Talousarvioesitys 2022
Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta, estää ennalta, paljastaa ja selvittää rikoksia sekä saattaa ne syyteharkintaan. Poliisi toimii turvallisuuden ylläpitämiseksi yhteistyössä muiden viranomaisten sekä yhteisöjen ja asukkaiden kanssa ja huolehtii tehtäviinsä kuuluvasta kansainvälisestä yhteistyöstä.
Poliisihallitukselle asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Poliisi varmistaa laadukkaat poliisipalvelut valtakunnallisesti yhdenvertaisina kohdentamalla voimavarat toimintaympäristöä ja tehtäviä vastaavasti.
- — Poliisi lisää turvallisuuden tunnetta ja kansalaisten luottamusta tuottamalla kiireelliset hälytyspalvelut luotettavasti ja vahvistamalla poliisin toiminnassa rikosten ennalta estämistä.
- — Poliisin suorituskyky, turvallisuusviestintä sekä ennakoiva ja ajantasainen tilannekuva vastaavat toimintaympäristön vaatimuksia.
- — Henkeen ja terveyteen kohdistuneet rikokset, seksuaali- ja yhteiskunnalle haitallisimmat rikokset sekä niiden haitat vähenevät.
- — Poliisi varmistaa ja edistää henkilöstön ja asiakkaiden yhdenvertaista ja tasa-arvoista kohtelua kaikissa tilanteissa perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. Keskeisenä painopisteenä on erityisen haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten tarpeiden huomioiminen toiminnassa.
- — Hyvinvoivan henkilöstön osaaminen vastaa muuttuvan toimintaympäristön (mm. digitaalisuus) ja konsernistrategian toimeenpanon edellyttämiä vaatimuksia.
Keskeiset toimintaympäristömuutokset liittyvät kotimaiseen ja kansainväliseen turvallisuustilanteeseen sekä vuonna 2020 alkaneeseen koronapandemiaan ja sen vaikutuksiin maailmanlaajuisesti, yhteiskunnallisesti ja poliisin toimialaan liittyen. Koronapandemia on vaikuttanut heikentävästi erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien väestöryhmien sekä nuorten ja lasten asemaan. Pandemian heijastevaikutuksilla on vaikutuksia myös turvallisuuteen. Henkirikosten ja niiden yritysten määrä lisääntyi lähes 15 % ja kotihälytysten määrä kasvoi 26 % vuonna 2020. Samaan aikaan toimintaympäristössä vaikuttavat edelleen aiemmat trendit: digitalisaation ja ICT:n sekä teknologian nopea kehittyminen.
Verkossa tapahtuva ja verkkoa hyödyntävä rikollisuus sekä kyberrikollisuus lisääntyvät ja kehittyvät nopeasti. Erilaiset tietomurrot ja tietosuojaloukkaukset voivat taloudellisten vaikutusten lisäksi aiheuttaa myös pitkäaikaista ja syvää inhimillistä kärsimystä. Arkaluonteisten tietojen vuotamisella voi olla laajoja seurauksia rikollisuuden eri muodoissa vielä vuosien päästä. Lisäksi globaalin turvallisuusympäristön muutokset voivat olla nopeita. Tämä edellyttää varautumista, ennakointia ja riittävän suorituskyvyn varmistamista. Järjestäytynyt rikollisuus ja rikollisuuden kansainvälistyminen heijastelevat poliisin toimialaan edelleen moninaisesti. Toimintaa priorisoidaan taloudellisten resurssien puitteissa.
Suojelupoliisin tehtävänä on sisäministeriön ohjauksen mukaisesti hankkia tietoa kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi sekä havaita, estää ja paljastaa sellaisia toimintoja, hankkeita ja rikoksia, jotka voivat uhata valtio- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtakunnan sisäistä tai ulkoista turvallisuutta. Sen tulee myös ylläpitää ja kehittää yleistä valmiutta yhteiskunnan turvallisuutta uhkaavan toiminnan havaitsemiseksi ja estämiseksi.
Suojelupoliisille asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Siviilitiedustelu on järjestetty tehokkaasti.
