Talousarvioesitys 2023
Selvitysosa:Liikuntatoimen tehtävänä on liikunnan edistäminen. Valtio ja kunnat luovat edellytyksiä liikunnalle. Liikunnan järjestämisestä vastaavat pääasiassa liikuntaa edistävät järjestöt.
Liikuntapolitiikan päämääränä on väestön fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan lisääminen, eettisen kilpa- ja huippu-urheilun edistäminen, osallisuuden kasvattaminen sekä sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden parantaminen. Liikunnallisen elämäntavan perusta luodaan perheissä, varhaiskasvatuksessa, koulussa ja liikuntaharrastuksissa. Liikunnan edistämistoimenpiteitä suunnataan kaikkiin elämänkulun vaiheisiin liikuntaolosuhteita kehittämällä, organisaatioiden toimintakulttuureja liikunnallistamalla, liikuntaseurojen ja -järjestöjen toimintaa tukemalla sekä huippu-urheilua tukemalla. Erityisesti liikkumattomuuden ja liian vähäisen fyysisen aktiivisuuden aiheuttamiin yksilöllisiin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin vastataan toimeenpanemalla valtakunnallista Liikkuvat-ohjelmaa. Liikunnan toimialan johtaminen ja ohjausjärjestelmät perustuvat tiedolla johtamisen periaatteelle sekä liikuntapoliittisten toimenpiteiden vaikutusten jatkuvalle seurannalle ja arvioinnille.
- — Liikunnallinen, terveyttä ja hyvinvointia edistävä elämäntapa lisääntyy
- — Liikunta lisää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
- — Liikunta on tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti saavutettavissa
- — Liikunnan ja huippu-urheilun eettinen perusta vahvistuu
- — Huippu-urheilumme on kansainvälisesti menestyvää ja kansallisesti arvostettua.
Valtakunnallisia ja paikallisia liikuntaolosuhteita kehitetään systemaattisesti. Liikuntapaikkarakentamisen avustamisessa painotetaan ensisijaisesti laadukkaiden ja laajoille käyttäjäryhmille suunnattujen liikuntapaikkojen rakentamista ja peruskorjaamista.
Liikunnan kansalaistoiminta on aktiivista ja osallistavaa. Tuetaan paikallista seuratoimintaa ja muuta liikunnan kansalaisjärjestötoimintaa sekä matalan kynnyksen liikuntatoimintaa. Tuetaan liikunnan koulutuskeskusten vapaatavoitteista koulutustoimintaa ja sen laadun kehittämistä. Vahvistetaan liikuntajärjestöjen edellytyksiä hakea ja järjestää kansainvälisiä urheilun suurtapahtumia ja liikuntajärjestöjen kansainvälisiä yhteistyö- ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Liikunnallinen elämäntapa ja liikunnan harrastaminen lisääntyvät eri ikä- ja väestöryhmissä. Tuetaan valtakunnallisia liikunnan edistämisohjelmia eli Liikkuvat-ohjelmia liikunnallisen elämäntavan edistämiseksi eri ikä- ja väestöryhmissä (Liikkuva perhe-, Liikkuva varhaiskasvatus-, Liikkuva koulu-, Liikkuva opiskelu-, Liikkuva aikuinen- ja Ikiliikkuja-ohjelmat). Avustetaan Liikkuvat-ohjelmien toimeenpanoa tukevia liikunnallisen elämäntavan hankkeita. Tuetaan erityisesti lasten ja nuorten liikunnan harrastamista. Vahvistetaan sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta liikunnassa.
Kehitetään huippu-urheilua kansainvälisen menestyksen, korkeatasoisen osaamisen ja urheilun arvostuksen vahvistamiseksi. Tuetaan lahjakkaiden urheilijoiden valmentautumisen edellytyksiä, kehitetään urheilu-uran ja opiskelun yhdistämisen mahdollisuuksia ja valmentautumisen toimintaympäristöjen kehittämistä. Tuetaan lajien välisen yhteistyön vahvistumista ja lajiliittojen mahdollisuuksia edistää oman lajinsa huippu-urheilumenestystä. Vahvistetaan liikunnan ja huippu-urheilun eettisiä toimenpiteitä avustamalla Suomen urheilun eettisen keskuksen (SUEK) toimintaa.
