Talousarvioesitys 2023
10. Tuomioistuimet ja oikeusapu
Selvitysosa:Tuomioistuinten hyvä ja tehokas toiminta on edellytys perus- ja ihmisoikeusvaatimusten mukaisen oikeusturvan toteutumiselle sekä oikeusvarmuudelle, jota vaaditaan niin talouselämässä kuin kansalaisten keskinäisten suhteiden järjestämisessä. Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilyttäminen sekä ristiriitojen selvittäminen tasapuolisin menettelyin ennalta asetettujen yleisten sääntöjen pohjalta edellyttävät hyvin toimivaa oikeusjärjestelmää. Riippumattoman tuomioistuinlaitoksen tulee turvata, että jokainen voi yhteiskunnassa luottaa oikeuksiensa toteutumiseen.
Vaikuttavuustavoitteena on, että riita-, rikos- ja hallintolainkäyttöasiat ratkaistaan viivytyksettä, laadukkaasti ja edullisesti. Tuomioistuinten työvälineitä kehitetään käyttäjäystävällisiksi ja toimintaa tukeviksi siten, että oikeudenkäynneissä voidaan mahdollisimman laajasti hyödyntää sähköisiä aineistoja. Työmenetelmät ja toimintatavat voidaan tällöin kehittää sellaisiksi, että ne tukevat asioiden käsittelyn joutuisuutta ja laatua.
Oikeusasteiden roolien ja tehtävien tulee olla selkeitä. Oikeudenkäynnin painopisteen tulee olla ensimmäisessä asteessa. Laadukkaasti toimiva ensimmäinen oikeusaste lisää luottamusta ja vähentää tarvetta muutoksenhakuun. Ylimpien oikeusasteiden toiminta painottuu ennakkoratkaisuihin.
Vaikuttavuustavoitteena on, että perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat asioiden käsittelyssä ja ratkaisemisessa. Kansallisen lainsäädännön lisäksi oikeusturvatehtävistä on säädetty kansainvälisin sopimuksin. Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuin arvioi oikeuskäytännössään sitä, miten jäsenvaltiot noudattavat kansainvälistä ihmisoikeussopimusta.
Yleisissä tuomioistuimissa käsitellään ja ratkaistaan rikosoikeudellista vastuuta koskevat syyteasiat sekä yksityisoikeudellisia oikeussuhteita koskevat riita-asiat ja hakemusasiat. Yleiset tuomioistuimet huolehtivat siten rikosvastuun toteuttamisesta kaikilla yksityisen ja yhteiskunnallisen toiminnan aloilla. Ne vastaavat myös oikeussuojan antamisesta yksityishenkilöille, yrityksille ja muille yhteisöille niiden keskinäisissä suhteissa sekä myös suhteissa julkisyhteisöihin silloin, kun kysymys ei ole hallinto-oikeudellisen lainsäädännön soveltamisesta.
Hallintotuomioistuimilta haetaan muutosta viranomaisten eri hallinnonaloilla ja -tasoilla tekemiin päätöksiin. Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut, mutta myös muiden hallintotuomioistuinten ratkaisut ohjaavat koko julkisen vallankäytön lainmukaisuutta ja oikeusturvan toteutumista. Ratkaisuilla ja käsittelyajoilla on myös vaikutuksia yhteiskunnan toimintaan ja kilpailukykyyn. Niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta on tärkeää turvata asioiden joutuisa käsittely ja päätösten oikeusvarmuus.
Koronavirus covid-19 on vaikuttanut tuomioistuinten toimintaan voimakkaasti. Asioiden käsittely ruuhkautui koronaviruspandemian vuoksi merkittävästi erityisesti käräjäoikeuksissa, joissa valtaosa asioista käsitellään suullisissa istunnoissa. Vireillä olevien asioiden määrä kasvoi pandemian aikana, koska toimenpiteet viruksen leviämisen estämiseksi ja terveysturvallisuuden varmistamiseksi rajoitti suullisten istuntojen järjestämistä.
Oikeusavun ja talous- ja velkaneuvonnan tavoitteena on, että jokainen saa tarpeellisen avun oikeudelliseen ja velkaantumiseen liittyvään ongelmaansa, vaikka hänen taloudellinen asemansa olisi heikko. Taloustilanteen yleinen heikkeneminen lisää talous- ja velkaneuvonnan palvelun tarvetta.
Yleisen edunvalvonnan tavoitteena on, että asiakkaiden edut ja oikeudet tulevat valvotuiksi, vaikka hän ei itse siihen kykenisi toimintakyvyn rajoitusten vuoksi.
