Talousarvioesitys 2024
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 942 405 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (56/2020) 2 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Määrärahasta on varattu 807 000 euroa tehokkaan rahanpesun estämisen valvontaan ja täytäntöönpanon varmistamiseen (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Poliisin toiminnassa painotetaan toimintavalmiutta erityisesti kiireellisissä hälytystehtävissä ja ennalta estävyyttä sekä suunnataan tehokasta rikostorjuntaa erityisesti yksilön ja yhteiskunnan kannalta haitallisimpiin rikoksiin. Yhteiskuntarauhan säilyttämiseksi pyritään torjumaan sellaiset hankkeet ja rikokset, jotka voivat vaarantaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtakunnan sisäistä tai ulkoista turvallisuutta yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Poliisi huolehtii kansainvälisen poliisiyhteistyön kehittämisestä.
Poliisille asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet
- — Poliisin läsnäolo turvataan koko maassa. Poliisitehtävissä toimivien määrä nostetaan 8 000 poliisihenkilötyövuoteen vaalikauden loppuun mennessä. Lisäys kohdennetaan poliisin operatiiviseen toimintaan.
- — Rikostorjuntaa vahvistetaan kansalaisten turvallisuuden ja viranomaisia kohtaan koetun luottamuksen lisäämiseksi.
- — Torjutaan ja vähennetään määrätietoisesti väkivaltaa ja järjestäytynyttä rikollisuutta sekä nuoriso- ja jengirikollisuutta.
- — Rikollisuuden ja muiden yhteiskunnallisten ongelmien torjumisessa panostetaan ennaltaehkäisyyn, juurisyiden tunnistamiseen ja rikosvastuun toteutumiseen. Ennalta ehkäisevää ankkuritoimintaa kehitetään ja EXIT-toimintaa laajennetaan.
- — Digitalisaatiota vahvistetaan sekä rikostutkinnassa että -torjunnassa.
Toimintamenojen kohdentuminen (milj. euroa)
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 arvio |
osuus (%) | |
Henkilöstömenot | 634 | 658 | 682 | 67 |
Toimitilamenot | 85 | 96 | 101 | 10 |
ICT-menot | 94 | 107 | 104 | 10 |
Muut menot | 115 | 84 | 129 | 13 |
Tulot | -70 | -70 | -73 | - |
Yhteensä1) | 858 | 875 | 943 | 100 |
1) Luvut sisältävät myös siirrettyjen määrärahojen osuuden. Henkilöstömenot kasvavat uusien velvoitteiden ja painopisteiden lisäksi pääasiassa valtion sopimusratkaisun mukaisten palkantarkistusten ja muiden pienempien erien johdosta. Tilakustannukset nousevat yleisen kustannustason ja vuokratason sekä poliisin väestötilojen sekä muiden tilapäisratkaisujen käytön johdosta. ICT-kustannusten nousu aiheutuu muun muassa käyttöön otettavista uusista järjestelmistä sekä nykyisten ja vanhentuneiden järjestelmien ylläpidosta. Lisäksi kustannusnousua tapahtuu muissa poliisin sopimusvelvoitteissa mm. palveluiden ostoissa.
Kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus ja toimintavalmiusaika säilytetään hyvällä tasolla. Poliisin toiminnassa painotetaan ennalta estävää toimintaa. Laitonta maahantuloa torjutaan määrätietoisesti. Toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Maasta poistamis -toimintaa tehostetaan. Poliisin erityistoimintayksikön kansallista ja kansainvälistä toimintavalmiutta kehitetään.