Toimialan osaaminen ja tietopohja vahvistuvat ja tietoa hyödynnetään päätöksenteossa tehokkaasti. Tuetaan ja kehitetään liikunta-alan tutkimus- ja tiedonvälitystoimintaa liikuntapoliittisen päätöksenteon tarpeiden suunnassa. Vahvistetaan tiedonhankintaa ja hyödyntämistä toimialan avustusvalmisteluissa. Tuetaan tiedon tuotantoa liikuntapaikkarakentamisen ja liikuntaa suosivan yhdyskuntasuunnittelun kehittämiseksi. Kehitetään valtion liikuntaneuvoston liikuntapolitiikan vaikutusten arviointijärjestelmää.
Liikunnan asema eri hallinnonalojen päätöksenteossa vahvistuu. Varmistetaan liikunnan edistämisen huomioiminen kuntien strategioissa ja liikuntapoliittisissa toimenpiteissä. Toimeenpannaan erityisesti Liikuntapolitiikan koordinaatioelimen avulla Liikuntapoliittisen selonteon ja hallitusohjelman kirjaukset poikkihallinnolliseen fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan edistämisen yhteiseen työhön liittyen. Valtion liikuntaneuvosto arvioi eri ministeriöiden toimenpiteiden vaikutukset liikunnan edistämisessä.
Liikuntapolitiikan tunnuslukuja
2017 toteutuma |
2021 toteutuma |
2023 arvio |
|
Liikuntaa tai urheilua liikunta- ja urheiluseuroissa harrastavien osuus, %1) | |||
9—13 -vuotiaat | |||
— tytöt | 64 | 66 | 66 |
— pojat | 67 | 67 | 67 |
15-vuotiaat | |||
— tytöt | 44 | 41 | 41 |
— pojat | 47 | 46 | 46 |
15—24 -vuotiaat | |||
— tytöt | 27 | 26 | 26 |
— pojat | 24 | 39 | 39 |
Vakituisesti useita tunteja viikossa kuntoliikuntaa tai urheilua harrastavien osuus, %2) | |||
20—54 -vuotiaat | 30 | 31 | 31 |
— naiset | - | 28 | 28 |
— miehet | - | 34 | 34 |
55—74 -vuotiaat | 15 | 18 | 18 |
— naiset | - | 17 | 17 |
— miehet | - | 18 | 18 |
Kansallisten liikkumissuositusten mukaisesti liikkuvien osuudet, %3) | |||
9-vuotiaat | |||
— tytöt | 40 | 39 | 39 |
— pojat | 44 | 52 | 52 |
11-vuotiaat | |||
— tytöt | 34 | 42 | 42 |
— pojat | 47 | 47 | 47 |
13-vuotiaat | |||
— tytöt | 22 | 30 | 30 |
— pojat | 32 | 35 | 35 |
15-vuotiaat | |||
— tytöt | 13 | 15 | 15 |
— pojat | 23 | 24 | 24 |
Aikuiset (18+ vuotiaat) | |||
— miehet | 39 | 40 | 40 |
— naiset | 34 | 38 | 38 |
Koululaisten Move!-mittausten 20 m juoksutestin mediaanitulos (min:sek)4) | |||
11-vuotiaat | |||
— tytöt | 4 min 05 s | 3 min 44 s | 3 min 44 s |
— pojat | 4 min 40 s | 4 min 26 s | 4 min 26 s |
15-vuotiaat | |||
— tytöt | 4 min 46 s | 4 min 12 s | 4 min 12 s |
— pojat | 6 min 00 s | 5 min 40 s | 5 min 40 s |
Varusmiespalvelukseen astuvien alokkaiden Cooper-juoksutestin keskiarvo (metriä)5) | 2 402 | 2 376 | 2 376 |
1) Vuoden 2017 kaikkien ikäluokkien tulokset ovat yhteenvetoarvio Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2016 -tutkimuksesta sekä Nuorten vapaa-aikatutkimuksesta 2015. Vuoden 2021 tulokset perustuvat 9—13-vuotiaiden sekä 15-vuotiaiden osalta Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2018 -tutkimukseen, tutkijoilta saatuun lisäanalyysiin. 15—24 -vuotiaiden tulokset perustuvat lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimukseen 2018, tutkijoilta saatuun lisäanalyysiin (urheilu- ja liikuntaseurassa vähintään viikoittain liikkujien osuus).
