Talousarvioesitys 2023
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto
Selvitysosa:Tilastokeskus kerää ja yhdistää tiedot tietovarannoiksi ja jalostaa niistä tilastoja ja tietotuotteita yhteiskunnalliseen keskusteluun ja asiakkaiden hyödyksi. Tilastokeskus kehittää tilastotoimea yhteistyössä muiden tilastoja tuottavien viranomaisten kanssa kotimaassa ja kansainvälisesti sekä edistää toiminnallaan tilasto- ja muun tiedon eettistä ja monipuolista hyödyntämistä yhteiskunnassa.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) tekee koulutukseen, sosiaaliturvaan, tulonjakoon, verotukseen ja ympäristöön liittyvää tutkimusta ja tukee siten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen selonteon tavoitteiden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista tehokkailla ja hyvin kohdistetuilla politiikkatoimilla.
Digi- ja väestötietovirasto ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. Virasto edistää toiminnallaan yksityiselämän ja henkilötietojen suojaa ja tietoturvallisuutta sekä hyvän tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatavan kehittämistä ja noudattamista. Digi- ja väestötietovirasto vastaa toimialueensa väestötiedoista ja holhousasioista. Virastossa suoritetaan myös julkisen notaarin tehtäviä ja hoidetaan siviilivihkimisiä, kaupanvahvistuksia sekä vaaleihin ja kansanäänestyksiin liittyviä tehtäviä. Muita viraston tehtäviä ovat mm. nimenmuutosasiat, avioliiton esteiden tutkinta ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistaminen.
- — Tilastot, tietoaineistot, tutkimukset ja palvelut ovat luotettavia ja relevantteja
- — Tutkimustoiminta tukee päätöksentekoa, joka vastaa Suomen kansantalouden tärkeimpiin haasteisiin
- — Kansalaisten ja yritysten asiointi julkishallinnon kanssa on entistä sujuvampaa ja asiakaslähtöisempää
- — Digitaaliset palvelut lisäävät tietojen hyödyntämistä ja tehostavat julkishallinnon toimintaa
- — Luottamus ja oikeusturva vahvistuvat yhteiskunnassa.
01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 52 120 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen
3) enintään 900 000 euroa tutkijapalvelujen maksullisen toiminnan hintatukeen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Tilastot, joista julkaisuja vuoden aikana | 141 | 141 | 141 |
Toimeksiantopalvelujen määrä, kpl (yli 500 euroa) | 1 254 | 1 100 | 1 300 |
Oikea-aikaisten julkistusten osuus, % | 98 | 99 | 99 |
Virheettömien julkistusten osuus, % | 94 | >98 | >98 |
Tutkijapalvelujen voimassa olevien käyttölupien määrä vuoden lopussa, kpl | 1 328 | 1 800 | 1 200 |
Tuotantokulut tilastoa kohti, 1 000 euroa | 406 | 415 | 410 |
Verkossa tai automaattisella raportoinnilla vastanneiden osuus vastanneista yritystiedonkeruissa, % | 95 | >98 | >98 |
Verkossa vastanneiden osuus vastanneista henkilötiedonkeruissa, % | 42 | 50 | 60 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,4 | 10 | 10 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 60 957 | 63 287 | 64 120 |
Bruttotulot | 10 842 | 10 000 | 12 000 |
Nettomenot | 50 115 | 53 287 | 52 120 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 689 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 637 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 8 533 | 8 000 | 9 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 5 324 | 4 300 | 5 600 |
— osuus yhteiskustannuksista | 5 038 | 3 700 | 5 200 |
Kustannukset yhteensä | 10 362 | 8 000 | 10 800 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 829 | - | -1 800 |
Kustannusvastaavuus, % | 82 | 100 | 83 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Datahuone | 400 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen lisätehtävien menot (v. 2022 rahoitus) | -1 770 |
Sote-uudistukseen liittyvät määrärahatarpeet | 650 |
Säädöspohjaisen ja ympäristötilastoinnin tilastotuotannon laajentuminen | -30 |
Tilastotuotannon varmistaminen (v. 2022 rahoitus) | -1 500 |
Tutkijapalvelujen maksullisen toiminnan hintatuki | 900 |
Varhaiskasvatuksen tilastointi (siirto momentille 29.10.20) | -50 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -203 |
Matkustussäästö | -122 |
Palkkausten tarkistukset | 783 |
Toimistotilasäästö | -225 |
Yhteensä | -1 167 |
2023 talousarvio | 52 120 000 |
2022 II lisätalousarvio | 1 674 000 |
2022 talousarvio | 53 287 000 |
2021 tilinpäätös | 51 062 000 |
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 389 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 310 000 euroa talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tekee päätöksentekoa palvelevaa taloustieteellistä tutkimusta ja talouspoliittista analyysiä Suomen kansantalouden ja talouspolitiikan päätösten kannalta tärkeistä aiheista.
Valtiovarainministeriö asettaa Valtion taloudelliselle tutkimuskeskukselle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2023:
Keskeiset tavoitteet vuodelle 2023 ovat menestyminen tutkimusrahoituksen hankinnassa siten, että VATT pystyy jatkossakin keskittymään tutkimuksessa painopistealueisiinsa; strategisten rekrytointien hyödyntäminen tutkimusohjauksen ja tutkimustoiminnan vahvistamisessa sekä tutkimuksen tukipalvelujen kehittäminen.
