Talousarvioesitys 2023
Pääluokka 28
VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Aktiivinen finanssipolitiikka on pitänyt päätösperäiset menot korkealla tasolla covid-19-pandemian aikana. Finanssipolitiikka on ollut voimakkaasti elvyttävää ja koronakriisiin on reagoitu esimerkiksi voimakkailla toimilla ihmisten ja yritysten tukemiseksi, taloustilanteen edellyttämällä merkittävällä finanssipoliittisella elvytyksellä sekä turvaamalla terveydenhuollon ja viranomaisten toimintakyky.
Venäjän helmikuussa 2022 aloittama hyökkäys Ukrainaan on osaltaan tuomassa uusia ja vaikeasti ennakoitavia uhkia ja riskejä kansantalouden ja valtiontalouden kehitykselle.
Inflaatio on kiihtynyt nopeasti muun muassa energian ja elintarvikkeiden hintojen käännyttyä nopeaan nousuun. Nopean inflaation taustalla on myös muita sekä kysyntä- että tarjontapuolen tekijöitä. Rakentamiseen ja remontoimiseen liittyvien tarvikkeiden kysynnän kasvu ja hintojen nousu on ollut nopeaa. Tarjontapuolen tekijöitä ovat mm. kansainvälisen kaupan häiriöt, työvoimapula sekä auto- ja elektroniikkateollisuutta haittaava komponenttipula. Julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen kohosi koronapandemian vuoksi 10 prosenttiyksikköä korkeammalle tasolle kuin ennen kriisiä. Velkasuhteen kasvu kuitenkin taittui vuonna 2021. Vahva bruttokansantuotteen kasvu vaikutti suotuisasti velkasuhteen kehitykseen.
Suomen julkisen talouden rahoitus on pitkällä aikavälillä epätasapainossa. Julkisessa taloudessa on mittava kestävyysvaje, jonka arvioidaan olevan runsaat 2,5 % suhteessa bruttokansantuotteeseen. Suurin syy rahoituksen epätasapainoon on väestön ikääntyminen, joka on jo kasvattanut eläkemenoja ja luo tulevina vuosikymmeninä merkittäviä kasvupaineita terveys- ja hoivamenoihin. Samalla julkisen talouden rahoituspohja kehittyy heikosti, kun työikäisen väestön määrän odotetaan supistuvan.
Hyvinvointialueiden vastuulle vuoden 2023 alusta siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävät ovat yhteiskunnan kannalta elintärkeitä ja keskeisiä ja niiden on pystyttävä toimimaan myös poikkeusoloissa, onnettomuustilanteissa ja erilaisissa häiriötilanteissa. Riskien hallinnan kannalta ensisijaisena tavoitteena on varmistaa alueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän häiriötön toiminta järjestämisvastuun siirron yhteydessä.
Toimintaympäristön muutostekijöitä, joilla on vaikutuksia valtiovarainministeriön toimialalla ovat:
- — Ilmastonmuutos ja luontokato
- — Teknologia ja digitalisaatio
- — Alueellinen eriytyminen, kaupungistuminen
- — Väestörakenteen muutos
- — Julkisen puheen muutos, kansalaisten osallisuus
- — Data ja datatalous
- — Geopolitiikan vaikutus talouteen
- — Työn murros
- — Maahanmuutto ja muuttoliike.
Suomessa ilmastonmuutosta hillitään tavoittelemalla hiilineutraalia ja resurssiviisasta Suomea. Kulutukseen ja päästöihin voidaan vaikuttaa mm. verotuksen keinoin.
Väestön ikääntyminen heikentää yhä voimakkaammin huoltosuhdetta ja kasvuedellytyksiä ja lisää julkisia menoja. Suomen ikärakenteen vanhenemiskehitys on vasta alussa, ja kehityksen vaikutus palvelutuotannon kustannuksiin ja talouskasvun hidastumiseen tasaantuu vasta 2030-luvulla. Ikääntyminen ei ole yhtenäistä koko Suomessa. Kaupunkiseudut kasvavat, ja haja-asutusalueilla väestö vähenee.
