Talousarvioesitys 2023
10. Liikenne- ja viestintäverkot
Selvitysosa:Valtion liikenneverkko muodostuu maantieverkosta, rataverkosta ja vesiväylistä. Maantieverkon pituus oli 77 906 km, rataverkon pituus 5 918 km ja vesiväylien pituus 16 303 km vuoden 2021 lopussa.
Liikenneverkon tasearvio (milj. euroa)
2021 | 2022 arvio |
2023 arvio |
|
Tiet | 15 024 | 15 035 | 15 041 |
Radat | 5 015 | 5 000 | 5 132 |
Vesiväylät | 267 | 255 | 286 |
Yhteensä | 20 306 | 20 290 | 20 459 |
Maanteiden, rautateiden ja vesiväylien korjausvelka oli vuonna 2021 yhteensä vajaa 2,9 mrd. euroa.
Väyläverkon menot ja tulot (milj. euroa)
2021 tilinpäätös |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Perusväylänpito (20) | 1 434,6 | 1 387,2 | 1 290,2 |
Tulot | 50,3 | 49,3 | 36,0 |
— Ratamaksu | 47,0 | 47,0 | 35,0 |
— Muut tulot | 3,3 | 2,3 | 1,0 |
Menot | 1 484,9 | 1 436,5 | 1 326,2 |
Kunnossapito | 866,5 | 822,4 | 717,1 |
— Hoito | 423,4 | 430,6 | 445,3 |
— Jäänmurto | 62,0 | 60,0 | 66,0 |
— Korjaus | 381,1 | 331,8 | 205,8 |
Parantaminen ja suunnittelu | 125,3 | 111,8 | 86,0 |
— Liikenneväylien parantamisinvestoinnit | 99,2 | 88,4 | 65,6 |
— Suunnittelu | 26,1 | 23,4 | 20,4 |
Liikennepalvelut | 193,1 | 202,3 | 223,1 |
— Liikenteen ohjaus ja informaatio | 142,1 | 150,6 | 165,1 |
— Maantielauttaliikenne | 51,0 | 51,7 | 58,0 |
Korjausvelan vähentäminen | 300,0 | 300,0 | 300,0 |
Avustukset (30, 31) | 127,5 | 77,6 | 51,9 |
Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (30) | 67,7 | 39,7 | 24,5 |
Eräät avustukset (31) | 59,9 | 37,9 | 27,4 |
Kehittämisinvestoinnit (76, 77, 79) | 580,2 | 595,5 | 508,8 |
Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (76) | 20,2 | 35,0 | 35,0 |
Väyläverkon kehittäminen (77) | 451,2 | 477,5 | 365,8 |
Elinkaarirahoitushankkeet (79) | 108,8 | 83,0 | 108,0 |
Nettomenot yhteensä | 2 142,3 | 2 060,3 | 1 850,9 |
Bruttomenot yhteensä | 2 192,6 | 2 109,6 | 1 886,9 |
Väylämaksulain mukaisen toiminnan tehtävien kehitys ja väylämaksutulot (11.19.06)
2021 toteutuma |
2022 arvio |
muutos | 2023 arvio |
muutos | |
Väylämaksuilla katettava toiminta | |||||
Väylämaksutuotot, 1 000 euroa | 44 667 | 51 000 | 14,2 % | 45 000 | -11,8 % |
Muut tuotot, 1 000 euroa | 833 | 408 | -51,0 % | 532 | 30,4 % |
Kustannukset, 1 000 euroa | 97 195 | 96 784 | -0,4 % | 97 786 | 1,0 % |
Kustannusvastaavuus | 46,8 % | 53,1 % | 6,3 %-yks. | 46,6 % | -6,5 %-yks. |
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 290 206 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) väylien hoidosta, käytöstä sekä korjauksista, elinkaaren ja omaisuuden hallinnasta, suunnittelusta, liikenneväylien parantamisinvestoinneista, liikenteen hallinnan järjestelmistä sekä liikenteen ohjauksesta ja informaatiosta, tutkimus- ja kehittämistoiminnasta sekä jäänmurrosta, maantielauttaliikenteestä ja muista väylänpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien menojen sekä väylänpidosta aiheutuvien vahingonkorvauksien maksamiseen. Liikenteenohjausyhtiöltä hankittavaan palvelusopimukseen perustuvaan palvelumaksuun saa käyttää enintään 165 047 000 euroa
2) tien- tai radanpitäjän tehtäviin liittyvän muun toimenpiteen kuin maantien tai rautatien rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksiin erillisten sopimusten mukaan
3) toimintamenomäärärahan vakiosisältöisen käyttötarkoituksen mukaisesti sellaisten välttämättömien lakisääteisten velvoitteiden tekemiseen, joista voi aiheutua menoja myös tulevina varainhoitovuosina
4) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
5) väliaikaisesti radanpidon materiaalitoimituksien maksamiseen ennen materiaalin kohdentamista sijoitusmenomomentille budjetoiduille väylien kehittämishankkeille.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon ratamaksu, yhteisrahoitteisen toiminnan tulot, Saimaan kanavan lupamaksutulot, maksullisen palvelutoiminnan tulot, väylänpidon vahingonkorvaustulot ja omaisuuden myyntituotot lukuun ottamatta kiinteän omaisuuden myyntituloja.
