Talousarvioesitys 2023
20. Maksuhäiriöt, ulosotto ja konkurssivalvonta
Selvitysosa:Oikeusministeriö asettaa Ulosottolaitokselle seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet ja toiminnalliset tulostavoitteet sekä niiden toteuttamiseksi keskeisimmät toimenpiteet vuodelle 2023:
- — Korkealaatuinen oikeusturva on kaikkien saatavilla. Oikeusturva paranee, kun työmenetelmiä yhtenäistetään. Henkilöstön ammattitaito syvenee, kun erikoistuminen ja keskittyminen rajatumpiin tehtäväkokonaisuuksiin on mahdollista.
- — Palvelut ovat asiakaslähtöisiä. Sähköistä asiointia ja palveluja kehitetään seurannan kautta tulleet asiakaspalautteet huomioiden.
- — Yhteiskunnassa on hyvä maksumoraali ja luottoyhteiskunta on toimiva. Huolehditaan perinnän tuloksellisuuden säilymisestä ja etupainotteisuudesta. Johtamisessa hyödynnetään tilastointia ja raportointia ja esimiestyö tukee toiminnan laatua ja tuloksellisuutta.
- — Taloudellisten väärinkäytösten tekemis- ja hyötymismahdollisuudet ovat vähentyneet ja rikosvastuu toteutuu oikeudenmukaisesti. Ne velalliset, joiden taloudellisen tilanteen selvittäminen edellyttää laajempia selvittelytoimia, tunnistetaan ja tutkitaan ulosoton erityistäytäntöönpanomenettelyssä.
- — Ylivelkatilanteiden ennaltaehkäisy ja niiden aiheuttamien haittojen vähentäminen. Ennakoivan talousneuvonnan tuottama sidosryhmäkoulutus ja -yhteistyö vakiinnutetaan. Sidosryhmäammattilaisia koulutetaan koko maassa.
Organisaatiorakenne mahdollistaa tehokkaan toiminnan. Ulosottolaitoksen käytäntöjä ja toimintakulttuuria yhtenäistetään. Toiminnan kehittämisessä huomioidaan ulosoton laatuhankkeen tulokset.
Käsittelyketjut ja -menettelyt määräytyvät asian laadun ja vaativuuden mukaan. Vaativaa perintää tehostetaan ja yritysperintään erikoistumista edistetään laajassa täytäntöönpanossa. Perustäytäntöönpanossa asioiden käsittely tehostuu vakiinnuttamalla työmenetelmiä.
Konkurssiasiamiehen toimisto toteuttaa konkurssien ja yrityssaneerausten asianhallintajärjestelmän (Kosti) kokonaisuudistusta yhteistyössä Oikeusrekisterikeskuksen ja valitun toimittajayhtiön kanssa. Uudistuksen tavoitteena on tehostaa valvontatyötä ja yhteydenpitoa asianosaisten kanssa. Järjestelmä on tarkoitus ottaa tuotantoon vaiheittain vuoden 2022 aikana ja jatkaa sen kehittämistä vuonna 2023. Velallisen toiminnan erityistarkastuksia ja julkisselvityksiä kohdennetaan erityisesti tapauksiin, joissa talousrikosepäilyt liittyvät laajoihin ja monimutkaisiin yrityskokonaisuuksiin. Hyvän pesänhoitotavan kehittäminen turvaa menettelyn asianosaisten oikeuksien toteutumista.
Tietoja henkilöstöstä
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 arvio |
|
Ulosottolaitos | |||
Henkilötyövuodet | 1 086 | 1 155 | 1 180 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 10,3 | 9,5 | 9,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,3 | 3,3 | 3,4 |
Konkurssiasiamiehen toimisto | |||
Henkilötyövuodet | 13 | 12 | 10 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 12,3 | 10,0 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,2 | 3,3 | 3,4 |
01. Ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 107 395 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Ulosottolaitoksen ja konkurssiasiamiehen toimiston toimintamenojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon ulosottomaksuista annetun lain (34/1995) ja ulosottomaksuista annetun asetuksen (35/1995) mukaisia tuloja, ulosottokaaren (705/2007) mukaisia valtiolle tilitettäviä vähäisiä ulosottovaroja eikä konkurssilain (120/2004) mukaan valtiolle tilitettäviä velkojien menettämiä jako-osuuksia.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen ulosottokaaren vapaakuukausisäännösten muuttamisesta.
