Talousarvioesitys 2022
Pääluokka 28
VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Koronaviruksen aiheuttama kriisi on kasvattanut julkisen talouden alijäämiä merkittävästi kaikkialla. Sen taustalla ovat muun muassa viruksen leviämisen vuoksi vaimentunut taloudellinen toimeliaisuus ja kriisiin reagointi. Kriisiin on reagoitu esimerkiksi voimakkailla toimilla ihmisten ja yritysten tukemiseksi, taloustilanteen edellyttämällä merkittävällä finanssipoliittisella elvytyksellä sekä turvaamalla terveydenhuollon ja viranomaisten toimintakyky. Ihmisten vastuullisen toiminnan ja harjoitetun politiikan seurauksena kriisistä syntyneet taloudelliset ja sosiaaliset vauriot ovat Suomessa jääneet huomattavasti aiemmin ennakoitua pienemmiksi, ja bruttokansantuote supistui Suomessa vuonna 2020 huomattavasti kesällä 2020 ennakoitua vähemmän. Kriisin pitkäaikaisia vaikutuksia on kuitenkin vielä vaikea ennakoida ja viruksen leviämiseen liittyvä epävarmuus ja riskit ovat globaalisti yhä suuria.
Suomen julkinen velka kasvoi vuonna 2020 noin 10 prosenttiyksikköä noin 69 prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen. Euromaissa vastaava kasvu oli keskimäärin noin 14 prosenttiyksikköä ja julkinen velka oli keskimäärin noin 98 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Suomen ja muiden maiden velanhoitoa on helpottanut poikkeuksellisen matala korkotaso ja muu harjoitettu voimakas rahapoliittinen elvytys. Muun muassa siksi koronaviruspandemian aiheuttamaan kriisiin on ollut mahdollista reagoida sen edellyttämällä tavalla ml. voimakas finanssipoliittinen elvytys, kuten muissakin maissa on tehty. Suomen suhteellinen asema rahoituksen saatavuuden näkökulmasta ei ole heikentynyt.
Globalisoituneessa ja digitalisoituvassa maailmassa suomalaiseen yhteiskuntaan vaikuttaa neljä keskeistä kehityskulkua, joilla on suoria vaikutuksia valtiovarainministeriön toimialalla:
- — Ilmastonmuutoksen hillintä
- — Väestön ikääntyminen vähentää talouden työpanosta ja lisää julkisia menoja
- — Maailmantalouden muutokset vaikuttavat merkittävästi Suomen talouden kasvuun
- — Yhteiskunnan digitalisoituminen etenee ja sen vaikutus näkyy laajasti kaikilla sektoreilla. Samalla globaali kilpailu voimistuu.
Suomessa ilmastonmuutosta hillitään tavoittelemalla hiilineutraalia ja resurssiviisasta Suomea. Kulutukseen ja päästöihin voidaan vaikuttaa muun muassa verotuksen keinoin.
Väestön ikääntyminen heikentää yhä voimakkaammin huoltosuhdetta ja kasvuedellytyksiä ja lisää julkisia menoja. Suomen ikärakenteen vanhenemiskehitys on vasta alussa, ja kehityksen vaikutus palvelutuotannon kustannuksiin ja talouskasvun hidastumiseen tasaantuu vasta 2030-luvulla. Ikääntyminen ei ole yhtenäistä koko Suomessa. Kaupunkiseudut kasvavat, ja haja-asutusalueilla väestö vähenee.
Euroopan ja euroalueen maiden taloudellinen tilanne on rahoitus- ja velkakriisien jäljiltä edelleen häiriöaltis. Kansainvälinen toimintaympäristö ja turvallisuuspoliittinen tilanne on poikkeuksellisen epävakaa, ja samaan aikaan monilla Euroopan mailla on erittäin heikko kyky kestää uusia talouden sokkeja. Digitaalisen toimintaympäristön uhat monimutkaistuvat.
