Talousarvioesitys 2022
30. Pelastustoimi ja hätäkeskustoiminta
Selvitysosa:Pelastustoimen tehtävänä on parantaa ihmisten turvallisuutta ja vähentää onnettomuuksia. Tavoitteena on, että onnettomuuden uhatessa tai tapahduttua ihmiset pelastetaan, tärkeät toiminnot turvataan ja onnettomuuden seurauksia rajoitetaan tehokkaasti niin, että ihmisille, omaisuudelle ja ympäristölle aiheutuvat haitat jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Pelastustoimi voi myös tuottaa terveydenhuollon kanssa sovittuja ensivaste- ja ensihoitopalveluja. Pelastustoimi parantaa yhteiskunnan turvallisuutta onnettomuuksien ennaltaehkäisyn, pelastustoiminnan ja siviilivalmiuden avulla. Pelastustoimella on valmius kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen ja pelastustoimi osallistuu aktiivisesti alan kansainväliseen yhteistyöhön.
- — Pelastustoimen ohjauksen seurauksena pelastuslaitokset vahvistavat onnettomuuksia ennalta ehkäiseviä toimia ja onnettomuuksien sekä vahinkojen määrä vähenee.
- — Uudelleen organisoitu pelastustoimi lisää suomalaisen yhteiskunnan turvallisuutta.
- — Pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan toimintaedellytysten turvaaminen varmistaa laadukkaat palvelut ja niiden saatavuuden valtakunnallisesti yhdenmukaisina.
- — Sisäministeriön vuorovaikutus ja yhteistyö tukee ohjattavien virastojen tulostavoitteiden saavuttamista sekä yhteistyö toimialan viranomaisten kanssa on säännönmukaista ja toimivaa.
- — Pelastustoimen varautumisen ja väestönsuojelun järjestelyt vastaavat riskiarvioissa tunnistettuihin riskeihin.
- — Kansallisen ja kansainvälisen siviilivalmiuden yhteistyö ja -toiminta edistää Suomen kykyä selviytyä kriiseistä ja antaa ja vastaanottaa kansainvälistä apua.
- — Alueelliset varautumisen ja valmiuden vahvistetut ja yhteensovitetut järjestelyt vastaavat kansallisesti ja alueellisesti merkittäviä riskejä.
- — Suomi hyödyntää täysimääräisesti unionin pelastuspalvelumekanismin uuden rescEU-poolin mahdollisuuksia ja EU-rahoitusta kansallisen valmiuden ja suorituskykyjen kehittämisessä.
Pelastusopistolle asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Pelastusopiston koulutus ja TKI-toiminta on laadukasta ja vastaa tarvetta
- — Pelastustoimen koulutusjärjestelmä vastaa turvallisuusympäristön haasteisiin.
Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät alueen pelastustoimet. Valtion talousarviosta rahoitetaan sisäministeriön pelastustoimen valtakunnallinen johtaminen, ohjaus ja kehittäminen sekä Pelastusopiston toiminta. Pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat.
Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen on osa pelastustoimen strategiaa. Pelastustoimen palveluiden taso ja laatu pyritään turvaamaan yhdenmukaisena kaikilla alueilla. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustavoitteen toimeenpanoa edistetään Pelastusalan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toimintaohjelman kautta.
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on hätäkeskuspalvelujen tuottaminen sekä hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen liittyvä pelastustoimen, poliisitoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen viranomaisten toiminnan tukeminen. Hätäkeskuslaitoksen tuottamat palvelut ovat ensimmäinen lenkki auttamisen ketjussa. Hätäkeskuspalvelujen vaikutus kohdistuu suoraan väestöön sekä osaltaan pelastustoimen, poliisitoimen että sosiaali- ja terveystoimen palvelutasoon.
