Talousarvioesitys 2023
01. Ympäristöhallinnon toimintamenot
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Selvitysosa:Ympäristöhallinto rakentaa kestävää elinympäristöä ja tukee vihreää kasvua sekä puhtaita ratkaisuja. Tavoitteena on parempi ympäristö tuleville sukupolville. Ympäristöstä, ympäristön tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä tuotetaan tietoa, arvioidaan vaihtoehtoisia kehityssuuntia ja kehitetään ratkaisuja kestävän kehityksen ja kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Toimintaa ja voimavaroja suunnataan strategisten linjausten mukaisesti. Säädösten ja toimenpiteiden vaikutusten arviointia kehitetään sekä lupa- ja viranomaismenettelyjä tehostetaan.
Ympäristöhallinnon henkilöstövoimavaroja johdetaan ja osaamista kehitetään suunnitelmallisesti tavoitteena säilyttää ympäristöhallinnon palvelukyky ja turvata henkilöstön motivaatio.
Ympäristöministeriö osallistuu valtion aluehallinnon strategiseen ohjaukseen yhteistyössä sitä ohjaavien muiden ministeriöiden kanssa sekä huolehtii virastojen ympäristötehtävien toiminnallisesta ohjauksesta.
Aluehallintovirastojen ympäristölupatehtävien tulostavoitteet ja toimintamenot on budjetoitu valtiovarainministeriön pääluokkaan momentille 28.40.01. Ympäristöministeriö asettaa niihin alustavan tulostavoitteen: Vihreän siirtymän investointien lupamenettelyt vauhdittuvat.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot on budjetoitu työ- ja elinkeinoministeriön pääluokkaan momentille 32.01.02. Ympäristöministeriö asettaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat alustavat tulostavoitteet tukemaan pääluokkaperusteluissa esitettyjä toimialan vaikuttavuustavoitteita:
- — Kasvihuonekaasujen päästöt vähentyneet suunnitelmien, ohjelmien, hankkeiden ja yhteistyön tuloksena
- — Pinta- ja pohjavesien sekä meriympäristön tila on parantunut alueellisen yhteistyön sekä vaikuttavien toimenpiteiden tuloksena
- — Luonnon monimuotoisuus on vahvistunut, luonnonsuojelualueverkoston kattavuus ja kytkeytyneisyys parantunut sekä viheraluejärjestelmän toimivuus kaupunkiseuduilla vahvistunut
- — Valtakunnallisen pilaantuneiden maa-alueiden riskienhallintastrategian tavoitteiden toteutumista ja kunnostamisosaamista on edistetty
- — Päästöjä ympäristöön on vähennetty nollapäästötavoitteen mukaisesti ja ympäristöllisiä lupamenettelyjä sekä riskinarviointiin perustuvaa valvontaa on tehostettu.
- — Muutoksessa olevan jätealan lainsäädännön toimeenpanoa on tehostettu ja edistetty luonnonvarojen kestävää käyttöä toteuttaen kiertotalousohjelman, valtakunnallisen jätesuunnitelman ja muovitiekartan toimenpiteitä.
- — Yhdyskuntarakenteen eheys ja elinympäristön kestävyys sekä laatu ovat vahvistuneet
- — Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ovat toteutuneet kaavoituksessa.
- — Vihreän siirtymän investointien toteutus vauhdittuu.