- — Kansallisen turvallisuuden uhat paljastetaan ja ennakoivan tiedustelutiedon merkitys päätöksenteon tukena kasvaa.
- — Suorituskyky vastaa siviilitiedustelun tehtäviä ja turvallisuusympäristön vaatimuksia.
- — Suojelupoliisin viestintä on vaikuttavaa ja luottamusta lisäävää sekä lisää kansalaisten, muiden viranomaisten ja päättäjien tietoisuutta kansallisen turvallisuuden teemoista.
- — Toimitaan aktiivisesti kestävän kehityksen sitoumuksen tavoitteiden saavuttamiseksi panemalla toimeen hiilijalanjälkeä pienentäviä ja muita ilmastonmuutoksen torjuntaa tukevia toimia.
- — Varmistetaan ja edistetään sekä henkilöstön että asiakkaiden yhdenvertaista ja tasa-arvoista kohtelua kaikissa tilanteissa perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittaen.
- — Henkilöstön osaaminen vastaa muuttuvan toimintaympäristön (mm. digitaalisuus) ja konsernistrategian toimeenpanon edellyttämiä vaatimuksia.
Suojelupoliisin toiminnalliset tulostavoitteet
Tunnusluku/mittari | 2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
Rikoslakirikosten määrä, enintään | 537 808 | 471 188 | 450 000 |
Katuturvallisuusindeksin arvo, vähintään (1999=100)1) | 99,7 | 97,5 | 97,5 |
Liikenneturvallisuusindeksin arvo, vähintään (1999=100)2) | 251,9 | 255,0 | 260,0 |
Häiriöindeksin arvo, enintään3) | 97,8 | 97,5 | 97,5 |
Kansalaisten luottamus poliisin toimintaan, keskiarvo, vähintään asteikolla 1—44) | 3,39 | - | 3,40 |
Kansalaisten kokema turvallisuuden tunne, keskiarvo, vähintään asteikolla 1—45) | 3,03 | - | 3,05 |
Kansalaisten luottamus Suojelupoliisiin, %6) | 91 | 83 | 83 |
Suojelupoliisin toiminnan onnistuminen, %7) | 86 | 80 | 80 |
1) Katuturvallisuusindeksissä painotetaan poliisille ilmoitettujen ryöstöjen, pahoinpitelyjen, vahingontekojen sekä ratti- ja liikennejuopumuksien lukumäärät ja lasketaan yhteen. Saatu summaluku suhteutetaan alueen asukaslukuun. Mitä suurempi indeksiluku, sitä parempi tilanne on verrattuna valtakunnalliseen keskiarvoon vuodelta 1999.
2) Liikenneturvallisuusindeksi on rekisteröityjen autojen ja moottoripyörien määrä jaettuna liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden painotetulla lukuarvolla.
3) Häiriöindeksissä painotetaan tiettyjen poliisille ilmoitettujen henkeen ja terveyteen sekä omaisuuteen kohdistuneiden rikosten ja tehtävien lukumäärät, jotka lasketaan yhteen. Näitä tiettyjä rikoksia ja tehtäviä on n. 40, summa suhteutetaan alueen asukaslukuun. Mitä korkeampi arvo on, sitä enemmän häiriöitä suhteutettuna asukaslukuun. Valtakunnallinen arvo 2014 = 100.
4) Kansalaisten luottamusta poliisin toimintaan mitataan Poliisibarometri-tutkimuksen kysymyksellä "Missä määrin luotatte seuraavien viranomaisten toimintaan...?", 1 = erittäin vähän, 2 = melko vähän, 3 = melko paljon, 4 = erittäin paljon. Lähde: Poliisibarometri. Joka toinen vuosi tehtävä kansalaishaastattelu.
5) Kansalaisten turvallisuuden tunnetta mitataan Poliisibarometri-tutkimuksen kysymyksellä "Kuinka vakavana ongelmana pidätte rikollisuutta lähiympäristössä?", 1 = erittäin vakava, 2 = melko vakava, 3 = ei kovin vakava, 4 = ei lainkaan vakava. Lähde: Poliisibarometri
6) Lähde: Kantar TNS Oy
7) Lähde: Kantar TNS Oy
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 794 419 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle
2) säädettyjen korvausten maksamiseen teleyrityksille.
