Talousarvioesitys 2023
88. Senaatti-konsernin liikelaitokset
Momentille ei myönnetä määrärahaa.
Senaatti-konsernin liikelaitoksille asetetaan seuraavat palvelu- ja toimintatavoitteet:
Senaatti-kiinteistöt
- — Senaatti-kiinteistöjen tehtävänä on tuottaa tilapalveluja ja niihin välittömästi liittyviä muita palveluja tukemaan sekä asiakkaidensa että valtion rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia.
- — Varmistaa yhteiskuntavastuullinen toiminta huomioiden taloudelliset, ympäristöön liittyvät ja sosiaaliset näkökulmat. Edistää omalta osaltaan yhteiskunnan muutosta kohti hiilineutraalisuutta. Keskeisenä tavoitteena on varmistaa toimitilojen turvallisuus ja terveys käyttäjille.
- — Varautuu omassa toiminnassaan poikkeusoloihin ja normaaliolojen häiriöihin sekä tukee asiakkaita toimitilojen varautumisen tason nostamisessa.
- — Tuottaa ja ylläpitää valtion toimitiloihin liittyviä tietoja päätöksenteon ja seurannan tueksi.
- — Toteuttaa valtiolle tarpeettoman omaisuuden myynnit avoimin ja syrjimättömin menettelyin.
Puolustuskiinteistöt
- — Puolustuskiinteistöjen tehtävänä on tuottaa itse tai ostaa markkinoilta tilapalveluja ja niihin välittömästi liittyviä muita palveluja tukemaan Puolustusvoimien suorituskykyä kaikissa turvallisuustilanteissa annettujen valmiusvaatimusten mukaisesti.
- — Puolustuskiinteistöt edistää Puolustushallinnon rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia tehokkaan toimitilarakenteen aikaansaamiseksi.
- — Tuottaa ja ylläpitää Puolustusvoimien toimitiloihin liittyviä tietoja päätöksenteon ja seurannan tueksi. Osana Senaatti-konsernia Puolustuskiinteistöt mahdollistaa valtion toimitilakannan keskitetyn ja tehokkaan johtamisen.
- — Varmistaa yhteiskuntavastuullinen toiminta huomioiden järjestelmän kriisinsietokyky, huoltovarmuus ja energian omavaraisuus sekä taloudelliset, ympäristöön liittyvät ja sosiaaliset näkökulmat. Puolustuskiinteistöt tuottaa ympäristöpalveluita koko valtiokonsernille. Puolustuskiinteistöt edistää osana Senaatti-konsernia yhteiskunnan muutosta kohti hiilineutraalisuutta. Keskeisenä tavoitteena on varmistaa toimitilojen turvallisuus ja terveys käyttäjille.
Senaatti-konsernin liikelaitosten investoinneista saa aiheutua menoja vuonna 2023 enintään 700 milj. euroa. Lisäksi Senaatti-konsernin liikelaitokset saavat tehdä sitoumuksia, joista saa aiheutua menoja seuraavina varainhoitovuosina enintään 700 milj. euroa.
Investoinnit kohdistuvat pääosin valtion tehtävien hoidon kannalta tarpeelliseen, sisäolosuhteita parantavaan, toimitilatehokkuutta kasvattavaan ja viranomaisten toimintaedellytykset turvaavaan rakentamiseen. Investointivaltuus ei sisällä maankäyttömaksuja eikä varainsiirtoveroja.
Senaatti-konsernin liikelaitokset saavat antaa vastavakuutta vaatimatta omavelkaisia takauksia tytäryhtiöiden lainoista yhteensä enintään 50 milj. euron arvosta.
Senaatti-konsernin liikelaitokset oikeutetaan ottamaan vuoden 2023 aikana toimintansa rahoittamiseksi valtion liikelaitoksista annetun lain (1062/2010) 5 §:n 1 momentissa tarkoitettua lainaa nettomääräisesti enintään 500 milj. euroa.
Valtio saa luopua täysin omistamansa Maakuntien tilakeskus Oy:n osakkeiden omistuksesta vastikkeetta siten, että valtiolle kuitenkin jää vähintään yhden (1) kappaleen sisältävä sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetussa laissa (616/2021) määritelty erilajinen osakesarja. Maakuntien tilakeskus Oy:n luovutettavaksi tarkoitetut osakkeet siirretään Senaatti-kiinteistöiltä valtiovarainministeriölle edelleen luovutettavaksi vastikkeetta hyvinvointialueille, Helsingin kaupungille ja HUS-yhtymälle.
Selvitysosa:Valtiovarainministeriö on huomioon ottaen palvelu- ja muut toimintatavoitteet asettanut alustavasti Senaatti-konsernin liikelaitosten yhteenlasketuksi vuokrauksen (sisältäen palvelut) tulostavoitteeksi 6 milj. euroa vuodelle 2023. Alustavan suunnitelman mukaan tulos muodostuu kokonaisuudessaan Senaatti-kiinteistöistä.
Vuonna 2023 Senaatti-konsernin liikelaitokset tulouttavat valtion talousarvioon yhteensä 48,8 milj. euroa takausmaksuina, lainan korkoina ja lyhennyksinä sekä vuoden 2022 voiton tuloutuksena. Vuoden 2023 rahoitussuunnitelmassa valtion lainojen korkojen ja lainanlyhennysten osuudeksi on arvioitu 13,5 milj. euroa ja voiton tuloutukseksi 35 milj. euroa ja takausmaksujen suuruudeksi 0,3 milj. euroa. Lähinnä investointien rahoittamiseen tarvittavan lainanoton määrä on nettomääräisesti enintään 500 milj. euroa.
