Talousarvioesitys 2023
Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.
Verohallinto vastaa tulorekisterin toiminnasta. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Lisäksi Verohallinto edistää positiivisen luottotietorekisterin toteuttamista ja käyttöönottoa. Positiivisesta luottotietorekisteristä luotonantajat voivat nähdä reaaliaikaisesti lainanhakijan lainamäärät ja tulotiedot.
Tulli osana EU:n tulliliittoa tukee ulkomaan tavarakaupan sujuvuutta ja yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä asiakaslähtöisillä palveluilla sekä suojaa ihmisiä terveydelle haitallisilta tavaroilta ja ympäristöä vaarallisilta aineilta. Tullin päätehtävänä on huolehtia tulliselvityksestä ja -verotuksesta, ulkomaan tavaraliikenteen valvonnasta, tullirikosten torjunnasta, ulkomaankaupan tilastoinnista ja tullilaboratoriotutkimuksista.
Toimialan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevat tavoitteet
- — Verotulojen tehokas kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti
- — Harmaan talouden torjuntaa tehostetaan ja verovajetta supistetaan kehittämällä verotustoimintoja, tehostamalla valvontaa ja parantamalla yhteistyötä viranomaisten välillä
- — Verotuksen ja tullitoimen asiointipalvelut ovat asiakaslähtöisiä, nopeita ja edullisia
- — Yhteiskuntaa suojataan varmistamalla tavaraturvallisuus ja torjumalla rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa.
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 395 961 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevaksi lainsäädännöksi.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % | 81 | 80 | 80 |
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % | 88 | 85 | 88 |
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % | 77 | 77 | 79 |
Verovelkojen kertymä maksujärjestelyillä, ulosotolla ja konkurssiuhkaisilla maksukehotuksilla, % | 37 | 30 | 30 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Sairauspoissaolot, pv/htv | 8,2 | 8,5 | 8,5 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 419 715 | 408 304 | 399 661 |
Bruttotulot | 5 161 | 3 700 | 3 700 |
Nettomenot | 414 554 | 404 604 | 395 961 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 118 115 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 136 270 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholin maahantuonnin haltuunottopäätösten menot | 160 |
Arvonlisäverotuksen rajat ylittävän kaupan laajentuminen | 400 |
Energiaverotuksen muutokset | 420 |
Hallinnon digitalisointia ja läpinäkyvyyttä edistävät hankkeet (HO 2019) | -8 000 |
Harmaan talouden torjunta | -300 |
Julkisen hallinnon automaattinen päätöksenteko | 1 280 |
Kansallisen tulorekisterin rahoitus 2022 (siirto momentilta 28.10.03) | 4 400 |
Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus, investointimenot | -995 |
Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus, siirtymäkauden lisämenot | -180 |
Positiivisen luottotietorekisterin jatkuvat menot (siirto momentille 28.10.03) | -1 775 |
Positiivisen luottotietorekisterin toteutus (siirto momentille 28.10.03) | -4 800 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -2 057 |
Matkustussäästö | -1 378 |
Palkkausten tarkistukset | 5 535 |
Toimistotilasäästö | -1 353 |
Yhteensä | -8 643 |
2023 talousarvio | 395 961 000 |
2022 II lisätalousarvio | 6 077 000 |
2022 talousarvio | 404 604 000 |
2021 tilinpäätös | 432 710 000 |
02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 193 396 000 euroa.
