Talousarvioesitys 2023
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 365 750 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä
3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen liikenteenohjauspalveluyhtiö Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.
Määrärahasta on varattu 6 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Mt 8155 Poikkimaantie rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 30 000 000 euroa. Hankkeen rakentamispäätös on ehdollinen Stora Enson suurinvestointiin.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
Vt 6 Korian kohta | 12 000 000 |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 21 200 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 7 000 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 96 000 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 67 500 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 143 600 000 |
Ratahankkeet | |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 10 000 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 16 500 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 19 000 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 33 750 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 26 500 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 12 000 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 58 500 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 1 800 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 300 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Väylähankkeiden suunnittelu | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 400 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Määrärahasta 6 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista.
Digirata-hankkeen määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville. Hankkeessa modernisoidaan ja digitalisoidaan Suomen rautatiejärjestelmät sekä uudistetaan rautateiden kulunvalvonta eurooppalaisen järjestelmän mukaiseksi. Hanke edistää myös EU:n lippulaivahanketta Lataus ja tankkaus (Recharge and refuel). Hanketta rahoitetaan tämän lisäksi kansallisesti 6 000 000 eurolla.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:
Poikkimaantie -hankkeessa parannetaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, elinkeinoelämän kuljetuksia, maankäytön kehitysedellytyksiä sekä vähennetään asutuksen liikennemeluhaittoja. Hankkeen kustannusarvio on 40 milj. euroa (MAKU 130, 2015=100), josta valtion osuus on 30,0 milj. euroa ja Oulun kaupungin, Oulun satama Oy:n sekä liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n osuus on 10 milj. euroa.
Hankkeen H/K-suhde on 2,4.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2023 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 2025 | 128,0 | 8,0 | 45,0 | 75,0 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021 | 2023 | 21,2 | 15,0 | 6,2 | - |
Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020 | 2025 | 96,0 | 28,0 | 27,0 | 41,0 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | IV LTA 2020 | 2022 | 27,1 | 21,2 | 5,9 | - |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | IV LTA 2020 | 2023 | 26,0 | 20,0 | 6,0 | - |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | IV LTA 2020/IV LTA 2021 | 2022 | 25,0 | 22,0 | 3,0 | - |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 28,9 | 1,1 | - |
Vt 6 Korian kohta | II LTA 2022 | 2024 | 12,0 | 1,0 | 8,0 | 3,0 |
Ratahankkeet | ||||||
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | TA 2021/II LTA 2022 | 2023 | 16,5 | 15,5 | 1,0 | - |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021 | 2023 | 19,0 | 10,6 | 8,4 | - |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021 | 2024 | 33,8 | 14,9 | 10,8 | 8,1 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 2027 | 130,0 | 13,0 | 12,0 | 105,0 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | TA 2020 | 2023 | 62,0 | 36,9 | 25,1 | - |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 133,5 | 103,8 | 25,2 | 4,5 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019/II LTA 2022 | 2023 | 58,5 | 50,0 | 8,5 | - |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 61,0 | 13,0 | - |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017/TA 2021/IV LTA 2021 | 2022 | 210,0 | 190,0 | 20,0 | - |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 7,0 | 3,0 | 1,0 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 15,5 | 12,0 | 2,5 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 51,5 | 39,8 | 181,7 |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 26,0 | 25,0 | 86,5 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020 | 2023 | 81,0 | 66,0 | 15,0 | - |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | IV LTA 2020/II LTA 2022 | 2023 | 12,0 | 11,5 | 0,5 | - |
Vesiväylähankkeet | ||||||
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | TA 2021/IV LTA 2021 | 2023 | 41,7 | 26,0 | 15,7 | - |
Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu | TA 2020 | 18,0 | 13,0 | 5,0 | - | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020 | 5,0 | 4,5 | 0,5 | - | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | VII LTA 2020 | 4,2 | 3,2 | 1,0 | - | |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | TA 2020/II LTA 2022 | 3,4 | 3,3 | 0,1 | - | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 7,0 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 719,4 | 867,3 | 350,8 | 508,3 | ||
Uusi väylähanke | ||||||
Mt 8155 Poikkimaantie | TA 2023 | 2025 | 30,0 | - | 15,0 | 15,0 |
Keskeneräiset ja uusi väylähanke yhteensä | 1 749,4 | 867,3 | 365,8 | 523,3 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2023 | 2024 | 2025 | 2026— | Yhteensä vuodesta 2023 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 343 750 | 200 224 | 128 000 | 180 034 | 852 008 |
Uusi väylähanke | 15 000 | 15 000 | - | - | 30 000 |
Menot yhteensä | 358 750 | 215 224 | 128 000 | 180 034 | 882 008 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 973 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 2 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe (RRF pilari2) | 2 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat (elvytys) | -1 000 |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali-Raisio, suunnittelu (elvytys, LTA7 2020) | 700 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 3 000 |
Hanko—Hyvinkää -rataosan sähköistys | -22 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen (elvytys) | -7 000 |
Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide (valtuuden korotuksen vaikutus) | 3 500 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | -10 500 |
Joensuun ratapihan parantaminen | -21 000 |
Kemi (Laurila)—Haaparanta radan sähköistäminen | -9 000 |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | -12 500 |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen valtuuden korotusta vastaava määräraha | 15 200 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | -4 500 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 17 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe (elvytys) | -1 000 |
Luumäki—Imatra-Venäjän raja ratayhteyden parantaminen | -10 000 |
Luumäki—Imatra-Venäjän raja ratayhteyden parantaminen valtuuden korotusta vastaava määräraha | 10 000 |
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) hankekokonaisuus sekä kestävän liikkumisen ratkaisut (siirto momentille 31.10.30) | -450 |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 40 000 |
Mt 8155 Poikkimaantie | 15 000 |
Määrärahatarpeen muutos | 3 650 |
Oritkarin kolmioraide | -7 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen | -6 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | -12 000 |
Parikkalan raja-aseman tiesuunnittelu | -150 |
Pikaraitiotie Viikki—Malmi (siirto momentille 31.10.30) | -1 500 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | -2 500 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | -24 500 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto (elvytys) | -4 700 |
Seinäjoki—Vaasa radan suunnittelu | 100 |
Siirto momentilta 31.10.20 (HO 2019) | 100 000 |
Tampereen raitiotien 2. vaihe (siirto momentille 31.10.30) | -4 450 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen 1. vaihe | 6 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 1 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 250 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen (elvytys) | -7 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | -15 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitus | -16 600 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa (elvytys) | -5 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi (elvytys) | -6 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | -3 800 |
Vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen (elvytys) | -3 600 |
Vt 6 Korian kohta | 8 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla (elvytys) | -10 400 |
Uudelleenkohdennus | -110 000 |
Yhteensä | -111 750 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2023 talousarvio | 365 750 000 |
2022 II lisätalousarvio | -15 556 000 |
2022 talousarvio | 477 500 000 |
2021 tilinpäätös | 451 248 000 |