Kilpailukykyhaasteet eivät poistu. Vaikka perinteinen tavaratuotannon globalisaatio on finanssikriisin jälkeen hidastunut ja ehkä jopa pysähtynyt, digitaalisuuden vaikutukset ulkomaankauppaan ja talouteen yleisemminkin ovat vasta aluillaan. Verkkokauppa kasvaa, ja yhä suurempi osa palveluista välitetään verkossa. Siten rajanveto avoimen ja suljetun sektorin välillä käy yhä vaikeammaksi. Kehityksellä on vaikutuksia niin markkinoiden muotoutumiseen kuin veropohjaan ja valtion tuloihin. Uusien teknologioiden, digitalisaation ja tietovarantojen hyödyntäminen tarjoavat uusia mahdollisuuksia Suomen julkiselle taloudelle.
Koronakriisi lisäsi huomattavasti etätyöskentelyä julkisessa hallinnossa, mikä luo mahdollisuuksia vähentää virkamatkustamista. Etätyö, paikkariippumattomuus ja yhteiskäyttöiset tilat vähentävät julkisen hallinnon tilatarpeita tulevina vuosina. Valtion toimitilaverkkoa uudistetaan muun muassa alueellisen läsnäolon suunnitelmalla, valtion toimitilastrategiassa, kiinteistöstrategiassa sekä valtion palvelu- ja toimitila-verkkohankkeessa.
Valtiovarainministeriö asettaa toimialalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet. Lukuperusteluissa on kuvattu toiminnallisia tavoitteita, joilla edistetään yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
- — Kestävyysvaje pienenee
- — Valtionhallinnon nettorahoitusvarat/BKT-suhde nousee
- — Julkisen talouden nimellinen alijäämä on alle 3 % suhteessa BKT:hen
- — Verovaje on alhainen.
- — Työllisyysaste nousee
- — Tuloerot pienenevät.
- — Suomen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät.
- — Valtionhallinto toimii kansalaislähtöisesti
- — Julkisen hallinnon digitalisaatiokehitys ja hyvä tiedonhallinta tehostavat ja parantavat julkisia palveluita.
Valtiovarainministeriön pääluokan menoista noin 95 % on erilaisia säädös- tai sopimusperusteisia etuuksia, jäsenmaksuja ja tukia, joihin ei liity välittömiä sukupuolivaikutuksia.
Progressiivinen henkilöverotus pienentää nettotulojen eroja sukupuolten välillä. Henkilöverotus (ansio- ja pääomatuloverotus) kokonaisuudessaan tasaa sukupuolten välisiä tuloja verotuksen jälkeen siten, että naisten tulojen osuus miesten tuloista on verotuksen jälkeen keskimäärin 4,6 %-yksikköä korkeampi kuin ennen verotusta.
Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien järjestämiä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Vuosina 2020 ja 2021 voimaan astuneilla tai astuvilla seuraavilla uudistuksilla voidaan arvioida olevan sukupuolten väliseen tasa-arvoon liittyviä vaikutuksia. Lastensuojelulain jälkihuollon laajentaminen koskee suurilta osin poikia, koska hallituksen esityksen mukaan poikien osuus jälkihuollon piirissä olevista on noin 89 %. Oppivelvollisuuden laajentaminen edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa pienentämällä erityisesti vailla toisen asteen tutkintoa jäävien nuorten miesten osuutta. Vanhuspalvelulain muutokset koskevat ympärivuorokautista hoitoa, jonka piirissä naisten osuus on miehiä suurempi, samoin asiaan liittyvä työllisyysvaikutus koskee suurilta osin naisia.
Valtion työskentelytapojen digitalisointi ja mahdollisuus monipaikkaisen työn tekemiseen tukevat esimerkiksi kotoa tehtävää työtä. Joustavat työn tekemisen muodot tukevat etenkin pienten lasten vanhempien työllistymistä vähentämällä tarvetta perhevapaisiin. Tämän arvioidaan vaikuttavan sukupuolten tasa-arvon kehittymiseen myönteisesti.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla otetaan huomioon sukupuolivaikutukset lainsäädännön valmistelussa, henkilöstö- ja työnantajapolitiikassa, hankkeissa, talousarvion valmistelussa ja virastojen tulosohjauksessa. Valtiovarainministeriö edistää hallituksen toimintasuunnitelman mukaisesti sukupuolitietoista budjetointia.
