiden toteuttamista.
Johdonmukainen energia- ja ilmastostrategia ja -politiikka ovat keskeinen osa kestävää kehitystä. Päästöttömillä ja vähäpäästöisillä investoinneilla rakennetaan pohjaa hiilineutraalille yhteiskunnalle. Ministeriö myös tukee ympäristöä ja hyvinvointia palvelevia innovaatioita sekä edistää uusia ja kansainvälisesti kiinnostavia kestävän kehityksen kiertotalous- ja vähähiilisyysratkaisuja. Pitkällä aikavälillä vähähiiliset ratkaisut edistävät myös kestävää talouskasvua ja kestävää työllisyyttä.
Sosiaalinen ja alueellinen oikeudenmukaisuus otetaan tarkasti huomioon politiikan toteutuksessa. Ministeriö suojaa osaavaa työvoimaa muuttuvilla työmarkkinoilla, edistää työelämän monimuotoisuutta ja syrjimättömyyttä, ehkäisee rekrytointisyrjintää sekä vahvistaa harmaan talouden torjuntaa.
Uudella EU:n alue- ja rakennepolitiikan Uudistuva ja osaava Suomi 2021—2027 ohjelmakaudella 30 % Suomen EAKR-rahoituksesta kohdistuu EU:n toimintapoliittiseen tavoitteeseen Vihreämpi ja vähähiilisempi Eurooppa. Lisäksi EAKR-toimenpiteiden rahoituksesta 35 % tulee kohdistua ilmastotoimenpiteisiin, mikä on siten viisi prosenttiyksikköä EU:n minimitasoa kunnianhimoisempi tavoite. Tämän lisäksi kaikki oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF) rahoitettavat hankkeet katsotaan komission linjauksen mukaisesti täysimääräisesti ilmastotoimenpiteiksi.
Vuonna 2024 energia- ja ilmastostrategian toimeenpanoon käytetään 68,6 milj. euroa energiatukivaltuutta. Uusiutuvan energian tuotantotukeen arvioidaan käytettävän noin 309 milj. euroa.
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
Hallituksen esitys sähkö- ja maakaasuverkkomaksuista annetun lain muuttamisesta | 11.19.10 |
Hallituksen esitys uudesta päästökauppalaista | 32.01.09 |
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
||
32.01 | Hallinto | ||
— lainojen hyväksymisvaltuus (turvavarastolainat) | 8,400 | 8,400 | |
— myöntämisvaltuus | 0,034 | 0,034 | |
32.01.41 | Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 2,600 | 11,000 | |
32.20.40 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 470,482 | 469,296 | |
32.20.41 | Energiatuki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 283,100 | 68,600 | |
32.20.47 | Julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistäminen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | - | 10,000 | |
32.20.83 | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 146,823 | 156,823 | |
32.30.40 | Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 12,500 | - | |
32.30.42 | Yritysten kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 24,000 | - | |
32.30.51 | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 65,000 | - | |
32.30.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 531,946 | 379,462 | |
32.40.82 | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 1 000,000 | 1 000,000 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2022—2024
v. 2022 tilinpäätös 1000 € |
v. 2023 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2024 esitys 1000 € |
Muutos 2023—2024 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 957 682 | 961 912 | 990 491 | 28 579 | 3 |
01. | Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 39 436 | 36 830 | 38 019 | 1 189 | 3 |
02. | Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 201 180 | 209 985 | 220 048 | 10 063 | 5 |
03. | Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 270 625 | 278 769 | 287 447 | 8 678 | 3 |
04. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 33 773 | 31 641 | 32 968 | 1 327 | 4 |
05. | Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 112 446 | 102 347 | 99 326 | -3 021 | -3 |
06. | Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 096 | 19 300 | 20 309 | 1 009 | 5 |
07. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 10 236 | 10 961 | 14 661 | 3 700 | 34 |
08. | Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 22 865 | 22 760 | 23 534 | 774 | 3 |
09. | Energiaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 659 | 9 133 | 10 460 | 1 327 | 15 |
10. | Digitalisaation kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 37 880 | 40 500 | 25 200 | -15 300 | -38 |
20. | Siviilipalvelus (arviomääräraha) | 5 022 | 6 139 | 6 139 | — | 0 |
29. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 60 151 | 62 072 | 62 072 | — | 0 |
40. | Valtionavustus kestävää kasvupolitiikkaa edistäville toimijoille (siirtomääräraha 3 v) | 7 027 | 4 421 | 2 953 | -1 468 | -33 |
41. | Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha) | 6 000 | 6 950 | 17 100 | 10 150 | 146 |
49. | Valtionavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 101 581 | 97 020 | 107 777 | 10 757 | 11 |
(50.) | Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha) | 1 322 | 1 472 | — | -1 472 | -100 |
51. | Valtion osuus merimiespalvelutoiminnasta (arviomääräraha) | 2 232 | 2 572 | 2 572 | — | 0 |
53. | Matkustajien paluukuljetukset ja korvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 400 | 400 | 400 | — | 0 |
(54.) | Korvaukset matkustajille matkapakettien peruuntumisesta (arviomääräraha) | — | — | — | — | 0 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 17 714 | 18 590 | 19 456 | 866 | 5 |
95. | Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha) | 37 | 50 | 50 | — | 0 |
20. | Uudistuminen ja vähähiilisyys | 566 568 | 1 451 637 | 1 633 658 | 182 021 | 13 |
20. | Energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian käytön edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 4 420 | 4 400 | 3 400 | -1 000 | -23 |
40. | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | 309 334 | 465 488 | 514 060 | 48 572 | 10 |
41. | Energiatuki (arviomääräraha) | 30 787 | 364 090 | 449 637 | 85 547 | 23 |
43. | Energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämistuki (arviomääräraha) | 63 272 | 150 000 | 150 000 | — | 0 |
(45.) | LNG-terminaalien investointituki (arviomääräraha) | 5 532 | — | — | — | 0 |
46. | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (arviomääräraha) | 10 421 | 25 343 | 24 750 | -593 | -2 |
47. | Julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistäminen (arviomääräraha) | 13 200 | 21 500 | — | -21 500 | -100 |
48. | Uusiutuvan energian tuotantotuki (arviomääräraha) | 1 616 | 135 406 | 309 131 | 173 725 | 128 |
50. | EU-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus korkeakouluille ja valtion tutkimuslaitoksille (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 35 000 | 35 000 | 0 |
83. | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | 121 985 | 157 160 | 143 680 | -13 480 | -9 |
87. | Pääomalainat teollisuuden uudistumiseen ja yritysvetoisten liiketoimintaekosysteemien kehittämiseen (arviomääräraha) | 6 000 | 8 250 | 4 000 | -4 250 | -52 |
(88.) | Pääomasijoitus Ilmastorahasto Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | — | 100 000 | — | -100 000 | -100 |
(89.) | Pääomasijoitus Lääkekehityskeskus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | — | 20 000 | — | -20 000 | -100 |
30. | Työllisyys ja yrittäjyys | 768 680 | 985 303 | 994 430 | 9 127 | 1 |
(31.) | Ravitsemisyrittäjien tukeminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 200 | — | — | — | 0 |
(32.) | Valtionavustus kunnille Ohjaamoiden monialaisuuden vahvistamiseen (siirtomääräraha 2 v) | 3 190 | — | — | — | 0 |
(33.) | Turveyrittäjien avustaminen (siirtomääräraha 2 v) | — | 30 585 | — | -30 585 | -100 |
(34.) | Valtion korvaus kunnille työllisyyden edistämisen kuntakokeilun viivästymisestä (kiinteä määräraha) | 4 409 | — | — | — | 0 |
35. | Valtion korvaus kunnille TE -palvelu-uudistuksen muutoskulujen kattamiseen (kiinteä määräraha) | — | — | 34 000 | 34 000 | 0 |
40. | Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | 38 420 | 8 700 | 9 832 | 1 132 | 13 |
41. | Valtionavustus Työkanava Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 3 v) | 10 000 | 10 000 | 5 000 | -5 000 | -50 |
42. | Yritysten kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | 15 038 | 25 030 | 10 200 | -14 830 | -59 |
44. | Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) | 6 000 | 6 300 | 6 300 | — | 0 |
(45.) | Valtionavustus turvetuotantokoneiden romutukseen (siirtomääräraha 3 v) | 8 950 | — | — | — | 0 |
51. | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) | 281 235 | 220 912 | 183 971 | -36 941 | -17 |
52. | Palkkaturva (arviomääräraha) | 25 928 | 33 460 | 33 460 | — | 0 |
55. | Toimet työurien pidentämiseksi (arviomääräraha) | — | 22 000 | 61 700 | 39 700 | 180 |
64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) | 358 086 | 613 316 | 643 967 | 30 651 | 5 |
(87.) | Pääomasijoitus Työkanava Oy:lle (siirtomääräraha 2 v) | 10 000 | 7 000 | — | -7 000 | -100 |
95. | Vaikuttavuusinvestointien tuotonmaksu (arviomääräraha) | 4 223 | 8 000 | 6 000 | -2 000 | -25 |
40. | Yritysten erityisrahoitus | 444 010 | 219 264 | 211 156 | -8 108 | -4 |
(41.) | Avustus digitaaliseen lentopaikkatoimintaan (siirtomääräraha 3 v) | 2 500 | — | — | — | 0 |
42. | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) | 626 | 1 200 | 900 | -300 | -25 |
(43.) | Yritysten kustannustuki (siirtomääräraha 2 v) | 200 000 | — | — | — | 0 |
(44.) | Tapahtumatakuu (arviomääräraha) | 81 | — | — | — | 0 |
(45.) | Kuljetusyritysten määräaikainen polttoainetuki (siirtomääräraha 2 v) | 75 000 | — | — | — | 0 |
46. | Yöjunarungon vaunukaluston hankinta (arviomääräraha) | — | 490 | 2 090 | 1 600 | 327 |
47. | Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset (arviomääräraha) | 36 534 | 65 071 | 65 436 | 365 | 1 |
48. | Korko- ja muu tuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) | 77 825 | 42 400 | 142 700 | 100 300 | 237 |
(49.) | Takautuvasti maksettava sähköhyvitys (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
60. | Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) | 0 | 20 | 20 | — | 0 |
82. | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | 0 | 10 | 10 | — | 0 |
(88.) | Pääomasijoitus Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
(89.) | Pääomasijoitus Business Finland Venture Capital Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | 49 400 | 110 000 | — | -110 000 | -100 |
(95.) | Tuotonvaihtosopimus- ja suojausmenot (arviomääräraha) | 2 043 | 73 | — | -73 | -100 |
50. | Kotoutuminen ja kansainvälinen osaaminen | 148 817 | 294 253 | 389 101 | 94 848 | 32 |
03. | Kotoutumisen ja työvoiman maahanmuuton edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 8 491 | 7 241 | 4 851 | -2 390 | -33 |
30. | Valtion korvaukset kotoutumisen edistämisestä (arviomääräraha) | 140 326 | 287 012 | 384 250 | 97 238 | 34 |
Yhteensä | 2 885 757 | 3 912 369 | 4 218 836 | 306 467 | 8 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 10 409 | 10 611 | 10 241 |