Talousarvioesitys 2023
Pääluokka 30
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala rakentaa uusiutuvaa Suomea — uusiutumiskykyistä ja kestävää ruokajärjestelmää ja luonnonvarataloutta sekä innovatiivista paikkatietojärjestelmää.
Suomen tulevaisuuteen vaikuttaa voimakkaasti turvallisuutta ja huoltovarmuutta uhkaava Venäjän Ukrainassa aloittama hyökkäyssota. Oman vaikutuksensa tuovat useat maailmanlaajuiset muutostekijät, joiden voimakkuuteen ja nopeuteen emme juuri voi vaikuttaa. Niiden seurauksiin on sopeuduttava ja niissä on nähtävissä uhkien lisäksi myös paljon uusia mahdollisuuksia. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla on tunnistettu kuusi toimintaympäristön muutostekijää, jotka tapahtuvat hallinnonalasta riippumatta ja joiden arvioidaan eniten muuttavan suomalaisen ruoka- ja luonnonvarasektorin toimintaympäristöä seuraavan vuosikymmenen aikana. Muutostekijät ovat 1) ilmastonmuutos, 2) nopea teknologinen kehitys, 3) kilpailu ehtyvistä luonnonvaroista, 4) globaalin talouden murros, 5) arvojen ja asenteiden muutos sekä 6) väestörakenne ja kaupungistumiskehitys.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan perustehtävät ruokaturvan, ruokaturvallisuuden ja kilpailukykyisen kotimaisen ruokajärjestelmän, huoltovarmuuden ja puhtaan veden takaamisessa, eläin- ja kasvitautien hallinnassa, luonnonvaratalouden kestävyyden ja niihin perustuvien elinkeinojen kilpailukyvyn varmistamisessa ja maaseudun elinvoimaisuuden kehittämisessä nousevat yhä tärkeämmiksi. Näiden tehtävien merkitys on edelleen korostunut koronatilanteen jatkuessa sekä Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan vuoksi.
Laadukas paikkatieto ja sen hyödyntäminen ovat keskeisiä tulevaisuuden teknologiaratkaisuja kehitettäessä. Digitalisaatio ja tiedon merkityksen voimakas kasvaminen korostavat luotettavien perusrekisterien, paikkatietojen ja luonnonvaratiedon yhteiskäytön edistämisen merkitystä osana ministeriön tehtäväaluetta. Luotettavat ja laajakäyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa ja turvaavat omistusta.
Suomi on vastuullinen globaali toimija ja sitoutunut kestävän kehityksen Agenda 2030:n toimeenpanoon. Kansainvälisen kilpailun lisääntyessä myös hallinnon merkitys vapaan kilpailun esteiden poistamisessa sekä biotalouden, uusien innovaatioiden, liiketoimintamallien ja arvonluonnin tapojen mahdollistamisessa kasvaa. Mahdollistava hallinto toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa yksityisen sektorin kanssa ja ymmärtää kiihtyvää kehitystä sekä sen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Rajalliset resurssit kyetään suuntaamaan vaikuttavammin taloudellista optimia tavoitellen sekä luomaan kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö uusiutuvalle ja kansainvälistyvälle biotaloudelle, yhteensovittaen kestävää kehitystä ja riskienhallintaa. Maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan nykyiset tehtävät luovat luontevan alustan bio- ja kiertotalouden seuraavan vaiheen toteutukseen.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan elinkeinot ovat merkittäviä uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntäjiä. Ravinnon, energian, erilaisten tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen uusiutuvia luonnonvaroja kestävästi käyttävä biotalous luo merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia. Biotalouden keinoin pyritään vähentämään riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista, ehkäisemään ekosysteemien köyhtymistä sekä edistämään luonnon monimuotoisuutta. Ministeriön toimialan menestyminen perustuu korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen uusiutuvien luonnonvarojen kestävässä käytössä. Hallinnonalan tutkimus tuottaa ennakoivasti tietoa, osaamista ja innovaatioita päätöksenteon tueksi, elinkeinojen kilpailukyvyn kehittämiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa alustavasti seuraavat hallinnonalan yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet. Lukuperusteluissa on kuvattu yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevia politiikkasektorin tavoitteita sekä niiden kehitystä kuvaavia tunnuslukuja.
- — Kokonaiskestävän ruokajärjestelmän huoltovarmuus ja kilpailukyky paranevat
- — Kestävä luonnonvaratalous turvaa huoltovarmuutta, lisää hyvinvointia ja korvaa uusiutumattomien raaka-aineiden ja energian käyttöä
- — Monipuolinen yritystoiminta sekä menestyvä maaseutu ja saaristo, monipaikkaisuus ja yhteistyöverkostot vahvistavat yhteiskuntaa
- — Luotettavat ja laajakäyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa ja turvaavat omistusta.
- — Toiminta on tuloksellista ja voimavarat suunnataan tehokkaasti yhteiskunnallisen vaikuttavuuden saavuttamiseksi. Huolehditaan siitä, että tehtävät ovat tasapainossa voimavarojen kanssa.
