Talousarvioesitys 2021
Osasto 11
VEROT JA VERONLUONTEISET TULOT
Selvitysosa:Valtiolle arvioidaan kertyvän verotuloja 46 481 milj. euroa vuonna 2021. Verotulojen arvioidaan kasvavan noin 13 % vuodelle 2020 budjetoituun (talousarvio ml. lisätalousarviot) verrattuna. Verotulojen kasvua vauhdittaa mm. veronmaksuun liittyvät ajoitustekijät v. 2021. Verotulomomenttien kertymäarviot perustuvat arvioihin veropohjien kehityksestä sekä veroperustemuutosten vaikutuksista. Arviot keskeisten veropohjaerien kehityksestä vuonna 2021 on esitetty tuloarviomomenttien selvitysosissa. Verotuloennusteiden laatimista on selostettu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Pääministeri Marinin hallitusohjelmassa esitetyt veroperustemuutokset on huomioitu vuoden 2021 verotuloennusteissa. Lisäksi vuoden 2021 verotuottoon vaikuttavat osaltaan myös koronaviruksen aiheuttamat toimenpiteet yritysten tukemiseksi. Näistä merkittävin on veronmaksun viivästäminen maksujärjestelyssä aikaisempaa edullisemmin, mikä koskee takautuvasti myös alkuvuonna 2020 maksettuja arvonlisäveroja. Vuoden 2020 viivästettyjen verojen odotetaan maksettavan takaisin suurelta osin vuoden 2021 aikana, minkä takia vuoden 2021 verokertymä kasvaa merkittävästi edellisvuodesta.
Hallitusohjelman mukaisesti ansiotuloveroperusteisiin tehdään indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla. Veropohjaa tiivistetään vuonna 2021 jatkamalla asuntolainan korkojen verovähennysoikeuden asteittaista poistoa. Hallituksen antaman listaamattomien osakeyhtiöiden henkilöstöantien verohuojennusta koskevan esityksen vaikutusten arvioidaan pienentävän ansio- ja pääomatuloveron tuottoa vuodesta 2021 alkaen.
Irtaimen käyttöomaisuuden kaksinkertaiset poistot ovat voimassa määräaikaisesti vuosina 2020—2023. Tämä alentaa vuoden 2021 verotuottoa arviolta 24 milj. euroa.
Vuonna 2021 työkone- ja lämmityspolttoaineiden verotusta kiristetään nettomääräisesti 100 milj. eurolla ja sähköveroluokka II alennetaan EU:n sallimaan minimiin. Lisäksi aloitetaan energiaintensiivisten yritysten veronpalautuksen asteittainen pienentäminen polttoaineiden osalta. Osana yritystukien karsimista parafiinisen dieselin verotuki poistetaan ja pienennys aloitetaan vuonna 2021. Vuonna 2021 sekä tupakka- että alkoholiveroa korotetaan 50 milj. eurolla.
Arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaan 15 000 euroon vuoden 2021 alusta lukien, minkä arvioidaan pienentävän verotuottoa vuositasolla noin 20 milj. euroa. Vaikutuksen arvioidaan näkyvän kuitenkin pääosin vasta vuoden 2022 verotuotossa alarajahuojennusjärjestelmän takia. Lisäksi EU:n ulkopuolelta tuotavien vähäarvoisten tuotteiden verovapaus poistuu vuoden 2021 aikana.
Hallitusohjelman mukaisesti hallituksen veroperusteisiin tekemien muutosten verotuottovaikutus kompensoidaan kunnille. Hallitus ei käytä veronhuojennuksia tai verotukia kehysten kiertämiseksi.
Taulukossa esitetään keskeisten vuonna 2021 voimaan tulevien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuloihin. Veronkannon ja verontilitysten ajoituksesta johtuen veroperustemuutosten voimaantulovuonna niiden vaikutus budjettitalouden kassakertymään on usein pienempi kuin pysyvä vuositason vaikutus.