Määrärahaa saa käyttää myös siirtomenojen maksamiseen liittyen kohtaan 2).
Väylävirasto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Lisäksi Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Turvalaitteiden uusiminen Tampere—Seinäjoki -rataosalla | 70 000 000 |
E18 Turun kehätie 2. vaihe Kausela—Kirismäki | 59 000 000 |
Selvitysosa:Olemassa oleva liikenneverkko pidetään kunnossa perusväylänpidon toimin. Perusväylänpidon määrärahoilla rahoitetaan tien- ja radanpitoa sekä vesiväylänpitoa. Väylänpidossa priorisoidaan liikenneverkon päivittäisen liikennöitävyyden vaatimat toimet, vilkasliikenteisen ja elinkeinoelämälle merkittävän verkon kunto sekä liikenneturvallisuus ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet. Kaikissa toimenpiteissä pyritään huomioimaan parlamentaarisen liikennejärjestelmäsuunnitelman asettamat tavoitealueet, joita ovat saavutettavuus, kestävyys, tehokkuus ja ilmastonmuutoksen hillintä.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina 35 milj. euron ratamaksun perusmaksu ja muita väylänpidon tuloja (mm. kiinteistötulot) 1,0 milj. euroa.
Korjausvelan kasvua pyritään hillitsemään ja väylien kuntoa turvataan huomioiden erityisesti elinkeinoelämän tarpeet. Toimenpiteitä kohdistetaan myös liikenteellisten olosuhteiden kehittämiseen, joilla parannetaan mm. elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, liikenneturvallisuutta ja työmatkaliikenteen olosuhteita.
Valtio tien- ja radanpitäjänä voi erillisen sopimuksen mukaisesti osallistua myös muun kuin maantien tai rautatien rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksiin, kun toimenpide liittyy tien- tai radanpitäjän tehtäviin. Kyse on erityistilanteista, joissa liikennejärjestelmän toimivuus tai turvallisuus edellyttävät tienpitäjän rahoitusta muualla kuin maantien tiealueella taikka radanpitäjän rahoitusta muualla kuin rautatiealueella, ja väylänpitäjä arvioi toimenpiteen tarpeelliseksi. Esimerkiksi aikaisemmin maantiealueelle rakennettujen niin sanottujen kylmien levähdysalueiden toteuttaminen on jatkossa mahdollista myös maantiealueen ulkopuolelle tienkäyttäjille suunnattujen palveluiden yhteyteen. Jatkossa mahdollista olisi myös radanpitäjän osallistuminen esimerkiksi rataverkkoa varten tarvittavan liityntäpysäköinnin järjestämiseen rautatiealueen viereisellä kiinteistöllä.