VATT:n tutkimustuloksia julkaistaan omien julkaisusarjojen julkaisujen ohella tieteellisissä kansainvälisissä aikakauskirjoissa sekä mm. valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan julkaisusarjassa. Asiantuntijatoimintaa ovat esimerkiksi tiedeyhteisöä palvelevat lausunnot ja alustukset sekä päätöksentekoa palvelevat lausunnot, kuulemiset, alustukset, työryhmäjäsenyydet ja muu politiikkavalmistelun tuki. Vuonna 2023 tavoitellaan sitä, että julkaisujen laatupainotettu määrä suhteutettuna henkilötyövuosiin kasvaa ja että asiantuntijatoiminnassa pystytään keskittymään vaikuttavuuden kannalta tärkeimpiin kohteisiin.
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Sairauspoissaolot, pv/htv | 2,2 | 5,0 | 5,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,7 | 3,9 | 3,9 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 5 206 | 5 653 | 5 889 |
Bruttotulot | 1 600 | 1 800 | 1 500 |
Nettomenot | 3 606 | 3 853 | 4 389 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 447 | ||
— siirtyy seuraavalle vuodelle | 1 691 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Datahuone | 535 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -15 |
Matkustussäästö | -28 |
Palkkausten tarkistukset | 53 |
Toimistotilasäästö | -9 |
Yhteensä | 536 |
2023 talousarvio | 4 389 000 |
2022 II lisätalousarvio | 279 000 |
2022 talousarvio | 3 853 000 |
2021 tilinpäätös | 3 850 000 |
03. Digi- ja väestötietoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 67 834 000 euroa.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevaksi lainsäädännöksi.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Asiakkaiden antama numeerinen yleisarvosana palveluista, asteikko 1—4 | 2,7 | 3,2 | 3,2 |
DVV:n omalla päätöksellä ratkaistujen edunvalvonnan määräämisasioiden keskimääräinen käsittelyaika hakemuksen saapumisesta, pv | 146 | 90 | 90 |
Holhoustoimen lupa-asioiden keskimääräinen palveluaika/ratkaisuaika hakemuksen saapumisesta/ pv | 79 | 30 | 30 |
Suomi.fi-viestien määrä, lähetetyt viestit (milj. kpl) | 18 | 20 | 30 |
Työperusteinen ulkomaalaisten rekisteröinti (henk. koht. käyntiä edellyttävät asiat), käsittelyaika ajanvarauksen tekemisestä rekisterinmerkinnän tiedoksiantoon (kalenteripv) | 30 | ||
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Sairauspoissaolot, pv/htv | 6,8 | 8,0 | 7,5 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 99 214 | 101 981 | 109 834 |
Bruttotulot | 48 301 | 43 730 | 42 000 |
Nettomenot | 50 913 | 58 251 | 67 834 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 501 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 954 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 27 532 | 28 500 | 26 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 35 084 | 35 625 | 33 125 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -7 552 | -7 125 | -6 625 |
Kustannusvastaavuus, % | 78 | 80 | 80 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 19 945 | 14 800 | 15 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 12 774 | 8 222 | 8 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 7 171 | 6 578 | 6 700 |
Kustannusvastaavuus, % | 156 | 180 | 180 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisuun liittyvän varmenteen ylläpito | 2 000 |
Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen julkisessa hallinnossa (kyber) | 270 |
Digituen toimintamallin ylläpito ja jatkokehitys | 1 300 |
Henkilötunnuksen ja identiteetinhallinnan kehittäminen | 350 |
Henkilötunnuksen ja identiteetinhallinnan uudistamisen lisäkustannukset | 1 320 |
Julkisen hallinnon automaattinen päätöksenteko | 755 |
Kansalaisen oikeusturvan vahvistaminen digitalisaation avulla -kehittämisohjelma | 1 000 |
Luonnollisen henkilön tunnistusvälineen hintatuki | 1 000 |
Oikeusturvaohjelma (v. 2023 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 4 750 |
Sote-uudistukseen liittyvät määrärahatarpeet | -270 |
Suomi.fi -palvelujen tuki sote-sektorille | 2 000 |
Suomi.fi -palvelujen virkailijapalvelut | -392 |
Ukrainalaisten pakolaisten rekisteröinti (maahanmuuttokokonaisuus) | 864 |
VAAKA-hankkeen siltaus kohti Kansalaisen oikeusturvan vahvistaminen digitalisaation avulla -kehittämisohjelmaa (v. 2022 rahoitus) | -3 200 |
VAAKA-hankkeen tuottavuussäästöt (HETI-hankkeen ja MERP/Digi3A-hankkeen osuus) | -1 300 |
Vanhemmuuden tunnustamisen menot | 271 |
Virkailijatuki Suomi.fi-valtuuksien luontiin | -650 |
Virkailijavaltuuttamispalvelu henkilöasiakkaille | 320 |
Viron väestörekisteriviranomaisen kanssa neuvoteltu tietojenvaihtosopimus | -305 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -183 |
Matkustussäästö | -355 |
Palkkausten tarkistukset | 527 |
Toimistotilasäästö | -489 |
Yhteensä | 9 583 |
2023 talousarvio | 67 834 000 |
2022 II lisätalousarvio | 5 567 000 |
2022 talousarvio | 58 251 000 |
2021 tilinpäätös | 56 366 000 |
04. Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää julkisen hallinnon palveluiden edellyttämän vahvan tunnistautumisen kustannuksiin.
2023 talousarvio | 8 000 000 |
2022 talousarvio | 8 000 000 |
2021 tilinpäätös | 6 033 998 |