Selvitysosa:Poliisin tuloksellisella sekä perus- ja ihmisoikeusmyönteisellä toiminnalla vaikutetaan osaltaan siihen, että Suomi on maailman turvallisin maa. Poliisi tuottaa turvallisuuden tunnetta suorittamalla lakisääteiset tehtävänsä luotettavasti ja tehokkaasti, laadukkaasti ja oikea-aikaisesti, olemalla ihmisten arjessa näkyvä ja tavoitettavissa sekä säilyttämällä kansalaisten luottamus korkealla. Toimintavalmius ja varautumisen taso on hyvä. Tavoitteena on, että uhkaavat ilmiöt tunnistetaan ja ne kyetään paljastamaan ja estämään. Mahdollisimman moni rikos ehkäistään juurisyyt tunnistamalla. Laitonta maahantuloa ja maassaoloa torjutaan. Poliisin liikenneturvallisuustyöllä vaikutetaan osaltaan liikennekuolemien vähentämiseen.
Poliisin toiminnassa painotetaan toimintavalmiutta erityisesti kiireellisissä hälytystehtävissä ja ennalta estävyyttä sekä suunnataan tehokasta rikostorjuntaa erityisesti yksilön ja yhteiskunnan kannalta haitallisimpiin rikoksiin, mukaan lukien liikennerikoksiin. Yhteiskuntarauhan säilyttämiseksi pyritään torjumaan sellaiset hankkeet ja rikokset, jotka voivat vaarantaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtakunnan sisäistä tai ulkoista turvallisuutta yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Poliisi huolehtii kansainvälisen poliisiyhteistyön kehittämisestä ja ylläpitämisestä osallistumalla sitä varten perustettujen kahden- ja monenvälisten rakenteiden työhön.
Poliisin näkyvyyttä ja palvelujen esteetöntä saatavuutta lisätään resurssien mahdollistamassa laajuudessa digitalisaatiolla ja teknisillä ratkaisuilla. Samalla pyritään varmistamaan, että poliisi pystyy vastaamaan kiireellisen avun tarpeeseen.
Toimintamenojen kohdentuminen (%)
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilöstömenot | 69 | 68 | 71 |
Toimitilamenot | 9 | 9 | 10 |
ICT-menot | 10 | 10 | 10 |
Muut menot | 12 | 13 | 9 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
---|
Kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus ja toimintavalmiusaika säilytetään hyvällä tasolla. Poliisin näkyvyyttä ylläpidetään harvaan asutuilla ja alhaisemman palvelutason alueilla resurssien puitteissa. Poliisin toiminnassa painotetaan ennalta estävää toimintaa. Liikenneturvallisuustyössä toimeenpannaan poliisin liikennevalvonnan ja -turvallisuuden ohjelmaa 2021—2030 kohdentamalla valvontaa ohjelmassa määriteltyihin keskeisiin vaikuttavuuskohteisiin.
Laittoman maahantulon tilanne säilytetään Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. SIS 3 -asetusuudistuksen täytäntöönpano parantaa tiedonvaihtoa.