Tunnuslukuja
Indikaattori | 2020 toteutuma |
2021 toteutuma |
2022 tavoite |
2023 tavoite |
METSO-alueiden suojelu, ha | 5 521 | 5 095 | 4 000 | 4 000 |
Soiden suojelu, ha | - | - | 5 000 | 5 000 |
Ympäristönsuojelun valvontatarkastukset, kpl | 2 409 | 2 329 | 2 400 | 2 400 |
Valtion jätehuoltotyönä ja valtionavustusjärjestelmän kautta toteutetut pilaantuneiden alueiden selvitykset, kpl | 50 | 44 | 40 | 50 |
Valtion jätehuoltotyönä ja valtionavustusjärjestelmän kautta toteutetut pilaantuneiden alueiden puhdistukset, kpl | 4 | 7 | 10 | 10 |
KAJAK-kohteiden selvitykset ja seuranta | - | 4 | 3 | 3 |
Palvelujen ja joukkoliikenteen järjestämistä tukeva taajamarakenne kaupunkiseuduilla (vähintään 20 as/ha alueella asuvan väestön osuus koko kaupunkiseudun väestöstä), % | 64,6 | - | 64,6 | 64,6 |
01. Ympäristöministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 856 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös korvauksiin, joita suoritetaan Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavista EU-asetuksiin ja EU-direktiiveihin perustuvista markkinavalvontatehtävistä:
1) rakennustuotteet
2) rakennustuotteiden ekosuunnittelu ja energiamerkintä
3) rakennustuoteyhteyspisteen ylläpito.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) korvauksiin Ympäristömerkintä Suomi Oy:lle Euroopan unionin ympäristömerkin myöntämisjärjestelmän mukaisten tehtävien hoidosta, Tukesille korvauksiin CE-merkitsemättömien tuotteiden markkinavalvonnasta sekä valtionavustusten maksamiseen yliopistoille, korkeakouluille ja muille vastaaville tutkimustoimintaa harjoittaville yhteisöille tutkimustoimintaan
2) Terveet tilat 2028 -toimenpideohjelmaan liittyviin kuluihin
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen, hankekohtaisten Life-avustusten ja Life-hankkeiden valmisteluavustusten maksamiseen.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvät esitykset yhteishallintolaiksi ja laiksi ympäristövahinkorahastosta, esitykset ilmastolain, jätelain ja ympäristövaikutusten arviointimenettelyä koskevan lain muuttamisesta sekä esitykset rakentamislaiksi ja rakennetun ympäristön tietojärjestelmää koskevaksi laiksi.
Ympäristöministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet, jotka tukevat pääluokan perusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita.
Tulostavoitteet
Vaikuttavuustavoite | Toiminnallinen tulostavoite |
1. Hiilinegatiivinen Suomi on pysäyttänyt luontokadon ja saastumisen | Ilmastonmuutoksen, luontokadon ja saastumisen kysymyksiä ratkaistaan yhdessä ja niiden keskinäiset kytkennät on tunnistettu |
Suomi on hiilineutraali viimeistään vuonna 2035 | |
Ympäristöön, maaperään, ilmaan ja vesistöihin kulkeutuvat haitalliset päästöt vähenevät ja ympäristöriskit ovat hallinnassa | |
Yhdyskuntien kehittäminen ehkäisee luontokatoa ja hillitsee ilmastonmuutosta | |
2. Vihreä siirtymä on kasvun perusta | Kestävä talouskasvu perustuu vihreän siirtymän ratkaisuihin |
Vihreä siirtymä vahvistaa luontopääomaa ja huoltovarmuutta | |
Kiertotalous vahvistuu ja luonnonvarojen käyttö vähenee | |
Rakennusten elinkaaren hiilipäästöt vähenevät ja materiaaleja käytetään tehokkaammin | |
3. Elinympäristöt ja uudet ratkaisut tukevat sujuvaa arkea kaikissa elämäntilanteissa | Kunnat, kaupungit ja alueet luovat edellytykset kestävälle elämäntavalle |
Asuntoja on riittävästi erilaisille väestöryhmille ja ne vastaavat asukkaiden tarpeita | |
Rakennettu ympäristö tukee ihmisten hyvinvointia, luontosuhdetta ja sujuvaa arkea | |
Kestävien valintojen tekeminen on helppoa, houkuttelevaa ja taloudellisesti kannustavaa | |
4. Yhteiskunnallinen päätöksenteko ohjaa vihreään siirtymään | Lainsäädäntö ja hallinnon rakenteet tukevat kestävää muutosta |
Yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyö ohjaa pääomia ja vihreän siirtymän toimia | |
Ympäristötietoa ja digitalisaatiota hyödynnetään päätöksenteossa tehokkaasti | |
Suomi vaikuttaa ennakoivasti ja tuloksellisesti EU:ssa ja kansainvälisesti | |
