Talousarvioesitys 2023
Selvitysosa:Maahanmuuttopolitiikalla pyritään aktiiviseen ja ennakoituun maahanmuuttoon. Suomen työikäisten määrä vähenee ja lisäystä tapahtuu yksinomaan maahanmuuton kautta. Ilman riittävää maahanmuuttoa työvoiman tarjonta ja pitemmällä aikavälillä työllisyys laskevat olennaisesti. Työ- ja koulutusperusteisella maahanmuutolla edistetään Suomen kansainvälistä kilpailukykyä, innovaatiotoimintaa ja kansainvälisten investointien saamista Suomeen. Maahanmuuton hyötyjä tavoitellaan taloudellisen huoltosuhteen, kestävyysvajeen ja työllisyysasteen parantumisen kautta. Tarkoituksena on turvata osaavan työvoiman saatavuus ja ehkäistä turvallisuusriskejä. Maahanmuuttovirasto vastaa, että lupaprosessit ovat laadukkaita ja oikeusvarmoja ja hakemukset käsitellään niille asetetuissa määräajoissa. Tavoitteena työ- ja opiskeluperusteisten oleskelulupien osalta on yhden kuukauden enimmäiskäsittelyaika hallituskauden loppuun mennessä asteittain (v. 2022: 2 kk, v. 2023: 1 kk), sisältäen perheenjäsenet ja jatkoluvat. Erityisasiantuntijoiden ja start up -yrittäjien ja heidän perheenjäsentensä osalta tavoitteena on kahden viikon käsittelyaika.
Maahanmuuttopolitiikan tavoitteena on oikeudenmukainen kansainvälisen suojelun järjestelmä, joka toteuttaa perus- ja ihmisoikeuksia. Vastaanottokeskusten palveluiden laadun ja toimintatapojen yhdenmukaisuus sekä keskusten turvallisuus pyritään varmistamaan. Vuonna 2023 varaudutaan keskimäärin noin 32 000 vastaanoton palvelun piirissä olevaan asiakkaaseen. Kansainvälisen suojelun perusteella oleskeluluvan saaneet ohjataan nopeasti työllistymiseen tähtääviin kotouttamispalveluihin. Palautukset toimeenpannaan tehokkaasti kunnioittaen palautuskiellon periaatetta ja palautuksia edistetään yhteistyössä lähtö- ja kauttakulkumaiden kanssa. Kiintiöpakolaispolitiikkaa toteutetaan uudelleensijoittamalla Suomeen vuosittain kansainvälisen suojelun tarpeessa olevia henkilöitä. Kiintiöpakolaisten määrä on 1 050 henkilöä vuonna 2023. Kansainvälisen suojelun järjestelmää koskeviin tavoitteisiin pyritään myös aktiivisella osallistumisella yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistamiseen.
Maahanmuuttovirastolle asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Maahanmuuttovirasto on luotettava ja tuloksellinen lupaviranomainen, jolla on laaja-alainen yhteiskunnallinen palvelutehtävä.
- — Oleskelulupa- ja kansalaisuusprosessit ovat asiakaslähtöisiä ja laadukkaita ja mahdollisimman pitkälle automatisoituja. Hakemukset käsitellään niille asetetuissa tavoiteajoissa. Maahanmuuttovirasto saavuttaa hallitusohjelmassa asetetut käsittelyaikatavoitteet.
- — Kansainvälisen suojelun hakemukset käsitellään kuudessa kuukaudessa (HO 2019) yksilöllisesti kv- ja EU-oikeuden velvoitteiden mukaisesti. Menettelyssä taataan oikeusturva, noudatetaan palautuskieltoa ja edistetään lapsen etua. Maahanmuuttovirasto parantaa kykyään hankkia kaikki kansainvälisen suojelun kannalta olennaiset selvitykset. Turvapaikanhakijoiden vastaanottojärjestelmä toimii yhdenmukaisesti ja laadukkaasti, ja edistää varhaista kotoutumista.
