Talousarvioesitys 2023
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista, lääkeasioiden tiekartan toimeenpanosta aiheutuvista menoista ja oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus, aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet ja Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomainen. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt
- — Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
- — yhdenvertaisuuden, oikeusturvan ja muiden perusoikeuksien sekä lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
- — valvonnan painopiste on turvallisuutta, palveluiden järjestämistä ja omavalvontaa edistävässä ennakoivassa, riskiperusteisessa sekä laadultaan ja laajuudeltaan merkittävän toiminnan valvonnassa.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 318 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 1 000 000 euroa Suomen ja Euroopan lähialueen maiden kanssa tehtävään säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) Suomen ja Euroopan lähialueisiin luettavien valtioiden viranomaisten ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin kahdenvälisiin tai monenkeskisiin hankkeisiin sekä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) Kansainvälisessä yhteistyössä tehtävien ydin- ja säteilyturvallisuutta edistävien hankkeiden rahoitusosuuksiin, ulkomailla toteutettavien projektien ja yhteistyöstä sekä kansainväliseen avunantoon ja sen vastaanottamiseen varautumisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2023. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Korkeatasoinen ionisoivan ja ionisoimattoman säteilyturvallisuuden taso on ylläpidetty ja varmistettu. EU:n perusnormidirektiivin vaatimusten mukainen ionisoivaa säteilyä käyttävien diagnoosimenetelmien lähetekäytännön oikeutusarviointia edistetty. STUK:n toiminta pyrkii tukemaan hallituksen tavoitetta saavuttaa hiilineutraalitalous ylläpitämällä korkeatasoista ydinturvallisuuden tasoa sekä valmistautumalla lämpöä tuottavien pienydinvoimaloiden luvittamiseen.
STUK pyrkii mm. ydinsulkusopimuksen edistämisellä ja ydinjätehuollolla edistämään hallitusohjelman tavoitetta, että Suomi on kokoaan suurempi Euroopassa ja maailmalla.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2021 toteutuma |
htv | 2022 varsinainen talousarvio |
htv | 2023 esitys |
htv | |
Budjettirahoitus | 15 033 | 126 | 16 952 | 126 | 17 318 | 128 |
Maksullinen toiminta | 22 606 | 205 | 26 758 | 205 | 26 996 | 206 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 341 | 4 | 300 | 5 | 300 | 5 |
Yhteensä | 37 980 | 335 | 44 010 | 336 | 44 614 | 339 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2021 toteutuma |
htv | 2022 arvio |
htv | 2023 arvio |
htv | |
Ydinenergia | 21 448 | 85 | 24 000 | 85 | 23 597 | 86 |
Säteilytoiminta | 6 704 | 29 | 7 800 | 29 | 7 558 | 29 |
Valmiustoiminta | 2 128 | 7 | 3 500 | 8 | 3 781 | 9 |
Tutkimus ja kehitys | 1 983 | 10 | 1 500 | 9 | 2 304 | 10 |
Asiantuntijapalvelut | 2 012 | 8 | 2 500 | 8 | 2 304 | 8 |
Viestintä | 571 | 2 | 600 | 2 | 553 | 2 |
Ympäristö | 3 134 | 11 | 4 110 | 12 | 4 517 | 12 |
Yhteiset palvelut ja tukitehtävät 1) | - | 125 | - | 125 | - | 125 |
Lomat | - | 58 | - | 58 | - | 58 |
Yhteensä | 37 980 | 335 | 44 010 | 336 | 44 614 | 339 |
1) Yhteisten palvelujen kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 37 980 | 44 010 | 44 614 |
Bruttotulot | 22 947 | 27 058 | 27 296 |
Nettomenot | 15 033 | 16 952 | 17 318 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 062 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 025 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (ydinturvallisuusvalvonta, 1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 19 692 | 22 278 | 22 866 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 19 696 | 22 278 | 22 866 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -4 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, säteilytoiminta, 1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 791 | 1 130 | 1 030 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 128 | 1 130 | 1 030 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -337 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 70 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 127 | 150 | 150 |
— EU:lta saatava rahoitus | 158 | 150 | 150 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 56 | - | - |
Tuotot yhteensä | 341 | 300 | 300 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 829 | 600 | 600 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -488 | -300 | -300 |
Omarahoitusosuus, % | 59 | 50 | 50 |
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö kohdistuu suomalaisten turvallisuuden kannalta merkittävimpiin kohteisiin Suomen ja Euroopan unionin lähialueilla. Yhteistyö toteutetaan kohdemaiden ja muiden maiden viranomaisten sekä kansainvälisten järjestöjen kanssa.
