Talousarvioesitys 2023
01. Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 81 205 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 500 000 euroa elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintamenoihin
2) enintään 800 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja
3) sisämarkkinaohjelman perustamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettaviin kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyviin menoihin
4) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
5) eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
6) hukkakauralain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta aiheutuvia kustannuksia vastaavien korvausten maksamiseen
7) maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan kunnille
8) porovahinkolautakunnan toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myöntämä rahoitus.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettavat sisämarkkinaohjelman mukaiset kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevaksi lainsäädännöksi.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi Euroopan unionin ja kansallisen oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta sekä siihen liittyviksi laeiksi.
Ruokaviraston tehtävinä ovat elintarvikkeiden sekä maa- ja metsätalouden tuotantopanosten turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden edistäminen, valvonta ja tutkimus. Virasto edistää viranomaistoimin elintarvikkeiden ja maatalouden tuotantopanosten vientiä. Virasto vastaa Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden, unionin rahoittamien maaseudun kehittämistoimien ja näitä täydentävien kansallisten toimenpiteiden toimeenpanotehtävistä (maksajavirastotehtävät). Ruokavirasto vastaa tehtäväalueensa tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta sekä alue- ja paikallistason viranomaisten ohjauksesta. Ruokaviraston tehtävänä on hoitaa myös muut laissa säädetyt ja maa- ja metsätalousministeriön määräämät viraston toimialaan kuuluvat tehtävät.
Ruokavirasto tukee pääluokkaperusteluissa sekä lukujen 30.10 ja 30.20 yhteisessä selvitysosassa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Ruokavirastolle vuodelle 2023 luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteet.
Viraston tunnusluvut
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Taloudellisuusindeksi (2019=100) | 100,8 | 101 | 101,5 |
Tuottavuusindeksi (2019=100) | 99,8 | 101 | 101,5 |
Ruokaviraston päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet1)
2021 toteutuma | 2022 arvio | 2023 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Maatalous | 15 438 | 425 | 125 | 18 212 | 568 | 126 | 18 570 | 568 | 126 |
Maaseudun kehittäminen | 7 535 | 1 556 | 67 | 8 816 | 1 638 | 68 | 8 206 | 1 638 | 67 |
Metsätalous | 576 | 5 | 6 | 520 | 9 | 6 | 539 | 9 | 5 |
Elinkeinokala-, riista- ja porotalous | 947 | 87 | 10 | 861 | 250 | 9 | 893 | 250 | 8 |
Elintarviketurvallisuus, josta | |||||||||
— valvonta | 27 486 | 14 191 | 253 | 28 292 | 14 898 | 224 | 29 346 | 14 903 | 224 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 9 732 | 466 | 117 | 10 583 | 389 | 115 | 11 075 | 389 | 114 |
Eläinten terveys ja hyvinvointi, josta | |||||||||
— valvonta | 10 358 | 3 095 | 77 | 10 888 | 2 714 | 78 | 9 871 | 2 714 | 77 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 12 796 | 945 | 143 | 12 235 | 1 131 | 126 | 13 020 | 1 131 | 126 |
Kasvintuotanto ja kasvinterveys, josta | |||||||||
— valvonta | 8 097 | 3 362 | 85 | 8 296 | 3 384 | 76 | 8 497 | 3 384 | 75 |
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi | 4 222 | 1 224 | 51 | 4 207 | 1 214 | 49 | 4 361 | 1 214 | 48 |
Tutkimustoiminta | 1 186 | 569 | 10 | 1 470 | 626 | 15 | 1 524 | 626 | 14 |
FEAD vähävaraisten apu | 4 283 | 4 090 | 5 | 125 | 125 | 2 | 120 | 120 | 1 |
ESR+ aineellinen apu | - | - | - | 170 | 2 | 170 | - | 4 | |
Ulkoiset IT-palvelut | 3 252 | 2 069 | 39 | 3 389 | 2 352 | 46 | 3 617 | 2 352 | 45 |
Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimisto | 935 | 64 | 10 | 598 | 4 | 6 | 698 | 4 | 6 |
Yhteensä | 106 843 | 32 148 | 998 | 108 662 | 29 302 | 948 | 110 507 | 29 302 | 940 |
1) Kustannukset ja tuotot eivät sisällä ulkoisen IT-asiantuntijapalveluiden osalta läpilaskutusta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 113 294 | 108 662 | 110 507 |
Bruttotulot | 31 911 | 29 302 | 29 302 |
Nettomenot | 81 383 | 79 360 | 81 205 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 121 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 19 9421) |
1) Vuodelle 2022 siirtyneestä erästä on sidottu muun muassa tuottavuushankkeisiin ja elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintaan 9,7 milj. euroa.
