Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2023

19. Övriga inkomster av skattenaturPDF-versio

04. Vissa avgifter på kommunikationsområdet

Under momentet beräknas inflyta 30 312 000 euro.

Förklaring:Informationssamhällsavgiften, 4 400 000 euro, och tillsynsavgiften på televisions- och radioverksamhet, 1 000 000 euro, grundar sig på lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (917/2014). Regeringen lämnar i samband med budgetpropositionen en proposition till riksdagen med förslag till ändring av lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation och lagen om Transport- och kommunikationsverket. Det föreslås i propositionen att informationssamhällsavgiften ska höjas till 0,135 procent av omsättningen för den televerksamhet som ett teleföretag som ska betala avgiften bedrivit i Finland under räkenskapsperioden före bestämmandet av avgiften. Genom höjningen täcks de årliga verksamhets- och driftskostnader som föranleds Transport- och kommunikationsverket av positionsdatatjänsten.

Tillsynsavgiften för postverksamhet, 1 326 000 euro, grundar sig på postlagen (415/2011). Certifikatavgiften, 266 000 euro, grundar sig på lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster (617/2009).

De nämnda avgifterna beräknas inflyta till ett sammanlagt belopp av 6 992 000 euro. Utgifterna för dessa verksamheter har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 31.01.02.

Koncessionsavgiften, sammanlagt 19 920 000 euro, grundar sig på lagen om auktion av vissa radiofrekvenser (462/2009) och lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (917/2014). Transport- och kommunikationsverket tar ut den koncessionsavgift som lagen förutsätter hos de teleföretag som beviljas koncession för frekvensområdet 700 megahertz, 3 500 megahertz och 26 gigahertz utifrån auktionerna 2016, 2018 och 2020. Koncessionsavgifterna intäktsförs i jämna poster under de fem första åren av koncessionsperioden. Transport- och kommunikationsverket tar likaså ut den koncessionsavgift som lagen förutsätter hos de teleföretag som beviljats koncession utifrån auktionen 2009.

Under momentet beräknas dessutom inflyta marknadsbaserade frekvensavgifter som tas ut med stöd av 288 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (917/2014) till ett belopp av 3 400 000 euro.


2023 budget 30 312 000
2022 budget 30 012 000
2021 bokslut 43 098 612

05. Vissa avgifter för trafiken

Under momentet beräknas inflyta 23 438 000 euro.

Förklaring:Tillsynsavgiften för flygtrafiken, 6 900 000 euro, grundar sig på lagen om tillsynsavgift för flygtrafiken (1249/2005). Tillsynsavgiften för besiktningstrafiken, 7 438 000 euro, grundar sig på lagen om tillsynsavgift för besiktningsverksamheten (960/2013). Utgifterna för dessa verksamheter har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 31.01.02.

Trafiksäkerhetsavgiften, 9 100 000 euro, grundar sig på lagen om trafiksäkerhetsavgift (471/2016). I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om trafiksäkerhetsavgift och trafikförsäkringslagen. I propositionen föreslås det en höjning av den trafiksäkerhetsavgift som betalas av försäkringsbolag som bedriver trafikförsäkringsverksamhet. I fortsättningen ska trafiksäkerhetsavgiften vara 1,3 procent av ett försäkringsbolags årliga premieinkomster av trafikförsäkringen. Syftet med propositionen är att de medel som samlas in genom trafiksäkerhetsavgiften bättre ska motsvara den finansiering som årligen behövs för det förebyggande trafiksäkerhetsarbetet. Med anslaget för säkerhetsverksamhet för vägtrafiken främjas de trafikpolitiska målen för säkerhet i vägtrafiken. Utgifterna för denna verksamhet har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 31.20.51.


2023 budget 23 438 000
2022 budget 18 738 000
2021 bokslut 22 897 583

06. Farledsavgifter

Under momentet beräknas inflyta 45 000 000 euro.