Kuluttajariitalautakunta ennaltaehkäisee, sovittelee ja ratkaisee lautakunnan toimivaltaan kuuluvia asioita puolueettomasti, asiantuntevasti ja taloudellisesti.
— Ylivelkaantumista ehkäistään eri viranomaisten yhteistyöllä. Parannetaan kansalaisten avunsaantia henkilökohtaisen talouden hallinnassa ja ehkäistään kansalaisten velkaongelmien muodostumista. Talous- ja velkaneuvonnan yhteyteen perustettu talousosaamisen toiminto edistää kansalaisten talousosaamista ja koordinoi talousosaamisen toimijoiden työtä. Talousosaamisen vahvistamiseksi jatketaan ennakoivan talousneuvonnan toteuttamista yhteistyössä talous- ja velkaneuvonnan, ulosoton, hyvinvointialueiden, järjestöjen ja muiden viranomaisten toimintaa.
— Käsittelyketjut ja -menettelyt määräytyvät asian laadun ja vaativuuden mukaan. Oikeusavun asianajoprosessin toimivuutta kehitetään yhtenäistämällä toimintatapoja. Yleisen edunvalvonnan riskienhallintaa ja laatumittaristoa kehitetään edelleen.
— Oikeudellinen ongelma ratkaistaan mahdollisemman varhaisessa vaiheessa. Edistetään sovittelupalvelujen käyttöä oikeusaputoimistoissa.
— Sähköinen asiointi ja muut neuvontapalvelut ovat asiakaslähtöisiä. Asiakkaalle tarjotaan palvelua eri kanavien kautta asiakkaan tarpeet huomioiden ja asiointia ohjaten.
Tietoja henkilöstöstä
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 arvio |
|
Tuomioistuinlaitos | |||
Henkilöstömäärä, htv | 3 441 | 3 417 | 3 449 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 6,3 | 6,5 | 6,5 |
Oikeusapu- ja edunvalvontapiirit | |||
Henkilöstömäärä, htv | 1 188 | 1 210 | 1 216 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 8,7 | 9,0 | 9,0 |
Kuluttajariitalautakunta | |||
Henkilöstömäärä, htv | 34 | 30 | 34 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 5,5 | 6,0 | 6,0 |
01. Korkeimman oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 9 095 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein oikeus on ylin tuomioistuin riita- ja rikosasioissa. Sen tehtävänä on valituslupajärjestelmän pohjalta yksittäisiä valitusasioita tutkimalla ja ratkaisemalla antaa oikeuskäytäntöä ohjaavia ja yhtenäistäviä ennakkopäätöksiä lain tulkinnasta ja soveltamisesta. Lisäksi korkein oikeus käsittelee ja ratkaisee ylimääräistä muutoksenhakua koskevia asioita sekä antaa tasavallan presidentille lausuntoja armahdusasioissa ja Ahvenanmaan itsehallintoa koskevissa asioissa. Korkein oikeus valvoo alempien tuomioistuinten lainkäyttöä.
Tunnuslukutaulukko
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 1 855 | 2 050 | 2 050 |
— annetut asiaratkaisut valitusasioissa | 115 | 120 | 120 |
— julkaistut ratkaisut | 93 | 100 | 100 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | |||
— kaikki asiat | 5,0 | 5,5 | 5,5 |
— valituslupa-asiat | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
— asiaratkaisut | 15,3 | 17,0 | 17,0 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/asia) | 4 466 | 4 500 | 4 500 |
— tuottavuus (asia/htv) | 26 | 26 | 26 |
Korkeimman oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 320 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 8 715 | 8 971 | 9 102 |
Bruttotulot | 5 | 10 | 7 |
Nettomenot | 8 710 | 8 961 | 9 095 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 558 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 818 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -20 |
Oikeudenhoidon turvaaminen | 73 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -22 |
Matkustussäästö | -13 |
Palkkausten tarkistukset | 135 |
Toimistotilasäästö | -19 |
Yhteensä | 134 |
2023 talousarvio | 9 095 000 |
2022 II lisätalousarvio | 110 000 |
2022 talousarvio | 8 961 000 |
2021 tilinpäätös | 8 970 000 |
02. Korkeimman hallinto-oikeuden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 782 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Korkein hallinto-oikeus ratkaisee hallintopäätöksistä tehdyt valitukset ylimpänä oikeusasteena. Korkein hallinto-oikeus myös valvoo hallintolainkäyttöä. Muutoksenhaku hallinto-oikeuksien päätöksiin edellyttää säännön mukaan valituslupaa. Korkein hallinto-oikeus myös valvoo hallintotuomioistuinten lainkäyttöä.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisemista asioista lähes 90 % koskee alueellisten hallinto-oikeuksien antamia päätöksiä. Lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisee muun muassa markkinaoikeuden sekä valtioneuvoston päätöksistä tehdyt valitukset. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuvista asioista suurimpia asiaryhmiä ovat ulkomaalaisasiat, sosiaali- ja terveydenhuolto, rakentaminen ja ympäristö, verotus, valtio-oikeus ja yleishallinto sekä taloudellinen toiminta kuten kilpailuasiat ja julkiset hankinnat. Vuonna 2015 kansainvälistä suojelua hakevien määrä kasvoi huomattavasti. Turvapaikka- ja muiden ulkomaalaisasioiden määrän arvioidaan edelleen pysyvän vuoden 2015 tasoa selvästi korkeampana.