Senaatti-konsernin maksuvalmiuteen vaikuttaa merkittävästi kiinteistöjen realisoinneista saatava kassavirta. Kiinteistökaupoista syntyvän kassavirran toteutuminen riippuu kulloisesta markkinatilanteesta ja sisältää siten Senaatti-konsernin ulkopuolisia epävarmuustekijöitä.
Valtuusehdotus koskee Senaatti-kiinteistöjen 100 % omistuksessa olevan tytäryhtiö Maakuntien tilakeskus Oy:n osakkeiden hallinnansiirtoa ja edelleenluovutusta valtiolta. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021) 63 §:n mukaisesti valtio huolehtii hyvinvointialueesta annetun lain 21 §:ssä tarkoitetun valtakunnallisen toimitila- ja kiinteistöhallinnon osaamiskeskuksen perustamisen edellyttämistä toimenpiteistä. Osaamiskeskuksen hyvinvointialueille luovutettavat osakkeet luovutetaan vastikkeetta 1.1.2023 mennessä. Hyvinvointialueiden omistukseen tulevat osaamiskeskuksen osakkeet jakautuvat hyvinvointialueiden kesken niiden asukasluvun mukaisessa suhteessa. Asukaslukuna otetaan huomioon hyvinvointialueisiin kuuluvien kuntien asukasluku 31.12.2021. HUS-yhtymän omistukseen tulee kolmasosa kunkin Uudenmaan hyvinvointialueen ja Helsingin kaupungin omistukseen tulevista osakkeista. Valtiolla on osaamiskeskuksessa yksi kappale yhtiöjärjestyksessä määriteltyjä erilajisia osakkeita, jotka antavat oikeuden estää yhtiöjärjestyksen muuttamisen ilman valtion suostumusta, vahvemman oikeuden päättää osakepääomasta ja vieraan pääoman ehtoisen rahoituksen enimmäismääristä sekä oikeuden hallituksen jäsenen nimeämiseen. Maakuntien tilakeskus Oy:n oma pääoma per 31.12.2021 on noin 8,4 milj. euroa. Osakkeiden luovuttamisesta valtiolta päättää tarkemmin valtioneuvosto.
Tulos- ja rahoitussuunnitelmaan perustuva alustava investointisuunnitelma vuodelle 2023 (milj. euroa)
Senaatti-kiinteistöt | 560 |
Puolustuskiinteistöt | 140 |
Yhteensä | 700 |
Tunnuslukutaulukko (sis. myyntivoitot ja -tappiot)
Senaatti-kiinteistöt | Puolustuskiinteistöt | |||
2022 TA |
2023 TAE |
2022 TA |
2023 TAE |
|
Liikevaihto, milj. euroa | 544 | 583 | 299 | 328 |
— Suora vuokraus | 415 | 448 | 251 | 274 |
— Edelleenvuokraus | 104 | 108 | 5 | 7 |
— Palvelut | 25 | 28 | 44 | 47 |
Liiketoiminnan muut tuotot | 37 | 40 | - | - |
Vuokraustoiminnan käyttökate, milj. euroa | 169 | 185 | 89 | 96 |
— % liikevaihdosta | 31 | 32 | 30 | 29 |
Poistot (sis. arvonalentumiset) | 148 | 162 | 83 | 91 |
Liikevoitto, milj. euroa | 39 | 40 | 6 | 5 |
— % liikevaihdosta | 7 | 7 | 2 | 2 |
Tilikauden tulos, milj. euroa | 30 | 24 | 3 | - |
— % liikevaihdosta | 6 | 4 | 1 | - |
Taseen loppusumma | 5 101 | 5 428 | 1 304 | 1 354 |
Kiinteistöjen myynnit, kauppahinnat, milj. euroa | 17 | 18 | - | - |
Tuloutus valtion talousarvioon, milj. euroa | 35 | 35 | - | - |
Investoinnit, milj. euroa | 560 | 560 | 140 | 140 |
Sijoitetun pääoman tuotto, % | 1,0 | 0,9 | 0,6 | 0,4 |
Oman pääoman tuotto, %, vuokraustoiminta, valtioasiakkaat | 0,2 | 0,0 | 0,4 | 0,0 |
Omavaraisuusaste, % | 58 | 54 | 61 | 59 |
Henkilöstömäärä | 550 | 565 | 705 | 715 |
Liikelaitosta koskevat tulomomentit (milj. euroa)
2021 toteutuma |
2022 ennakoitu |
2023 arvio |
|
Tuloutus tulomomenteille | |||
12.28.99 Takausmaksut | 0,8 | 0,5 | 0,3 |
13.01.04 Korot valtion lainoista | 3,7 | 2,8 | 2,0 |
13.05.01 Voiton tuloutus | 35 | 35 | 35 |
15.01.02 Takaisinmaksut valtion lainoista liikelaitoksille | 18,3 | 16,0 | 11,5 |
Yhteensä | 57,8 | 54,3 | 48,8 |
2023 talousarvio | — |
2022 talousarvio | — |
2021 tilinpäätös | — |