Valvonta
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (ABC-tehtävät/htv) | 1 012 | 963 | 929 |
Liikennevalvonnan tuottavuus, ilman automaattivalvontaa, liikennerikokset/htv1) | 298 | 309 | 300 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 1 141 | 1 142 | 1 152 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 129 236 | 135 000 | 130 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/ABC-tehtävät), euroa | 127 | 127 | 121 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lähisuhdeväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 2,84 | - | 2,90 |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 3,06 | - | 3,10 |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 2,90 | - | 2,90 |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 483,5 | 515,5 | 492,0 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, htv | 53,9 | 59,3 | 52,0 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 191 786 | 150 000 | 250 000 |
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tapaukset enintään, kpl | 6 067 | 4 039 | 5 020 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet enintään, kpl | 3 584 | 3 400 | 3 400 |
Rattijuopumusrikosten määrä enintään, kpl | 20 928 | 20 561 | 21 500 |
Suoritteet | |||
---|---|---|---|
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 017 572 | 1 100 273 | 1 070 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 40,5 | 40,6 | 40,7 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 8,9 | 7,2 | 8,9 |
1) Liikennevalvonnan tuottavuus, ilman automaattivalvontaa lasketaan seuraavasti: Liikennesuoritteet = ilmoitettujen rikosten määrä, huomioitavat rikosnimikkeet: liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, rattijuopumus, törkeä rattijuopumus, ilmaliikennejuopumus, junaliikennejuopumus, vesiliikennejuopumus, kulkuneuvon luovuttaminen juopuneelle, liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla, kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, liikennepako tieliikenteessä. Tutkiva yksikkö = poliisi (pois lukien LVS- ja LITUKE-tutkintaryhmät sekä Ahvenanmaa). HTV = liikennevalvonnan toteutuneet tunnit/1640 (pois lukien automaattivalvonta). Automaattisen liikennevalvonnan tuottavuudessa suoritteisiin lasketaan LVS-suoritteet: RS, RV, EHDRS, sakkomääräys, sakkovaatimus ja rangaistusvaatimus sekä liikennevirhemaksusuoritteet tyypiltään "automaattivalvonta". Suoritteiden määristä on poistettu mitätöidyt. Htv lasketaan automaattivalvonnan toteutuneet tunnit/1640.
Hälytystoiminta
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (A- ja B-hälytystehtävät, määrä/htv) | 227 | 205 | 222 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 2 146 | 2 173 | 2 183 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 219 844 | 225 000 | 217 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 449,9 | 506 | 447 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 10,0 | 9,8 | 9,8 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 15,0 | 15,1 | 15,0 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, A+B -tehtävistä) | 76,8 | 76,5 | 76,8 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, A+B -tehtävistä) | 95,7 | 95,6 | 96,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—4 | 3,19 | - | 3,20 |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät enintään, kpl | 22 641 | 22 536 | 22 400 |
A ja B hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 488 687 | 444 876 | 485 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 1 017 572 | 1 100 273 | 1 070 000 |
Rikostorjunnassa painotetaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteen eli henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten, seksuaalirikosten sekä yhteiskunnan ja elinkeinoelämän rakenteita murentavien rikosten torjuntaa. Erityisesti huomioidaan lapsiin kohdistuvat rikokset ja perhe- ja lähisuhdeväkivallan torjunta sekä varmistetaan osapuolten ohjaus moniviranomaismalleihin ja tukipalveluihin. Toimintaympäristön muutos edellyttää toiminnalta ennalta estävyyttä huomioiden erityisesti akuutit ja aikaa vievät ilmiöt. Vuonna 2022 jatketaan väkivaltaisiin ääriliikkeisiin liittyvien rikosten ja viharikosten torjuntaa ja vakavien sekä vaarallisten vihjeiden tunnistamiskyvyn ja tiedonkulun parantamista.
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) ja poliisin rikostorjunnan tuloksellisuus säilyvät vuoden 2021 tasolla. Rikosprosessiketjun nopeuttamiseksi ja vaikuttavuuden lisäämiseksi jatketaan toiminnan kehittämistä myös syyttäjäyhteistyössä.
Ihmiskaupparikosten torjuntaa jatketaan ja tiivistetään edelleen moniviranomaisyhteistyötä. Erikoistumiskoulutuksen avulla parannetaan poliisin valmiutta tunnistaa ja torjua ihmiskauppaa. Poliisilla on valmiudet käsitellä SIS 3 -asetusuudistuksen mukaisia tiedusteluja ja palautuspyyntöjä.
Talousrikostorjunnan vaikuttavuuden lisäämiseksi pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan, avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun rikoshyödyn määrän kasvuun entistä tiiviimmällä poliisi—syyttäjä -esitutkintayhteistyöllä ja tehokkailla rikoshyödyn jäljittämistoimenpiteillä. Talousrikostorjuntaa toteutetaan harmaan talouden torjuntaohjelman toimeenpanosuunnitelman mukaisesti. Yhteistyötä keskeisten toimijoiden kanssa kehitetään. Ympäristörikostorjuntaa kehitetään poliisin osaamista lisäämällä ja moniviranomaistoimintaa hyödyntämällä.
