Talousarvioesitys 2024
Pääluokka 24
Selvitysosa:Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan tärkeimpinä päämäärinä on turvata Suomen itsenäisyys ja alueellinen koskemattomuus, estää Suomen joutuminen sotilaalliseen konfliktiin ja taata suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikan perustana ovat oikeusvaltioperiaate, ihmisoikeudet, tasa-arvo ja demokratia. Tiivis yhteistyö kumppanimaiden kanssa, hyvät kahdenväliset suhteet sekä monenkeskisen kansainvälisen oikeuden kunnioittaminen ja vahvistaminen ovat Suomen kansainvälisten suhteiden kulmakiviä. Euroopan unioni ja puolustusliitto Nato muodostavat Suomen ulkopolitiikan yhteistyövaraisen ytimen.
Suomen ja Euroopan turvallisuus- ja toimintaympäristössä on tapahtunut perustavanlaatuinen muutos Venäjän aloitettua täysimittaisen hyökkäyssodan Ukrainassa. Euroopan turvallisuuteen kohdistuu vakavin uhka vuosikymmeniin. Venäjän sota Ukrainaa vastaan heikentää Suomen ja koko Euroopan turvallisuutta. Suomi toimii aktiivisena osana sääntöpohjaista kansainvälistä järjestelmää ja kansainvälisten suhteiden rakentajana. Suomi vaikuttaa aktiivisesti ja aloitteellisesti niin Natossa, Euroopan unionissa, YK:ssa kuin muissa kansainvälisissä yhteyksissä.
Euroopan unioni on Suomen tärkein poliittinen ja taloudellinen viitekehys ja arvoyhteisö. Suomen tavoitteena on yhtenäinen, globaalisti vahva ja toimintakykyinen Euroopan unioni. EU:n yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka sekä kauppapolitiikka määrittävät keskeisesti Suomen kansainvälisiä suhteita. Suomi edistää EU:n ulko- ja turvallisuuspoliittisen roolin vahvistamista. Suomi vastaa Venäjän hyökkäyssotaan osana unionia.
Suomi kehittää laaja-alaisesti suhdettaan Yhdysvaltoihin, joka on yksi Suomen keskeisimmistä strategisista yhteistyökumppaneista ja liittolaisista. Samalla tiivis pohjoismainen yhteistyö on epävakaassa kansainvälisessä toimintaympäristössä yhä tärkeämpää. Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikuttaa myös Suomen ja Venäjän kahdenvälisiin suhteisiin ja yhteistyömahdollisuuksiin laaja-alaisesti. Hyökkäyksen vaikutukset heijastuvat turvallisuuden ohella laajasti myös globaaliin kehitykseen.
Suomi on Nato-jäsenyytensä myötä sotilaallisesti liittoutunut maa. Nato-jäsenyys vahvistaa Suomen turvallisuutta ja Pohjois-Euroopan vakautta sekä asemoi Suomen entistä tiiviimmin osaksi eurooppalaista ja transatlanttista turvallisuusyhteisöä, Suomen vahva puolustus- ja kriisinsietokyky vahvistaa myös Natoa ja liittokunnan yhteistä puolustusta. Puolustusliitto Naton jäsenyyden myötä Suomi on osa Naton yhteistä puolustusta ja siten perustamissopimuksen viidennen artiklan mukaisten turvatakuiden piirissä. Naton jäsenenä Suomi on päättämässä Suomelle keskeisistä turvallisuuspoliittisista kysymyksistä.
Venäjän hyökkäyssodalla Ukrainassa on vaikutusta myös suurvaltojen ennestään jännitteisiin suhteisiin. Kiinan asemoituminen Venäjän hyökkäykseen tulee vaikuttamaan Kiinan kansainväliseen asemaan. Yhdysvaltojen ja EU:n suhde tiivistyy entisestään. Suurvaltakilpailun riskienhallinta puoltaa uudenlaista panostamista samanmielisiin kumppaneihin, kuten Australiaan, Etelä-Koreaan, Japaniin ja Kanadaan. Afrikan merkitys EU:n naapurina ja strategisena kumppanina kasvaa. Muuttuneen turvallisuustilanteen vuoksi Euroopan itäisen naapuruston kehitys vaatii erityistä seurantaa. Arktisen alueen geopoliittinen, ympäristöllinen ja taloudellinen merkitys kasvaa edelleen.