Valvonta- ja hälytystoiminta
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Tuottavuus | |||
Hälytystoiminnan tuottavuus (ABC-tehtävät/htv) | 420,2 | 454,8 | 453,7 |
Taloudellisuus | |||
Valvonnan henkilötyövuodet1) | 658 | 658 | 643 |
Hälytystoiminnan henkilötyövuodet | 2 204 | 2 204 | 2 204 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa2) | 79 253 | 80 521 | 86 388 |
Hälytystoiminnan kustannukset | 239 323 | 246 495 | 256 249 |
Taloudellisuus (hälytystoiminnan kustannukset/ABC -tehtävät | 258 42 | 245 80 | 256 25 |
Palvelukyky ja laatu3) | |||
Toimintavalmiusaika A -luokan tehtävissä, min. | 10,0 | 9,8 | 9,8 |
Palvelukykyaika B -luokan tehtävissä | 17,1 | 17,0 | 17,0 |
Onnistuminen lähisuhdeväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 2,74 | - | 2,9 |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 2,79 | - | 2,9 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 3,06 | - | 3,1 |
Suoritteet | |||
Tehtävien määrä yhteensä (A, B ja C) | 926 110 | 1 002 469 | 1 000 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 45,3 | 48,4 | 49,0 |
Väkivaltaan liittyvät kotihälytystehtävät, kpl | 21 543 | 21 066 | 20 500 |
Ankkuritoiminnan asiakastapaamiset, lkm | 6 825 | 6 500 | 7 000 |
1) Valvonnan htv-määrästä on vähennetty liikennevalvonnan htv:t, jotka esitetään Liikenneturvallisuuden kokonaisuudessa.
2) Valvonnan kustannuksista on vähennetty laskennalliset liikennevalvonnan kustannukset.
3) Onnistumista mitataan Poliisibarometri -kyselytutkimuksella, joka on edellisen kerran toteutettu vuonna 2022.
Poliisin liikenneturvallisuustyöllä vaikutetaan osaltaan liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten vähentämiseen, ennalta estämiseen ja kaikkien liikennemuotojen turvallisuuden tunteen lisäämiseen.
Liikenneturvallisuus
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Tuottavuus | |||
Liikennevalvonnan tuottavuus ilman automaattivalvontaa, liikennerikokset/htv1) | 301 | 297 | 297 |
Taloudellisuus | |||
Liikennevalvontaan käytetty työaika, tunnit/1 640 htv | 426 | 441 | 441 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, (tunnit/1 640 htv) | 49,4 | 52,0 | 52,0 |
Liikenneturvallisuuden laskennalliset kustannukset (1 000 euroa) | 51 309 | 53 966 | 57 235 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 2,86 | - | 2,86 |
Liikennevalvontaindeksi2) | 94,1 | 94,2 | 94,2 |
Liikennerikosindeksi3) | 87,9 | 87,9 | 87,9 |
Suoritteet | |||
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 112 369 | 118 205 | 130 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset, tapaukset vähintään (kpl) | 4 776 | 4 952 | 4 952 |
Poliisin tietoon tulleet rattijuopumusrikokset, määrä vähintään (kpl) | 16 660 | 17 849 | 18 000 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet, enintään (kpl) | 3 048 | 2 804 | 2 804 |
Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet, enintään (kpl) | 144 | 108 | 108 |
1) Liikennevalvonnan tuottavuus, ilman automaattivalvontaa lasketaan seuraavasti: Liikennesuoritteet = ilmoitettujen rikosten määrä, huomioitavat rikosnimikkeet: liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, rattijuopumus, törkeä rattijuopumus, ilmaliikennejuopumus, junaliikennejuopumus, vesiliikennejuopumus, kulkuneuvon luovuttaminen juopuneelle, liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla, kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, liikennepako tieliikenteessä. Tutkiva yksikkö = poliisi (pois lukien LVS- ja LITUKE-tutkintaryhmät sekä Ahvenanmaa). HTV = liikennevalvonnan toteutuneet tunnit/1 640 (pois lukien automaattivalvonta). Automaattisen liikennevalvonnan tuottavuudessa suoritteisiin lasketaan LVS-suoritteet: RS, RV, EHDRS, sakkomääräys, sakkovaatimus ja rangaistusvaatimus sekä liikennevirhemaksusuoritteet tyypiltään "automaattivalvonta". Suoritteiden määristä on poistettu mitätöidyt. Htv lasketaan automaattivalvonnan toteutuneet tunnit/1640.