Yhteiskunnan ja yksilöiden kannalta haitallisinta tietoverkkorikollisuutta torjutaan yhteistyössä muiden viranomaisten, yritysten ja järjestöjen kanssa. Yksittäisiin kansalaisiin kohdistuvaa tietoverkkorikollisuutta torjutaan erityisesti viestimällä uusista rikoksentekotavoista.
Poliisi paljastaa edelleen törkeää huumausainerikollisuutta, kiinnittää huomiota käyttäjien tehokkaaseen hoitoonohjaukseen viranomaisyhteistyössä ja panostaa verkkotiedusteluun. Poliisi pyrkii vaikeuttamaan järjestäytyneen rikollisuuden toimintaa ja integroitumista yhteiskuntarakenteisiin hallinnollisessa torjuntamenettelyssä sekä tukee henkilöiden irtautumista järjestäytyneen rikollisuuden ryhmistä (Exit-toimenpiteet).
Rikostorjunta
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 79 | 80 | 79 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 3 883 | 3 941 | 3 954 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 392 441 | 405 000 | 388 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 273,1 | 1 294 | 1 240 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 44,6 | 48,0 | 50,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 146 | 145 | 140 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 34,6 | 35,0 | 37,0 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 513 | 495 | 495 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,99 | - | 3,00 |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,81 | - | 2,80 |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä/paljastamisessa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,91 | - | 2,90 |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,74 | - | 2,80 |
Onnistuminen autovarkauksien selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,67 | - | 2,70 |
Onnistuminen viharikosten selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,89 | - | 2,90 |
Onnistuminen tietoverkkorikollisuuden torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,80 | - | 3,00 |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 50,9 | 50,9 | 50,9 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 501 395 | 325 000 | 325 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 308 532 | 313 000 | 313 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 35,8 | 25,0 | 25,0 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 24,8 | 20,0 | 20,0 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 2 082 | 2 000 | 2 000 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 3 142 | 2 800 | 2 700 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä, kpl | 544 | 520 | 540 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 35 703 | 35 000 | 35 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 1 133 | 1 100 | 1 200 |
1) Lähde: Poliisibarometri
Poliisin lupahallinto vaikuttaa hallinnollisen päätöksenteon ja valvonnan keinoin rikoksia ennalta estävästi sekä yleistä järjestystä ja turvallisuutta turvaavasti. Pääasiallisena palvelun tarjoamisen tapana ovat sähköiset palvelut, myös erityisryhmien palvelutarpeet varmistaen. Sähköisen asioinnin käyttöaste säilyy suunnitelmallisesti korkealla tasolla.
Lupapalvelut tuotetaan kokonaistaloudellisesti ja kustannustehokkaasti turvaten maksullisen lupahallinnon riittävä palvelutaso, tehokkaat menettelyt ja näitä vastaavat resurssit kustannusvastaavuudesta huolehtien.
Maksullinen lupahallinto (lupapalvelu)
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin käsittelemät maksulliset asiat/maksullinen lupa-htv) | 2 507,1 | 3 166,7 | 3 333,3 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet (maksullinen) | 336,1 | 330,0 | 330,0 |
Lupahallinnon tuottoennuste/arvio, 1 000 euroa | 36 507 | 50 000 | 50 000 |
Lupapalvelujen kustannukset (maksullinen), 1 000 euroa | 47 867 | 50 000 | 50 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin käsittelemät maksulliset asiat), euroa | 56,8 | 48,0 | 45,0 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 76,3 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—41) | 3,39 | - | 3,39 |
Sähköisen asioinnin toteutuma-aste (%) | 32,8 | 32,8 | 35,0 |
Sähköisen asioinnin käyttöaste (%) | 72,1 | 72,0 | 75,0 |
Ajanvarauksen käyttöaste (varausten määrä/asiakaskäyntimäärä), %2) | 51,7 | 52,0 | 52,0 |
Käyntiasioinnin asiakasmäärän kehitys | 621 000 | 650 000 | 650 000 |
Suoritteet | |||
Poliisin käsittelemät maksulliset lupa-asiat yhteensä, kpl | 842 505 | 1 045 000 | 1 100 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
2) Ajanvarausten määrä/asiakaskäyntimäärä
Poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen vastataan molemmilla kansalliskielillä annettavalla tutkinto- ja täydennyskoulutuksella. Poliisiammattikorkeakoulussa voi myös suorittaa pelastusalan päällystötutkinnon, jota toteutetaan yhteistyössä Pelastusopiston kanssa. Koulutusta järjestetään myös eri sidosryhmille sekä yksityisille toimijoille.