Bruttomenot ovat yhteensä 110 507 000 euroa. Bruttotulot ovat yhteensä 29 302 000 euroa, tästä yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja on 950 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 24 396 000 euroa ja muita tuloja 3 956 000 euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 19 981 | 20 666 | 20 666 |
— muut tuotot | 64 | - | - |
Tuotot yhteensä | 20 045 | 20 666 | 20 666 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 15 333 | 15 475 | 15 475 |
— osuus yhteiskustannuksista | 8 210 | 5 191 | 5 191 |
Kustannukset yhteensä | 23 543 | 20 666 | 20 666 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -3 498 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 85 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 2 816 | 3 730 | 3 730 |
— muut tuotot | 9 | - | - |
Tuotot yhteensä | 2 825 | 3 730 | 3 730 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 2 888 | 3 198 | 3 198 |
— osuus yhteiskustannuksista | 654 | 1 532 | 1 532 |
Kustannukset yhteensä | 3 542 | 4 730 | 4 730 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -717 | -1 000 | -1 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 80 | 79 | 79 |
Hintatuki | 436 | 1 000 | 800 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen, % | 92 | 100 | 96 |
Elintarvikemarkkinalaissa (1121/2018) on säädetty elintarvikemarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi ja hyvien liiketapojen vastaisten käytäntöjen estämiseksi Ruokaviraston yhteydessä toimivasta elintarvikemarkkinavaltuutetun toimistosta. Valtuutettu on toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton. Valtuutetun toimiston toimintamenoihin varataan enintään 500 000 euroa.
Ruokavirasto toimii työ- ja elinkeinoministeriön vastuulla olevan vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahaston (vähävaraisten rahasto) hallintoviranomaisena. Rahastosta rahoitettavan vähävaraisten avun toimenpideohjelman toimeenpanoon henkilötyön osalta käytetään vähävaraisten rahaston teknistä apua ja varsinaiseen ruoan hankintaan, jakeluun ja varastointiin itse ohjelman rahoitusta. Momentin mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa vähävaraisten rahaston teknisen avun osuus 120 000 euroa ohjelmakauden sulkemisen hallinnoinnista ja toimeenpanosta johtuen.
Ruokavirasto toimii Euroopan sosiaalirahasto plussan (ESR+) vähävaraisimmille suunnatun aineellisen avun välittävänä toimielimenä, työ- ja elinkeinoministeriön toimiessa hallintoviranomaisena. Rahastosta rahoitettavan vähävaraisten aineellisen avun toimenpiteen toimeenpanoon Ruokavirastossa käytetään teknistä tukea. Teknisellä tuella katetaan maksukorttijärjestelmän laatimiseen ja toimintaan liittyviä kustannuksia. Toimeenpanoon tarvittaviin palkkauksiin (arvio 4 htv) liittyvä määrärahatarve katetaan osin teknisellä tuella ja osin toimintamenoista (arvio 170 000 euroa). Varsinaiseen aineelliseen apuun ja siihen liittyviin tuensaajien hallintokustannuksiin käytetään Euroopan sosiaalirahaston ohjelmarahoitusta momentilta 32.30.64, johon on budjetoitu 5 331 000 euroa. Tätä ei ole huomioitu Ruokaviraston bruttotuloissa eikä -menoissa.