Perusväylänpidon menot ja tulot liikennemuodoittain vuosina 2021—2023 (milj. euroa)
2021 tilinpäätös | 2022 varsinainen talousarvio | 2023 esitys | |||||||
bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | |
Tienpito | 753 | - | 753 | 723 | - | 723 | 668 | 1 | 667 |
Radanpito | 490 | 49 | 441 | 464 | 49 | 415 | 395 | 35 | 360 |
Vesiväylänpito | 100 | 1 | 99 | 98 | - | 98 | 98 | - | 98 |
Liikenteen ohjaus ja informaatio | 142 | - | 142 | 151 | - | 151 | 165 | - | 165 |
Yhteensä | 1 485 | 50 | 1 435 | 1 436 | 49 | 1 387 | 1 326 | 36 | 1 290 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan sijoitusmenojen osuudeksi noin 672 000 000 euroa ja kulutusmenojen osuudeksi noin 618 000 000 euroa. Lisäksi momentille voidaan kirjata joitakin satoja tuhansia euroja siirtomenoja.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aikaistus vuodelle 2021 (kertaluonteisen vähennyksen poistuminen) | 50 000 |
Heinävaara—Ilomantsi -radan täsmäkorjaukset (elvytys) | -4 000 |
Karjalan radan parantamishanke | 31 100 |
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -18 240 |
Konsulttipalvelujen korvaaminen omalla työllä (siirto momentille 31.01.03) | -1 700 |
Korjausvelan vähentäminen (tasomuutos) | -10 000 |
Kustannustason nousu | 50 000 |
Liikenteenohjauksen yhtiöittämisen säästövaikutus | -1 400 |
Liikenteenohjausyhtiön Väylävirastolta lunastaman liikenteen ohjauksen ja hallinnan omaisuuden poistot ja pääomakulut | 147 |
Mt 900 Kuhmon Hyryntien siirto, mt 912 jkpp-järjestelyt Koulukadun liittymässä | 2 600 |
Museolaiva S/S Saimaan hallinnan siirto Väylävirastolta Museovirastolle (siirto momentille 29.80.75) | -150 |
Perusväylänpidon pysyvä tasokorotus | -100 000 |
Porin elinvoiman vahvistaminen | 1 000 |
Seinäjoki—Kaskinen -ratayhteyden tehostettu ylläpito 2023 | 3 500 |
Siirto momentille 31.10.77 (HO 2019) | -100 000 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | 110 |
Yhteensä | -97 033 |
2023 talousarvio | 1 290 206 000 |
2022 II lisätalousarvio | 40 600 000 |
2022 talousarvio | 1 387 239 000 |
2021 tilinpäätös | 1 434 554 000 |
30. Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 24 530 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeelle Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun hankkeille Viikki—Malmi pikaraitiotie, Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema pikaraitiotie, Turun raitiotie, Lähijunaliikennealueen varikot sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeille Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) ja Tampereen raitiotie 2. vaihe.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema | 1 880 000 |
Turun raitiotie | 1 500 000 |
Lähijunaliikennealueen varikot | 1 000 000 |
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) | 11 250 000 |
Tampereen raitoitie 2. vaihe | 5 400 000 |
Viikki—Malmi pikaraitiotie | 1 500 000 |
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle | 2 000 000 |
Yhteensä | 24 530 000 |
Liikenne- ja viestintävirasto saa myöntää valtionavustuksia tai tehdä muita sitoumuksia hankkeeseen
1) Viikki—Malmi pikaraitiotie liittyen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 7 500 000 euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia suunnittelukustannuksista
2) Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) liittyen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 105 000 000 euroa aiemmin maksetut avustukset mukaan lukien. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia suunnittelu- ja rakentamiskustannuksista.
Väylävirasto ja Liikenne- ja viestintävirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Tampereen raitiotie -hankkeen toisessa vaiheessa rakennetaan raitiotie keskusta—Lentävänniemi. Lisäksi toteutetaan Tampereen seuturaitiotien laajentamisen seudullinen yleissuunnittelu. Avustusta maksetaan Tampereen kaupungille jälkikäteen edellisenä vuotena toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2018 vuosina 2016—2017 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä on 84,957 milj. euroa siten, että 1. vaiheen osuus on enintään 60,497 milj. euroa ja 2. vaiheen osuus on enintään 24,0 milj. euroa. Seuturaitiotien laajentamisen seudullinen yleissuunnittelu on enintään 0,46 milj. euroa. MAL-sopimukseen sisältyy myös valtionavustus Tampereen seuturaitiotien laajentamisen seudullisen yleissuunnitelman kokonaiskustannuksiin.