Maa- ja metsätalousministeriö jatkaa yhdenvertaisuuden edistämistä sekä hallituksen sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista ja sisällyttämistä lainvalmisteluun, toiminnan ja talouden ohjaukseen sekä muihin tasa-arvon kannalta merkittäviin toimintoihin. Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan menoista noin 90 % on siirtomenoja, joilla tuetaan eri politiikkasektoreiden vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Pääsääntöisesti tukien myöntämisperusteena ei ole niiden vaikutus sukupuolten tasa-arvoon.
Maaseudulla pääosa työikäisestä väestöstä on miehiä ja varsinkin harvaan asutulla maaseudulla miehiä on huomattavasti enemmän kuin naisia. Erot ovat suurimmat nuorten aikuisten ikäluokassa. Yhteisen maatalouspolitiikan ja maaseudun kehittämisen toimeenpanossa on tavoitteena huomioida eri väestöryhmien tarpeet, vaikka tukijärjestelmiä tai tukien myöntämisen perusteita ei ole rakennettu sukupuolinäkökulmasta. Esimerkiksi nuorten viljelijöiden aloitustuessa seurataan yritystoiminnan aloittaneiden sukupuolijakaumaa. Eritysesti useissa paikallisten Leader-toimintaryhmien kautta toteutetuissa hankkeissa on tavoitteena erilaisten ryhmien kuten nuorten, vanhusten, maahanmuuttajien, työttömien osallistuminen alueen kehittämiseen. Tämä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta, ehkäisee syrjäytymistä ja vahvistaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Leader-toiminnassa esimerkiksi seurataan päättävän elimen eli hallituksen sukupuolijakaumaa.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala toteuttaa YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030 tavoitteita osana strategiaansa. Hallinnonala edistää erityisesti hiilineutraaliustavoitetta luomalla kestäviä biotalous- ja cleantech-ratkaisuja.
Rahoitusta osoitetaan esimerkiksi ympäristön tilaa, vihreää siirtymää ja uusiutuvan energian käyttöä edistäviin investointeihin vajaat 60 milj. euroa. Ympäristökorvauksiin ja luonnonmukaiseen tuotantoon kohdennetaan 275,6 milj. euroa, ekojärjestelmätukeen (aiemmin viherryttämistuki) 86 milj. euroa ja turvepeltojen ilmastotoimiin 30 milj. euroa (kosteikkoviljelyn edistäminen). Luonnonvara- ja biotalouden edistämiseen kohdennetaan 15 milj. euroa. Määrärahalla toteutetaan muun muassa kansallista biotalousstrategiaa sekä maankäyttösektorin ilmastopolitiikkaa maa- ja metsätaloudessa. Metsäluonnon hoidon edistämiseen kohdennetaan 8 milj. euroa. Veteen perustuvien liiketoimintojen kehittämistä sekä vaeltavien ja uhanalaisten kalakantojen elvyttämistä tuetaan yhteensä 6 milj. eurolla. Puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen kohdennetaan 51 milj. euroa.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
||
30.10.40 | Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset (siirtomääräraha 3 v) | ||
— EU-hankkeiden myöntämisvaltuus | 118,31) | 127,0 | |
30.10.41 | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | ||
— korkotukilainavaltuus | 250,0 | 250,0 | |
30.10.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— EU-hankkeiden myöntämisvaltuus | 109,031) | 224,3 | |
30.20.43 | Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v) | ||
— EU-hankkeiden myöntämisvaltuus | 32,01) | 1 115,0 | |
30.40.44 | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | ||
— Avustusten myöntämisvaltuus | 60,2 | 54,51) | |
30.40.47 | Tuki joutoalueiden metsitykseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— Avustusten myöntämisvaltuus | 8,2 | 8,2 |
1) Lisäksi voidaan käyttää edelliseltä vuodelta käyttämättä jäänyttä valtuutta.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2021—2023
v. 2021 tilinpäätös 1000 € |
v. 2022 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2023 esitys 1000 € |
Muutos 2022—2023 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto ja tutkimus | 146 856 | 150 488 | 140 773 | -9 715 | -6 |
01. | Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 23 410 | 23 931 | 24 544 | 613 | 3 |
05. | Luonnonvarakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 79 565 | 81 283 | 79 195 | -2 088 | -3 |
22. | Tutkimus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 10 943 | 8 943 | 1 943 | -7 000 | -78 |
(23.) | Hallinnolliset järjestelyt (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | 1 240 | — | -1 240 | -100 |
29. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 27 830 | 30 652 | 30 652 | — | 0 |
66. | Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) | 4 108 | 4 439 | 4 439 | — | 0 |
10. | Maaseudun kehittäminen | 541 510 | 475 067 | 443 512 | -31 555 | -7 |
40. | Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset (siirtomääräraha 3 v) | 71 500 | 110 245 | 139 500 | 29 255 | 27 |
41. | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | 13 158 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
42. | Luopumistuet ja -eläkkeet (siirtomääräraha 2 v) | 31 300 | 28 500 | 21 800 | -6 700 | -24 |