Viranomaisten kanssa toteuttavat hankkeet kattavat ydinturvallisuusvalvonnan, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonnan ja onnettomuusvalmiuden, ydinturvan ja ydinmateriaalivalvonnan sekä säteilyn käytön. Yhteistyöhön sisältyy tietojenvaihtoa, säännöstön, käytäntöjen ja osaamisen kehittämistä, tiedonsiirto- ja hälytysjärjestelmien ylläpitoa ja kehittämistä sekä kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen varautuminen, tarvittavat materiaaliset ja tekniset ennakkojärjestelyt mukaan lukien.
Toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin hankkeisiin sisältyy lisäksi turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia, laitetoimituksia sekä laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä ydinvoimalaitoksilla ja muilla ydinlaitoksilla sekä säteilynkäyttökohteissa.
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin prosentti ja kulutusmenojen osuudeksi noin 99 prosenttia. Vaihtelu osuuksissa aiheutuu käynnissä olevien ydin- ja säteilyturvallisuushankkeiden sisällöstä ja toteutustavasta, sekä niille asetetuista tavoitteista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Korkean varautumisen viestintä- ja tietojärjestelmät (kyber) | 85 |
Säteilyveron tuottojen kompensointi | 203 |
Uuden toimitilan investoinnit | -750 |
Uusiin tiloihin siirtyminen ja sen johdosta aiheutuvan vuokramenojen nousun huomioiminen | 700 |
VAK-lain lisätehtävät | 175 |
Vuokrakustannukset | 300 |
Vuokrakustannusten tarkentuminen | -500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -43 |
Palkkausten tarkistukset | 206 |
Toimistotilasäästö | -40 |
Tasomuutos | 30 |
Yhteensä | 366 |
2023 talousarvio | 17 318 000 |
2022 II lisätalousarvio | 284 000 |
2022 talousarvio | 16 952 000 |
2021 tilinpäätös | 14 996 000 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 144 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2023. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — peruspalveluiden yhdenvertainen saatavuus, tuvallisuus ja laatu on varmistettu
- — valvonnan vaikuttavuus on lisääntynyt
- — kliinisten lääketutkimusten eettisen arvioinnin uudistaminen
- — ylläpidetty ja edistetty elinympäristön terveyttä, vähennetty ja poistettu terveyshaittaa aiheuttavia tekijöitä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 17 479 | 19 038 | 18 444 |
Bruttotulot | 5 530 | 4 300 | 4 300 |
Nettomenot | 11 949 | 14 738 | 14 144 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 957 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 339 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 5 530 | 5 500 | 6 000 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | - | 1 200 | 1 700 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 946 | 2 500 | 2 750 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 584 | 3 000 | 3 250 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 5 530 | 5 500 | 6 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | - | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2021 toteutuma |
2022 ennuste |
2023 ennuste |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 16 680 | 20 000 | 18 000 |
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 8 892 | 10 000 | 9 000 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asiat | 1 461 | 1 750 | 1 900 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 761 | 800 | 800 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään:
- — edistetään valmentavaa työotetta
- — vahvistetaan osaamista strategisilla osaamisalueilla
- — liikkuvuudella tuetaan osaamisen kehittämistä
- — työnantajakuvaa parannetaan viestinnän keinoin
- — viraston henkilöstöpolitiikalla edistetään sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenmukaisuutta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Juomavesidirektiivien toimeenpano (1,5 htv) | 120 |
Soteri-hankkeen rahoitus vuodelle 2023 | 315 |
Soteri-rekisteri | -1 855 |
Sote-uudistukseen liittyvän ohjauksen ja valvonnan tarpeen edellyttämät voimavarat valvonnan vahvistamiseen (2 htv), tarkentunut luku | 160 |
Tupakkalain mukaiset tehtävät (6 htv) | 500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -23 |
Palkkausten tarkistukset | 193 |
Toimistotilasäästö | -4 |
Yhteensä | -594 |
2023 talousarvio | 14 144 000 |
2022 II lisätalousarvio | 387 000 |
2022 talousarvio | 14 738 000 |
2021 tilinpäätös | 14 331 000 |