Keskeisten veroperustemuutosten ja maksujärjestelyhuojennuksen vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2021 (milj. euroa)
Vaikutus vuonna 2021 |
Vaikutus vuositasolla |
|
Ansio- ja pääomatulovero | ||
— ansiotuloverotuksen indeksitarkistus | -203 | -221 |
— asuntolainan korkovähennysoikeuden rajaaminen | 7 | 8 |
— listaamattomien osakeyhtiöiden henkilöstöanteja koskeva säätely | -4 | -4 |
— työsuhdematkalipun verovapaan osuuden korotus | -2,5 | -2,5 |
— täyssähköautojen autoedun ja käyttöedun verotusarvon alentaminen | -0,5 | -0,5 |
— sähköautojen latausedun määräaikainen verovapaus | -2 | -2 |
Yhteisövero | ||
---|---|---|
— tutkimusyhteistyön lisävähennys | -6 | -8 |
Arvonlisävero | ||
— arvonlisäverotuksen alarajan korotus 10 000 eurosta 15 000 euroon | -1 | -20 |
Valmisteverot | ||
— tupakkaveron korotus | 17 | 50 |
— alkoholiveron korotus (tekninen oletus) | 46 | 50 |
— parafiinisen dieselin verotuen pienentäminen | 21 | 23 |
— sähköveroluokka II:n alennus EU:n sallimaan minimiin | -200 | -245 |
— lämpöpumppujen siirtäminen sähköveroluokkaan II | -3 | -3,5 |
— työkone- ja lämmityspolttoaineiden veronkorotus | 104 | 125 |
Yhteensä | -227 | -250,5 |
— josta verotuottoa lisäävät | 195 | 256 |
— josta verotuottoa vähentävät | -422 | -506,5 |
Maksujärjestelyjen huojennuksen vaikutus kertymäaikatauluun, verolajit yhteensä | 1 534 |
Valtion verotulot verolajeittain vuosina 2019—2021 (milj. euroa)
2019 tilinpäätös |
2020 TA + LTAt |
2021 esitys |
|
Tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot | 14 836 | 12 976 | 14 484 |
Liikevaihtoon perustuvat verot | 20 009 | 17 742 | 22 050 |
Valmisteverot | 7 197 | 7 267 | 6 885 |
Muut verot ja veronluonteiset tulot | 3 231 | 3 015 | 3 063 |
Yhteensä | 45 272 | 41 000 | 46 481 |
Verotuksen kokonaistasoon vaikuttavat valtion päätösten lisäksi kuntien veropäätökset ja sosiaalivakuutusmaksujen taso. Alla olevassa taulukossa on esitetty kansantaloudessa kertyvät verot yhteensä suhteessa bruttokansantuotteeseen (kokonaisveroaste) sektoreittain ja verolajeittain jaoteltuna.
Julkisyhteisöjen saamat verotulot sektoreittain ja verolajeittain, % BKT:sta
2019 | 2020 | 2021 | |
Sektoreittain: | |||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 42,1 | 42,9 | 43,1 |
Valtio | 20,6 | 20,6 | 20,9 |
Kunnat | 9,6 | 10,5 | 10,0 |
Soturahastot | 11,8 | 11,7 | 12,2 |
Verolajeittain: | |||
Verot ja sosiaalivakuutusmaksut yhteensä | 42,1 | 42,9 | 43,1 |
Välittömät verot | 16,3 | 16,8 | 16,6 |
Tuotannon ja tuonnin verot | 14,0 | 14,3 | 14,4 |
Sosiaalivakuutusmaksut | 11,8 | 11,7 | 12,2 |
Verotuet ovat verolainsäädännössä määrättyjä poikkeuksia verotuksen perusrakenteesta eli ns. normiverojärjestelmästä. Käytännössä verotuilla tarkoitetaan verovapauksia, verovähennyksiä, alempia verokantoja ja muita niihin rinnastettavia keinoja, joiden avulla tuetaan jotain tiettyä elinkeinoa tai verovelvollisryhmää. Toisin kuin suorat tuet verotuet eivät pääasiassa näy budjetin menomomenteilla, vaan tuki toteutuu saamatta jääneinä verotuloina. Verotukien tarkkaa määrää ei pystytä useimmissa tapauksissa täsmällisesti laskemaan, joten niiden seuranta perustuu tukien määristä laadittuihin arvioihin. Joidenkin verotukien määrästä ei pystytä laatimaan euromääräistä arviota lainkaan johtuen saatavilla olevien tietoaineistojen puutteellisuudesta.
Verotukien määritelmät sekä arviot niiden vaikutuksista verotuottoihin ovat riippuvaisia verotukilaskennassa käytetystä normiverojärjestelmästä ja laskentamenetelmistä. Verotuet lasketaan pääsääntöisesti menetetyn verotulon periaatteella. Tuki aiheutuu määritellystä normista poikkeavasta verosäännöksestä ja verotulon menetys lasketaan kaavamaisesti ja staattisesti siten, että muut säännökset pysyvät muuttumattomina. Tässä esitettyjen verotukilaskelmien perustana olevaa normiverojärjestelmää ja laskentamenetelmiä on kuvattu Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen valmisteluraportissa Verotuet Suomessa 2009 (www.vatt.fi).