Euroopan ja euroalueen maiden taloudellinen tilanne on kriisien jäljiltä edelleen häiriöaltis. Kansainvälinen toimintaympäristö ja turvallisuuspoliittinen tilanne on muuttunut ja on poikkeuksellisen epävakaa, ja samaan aikaan monilla Euroopan mailla on erittäin heikko kyky kestää uusia talouden sokkeja. Digitaalisen toimintaympäristön uhat monimutkaistuvat.
Kilpailukykyhaasteet eivät poistu. Vaikka perinteinen tavaratuotannon globalisaatio on finanssikriisin jälkeen hidastunut ja ehkä jopa pysähtynyt, digitaalisuuden vaikutukset ulkomaankauppaan ja talouteen yleisemminkin ovat vasta aluillaan. Verkkokauppa kasvaa, ja yhä suurempi osa palveluista välitetään verkossa. Siten rajanveto avoimen ja suljetun sektorin välillä käy yhä vaikeammaksi. Kehityksellä on vaikutuksia niin markkinoiden muotoutumiseen kuin veropohjaan ja valtion tuloihin. Uusien teknologioiden, digitalisaation ja tietovarantojen hyödyntäminen tarjoavat uusia mahdollisuuksia Suomen julkiselle taloudelle.
Koronakriisi lisäsi huomattavasti etätyöskentelyä julkisessa hallinnossa, mikä luo mahdollisuuksia vähentää virkamatkustamista. Etätyö, paikkariippumattomuus ja yhteiskäyttöiset tilat vähentävät julkisen hallinnon tilatarpeita tulevina vuosina. Valtion toimitilaverkkoa uudistetaan mm. alueellisen läsnäolon suunnitelmalla, valtion toimitilastrategiassa, kiinteistöstrategiassa sekä valtion palvelu- ja toimitila-verkkohankkeessa.
Valtiovarainministeriö asettaa toimialalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet. Lukuperusteluissa on kuvattu toiminnallisia tavoitteita, joilla edistetään yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
- — Kestävyysvaje pienenee
- — Valtionhallinnon nettorahoitusvarat/BKT-suhde nousee
- — Julkisen talouden nimellinen alijäämä on alle 3 % suhteessa BKT:hen
- — Verovaje on alhainen.
- — Työllisyysaste nousee
- — Työttömyys vähenee.
- — Suomen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät.
- — Valtionhallinto toimii kansalaislähtöisesti
- — Julkisen hallinnon digitalisaatiokehitys ja hyvä tiedonhallinta tehostavat ja parantavat julkisia palveluita.
Valtiovarainministeriön pääluokan menoista noin 95 % on erilaisia säädös- tai sopimusperusteisia etuuksia, jäsenmaksuja ja tukia, joihin ei liity välittömiä sukupuolivaikutuksia.
Progressiivinen henkilöverotus pienentää nettotulojen eroja sukupuolten välillä. Henkilöverotus (ansio- ja pääomatuloverotus) kokonaisuudessaan tasaa sukupuolten välisiä tuloja verotuksen jälkeen siten, että naisten tulojen osuus miesten tuloista on verotuksen jälkeen keskimäärin 4,6 %-yksikköä korkeampi kuin ennen verotusta.
Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien järjestämiä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Valtion yleiskatteellisella rahoituksella rahoitetaan hyvinvointialueita, jotka vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisestä 1.1.2023 alkaen.
Valtion työskentelytapojen digitalisointi ja mahdollisuus monipaikkaisen työn tekemiseen tukevat esimerkiksi kotoa tehtävää työtä. Joustavat työn tekemisen muodot tukevat etenkin pienten lasten vanhempien työllistymistä vähentämällä tarvetta perhevapaisiin. Tämän arvioidaan vaikuttavan sukupuolten tasa-arvon kehittymiseen myönteisesti.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla otetaan huomioon sukupuolivaikutukset lainsäädännön valmistelussa, henkilöstö- ja työnantajapolitiikassa, hankkeissa, talousarvion valmistelussa ja virastojen tulosohjauksessa. Valtiovarainministeriö edistää hallituksen toimintasuunnitelman mukaisesti sukupuolitietoista budjetointia.
