Talousarvioesitys 2022
Pääluokka 31
LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala vastaa toimivista ja turvallisista liikenne- ja viestintäyhteyksistä sekä -palveluista kestävällä tavalla kasvun ja hyvinvoinnin tukemiseksi sekä mahdollistaa uusien digitaalisten palvelujen käyttöympäristön.
Toimintaympäristöön vaikuttavat pitkän aikavälin megatrendit, kuten ilmastonmuutos ja kaupungistuminen. Maapallon lämpeneminen on ylittämässä turvallisena pidetyn 1,5 asteen rajan vuosisadan puoleen väliin mennessä. Päästövähennyksiin tähtääviä toimia on tehtävä huomattavasti nopeammin kuin tähän mennessä on tehty tai suunniteltu tehtäväksi. Liikennealalla ilmastonmuutoksen hillintä vaatii suuria vähennyksiä hiilidioksidipäästöissä ja energian kulutuksessa. Myös tieto- ja viestintäteknologiasektorin tarjoamat mahdollisuudet ilmastotavoitteiden saavuttamisessa ovat korostumassa. Kaupungistuminen ja väestörakenteen kehitys vaikuttavat liikenteen ja viestinnän tulevaisuuteen asettamalla haasteita muun muassa palvelurakenteelle. Liikenne- ja viestintätoimialan palveluistuminen jatkuu ja teknologiamurroksella on suuria vaikutuksia yhteiskuntaan ja liikennejärjestelmään.
Väylien kunto ja viestintäverkkojen kapasiteetti korostuvat digitaalisten palvelujen ja automaation kehityksen myötä. Liikenteen automaatio, esineiden internet ja muut kehittyvät ilmiöt ja palvelut vaativat kattavia sekä nopeampia ja tehokkaampia tiedonsiirtoyhteyksiä. Tietoverkkojen toimintavarmuuden ja turvallisen tiedonkäsittelyn vaade sekä käyttäjien luottamuksen vahvistaminen tulevat jatkumaan yhteiskunnan prosessien automatisoituessa ja digitalisoituessa ja henkilöistä kerätyn datan määrän kasvaessa. Liikenne- ja viestintäverkkojen toimintahäiriöt (muun muassa kyberhyökkäykset, puutteet tietoturvassa tai sähkönjakelussa) voivat aiheuttaa laaja-alaista haittaa. Liikenne- ja viestintäverkkojen palautumiskyvyn merkitys korostuu.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa hallinnonalalle seuraavat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:
1. Suomi on edelläkävijä kohti hiiletöntä liikennettä ja viestintää
Mittarit:
- — Liikenteen päästöjen vähenemä
- — Liikenteen energiankulutus
- — Vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen osuus
- — Kestävien kulkutapojen suoritteet ja markkinaosuus
2. Verkot ja palvelut helpottavat arkea ja edistävät elinkeinonharjoittamista
Mittarit:
- — Liikenne- ja viestintäverkkojen kattavuus ja peitto
- — Palveluiden hintakehitys
3. Uudet toimintamallit ja innovaatiot vauhdittavat hyvinvointia ja kilpailukykyä
Mittarit:
- — Digibarometrin kokonaisindeksin kehitys
- — Tietointensiivisten toimialojen liiketoiminnan kehitys
- — Henkilöliikennepalvelujen kehitys.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla toteutetaan suunnitelmaa toiminnallisesta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta (LVM:n julkaisu 12/2018). Suunnitelmaa pyritään päivittämään siten, että vuonna 2022 käynnistettäisiin uuden suunnitelman täytäntöönpano. Tavoitteena on edelleen tuottaa suoritteita ja julkisia palveluita, joiden käyttämisessä eri väestöryhmien kuten naisten, miesten, lasten, vanhusten ja vammaisten tarpeet otetaan huomioon. Yhtenä painopistealana yhteistyössä Euroopan unionin jäsenvaltioiden kanssa on lisätä tyttöjen ja naisten kiinnostusta toimia tekniikan alalla ja ICT-tehtävissä. Toiminnallinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus huomioidaan korostetusti myös hallinnonalan säädös- ja määräystenvalmistelussa sekä hankinnoissa. Lisäksi hyödynnetään sukupuolieroteltua tietoa liikenteen ja viestinnän alalta päätöksenteon pohjaksi. Hallinnonalan henkilöstösuunnittelun tavoitteena on oikein mitoitettu ja osaava henkilöstö, joka työskentelee hyvässä työyhteisössä ja jonka työilmapiiriä seurataan ja kehitetään hyväksyttyjen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien mukaisesti.