Vantaan pikaraitiotie on raitiotieyhteys, joka yhdistää Hakunilan ja Länsimäen seudun raideverkkoon ja luo suoran yhteyden Tikkurilaan, Aviapolikseen ja lentoasemalle. Raitiotiestä on valmistunut yleissuunnitelma v. 2019. Sen valmistuttua Vantaan kaupunginvaltuusto päätti käynnistää raitiotien yksityiskohtaisen suunnittelun yleissuunnitelman pohjalta. Jatkosuunnittelussa tehdään katusuunnittelua sekä operointi-, varikko-, sähkötekniikka-, tunnelisuunnittelua jne. ja myös raitiotiehankkeeseen liittyvää kaupunkisuunnittelua kuten kaavarunkoja ja lukuisia asemakaavoja, mm. koko raitiotien mittainen tekninen asemakaava. Koko raitiotien reitille laaditaan katusuunnitelmat ja sen jälkeen rakentamissuunnitelmat. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Turun raitiotiellä on Turun kaupungille ja kaupunkiseudulle suuri strateginen merkitys. Raitiotie määrittää kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän. Se yhdistyy kaupungille tärkeisiin strategisiin tavoitteisiin ja hankkeisiin kuten Tiedepuistoon, keskustan kehittämiseen ja Tunnin junaan. Se toteuttaa kaupungin ilmastotavoitteita muuttamalla kulkutapajakaumaa ja tiivistämällä kaupunkirakennetta. Turun raitiotien toteuttaminen mahdollistaa alueellista kasvua joukkoliikenneyhteyksien parantuessa ja liikennejärjestelmän kapasiteetin kasvaessa. Tiivistyvä kaupunkirakenne ja joukkoliikenteen palvelutason nosto vähentävät henkilöautoliikennettä, joka osaltaan vähentää päästöjä ja energiankulutusta. Tiedepuiston linjan toteutuessa keskustan saavutettavuus paranee ja erityisesti Varissuon alueen asema kaupunkirakenteessa vahvistuu ja maankäyttö monipuolistuu. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Lähijunaliikenteen jatkuvasti kasvavat matkustajamäärät edellyttävät lähijunaliikenteen tarjonnan lisäämistä. Tarjonnan lisääminen edellyttää uutta kalustohankintaa. Uudet varikot ovat edellytys HSL:n uudelle kalustohankinnalle. Varikoiden sijoittamista HSL:n lähijunaliikennealueella ohjaavat ja rajaavat maankäyttö, nykyinen rataverkko sekä tulevaisuuden mahdolliset ratahankkeet. Varikko tarvitsee toimintojaan varten suuren alueen, jolle on haasteellista löytää optimaalista sijaintia rakennetun ympäristön keskeltä ottaen huomioon myös lähijunaliikenteen liikenteelliset lähtökohdat ja edellytykset. Uusien varikoiden tulee HSL:n ja Väyläviraston selvityksen perusteella sijaita liikenteellisesti lähellä kaupunkiratojen pääteasemia Rantaradalla ja Pääradalla sekä Kehäradan varrella, jotta ratakapasiteetti olisi mahdollisimman tehokkaassa käytössä. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2020—2031 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen, siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Länsi-Helsingin pikaraitioteiden suunnittelu ja rakentaminen mukaan lukien Vihdintien pikaraitiotie on osa Vihdintien ja Huopalahdentien bulevardikaupungin suunnittelua ja totetuttamista. Hankkeen valtuutta korotetaan aiemmasta 4 260 000 eurosta 105 000 000 euroon. Hanke sisältää läntisen kantakaupungin raitioteiden kehittämisen sekä Vihdintien pikaraitiotien toteuttamisen, jatkosuunnittelu on aloitettu 2022 ja rakentamisen on suunniteltu tapahtuvan vuosien 2023—2031 aikana. Hankkeen yleissuunnitelma ja hankkeen toteuttaminen hyväksyttiin kaupunginvaltuuston kokouksessa 20.1.2021. Jatkossa laaditaan yleissuunnitelman pohjalta hankesuunnitelma. Hankkeen hyödyt saadaan keskeisellä alueella tapahtuvan tiivistyvän maankäytön ja parantuvan joukkoliikenteen palvelutason myötä. Keskeisiä hyötyjä ovat kestävien kulkutapojen matkamäärän muutos ja liikenteen CO2-päästöjen vähenemä sekä työvoiman saavutettavuuden paraneminen.