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 739 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2023. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — Lääkkeiden jakelu tukee rationaalisen lääkehoidon periaatteiden toteutumista ja palvelujärjestelmän katkeamattomia hoitoketjuja
- — Lääkeasioiden tiekartan toimenpidekokonaisuuksien edistäminen
- — Lääkkeiden saatavuus ja apteekkien toimitusvarmuus ovat tavoitetasolla
- — Palvelujärjestelmän toimintamallien kehittämisen tuki sisältäen digitalisaation
- — HTA-periaatteiden ja -toimintamallien yhdenmukaistamiseen osallistuminen
- — Lääkehoidon kansallisen ja alueellisen ohjauksen kyvykkyyksien tukeminen
- — Fimea toimii ensisijaisena kansallisen ja kansainvälisen lääketiedon tuottajana ja kehittäjänä sekä osallistuu lääkealan tiedonhallinnan ja digitaalisten työvälineiden kehittämiseen
- — Fimea on arvostettu myyntilupa-arvioija EU:ssa ja huolehtii kyvykkyyksien kehittämisestä
- — EU-lainsäädännön kehittäminen ja täytäntöönpano
- — Uudet valvontatehtävät ja niiden implementointi lisäarvoa tuottavalla tavalla
- — Kliinisten lääketutkimusten asetuksen toimeenpano ja valvontamenettelyjen yhteensovittaminen Valtakunnallisen eettisen toimikunnan kanssa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = edellinen vuosi)
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 101,5 | > 100 | > 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 102,1 | > 100 | > 100 |
Viraston henkilötyövuodet
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 245 | 247 | 261 |
Ei-maksullinen toiminta | 50 | 52 | 54 |
Yhteensä | 295 | 299 | 315 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 31 216 | 30 594 | 32 839 |
Bruttotulot | 27 529 | 25 850 | 28 100 |
Nettomenot | 3 687 | 4 744 | 4 739 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 7 019 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 373 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Budjettirahoitus | 3 687 | 4 744 | 4 739 |
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 25 156 | 23 170 | 25 500 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 8 | - | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 1 975 | 2 100 | 2 100 |
Muut tuotot | 390 | 580 | 500 |
Yhteensä | 27 529 | 25 850 | 28 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 25 164 | 23 170 | 25 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 16 307 | 15 250 | 16 800 |
— osuus yhteiskustannuksista | 7 595 | 7 900 | 8 700 |
Kustannukset yhteensä | 23 902 | 23 150 | 25 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 262 | 20 | - |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 1 975 | 2 100 | 2 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 903 | 1 400 | 1 400 |
— osuus yhteiskustannuksista | 422 | 700 | 700 |
Kustannukset yhteensä | 1 325 | 2 100 | 2 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 650 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 149 | 100 | 100 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään:
- — edistetään valmennettavaa johtamisotetta
- — osaamisen johtamista vahvistetaan
- — liikkuvuus ja henkilökierto ovat osa henkilöstön kehittämistä
- — työnantajakuva säilytetään nykyisellä tasolla.
Tunnusluvut
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,75 | yli valtion keskitason | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 1,24 | alle valtion keskitason | alle valtion keskitason |
Määrärahasta 150 000 euroa on tarkoitettu tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -3 |
Palkkausten tarkistukset | 72 |
Toimistotilasäästö | -75 |
Tasomuutos | 1 |
Yhteensä | -5 |
2023 talousarvio | 4 739 000 |
2022 II lisätalousarvio | 40 000 |
2022 talousarvio | 4 744 000 |
2021 tilinpäätös | 2 041 227 |
07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 28 320 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15, 18 ja 21 a §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2023. Tarkennetut tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisessä tulossopimuksessa.
Työsuojelun vastuualueet ovat uudistumiskykyisiä ja yhteiskunnan ilmiöihin nopeasti reagoivia valvontaviranomaisia. Valvonnan kehittämisessä painopisteinä ovat jatkuva uudistuminen, tiedon hyödyntäminen ja digitalisaatio. Toimintaympäristössä tunnistetut, valvontaan vaikuttavat ilmiöt liittyvät työoloihin, pirstaloituvaan työelämään ja työn kuormitustekijöihin. Tavoitteena on, että työsuojeluvalvonta tukee ja edistää työpaikan omaa turvallisuustoimintaa, jotta työ olisi terveellistä ja turvallista kaikilla työpaikoilla työnteon muodosta riippumatta.