Globaalit haasteet, kuten teknologisen kehityksen murros, vaikuttavat toimintaympäristöön itsenäisinä ilmiöinä. Lisääntyneet kehityshaasteet vaikeuttavat globaalisti Agenda2030:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Kehittyvät maat ovat merkittävä osa kansainvälistä ratkaisua kestävän kehityksen saavuttamiseksi. Suomi rakentaa kehittyvien maiden kanssa kestäviä kumppanuuksia molemminpuoliseen hyötyyn ja kunnioitukseen perustuen. Humanitaarisen avun tarpeet nousevat edelleen. Globaalit ruokaturvaan ja energia- ja luonnonvaravaikutuksiin liittyvät kysymykset tulevat olemaan keskeisiä.
Kauppapolitiikalla on tärkeä tehtävä suomalaisten työn, toimeentulon ja hyvinvoinnin turvaamisessa. Protektionismi, globaalien tuotantoketjujen toimintaan liittyvät haasteet ja sääntöpohjaisen kansainvälisen järjestelmän rapautuminen haastavat kansainvälistä kauppajärjestelmää. Kilpailukyvyn säilyttämiseksi EU:n on kyettävä puuttumaan nykyistä paremmin erilaisiin markkinavääristymiin. Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan seurauksena muuttunut yleiseurooppalainen tilanne ja käyttöön otetut pakotteet, sekä hyökkäyksen globaalit heijastusvaikutukset vaikuttavat merkittävästi kansainväliseen kauppaan ja Suomen kauppasuhteisiin. Muuttunut geopoliittinen tilanne ja suurvaltakilpailu lisäävät kansainvälisten markkinoiden epävarmuutta ja vaikeuttavat myös suomalaisyritysten toimintaa. Tarve edistää suomalaisyritysten pääsyä korvaaville markkinoille ja mahdollisuuksia monipuolistaa arvoketjujaan on kasvava. EU:n ja muiden maiden elvyttävät toimet voivat myös edelleen tarjota uusia markkinoita myös suomalaisyrityksille.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
2022 toteutuma/arvio |
2023 arvio |
2024 arvio |
|
Suomen ja suomalaisten turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen | |||
— Nato-liitännäiset sopimus- ja lainsäädäntöhankkeet (valmiusaste, %) | 10 | 50 | 100 |
— Yhdysvaltain kanssa neuvoteltava DCA-sopimus (valmiusaste) | - | Kesken | Valmis |
— Tuki Ukrainalle; kehitysyhteistyö (milj. euroa) | 58 | 58 | 58 |
Sääntöpohjaisen kansainvälisen järjestelmän edistäminen | |||
— Hallituksen esitykset kansainvälisistä sopimuksista (kpl) | 6 | 1 | 11 |
Kokonaisvaltaisen kehityspolitiikan edistäminen | |||
— Vahvistetaan naisten ja tyttöjen asemaa (osuus kehitysyhteistyöstä, %) | 32 | 50 | 80 |
Suomen kasvua tukevien taloussuhteiden edistäminen ja suomalaisyritysten osallistumisen edistäminen kansainvälisiin arvoketjuihin ja kauppaan | |||
— Team Finland -työstä saatu asiakas- ja sidosryhmäpalaute (1—5) | 4 | 4 | 4 |
Suomi toimii Itämeren maiden neuvoston (CBSS) puheenjohtajana v. 2023—2024 ja valmistautuu Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (Etyj) puheenjohtajuuteen v. 2025. Lisäksi Suomi toimii Yhdistyneitten kansakuntien (YK) ihmisoikeusneuvostossa v. 2022—2024.
Suomi edistää naisten ja tyttöjen oikeuksia läpileikkaavasti ulkopolitiikassaan. Sukupuolten tasa-arvon takaaminen ja edistäminen sekä sukupuoleen perustuvan syrjinnän kielto on myös Suomessa voimassa oleviin ihmisoikeussopimuksiin sekä EU-oikeuteen perustuva velvoite.
