Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2023

07. EnergiskatterPDF-versio

Under momentet beräknas inflyta 4 455 000 000 euro.

Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).

I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas Teknologiska forskningscentralen VTT:s basprognos för växthusgasutsläpp från trafiken och den energibalansräkning som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning.

Den förväntade utvecklingen av energiskattebaserna (%)

  2021
bokslut
2022
prognos
2023
prognos
       
Motorbensin 1,7 -3,2 -1,7
Dieselolja -6,3 -0,6 -0,9
El I (hushållen, servicesektorn osv.) 9,2 -1,3 -0,4
El II (industrin, växthus och datorhallar) 3,8 -1,7 7,6
Övriga (bl.a. lätt brännolja, tung brännolja, naturgas, stenkol, bränntorv, flytgas) 3,8 -1,1 -11,9

Energiskattenivåer

  Skattenivån 2022
(inkl. försörjningsberedskapsavgift)
   
Motorbensin, cent/l 75,96
Dieselolja, cent/l 59,48
Lätt brännolja, cent/l 30,23
Tung brännolja, cent/kg 30,54
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh 2,253
El II (industrin, växthus och datorhallar), cent/kWh 0,063
Stenkol, €/t 220,44
Naturgas, €/MWh 23,354
Flytgas, cent/kg 31,49
Bränntorv, €/MWh 5,70

Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)

  2021
bokslut
2022
budget
2023
budgetprop.
       
Motorbensin1) 1 200 1 275 1 266
Diesel1) 1 307 1 521 1 524
El 886 942 960
Övriga 736 766 705
Sammanlagt 4 129 4 504 4 455

1) Omfattar ersättande biobränslen.

I inkomsterna av energiskatten ingår 16 skatteutgifter. Skatteutgifterna består av sänkta skattesatser och beloppet av skatteutgiften har ansetts vara skillnaden mellan referensnivån och den sänkta skattesatsen. Energiskatteutgifterna är inte alltid jämförbara, varför man bör undvika att summera dem. Årsförändringen kan också bero på flera orsaker, såsom en ändring av skattenivån, en ändring av volymen eller en ändring av jämförelsenivån. Mer information om jämförelsenivåerna och beräkningen av skatteutgifterna finns på finansministeriets webbplats på adressen https://vm.fi/sv/skattesubvention.

Skatteutgifter under momentet för inkomster av energiskatten (mn euro)

  2021 2022 2023
       
Lägre skattesats för dieselbränsle1) 718 720 715
Skatteutgift för paraffinisk dieselolja 72 31 0
Lätt brännolja som används i dieselmotorer i spårtrafiken 13 13 13
Lägre skattesats än normen för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner 478 472 465
Lägre skattesats för torv 2) 146 104 96
Övre gräns för skattefri användning av torv 18 25 25
Skattefrihet för träbaserade bränslen 418 418 418
Skattefrihet för avfallsförbränning 63 63 63
Skatteutgift för CHP-anläggningar 131 120 96
Lägre elskattesats för industri och växthus samt lägre elskattesats för värmepumpar, datorhallar etc. 810 833 848
Skattefrihet för elström för spårtrafik 16 16 16
Lägre skattesats än normen för elström som används i trafiken 8 12 17
Lägre skattesats än normen för gas som används i trafiken 14 14 17
Skatteutgift för biogas vid uppvärmning 5 5 4

1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.

2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.

Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskattesubventioner till jordbruket till ett uppskattat belopp av cirka 48,5 miljoner euro 2023 och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett uppskattat belopp av cirka 41 miljoner euro 2023. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.

Regeringen lämnar i samband med budgetpropositionen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 4 och 5 § och temporär ändring av 5 b § i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (distributionsskyldigheten), vilket höjer intäkterna av energiskatten med 61 miljoner euro 2023 och med 12 miljoner euro 2024. I samband med detta föreslås det också att distributionsskyldigheten ska öka från och med 2024, vilket på motsvarande sätt kommer att minska intäkterna av energiskatt med i genomsnitt cirka 33 miljoner euro per år under perioden 2024—2030.

I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen dessutom en proposition till riksdagen om energibeskattningen som gäller beskattningen av de så kallade elektrobränslena och av biogas som används vid uppvärmning. En måttfull sänkning av skattestödet för uppvärmningsbiogas föreslås genom att det införs en energiinnehållsskatt, som motsvarar EU:s minimiskatt, för att förbättra förutsägbarheten och rättssäkerheten. Beskattningen av elektrobränslen föreslås bli justerad för att göra det tydligare för vilken skattenivå de tillämpas när de används i trafiken, vid uppvärmning eller i arbetsmaskiner.

På grund av ändringen av punktbeskattningens beskattningsförfaranden försenades betalningen av skatten från ingången av 2021, vilket medförde ett avdrag av engångsnatur på cirka 400 miljoner euro i intäkterna från energiskatter år 2021.


2023 budget 4 455 000 000
2022 II tilläggsb. -2 000 000
2022 budget 4 506 000 000
2021 bokslut 4 129 214 750