Valvonnan kohteena oleviin asiakokonaisuuksiin ja ilmiöihin määritellään ne valvonnan keinot, joita yhdistelemällä saadaan mahdollisimman suuri vaikuttavuus. Työpaikkatarkastusten lisäksi vastuualueet tekevät muuta vaikuttamistoimintaa, joka on jaoteltu tilaisuuksiin ja viestinnän toimenpiteisiin. Muilla vaikuttamistoimenpiteillä pyritään saavuttamaan vastaava määrä työpaikkoja kuin työpaikkatarkastustoiminnalla. Ulkomaisen työvoiman kenttävalvontaan ja viranomaisyhteistyöhön on vakiinnutettu uudet toimintamallit sekä neuvontaa ja ohjausta tehostetaan yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Valvonnan lisäksi työsuojelun vastuualueet vastaavat täysimääräisesti asiakaskysyntään toimitusaikatavoitteidensa puitteissa ml. lausunnot ja luvat.
Tarkastustoiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Toiminnallinen tehokkuus
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Kokonaistarkastusmäärä | 20 501 | 22 000 | 22 500 |
Tilaisuudet lkm | 253 | - | 250 |
Viestintätoimenpiteet lkm | 128 | - | 130 |
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet tulosalueittain
Tulosalue | 2021 toteutuma |
%-osuus | htv | 2022 tavoite |
%-osuus | htv | 2023 tavoite |
%-osuus | htv |
Työpaikkojen valvonta ja asiakaskysyntään vastaaminen | 18 796 | 70 | 297 | 19 559 | 70 | 297 | 19 785 | 70 | 303 |
Valvontaa tukeva toiminta | 7 865 | 30 | 126 | 8 382 | 30 | 126 | 8 535 | 30 | 127 |
Yhteensä | 26 661 | 100 | 423 | 27 941 | 100 | 423 | 28 320 | 100 | 430 |
Digitalisaation mahdollisuuksia hyödynnetään yhteistyötahojen ja asiakkaiden kanssa rohkeasti kokeillen. Tietojen parempi hyödyntäminen valvontatoiminnassa sekä käytettävissä olevan uuden ICT-teknologian soveltaminen työpaikoille suunnatuissa palveluissa ovat keskeisiä toimenpiteitä. Työsuojeluvalvonnan tuottavuutta, kattavuutta ja vaikuttavuutta parannetaan merkittävästi.
Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet edistävät valtakunnallisten tulostavoitteiden toteutusta vastuualuerajat ylittävällä yhteistyöllä ja valtakunnallisilla yhteisillä tehtävillä sekä kehittävät henkilöstön osaamista. Vastuualueet ovat kilpailukykyinen ja jatkuvasti kehittyvä hyvän henkilöstöpolitiikan työpaikka, jossa huolehditaan henkilöstön hyvinvoinnista.
Valmentavan johtamisen ja esimiestyön avulla varmistetaan, että henkilöstö on mukana toiminnan kehittämisessä ja tarvittavien muutosten tunnistamisessa lisäarvoa tuottavalla tavalla.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 27 106 | 28 178 | 28 597 |
Bruttotulot | 445 | 237 | 277 |
Nettomenot | 26 661 | 27 941 | 28 320 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 918 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 166 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -129 |
Palkkausten tarkistukset | 508 |
Yhteensä | 379 |
2023 talousarvio | 28 320 000 |
2022 II lisätalousarvio | 282 000 |
2022 talousarvio | 27 941 000 |
2021 tilinpäätös | 27 909 000 |
08. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
2) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään tietolupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Tietoluvan saajat maksavat luvista ja aineistopalveluista, kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelyistä, muokkaamisesta ja tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) ja STM:n antaman Findatan maksuasetuksen mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle luvansaajilta perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden. Lupaviranomainen maksaa Tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä järjestelmän toimittajille sopimuksen mukaisen korvauksen. Tietolupaviranomaisen tehtävistä säädetään laissa sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019).