Oikeudenmukaista siirtymää valmistellaan vuorovaikutuksessa kansalaisyhteiskunnan sekä sidosryhmien kanssa |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 32 282 | 34 388 | 32 387 |
Bruttotulot | 528 | 531 | 531 |
Nettomenot | 31 754 | 33 857 | 31 856 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 19 852 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 21 300 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Erityisavustajan assistentin palkkaus (siirto momentilta 26.01.01) | 21 |
Erityisavustajan kulut (siirto momentilta 26.01.01) | 20 |
Ikääntyneiden asumisen toimintaohjelma (HO 2019) (siirto momentille 35.20.55) | -100 |
Ilmastolain toimeenpano | 100 |
Jäte- ja tuotetietojärjestelmä | 350 |
Jätelainsäädännön muutosten toimeenpano (siirto momentille 32.01.08) | -240 |
Jätelaki 2-vaihe | 244 |
Jätelaki 3-vaihe | 490 |
Jätelaki II (siirto momentille 32.01.02 KASELY) | -244 |
Jätelaki III (siirto momentille 32.01.02 PIRELY) | -390 |
Jätelaki III SUP-direktiivi (siirto momentille 32.01.08) | -20 |
Kuntien digitalisaatioavustuksen käsittelytehtävät | 120 |
Kuntien ilmastosuunnitelmien käsittelytehtävät | 150 |
KV-vesiasioiden koordinaattori (siirto momentille 24.01.01) | -36 |
Luonnonsuojelu (HO 2019 kertaluonteinen) | -2 800 |
Materiaalitori ja teollisten symbioosien palvelu | 110 |
Purkumateriaali- ja rakennusjäterekisterin perustaminen ja ylläpito | 300 |
Romuajoneuvodirektiivin mukainen markkinavalvonta Tukesille | -302 |
Siirto momentilta 35.10.66 | 120 |
Sähköisen markkinapaikan ylläpito | -200 |
Yhteishallintolain uudistus (siirto momentille 35.20.01) | -35 |
Ympäristövahinkorahastolain toimeenpano | 680 |
YVA/SOVA-tehtävät (siirto momentille 35.01.04) | -78 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -130 |
Matkustussäästö | -600 |
Palkkausten tarkistukset | 409 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | 60 |
Yhteensä | -2 001 |
2023 talousarvio | 31 856 000 |
2022 II lisätalousarvio | 223 000 |
2022 talousarvio | 33 857 000 |
2021 tilinpäätös | 33 202 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 277/2022 vp (17.11.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 796 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 60 000 euroa talousarvioesityksen 31 856 000 euroon nähden aiheutuu siirrosta momentille 35.01.65 ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvään vapaaehtoistyöhön.
2023 talousarvio | 31 796 000 |
2022 II lisätalousarvio | 223 000 |
2022 talousarvio | 33 857 000 |
2021 tilinpäätös | 33 202 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2022 vp (13.12.2022)
Momentille esitetään 300 000 euroa, joka liittyy hallituksen eduskunnalle antamaan esitykseen rakentamislaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp) ja 120 000 euroa, joka liittyy hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi rakennetun ympäristön tietojärjestelmästä ja maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta (HE 140/2022 vp). Koska asioiden käsittely on edelleen kesken, mainitut määrärahat (yhteensä 420 000 euroa) poistetaan momentilta.
Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 376 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös korvauksiin, joita suoritetaan Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavista EU-asetuksiin ja EU-direktiiveihin perustuvista markkinavalvontatehtävistä:
1) rakennustuotteet
2) rakennustuotteiden ekosuunnittelu ja energiamerkintä
3) rakennustuoteyhteyspisteen ylläpito.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) korvauksiin Ympäristömerkintä Suomi Oy:lle Euroopan unionin ympäristömerkin myöntämisjärjestelmän mukaisten tehtävien hoidosta, Tukesille korvauksiin CE-merkitsemättömien tuotteiden markkinavalvonnasta sekä valtionavustusten maksamiseen yliopistoille, korkeakouluille ja muille vastaaville tutkimustoimintaa harjoittaville yhteisöille tutkimustoimintaan
2) Terveet tilat 2028 -toimenpideohjelmaan liittyviin kuluihin
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen, hankekohtaisten Life-avustusten ja Life-hankkeiden valmisteluavustusten maksamiseen.