EU-lähtöisiin tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen hankkeisiin saa sitoutua siten, että sitoumuksista aiheutuu, ottaen huomioon aiemmin myönnetyn valtuuden aiheuttamat menot, valtiolle menoja enintään 118 300 000 euroa.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevaksi lainsäädännöksi.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Tulliselvityksen asiakastyytyväisyys, yritysasiakkaat, asteikko 1—5, mitataan joka toinen vuosi | 3,7 | ei mitata | 4 |
Tulliselvityksen asiakastyytyväisyys, henkilöasiakkaat, asteikko 1—5 | 2,3 | 3,6 | 3,6 |
Tullausjärjestelmien saatavuus, järjestelmät pois käytöstä enintään, tuntia | 201 | 58 | 58 |
Tuomioistuimen muuttamien tullauspäätösten määrä enintään | 4 | 5 | 5 |
Verojäämä enintään, % | 1,07 | 2 | 2 |
Takaisin saatu rikoshyöty vähintään, milj. euroa | 32,1 | 20 | 20 |
Kiireellisistä laboratorionäytteistä tutkittu tavoiteajassa, % | 61 | 81 | 70 |
Tavaraan kohdistuvat tarkastukset, osuma-% | 14,6 | 14 | 14 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,1 | 10,8 | 10,8 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 195 364 | 192 691 | 196 496 |
Bruttotulot | 2 762 | 4 860 | 3 100 |
Nettomenot | 192 602 | 187 831 | 193 396 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 26 405 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 979 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Galileo satelliittipaikannusjärjestelmän PRS -palvelun käyttöönotto | 200 |
Harmaan talouden torjunta | -70 |
Julkisen hallinnon automaattinen päätöksenteko | 370 |
Salassa pidettävien tietojen turvallinen käsittely | 4 100 |
Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) | -750 |
Tietojärjestelmien yhteentoimivuusasetuksen muutokset | 175 |
Toiminnan tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden turvaaminen | 4 000 |
Tullin tehtävienhallinnan kehittäminen (v. 2023 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 350 |
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkaminen (v. 2022 rahoitus) | -19 545 |
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkaminen (v. 2023 rahoitus) | 14 208 |
Viranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän (KEJO) kulut | 155 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -393 |
Matkustussäästö | -442 |
Palkkausten tarkistukset | 2 280 |
Toimistotilasäästö | -73 |
Yhteensä | 5 565 |
2023 talousarvio | 193 396 000 |
2022 II lisätalousarvio | 5 367 000 |
2022 talousarvio | 187 831 000 |
2021 tilinpäätös | 195 176 000 |
03. Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 34 748 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) positiivisen luottotietorekisterin hankehallintaan, rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyyn, hankintaprosessiin sekä rekisterin määrittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen, testaukseen ja käyttöönoton vaatimaan valmisteluun
3) positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
|
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Sairauspoissaolot, pv/htv | 8,2 | 8,0 | 8,5 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 21 439 | 28 030 | 34 748 |
Bruttotulot | - | - | - |
Nettomenot | 21 439 | 28 030 | 34 748 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 783 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 219 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansallisen tulorekisterin rahoitus 2022 (siirto momentille 28.10.01) | -4 400 |
Positiivisen luottotietorekisterin jatkuvat menot (siirto momentilta 28.10.01) | 1 775 |
Positiivisen luottotietorekisterin toteutus (siirto momentilta 28.10.01) | 4 800 |
Tulorekisterin perustoiminnan jatkuvat menot | 4 400 |
Palkkausten tarkistukset | 143 |
Yhteensä | 6 718 |
2023 talousarvio | 34 748 000 |
2022 II lisätalousarvio | 4 395 000 |
2022 talousarvio | 28 030 000 |
2021 tilinpäätös | 17 875 000 |
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
2023 talousarvio | 2 000 000 |
2022 II lisätalousarvio | 3 000 000 |
2022 talousarvio | 2 000 000 |
2021 tilinpäätös | 5 190 803 |
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 18 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998)
2) veronkantolain 22 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (609/2005)
3) autoverolain (1482/1994) 65 §
4) valmisteverotuslain (182/2010) 49 §:n 1 momentti
5) tullilain 93 § (304/2016)
6) arvonlisäverolain 101 §:n 2 momentti (1486/1994)
7) verotililain 31 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (604/2009).
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarkentunut arvio | 300 |
Yhteensä | 300 |
2023 talousarvio | 18 500 000 |
2022 II lisätalousarvio | 5 000 000 |
2022 talousarvio | 18 200 000 |
2021 tilinpäätös | 22 010 492 |
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).
Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarkentunut arvio | 2 000 |
Yhteensä | 2 000 |
2023 talousarvio | 10 000 000 |
2022 II lisätalousarvio | 2 000 000 |
2022 talousarvio | 8 000 000 |
2021 tilinpäätös | 8 733 677 |