Talousarvioesitykseen sisältyy useita verotulomomentteja, joiden voidaan katsoa edistävän hiilineutraaliuden tavoitetta. Näitä ovat erityisesti energiaverot, ajoneuvovero, autovero, eräiden juomapakkausten valmistevero sekä jätevero. Vaikka niitä voidaan kokonaisuutena pitää hiilineutraaliustavoitteiden mukaisina veroina, niihin voi sisältyä tavoitteen vastaisia yksittäisiä verotusrakenteita.
Progressiivinen henkilöverotus tasaa merkittävästi tuloeroja ja alentaa pienituloisten osuutta väestössä. Verotuksen tärkein tehtävä on turvata julkisen sektorin rahoitus. Se mahdollistaa hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen sekä panostukset myös sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden edistämiseen.
Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien järjestämiä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Aluehallintovirastot edistävät perusoikeuksien toteutumista julkisten palveluiden valvonnalla, jolla turvataan osaltaan ihmisten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa digitaalisen yhteiskunnan edellyttämiä palveluita ja tukee kansalaisten yhdenvertaista toimimista digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tekee koulutukseen, sosiaaliturvaan, tulonjakoon, verotukseen ja ympäristöön liittyvää tutkimusta ja tukee siten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen tavoitteiden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista tehokkailla ja hyvin kohdistetuilla politiikkatoimilla.
Valtiovarainministeriön keskeinen tehtävä liittyy kestävän julkisen talouden varmistamiseen, mitä voidaan pitää yhtenä edellytyksenä kestävän kehityksen toteutumiselle. Valtiovarainministeriö vastaa siitä, että rahoitusmarkkinoiden sääntely edistää markkinoiden luotettavaa ja monipuolista toimintaa sekä rahoituspalveluiden tarjonnan turvallisuutta. Valtiovarainministeriö vastaa rahanpesulaista, annettavista säädöksistä ja kansallisen rahanpesun riskiarviosta, joilla vähennetään laittomia rahansiirtoja.
Valtion palveluiden ja työskentelytapojen digitalisoinnilla vähennetään ihmisten tarvetta matkustaa palveluiden ja työn vuoksi ja vähennetään toimitilatarpeita. Matkustamisen väheneminen ja vähäisemmät toimitilatarpeet pienentävät hiilijalanjälkeä. Lisäksi toiminnan digitalisointi vähentää tarvetta tulostamiselle ja paperin käytölle.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
||
28.10.02 | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— sopimusvaltuus | 118,3 | 118,3 | |
28.30.04 | Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha) | ||
— sopimusvaltuus | 32,0 | - | |
28.92 | EU ja kansainväliset järjestöt | ||
— sopimusvaltuus | 4 586,0 | 4 586,0 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2021—2023
v. 2021 tilinpäätös 1000 € |
v. 2022 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2023 esitys 1000 € |
Muutos 2022—2023 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 462 231 | 202 570 | 203 910 | 1 340 | 1 |
01. | Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 33 824 | 35 866 | 34 979 | -887 | -2 |
20. | Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen ja hallinnonalan omistajaohjaus (arviomääräraha) | 1 845 | 345 | 345 | — | 0 |
21. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 871 | 3 306 | 3 306 | — | 0 |
25. | Metallirahamenot (arviomääräraha) | 7 415 | 4 400 | 5 460 | 1 060 | 24 |
29. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 146 826 | 153 773 | 155 000 | 1 227 | 1 |
(40.) | Valtionavustus rajanylityspaikkojen terveysturvallisuuden ylläpidosta aiheutuviin kustannuksiin Finavia Oyj:lle (siirtomääräraha 2 v) | 3 000 | — | — | — | 0 |
50. | Elpymis- ja palautumissuunnitelman rahoitus työkykyhankkeeseen (siirtomääräraha 3 v) | — | 1 500 | 1 500 | — | 0 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | — | 0 |
69. | Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle (siirtomääräraha 3 v) | 10 450 | 2 380 | 2 320 | -60 | -3 |