Hätäkeskuslaitokselle asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Hätäkeskukset vastaavat nopeasti ja välittävät avuntarpeeseen tarkoituksenmukaisen avun viivytyksettä
- — Kansalaiset kokevat, että Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja palvelut ovat luotettavia ja lisäävät turvallisuuden tunnetta
- — Hätäkeskustoiminta on varmistettu kaikissa oloissa ja tilannekuva on yhteiskäytössä
- — Hätäkeskuspalvelut tuotetaan yhdenvertaisesti koko maassa.
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 670 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
2) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
3) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
4) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin
5) ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamiseen Air Navigation Services Finland Oy:lle
6) Pelastusopistosta annetun lain (607/2006) 36 §:n 2 momentissa mainittujen suoritteiden kustannusten kattamiseen.
Momentille saa nettobudjetoida myös siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Pelastustoimen valtakunnallista ohjausta ja johtamista kehitetään osana sosiaali- ja terveyspalveluiden ja pelastustoimen uudistusta tavoitteena tehokas ja laadukas pelastustoimi ja pelastustoimen järjestelmä. Pelastustoimi valmistautuu pelastustoimen järjestämisvastuun siirtymiseen hyvinvointialueille.
Toimintamenojen kohdentuminen (%)
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilöstömenot | 42 | 40 | 32 |
Toimitilamenot | 17 | 16 | 16 |
ICT-menot | 9 | 15 | 27 |
Muut menot | 32 | 29 | 25 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
---|
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja tehokkaasti onnettomuustilanteissa. Pelastustoimi on siviilivalmiuden vahva yhteensovittaja ja luotettu yhteistyökumppani.
Pelastustoimella on jatkuvaan analyysiin pohjautuva kokonaiskuva yhteiskunnan riskeistä ja haavoittuvuuksista.
Pelastustoimi selvittää pelastustoimen ja siviilivalmiuden järjestelmän ja suorituskyvyn nykytilaa sekä kykyä vastata toimintaympäristön ja asiakkaiden muuttuneisiin ja tai muuttuviin tarpeisiin.
Pelastustoimi ja varautuminen
Tavoite | 2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika (mediaani) (m:ss), enintään | 7:41 | 7:48 | 7:45 |
Luottamus pelastustoimeen, % väestöstä, vähintään1) | 99 | - | - |
1) Lähde: TNS Gallup-tutkimus 2020. Toteutetaan joka kolmas vuosi.
Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ja muiden onnettomuuksien ehkäisy. Pelastustoimi vahvistaa onnettomuuksia ennalta ehkäiseviä toimia ja kehittää onnettomuuksien ehkäisyyn liittyvää arviointia. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia ehkäistään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia.
Onnettomuuksien ehkäisy
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Hätäkeskukseen liitettyjen paloilmoittimien tarkastustehtävien määrä (kpl), enintään | 15 700 | 15 000 | 15 000 |
Valvontatehtävät (suunnitellut/toteutuneet) (%), vähintään1) | 83 | 100 | 100 |
Omaisuusvahingot (milj. euroa) | 143 | 120 | 120 |
1) Kattaa valvontasuunnitelman mukaisen määräaikaisen valvonnan.
Siviilivalmiuden ja alueellisen varautumisen tavoitteena on, että alueella toimivilla viranomaisilla ja muilla julkishallinnon toimijoilla, järjestöillä ja elinkeinoelämällä on yhteinen ymmärrys alueen riskeistä ja jaettu käsitys eri toimijoiden rooleista ja tehtävistä sekä kyvystä toimia häiriötilanteissa.
Pelastusopiston tehtävänä on antaa pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan ammatillista peruskoulutusta, pelastustoimen päällystön ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta, pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan täydennyskoulutusta sekä normaaliolojen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumiseen valmentavaa koulutusta. Pelastusopisto vastaa sopimushenkilöstön koulutusjärjestelmästä sekä sopimushenkilöstön päällystön ja vastaavan kouluttajan koulutuksesta. Lisäksi Pelastusopiston tehtävänä on kansainvälisen pelastustoiminnan asiantuntijoiden kouluttaminen, rekrytointi, lähettäminen ja muodostelmien logistiikka kansainvälisten sitoumusten mukaisesti.