Tunnuslukutaulukko
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 arvio |
|
Ratkaistut asiat, kpl | 5 081 | 4 000 | 4 700 |
— Ulkomaalaisasiat | 2 037 | 1 500 | 2 000 |
— Muut asiat | 3 044 | 2 500 | 2 700 |
Keskimääräinen käsittelyaika (kk) | 8,1 | 7,0 | 7,0 |
— Ulkomaalaisasiat | 7,4 | 6,0 | 6,0 |
— Muut asiat | 8,5 | 8,0 | 8,0 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 2 482 | 2 500 | 2 500 |
— tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 41 | 43 | 43 |
Korkeimman hallinto-oikeuden suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 900 000 euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 13 511 | 13 072 | 14 794 |
Bruttotulot | 12 | 20 | 12 |
Nettomenot | 13 499 | 13 052 | 14 782 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 248 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 229 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -34 |
Oikeudenhoidon turvaaminen | 73 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -200 |
Toimitilojen peruskorjaus ja tilatehokkuuden parantaminen | 650 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistäminen | 83 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistäminen (maahanmuuttokokonaisuus) | 1 000 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -26 |
Matkustussäästö | -11 |
Palkkausten tarkistukset | 214 |
Toimistotilasäästö | -19 |
Yhteensä | 1 730 |
2023 talousarvio | 14 782 000 |
2022 II lisätalousarvio | 1 154 000 |
2022 talousarvio | 13 052 000 |
2021 tilinpäätös | 13 481 000 |
03. Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 292 594 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Tuomioistuinviraston menoihin.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen lähestymiskieltoon liittyvän lainsäädännön uudistamiseksi, jolla parannetaan lähestymiskiellon tehokkuutta ja uhrin turvallisuutta. Sääntelyn täytäntöönpanon vaikutuksia on lisäksi momentille 12.25.10, 25.10.04, 25.30.01 ja 25.40.01 sekä sisäministeriön pääluokkaan.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen eräiden vihreän siirtymän hankkeiden väliaikaista etusijaa aluehallintovirastojen lupakäsittelyssä vuosina 2023—2026 ja hallintotuomioistuimissa vuosina 2023—2028 koskevaksi lainsäädännöksi.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen lapsiin kohdistuvien rikosten kiireellisestä käsittelystä. Lain täytäntöönpanon vaikutuksia on lisäksi momentille 25.30.01 sekä sisäministeriön pääluokassa.
Tuomioistuinvirasto tukee ja ohjaa tuomioistuinlaitosta siten, että tuomioistuinlaitoksen toiminta on vaikuttavaa ja oikeusturva toteutuu tehokkaasti.
Tuomioistuimet ratkaisevat niiden käsiteltäväksi tulleet asiat ja siten tuottavat oikeusturvaa. Tuomioistuinten toimintaa kuvaavat keskeiset indikaattorit on kuvattu oheisessa tunnuslukutaulukossa.