2) Vuoden 2017 tulokset perustuvat Aikuisten terveys-, hyvinvointi- ja palvelututkimus (ATH) -tutkimukseen. Vuoden 2020 tulokset perustuvat FinSote 2018 -tutkimukseen.
3) Vuoden 2017 sekä vuoden 2021 tiedot perustuvat 9—15-vuotiaiden osalta Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2018 -tutkimuksen raporttiin (itsearvioitu liikunta-aktiivisuus). Vuoden 2017 tiedot perustuvat aikuisten osalta FinTerveys 2017 -tutkimukseen (terveysliikuntasuosituksen saavuttaminen, 18+ vuotiaat). Vuoden 2021 tiedot perustuvat aikuisten osalta FinSote 2020 -tutkimukseen (terveysliikuntasuosituksen saavuttaminen, 20+ vuotiaat).
4) Move!-mittaustulokset vuoden 2017 tulokset on oikaistu vuonna 2020 tehdyssä data-analyysissä.
5) Puolustusvoimat. Varusmiespalveluksen aloittaneiden miesten kuntotestien tulokset.
50. Rahapelitoiminnan tuotot urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 115 404 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) liikuntalakiin (390/2015), opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettuun lakiin (1705/2009) ja vapaasta sivistystyöstä annettuun lakiin (632/1998) perustuvien valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen sekä muiden urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen tarkoitettujen avustusten maksamiseen valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti
2) kokeilu-, kehittämis-, selvitys- ja ohjelmatoiminnan menoihin
3) enintään 2 300 000 euroa urheilijoiden valmennus- ja harjoitteluapurahojen maksamiseen
4) yhteisöjen ja valtionhallinnon kansainvälisen liikunta-alan yhteistyön, liikuntatieteellisen toiminnan, liikunnan ja huippu-urheilun eettisen ja dopinginvastaisen toiminnan, testaustoiminnan ja dopingin vastaisen kasvatuksen tehostamisen menoihin sekä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja tutkijoiden liikuntatieteellisten tutkimushankkeiden ja näiden kanssa yhteistyössä toteutettavien tietojärjestelmä- ja muiden hankkeiden rahoittamiseen
5) enintään 400 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisen avustuksen maksamiseen Suomen Urheilumuseosäätiölle
6) valtion liikuntaneuvoston menoihin
7) enintään 320 000 euroa ylimääräisistä urheilijaeläkkeistä annetun lain (1419/2014) mukaisiin eläkkeisiin
8) liikunnan aluehallinnon toiminnan menoihin
9) Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeeseen
10) enintään 18 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön määräaikaisesta palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
11) enintään 30 000 euroa Pro Urheilu -tunnustusten maksamiseen
12) enintään 80 000 euroa Suomen Akatemialle liikuntatieteellisten tutkimusten arvioinnin hallintokustannuksiin sisältäen enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön määräaikaiset palkkamenot.
Alueellisten liikunnan koulutuskeskusten yksikköhinta on 16,60 euroa opiskelijapäivää kohden.
Alueellisten liikunnan koulutuskeskusten opiskelijapäivien enimmäismäärä on 53 000. Enimmäismäärän estämättä määrärahaa saa käyttää valtionosuuksien oikaisupäätöksistä aiheutuviin menoihin.
Kohtien 3) ja 7) määrärahat budjetoidaan maksuperusteisina.
Kohdan 7) määrärahaa saa käyttää enintään 16 täyttä eläkettä vastaavan ylimääräisen urheilijaeläkkeen myöntämiseen.