2) Liikennevalvontaindeksi lasketaan poliisin liikennevalvontatehtävien, suoritteiden ja sidonnaisuusaikojen avulla. Muuttujat on ryhmitelty omiin kokonaisuuksiin, jotka indeksoidaan, painotetaan, lasketaan yhteen ja suhteutetaan asukaslukuun kokonaisindeksin laskemiseksi. v. 2015 = 100.
3) Liikennerikosindeksissä lasketaan poliisin kirjaamia liikennerikoksia ja -rikkomuksia ja -virhemaksuja. Muuttujat on ryhmitelty omiin kokonaisuuksiin, jotka indeksoidaan, painotetaan, lasketaan yhteen ja suhteutetaan asukaslukuun kokonaisindeksin laskemiseksi. v. 2015 = 100.
Poliisi estää, paljastaa ja selvittää rikoksia tehokkaasti. Rikostutkinnassa varmistetaan rikosten esikäsittelytoiminnan sekä päivittäisrikostutkinnan tehokas suorittaminen. Rikostorjuntatoimenpiteitä kohdennetaan yksilön ja yhteiskunnan kannalta haitallisimpiin rikoksiin ja ammattimaista sekä järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan tietojohtoisesti ja rikoslajineutraalisti. Paljastavan toiminnan kohdentamisessa huomioidaan vaikuttavuuden lisäksi toiminnan oikeasuhtaisuus käytettävissä olevaan rikostutkinnan resurssiin. Nuoriso- ja jengirikollisuutta torjutaan määrätietoisesti laajan keinovalikoiman avulla. Rikostiedustelutoiminnan ja poliisin muiden rikollisuuden ja uhkien torjuntaan tähtäävien toimenpiteiden avulla torjutaan sellaiset rikokset ja hankkeet, jotka voivat vaarantaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä tai sisäistä turvallisuutta.
Rikostorjunta
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 70 | 75 | 70 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 3 969 | 4 018 | 4 068 |
Rikostorjunnan kustannukset (1 000 euroa) | 429 325 | 442 205 | 463 972 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset, 1 000 euroa) | 1 536,1 | 1 343,45 | 1 546,57 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), vähintään (%) | 45,8 | 55,6 | 46,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, (vrk) | 175 | 272 | 180 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, vähintään (%) | 35,6 | 45,5 | 38,0 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten (kaikki) selvitystaso, vähintään (%) | 59,7 | 60,5 | 60,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, enintään (vrk) | 588 | 548 | 530 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, ka, vähintään (arvosana 1—4) | 2,87 | - | 2,90 |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, ka, vähintään (arvosana 1—4) | 2,74 | - | 2,80 |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä / paljastamisessa, ka, vähintään (arvosana 1—4) | 2,80 | - | 2,80 |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, ka, vähintään (arvosana 1—4) | 2,79 | - | 2,80 |
Onnistuminen viharikosten selvittämisessä, ka, vähintään (arvosana 1—4) | 2,76 | - | 2,80 |
Onnistuminen tietoverkkorikollisuuden torjunnassa, ka, vähintään (arvosana 1—4) | 2,75 | - | 2,80 |
Suoritteet | |||
Selvitetyt rikoslakirikokset (lkm) | 279 483 | 329 155 | 300 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 40,61 | 31,88 | 40,0 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 26,69 | 20,95 | 25,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen määrä (kpl) | 1 863 | 2 076 | 2 000 |
Avoinna olevien talousrikosjuttujen määrä (kpl) | 3 497 | 3 268 | 3 000 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä (kpl) | 338 | 391 | 350 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä (kpl) | 38 845 | 41 892 | 41 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset (kpl) | 1 026 | 1 152 | 1 100 |
Alle 18-vuotiaaseen kohdistunut kiireellinen esitutkinta (kpl)1) | 17 983 | 21 856 | 20 000 |
1) Asianomistajat tapauksina, AO alaikäinen, mukana RL lukujen 20, 21, 24, 25 ja 31 rikosnimikkeet.