- — Maahanmuuttovirasto on maahanmuuton asiantuntija julkisessa keskustelussa ja viestii luotettavasti ja ajantasaisesti viraston tehtävistä. Asiakaspalvelu on nopeaa ja läpinäkyvää ja on osa laadukasta päätöksentekoprosessia.
- — Maahanmuuttovirasto tuottaa ajantasaista maahanmuuton tilannekuvaa ja vastaa ennakoivasti toimintaympäristön muutoksiin.
Maahanmuuttoviraston toiminnalliset tulostavoitteet
Tunnusluvut ja mittarit | 2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
Indeksi seuraavien keskeisten tulostavoitteiden osalta | - | 3 | 4 |
Tuottavuus (pts/htv, oleskelulupa, EU-rek, kansalaisuus, maastapoistamiset) | 314 | 350 | 375 |
Käsittelyajat (kokonaiskäsittelyaika ka) | |||
Turvapaikkahakemus, vrk | 310 | 250 | 180 |
Kansalaisuushakemus, vrk | 350 | 270 | 200 |
Opiskelija 1. lupa, vrk | 18 | 20 | 16 |
Perhe 1. lupa, vrk | 106 | 100 | 80 |
Työ 1. lupa, vrk | 59 | 35 | 25 |
Automaatioaste | 32 | 40 | 50 |
Asiakastyytyväisyys | 3,6 | 3,6 | 3,8 |
Vaikuttavuus | |||
Maahanmuuttoviraston päätösten pysyvyys muutoksenhaussa, laintulkinta- ja menettelyvirheet (%) | 98,8 | 97 | 97 |
Kuntaan sijoituksen odotusaika vastaanottokeskuksissa oleskelulupapäätöksestä laskien keskimäärin enintään (vrk) | 73 | 70 | 60 |
Maahanmuuttovirastossa ratkaistut/vireille tulleet (%) | 93 | 96 | 100 |
Sähköisesti vireytettyjen asioiden osuus (%) | 84 | 87 | 90 |
Vastaanoton tunnuslukuja | |||
Vastaanottokeskusten käyttöaste keskimäärin (%) | 69 | 80 | 75 |
Vastaanottokeskusten paikkaluku vuoden lopussa | 3 335 | 18 700 | 17 300 |
Vastaanottokeskusten lukumäärä | 27 | 95 | 85 |
Vastaanottojärjestelmässä asiakkaita keskimäärin | 5 492 | 34 000 | 32 000 |
Vastaanottokeskuksiin majoitettuja keskimäärin | 2 676 | 11 000 | 10 500 |
Säilöön otetut ulkomaalaiset keskimäärin | 30 | 50 | 60 |
Yksityismajoituksessa keskimäärin | 2 878 | 23 000 | 21 500 |
01. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 65 021 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 3 800 000 euroa maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi -investointikokonaisuuteen (RRF pilari3) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Sisäministeriö ohjaa ja kehittää maahanmuuttohallintoa ja vastaa maahanmuuttopolitiikan sekä maahanmuuttoa ja kansalaisuutta koskevan lainsäädännön valmistelusta ja edustaa maahanmuuttoasioissa Suomea Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Sisäministeriö yhteensovittaa maahanmuuttoasioihin liittyvää toimintaa hallinnonalojen välillä. Työvoiman maahanmuuton ohjauksesta ja kehittämisestä vastaa työ- ja elinkeinoministeriö yhteistyössä sisäministeriön kanssa.
Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee ulkomaalaisten maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen ja kansalaisuuteen liittyviä asioita. Maahanmuuttoviraston organisaatioon kuuluvat myös Helsingin, Oulun ja Joutsenon vastaanottokeskukset. Helsingin ja Joutsenon keskusten yhteydessä toimivat ulkomaalaisten säilöönottoyksiköt. Joutsenon vastaanottokeskuksen yhteydessä toimii lisäksi ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä. Virasto vastaa valtion vastaanottokeskuksissa majoittuneiden turvapaikanhakijoiden vastaanoton, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköiden ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän käytännön toiminnasta, ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Lisäksi Maahanmuuttovirasto vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton yleisestä kehittämisestä ja ohjauksesta.