Viikki—Malmi pikaraitiotiestä valmistui yleissuunnitelmaraportti kesällä 2021 ja siinä tunnistettiin jatkosuunnittelun tarpeita ennen päätöksentekoon viemistä. Yleissuunnitteluvaihe jatkuu vielä raitiotien linjauksen sekä hankkeen laajuuden ja vaiheistuksen osalta, tavoitteena päätöksentekovalmius vuoden 2023 lopulla. Talvella 2022 on käynnistynyt Viikinranta—Lahdenväylä osayleiskaava, jossa tarkastellaan myös Viikki—Malmi pikaraitiotien linjausta Koskelan varikon ja Viikin välillä. Hankkeen ensimmäisen vaiheen rakentamisen on suunniteltu alkavan 2020-luvun loppupuolella, mutta tämä tulee vielä tarkentumaan jatkosuunnittelussa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2023 | 2024 | 2025— | Yhteensä vuodesta 2023 lähtien |
|
Vantaan pikaraitiotie | 1 880 | 1 880 | ||
Lähijunaliikennealueen varikot | 1 000 | 1 000 | ||
Turun raitiotie | 1 500 | 1 500 | ||
Viikki—Malmi pikaraitiotie | 1 500 | 1 500 | 4 500 | 7 500 |
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle | 2 000 | 3 000 | 6 000 | 11 000 |
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) | 11 250 | 11 840 | 81 010 | 104 100 |
Tampereen raitiotie, 2. vaihe | 5 400 | 3 600 | 9 000 | |
Menot yhteensä | 24 530 | 19 940 | 91 510 | 135 980 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdin pikaraitiotie) (siirto momentilta 31.10.77) | 450 |
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdin pikaraitiotie) | 9 950 |
Länsimetro Matinkylästä Kivenlahteen | -8 500 |
Pikaraitiotie Viikki—Malmi (siirto momentilta 31.10.77) | 1 500 |
Raide-Jokeri pikaraitiotie | -18 200 |
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle | 2 000 |
Siirto momentilta 31.10.77 | 4 450 |
Tampereen raitiotie 2. vaihe | -2 400 |
Tarvearvion muutos | -4 450 |
Yhteensä | -15 200 |
2023 talousarvio | 24 530 000 |
2022 II lisätalousarvio | 3 721 000 |
2022 talousarvio | 39 730 000 |
2021 tilinpäätös | 67 658 000 |
31. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 27 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtionavustusten maksamiseen kunnille kävelyä ja pyöräilyä edistäviin infrahankkeisiin, muihin kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita parantaviin hankkeisiin ja joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parantaviin infrahankkeisiin sekä valtionavustusten maksamiseen kävelyä ja pyöräilyä edistäviin muihin hankkeisiin
2) valtionavustusten maksamiseen Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisten lentoasemien ja lentopaikkojen toiminta- ja investointimenoihin
3) yksityistielain (560/2018) ja -asetuksen (1069/2018) mukaisten valtionavustusten maksamiseen
4) tiekuntien neuvonnasta ja opastamisen tukemisesta ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamisesta aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan valtionavustusten osalta maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet | 3 500 000 |
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat | 900 000 |
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot | 13 000 000 |
Yksityistieavustukset huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi | 10 000 000 |
Yhteensä | 27 400 000 |
Selvitysosa:Osana valtioneuvoston hyväksymää kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa toteutetaan valtion ja kuntien yhteinen investointiohjelma, jonka hankkeilla parannetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Edistämisohjelma on osa kansallisen energia- ja ilmastostrategian toteuttamista.