Pelastusopiston koulutusjärjestelmä luo pohjan pelastustoimen ja hätäkeskusten henkilöstön osaamiselle ja valmiudet pelastusalan kansainvälisiin avunantotehtäviin. Tutkintoon johtavan koulutuksen opetussuunnitelmat luodaan ammattien kehitysnäkymien pohjalta niin, että ne muodostavat ammatillisesti etenevän jatkumon, jossa huomioidaan myös täydennyskoulutustarpeet.
Pelastusopisto huolehtii osaltaan pelastustoimen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta, tutkimustoiminnan koordinoinnista sekä tarvittaessa muistakin Pelastusopiston toimialaan soveltuvista tehtävistä.
Pelastusopiston tutkimus- ja kehittämistoiminta tuottaa tutkittua tietoa, esimerkiksi analyysejä ja tilastokatsauksia, pelastustoimen ja sisäisen turvallisuuden kehittämisen tueksi.
Koulutus- ja tutkimustoiminta
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Tuotokset | |||
Pelastajatutkintojen määrä, kpl, vähintään | 121 | 117 | 138 |
Hätäkeskuspäivystäjätutkintojen määrä, kpl, vähintään | 39 | 44 | 72 |
Alipäällystötutkintojen määrä, kpl, vähintään | 20 | 40 | 20 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 45 | 30 | 30 |
Kansainvälisen pelastustoiminnan valtakunnallisen koulutuksen saaneet henkilöt, lkm | 247 | 240 | 240 |
Valtakunnallisiin kv-harjoituksiin osallistuneet henkilöt, lkm | - | 40 | 30 |
Varautumiskoulutukseen osallistuneet henkilöt, lkm, vähintään | 1 559 | 2 470 | 2 000 |
Pelastuslain 67 §:n mukaisen koulutuksen (väestönsuojelun johdon ja muun erityishenkilöstön koulutus) koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 78 | 160 | 120 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet | 126 | 128 | 128 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 11 480 | 12 000 | 13 000 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet1) | 754 | 777 | 803 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 26 102 | 28 000 | 28 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,28 | 3,08 | 3,08 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 7,97 | 5 | 5 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön määrä | 129 | 129 | 129 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,52 | 3,5 | 3,52 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 7,5 | 7 | 6,8 |
1) htv sisältää koulutuksen ja tukipalvelut
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Koulutuksen varsinaiset toimintamenot | 15 280 | 15 711 | 15 085 |
Muut pelastustoimen toimintamenot | 1 195 | 1 068 | 4 835 |
Kansainvälinen pelastustoiminta | 703 | 750 | 750 |
Pelastustoimen lähialueyhteistyö | 72 | - | - |
Pelastustoimen koronavirusvarautuminen | 510 | - | - |
Yhteensä | 17 760 | 17 529 | 20 670 |
---|
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 19 454 | 20 479 | 23 270 |
Bruttotulot | 1 694 | 2 950 | 2 600 |
Nettomenot | 17 760 | 17 529 | 20 670 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 297 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 185 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
DigiFinland Oy:n pääoman palautus sisäministeriölle | 3 000 |
Pelastus- ja kriisivalmiusasioiden erityisasiantuntija (siirto momentilta 24.01.01) | 149 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -28 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -27 |
Palkkausten tarkistukset | 47 |
Yhteensä | 3 141 |
2022 talousarvio | 20 670 000 |
2021 III lisätalousarvio | 928 000 |
2021 talousarvio | 17 529 000 |
2020 tilinpäätös | 19 648 000 |
02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 64 860 000 euroa.
Selvitysosa:Hätäkeskuslaitos varautuu hätäkeskusjärjestelmän jatkokehittämiseen vuosina 2022—2024.