Momentin määrärahasta 3 800 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista. Maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi -investointikokonaisuus edistää elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta työllisyys- ja työmarkkinat (RRF pilari3).
Toimintamenojen kohdentuminen (1 000 euroa)1)
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Henkilöstömenot | 54 453 | 62 715 | 64 611 |
Toimitilamenot | 11 546 | 13 802 | 10 030 |
ICT-menot | 10 657 | 19 552 | 7 241 |
Muut menot | 9 770 | 14 952 | 26 747 |
Tulot | -32 775 | -29 673 | -31 554 |
Yhteensä | 53 651 | 81 348 | 77 075 |
1) Luvut sisältävät myös siirrettyjen määrärahojen käytön.
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Tuotokset | |||
Ratkaistut asiat | 155 149 | 170 346 | 174 328 |
Panokset | |||
Toimintamenot (1 000 euroa) Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt | 53 651 | 65 367 | 65 021 |
Henkilötyövuodet | |||
Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt | 1 010 | 1 142 | 1 142 |
Tehokkuus | |||
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
— oleskelulupa, EU-rek, kansalaisuus, maastapoistamiset/htv | 314 | 350 | 375 |
— turvapaikkapäätökset / htv | 22 | 23 | 23 |
— kansalaisuushakemuspäätökset / htv | 246 | 249 | 269 |
— taloudellisuus (nettomenot euroa/päätös) | 454 | 450 | 450 |
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 73 | 75 | 78 |
Vireille tulleet ja ratkaistut asiat 2021—2023
2021 toteutuma Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2022 ennuste Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2023 tavoite Vireille tulevat |
Ratkaistut | |
Oleskelulupa-asiat yhteensä, joista keskeisimmät | 122 400 | 118 154 | 122 251 | 128 679 | 151 155 | 131 155 |
— työperusteiset1) oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 28 197 | 27 842 | 28 163 | 30 322 | 34 821 | 30 905 |
— opiskelijoiden oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 9 923 | 9 479 | 9 911 | 10 323 | 12 254 | 10 522 |
— perhesideperusteiset oleskelulupahakemukset (1. lupa ja jatkolupa) | 26 168 | 23 880 | 26 136 | 26 007 | 32 316 | 26 508 |
— muut asiat2) | 58 112 | 56 953 | 58 041 | 62 027 | 71 764 | 63 220 |
Turvapaikkahakemukset | 2 545 | 4 086 | 7 100 | 5 112 | 6 000 | 4 920 |
Tilapäinen suojelu | - | - | 48 000 | 48 000 | 30 000 | 30 000 |
Muu kansainvälinen suojelu | 2 343 | 2 300 | 2 373 | 1 670 | 2 372 | 1 929 |
Maasta poistaminen | 4 143 | 5 256 | 4 143 | 5 839 | 4 143 | 5 897 |
Kansalaisuusasiat | 17 761 | 10 024 | 15 769 | 13 716 | 15 819 | 14 792 |
Passit ja matkustusasiakirjat | 16 057 | 15 329 | 25 926 | 15 329 | 25 926 | 15 636 |
Yhteensä | 165 249 | 155 149 | 225 562 | 218 345 | 235 415 | 204 329 |
1) Mm. elinkeinon harjoittaminen, osaratkaisua edellyttävä työnteko, tieteellinen tutkimus, harjoittelija, urheilu ja valmentaminen, erityisasiantuntija, muu työnteko, kausityö, start up-yrittäjä.
2) Mm. EU-oleskeluoikeus, ihmiskaupan uhreille myönnettävä harkinta-aika, oleskelutodistukset ja -ilmoitukset, pysyvät oleskeluluvat, voimassa olevaa lupaa koskevat asiat.
