Talousarvioesitys 2023
02. Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 101 380 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
2) rahoitus- ja maksuosuuksien maksamiseen sekä EU:n rahoituksella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen
4) merikartoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
5) tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
6) liikennejärjestelmäsuunnittelusta, henkilöliikennetutkimuksista, liikkumisen palvelujen edistämisestä, valvonta- ja viranomaistehtävistä, perinnetoiminnasta, meriliikenteen kehittämisestä ja Safe Sea Net -toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vaarallisten aineiden kuljetuksesta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen, jolla muutetaan sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia sekä Liikenne- ja viestintävirastosta annettua lakia. Esitys mahdollistaa Galileo-satelliittipaikannusjärjestelmän (Public Regulated Service, PRS-palvelu) käyttöön ottamisen Suomessa vuoden 2025 aikana. Lisäksi samassa esityksessä esitetään tietoyhteiskuntamaksun korottamista. Liikenne- ja viestintävirasto on hankkimassa sijaintitietopalvelua, johon tullaan jatkossa keräämään tietoa olemassa olevien verkkojen fyysisestä infrastruktuurista sekä kaapeleiden, putkien ja niihin verrattavien aktiivisten verkkojen osien sijainneista. Tietoyhteiskuntamaksun korotuksella katetaan Liikenne- ja viestintävirastolle sijaintitietopalvelusta aiheutuvia vuosittaisia toiminta- ja ylläpitokustannuksia.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevaksi lainsäädännöksi.
Liikenne- ja viestintävirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista sekä viestintätoimialan viranomaissääntely-, valvonta-, ohjaus-, hallinto- ja palvelutehtävistä. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin.
Lentoliikenteen valvontamaksu ja katsastustoiminnan valvontamaksu tuloutetaan momentille 11.19.05. Tietoyhteiskuntamaksu, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu, postitoiminnan valvontamaksu sekä varmennemaksu tuloutetaan momentille 11.19.04.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut Liikenne- ja viestintävirastolle seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet 2020—2023:
- — Liikenteestä ja viestinnästä aiheutuvat päästöt ovat vähentyneet
- — Markkinoille tulon esteitä on purettu ja kilpailua edistetty lainsäädännön tehokkaan toimeenpanon ja valvonnan kautta sekä palvelujen kehittymistä ja käyttöä on vauhditettu käyttäjälähtöisesti
- — Luottamusta digitaalisiin palveluihin on parannettu
- — Digitaalisen tiedon saatavuutta ja yhteentoimivuutta on lisätty ja MyData-toimintamallia on hyödynnetty datatalouden vauhdittamiseksi
- — Viestintäverkkojen ja liikennejärjestelmän laatu, turvallisuus ja häiriöttömyys ovat parantuneet
- — Jakelutuki on toteutettu viisipäiväisen sanomalehtijakelun turvaamiseksi koko maassa
- — Kansainvälisellä viranomaisyhteistyöllä on vahvistettu automaattiliikenteen edistämistä
- — Vaikutustenarviointia ja sen edellyttämää tiedon tuotantoa on kehitetty
- — Hallinnonalan virastot ovat määrittäneet Ilmatieteen laitoksen johdolla ja yhteistyössä liikenteenohjauspalveluyhtiö Fintraffic Oy:n kanssa yhteisen tavoitetilan ja kehittäneet yhteisen toimintamallin, jolla parannetaan liikenteen olosuhdetietojen hankintaa, jalostamista ja käyttöä siten, että se on kustannustehokas, edistää liikenneturvallisuutta ja säämallintamista sekä tehostaa kunnossapitoa.