I lisätalousarvioesitys HE 325/2022 vp (2.2.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 1 620 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 1 200 000 euroa aiheutuu Valvonnan ja kuormituksen tietojärjestelmän (YLVA) ja vesi- ja ympäristölupien palvelukokonaisuuden (eLUPA) jatkokehittämisestä siirtona momentilta 28.70.20, 300 000 euroa purkumateriaali- ja rakennusjätetietojärjestelmästä ja 120 000 euroa kunnille ja maakuntien liitoille momentilta 35.20.35 myönnettävän digitalisaation tuen hallinnoinnista.
Hallitus on antanut eduskunnalle lisätalousarvioesitykseen liittyvät esitykset rakentamislaiksi (HE 139/2022 vp) ja rakennetun ympäristön tietojärjestelmää koskevaksi laiksi (HE 140/2022 vp).
Valvonnan ja kuormituksen sekä vesi- ja ympäristölupien palvelukokokonaisuuden kehittäminen ei aiheuta lisärahoitustarpeita tuottavuusrahoituksen päättymisen jälkeen.
2023 I lisätalousarvio | 1 620 000 |
2023 talousarvio | 31 376 000 |
2022 II lisätalousarvio | 223 000 |
2022 talousarvio | 33 857 000 |
2021 tilinpäätös | 33 202 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 83/2022 vp (1.3.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 1 620 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 15/2023 vp (21.9.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 1 092 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 762 000 euroa aiheutuu palkkausten tarkistuksista, 185 000 euroa siirrosta momentilta 24.01.01 Suomen Moskovan-suurlähetystön ympäristöalan erityisasiantuntijan palkkaus- ja muihin menoihin ja 145 000 euroa siirrosta momentilta 35.20.37 aurinkovoimaloihin liittyviin selvityksiin ja merialuesuunnittelun koordinointiin.
2023 II lisätalousarvio | 1 092 000 |
2023 I lisätalousarvio | 1 620 000 |
2023 talousarvio | 31 376 000 |
2022 tilinpäätös | 34 080 000 |
2021 tilinpäätös | 33 202 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 14/2023 vp (15.11.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 1 092 000 euroa.
04. Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 25 901 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
2) Suomen Akatemian rahoittamien yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin sisältyvien siirtomenojen maksamiseen
3) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi siirtomenojen maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvät esitykset ilmastolain muuttamisesta ja ympäristövaikutusten arviointimenettelyä koskevan lain muuttamisesta sekä esityksen rakentamislaiksi.
Suomen ympäristökeskus (SYKE) kehittää uutta tietoa ja uusia ratkaisumalleja kestävän kehityksen edistämiseksi valtioneuvoston, muun julkisen hallinnon ja elinkeinoelämän käyttöön. Ratkaisujen pohjaksi SYKE tuottaa tietoa ympäristöstä, sen tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä arvioi vaihtoehtoisia kehityssuuntia. SYKE huolehtii myös useista EU-lainsäädännön ja kansainvälisten sopimusten edellyttämistä raportoinneista sekä hoitaa eräitä ympäristövalvonnan ja muita viranomaistehtäviä.
SYKE hoitaa myös maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia vesivarojen käytön ja hoidon tehtäviä. SYKE:n toimintamenoista näihin tehtäviin kohdennetaan n. 1 500 000 euroa. SYKE:n toimintamenomäärärahaa arvioidaan käytettävän näihin tehtäviin n. 20 henkilötyövuoden ja erillisrahoitusta n. 16 henkilötyövuoden kustannusten kattamiseen. Muutokset tarkennetaan yhteisen suunnittelun kautta.