43. | Eläinten hyvinvointikorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 65 000 | 65 000 | 74 000 | 9 000 | 14 |
(44.) | Maatalouden ja maaseudun yritystoiminnan toimintaedellytysten turvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
(45.) | EU-osarahoitetut ja niitä täydentävät kansalliset toimenpiteet CAP-suunnitelmakaudella 2023-2027 (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
50. | Valtionapu maaseudun elinkeinojen kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 5 326 | 5 566 | 5 356 | -210 | -4 |
51. | Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 843 | 1 843 | 1 843 | — | 0 |
54. | Rahapelitoiminnan tuotolla rahoitettava hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 39 892 | 39 892 | 39 192 | -700 | -2 |
55. | Valtionapu 4H-toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 4 105 | 4 105 | 3 805 | -300 | -7 |
63. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 15 800 | 2 300 | 4 000 | 1 700 | 74 |
64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 293 586 | 202 616 | 139 016 | -63 600 | -31 |
20. | Maa- ja elintarviketalous | 1 970 238 | 1 825 880 | 1 791 762 | -34 118 | -2 |
01. | Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 86 204 | 79 360 | 81 205 | 1 845 | 2 |
20. | Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta (arviomääräraha) | 10 265 | 5 948 | 7 929 | 1 981 | 33 |
40. | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) | 332 000 | 330 200 | 350 000 | 19 800 | 6 |
41. | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha) | 514 118 | 518 700 | 520 600 | 1 900 | 0 |
42. | Turvepeltojen ilmastotoimet (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 30 000 | 30 000 | 0 |
43. | Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v) | 387 190 | 350 396 | 286 560 | -63 836 | -18 |
44. | Luonnonhaittakorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 617 764 | 518 394 | 495 884 | -22 510 | -4 |
46. | EU-rahoitteinen ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 10 910 | 11 030 | 11 030 | — | 0 |
47. | Ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 4 269 | 4 255 | 2 287 | -1 968 | -46 |
(48.) | Peltorakenteen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 000 | 700 | — | -700 | -100 |
(49.) | Ravinnekierrätyksen edistäminen biokaasutuotannolla (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
60. | Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha) | 400 | 400 | 400 | — | 0 |
(61.) | Siirto Maatilatalouden kehittämisrahastoon (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
62. | Eräät valtionavut (siirtomääräraha 2 v) | 6 117 | 6 497 | 5 867 | -630 | -10 |
40. | Luonnonvaratalous | 235 368 | 237 300 | 219 881 | -17 419 | -7 |
20. | Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 3 v) | 3 300 | 3 100 | 2 800 | -300 | -10 |
21. | Vesivarojen käytön ja hoidon menot (siirtomääräraha 3 v) | 14 259 | 14 491 | 15 847 | 1 356 | 9 |
22. | Luonnonvara- ja biotalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 33 497 | 30 477 | 14 966 | -15 511 | -51 |
31. | Vesi- ja kalataloushankkeiden tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | 8 636 | 10 836 | 8 636 | -2 200 | -20 |
40. | Eräät luonnonvaratalouden korvaukset (arviomääräraha) | 7 672 | 1 874 | 1 632 | -242 | -13 |
41. | Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 5 600 | 4 760 | 4 760 | — | 0 |
42. | Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v) | 11 250 | 8 850 | 8 850 | — | 0 |
44. | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | 42 298 | 57 130 | 47 497 | -9 633 | -17 |
45. | Metsäluonnon hoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 10 027 | 7 527 | 17 500 | 9 973 | 132 |
46. | Valtionapu Suomen metsäkeskukselle (siirtomääräraha 2 v) | 42 421 | 40 674 | 44 989 | 4 315 | 11 |
47. | Tuki joutoalueiden metsitykseen (siirtomääräraha 3 v) | 2 260 | 6 060 | 5 400 | -660 | -11 |
50. | Riistatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 13 878 | 14 498 | 13 059 | -1 439 | -10 |
51. | Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 9 980 | 11 975 | 10 775 | -1 200 | -10 |
53. | Eräät luonnonvaratalouden valtionavut (siirtomääräraha 2 v) | 1 132 | 1 132 | 1 132 | — | 0 |
62. | Elinkeinokalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 29 158 | 23 916 | 22 038 | -1 878 | -8 |
64. | Metsähallitus | 8 444 | 8 347 | 8 604 | 257 | 3 |
50. | Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) | 8 444 | 8 347 | 8 604 | 257 | 3 |
70. | Maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen | 48 262 | 47 878 | 48 005 | 127 | 0 |
01. | Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 45 262 | 44 578 | 46 005 | 1 427 | 3 |
40. | Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v) | 3 000 | 3 300 | 2 000 | -1 300 | -39 |
Yhteensä | 2 950 679 | 2 744 960 | 2 652 537 | -92 423 | -3 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 4 528 | 4 479 | 4 477 |