Tutkintokoulutuksen opetussuunnitelmia kehitetään jatkuvasti toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten mukaisiksi. Koulutusten sisällöissä ja tavoitteissa painotetaan mm. kansainvälisen poliisiyhteistyön, monikulttuurisuuden ja uusien tietojärjestelmien edellyttämiä tietoja ja taitoa. Koulutusten tuottavuutta ja saavutettavuutta parannetaan laajentamalla verkko-opetuksen tarjontaa. Poliisiammattikorkeakoulu tuottaa tutkimustietoa poliisitoiminnan, sisäisen turvallisuuden ja oppilaitoksen opetuksen kehittämiseen.
Poliisikoulutus
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Taloudellisuus | |||
Poliisiammattikorkeakoulun kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 27 819 | 26 500 | 26 500 |
Henkilötyövuodet | 194,9 | 190,0 | 190,0 |
Poliisi (AMK) -tutkintokoulutuksen opintopisteen hinta, enintään, euroa | 217 | 190 | 190 |
Poliisi (ylempi AMK) -tutkintokoulutuksen opintopisteen hinta, enintään, euroa | 132 | 250 | 250 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Poliisi (AMK) -tutkinnosta tavoiteajassa valmistuneet, % | 97 | 92 | 92 |
Suoritteet | |||
Poliisi (AMK) koulutukseen hakevien lukumäärä aloituspaikkaa kohden | 13,1 | 10 | 10 |
Poliisi (AMK) koulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 327 | 400 | 400 |
Poliisi (AMK) koulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 356 | 375 | 375 |
Julkaisut, kpl | 38 | 40 | 40 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 1 708 | 1 561 | 1 561 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet | 729 | 666 | 703 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 60 878 | 65 000 | 65 000 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut, ohjaustoiminnot
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat, lupahallinnon erillistoiminnot
Poliisin henkilöstön osaaminen vastaa toimintaympäristön tarvetta. Työsuojelun keinoin varmistetaan työn turvallisuus ja terveellisyys. Erityistä huomiota kiinnitetään työkyvyn tukemiseen vartijoiden ja rikostutkinnassa työskentelevien henkilöiden työhyvinvoinnin edistämiseen. Sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista sekä poliisin moninaisuutta edistetään. Hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti jatketaan toimenpiteitä, joilla pyritään turvamaan henkilöstölle terveelliset, turvalliset ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaiset tilat.
Henkiset voimavarat
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilötyövuodet1) | 10 166 | 10 110 | 10 170 |
Naisia, %-osuus | 30,9 | 31,2 | 31,3 |
Poliisimiehet, htv | 7 376 | 7 450 | 7 500 |
Naisia, %-osuus | 19,2 | 19,4 | 19,6 |
Opiskelijat, htv2) | 319 | 280 | 290 |
Naisia, %-osuus | 36,3 | 36,5 | 36,7 |
Muu henkilöstö, htv | 2 471 | 2 380 | 2 380 |
Naisia, %-osuus | 65,4 | 65,6 | 65,8 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 14,3 | 14,5 | 14,7 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Työtyytyväisyysindeksi3) | - | 3,3 | - |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2019 toteutumassa poliisin momentilta 26.10.01 palkattujen osuus yht. 9 945,7 htv, muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 37,2 htv. Vuoden 2020 arvioissa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 40 htv. Vuoden 2021 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 40 htv.
2) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
3) Työtyytyväisyysindeksi mitataan poliisin henkilöstöbarometrissä. Seuraava poliisin henkilöstöbarometri toteutetaan vuonna 2021.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 863 960 | 869 146 | 864 204 |
Bruttotulot | 53 812 | 69 785 | 69 785 |
Nettomenot | 810 148 | 799 361 | 794 419 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 41 886 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 34 104 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 36 507 | 57 247 | 57 247 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 47 867 | 57 247 | 57 247 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -11 361 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 76,3 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eduskunnan kertaluonteisen lisäyksen poisto | -600 |
Galileo satelliittinavigointijärjestelmän PRS-palvelun kansallinen käyttöönotto | 25 |
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | -75 |
Investointiluonteinen lisäys toimintakyvyn turvaamiseen (kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -10 000 |
Operatiivisen toiminnan kulut (siirto momentilta 26.10.02) | 685 |
Poliisimiesten määrän nostaminen 7 500 htv:n tasolle | 2 500 |
Poliisin interoperability (IO) | 1 040 |
Poliisin lisäresurssitarpeet kriittisiin toimialoihin kohdistuvien rikosten torjumiseksi (15 htv) | 1 200 |
Poliisin resurssien vahvistaminen (rikostorjunta erit. ihmiskauppa, talousrikostorjunta, IT-rikostutkinta, harva-alueiden turvallisuus), kertaluonteisen lisäyksen poisto | -4 100 |
Poliisin toimitilojen vuokrankorotukset (Senaatin listalla olevat toimitilahankkeet) | 1 928 |
SIS-asetusmuutos | 1 377 |
Telekuuntelujärjestelmän uudistaminen (kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -1 000 |
Toimitilat | 1 500 |
Toimitilojen vuokrat (kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -1 181 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -1 956 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -128 |
Palkkausten tarkistukset | 3 843 |
Yhteensä | -4 942 |
2022 talousarvio | 794 419 000 |
2021 III lisätalousarvio | 6 733 000 |
2021 talousarvio | 799 361 000 |
2020 tilinpäätös | 802 366 000 |
02. Suojelupoliisin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 271 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös säädettyjen korvausten maksamiseen teleyrityksille.
Selvitysosa:Suojelupoliisi on tehokas uudistumiskykyinen turvallisuus- ja tiedustelupalvelu, jonka asiantuntemus luo perustan Suomen kansalliselle turvallisuudelle. 1.6.2019 voimaan tullut siviilitiedustelulainsäädäntö korostaa tiedustelun merkitystä Suojelupoliisin toiminnassa. Suojelupoliisista on tullut kotimaan turvallisuuspalvelu ja ulkomaantiedustelupalvelu. Se on saanut oikeuden tiedonhankintaan ulkomailla ja oikeuden saada tietoa Suomen rajan ylittävästä tietoliikenteestä tietoverkoissa. Lisäksi Suojelupoliisi tuottaa kaikki suomalaiset turvallisuusselvitykset puolustushallinnon turvallisuusselvityksiä lukuun ottamatta.
Suojelupoliisin tehtävänä on havaita ennalta kansallista turvallisuutta uhkaavat ilmiöt ja ennakoida niiden vaikutuksia Suomeen. Suojelupoliisin päätehtävä on kerätä, analysoida ja raportoida tietoa erityisesti valtiojohdon, virkamiesten ja viranomaisten päätöksenteon tueksi. Suojelupoliisin toimintaa ohjaavat sisäministeriön asettamat siviilitiedustelun painopisteet, joilla viraston tiedonhankintaa ja raportointia ohjataan. Painopisteet yhteensovitetaan vuosittain sotilastiedustelun kanssa päällekkäisyyksien välttämiseksi.