Suomi edistää naisten osallistumista sotilaalliseen kriisinhallintaan mm. tukemalla naisrauhanturvaajien koulutusta ja rekrytointia. YK:n tavoitteena on, että rauhanturvaajista 15 % ja sotilastarkkailijoista 25 % olisi naisia vuoteen 2028 mennessä. Suomessa sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa palvelevien naisten osuus on vaihdellut viime vuosina 4,7—7,8 prosentin välillä. Tavoitteena on nostaa naisten osallistumista edettäessä kohti YK-tavoitetta. Siviilikriisinhallinta-asiantuntijoista naisia on 46 %.
Suomen rauhanvälitystoiminta edistää osaltaan YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman 1325 (Naiset, rauha ja turvallisuus) toimeenpanoa. Suomen neljännen kansallisen Naiset, rauha ja turvallisuus -toimintaohjelman läpileikkaavia teemoja ovat naisten osallistumisen vahvistaminen, tietopohjaisuuden vahvistaminen, kumppanuuksien vahvistaminen sekä ilmasto- ja ympäristökysymysten linkitys Naiset, rauha ja turvallisuus -agendaan. Rauhanvälitykseen osoitetuilla määrärahoilla edistetään naisten osallistumista rauhanprosesseihin ja tuetaan naisrauhanvälittäjäverkostojen toimintaa.
Suomen kehityspolitiikan yksi painopiste on naisten ja tyttöjen aseman, itsemääräämisoikeuden sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden vahvistaminen, mikä on keskeistä myös väestönkasvun hillinnässä. Painopiste näkyy mm. Suomen YK- ja kansalaisjärjestöjen rahoituksessa ja maaohjelmissa. Kehitysyhteistyöhankkeita, joiden osa- tai päätavoitteena on naisten ja tyttöjen aseman ja oikeuksien vahvistaminen, tuetaan arviolta 414 milj. eurolla kehitysyhteistyömäärärahoista.
Sukupuolinäkökulman vahvistamiseksi kehitysyhteistyössä Suomi tavoittelee vaiheittain EU:n linjauksen mukaisesti sitä, että uusista hankkeista 85 % sisältää sukupuolten välistä tasa-arvoa edistäviä tavoitteita sekä sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistamista kaikessa kehitysyhteistyössä. Vuonna 2024 kehitysyhteistyömäärärahoista rahoitettavista uusista hankkeista n. 80 % sisältää sukupuolten tasa-arvoa edistäviä tavoitteita.
Ulkoministeriö toimii YK:n Agenda2030:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä edistää ilmastosopimusten toimeenpanoa ja osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön, jolla torjutaan ilmastonmuutosta ja edistetään siihen sopeutumista. Kehityspolitiikka on osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ja tukee osaltaan myös Suomen strategisia taloussuhteita. Suomi nojautuu kehityspolitiikassaan omiin vahvuusalueisiinsa, joissa Suomella on hyvät mahdollisuudet tukea kestävää kehitystä. Ulkoministeriö toimii omassa kehityspolitiikassaan ja EU-vaikuttamisessaan niin, että kehittyvien maiden kestävän kehityksen investointeihin saadaan mukaan yksityistä rahoitusta ja yrityksiä. Myös EU:n kauppapolitiikassa tuetaan ratkaisuja ja linjauksia, joilla edistetään kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Ulkoministeriö edistää kestävää kehitystä myös tukemalla vienninedistämisessä vihreään siirtymään ja digitalisaatioon liittyvien ratkaisujen tarjoamista maailmalle. Ulkoministeriö tukee kestävän kehityksen edellytyksiä myös siviilikriisinhallinnan, rauhanrakentamisen ja -välityksen keinoin.
Ulkoministeriön hallinnonalalla edistetään vuoden 2024 talousarvioesityksessä kansainvälisissä sopimuksissa määriteltyjä ilmastotavoitteita yhteensä arviolta noin 330 milj. eurolla. Laina- ja sijoitusmuotoisella kehitysyhteistyöllä näitä tavoitteita tuetaan arviolta 50 milj. eurolla. Kehitysyhteistyöhankkeita, joiden osa- tai päätavoitteena on ruokaturva, veden ja energian saatavuus sekä luonnonvarojen kestävä käyttö, tuetaan arviolta 280 milj. eurolla kehitysyhteistyövaroista. Lisäksi pääluokan muilla määrärahoilla tuetaan hiilineutraaliustavoitteita tukevia hankkeita.
Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset
esityksen nimi | taloudellinen vaikutus (momentti) |
Hallituksen esitys Euroopan unionin tilapäisestä matkustusasiakirjasta | 24.01.01 |
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2023 varsinainen talousarvio |
2024 esitys |
||
24.30.50 | Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle | ||
— muu valtuus | 268,19 | 268,19 | |
24.30.66 | Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) | ||
— kehitysyhteistyövaltuus | 397,49 | 463,91 | |
— muu valtuus (Finnfund erityisriskiluottotappiot) | 150,00 | 150,00 | |
24.30.69 | Tuki Ukrainalle (siirtomääräraha 3 v) | ||
— kehitysyhteistyövaltuus | - | 40,0 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2022—2024
v. 2022 tilinpäätös 1000 € |
v. 2023 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2024 esitys 1000 € |
Muutos 2023—2024 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Ulkoasiainhallinto | 295 621 | 286 231 | 284 969 | -1 262 | 0 |
01. | Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 267 222 | 258 506 | 257 647 | -859 | 0 |
20. | Tiede- ja kulttuuri-instituuttikiinteistöjen menot (siirtomääräraha 3 v) | 3 266 | 1 005 | 1 102 | 97 | 10 |
29. | Ulkoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 13 833 | 14 220 | 14 220 | — | 0 |
74. | Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v) | 11 300 | 12 500 | 12 000 | -500 | -4 |
10. | Kriisinhallinta | 59 603 | 72 428 | 76 228 | 3 800 | 5 |
20. | Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha) | 39 612 | 50 680 | 53 080 | 2 400 | 5 |
21. | Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (siirtomääräraha 2 v) | 16 595 | 19 248 | 19 248 | — | 0 |
66. | Rauhanvälitys (siirtomääräraha 2 v) | 3 397 | 2 500 | 3 900 | 1 400 | 56 |
30. | Kansainvälinen kehitysyhteistyö | 917 235 | 855 802 | 769 041 | -86 761 | -10 |
50. | Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle | 0 | 0 | — | — | 0 |
66. | Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) | 774 505 | 713 012 | 628 586 | -84 426 | -12 |
67. | Demokratia- ja oikeusvaltiotuki (siirtomääräraha 2 v) | 3 000 | 3 060 | 2 904 | -156 | -5 |
69. | Tuki Ukrainalle (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 57 821 | 57 821 | 0 |
88. | Finnfundin (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v) | 10 000 | 10 000 | 10 000 | — | 0 |
89. | Kehityspoliittiset lainat ja sijoitukset (siirtomääräraha 3 v) | 129 730 | 129 730 | 69 730 | -60 000 | -46 |
90. | Ulkoministeriön hallinnonalan muut menot | 105 479 | 117 765 | 156 426 | 38 661 | 33 |
20. | Itämeren, Barentsin ja arktisen alueen yhteistyö (siirtomääräraha 3 v) | 4 800 | 3 000 | 1 600 | -1 400 | -47 |
23. | Etyj-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 2 v) | — | 1 569 | 2 840 | 1 271 | 81 |
50. | Eräät valtionavut (kiinteä määräraha) | 2 421 | 2 241 | 1 641 | -600 | -27 |
51. | Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha) | 12 | 45 | 45 | — | 0 |
66. | Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 98 463 | 110 110 | 149 800 | 39 690 | 36 |
(87.) | Pääomasijoitus Instex S.A.S.:lle (siirtomääräraha 3 v) | 300 | 300 | — | -300 | -100 |
95. | Kurssivaihtelut (arviomääräraha) | -517 | 500 | 500 | — | 0 |
Yhteensä | 1 377 938 | 1 332 226 | 1 286 664 | -45 562 | -3 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä1) | 1 503 | 1 486 | 1 480 |
1) Hallinnonalalla arvioidaan olevan lisäksi sotilaalliseen kriisinhallintaan palkattua henkilöstöä v. 2024 n. 400 henkilötyövuotta, siviilikriisinhallintaan palkattua henkilöstöä n. 140 asiantuntijaa ja ulkomaanedustuksen toimipisteisiin asemamaasta palkattua henkilöstöä n. 913 henkilöä. Etyj-puheenjohtajuuden hoitamiseen voidaan palkata enintään 15 henkilötyövuotta vastaava määrä määräaikaista lisähenkilöstöä.