Käsittelylle asetetussa tavoiteajassa ratkaistut hakemukset
2021 Tavoite (vrk) |
2021 Ratkaistu tavoiteajassa (%) |
2022 Tavoite (vrk) |
2022 Ratkaistu tavoiteajassa (%) |
2023 Tavoite (vrk) |
2023 Ratkaistu tavoiteajassa (%) |
|
— 1. työntekijän oleskelulupa, (sis. TE-toimiston osapäätöksen) | 901) | 79 | 601) | 100 | 30 | 100 |
josta käsittelyaika Maahanmuuttovirastossa | 45 | 80 | 30 | 100 | 15 | 100 |
— 1. opiskelijan oleskelulupa | 90 | 99 | 60 | 100 | 30 | 100 |
Kansainvälinen suojelu1) | 1801) | 40 | 1801) | 100 | 1801) | 100 |
Kansalaisuus | 365 | 54 | 365 | 100 | 365 | 100 |
1) Lakisääteinen
Henkiset voimavarat, Maahanmuuttovirasto ml. valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 1 010 | 1 142 | 1 142 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 8,1 | 7,1 | 7,1 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 86 426 | 95 040 | 96 575 |
Bruttotulot | 32 775 | 29 673 | 31 554 |
Nettomenot | 53 651 | 65 367 | 65 021 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 943 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 114 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 ennuste |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 27 397 | 27 368 | 27 637 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 14 003 | 14 700 | 15 000 |
— osuus yhteiskustannuksista | 23 579 | 22 000 | 20 500 |
Kustannukset yhteensä | 37 582 | 36 700 | 35 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -10 185 | -9 332 | -7 863 |
Kustannusvastaavuus, % | 73 | 75 | 78 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU tietojärjestelmien yhteentoimivuus (interoperability -hanke, IO) ml. SIS recast | 2 645 |
Helsingin säilöönottoyksikön korvaava yksikkö | 3 110 |
Henkilöstöresurssit | -1 750 |
Henkilötunnusten uudistaminen (HETU-hanke) | 300 |
Maailmanluokan automaatiota hyödyntävä digitaalinen infrastruktuuri osaajien maahanmuuton tueksi (RRF pilari3) | -4 035 |
Muukalaispassien ja matkustusasiakirjojen siirtäminen UMA-järjestelmään -hanke, kertaerän poistuminen | -210 |
Pakolaiskiintiö 1 050 henkilön tasoon | -423 |
Pikakaistan toimeenpano, kertaerän poistuminen | -1 000 |
Pääkaupunkiseudun säilöhankkeen siirtyminen | -3 100 |
Pääkaupunkiseudun säilöhankkeen siirtyminen, erotus | -10 |
Rajanylitystietojärjestelmän (EES) ja Euroopan matkustustieto- ja lupajärjestelmän (ETIAS) käyttöönotosta aiheutuvat kustannukset | 1 009 |
Siirto momentille 26.30.03 | -250 |
Toiminnan turvaaminen ja työperäisen maahanmuuton edistäminen, kertaerän poistuminen | -2 000 |
Työ- ja opiskeluperusteisten oleskelulupahakemusten ruuhkan purku sekä automaatiokehitys, kertaerän poistuminen | -2 250 |
Ukrainasta pakenevien vaikutukset Migrin resursseihin (maahanmuuttokokonaisuus) | 6 142 |
UMA-järjestelmän pien- ja jatkokehitys | 1 000 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -168 |
Matkustussäästö | -117 |
Palkkausten tarkistukset | 800 |
Toimistotilasäästö | -39 |
Yhteensä | -346 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2023 talousarvio | 65 021 000 |
2022 II lisätalousarvio | 9 394 000 |
2022 talousarvio | 65 367 000 |
2021 tilinpäätös | 70 822 000 |
21. Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 371 152 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 7 §:n mukaisesti vastaanotto- ja järjestelykeskusten perustamis- ja ylläpitokustannusten sekä palveluntuottajalle vastaanottopalveluiden järjestämisestä aiheutuvien kustannusten korvaamiseen, ilman kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettua kotikuntaa Suomessa olevan ihmiskaupan uhrin auttamisesta aiheutuvien kulujen korvaamiseen vastaanottorahaa lukuun ottamatta ja alaikäisen, jolla ei ole oleskelulupaa Suomessa, edustajan palkkion maksamiseen sekä kansainvälistä suojelua hakevien yleisen oikeudellisen neuvonnan kustannuksiin
2) säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 3 luvun mukaisen toimeentulon ja huolenpidon järjestämiseen säilöön otetuille ulkomaalaisille käyttörahaa lukuun ottamatta
3) vastaanottopalveluna järjestettyyn työ- ja opintotoimintaan osallistuvien henkilöiden vastaanottolain 30 §:n mukaisten tapaturmakorvausten ja ryhmävastuuvakuutusten sekä Valtiokonttorin näistä perimien hoitokulujen maksamiseen
4) vastaanoton toteuttamiseksi erityistilanteissa tarpeellisten palvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja EU:n rahoittamiin hankkeisiin koskien EU:n sisäisiä siirtoja sekä vastaanottojärjestelmän kapasiteetin lisäämistä
5) turvapaikkatutkinnan ja -puhuttelujen tulkkaus- ja käännösmenoihin
6) perhesiteen selvittämiseksi tehtävien DNA-testien ja oikeuslääketieteellisten testien kustannuksiin sekä kotipaikan tai kansalaisuuden selvittämiseksi tehtävien kielianalyysien kustannuksiin
7) kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 86 §:n mukaisesti kiintiöpakolaisten ja heidän perheenjäsentensä maahantulomatkojen järjestämisestä, lähtömaassa suoritettavista terveystarkastuksista ja koulutuksesta (kulttuuriorientaatiosta) sekä vastaanottoa edistävän koulutuksen ja tiedotustoiminnan järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen
8) erityisellä humanitaarisella perusteella tai kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseksi ulkomaalaislain (301/2004) 93 §:n mukaisesti Suomeen otettavien henkilöiden vastaanottopalveluiden järjestämisestä sekä näiden henkilöiden majoittamista varten vuokrattavista lisätiloista aiheutuvien kustannusten korvaamiseen
9) tilapäisen suojelun direktiivin 2001/55/EY perusteella suoritettavien (tilapäistä suojelua saavien) siirtojen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin.
Määräraha budjetoidaan ennakkomaksujen ja niiden tasausten osalta maksatuspäätösperusteisena.
Vuoden 2023 pakolaiskiintiö on 1 050 henkilöä.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevien ja tilapäistä suojelua saavien vastaanottopalvelut järjestää vastaanottokeskus vastaanottolain (746/2011) 13 §:n nojalla. Maahanmuuttovirasto sopii kuntien, kuntayhtymien ja muiden yhteisöjen tai säätiöiden kanssa vastaanottopalvelujen järjestämisestä ja siitä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta kuitenkin siten, että sopimuksista voidaan irrottautua nopeasti ja joustavasti.
Majoituskapasiteetti pyritään mitoittamaan siten, että kapasiteetti vastaa majoitustarvetta. Vastaanottokeskusten ylläpidon ja palveluiden tuottamisessa pyritään parantamaan entisestään kustannustehokkuutta mm. majoitusvuorokauden hinnassa.
Vastaanottolain 6 §:ssä säädetään erityistarpeiden huomioon ottamisesta hakemuksen käsittelyn ajan ja lisäksi vastaanottolain 19 §:ssä täydentävästä vastaanottorahasta kattamaan erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvia tarpeellisiksi harkittuja menoja.
Turvapaikkapuhuttelujen tulkkaus- ja käännöskustannukset vaihtelevat turvapaikanhakijoiden määrän ja hakijoiden kielen mukaan. Turvapaikkahakemuslomakkeella selvitetään hakemuksen perusteet ennen turvapaikkapuhuttelua. Hakijan täyttämä lomake sekä hakijan vieraskieliset asiakirjat ja selvitykset käännetään Maahanmuuttovirastossa. Maahanmuuttoviraston turvapaikkatutkinnassa ja turvapaikkapuhuttelussa käytetään hakijan äidinkieltä tai hänen ymmärtämänsä kielen tulkkausta.