Valtio voi myöntää avustusta kunnille, jotka toteuttavat ohjelman mukaisia toimenpiteitä. Kunnan tulee osallistua hankkeen kustannuksiin vähintään yhtä suurella panostuksella. Valtio voi myöntää kunnille myös avustuksia sellaisiin infrahankkeisiin, joilla parannetaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja edistetään sen kulkutapaosuuden lisäämistä. Tällainen hanke voi olla esim. liityntäpysäköintialueen rakentaminen. Kuntien lisäksi avustuksia kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen voidaan myöntää myös muille toimijoille.
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisille lentoasemille ja lentopaikoille myönnettäviin avustuksiin sovelletaan valtionavustuslain (688/2001) lisäksi komission tiedonantoa lentoasemia ja lentoyhtiöitä koskevista valtiontukisuuntaviivoista (EUVL 2014/C 99/03) sekä komission asetusta 651/2014 tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Määrärahaa yksityisten teiden kunnossapidon ja parantamisen tukemiseen käytetään tasa-arvoisen liikkumisen turvaamiseen sekä pysyvän asutuksen ja elinkeinoelämän tarvitsemien teiden avustamiseen.
Lisäksi yksityistieavustusta kohdennetaan yksityisteiden korjauksiin, joilla edistetään huoltovarmuutta ja kotimaisen puun saatavuutta sekä vastataan metsäteollisuuden ja energiantuotannon tarpeisiin.
Valtionavustus kohdistuu ensisijaisesti teiden parantamiseen sekä lauttojen käytön ja kunnossapidon tukemiseen. Valtionavustukseen oikeutettuja teitä on noin 55 000 km ja niiden hoitamista varten on perustettu noin 16 000 tiekuntaa. Avustettavia erityiskohteita on noin 20 kappaletta.
Avustettavia kohteita ovat vain tien liikennöitävyyden kannalta kiireellisimmät siltojen parantamiset ja tien vaurioitumisen korjaamiset. Yksityisteitä koskevan valtioneuvoston asetuksen (1069/2018) mukaisesti avustuksen enimmäismäärä tavanomaisissa tien parantamiskohteissa on 50 prosenttia ja merkittävimmissä siltakohteissa ja muissa merkittävissä luonnonolosuhteiden aiheuttamissa yllättävissä korjauskohteissa enintään 75 prosenttia.
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 250 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 27 150 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet (kertaluonteisten lisäysten poistuminen) | -3 500 |
Yksityisteiden kunnossapito ja parantaminen (HO 2019 kertaluonteinen) | -17 000 |
Yksityistieavustukset huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi | 10 000 |
Yhteensä | -10 500 |
2023 talousarvio | 27 400 000 |
2022 II lisätalousarvio | 36 800 000 |
2022 talousarvio | 37 900 000 |
2021 tilinpäätös | 59 850 000 |
76. Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 34 997 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukaisten maa-alueiden ja korvausten lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen
2) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen
3) maantietä tai rautatietä varten tarvittavien alueiden sekä tilusjärjestelyihin käytettävien vaihtomaiden hankkimiseen ja korvaamiseen ennen tie- tai ratasuunnitelman hyväksymistä
4) ratalain (110/2007) mukaista toimintaa varten hankittavien maa-alueiden kauppahintojen ja korvausten maksamiseen sekä lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen
5) väylien ja muiden maa- ja vesirakennuskohteiden rakentamista varten tarpeellisten maa- ja vesialueiden hankintamenojen maksamiseen
6) vesilain (587/2011) mukaisten korvausten maksamiseen
7) yksityistielain (560/2018) mukaisten korvausten maksamiseen.
Momentilta maksettavat ennakkokorvaukset budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Tiealueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin on tarkoitus käyttää 24 900 000 euroa, rata-alueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin 10 000 000 euroa sekä maa- ja vesialueiden hankintoihin ja korvauksiin 97 000 euroa.
2023 talousarvio | 34 997 000 |
2022 talousarvio | 34 997 000 |
2021 tilinpäätös | 20 222 678 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 365 750 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä
3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen liikenteenohjauspalveluyhtiö Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.