Toimintamenojen kohdentuminen (%)
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilöstömenot | 60 | 57 | 58 |
Toimitilamenot | 7 | 6 | 6 |
ICT-menot | 27 | 22 | 29 |
Muut menot | 6 | 15 | 7 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
---|
Tuloksellisuustavoitteet
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Hätäkeskus vastaa hätäpuheluun nopeasti | |||
Hätäpuheluun vastataan 10 sekunnissa (%:ssa hätäpuheluista) | 91 | 90 | 90 |
Hätänumeroon soittaneet ovat tyytyväisiä hätäkeskuslaitoksen palveluihin | |||
Hätänumeroon soittaneiden tyytyväisyys hätäkeskusten tuottamiin palveluihin (asteikolla 1—5), vähintään1) | - | 4,5 | 4,5 |
Hätäkeskustietojärjestelmän toimintavarmuus | |||
Hätäkeskustietojärjestelmän toimintavarmuus, käyttöaste (%) | 100 | 100 | 100 |
1) Kysely toteutetaan syksyllä 2021.
Hätäkeskuslaitos
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Tuotokset | |||
Hätäilmoitusten määrä, kpl, josta | 2 787 190 | 2 800 000 | 2 800 000 |
— vastatut hätäpuhelut, kpl | 2 764 290 | 2 700 000 | 2 700 000 |
— välitettyjen tehtävien määrä, kpl | 1 445 690 | 1 500 000 | 1 500 000 |
Panokset | |||
Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa | 60 180 | 63 048 | 68 860 |
Henkilötyövuodet | 585 | 610 | 630 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Hätäilmoitusten määrä/päivystyshenkilöstö | 6 320 | 6 400 | 6 400 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/asukas, enintään | 10,8 | 11,0 | 12,0 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/hätäilmoitus, enintään | 21,5 | 21,5 | 22,5 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5)1) | - | 3,4 | 3,4 |
Henkiset voimavarat | |||
Henkilöstön määrä | 596 | 620 | 630 |
Päivystyshenkilöstön määrä (päivystäjät ja vuoromestarit) | 466 | 490 | 510 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5)2) | - | 3,25 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 16,6 | 15,0 | 15,0 |
1) Kysely toteutetaan syksyllä 2021.
2) Kysely toteutetaan joka toinen vuosi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 60 180 | 63 048 | 68 860 |
Bruttotulot | 3 325 | 3 000 | 4 000 |
Nettomenot | 56 855 | 60 048 | 64 860 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 995 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 755 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Erican kehittäminen | 1 700 |
Erican ylläpitomenot | 2 500 |
Hätäkeskuspäivystäjäresurssien turvaaminen (HO 2019) | 500 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -135 |
Palkkausten tarkistukset | 247 |
Yhteensä | 4 812 |
2022 talousarvio | 64 860 000 |
2021 talousarvio | 60 048 000 |
2020 tilinpäätös | 59 615 000 |
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 1 966 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (379/2011) 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen
2) pelastustoimintaan kuuluvissa tehtävissä avustamiseen sekä asiantuntija-, muodostelma- ja materiaaliavun antamisesta, vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin ihmisen tai luonnon aiheuttamissa katastrofitilanteissa, unionin pelastuspalvelumekanismissa (1313/2013/EU) tarkoitetuissa toimissa, Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyössä sekä Suomen kahden- ja monenvälisten pelastuspalvelun yhteistoimintasopimusten perusteella, mihin luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin, YK:n sekä NATO:n euroatlanttisen kumppanuusneuvoston pelastuspalvelun ja siviilivalmiuden asiantuntijatehtäviin niistä aiheutuvine palkkaus- ja toimintakustannuksineen. Määrärahaa saa käyttää enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkauksiin
3) pelastuslain 31 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta ja sen valmiuden ylläpidosta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin | 266 000 |
Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen | 1 100 000 |
Metsäpalojen tähystystoiminta | 600 000 |
Yhteensä | 1 966 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -1 034 |
Yhteensä | -1 034 |
2022 talousarvio | 1 966 000 |
2021 talousarvio | 3 000 000 |
2020 tilinpäätös | 2 548 343 |