Talousarvioesitys 2022
Pääluokka 30
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala rakentaa uusiutuvaa Suomea — uusiutumiskykyistä ja kestävää ruokajärjestelmää ja luonnonvarataloutta sekä innovatiivista paikkatietojärjestelmää.
Suomen tulevaisuuteen vaikuttavat useat maailmanlaajuiset muutostekijät, joiden voimakkuuteen ja nopeuteen emme juuri voi vaikuttaa. Niiden seurauksiin on sopeuduttava ja niissä on nähtävissä uhkien lisäksi myös paljon uusia mahdollisuuksia. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla on tunnistettu kuusi toimintaympäristön muutostekijää, jotka tapahtuvat hallinnonalasta riippumatta ja joiden arvioidaan eniten muuttavan suomalaisen ruoka- ja luonnonvarasektorin toimintaympäristöä seuraavan vuosikymmenen aikana. Muutostekijät ovat 1) ilmastonmuutos, 2) nopea teknologinen kehitys, 3) kilpailu ehtyvistä luonnonvaroista, 4) globaalin talouden murros, 5) arvojen ja asenteiden muutos sekä 6) väestörakenne ja kaupungistumiskehitys.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan perustehtävät ruokaturvan, ruokaturvallisuuden ja kilpailukykyisen kotimaisen ruokajärjestelmän, huoltovarmuuden ja puhtaan veden takaamisessa, eläin- ja kasvitautien hallinnassa, luonnonvaratalouden kestävyyden ja niihin perustuvien elinkeinojen kilpailukyvyn varmistamisessa ja maaseudun elinvoimaisuuden kehittämisessä nousevat yhä tärkeämmiksi. Näiden tehtävien merkitys on edelleen korostunut koronakriisin yhteydessä.
Laadukas paikkatieto ja sen analysointi ovat keskeisiä tulevaisuuden teknologiaratkaisuja kehitettäessä. Digitalisaatio ja tiedon merkityksen voimakas kasvaminen korostavat luotettavien perusrekisterien, paikkatietojen ja luonnonvaratiedon yhteiskäytön edistämisen merkitystä osana ministeriön tehtäväaluetta.
Suomi on vastuullinen globaali toimija ja sitoutunut kestävän kehityksen Agenda 2030:n toimeenpanoon. Kansainvälisen kilpailun lisääntyessä myös hallinnon merkitys vapaan kilpailun esteiden poistamisessa sekä biotalouden, uusien innovaatioiden, liiketoimintamallien ja arvonluonnin tapojen mahdollistamisessa kasvaa. Mahdollistava hallinto toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa yksityisen sektorin kanssa ja ymmärtää kiihtyvää kehitystä sekä sen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Rajalliset resurssit kyetään suuntaamaan vaikuttavammin taloudellista optimia tavoitellen sekä luomaan kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö uusiutuvalle ja kansainvälistyvälle biotaloudelle, yhteensovittaen kestävää kehitystä ja riskienhallintaa. Maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan nykyiset tehtävät luovat luontevan alustan bio- ja kiertotalouden seuraavan vaiheen toteutukseen.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan elinkeinot ovat merkittäviä uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntäjiä. Ravinnon, energian, erilaisten tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen uusiutuvia luonnonvaroja kestävästi käyttävä biotalous luo merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia. Biotalouden keinoin pyritään vähentämään riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista, ehkäisemään ekosysteemien köyhtymistä sekä edistämään luonnon monimuotoisuutta. Ministeriön toimialan menestyminen perustuu korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen uusiutuvien luonnonvarojen kestävässä käytössä. Hallinnonalan tutkimus tuottaa ennakoivasti tietoa, osaamista ja innovaatioita päätöksenteon tueksi, elinkeinojen kilpailukyvyn kehittämiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa seuraavat hallinnonalan yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet. Lukuperusteluissa on kuvattu yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevia politiikkasektorin tavoitteita sekä niiden kehitystä kuvaavia tunnuslukuja.
- — Vastuullisen ja uudistuvan ruokajärjestelmän kilpailukyky paranee
- — Uudistuva ja kestävä luonnonvaratalous lisää hyvinvointia ja korvaa uusiutumattomien raaka-aineiden ja energian käyttöä
- — Monipuolinen yritystoiminta ja menestyvä maaseutu, monipaikkaisuus ja verkostot vahvistavat yhteiskuntaa
- — Luotettavat ja laaja-käyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa ja turvaavat omistusta.
- — Toiminta on tuloksellista ja voimavarat suunnataan tehokkaasti yhteiskunnallisen vaikuttavuuden saavuttamiseksi. Huolehditaan siitä, että tehtävät ovat tasapainossa voimavarojen kanssa.