Määrärahasta on varattu 6 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Mt 8155 Poikkimaantie rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 30 000 000 euroa. Hankkeen rakentamispäätös on ehdollinen Stora Enson suurinvestointiin.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
Vt 6 Korian kohta | 12 000 000 |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 21 200 000 |
Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 7 000 000 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 96 000 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 67 500 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 143 600 000 |
Ratahankkeet | |
Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 10 000 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 16 500 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 19 000 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 33 750 000 |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 26 500 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 12 000 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 58 500 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 1 800 000 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 300 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Väylähankkeiden suunnittelu | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 400 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Määrärahasta 6 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista.
Digirata-hankkeen määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville. Hankkeessa modernisoidaan ja digitalisoidaan Suomen rautatiejärjestelmät sekä uudistetaan rautateiden kulunvalvonta eurooppalaisen järjestelmän mukaiseksi. Hanke edistää myös EU:n lippulaivahanketta Lataus ja tankkaus (Recharge and refuel). Hanketta rahoitetaan tämän lisäksi kansallisesti 6 000 000 eurolla.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:
Poikkimaantie -hankkeessa parannetaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, elinkeinoelämän kuljetuksia, maankäytön kehitysedellytyksiä sekä vähennetään asutuksen liikennemeluhaittoja. Hankkeen kustannusarvio on 40 milj. euroa (MAKU 130, 2015=100), josta valtion osuus on 30,0 milj. euroa ja Oulun kaupungin, Oulun satama Oy:n sekä liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n osuus on 10 milj. euroa.
Hankkeen H/K-suhde on 2,4.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2023 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 2025 | 128,0 | 8,0 | 45,0 | 75,0 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021 | 2023 | 21,2 | 15,0 | 6,2 | - |
Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020 | 2025 | 96,0 | 28,0 | 27,0 | 41,0 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | IV LTA 2020 | 2022 | 27,1 | 21,2 | 5,9 | - |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | IV LTA 2020 | 2023 | 26,0 | 20,0 | 6,0 | - |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | IV LTA 2020/IV LTA 2021 | 2022 | 25,0 | 22,0 | 3,0 | - |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 28,9 | 1,1 | - |
Vt 6 Korian kohta | II LTA 2022 | 2024 | 12,0 | 1,0 | 8,0 | 3,0 |
Ratahankkeet | ||||||
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | TA 2021/II LTA 2022 | 2023 | 16,5 | 15,5 | 1,0 | - |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021 | 2023 | 19,0 | 10,6 | 8,4 | - |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021 | 2024 | 33,8 | 14,9 | 10,8 | 8,1 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 2027 | 130,0 | 13,0 | 12,0 | 105,0 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | TA 2020 | 2023 | 62,0 | 36,9 | 25,1 | - |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 133,5 | 103,8 | 25,2 | 4,5 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019/II LTA 2022 | 2023 | 58,5 | 50,0 | 8,5 | - |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 61,0 | 13,0 | - |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017/TA 2021/IV LTA 2021 | 2022 | 210,0 | 190,0 | 20,0 | - |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 7,0 | 3,0 | 1,0 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 15,5 | 12,0 | 2,5 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 51,5 | 39,8 | 181,7 |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 26,0 | 25,0 | 86,5 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020 | 2023 | 81,0 | 66,0 | 15,0 | - |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | IV LTA 2020/II LTA 2022 | 2023 | 12,0 | 11,5 | 0,5 | - |
Vesiväylähankkeet | ||||||
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | TA 2021/IV LTA 2021 | 2023 | 41,7 | 26,0 | 15,7 | - |
Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu | TA 2020 | 18,0 | 13,0 | 5,0 | - | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020 | 5,0 | 4,5 | 0,5 | - | |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | VII LTA 2020 | 4,2 | 3,2 | 1,0 | - | |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | TA 2020/II LTA 2022 | 3,4 | 3,3 | 0,1 | - | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 7,0 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 719,4 | 867,3 | 350,8 | 508,3 | ||