Ulkomaalaislain (301/2004) 65 §:n mukaan Maahanmuuttovirasto voi varata hakijalle ja perheenkokoajalle tilaisuuden osoittaa biologinen sukulaisuus toteen valtion varoista kustannettavan DNA-tutkimuksen avulla, jos biologiseen sukulaisuuteen perustuvasta perhesiteestä ei muutoin voida saada riittävää selvitystä ja jos DNA-tutkimuksen avulla on mahdollista saada olennaista näyttöä perhesiteestä. Ulkomaalaislain 6 a §:n mukaan oleskelulupaa hakevan ulkomaalaisen tai perheenkokoajan iän selvittämiseksi voidaan tehdä oikeuslääketieteellinen tutkimus, jos on olemassa ilmeisiä perusteita epäillä hänen itsestään antamien tietojen luotettavuutta. Ulkomaalaislain 6 b §:ssä säädetään oikeuslääketieteellisen tutkimuksen tekemisestä. Turvapaikanhakijoille ja perheenkokoajille, joiden henkilöllisyyttä ei ole voitu varmistaa, voi olla tarpeen joissakin tapauksissa osana henkilöllisyyden selvittämistä tehdä kielianalyysi hakijan kielellisen identiteetin ja taustan ja sitä kautta kotiseudun selvittämiseksi. Kielianalyysin avulla selvitetään muun muassa, täyttyvätkö perheenyhdistämisen edellytykset perheenyhdistämishakemusten käsittelyn yhteydessä.
Kiintiössä otettavat pakolaiset voidaan valita talousarviovuonna ja he voivat saapua maahan sinä vuonna sekä sitä seuraavien kahden vuoden aikana. Kiintiöstä valittujen pakolaisten maahantulomatkat järjestetään ostopalveluna. Vastaanoton erityistilanteissa korvataan erityispalveluja, kuten matkan aikana tarvittavat lääkäripalvelut tai kauttakulku- tai maasta poistumiseen vaadittavien viisumien kustannukset.
Vastaanotto- ja säilöönottoyksiköiden kustannukset1) / euroa / vuosi
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Vastaanoton kokonaiskustannukset2) | 91 930 363 | 632 051 000 | 471 553 000 |
— turvapaikanhakijoiden vastaanoton keskimääräiset kokonaiskustannukset/ hlö/vrk (ilman alv) | 45 | 44 | 44 |
— vastaanottokeskusten yksikkökustannus / hlö/vrk (ilman alv) | 52 | 54 | 54 |
— alaikäisen kustannus ryhmäkodissa / hlö/vrk (ilman alv) | 225 | 300 | 300 |
— alaikäisen kustannus tukiasunnossa / hlö/vrk (ilman alv) | 72 | 180 | 180 |
— säilöön otetun kustannus / hlö/vrk | 528 | 340 | 340 |
— yksityismajoituksen kustannus / hlö/vrk (ilman alv) | 17 | 16 | 16 |
1) Vastaanoton asiakasmenot (mom. 26.40.01 ja 26.40.21), vastaanoton ostopalvelut (mom. 26.40.01 ja 26.40.21), valtion vastaanottokeskukset ja säilöönottoyksiköt (mom. 26.40.01), vastaanottoraha (mom. 26.40.63).
2) Muut paitsi vastaanoton kokonaiskustannukset on laskettu ilman tilapäisen suojelun piirissä olevia.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Vastaanoton asiakasmenot yhteensä | 365 120 000 |
Lasten edustaminen | 112 000 |
Muut maahantuloon liittyvät menot | 2 626 000 |
Ihmiskaupan uhrien auttamispalvelut | 1 609 000 |
Kiintiöpakolaisten maahantuloon liittyvät kustannukset | 1 685 000 |
Yhteensä | 371 152 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvioidun turvapaikanhakijamäärän mukainen mitoitus | -7 602 |
Maahanmuutto-oletusten tarkistus (tilapäinen suojelu) | -91 292 |
Pakolaiskiintiö, kertaerän poistuminen | -1 235 |
Ukrainasta pakenevien vastaanottomenot (maahanmuuttokokonaisuus) | 399 190 |
Yhteensä | 299 061 |
Momentin määrärahalaji on muutettu.