Uudet toimivaltuudet ja muut uudistukset ovat näkyneet ennen kaikkea uusien työntekijöiden rekrytointina. Henkilöstömäärä on kasvanut nopeaan tahtiin ja ylittänyt 500 työntekijän rajan. Kasvavassa organisaatiossa erityistä huomiota on kiinnitetty työntekijöiden hyvinvointiin. Suojelupoliisille ehdotetaan voimavaroja, joilla ylläpidetään lainsäädännön mukaiset toimivaltuudet ja mahdollistetaan niiden tehokas ja asianmukainen soveltaminen. Niillä varmistetaan Suojelupoliisin kyky vastata toimintaympäristön nopeaan muutokseen.
Toimintamenojen kohdentuminen (%)
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Henkilöstömenot | 60 | 51 | 65 |
Toimitilamenot | 8 | 7 | 9 |
ICT-menot | 18 | 29 | 11 |
Muut menot | 14 | 13 | 15 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
---|
Suojelupoliisi
2020 toteutuma |
2021 arvio |
2022 tavoite |
|
Toiminnan tuloksellisuus | |||
---|---|---|---|
Tuotetut raportit | 122 | 100 | 120 |
Turvallisuusinformaatiotilaisuudet | 174 | 150 | 320 |
Turvallisuusselvitykset, kpl1) | 88 349 | 70 679 | 70 679 |
— Suppeat | 40 235 | 32 188 | 32 188 |
— Perusmuotoiset | 31 385 | 25 108 | 25 108 |
— Laajat | 567 | 453 | 453 |
— Liitetyt | 16 162 | 12 930 | 12 930 |
Kansalaisuusasialausunnot | 54 | 90 | 120 |
Oleskelu- ja työlupa-asioita koskevat lausunnot | 402 | 1 300 | 1 300 |
Viisumihakemuksia koskevat lausunnot | 266 | 300 | 2 300 |
Turvapaikkalausunnot2) | - | 5 | 5 |
Voimavarojen hallinta | |||
Toimintamenorahoitus | 42 946 | 44 553 | 40 271 |
Henkilötyövuodet | 474 | 500 | 500 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 6,9 | 6,9 | 6,9 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
1) Suoritteiden kokonaismäärät sisältävät sekä maksulliset että maksuttomat suoritteet.
2) Luvut eivät sisällä UNHCR-lausuntoja ja EU:n sisäisiä siirtoja.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 50 850 | 51 828 | 47 046 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 7 904 | 7 275 | 6 775 |
Nettomenot | 42 946 | 44 553 | 40 271 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 13 289 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 19 463 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 6 678 | 6 300 | 5 800 |
— muut tuotot | 389 | 255 | 260 |
Tuotot yhteensä | 7 067 | 6 555 | 6 060 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 436 | 4 685 | 4 650 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 841 | 1 870 | 1 410 |
Kustannukset yhteensä | 6 227 | 6 555 | 6 060 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 840 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 113 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Operatiivisen toiminnan kulut | -400 |
Operatiivisen toiminnan kulut (siirto momentille 26.10.01) | -685 |
Siviilitiedustelun tietojärjestelmät | -3 360 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -58 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 27 |
Palkkausten tarkistukset | 194 |
Yhteensä | -4 282 |
2022 talousarvio | 40 271 000 |
2021 III lisätalousarvio | -658 000 |
2021 talousarvio | 44 553 000 |
2020 tilinpäätös | 49 120 000 |
20. Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 7 608 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden ja maastapoistettavien tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin
4) maasta poistettavien identifioinnista ja tarvittavien matkustusasiakirjojen hankinnoista aiheutuviin menoihin
5) turvapaikanhakijoiden vastaanoton valmiusryhmän ja valtakunnallisen palautusten täytäntöönpanon valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden koulutus-, matka- ja majoitusmenojen korvaamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Maasta poistamiskuljetukset | 3 808 000 |
Tulkkaus- ja käännöspalvelut | 1 550 000 |
Noutokuljetukset | 250 000 |
Henkilöllisyyden selvittäminen | 300 000 |
Valmiusryhmän käyttö | 1 700 000 |
Yhteensä | 7 608 000 |
2022 talousarvio | 7 608 000 |
2021 III lisätalousarvio | — |
2021 talousarvio | 7 608 000 |
2020 tilinpäätös | 1 608 000 |