Uusi väylähanke | ||||||
Mt 8155 Poikkimaantie | TA 2023 | 2025 | 30,0 | - | 15,0 | 15,0 |
Keskeneräiset ja uusi väylähanke yhteensä | 1 749,4 | 867,3 | 365,8 | 523,3 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2023 | 2024 | 2025 | 2026— | Yhteensä vuodesta 2023 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 343 750 | 200 224 | 128 000 | 180 034 | 852 008 |
Uusi väylähanke | 15 000 | 15 000 | - | - | 30 000 |
Menot yhteensä | 358 750 | 215 224 | 128 000 | 180 034 | 882 008 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 973 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 2 000 |
Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe (RRF pilari2) | 2 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat (elvytys) | -1 000 |
E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali-Raisio, suunnittelu (elvytys, LTA7 2020) | 700 |
Hailuodon kiinteä yhteys | 3 000 |
Hanko—Hyvinkää -rataosan sähköistys | -22 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen (elvytys) | -7 000 |
Iisalmi—Ylivieska, sähköistys ja Iisalmen kolmioraide (valtuuden korotuksen vaikutus) | 3 500 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | -10 500 |
Joensuun ratapihan parantaminen | -21 000 |
Kemi (Laurila)—Haaparanta radan sähköistäminen | -9 000 |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | -12 500 |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen valtuuden korotusta vastaava määräraha | 15 200 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | -4 500 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 17 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe (elvytys) | -1 000 |
Luumäki—Imatra-Venäjän raja ratayhteyden parantaminen | -10 000 |
Luumäki—Imatra-Venäjän raja ratayhteyden parantaminen valtuuden korotusta vastaava määräraha | 10 000 |
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) hankekokonaisuus sekä kestävän liikkumisen ratkaisut (siirto momentille 31.10.30) | -450 |
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 40 000 |
Mt 8155 Poikkimaantie | 15 000 |
Määrärahatarpeen muutos | 3 650 |
Oritkarin kolmioraide | -7 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen | -6 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | -12 000 |
Parikkalan raja-aseman tiesuunnittelu | -150 |
Pikaraitiotie Viikki—Malmi (siirto momentille 31.10.30) | -1 500 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | -2 500 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | -24 500 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto (elvytys) | -4 700 |
Seinäjoki—Vaasa radan suunnittelu | 100 |
Siirto momentilta 31.10.20 (HO 2019) | 100 000 |
Tampereen raitiotien 2. vaihe (siirto momentille 31.10.30) | -4 450 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen 1. vaihe | 6 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 1 000 |
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 250 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen (elvytys) | -7 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | -15 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitus | -16 600 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa (elvytys) | -5 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi (elvytys) | -6 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | -3 800 |
Vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittäminen (elvytys) | -3 600 |
Vt 6 Korian kohta | 8 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla (elvytys) | -10 400 |
Uudelleenkohdennus | -110 000 |
Yhteensä | -111 750 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
2023 talousarvio | 365 750 000 |
2022 II lisätalousarvio | -15 556 000 |
2022 talousarvio | 477 500 000 |
2021 tilinpäätös | 451 248 000 |
79. Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 108 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta elinkaarihankkeina aiheutuviin menoihin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikkien elinkaarihankkeiden valtion rahoitusosuuden edellyttämät määrärahat. Vuonna 2023 momentilta rahoitetaan neljää elinkaarihanketta.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2023 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset elinkaarihankkeet | ||||||
E18 Muurla—Lohja | I LTA 2004 | 2008 | 700,0 | 525,9 | 26,0 | 148,1 |
E18 Koskenkylä—Kotka | TA 2010 | 2014 | 650,0 | 454,8 | 50,0 | 145,2 |
E18 Hamina—Vaalimaa | TA 2014/IV LTA 2019 | 2018 | 550,0 | 259,3 | 30,0 | 260,7 |
E18 Muurla—Lohja, palvelutason nosto | IV LTA 2020 | 30,0 | 5,0 | 2,0 | 23,0 | |
Yhteensä | 1 930,0 | 1 245,0 | 108,0 | 577,0 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2023 | 2024 | 2025 | 2026— | Yhteensä vuodesta 2023 lähtien | |
Ennen vuotta 2022 tehdyt sitoumukset | 108 000 | 111 000 | 109 500 | 356 500 | 685 000 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 189 milj. euroa. Valtuuksien uusiminen aiheutuu hankkeiden etenemisen mukaan tehtävistä sopimuksista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 25 000 |
Yhteensä | 25 000 |
2023 talousarvio | 108 000 000 |
2022 talousarvio | 83 000 000 |
2021 tilinpäätös | 108 800 000 |