Tunnuslukutaulukko
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 arvio |
|
Hovioikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 7 816 | 8 220 | 8 300 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 6,4 | 6,5 | 6,4 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 2 120 | 1 874 | 1 850 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 42 | 42 | 44 |
Käräjäoikeudet | |||
Ratkaistut asiat yhteensä, kpl | 554 652 | 580 000 | 560 000 |
— Rikosasiat | 55 695 | 60 300 | 58 000 |
— Laajat riita-asiat | 8 559 | 8 800 | 8 700 |
— Summaariset asiat | 417 951 | 420 000 | 405 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | |||
— Rikosasiat | 5,8 | 6,0 | 5,5 |
— Laajat riita-asiat | 9,7 | 10,0 | 9,5 |
— Summaariset asiat | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
— Velkajärjestelyasiat | 5,8 | 5,8 | 5,8 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 647 | 650 | 650 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 117 | 115 | 115 |
Hallinto-oikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 17 894 | 17 435 | 19 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,6 | 9,7 | 9,5 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 565 | 1 530 | 1 500 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 51 | 50 | 53 |
Vakuutusoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 3 757 | 4 500 | 4 500 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 12,2 | 11,0 | 11,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 2 349 | 1 840 | 1 800 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 33 | 40 | 40 |
Markkinaoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 510 | 580 | 600 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 7,9 | 8,5 | 8,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 6 521 | 5 534 | 5 500 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 13 | 15 | 16 |
Työtuomioistuin | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 116 | 120 | 120 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 14,3 | 12,0 | 11,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 10 216 | 8 937 | 9 000 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 12 | 13 | 14 |
Tuomioistuinten suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 43,64 milj. euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 290 028 | 282 327 | 293 294 |
Bruttotulot | 799 | 1 000 | 700 |
Nettomenot | 289 229 | 281 327 | 292 594 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 25 844 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 32 707 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleiset tuomioistuimet | 202 116 |
Hallintotuomioistuimet | 62 500 |
Tuomioistuinvirasto | 6 500 |
Tietohallinto- ja muut menot | 21 478 |
Yhteensä | 292 594 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Euroopan patenttituomioistuimen jäsenmaksu (siirto momentille 25.01.01) | -200 |
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -1 846 |
Hallinto-oikeuksien ympäristö-, maankäyttö- ja rakennusasioiden käsittelyaikojen lyhentäminen | 3 000 |
Hyvinvointialueiden vaikutus tuomioistuimiin | 2 500 |
Ilmoittajansuojasääntelyn täytäntöönpanon vaikutukset | 70 |
Istuntosalivarustelu (HO 2019) | 200 |
Kuopion oikeustalon liitännäiskustannukset | 860 |
Lapsiin kohdistuvien rikosten kiireellinen käsittely | 326 |
Lähestymiskiellon tehostaminen | 227 |
Näytön keskittäminen käräjäoikeuksiin | -2 740 |
Näytön keskittäminen käräjäoikeuksiin (HO 2019) | 1 000 |
Näytön keskittämisen videotallennusjärjestelmän vaativat lisäkustannukset | 530 |
Oikeudenhoidon turvaaminen | 2 148 |
Seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus | 348 |
Sähkön tehoreserviä koskeva muutoksenhaku | 46 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistäminen | -371 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistäminen (maahanmuuttokokonaisuus) | 2 500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -598 |
Matkustussäästö | -450 |
Palkkausten tarkistukset | 4 111 |
Toimistotilasäästö | -394 |
Yhteensä | 11 267 |
2023 talousarvio | 292 594 000 |
2022 II lisätalousarvio | 9 675 000 |
2022 talousarvio | 281 327 000 |
2021 tilinpäätös | 296 092 000 |
04. Oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 84 377 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetussa laissa (477/2016) ja talous- ja velkaneuvonnasta annetussa laissa (813/2017) tarkoitettujen oikeusapu- ja edunvalvontapalveluiden ja talous- ja velkaneuvontapalveluiden ostamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa (8/2007) tarkoitettujen menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain 18 §:ssä tarkoitettuja yleisen edunvalvonnan päämiehen varoista perittäviä palkkioita ja korvauksia.
Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Oikeusaputoimistoihin arvioidaan saapuvan 48 000 asiaa (41 681 asiaa v. 2021 ja arvio 47 400 asiaa v. 2022). Oikeusaputoimistojen jonotusajan tavoite on keskimäärin 11 päivää v. 2023 (13 päivää v. 2021 ja 11 päivää v. 2022). Oikeusaputoimistoihin v. 2021 saapuneista asioista 86 % oli siviili- ja hallinto-oikeudellisia asioita ja 14 % rikosasioita.
Yleisen edunvalvonnan palveluja ostetaan kunnilta ja yksityiseltä palveluntuottajalta silloin, kun se on tarpeen palveluiden alueellisen saatavuuden turvaamiseksi. Ostopalvelun osuus on noin 10 % v. 2023.
Kuluttajariitalautakuntaan arvioidaan saapuvan 6 900 asiaa (5 694 asiaa v. 2021 ja arvio 6 900 asiaa v. 2022).