SYKE keskittyy kansallisesti Agenda 2030:n toimeenpanossa erityisesti Hiilineutraali ja resurssiviisas Suomi -tavoitteen edistämiseen. SYKEn toiminta liittyy erityisesti seuraaviin hallitusohjelman (HO 2019) kohtiin: hiilineutraali ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi, kokoaan suurempi Suomi ja elinvoimainen Suomi.
Vaikuttavuustavoitteet ovat:
1) Hiilinegatiivinen Suomi on pysäyttänyt luontokadon ja saastumisen
2) Vihreä siirtymä on kasvun perusta
3) Elinympäristöt ja uudet ratkaisut tukevat sujuvaa arkea kaikissa elämäntilanteissa
4) Yhteiskunnallinen päätöksenteko ohjaa vihreään siirtymään.
Ympäristöministeriö asettaa Suomen ympäristökeskuksen toiminnalliselle tuloksellisuudelle seuraavat tulostavoitteet:
Tuloksellisuusmittarit
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit/T&K-htv | 0,85 | 1,00 | 1,10 |
Ammattiyhteisöille suunnatut artikkelit ja blogit/htv | 0,35 | 0,44 | 0,48 |
Julkaisut/htv | 1,05 | 1,15 | 1,17 |
Tieteellisten julkaisuiden laatu (tasoille JUFO2 ja JUFO3 luokiteltujen artikkeleiden osuus, %) | 44 | 33 | 33 |
Julkaisuiden tieteellinen vaikuttavuus (TOP 10 -viittausindeksi) | 1,34 | - | 1,40 |
Policy Brief -julkaisuiden määrä (kpl/a) | 24 | 10 | 10 |
Verkkosivuvierailut ymparisto.fi-sivustolla (1 000 kpl/a) | 3 400 | 3 400 | 3 500 |
Paikkatietoaineistojen rajapintojen käyttömäärä (milj. kpl/a) | 185 | 175 | 175 |
Tyytyväisyys SYKEn palvelukykyyn kokonaisuutena (YM, MMM, ELYt) | 3,3/5 | - | 3,3/5 |
Tyytyväisyys SYKEn asiantuntijatukeen (YM, MMM, ELYt) | 3,4/5 | - | 3,5/5 |
Liiketaloudellisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 95 | 105 | 104 |
Julkisoikeudellisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 62 | 95 | 95 |
SYKE:n kokonaishenkilötyövuosien arvioidaan olevan 654 vuonna 2023. Toimintamenomomentin suoralla budjettirahoituksella palkatun henkilöstön määrä vastaa 275 henkilötyövuotta. Henkilöstön kokonaismäärä riippuu ensisijaisesti ulkopuolisen rahoituksen kehittymisestä. Henkilöstövoimavaroja kohdennetaan strategisten tavoitteiden sekä käytettävissä olevan rahoituksen mukaisesti.
Suomen ympäristökeskuksen henkilötyövuodet vuosina 2021—2023
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 arvio |
|
Henkilötyön määrä (htv) | 648 | 674 | 654 |
SYKE:n tuloarvio vuodelle 2023 on 46,0 milj. euroa. Tuotoista 4,0 milj. euroa kertyy maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan tuloista, joista vientitoiminnan osuudeksi arvioidaan noin kolmannes.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 63 815 | 68 461 | 71 901 |
Bruttotulot | 36 332 | 44 000 | 46 000 |
Nettomenot | 27 483 | 24 461 | 25 901 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 906 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 600 |
Yhteistoiminnan kustannusten korvauksia kertynee 10,6 milj. euroa ja yhteisrahoitteisen toiminnan tuottoja 31,4 milj. euroa. EU:n osuus yhteistoiminnan kustannusten korvauksista on 3,5 milj. euroa ja yhteisrahoitteisen toiminnan tuotoista 3,9 milj. euroa.