2023 talousarvio | 371 152 000 |
2022 II lisätalousarvio | 400 216 000 |
2022 talousarvio | 72 091 000 |
2021 tilinpäätös | 83 935 000 |
22. Vapaaehtoinen paluu (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 318 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) vapaaehtoisesta paluusta aiheutuviin kuluihin
2) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) 31 §:n mukaisten matka- ja muiden avustusten maksamiseen
3) vapaaehtoista paluuta tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
4) vastaanottotoiminnan kehittämistä tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
5) vapaaehtoisen paluun ohjaukseen, suunnitteluun ja neuvontaan enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Vapaaehtoisesta paluusta säädetään ulkomaalaislain 147 a §:ssä. Lain kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta 31 §:n nojalla vapaaehtoisen paluun tukemiseksi voidaan kansainvälistä suojelua hakeneelle kolmannen maan kansalaiselle, tilapäistä suojelua saaneelle ja ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalain mukaista kotipaikkaa Suomessa sekä oleskeluluvan ulkomaalaislain 51 §:n nojalla saaneelle, korvata kohtuulliset matka- ja muuttokustannukset kotimaahan tai muuhun maahan, johon hänen pääsynsä on taattu. Tilapäistä suojelua saava tai ihmiskaupan uhri voi olla myös unionin kansalainen tai tähän rinnastettava.
Vapaaehtoisen paluun järjestäminen toteutetaan ostopalveluna.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Matka- ja muut avustukset | 1 188 |
Ostopalvelut | 1 130 |
Yhteensä | 2 318 |
2023 talousarvio | 2 318 000 |
2022 talousarvio | 2 318 000 |
2021 tilinpäätös | 2 570 000 |
63. Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 87 158 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkomaalaiselle kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (746/2011) (vastaanottolaki) 19 §:n, säilöönottoyksiköstä annetun lain (116/2002) 12 §:n ja erityisellä humanitaarisella perusteella tai kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseksi ulkomaalaislain (301/2004) 93 §:n perusteella myönnettävän vastaanottorahan, täydentävän vastaanottorahan, käyttörahan ja toimeentulotuen maksamiseen.
Selvitysosa:Kansainvälistä suojelua hakevalle ja tilapäistä suojelua saavalle sekä ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa Suomessa, myönnetään vastaanottoraha välttämättömän toimeentulon turvaamiseksi ja itsenäisen selviytymisen edistämiseksi, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa muulla tavalla. Jos vastaanottokeskus järjestää täyden ylläpidon, ilman huoltajaa olevalle lapselle myönnetään vastaanottorahan sijasta käyttöraha.
Säilöön otetulle ulkomaalaiselle annetaan käyttörahaa, jos hänellä ei ole käytettävissään omia varoja eikä hän voi saada käyttövaroja muulla tavalla. Säilöön otetulle ulkomaalaiselle voidaan poikkeuksellisesti myöntää täydentävää vastaanottorahaa siten kuin vastaanottolaissa säädetään tai toimeentulotukea siten kuin toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) säädetään.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Vastaanottoraha | 81 958 000 |
Täydentävä vastaanottoraha (ml. toimeentulotuki) | 5 200 000 |
Yhteensä | 87 158 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maahanmuutto-oletusten tarkistus | -800 |
Maahanmuutto-oletusten tarkistus (tilapäinen suojelu) | -21 790 |
Ukrainasta pakenevien vastaanottomenot (maahanmuuttokokonaisuus) | 88 320 |
Yhteensä | 65 730 |
2023 talousarvio | 87 158 000 |
2022 II lisätalousarvio | 95 157 000 |
2022 talousarvio | 21 428 000 |
2021 tilinpäätös | 15 590 955 |