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on alustavasti asettanut oikeusapu- ja edunvalvontapiireille ja kuluttajariitalautakunnalle seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2023:
Oikeusapu ja talous- ja velkaneuvonta
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Oikeusapu | |||
Käsitellyt asiat, kpl | 43 957 | 47 500 | 48 000 |
Chat ja oikeusapuohjaus, kpl | 11 467 | 12 300 | 13 000 |
Oikeusapupäätökset yksityisille asiamiehille, kpl | 23 975 | 24 000 | 24 500 |
Taloudellisuus (euroa/painotettu työmäärä) | 151 | 153 | 153 |
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) | 382 | 400 | 400 |
Talous- ja velkaneuvonta | |||
Käsitellyt asiat, kpl | 22 144 | 36 000 | 37 000 |
Taloudellisuus (euroa/asia) | 229 | 329 | 300 |
Tuottavuus (asia/htv) | 238 | 181 | 190 |
Yleinen edunvalvonta
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Päämiesten määrä, kpl | 43 165 | 44 400 | 45 300 |
— edunvalvontatoimisto | 39 025 | 40 300 | 41 200 |
— edunvalvonta ostopalveluna | 4 140 | 4 100 | 4 100 |
Taloudellisuus (bruttomeno/päämies) | 784 | 810 | 810 |
Tuottavuus (päämiesmäärä/htv) | 66 | 66 | 66 |
Kuluttajariitalautakunta
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Käsitellyt valitukset, kpl | 6 672 | 6 500 | 6 500 |
Taloudellisuus (€/käsitelty asia) | 391 | 330 | 330 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 194 | 200 | 200 |
Kokonaiskäsittelyaika, kk | 13,9 | 13,0 | 12,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 83 280 | 87 244 | 88 277 |
Bruttotulot | 3 712 | 3 900 | 3 900 |
Nettomenot | 79 568 | 83 344 | 84 377 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 753 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 18 699 |
Oikeusavun palkkioista säädetään valtioneuvoston asetuksessa oikeusavun palkkioperusteista (290/2008).
Valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) mukaisesti perittävinä palkkioina arvioidaan kertyvän noin 30 144 000 euroa momentille 12.25.15.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan IT-palveluiden keskittäminen (siirto momentille 25.01.21) | -581 |
Koronaviruspandemiasta aiheutunut maksutulojen väheneminen | -500 |
Kuluttajariitalautakunnan asiamäärän kasvu | 260 |
Lähestymiskiellon tehostaminen | 30 |
Oikeudenhoidon turvaaminen | 736 |
Oikeusaputoimistojen htv-sidonnainen lisämäärärahatarve (maahanmuuttokokonaisuus) | 240 |
Seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus | 225 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -179 |
Matkustussäästö | -283 |
Palkkausten tarkistukset | 1 211 |
Toimistotilasäästö | -126 |
Yhteensä | 1 033 |
2023 talousarvio | 84 377 000 |
2022 II lisätalousarvio | 1 082 000 |
2022 talousarvio | 83 344 000 |
2021 tilinpäätös | 83 514 000 |
50. Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 76 770 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) oikeusapulaissa (257/2002)
2) yksityishenkilön velkajärjestelystä annetussa laissa (57/1993)
3) oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetussa laissa (689/1997) säädettyjen korvausten maksamiseen
4) konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Oikeusapu | 68 170 |
Yksityishenkilön velkajärjestely | 1 700 |
Syytteestä vapautetun oikeudenkäyntikulujen korvaus | 4 900 |
Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkiot sekä julkisselvityksestä aiheutuvat muut konkurssimenettelyn menot (enintään) | 2 000 |
Yhteensä | 76 770 |
Vuonna 2021 yksityiset oikeusavustajat hoitivat 37 1811) oikeusapuasiaa. Oikeusapulain mukaiset yksityisten avustajien korvaukset olivat noin 73,5 milj. euroa v. 2021. Yksityishenkilön velkajärjestelylain mukaiset korvaukset olivat noin 1,1 milj. euroa v. 2021. Syytteestä vapautettujen oikeudenkäyntikulujen korvaukset olivat noin 5,7 milj. euroa v. 2021. Konkurssilain mukaisten julkisselvittäjien palkkiot ja muut julkisselvitysmenot olivat yhteensä noin 1,8 milj. euroa v. 2021.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Menoarviomuutos | -10 000 |
Seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus | 415 |
Yksityisten avustajien palkkioiden kasvu (maahanmuuttokokonaisuus) | 420 |
Yhteensä | -9 165 |
2023 talousarvio | 76 770 000 |
2022 II lisätalousarvio | 728 000 |
2022 talousarvio | 85 935 000 |
2021 tilinpäätös | 82 078 618 |