Talousarvioesitys 2023
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 72 304 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuihin, biopankkien osuuskunnan osuuden merkintään ja vuosijäsenmaksuihin, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpä- ja näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle ja Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä Hoitotyön tutkimussäätiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten ja muiden menojen maksamiseen
4) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
5) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
6) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin
7) sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjauksen ja arviointitoiminnon menoihin
8) sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ohjaustehtäviin, valtakunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon tietoarkkitehtuurin kehittämiseen ja ylläpitoon sekä muihin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (784/2021), sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) sekä lain sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015) mukaisiin tehtäviin.
Selvitysosa:Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen. THL toteuttaa tehtäväänsä tutkimuksen, seurannan ja arvioinnin, kehittämistyön, asiantuntijavaikuttamisen ja viranomaistehtävien sekä kansainvälisen yhteistyön avulla. Lisäksi THL toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä. THL vastaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ohjaustehtävistä.
THL:n toiminnan perusta on laki terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön strategiseen visioon eheästä yhteiskunnasta ja kestävästä hyvinvoinnista. Laitoksen strategisissa päälinjauksissa tavoitteina ovat uudistuminen, tietoaineiston tehokas käyttöönotto, ennakointi, priorisointi ja työyhteisöön panostaminen.
Laitoksen toiminnassa korostuu asiantuntijalaitoksen rooli tiedon käytön edistämisessä päätöksenteon kaikilla tasoilla. Tätä tukee laitoksen tavoite tietovarantojen kehittämisestä ja niiden käytön helpottamisesta.
Voimavarojen supistuessa THL on tarkistanut toimintaansa siten, että hallitusohjelman toimeenpanoon ja asiantuntija- ja viranomaistehtävien hoitoon liittyvät riskit on minimoitu. Sopeutusten yhtenä kohdentamisperusteena on uusi strategia. Ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranevat. THL:n tuottavuus kasvaa ja maksullisen toiminnan ylijäämä käytetään tuotekehitykseen ja investointeihin. THL:n tieto- ja tilastotuotanto sekä verkkopalvelut ja portaalit ovat yhdessä toimiva kokonaisuus ja palvelevat asiakkaiden tietotarpeita. THL:n hallinto- ja toimintatavat edistävät sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistumista. THL:n rahoitusrakenne on tarkoituksenmukainen.
THL kehittää ja uudistaa osaamispääomaansa. THL:n henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen strategian mukaisesti. Johtamistehtävissä toimivien osaamista kehitetään, jotta johtaminen on ammattimaista ja kannustavaa. Henkilöstön hyvinvointia tuetaan ja työnantajakuvaa kehitetään. Henkilöstösuunnittelun ennakoivuutta ja pitkäjänteisyyttä parannetaan.
Tulot harvinaisten rokotteiden myynnistä ja välitystoiminnasta on merkitty momentille 12.33.03.
Määrärahasta arvioidaan käytettävän avustuksiin (euroa)
Alkoholitutkimussäätiölle | 343 000 |
Suomalainen Lääkäriseura Duodecimille | 720 000 |
Suomen Syöpäyhdistykselle | 1 031 000 |
Näkövammaisten keskusliitolle | 133 000 |
Hoitotyön tutkimussäätiölle | 388 000 |
Yhteensä | 2 615 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 112 794 | 106 006 | 116 004 |
Bruttotulot | 41 216 | 43 480 | 43 700 |
Nettomenot | 71 578 | 62 526 | 72 304 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 284 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 20 407 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, myyntituotot | 8 945 | 9 000 | 9 000 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | - | 20 | 20 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 5 406 | 5 470 | 5 470 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 341 | 2 370 | 2 370 |
Kustannukset yhteensä | 7 747 | 7 840 | 7 840 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 198 | 1 160 | 1 160 |
Kustannusvastaavuus, % | 115 | 115 | 115 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 22 940 | 24 500 | 24 700 |
— EU:lta saatava rahoitus | 3 103 | 3 500 | 3 500 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 5 710 | 5 900 | 5 900 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 518 | 600 | 600 |
Tuotot yhteensä | 32 271 | 34 500 | 34 700 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 45 452 | 49 000 | 49 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -13 181 | -14 500 | -14 300 |
Omarahoitusosuus, % | 29 | 30 | 29 |
THL:n toiminnan kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet osastoittain
2021 toteutuma |
htv | 2022 arvio |
htv | 2023 tavoite |
htv | |
Hyvinvointivaikuttajat | 45 129 | 474 | 43 198 | 483 | 43 128 | 480 |
Terveysturvaajat | 25 123 | 236 | 23 588 | 240 | 28 057 | 250 |
Valtion palvelut | 24 323 | 247 | 21 852 | 253 | 22 962 | 247 |
Tiedonvälittäjät | 18 219 | 163 | 17 368 | 171 | 21 857 | 190 |
Yhteensä | 112 794 | 1 120 | 106 006 | 1 147 | 116 004 | 1 167 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 69 439 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 2 865 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Asiakastietolain toimeenpano | -520 |
Covid-19 testauskapasiteetin ylläpitäminen | -600 |
Harvinaissairauksien kansallinen koordinaatio | -150 |
Hoitoilmoitusrekisterin ja kansallisen tartuntatautiseurannan ylläpitäminen ja kehittäminen sekä covid-19-pandemian kokemuksien hyödyntäminen | -740 |
Hotus, ruotsinkielinen aineisto ja digitaalisten palveluiden kehittäminen | -200 |
ICD-11-diagnoosiluokituksen kansallinen käyttöönotto | 1 400 |
Ihmiskaupan uhrien asumispalvelun valvonta- ja ohjaustehtävä (3 htv) (HO 2019) | -300 |
Infrastruktuurin modernisoinnista hyökkäyspinta-alan vähentämiseksi (kyber) | 800 |
Juomavesidirektiivien toimeenpano (2 htv) | 160 |
Kansallinen laaturekisteritoiminta | 1 400 |
Kyberhyökkäysten ja häiriötilanteiden havainnoinnin kehittäminen (kyber) | 700 |
Lakisääteisten tehtävien turvaaminen | 6 000 |
Lisäystä syöpärekisterin ylläpitoon | 150 |
Opiskeluhuollon sote-uudistuksen edellyttämien muutosten valmistelu | -80 |
Opiskeluhuoltopalvelujen valtakunnalliseen ohjaukseen | 80 |
SERI-keskusten sateliittikeskusten perustamisen arviointi (HO 2019) | 200 |
Vanhuspalvelujen järjestäjäkysely hyvinvointialueille | 776 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -191 |
Palkkausten tarkistukset | 931 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | 60 |
Toimistotilasäästö | -98 |
Yhteensä | 9 778 |
2023 talousarvio | 72 304 000 |
2022 II lisätalousarvio | 10 467 000 |
2022 talousarvio | 62 526 000 |
2021 tilinpäätös | 76 701 000 |