Förklaring:Farledsavgiften grundar sig på lagen om farledsavgift (1122/2005), enligt vilken det för fartyg som bedriver handelssjöfart på Finlands territorialvatten ska betalas farledsavgift till staten.

Halveringen av farledsavgiften fortsätter år 2023. Uppskattningen av intäkterna av farledsavgiften 2023 baserar sig på det uppskattade utfallet för 2021, nämligen 44,7 miljoner euro, och den uppdaterade kalkylen över intäkterna av farledsavgiften 2022.


2023 budget 45 000 000
2022 budget 51 000 000
2021 bokslut 44 667 005

09. Övriga skatteinkomster

Under momentet beräknas inflyta 8 965 000 euro.

Förklaring:Under momentet intäktsförs alla sådana skatter och inkomster av skattenatur för vilka det inte har ansetts nödvändigt med ett särskilt inkomstmoment på grund av att det belopp som inflyter är litet. Under momentet inflyter närmast skatter och avgifter enligt de beskattningsgrunder som gällde före 2014.

Under momentet intäktsförs även de inkomster som baserar sig på lagen om tillsynsavgift för stiftelser (1048/2013) och lagen om årsavgift och avgifter för kvalitetskontroll för revisorer (1512/2015). Utgifter som finansieras med dessa avgifter har beaktats under moment 32.01.07.

Dessutom intäktsförs årsavgifterna för alkoholövervakningen under momentet. Utgifter som finansierats med dessa avgifter har beaktats under moment 28.40.01.


2023 budget 8 965 000
2022 II tilläggsb. -590 000
2022 budget 9 555 000
2021 bokslut 12 099 572

10. El- och naturgasnätsavgifter och vindkraftsavgift inom vindkraftsområdet vid Bottenviken

Under momentet beräknas inflyta 5 530 000 euro.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om el- och naturgasnätsavgifter (950/2012).

El- och naturgasnätsavgifterna grundar sig på lagen om el- och naturgasnätsavgifter (950/2012). Avgifterna uppskattas uppgå till 5 270 000 euro 2023. Utgifter som finansieras med nätavgifterna har beaktats under moment 32.01.09.

Den vindkraftsavgift som tas ut inom vindkraftsområdet vid Bottenviken baserar sig på lagen om kompensationsområden för vindkraft (490/2013). Samtliga kraftverk som hör till inmatningstariffsystemet har redan betalat sin vindkraftsavgift. Under 2023 samlas vindkraftsavgifter in till ett belopp av 260 000 euro, varav 100 000 euro härrör från en anläggning som godkänts för premiesystemet utifrån ett anbudsförfarande och 160 000 euro från en anläggning som ska byggas på marknadsvillkor.


2023 budget 5 530 000
2022 budget 4 963 000
2021 bokslut 4 395 261

11. Förvaltningsavgifter till Verket för finansiell stabilitet

Under momentet beräknas inflyta 3 408 000 euro.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom den offentliga förvaltningen.

Avgiften grundar sig på lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet (1197/2014). Som intäkter tas under momentet upp de förvaltningsavgifter som verket tar ut hos kreditinstitut och värdepappersföretag och genom vilka kostnaderna för verkets verksamhet täcks.

Motsvarande utgifter har budgeterats under moment 28.92.03.


2023 budget 3 408 000
2022 budget 3 388 000
2021 bokslut 3 009 837

12. Skatt för strålningsverksamhet

Under momentet beräknas inflyta 2 833 000 euro.

Förklaring:Inkomsterna består av tillsynsavgifter som avses i strålsäkerhetslagen (859/2018).

De tillsynsavgifter av skattenatur som Strålsäkerhetscentralen tar ut baserar sig på en kostnadskalkyl som utgår från de faktiska kostnaderna i tillsynsverksamheten. Skattebeloppet justeras vid behov när kostnadsnivån förändras.

I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen en proposition till riksdagen med förslag till lag om Strålsäkerhetscentralen och till lag om ändring av strålsäkerhetslagen.


2023 budget 2 833 000
2022 budget 2 630 000
2021 bokslut 2 568 535