Vastustettavien sekä uusien uhkaavien eläintautien havaitsemiseksi ja kotoperäisten eläintautien esiintyvyyden seuraamiseksi tarvitaan näytteitä sairaista eläimistä. Eläintautitutkimuksissa seurannan kannalta riittävän näytemäärän saaminen edellyttää eläinten omistajien tai eläinlääkärien oma-aloitteellisesti lähettämiä näytteitä. Tutkimuskustannusten periminen täysimääräisinä näytteen lähettäjältä vähentäisi näytteiden määrää merkittävästi, minkä vuoksi hintatuen käyttö on perusteltua. Hintatuen määrä on enintään 800 000 euroa.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 sisämarkkinaohjelman tuella maksettavat kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.
Momentilla on otettu huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myönnettävän rahoituksen nettobudjetointi.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa 1 295 000 euroa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2014—2020 (n+2) teknisen avun määränä sisältäen verkostopalvelut -yksikön osuuden. Määrärahan mitoituksessa on huomioitu myös menoina ja tuloina Ruokaviraston CAP-suunnitelman 2023—2027 tekninen apu, joka on 3 900 000 euroa, jota saa käyttää Ruokavirastossa henkilöstökulujen lisäksi ostopalveluihin (tietojärjestelmä-, koulutus- ja viestintäkulut). Tarkempi rajaus käyttökohteista on teknisen avun vahvistetussa käyttösuunnitelmassa.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon Ahvenanmaan maakunnan kunnille suoritettavat korvaukset maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (192/2013) tarkoitettujen tehtävien hoitamisesta. Korvaus määräytyy tukihakemusten lukumäärän perusteella ja sen suuruudesta säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi noin 81 155 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi noin 50 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
CAP27 -hanke (v. 2022 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -6 950 |
CAP27 -hanke (v. 2023 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 6 700 |
Elintarvikeketjun rikollisuuden torjunta | 375 |
Eläintautien torjuntaa edistävä tiedotus, koulutus ja varautuminen sekä rekisterien kehittäminen (HO 2019) | -250 |
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin toimijoiden luvan-, hyväksynnän- ja ilmoituksenvaraiset toiminnat ja rekisteröinnit (ILMO) (v. 2022 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 059 |
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin toimijoiden luvan-, hyväksynnän- ja ilmoituksenvaraiset toiminnat ja rekisteröinnit (ILMO) (v. 2023 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 456 |
Eläinvalvonnan ja täydentävien ehtojen tietojärjestelmän kehittäminen (v. 2022 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -495 |
ESR+ aineellisen avun toimeenpano vuoden 2022 lisäyksen poisto | -170 |
ESR+ aineellisen avun toimeenpano vuonna 2023 | 170 |
Etämyynnin valvonta | 225 |
EU:n kasvinterveyssäädösten toimeenpanon rahoituksen muuttuminen osin kansallisesti rahoitetuksi | 300 |
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | -150 |
Ilmoittajansuojasääntelyn täytäntöönpanon vaikutukset | 225 |
Julkisen hallinnon automaattinen päätöksenteko | 2 500 |
Ruokaviraston maksu-, raportointi- ja saatavien seurantajärjestelmän uudistaminen (SAMPO) (v. 2022 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -500 |
Ruokaviraston maksu-, raportointi- ja saatavien seurantajärjestelmän uudistaminen (SAMPO) (v. 2023 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 000 |
Siirto momentilta 30.01.23 | 83 |
Sähköisen asioinnin kehittäminen elintarvikeketjussa (SALLI) (v. 2022 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 418 |
Sähköisen asioinnin kehittäminen elintarvikeketjussa (SALLI) (v. 2023 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 418 |
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2022 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -2 203 |
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2023 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 403 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -270 |
Matkustussäästö | -400 |
Palkkausten tarkistukset | 942 |
Toimistotilasäästö | -87 |
Yhteensä | 1 845 |
2023 talousarvio | 81 205 000 |
2022 II lisätalousarvio | 5 647 000 |
2022 talousarvio | 79 360 000 |
2021 tilinpäätös | 86 204 000 |