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 18 926 | 14 500 | 22 500 |
— EU:lta saatava rahoitus | 2 674 | 3 500 | 3 900 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 3 299 | 4 000 | 5 000 |
Tuotot yhteensä | 24 899 | 22 000 | 31 400 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 35 401 | 31 429 | 44 857 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -10 502 | -9 429 | -13 457 |
Omarahoitusosuus, % | 30 | 29 | 30 |
Yhteisrahoitteisten hankkeiden kustannusvastaavuus vaihtelee hanketyypeittäin ja määräytyy eri rahoittajatahojen rahoitusehtojen mukaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ilmastolain toimeenpano | 50 |
Markkinavalvonta: liikennepolttoaineet ja EU-ympäristömerkintä | 90 |
Rakentamislain mukainen päästötietokanta | 119 |
Tutkimusprofessuuri | 169 |
Tutkimusresurssien vahvistaminen | 1 000 |
YVA/SOVA-tehtävät (siirto momentilta 35.01.01) | 78 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -117 |
Matkustussäästö | -130 |
Palkkausten tarkistukset | 360 |
Toimistotilasäästö | -14 |
Tasomuutos | -165 |
Yhteensä | 1 440 |
2023 talousarvio | 25 901 000 |
2022 II lisätalousarvio | 199 000 |
2022 talousarvio | 24 461 000 |
2021 tilinpäätös | 24 177 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 277/2022 vp (17.11.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 015 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 114 000 euroa talousarvioesityksen 25 901 000 euroon nähden aiheutuu vuokrankorotuksen kompensaatiosta.
2023 talousarvio | 26 015 000 |
2022 IV lisätalousarvio | 200 000 |
2022 II lisätalousarvio | 199 000 |
2022 talousarvio | 24 461 000 |
2021 tilinpäätös | 24 177 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2022 vp (13.12.2022)
Momentille esitetään 119 000 euroa, joka liittyy hallituksen eduskunnalle antamaan esitykseen rakentamislaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 139/2022 vp). Koska asian käsittely on edelleen kesken, mainittu määräraha poistetaan momentilta.
Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 25 896 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
2) Suomen Akatemian rahoittamien yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin sisältyvien siirtomenojen maksamiseen
3) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi siirtomenojen maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille.
I lisätalousarvioesitys HE 325/2022 vp (2.2.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 119 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu rakentamislakiin liittyvän päästötietokannan ylläpitorahoituksesta.
Hallitus on antanut eduskunnalle lisätalousarvioesitykseen liittyvän esityksen rakentamislaiksi (HE 139/2022 vp).
2023 I lisätalousarvio | 119 000 |
2023 talousarvio | 25 896 000 |
2022 IV lisätalousarvio | 200 000 |
2022 II lisätalousarvio | 199 000 |
2022 talousarvio | 24 461 000 |
2021 tilinpäätös | 24 177 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 83/2022 vp (1.3.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 119 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 15/2023 vp (21.9.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 584 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2023 II lisätalousarvio | 584 000 |
2023 I lisätalousarvio | 119 000 |
2023 talousarvio | 25 896 000 |
2022 tilinpäätös | 24 860 000 |
2021 tilinpäätös | 24 177 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 14/2023 vp (15.11.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 584 000 euroa.
29. Ympäristöministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Momentille myönnetään 12 435 000 euroa.
Selvitysosa:
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2023 talousarvio | 12 435 000 |
2022 talousarvio | 12 435 000 |
2021 tilinpäätös | 7 711 386 |
Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)
Momentille myönnetään 12 435 000 euroa.
65. Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Momentille myönnetään 2 130 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin valtakunnallisille luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille
2) avustuksiin valtakunnallisille asunto- ja rakennusalan järjestöille
3) saariston kehityksen edistämisestä annetun lain (494/1981) 12 §:n mukaisiin avustuksiin saariston ympäristönhoitoa edistäviin hankkeisiin
4) saaristoalueiden ja tunturialueiden jätehuoltoa edistävän toiminnan tukemiseen
5) avustuksiin ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvään vapaaehtoistyöhön
6) kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistävien valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittävien projektiluonteisten hankkeiden tukemiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään yleisavustuksiin valtakunnallisille luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille sekä valtakunnallisille asunto- ja rakennusalan järjestöille niiden perustoimintaan. Määrärahalla tuetaan myös saariston ympäristönhoitoa, saaristoalueiden ja tunturialueiden jätehuoltoa sekä ympäristövahinkojen torjuntaa. Lisäksi määrärahalla tuetaan kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistäviä valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittäviä hankkeita. Harkinnassa huomioidaan avustuksen tarpeellisuus toiminnan laatuun ja laajuuteen sekä yhteisön talouteen ja muihin tukiin nähden.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
BirdLife Suomi ry | -150 |
Suomen Metsästäjäliitto ry | -100 |
Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ry | -100 |
Yhteensä | -350 |
2023 talousarvio | 2 130 000 |
2022 talousarvio | 2 480 000 |
2021 tilinpäätös | 2 830 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 277/2022 vp (17.11.2022)
Momentille myönnetään 2 348 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 2 130 000 euroon nähden on 218 000 euroa, mistä 60 000 euroa aiheutuu siirrosta momentilta 35.01.01 avustuksiin ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvään vapaaehtoistyöhön ja 158 000 euroa momentille 12.35.99 tuloutettavasta yksityishenkilön tekemästä lahjoituksesta luonnonsuojeluun. Lahjoitusvaroja voidaan käyttää ympäristökasvatusta ja -valistusta edistävien valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittävien projektiluonteisten hankkeiden tukemiseen.
2023 talousarvio | 2 348 000 |
2022 talousarvio | 2 480 000 |
2021 tilinpäätös | 2 830 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2022 vp (13.12.2022)
Momentille esitetään 2,348 milj. euroa, joka on noin 130 000 euroa vähemmän kuin vuoden 2022 varsinaisessa talousarviossa. Esitettyyn määrärahaan ei sisälly eduskunnan tekemät kertaluonteiset lisäykset (350 000 euroa), mutta siinä on otettu huomioon yksityishenkilön lahjoitus (158 000 euroa) sekä avustus ympäristövahinkojen torjunnan vapaaehtoistyöhön (60 000 euroa), jota tuettiin aiemmin öljysuojarahaston varoista.
Valiokunta pitää määrärahaa tärkeänä tapana tukea valtakunnallisten luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöjen sekä asunto- ja rakennusalan järjestöjen merkittävää ja arvokasta työtä, jolla aktivoidaan kansalaisten vapaaehtoista toimintaa. Avustuksella edistetään myös saaristo- ja tunturialueiden jätehuoltoa. Asumiskustannusten kohotessa valiokunta korostaa etenkin järjestöjen tarjoaman asumiseen liittyvän neuvonnan turvaamista.
Valiokunta lisää momentille 950 000 euroa, josta osoitetaan 400 000 euroa Luonto-Liitolle, 150 000 euroa asumisalan järjestöjen neuvonnan lisäämiseen (mm. Vuokralaiset ry:lle ja Suomen Omakotiliitto ry:lle), 100 000 euroa Bird Life ry:lle (lintuasematukeen ja digitaaliseen lintupaikkaoppaaseen), 100 000 euroa Suomen luonnonsuojeluliitolle, 100 000 euroa ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ry:lle ja 100 000 euroa Suomen Metsästäjäliitto ry:lle (ympäristötöihin).
Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)
Momentille myönnetään 3 298 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin valtakunnallisille luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille
2) avustuksiin valtakunnallisille asunto- ja rakennusalan järjestöille
3) saariston kehityksen edistämisestä annetun lain (494/1981) 12 §:n mukaisiin avustuksiin saariston ympäristönhoitoa edistäviin hankkeisiin
4) saaristoalueiden ja tunturialueiden jätehuoltoa edistävän toiminnan tukemiseen
5) avustuksiin ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvään vapaaehtoistyöhön
6) kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistävien valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittävien projektiluonteisten hankkeiden tukemiseen.