Maa- ja metsätalousministeriö jatkaa yhdenvertaisuuden edistämistä sekä hallituksen sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista ja sisällyttämistä lainvalmisteluun, toiminnan ja talouden ohjaukseen sekä muihin tasa-arvon kannalta merkittäviin toimintoihin. Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan menoista noin 90 % on siirtomenoja, joilla tuetaan eri politiikkasektoreiden vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Pääsääntöisesti tukien myöntämisperusteena ei ole niiden vaikutus sukupuolten väliseen tasa-arvoon.
Maaseudulla pääosa työikäisestä väestöstä on miehiä ja varsinkin harvaan asutulla maaseudulla miehiä on huomattavasti enemmän kuin naisia. Erot ovat suurimmat nuorten aikuisten ikäluokassa. Maaseudun paikalliskeskuksissa asuvista 50—64 -vuotiaista enemmistö sen sijaan on naisia (Maaseutukatsaus 2017). Yhteisen maatalous- ja maaseutupolitiikan toimeenpanossa on tavoitteena huomioida eri väestöryhmien tarpeet, vaikka tukijärjestelmiä tai tukien myöntämisen perusteita ei ole rakennettu sukupuolinäkökulmasta. Kehittämishankkeissa seurataan mies-nais -jaottelulla esimerkiksi aktivointitilaisuuksiin osallistuneita, koulutukseen osallistuneita (myös iän mukaan) sekä hankkeen tuloksena syntyneiden työpaikkojen määrää (myös iän mukaan) sekä hankkeen aikana työllistyneiden määrää. Erityisesti paikallisten Leader-toimintaryhmien kautta toteutetuissa hankkeissa useissa on tavoitteena erilaisten ryhmien kuten nuorten, vanhusten, maahanmuuttajien, työttömien osallistuminen alueen kehittämiseen. Tämä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta, ehkäisee syrjäytymistä ja vahvistaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala toteuttaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita osana strategiaansa. Hallinnonala edistää erityisesti hiilineutraaliustavoitetta luomalla kestäviä biotalous- ja cleantech-ratkaisuja.
Rahoitusta osoitetaan esimerkiksi ympäristön tilaa ja uusiutuvan energian käyttöä edistäviin investointeihin. Ympäristökorvauksiin, luonnonmukaiseen tuotantoon, neuvontaan ja ei-tuotannollisiin investointeihin kohdennetaan 309,7 milj. euroa ja viherryttämistukeen 155,3 milj. euroa. Luonnonvara- ja biotalouden edistämiseen kohdennetaan 22 milj. euroa. Määrärahalla toteutetaan muun muassa kansallista biotalousstrategiaa sekä maankäyttösektorin ilmastopolitiikkaa maa- ja metsätaloudessa. Metsäluonnon hoidon edistämiseen kohdennetaan 7,5 milj. euroa. Veteen perustuvien liiketoimintojen kehittämistä sekä vaeltavien ja uhanalaisten kalakantojen elvyttämistä tuetaan yhteensä 9 milj. eurolla. Puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen kohdennetaan 57 milj. euroa.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
||
30.10.40 | Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset (siirtomääräraha 3 v) | ||
— EU-hankkeiden myöntämisvaltuus | 68,0 | 135,01) | |
30.10.41 | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | ||
— korkotukilainavaltuus | 250,0 | 250,0 | |
30.10.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— EU-hankkeiden myöntämisvaltuus | 108,5 | 113,031) | |
30.20.43 | Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v) | ||
— EU-hankkeiden myöntämisvaltuus | 32,0 | 32,01) | |
30.40.44 | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | ||
— Avustusten myöntämisvaltuus | 58,5 | 60,21) | |
30.40.47 | Tuki joutoalueiden metsitykseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— Avustusten myöntämisvaltuus | 5,4 | 8,2 |
1) Lisäksi voidaan käyttää edelliseltä vuodelta käyttämättä jäänyttä valtuutta.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2020—2022
v. 2020 tilinpäätös 1000 € |
v. 2021 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2022 esitys 1000 € |
Muutos 2021—2022 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto ja tutkimus | 131 503 | 146 862 | 148 138 | 1 276 | 1 |
01. | Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 23 754 | 23 410 | 23 721 | 311 | 1 |
05. | Luonnonvarakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 76 733 | 79 178 | 79 143 | -35 | 0 |
22. | Tutkimus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 343 | 10 943 | 8 943 | -2 000 | -18 |
23. | Hallinnolliset järjestelyt (siirtomääräraha 2 v) | — | 1 240 | 1 240 | — | 0 |
29. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 25 348 | 27 652 | 30 652 | 3 000 | 11 |
66. | Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) | 4 326 | 4 439 | 4 439 | — | 0 |
10. | Maaseudun kehittäminen | 463 378 | 422 107 | 491 167 | 69 060 | 16 |
40. | Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset (siirtomääräraha 3 v) | 88 326 | 65 250 | 110 245 | 44 995 | 69 |
41. | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | 12 706 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
42. | Luopumistuet ja -eläkkeet (siirtomääräraha 2 v) | 45 300 | 31 300 | 28 500 | -2 800 | -9 |
