Statsbudgeten 2023
Under momentet beräknas inflyta 4 455 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).
I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas Teknologiska forskningscentralen VTT:s basprognos för växthusgasutsläpp från trafiken och den energibalansräkning som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning.
Den förväntade utvecklingen av energiskattebaserna (%)
2021 bokslut |
2022 prognos |
2023 prognos |
|
Motorbensin | 1,7 | -3,2 | -1,7 |
Dieselolja | -6,3 | -0,6 | -0,9 |
El I (hushållen, servicesektorn osv.) | 9,2 | -1,3 | -0,4 |
El II (industrin, växthus och datorhallar) | 3,8 | -1,7 | 7,6 |
Övriga (bl.a. lätt brännolja, tung brännolja, naturgas, stenkol, bränntorv, flytgas) | 3,8 | -1,1 | -11,9 |
Energiskattenivåer
Skattenivån 2022 (inkl. försörjningsberedskapsavgift) |
|
Motorbensin, cent/l | 75,96 |
Dieselolja, cent/l | 59,48 |
Lätt brännolja, cent/l | 30,23 |
Tung brännolja, cent/kg | 30,54 |
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh | 2,253 |
El II (industrin, växthus och datorhallar), cent/kWh | 0,063 |
Stenkol, €/t | 220,44 |
Naturgas, €/MWh | 23,354 |
Flytgas, cent/kg | 31,49 |
Bränntorv, €/MWh | 5,70 |
Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)
2021 bokslut |
2022 budget |
2023 budgetprop. |
|
Motorbensin1) | 1 200 | 1 275 | 1 266 |
Diesel1) | 1 307 | 1 521 | 1 524 |
El | 886 | 942 | 960 |
Övriga | 736 | 766 | 705 |
Sammanlagt | 4 129 | 4 504 | 4 455 |
1) Omfattar ersättande biobränslen.
I inkomsterna av energiskatten ingår 16 skatteutgifter. Skatteutgifterna består av sänkta skattesatser och beloppet av skatteutgiften har ansetts vara skillnaden mellan referensnivån och den sänkta skattesatsen. Energiskatteutgifterna är inte alltid jämförbara, varför man bör undvika att summera dem. Årsförändringen kan också bero på flera orsaker, såsom en ändring av skattenivån, en ändring av volymen eller en ändring av jämförelsenivån. Mer information om jämförelsenivåerna och beräkningen av skatteutgifterna finns på finansministeriets webbplats på adressen https://vm.fi/sv/skattesubvention.
Skatteutgifter under momentet för inkomster av energiskatten (mn euro)
2021 | 2022 | 2023 | |
Lägre skattesats för dieselbränsle1) | 718 | 720 | 715 |
Skatteutgift för paraffinisk dieselolja | 72 | 31 | 0 |
Lätt brännolja som används i dieselmotorer i spårtrafiken | 13 | 13 | 13 |
Lägre skattesats än normen för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner | 478 | 472 | 465 |
Lägre skattesats för torv 2) | 146 | 104 | 96 |
Övre gräns för skattefri användning av torv | 18 | 25 | 25 |
Skattefrihet för träbaserade bränslen | 418 | 418 | 418 |
Skattefrihet för avfallsförbränning | 63 | 63 | 63 |
Skatteutgift för CHP-anläggningar | 131 | 120 | 96 |
Lägre elskattesats för industri och växthus samt lägre elskattesats för värmepumpar, datorhallar etc. | 810 | 833 | 848 |
Skattefrihet för elström för spårtrafik | 16 | 16 | 16 |
Lägre skattesats än normen för elström som används i trafiken | 8 | 12 | 17 |
Lägre skattesats än normen för gas som används i trafiken | 14 | 14 | 17 |
Skatteutgift för biogas vid uppvärmning | 5 | 5 | 4 |
1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.
2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.
Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskattesubventioner till jordbruket till ett uppskattat belopp av cirka 48,5 miljoner euro 2023 och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett uppskattat belopp av cirka 41 miljoner euro 2023. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.
Regeringen lämnar i samband med budgetpropositionen en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 4 och 5 § och temporär ändring av 5 b § i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (distributionsskyldigheten), vilket höjer intäkterna av energiskatten med 61 miljoner euro 2023 och med 12 miljoner euro 2024. I samband med detta föreslås det också att distributionsskyldigheten ska öka från och med 2024, vilket på motsvarande sätt kommer att minska intäkterna av energiskatt med i genomsnitt cirka 33 miljoner euro per år under perioden 2024—2030.
I samband med budgetpropositionen lämnar regeringen dessutom en proposition till riksdagen om energibeskattningen som gäller beskattningen av de så kallade elektrobränslena och av biogas som används vid uppvärmning. En måttfull sänkning av skattestödet för uppvärmningsbiogas föreslås genom att det införs en energiinnehållsskatt, som motsvarar EU:s minimiskatt, för att förbättra förutsägbarheten och rättssäkerheten. Beskattningen av elektrobränslen föreslås bli justerad för att göra det tydligare för vilken skattenivå de tillämpas när de används i trafiken, vid uppvärmning eller i arbetsmaskiner.
På grund av ändringen av punktbeskattningens beskattningsförfaranden försenades betalningen av skatten från ingången av 2021, vilket medförde ett avdrag av engångsnatur på cirka 400 miljoner euro i intäkterna från energiskatter år 2021.
2023 budget | 4 455 000 000 |
2022 II tilläggsb. | -2 000 000 |
2022 budget | 4 506 000 000 |
2021 bokslut | 4 129 214 750 |