Poliisin lupahallinto vaikuttaa hallinnollisen päätöksenteon ja valvonnan keinoin rikoksia ennalta estävästi sekä yleistä järjestystä ja turvallisuutta turvaavasti. Pääasiallisena palvelun tarjoamisen tapana ovat sähköiset palvelut, myös erityisryhmien palvelutarpeet varmistaen. Sähköisen asioinnin käyttöaste säilyy suunnitelmallisesti korkealla tasolla.
Lupapalvelut tuotetaan kokonaistaloudellisesti ja kustannustehokkaasti turvaten maksullisen lupahallinnon riittävä palvelutaso, tehokkaat menettelyt ja näitä vastaavat resurssit kustannusvastaavuudesta huolehtien.
Maksullinen lupahallinto (lupapalvelu)
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin käsittelemät maksulliset asiat/maksullinen lupa-htv) | 4 101 | 3 462 | 3 611 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet (maksullinen) | 375 | 360 | 360 |
Lupahallinnon tuottoennuste/arvio (1 000 euroa) | 66 870 | 55 000 | 55 000 |
Lupapalvelujen kustannukset (maksullinen), 1 000 euroa | 54 576 | 55 000 | 55 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin käsittelemät maksulliset asiat), euroa | 35,2 | 47,28 | 42,31 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus (%) | 120,1 | 100,0 | 100,0 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—4 | 2,98 | - | 3,00 |
Sähköisen asioinnin käyttöaste (%) | 80,4 | 77,9 | 80,0 |
Ajanvarauksen käyttöaste (varausten määrä/asiakaskäyntimäärä), % | 46,1 | - | 50,0 |
Käyntiasioinnin asiakasmäärän kehitys | 1 136 000 | - | 800 000 |
Suoritteet | |||
Poliisin käsittelemät maksulliset lupa-asiat yhteensä (kpl) | 1 511 248 | 1 163 255 | 1 300 000 |
Poliisiammattikorkeakoulu huolehtii poliisi (AMK) -tutkintokoulutuksen antamisesta kohdassa henkiset voimavarat kuvatun henkilöstömäärän lisäyksen varmistamiseksi. Poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen vastataan molemmilla kansalliskielillä annettavalla tutkinto- ja täydennyskoulutuksella. Poliisiammattikorkeakoulussa voi myös suorittaa pelastusalan päällystötutkinnon, jota toteutetaan yhteistyössä Pelastusopiston kanssa.
Poliisikoulutus
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Taloudellisuus | |||
Poliisiammattikorkeakoulun kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 26 500 | 27 500 | 27 500 |
Henkilötyövuodet | 189 | 189 | 189 |
Poliisi (AMK) -tutkintokoulutuksen opintopisteen hinta, enintään, euroa | 190 | 190 | 190 |
Poliisi (ylempi AMK) -tutkintokoulutuksen opintopisteen hinta, enintään, euroa | 250 | 250 | 250 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Poliisi (AMK) -tutkinnosta tavoiteajassa valmistuneet, % | 92 | 92 | 92 |
Suoritteet | |||
Poliisi (AMK) koulutukseen hakevien lukumäärä aloituspaikkaa kohden | 10 | 10 | 10 |
Poliisi (AMK) koulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 400 | 400 | 500 |
Poliisi (AMK) koulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 290 | 313 | 280 |
Julkaisut, kpl | 38 | 38 | 38 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 1 796 | 1 800 | 1 800 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 615 | 615 | 615 |
Muiden tehtävien kustannukset (1 000 euroa) | 64 489 | 66 424 | 70 206 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut, ohjaustoiminnot
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat, lupahallinnon erillistoiminnot
Poliisi noudattaa hyvää ja oikeudenmukaista henkilöstöpolitiikkaa. Poliisi kehittää työkyvyn tukemiseen liittyviä menettelytapoja. Erityistä huomiota kiinnitetään työkyvyn tukemiseen vartijoiden ja rikostutkinnassa työskentelevien henkilöiden työhyvinvoinnin edistämiseen. Työsuojelun keinoin varmistetaan työn turvallisuus ja terveellisyys. Poliisin henkilöstön osaaminen vastaa toimintaympäristön tarvetta. Poliisi jatkaa toimenpiteitä, joilla pyritään turvamaan henkilöstölle terveelliset, turvalliset ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaiset tilat.