(88.) | Suomen Kaasuverkko Oy:n pääomittaminen (siirtomääräraha 3 v) | 257 000 | — | — | — | 0 |
10. | Verotus ja tulli | 681 696 | 648 665 | 654 605 | 5 940 | 1 |
01. | Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 432 710 | 404 604 | 395 961 | -8 643 | -2 |
02. | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 195 176 | 187 831 | 193 396 | 5 565 | 3 |
03. | Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 17 875 | 28 030 | 34 748 | 6 718 | 24 |
63. | Takaisin maksetut verot (arviomääräraha) | 5 191 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
95. | Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) | 22 010 | 18 200 | 18 500 | 300 | 2 |
97. | Autoveron vientipalautus (arviomääräraha) | 8 734 | 8 000 | 10 000 | 2 000 | 25 |
20. | Palvelut valtioyhteisölle | 63 206 | 61 716 | 62 051 | 335 | 1 |
01. | Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 42 392 | 37 016 | 37 251 | 235 | 1 |
02. | Keskitettyjen valuuttatilien kurssierot (arviomääräraha) | 14 | 600 | 600 | — | 0 |
03. | Huoltovarmuuspankin palvelumaksu (arviomääräraha) | 1 559 | 1 600 | 1 700 | 100 | 6 |
07. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | -1 259 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
09. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
10. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen investointimenot (siirtomääräraha 2 v) | 15 000 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
11. | Verkkomaksaminen (siirtomääräraha 2 v) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
88. | Senaatti-konsernin liikelaitokset | 0 | 0 | — | — | 0 |
30. | Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto | 117 312 | 123 391 | 132 343 | 8 952 | 7 |
01. | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 51 062 | 53 287 | 52 120 | -1 167 | -2 |
02. | Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 850 | 3 853 | 4 389 | 536 | 14 |
03. | Digi- ja väestötietoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 56 366 | 58 251 | 67 834 | 9 583 | 16 |
04. | Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha) | 6 034 | 8 000 | 8 000 | — | 0 |
40. | Valtion alue- ja paikallishallinto | 65 317 | 64 500 | 70 698 | 6 198 | 10 |
01. | Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 65 097 | 61 782 | 69 180 | 7 398 | 12 |
03. | Palvelurakenteiden ja valtion hallintorakenteiden kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 220 | 2 718 | 1 518 | -1 200 | -44 |
50. | Eläkkeet ja korvaukset | 5 186 750 | 5 356 834 | 5 737 361 | 380 527 | 7 |
15. | Eläkkeet (arviomääräraha) | 4 859 836 | 5 001 708 | 5 354 108 | 352 400 | 7 |
16. | Ylimääräiset eläkkeet ja muut eläkemenot (arviomääräraha) | 1 910 | 3 399 | 3 038 | -361 | -11 |
50. | Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) | 40 354 | 38 740 | 39 440 | 700 | 2 |
63. | Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) | 265 047 | 291 139 | 316 734 | 25 595 | 9 |
95. | Muiden eläkelaitosten valtion puolesta maksamien eläkemenojen ja valtiolle maksamien ennakoiden korkomenot (arviomääräraha) | 19 603 | 21 848 | 24 041 | 2 193 | 10 |
60. | Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot | 11 789 | 18 440 | 18 480 | 40 | 0 |
02. | Erikseen budjetoidut henkilöstömenot (arviomääräraha) | 409 | 2 500 | 2 500 | — | 0 |
10. | Työturvallisuuden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 900 | 940 | 980 | 40 | 4 |
12. | Osaamisen kehittäminen (arviomääräraha) | 10 480 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
70. | Valtionhallinnon kehittäminen | 135 482 | 252 389 | 59 724 | -192 665 | -76 |
01. | Julkisen hallinnon ICT:n ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 15 700 | 14 700 | 13 933 | -767 | -5 |
02. | Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | 8 600 | 15 600 | 8 600 | -7 000 | -45 |
05. | Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus (siirtomääräraha 3 v) | 74 534 | 175 300 | 5 100 | -170 200 | -97 |
20. | Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 25 931 | 35 597 | 9 800 | -25 797 | -72 |
23. | Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanke (siirtomääräraha 3 v) | 2 617 | 692 | 1 091 | 399 | 58 |
40. | Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v) | 8 100 | 10 500 | 21 200 | 10 700 | 102 |
80. | Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | 299 827 | 306 734 | 296 066 | -10 668 | -3 |
30. | Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) | 194 917 | 202 470 | 200 066 | -2 404 | -1 |
(31.) | Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | 13 603 | 12 000 | — | -12 000 | -100 |
(33.) | Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | 10 207 | — | — | — | 0 |
34. | Ahvenanmaan verotasoitus (arviomääräraha) | 79 600 | 84 800 | 96 000 | 11 200 | 13 |
(35.) | Elpymis- ja palautumisvälineen rahoitus Ahvenanmaan maakunnalle (siirtomääräraha 3 v) | 1 500 | 7 464 | — | -7 464 | -100 |
89. | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän rahoitus | 14 973 | 927 638 | 20 658 872 | 19 731 234 | 2127 |
(30.) | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sekä Helsingin kaupungin eräiden tehtävien rahoitus (siirtomääräraha 3 v) | 14 973 | 47 146 | — | -47 146 | -100 |
31. | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rahoitus (arviomääräraha) | — | 880 492 | 20 657 872 | 19 777 380 | 2246 |
32. | Hyvinvointialueiden lisärahoitus (arviomääräraha) | — | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
90. | Kuntien tukeminen | 10 080 751 | 10 661 866 | 3 617 300 | -7 044 566 | -66 |
30. | Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha) | 7 700 340 | 7 983 466 | 2 743 900 | -5 239 566 | -66 |
31. | Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha) | 1 511 | 20 400 | 11 400 | -9 000 | -44 |
(32.) | Valtionavustus kuntien kannustinjärjestelmiin (siirtomääräraha 3 v) | 17 000 | 10 000 | — | -10 000 | -100 |
35. | Valtion korvaus kunnille veroperustemuutoksista aiheutuvista verotulojen menetyksistä (kiinteä määräraha) | 2 361 900 | 2 648 000 | 862 000 | -1 786 000 | -67 |
91. | Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen | 231 979 | 106 000 | 89 500 | -16 500 | -16 |
41. | Energiaverotuki (arviomääräraha) | 231 979 | 106 000 | 89 500 | -16 500 | -16 |
(80.) | Lainat ja takaukset sähkön johdannaismarkkinoilla toimiville yhtiöille (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
92. | EU ja kansainväliset järjestöt | 2 467 358 | 2 664 295 | 2 559 064 | -105 231 | -4 |
03. | Rahoitusvakausviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 397 | 3 388 | 3 408 | 20 | 1 |
20. | Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) | 2 500 | 1 800 | 1 000 | -800 | -44 |
40. | Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) | 12 947 | 13 237 | 13 256 | 19 | 0 |
(60.) | Siirto rahoitusvakausrahastoon (siirtomääräraha 3 v) | 9 174 | — | — | — | 0 |
67. | Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) | 0 | 170 | 170 | — | 0 |
68. | Suomen osuus Kansainvälisen jälleenrakennus- ja kehityspankin sekä Kansainvälisen rahoitusyhtiön peruspääoman korottamisesta (arviomääräraha) | 13 924 | 13 200 | 14 600 | 1 400 | 11 |
69. | Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) | 2 425 400 | 2 605 000 | 2 498 000 | -107 000 | -4 |
95. | Valtion takaus- ja takuusuoritukset (arviomääräraha) | 15 | 27 500 | 28 630 | 1 130 | 4 |
99. | Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot | 37 897 | 27 300 | 10 850 | -16 450 | -60 |
95. | Satunnaiset säädösperusteiset menot (arviomääräraha) | 2 | 300 | 300 | — | 0 |
96. | Ennakoimattomat menot (siirtomääräraha 3 v) | 2 000 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
97. | Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) | 133 | 300 | 250 | -50 | -17 |
98. | Kassasijoitusten riskienhallinta (arviomääräraha) | 35 762 | 24 700 | 8 300 | -16 400 | -66 |
(99.) | Kehysvaraukset | — | — | — | — | 0 |
Yhteensä | 19 856 568 | 21 422 338 | 34 170 824 | 12 748 486 | 60 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 12 761 | 12 831 | 12 835 |