Kohdassa 10) tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Liikunnan yhdenvertainen saavutettavuus (liikuntapaikkarakentamisen avustaminen) | 30 197 000 |
Liikuntaan ja urheiluun osallistuminen | 64 480 000 |
Liikunnan kansalaistoiminta | 45 000 000 |
Huippu-urheilu | 12 600 000 |
Liikunnan ja urheilun suurtapahtumat | 2 000 000 |
Liikunnan ja urheilun eettinen toiminta | 4 650 000 |
Kansainvälinen yhteistyö | 230 000 |
Koko väestön liikunnan edistäminen | 6 240 000 |
Liikunnan osaaminen ja tietopohja | 14 487 000 |
Liikunnan koulutuskeskukset | 4 547 000 |
Alueelliset liikunnan koulutuskeskukset (valtionosuus) | 572 000 |
Valtakunnalliset liikunnan koulutuskeskukset (valtionosuus) | 3 675 000 |
Liikunnan koulutuskeskusten opintoseteliavustukset, harkinnanvaraiset avustukset sekä laatu- ja kehittämishankkeet | 300 000 |
Liikuntatiede ja tutkimus | 3 933 000 |
Tutkimus- ja kehitysyhteisöt sekä koulutustoiminta | 4 370 000 |
Liikunnan aluehallinto | 500 000 |
Valtion liikuntaneuvosto | 480 000 |
Opetus- ja kulttuuriministeriön käytettäväksi | 657 000 |
Yhteensä | 115 404 000 |
Momentin 29.90.52 määrärahasta osoitetaan valtakunnallisten liikunnan koulutuskeskusten valtionosuuksiin yhteensä 14 132 000 euroa.
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi 99 prosenttia ja kulutusmenojen osuudeksi yksi prosentti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arpajaisveron väliaikaisen alentamisen päättyminen | -2 328 |
Liikunnan rahoituksen vahvistaminen | 3 100 |
Parlamentaarisesti sovittu taso | 5 568 |
Tuottoarvion muutos | 9 275 |
Tasomuutos | -2 356 |
Yhteensä | 13 259 |
2023 talousarvio | 115 404 000 |
2022 talousarvio | 102 145 000 |
2021 tilinpäätös | 102 153 467 |
52. Valtionosuudet kunnille ja liikunnan koulutuskeskuksille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 33 798 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää liikuntalakiin (390/2015), opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettuun lakiin (1705/2009) ja vapaasta sivistystyöstä annettuun lakiin (632/1998) perustuvien valtionosuuksien maksamiseen.
Kunnan liikuntatoiminnan valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 12,00 euroa asukasta kohden.
Valtakunnallisten liikunnan koulutuskeskusten valtionosuuden perusteena olevien opiskelijavuorokausien enimmäismäärä on 279 900. Enimmäismäärän estämättä määrärahaa saa käyttää valtionosuuksien oikaisupäätöksistä aiheutuviin menoihin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtionosuudet kuntien liikuntatoimintaan | 19 666 000 |
Valtionosuudet valtakunnallisille liikunnan koulutuskeskuksille | 14 132 000 |
Yhteensä | 33 798 000 |
Määrärahan mitoituksessa käytetty valtakunnallisten liikunnan koulutuskeskusten arvonlisäveroton keskimääräinen yksikköhinta on 92,17 euroa ja arvonlisäverollinen keskimääräinen yksikköhinta on 98,17 euroa opiskelijavuorokautta kohden.
Valtakunnallisten liikunnan koulutuskeskusten valtionosuuksiin myönnetään 3 675 000 euroa momentilta 29.90.50.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Indeksitarkistus (3,8 %), koulutuskeskukset | 682 |
Valtionosuus kuntien liikuntatoimintaan (asukasmäärän muutos) | 49 |
Matkustussäästö | -8 |
Tasomuutos | -13 262 |
Yhteensä | -12 539 |
Momentin nimike on muutettu.
2023 talousarvio | 33 798 000 |
2022 II lisätalousarvio | 2 000 000 |
2022 I lisätalousarvio | 5 500 000 |
2022 talousarvio | 46 337 000 |
2021 tilinpäätös | 47 524 280 |
56. Liikunnan ja huippu-urheilun edistäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Liikuntapoliittisen selonteon (VNS 6/2018 vp) toimeenpanosta aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Ikäihmisten liikkumishanke -pilotointi | 500 000 |
Lajien tehostamistuki, ml. vammaisurheilu | 700 000 |
Seuratuki | 1 300 000 |
Urheiluakatemiat ja valmennuskeskukset | 2 000 000 |
Yhteensä | 4 500 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -200 |
Yhteensä | -200 |
2023 talousarvio | 4 500 000 |
2022 talousarvio | 4 700 000 |
2021 tilinpäätös | 6 200 000 |