Henkiset voimavarat
2022 toteutuma |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Henkilötyövuodet1) | 10 299 | 10 372 | 10 402 |
Poliisimiehet, htv | 7 515 | 7 589 | 7 639 |
Opiskelijat, htv2) | 273 | 233 | 200 |
Muu henkilöstö, htv | 2 511 | 2 530 | 2 530 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 12,5 | 11,4 | 10,4 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,38 | -3) | |
Naisten osuus koko henkilöstöstä (%) | 31,8 | 31,8 | 32 |
Naisten osuus ylimmistä johtotehtävistä (%) | 10,6 | 10,7 | 11,0 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2022 toteutumassa yhteensä 10 299 htv:tta sisältäen kaikki momentit (ml. työllisyysvaroin palkatut, 49,9 htv). Vuosien 2023— 2024 arviot ovat n. 50—60 htv:ta.
2) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
3) Poliisin henkilöstöbarometrin toteuttamisesta ei ole päätetty vuoden 2024 osalta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Bruttomenot | 934 683 | 934 489 | 1 014 897 |
Bruttotulot | 85 382 | 70 823 | 72 492 |
Nettomenot | 849 301 | 863 666 | 942 405 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 59 746 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 39 383 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2022 toteutuma |
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 75 458 | 57 247 | 62 581 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 63 069 | 57 247 | 62 581 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 12 389 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 120 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Exit-toiminnan kehittäminen (Helsinki ja Uusimaa) | -500 |
Galileo-satelliittinavigointijärjestelmän PRS-palvelun kansallinen käyttöönotto | 24 |
Hallituksen esityksiin (lakimuutokset) ja hallitusohjelman toteuttamiseen tarvittava rahoitus | 3 731 |
HE Ajokorttilain uudistus | -1 210 |
HE Terroristisen verkkosisällön leviämisen estäminen (TCO) | -280 |
HE Vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva lakiuudistus | -191 |
ICT-suorituskyvyn ylläpito ja modernisointi | -7 760 |
Interoperability (IO) -hanke | 1 600 |
Krp:n tiedonhankinta | -200 |
Lapsiin kohdistuvien rikosten kiireellinen käsittely | -565 |
Lähestymiskiellon tehostaminen | -285 |
Nuorten rikollisuuden ehkäisy ja torjunta | 5 000 |
Poliisin ei-harkinnanvaraiset ICT-menot | 5 000 |
Poliisin erityistoimintayksikön (Karhu) kansallisen ja kansainvälisen toimintavalmiuden kehittäminen | 500 |
Poliisin Interoperability | -510 |
Poliisin resurssien lisääminen portaittain 8 000 poliisiin vaalikauden lopussa (HO 2023) | 17 500 |
Poliisin toimitilojen vuokrankorotukset (Senaatin listalla olevat toimitilahankkeet) | 3 420 |
Poliisin varautuminen ja valmius | -1 500 |
Poliisitoimen rahoitustason nosto toiminnan tason säilyttämiseksi v. 2022 tasolla | -17 456 |
Ruotsinkielisen poliisikoulutuksen vahvistaminen (1 htv) | 158 |
Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) | -186 |
Toiminnan tason säilyttäminen v. 2022 tasolla (ml. Oulun ja Tampereen vuokravaikutukset) | 32 000 |
Valtorin laskutuksen muutos | 3 227 |
Valtorin tuotteistettujen palveluiden tietoturva | 44 |
Virve 2 käyttöönoton kustannukset | 2 904 |
Palkkausten tarkistukset | 34 274 |
Yhteensä | 78 739 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2024 talousarvio | 942 405 000 |
2023 II lisätalousarvio | 21 778 000 |
2023 I lisätalousarvio | 2 477 000 |
2023 talousarvio | 863 666 000 |
2022 tilinpäätös | 828 938 000 |