Talousarvioesitykseen sisältyy useita verotulomomentteja, joiden voidaan katsoa edistävän hiilineutraaliuden tavoitetta. Näitä ovat erityisesti energiaverot, ajoneuvovero, autovero, eräiden juomapakkausten valmistevero sekä jätevero. Vaikka niitä voidaan kokonaisuutena pitää hiilineutraaliustavoitteiden mukaisina veroina, niihin voi sisältyä tavoitteen vastaisia yksittäisiä verotusrakenteita.
Progressiivinen henkilöverotus tasaa merkittävästi tuloeroja ja alentaa pienituloisten osuutta väestössä. Verotuksen tärkein tehtävä on turvata hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus, joka mahdollistaa panostukset myös sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden edistämiseen.
Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien järjestämiä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Aluehallintovirastot edistävät perusoikeuksien toteutumista julkisten palveluiden valvonnalla, jolla turvataan osaltaan ihmisten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa digitaalisen yhteiskunnan edellyttämiä palveluita ja tukee kansalaisten yhdenvertaista toimimista digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tekee koulutukseen, sosiaaliturvaan, tulonjakoon, verotukseen ja ympäristöön liittyvää tutkimusta ja tukee siten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen tavoitteiden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista tehokkailla ja hyvin kohdistetuilla politiikkatoimilla.
Valtiovarainministeriön keskeinen tehtävä liittyy kestävän julkisen talouden varmistamiseen, mitä voidaan pitää yhtenä edellytyksenä kestävän kehityksen toteutumiselle.
Valtion palveluiden ja työskentelytapojen digitalisoinnilla vähennetään ihmisten tarvetta matkustaa palveluiden ja työn vuoksi ja vähennetään toimitilatarpeita. Matkustamisen väheneminen ja vähäisemmät toimitilatarpeet pienentävät hiilijalanjälkeä. Lisäksi toiminnan digitalisointi vähentää tarvetta tulostamiselle ja paperin käytölle.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
||
28.10.02 | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— sopimusvaltuus | - | 118,3 | |
28.30.04 | Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha) | ||
— sopimusvaltuus | 20,0 | - | |
28.92 | EU ja kansainväliset järjestöt | ||
— sopimusvaltuus | 4 586,0 | 4 586,0 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2020—2022
v. 2020 tilinpäätös 1000 € |
v. 2021 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2022 esitys 1000 € |
Muutos 2021—2022 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 211 180 | 186 535 | 199 120 | 12 585 | 7 |
01. | Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 34 924 | 33 544 | 33 916 | 372 | 1 |
20. | Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen ja hallinnonalan omistajaohjaus (siirtomääräraha 2 v) | 845 | 345 | 345 | — | 0 |
21. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 3 306 | 3 306 | 3 306 | — | 0 |
25. | Metallirahamenot (arviomääräraha) | 1 403 | 890 | 4 400 | 3 510 | 394 |
29. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 146 332 | 134 000 | 153 773 | 19 773 | 15 |
(40.) | Valtionavustus rajanylityspaikkojen terveysturvallisuuden ylläpidosta aiheutuviin kustannuksiin Finavia Oyj:lle (siirtomääräraha 2 v) | — | 3 000 | — | -3 000 | -100 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | — | 0 |
69. | Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle (siirtomääräraha 3 v) | 23 370 | 10 450 | 2 380 | -8 070 | -77 |
(88.) | Suomen Kaasuverkko Oy:n pääomittaminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
10. | Verotus ja tulli | 675 043 | 662 690 | 647 915 | -14 775 | -2 |
01. | Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 426 600 | 432 688 | 409 004 | -23 684 | -5 |
02. | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 171 856 | 186 252 | 187 081 | 829 | 0 |
03. | Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 12 245 | 17 750 | 23 630 | 5 880 | 33 |