Kestävän kehityksen Agenda 2030 -toimintaohjelman toimeenpanossa liikenne- ja viestintäministeriön rooli on edistää sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristön kannalta kestävää liikennejärjestelmää sekä toimivaa ja kattavaa digitaalista infrastruktuuria. Ilmastonmuutoksen hidastamisessa liikenteen, etenkin tieliikenteen päästöjen vähentäminen on keskeisessä roolissa ja sen keinoja ovat muun muassa kestävien liikkumismuotojen, kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuuden lisääminen, kuluttajien ja yhteisöjen vähäpäästöisten ajoneuvovalintojen tukeminen ja digitaalisuutta hyödyntävien liikennepalvelujen edistäminen. Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät myös tutkimusta ja ymmärryksen lisäämistä toimialan ympäristö- ja ilmastovaikutuksista. Muun muassa hiilidioksidipäästöjen todentaminen ja erilaisten ratkaisujen vaikutusten simulointi päätöksenteon tueksi on keskeistä. Ministeriö toteuttaa kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteita myös muun muassa edistämällä liikenteen ja viestinnän esteettömyyttä sekä liikenneturvallisuutta.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
||
31.10.30 | Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | 7,5 | 4,26 | |
31.10.77 | Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | 205,45 | - | |
31.20.50 | Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— avustusten myöntämisvaltuus | 5,0 | - | |
31.20.54 | Saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— avustusten myöntämisvaltuus | 9,3 | - | |
31.20.55 | Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— sopimusvaltuus | 289,53 | - |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2020—2022
v. 2020 tilinpäätös 1000 € |
v. 2021 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2022 esitys 1000 € |
Muutos 2021—2022 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto ja toimialan yhteiset menot | 719 585 | 680 441 | 685 479 | 5 038 | 1 |
01. | Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 525 | 14 602 | 14 618 | 16 | 0 |
02. | Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 80 186 | 80 683 | 88 841 | 8 158 | 10 |
03. | Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 50 109 | 54 385 | 56 179 | 1 794 | 3 |
04. | Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 45 723 | 47 528 | 53 083 | 5 555 | 12 |
29. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 489 671 | 483 243 | 472 758 | -10 485 | -2 |
(88.) | Osakehankinnat (siirtomääräraha 2 v) | 37 371 | — | — | — | 0 |
10. | Liikenne- ja viestintäverkot | 2 204 461 | 2 085 984 | 2 031 376 | -54 608 | -3 |
20. | Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v) | 1 481 720 | 1 382 654 | 1 368 999 | -13 655 | -1 |
30. | Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v) | 143 180 | 67 658 | 39 730 | -27 928 | -41 |
31. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 55 800 | 60 150 | 34 400 | -25 750 | -43 |
76. | Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha) | 23 275 | 34 997 | 34 997 | — | 0 |
77. | Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 391 686 | 431 725 | 470 250 | 38 525 | 9 |
79. | Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 108 800 | 108 800 | 83 000 | -25 800 | -24 |
20. | Liikenteen ja viestinnän palvelut | 1 016 739 | 793 887 | 780 089 | -13 798 | -2 |
43. | Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantaminen (arviomääräraha) | 74 371 | 88 000 | 89 000 | 1 000 | 1 |
50. | Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen | 10 605 | 5 000 | — | -5 000 | -100 |
51. | Avustukset liikenteen ja viestinnän palveluihin (siirtomääräraha 3 v) | 61 041 | 18 741 | 12 741 | -6 000 | -32 |
54. | Saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 19 136 | 19 136 | 20 386 | 1 250 | 7 |
55. | Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 319 474 | 119 724 | 102 724 | -17 000 | -14 |
60. | Siirto valtion televisio- ja radiorahastoon (siirtomääräraha 3 v) | 532 112 | 543 286 | 555 238 | 11 952 | 2 |
Yhteensä | 3 940 785 | 3 560 312 | 3 496 944 | -63 368 | -2 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 2 173 | 2 360 | 2 402 |