Ulosottoon arvioidaan saapuvan vireille 3,2 milj. asiaa (2,8 milj. asiaa v. 2021). Keskimääräisen käsittelyajan arvioidaan olevan 8,0 kuukautta (9,1 kuukautta v. 2021). Ulosoton perintätuloksen arvioidaan olevan 1 100 milj. euroa (1 203 milj. euroa v. 2021). Ulosotossa arvioidaan käsiteltävän 585 000 velallisen asioita (560 288 velallista v. 2021).
Konkurssien määrän arvioidaan kasvavan edelleen verrattuna vuoteen 2021, jolloin hakemusten määrä lisääntyi 15,8 % ja aloitettujen konkurssimenettelyjen määrä 3,0 %. Konkurssiasiamiehen valvonnassa oli 31.12.2021 yhteensä 2 981 vireillä olevaa konkurssimenettelyä, joista 535 oli julkisselvityksessä. Yrityssaneeraushakemusten ja aloitettujen saneerausmenettelyjen määrien arvioidaan myös kasvavan verrattuna vuoteen 2021, jolloin hakemusten määrä väheni 1,5 % ja aloitettujen saneerausmenettelyjen määrä kasvoi 1,4 % edelliseen vuoteen verrattuna.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on asettanut Ulosottolaitoksen ja konkurssiasiamiehen toimiston toiminnalle vuodelle 2023 alustavasti seuraavat tavoitteet:
Tunnuslukutaulukko
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite/arvio |
|
Käsitellyt asiat (1 000 kpl) | 2 793 | 3 100 | 3 200 |
Peritty (milj. euroa) | 1 203 | 1 080 | 1 100 |
Perityn euron kustannukset (euroa) | 0,09 | 0,10 | 0,10 |
Perittyjen ja varattomien rahasaamisten suhde | |||
Asiamääristä, % | 43 | 42 | 44 |
Rahamääristä, % | 44 | 38 | 40 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,1 | 8,4 | 8,0 |
Taloudellisuus (euroa/käsitelty asia) | 37 | 34 | 34 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 2 569 | 2 670 | 2 823 |
Erikoisperinnästä tilitetty suoraan velkojille (milj. euroa) | 30 | 25 | 25 |
Erikoisperinnän selvitettäväksi ottamat velalliset | 313 | 300 | 300 |
Ratkaistujen ulosottokantelujen määrä | 55 | 60 | 60 |
Ulosottokantelujen käsittelyaika, kk | 8,3 | 7,0 | 6,0 |
Konkurssipesien erityistarkastuksia ja hallinnon tarkastuksia | 94 | 110 | 120 |
Aloitetaan konkurssipesien julkisselvityksiä | 46 | 50 | 60 |
Ulosottomaksutuloina arvioidaan momentille 12.25.20 kertyvän 82 milj. euroa. Ulosottomaksutulojen määrä vastaa noin 76 % Ulosottolaitoksen kokonaismenoista.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 106 745 | 107 216 | 107 645 |
Bruttotulot | 313 | 250 | 250 |
Nettomenot | 106 432 | 106 966 | 107 395 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 21 702 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 27 011 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -1 718 |
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | -145 |
Luottotietolain uudistaminen | 320 |
Oikeudenhoidon turvaaminen | 801 |
Ulosottokaaren vapaakuukausisäännösten muuttaminen (siirto momentilta 25.01.01) | 244 |
Ulosottoverkon säilyttäminen nykyisellään (HO 2019) | 400 |
URA ICT tuottavuushyötyä vastaava määrärahavähennys | -500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -263 |
Matkustussäästö | -166 |
Palkkausten tarkistukset | 1 614 |
Toimistotilasäästö | -158 |
Yhteensä | 429 |
2023 talousarvio | 107 395 000 |
2022 II lisätalousarvio | 1 985 000 |
2022 talousarvio | 106 966 000 |
2021 tilinpäätös | 111 741 000 |
95. Ulosoton säilytettävänä olevien varojen korkomenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 260 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulosoton virkavaraintilillä säilytettävänä olevien varojen korkomenojen maksamiseen.
2023 talousarvio | 260 000 |
2022 talousarvio | 260 000 |
2021 tilinpäätös | 346 748 |