63. | Takaisin maksetut verot (arviomääräraha) | 36 049 | 3 000 | 2 000 | -1 000 | -33 |
95. | Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) | 18 656 | 15 000 | 18 200 | 3 200 | 21 |
97. | Autoveron vientipalautus (arviomääräraha) | 9 637 | 8 000 | 8 000 | — | 0 |
20. | Palvelut valtioyhteisölle | 54 372 | 53 044 | 58 091 | 5 047 | 10 |
01. | Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 34 454 | 28 444 | 33 491 | 5 047 | 18 |
02. | Keskitettyjen valuuttatilien kurssierot (arviomääräraha) | 996 | 600 | 600 | — | 0 |
03. | Huoltovarmuuspankin palvelumaksu (arviomääräraha) | — | 1 500 | 1 500 | — | 0 |
07. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 1 430 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
09. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 991 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
10. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen investointimenot (siirtomääräraha 2 v) | 15 000 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
11. | Verkkomaksaminen (siirtomääräraha 2 v) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
88. | Senaatti-konsernin liikelaitokset | 0 | 0 | — | — | 0 |
30. | Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto | 115 928 | 112 776 | 118 425 | 5 649 | 5 |
01. | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 48 738 | 50 932 | 51 517 | 585 | 1 |
02. | Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 784 | 3 850 | 3 853 | 3 | 0 |
03. | Digi- ja väestötietoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 56 206 | 50 994 | 55 055 | 4 061 | 8 |
04. | Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha) | 7 200 | 7 000 | 8 000 | 1 000 | 14 |
40. | Valtion alue- ja paikallishallinto | 59 807 | 64 772 | 60 600 | -4 172 | -6 |
01. | Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 59 585 | 64 552 | 60 282 | -4 270 | -7 |
03. | Palvelurakenteiden ja valtion hallintorakenteiden kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 222 | 220 | 318 | 98 | 45 |
50. | Eläkkeet ja korvaukset | 5 142 297 | 5 206 483 | 5 325 192 | 118 709 | 2 |
15. | Eläkkeet (arviomääräraha) | 4 836 825 | 4 869 142 | 4 971 969 | 102 827 | 2 |
16. | Ylimääräiset eläkkeet ja muut eläkemenot (arviomääräraha) | 1 487 | 3 925 | 3 379 | -546 | -14 |
50. | Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) | 35 078 | 37 540 | 38 740 | 1 200 | 3 |
63. | Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) | 250 513 | 275 546 | 289 386 | 13 840 | 5 |
95. | Muiden eläkelaitosten valtion puolesta maksamien eläkemenojen ja valtiolle maksamien ennakoiden korkomenot (arviomääräraha) | 18 393 | 20 330 | 21 718 | 1 388 | 7 |
60. | Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot | 13 670 | 21 400 | 18 440 | -2 960 | -14 |
02. | Erikseen budjetoidut henkilöstömenot (arviomääräraha) | 4 | 2 500 | 2 500 | — | 0 |
10. | Työturvallisuuden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 850 | 900 | 940 | 40 | 4 |
12. | Osaamisen kehittäminen (arviomääräraha) | 12 816 | 18 000 | 15 000 | -3 000 | -17 |
70. | Valtionhallinnon kehittäminen | 81 375 | 59 342 | 252 932 | 193 590 | 326 |
01. | Julkisen hallinnon ICT:n ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 40 200 | 8 700 | 14 700 | 6 000 | 69 |
02. | Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | 10 500 | 8 600 | 11 600 | 3 000 | 35 |
05. | Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus (siirtomääräraha 3 v) | — | 1 900 | 175 300 | 173 400 | 9126 |
20. | Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 10 172 | 27 662 | 42 540 | 14 878 | 54 |
(21.) | Kansallisen tulorekisterin toteutus (siirtomääräraha 3 v) | 1 000 | — | — | — | 0 |
(22.) | Hallinnon palveluiden digitalisoinnin tuki (siirtomääräraha 3 v) | 5 783 | — | — | — | 0 |
23. | Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanke (siirtomääräraha 3 v) | 5 620 | 4 380 | 692 | -3 688 | -84 |
40. | Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v) | 8 100 | 8 100 | 8 100 | — | 0 |
80. | Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | 244 089 | 295 388 | 293 572 | -1 816 | -1 |
30. | Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) | 219 781 | 190 288 | 196 772 | 6 484 | 3 |
31. | Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | 7 293 | 12 000 | 12 000 | — | 0 |
(32.) | Erityinen avustus Ahvenanmaan maakunnalle (siirtomääräraha 3 v) | 5 000 | — | — | — | 0 |
(33.) | Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | 12 015 | 10 000 | — | -10 000 | -100 |
34. | Ahvenanmaan verotasoitus (arviomääräraha) | — | 83 100 | 84 800 | 1 700 | 2 |
89. | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän rahoitus | — | 14 973 | 47 146 | 32 173 | 215 |
30. | Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sekä Helsingin kaupungin eräiden tehtävien rahoitus (siirtomääräraha 3 v) | — | 14 973 | 47 146 | 32 173 | 215 |
90. | Kuntien tukeminen | 11 444 985 | 10 078 060 | 10 593 196 | 515 136 | 5 |
(20.) | Julkisen sektorin yhteisen tietohallinnon ja tiedon hallinnan kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 000 | — | — | — | 0 |
30. | Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha) | 8 649 950 | 7 697 660 | 7 948 796 | 251 136 | 3 |
31. | Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha) | 34 | 10 400 | 20 400 | 10 000 | 96 |
32. | Valtionavustus kuntien kannustinjärjestelmiin (siirtomääräraha 3 v) | 10 000 | 10 000 | 10 000 | — | 0 |
(34.) | Valtionavustus sairaanhoitopiireille koronaviruspandemiasta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 400 000 | — | — | — | 0 |
35. | Valtion korvaus kunnille veroperustemuutoksista aiheutuvista verotulojen menetyksistä (kiinteä määräraha) | 2 383 000 | 2 360 000 | 2 614 000 | 254 000 | 11 |
91. | Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen | 261 437 | 260 000 | 106 000 | -154 000 | -59 |
41. | Energiaverotuki (arviomääräraha) | 261 437 | 260 000 | 106 000 | -154 000 | -59 |
92. | EU ja kansainväliset järjestöt | 2 130 256 | 2 460 700 | 2 664 295 | 203 595 | 8 |
03. | Rahoitusvakausviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 633 | 3 397 | 3 388 | -9 | 0 |
20. | Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) | 3 000 | 2 500 | 1 800 | -700 | -28 |
40. | Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) | 12 599 | 12 950 | 13 237 | 287 | 2 |
(60.) | Siirto rahoitusvakausrahastoon (siirtomääräraha 3 v) | — | 9 174 | — | -9 174 | -100 |
67. | Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) | 0 | 170 | 170 | — | 0 |
68. | Suomen osuus Kansainvälisen jälleenrakennus- ja kehityspankin sekä Kansainvälisen rahoitusyhtiön peruspääoman korottamisesta (arviomääräraha) | 12 969 | 14 509 | 13 200 | -1 309 | -9 |
69. | Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) | 2 087 000 | 2 417 000 | 2 605 000 | 188 000 | 8 |
(87.) | Suomen osuus Aasian infrastruktuuri-investointipankin peruspääomasta (arviomääräraha) | 11 056 | — | — | — | 0 |
95. | Valtion takaus- ja takuusuoritukset (arviomääräraha) | — | 1 000 | 27 500 | 26 500 | 2650 |
(99.) | Elpymis- ja palautumistukivälineen menot | — | — | — | — | 0 |
99. | Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot | 78 758 | 21 000 | 27 300 | 6 300 | 30 |
95. | Satunnaiset säädösperusteiset menot (arviomääräraha) | 14 804 | 300 | 300 | — | 0 |
96. | Ennakoimattomat menot (siirtomääräraha 3 v) | 12 000 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
97. | Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) | 147 | 300 | 300 | — | 0 |
98. | Kassasijoitusten riskienhallinta (arviomääräraha) | 51 807 | 18 400 | 24 700 | 6 300 | 34 |
(99.) | Kehysvaraukset | — | — | — | — | 0 |
Yhteensä | 20 513 196 | 19 497 163 | 20 412 224 | 915 061 | 5 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 12 571 | 12 347 | 12 454 |