Tunnusluvut
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Asiakastyytyväisyys, asiakkaat (asteikko 1—5, vähintään) | 4,0 | 3,6 | 3,6 |
Sertifioinnit toteutuvat hyväksytysti | Toteutui | Sertifioinnit toteutuvat suunnitellusti ja ne läpäistään | Sertifioinnit toteutuvat suunnitellusti ja ne läpäistään |
Lupien myöntäminen määräajassa | Alle 90 % | 90 % | 90 % |
Asiakasyhteydenottoihin vastataan viraston asiakaspalvelusta viraston palvelulupauksen mukaisissa määräajoissa (kirjalliset yhteydenotot 5 arkipäivää, puhelut 45 s) | Puhelut 58 % | 90 % | 90 % |
Kyberturvallisuuskeskuksen tilannekuvatuotteiden laatu ja vaikuttavuus (asiakastyytyväisyys asteikolla 1—5, vähintään) | 4,3 | >= 2021 | >= 2022 |
Viraston sähköiset palvelut ovat valtionhallinnon digitaalisten asiointipalveluiden laatukriteereiden mukaisia | 20/22 | >= 20/22 | >= 20/22 |
Ajoneuvojen sähköisen rekisteröinnin käyttöaste, % | 72,6 % | >=2021 | >=2022 |
Viraston palvelujen digitaalisuuden aste (%-osuus viraston palveluista) | 70,3 % | >=2021 | >=2022 |
Viraston sähköisten palvelujen kehittämisestä aiheutuneet käyttökatkot suhteessa tehtyihin muutoksiin (%-osuus) | 0 | <2021 | <2022 |
Sähköisen asioinnin tuen yhteydenottojen määrä/ asiointitapahtumien määrä | 0,31 % | <=2021 | <=2022 |
Toiminnallinen tehokkuus
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Ajoneuvoverotuksen kustannukset/verokertymä (€/€) | 0,01 | <= vuoteen 2021 verrattuna | <= vuoteen 2022 verrattuna |
Ajoneuvon rekisteröinti, yksikkökustannus, € | 3,66 | <= vuoteen 2021 verrattuna | <= vuoteen 2022 verrattuna |
Tietoyksikkö, yksikkökustannus, € | 0,0043 | <= vuoteen 2021 verrattuna | <= vuoteen 2022 verrattuna |
Ajokorttihakemus, yksikkökustannus, € | 32,64 | <= vuoteen 2021 verrattuna | <= vuoteen 2022 verrattuna |
Kuljettajantutkinto, yksikkökustannus, € | 57,73 | <= vuoteen 2021 verrattuna | <= vuoteen 2022 verrattuna |
Verkkotunnus, yksikkökustannus, € | 3,83 | <= vuoteen 2021 verrattuna | <= vuoteen 2022 verrattuna |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) | 104 % | 97—103 | 97—103 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) | 161 % | 116—122 | 116—122 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Liikenne- ja viestintäviraston toiminta | 83 880 |
Kyberturvallisuuskeskuksen toiminta | 17 500 |
Yhteensä | 101 380 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 192 235 | 218 471 | 232 280 |
Bruttotulot | 121 886 | 123 500 | 130 900 |
Nettomenot | 70 349 | 94 971 | 101 380 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 19 858 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 41 014 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 104 028 | 103 900 | 107 700 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 93 697 | 108 000 | 109 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 10 331 | -4 100 | -2 200 |
Kustannusvastaavuus, % | 111 | 96 | 98 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 9 045 | 8 560 | 9 300 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 083 | 6 950 | 8 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 4 962 | 1 610 | 1 200 |
Kustannusvastaavuus, % | 222 | 123 | 115 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, muu maksullinen toiminta (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 7 998 | 9 800 | 12 900 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 8 156 | 9 800 | 12 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -158 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 98 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Esteettömyysdirektiivin toimeenpanoon liittyvät tehtävät | 700 |
Eurooppalainen merenkulun järjestelmä | 340 |
Eurooppalaisen sähköisten kuljetustietojen tietojenvaihdon ja infrastruktuurin (eFTI) kansallinen osuus | 1 000 |
Fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaiset uudet tehtävät (kertaluonteisen lisäyksen poistuminen) | -1 800 |
Galileon PRS-palvelun toteuttaminen Suomessa | 820 |
Galileon PRS-palvelun viranomaistehtävät (kyber) | 240 |
Kansalaisten kyberturvallisuusneuvonta (kyber) | 100 |
Kansallisen kyberturvallisuuden sertifiointiviranomaisen tehtävien resursointi (kyber) | 300 |
Katsastuksen valvontamaksun kertymän muutos | -397 |
Kyberturvallisuuden jatkuva tilanneanalyysi sekä kyberturvallisuuden tilannekuvan valtiojohdon ja yksityisen sektorin tarpeiden mukainen taktinen ja strateginen tilannekuvatuotanto (kyber) | 350 |
Lisämääräraha merikartoitukseen ja vesiväyliin liittyvään toimintaan | 2 000 |
Merenkulun ympäristönsuojelulain ja alusjätedirektiivin uudet tehtävät | -39 |
Postilain muutos, sanomalehtijakelun tukeminen varhaisjakeluverkoston ulkopuolella | 130 |
Sijaintitietopalvelun toiminta- ja ylläpitomenot | 300 |
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin tukiohjelman toteuttaminen (siirto momentille 31.01.01) | -290 |
Tietoturvauhkien kasvuun vastaaminen (kyber) | 130 |
Tietoyhteiskuntamaksun kertymän muutos (HE laki sähköisen viestinnän palveluista) | 300 |
Toiminnan turvaaminen (kertaluonteisen lisäyksen poistuminen) | -2 000 |
Vaarallisten aineiden kuljetuksesta annettavan lakiesityksen tuomat uudet tehtävät | 1 255 |
Vesiliikennelain muutoksen mukaiset uudet tehtävät | -13 |
Viraston resurssien vahvistaminen huomioiden myös uudet säädöshankkeet | 4 000 |
Yhteiskunnan kyberturvallisuusvarautuminen ja eri toimialojen tukeminen (kyber) | 400 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -338 |
Matkustussäästö | -896 |
Palkkausten tarkistukset | 621 |
Toimistotilasäästö | -594 |
Tasomuutos | -210 |
Yhteensä | 6 409 |
2023 talousarvio | 101 380 000 |
2022 II lisätalousarvio | 7 449 000 |
2022 talousarvio | 94 971 000 |
2021 tilinpäätös | 91 505 000 |