Toiminnalle on asetettu seuraavat tavoitteet nelivuotiskaudelle 2020—2023:
- — lupaviranomaisen neuvontapalvelun sekä lupaprosessin sekä tietojen kokoamis- ja käsittelyprosessin kehittäminen ja käyttöönotto
- — tietoluvan edellyttämän tutkimuksen eettisen käsittelyn liittäminen osaksi lupaprosessia
- — kansallisen sähköisen käyttöportaalin ja lupakäsittelyn asianhallintajärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto tietojen yhdistämis- ja luovutuspalvelun sekä koodiavainten säilytyspalvelun kehittäminen ja käyttöönotto
- — tietoturvallisen teknisen käyttöympäristön kehittäminen tietojen luovuttamiseksi
- — lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittäminen.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet lupaviranomaisen ohjausryhmän esitysten pohjalta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 2 543 | 2 630 | 2 630 |
Bruttotulot | 276 | 430 | 430 |
Nettomenot | 2 267 | 2 200 | 2 200 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 267 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 200 |
2023 talousarvio | 2 200 000 |
2022 talousarvio | 2 200 000 |
2021 tilinpäätös | 3 200 000 |
09. Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) lääkeasioiden tiekartan toimeenpanosta aiheutuviin hankintoihin ja selvityksiin sekä toimenpiteiden koordinointiin, edistämiseen ja muihin vastaaviin menoihin
2) lääkehoidon tiedonhallinnan kansallisten ja alueellisten kehittämis- ja kokeiluhankkeiden sekä muiden alueellisten kehittämis- ja kokeiluhankkeiden menojen maksamiseen
3) enintään kahdeksaa henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen toimenpideohjelman ohjaus- ja asiantuntijatehtäviin.
Selvitysosa:Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti lääkehuoltoa kehitetään lääkeasioiden tiekartan (STM:n raportteja 5/2019) mukaisesti. Lääkeasioiden tiekartan toimeenpanossa on kyse lääkkeiden jakelujärjestelmän rakenteellisesta uudistuksesta, lääkehoidon ohjauksen vahvistamisesta, lääkehoitoon liittyvän tietopohjan parantamisesta sekä tiedon käytön tehostamisesta. Paremmalla ohjauksella ja tietopohjalla voidaan varmistaa uusien lääkkeiden hallittu käyttöönotto ja edistää lääkkeiden järkevää käyttöä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano | -3 000 |
Yhteensä | -3 000 |
2023 talousarvio | 1 000 000 |
2022 talousarvio | 4 000 000 |
2021 tilinpäätös | 5 000 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 12 041 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (133/2020) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen
4) oikeuslääketieteellisen ruumiinavaukseen määrättyjen ruumiiden kuljetuksista tai poliisin tilaamista ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavasti sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Laki kuolemansyyn selvittämisestä (459/1973) määrittelee oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen perusteet. Momentilta maksetaan myös asetuksen (133/2020) mukaisia palkkioita ruumiinavauksia suorittaville oikeuslääkäreille.
Vuonna 2021 oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia tehtiin 8 220, vuonna 2022 arvioidaan tehtävän 8 200 ja vuonna 2023 arviolta 8 200 ruumiinavausta.
Toiminnan tavoitteena on:
- — oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten suorittaminen lain mukaisin indikaatioin
- — yleisen oikeusturvan toteutuminen selvittämällä kuoleman olosuhteet, kuolemansyy ja kuolemanluokka
- — selvittää alkoholi- ja huumemyrkytyskuolemat, alkoholin ja muiden päihteiden sekä lääkeaineiden merkitys kuolemantapauksissa
- — saada väkivaltaisista kuolemista oikeuden käyttöön puolueeton ja riippumaton asiantuntijalausunto ja todisteluaineisto
- — varmistaa potilaan ja terveydenhuollon henkilöstön oikeusturva
- — tuottaa tietoa tapaturmaisista, ammattitaudin aiheuttamista ja luonnollisista kuolemista vakuutusoikeudellisia selvityksiä varten
- — oikeuslääkäriresurssien saatavuuden varmistaminen erikoislääkärikoulutuksella.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tietojärjestelmän päivitys ja jatkokehitys | 200 |
Yhteensä | 200 |
2023 talousarvio | 12 041 000 |
2022 II lisätalousarvio | 541 000 |
2022 talousarvio | 11 841 000 |
2021 tilinpäätös | 12 895 905 |