43. | Eläinten hyvinvointikorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 62 767 | 65 000 | 85 000 | 20 000 | 31 |
(44.) | Maatalouden ja maaseudun yritystoiminnan toimintaedellytysten turvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 60 000 | — | — | — | 0 |
50. | Valtionapu maaseudun elinkeinojen kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 5 826 | 5 326 | 5 356 | 30 | 1 |
51. | Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 843 | 1 843 | 1 843 | — | 0 |
54. | Rahapelitoiminnan tuotolla rahoitettava hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 40 092 | 39 892 | 36 802 | -3 090 | -8 |
55. | Valtionapu 4H-toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 4 355 | 4 105 | 3 805 | -300 | -7 |
63. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 6 100 | 12 300 | 2 000 | -10 300 | -84 |
64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 136 063 | 182 091 | 202 616 | 20 525 | 11 |
20. | Maa- ja elintarviketalous | 1 890 164 | 1 893 140 | 1 782 742 | -110 398 | -6 |
01. | Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 77 161 | 83 642 | 77 272 | -6 370 | -8 |
20. | Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta (arviomääräraha) | 6 129 | 5 948 | 5 948 | — | 0 |
40. | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) | 323 000 | 332 000 | 330 200 | -1 800 | -1 |
41. | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha) | 517 664 | 516 900 | 518 700 | 1 800 | 0 |
43. | Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v) | 246 200 | 314 190 | 309 696 | -4 494 | -1 |
44. | Luonnonhaittakorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 531 788 | 617 764 | 518 394 | -99 370 | -16 |
46. | EU-rahoitteinen ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 10 910 | 10 910 | 11 030 | 120 | 1 |
47. | Ruokaketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 4 045 | 4 269 | 4 005 | -264 | -6 |
48. | Peltorakenteen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 1 000 | 700 | -300 | -30 |
(49.) | Ravinnekierrätyksen edistäminen biokaasutuotannolla (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
60. | Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha) | 200 | 400 | 400 | — | 0 |
(61.) | Siirto Maatilatalouden kehittämisrahastoon (siirtomääräraha 3 v) | 166 800 | — | — | — | 0 |
62. | Eräät valtionavut (siirtomääräraha 2 v) | 5 767 | 6 117 | 6 397 | 280 | 5 |
(63.) | Siirto eläintautirahastoon (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
40. | Luonnonvaratalous | 254 743 | 230 628 | 223 842 | -6 786 | -3 |
20. | Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 3 v) | 3 200 | 3 300 | 3 100 | -200 | -6 |
21. | Vesivarojen käytön ja hoidon menot (siirtomääräraha 3 v) | 23 948 | 14 259 | 13 991 | -268 | -2 |
22. | Luonnonvara- ja biotalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 31 895 | 32 652 | 22 197 | -10 455 | -32 |
31. | Vesi- ja kalataloushankkeiden tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | 18 566 | 8 636 | 8 636 | — | 0 |
40. | Eräät luonnonvaratalouden korvaukset (arviomääräraha) | 1 603 | 1 745 | 1 874 | 129 | 7 |
41. | Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 5 600 | 5 600 | 4 760 | -840 | -15 |
42. | Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v) | 8 850 | 11 250 | 8 850 | -2 400 | -21 |
(43.) | Valtion rahoitusosuus Ähtärin eläinpuisto Oy:lle jättiläispandojen kuluihin (siirtomääräraha 2 v) | 1 500 | — | — | — | 0 |
44. | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | 50 272 | 55 030 | 57 130 | 2 100 | 4 |
45. | Metsäluonnon hoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 9 527 | 8 027 | 7 527 | -500 | -6 |
46. | Valtionapu Suomen metsäkeskukselle (siirtomääräraha 2 v) | 39 286 | 42 171 | 40 674 | -1 497 | -4 |
47. | Tuki joutoalueiden metsitykseen (siirtomääräraha 3 v) | — | 1 360 | 6 060 | 4 700 | 346 |
50. | Riistatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 16 610 | 13 878 | 13 998 | 120 | 1 |
51. | Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 9 511 | 9 700 | 11 725 | 2 025 | 21 |
53. | Eräät luonnonvaratalouden valtionavut (siirtomääräraha 2 v) | 1 132 | 1 132 | 1 132 | — | 0 |
62. | Elinkeinokalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 33 243 | 21 888 | 22 188 | 300 | 1 |
64. | Metsähallitus | 14 218 | 8 265 | 8 147 | -118 | -1 |
50. | Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) | 14 218 | 8 265 | 8 147 | -118 | -1 |
70. | Maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen | 47 185 | 48 063 | 46 878 | -1 185 | -2 |
01. | Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 45 796 | 45 063 | 43 578 | -1 485 | -3 |
40. | Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v) | 1 389 | 3 000 | 3 300 | 300 | 10 |
Yhteensä | 2 801 192 | 2 749 065 | 2 700 914 | -48 151 | -2 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 4 377 | 4 423 | 4 399 |