Verotukia tarkasteltaessa on huomioitava, että verotuen poistaminen ei välttämättä lisäisi verotuloja vastaavalla määrällä. Osa tuista on päällekkäisiä, joten ne vaikuttavat toistensa suuruuteen. Tuet vaikuttavat myös hintoihin ja käyttäytymiseen, mitä staattisessa verotukilaskennassa ei pystytä ottamaan huomioon. Yksittäisen verotuen poistamisen lopullisia vaikutuksia on näistä syistä johtuen vaikea arvioida. Myös tukien kokonaismäärän arvioinnissa ja tulkinnassa sekä vuosien välisessä vertailussa tulee olla varovainen. Tukien aiheuttamat käyttäytymisvaikutukset tai mahdolliset päällekkäisyydet voivat vääristää tukien euromäärien yhteenlaskua ja vertailua. Lisäksi tuen suuruus voi muuttua laskentamenetelmistä tai normin muutoksiin liittyvistä syistä. Verotukien seuranta on kuitenkin tärkeää, koska niiden kautta ohjataan merkittävää julkista tukea eri kohteisiin. Verotuet myös kaventavat veropohjaa ja usein monimutkaistavat verojärjestelmää.
Verotukia on tällä hetkellä määritelty vuodelle 2021 yhteensä 187 kappaletta. Vuonna 2021 verotukien lukumäärää vähentää vuoteen 2020 verrattuna covid-19 -pandemian hoitoon ja torjumiseen liittyvien tavaroiden arvonlisäverokannan laskeminen nollaan määräaikaisesti 30.1.—31.7.2020. Verotuista noin kolmasosalle ei pystytä esittämään euromääräistä arviota ja osalle voidaan esittää vain suuruusluokka-arvio. Alla olevassa taulukossa esitetään tunnistettujen verotukien lukumäärät sekä niiden verotukien määrät, joille jonkinlainen euromääräinen arvio on laskettavissa, vuosina 2020 ja 2021. Kunkin verotuloarviomomentin selvitysosassa esitetään merkittävimmät momentin tuottoa alentavat verotuet. Lisäksi valtiovarainministeriön internetsivuilta (www.vm.fi/verotuet) löytyy päivitetty lista kaikista tunnistetuista verotuista.
Verotuet 2020 ja 2021
Tunnistetut verotuet 2020, kpl |
Lasketut verotuet 2020, kpl |
2020, mrd. euroa |
Tunnistetut verotuet 2021, kpl |
Lasketut verotuet 2021, kpl |
2021, mrd. euroa |
|
Henkilöverotus | 47 | 34 | 18,7 | 47 | 34 | 18,8 |
Elinkeinoverotus | 34 | 18 | 1,71) | 34 | 18 | 1,81) |
Maa- ja metsätalouden verotus | 20 | 7 | 0,11) | 20 | 7 | 0,11) |
Varainsiirtoverotus | 11 | 3 | 2,1 | 11 | 3 | 2,1 |
Kiinteistöverotus | 7 | 5 | 0,7 | 7 | 5 | 0,7 |
Perintö- ja lahjaverotus | 15 | 12 | 0,2 | 15 | 12 | 0,2 |
Arvonlisäverotus | 20 | 18 | 3,2 | 19 | 17 | 3,3 |
Vakuutusmaksuverotus | 2 | 1 | 0,0 | 2 | 1 | 0,0 |
Valmiste- ja liikenteen verotus | 26 | 26 | 2,52) | 26 | 26 | 2,62) |
Sosiaalivakuutusmaksut | 6 | 0 | ei voida laskea | 6 | 0 | ei voida laskea |
Yhteensä | 188 | 124 | 187 | 123 |
1) Usealle vuodelle jaksottuvat verotuet on summassa huomioitu joko verovuosikohtaisena arviona tai verovelan korkona (ks. Verotuet Suomessa 2009).
2) Valmiste- ja liikenteen verotuksen verotukien yhteenlaskettua euromäärää ei pystytä luotettavasti arvioimaan tukien päällekkäisyyksistä johtuen. Tukikohtaisia euromääräisiä arvioita käydään tarkemmin läpi verotulomomenttien selvitysosissa.
Osaston tuloarviot vuosina 2019—2021
v. 2019 tilinpäätös 1000 € |
v. 2020 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2021 esitys 1000 € |
Muutos 2020—2021 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot | 14 835 524 | 15 810 000 | 14 484 000 | -1 326 000 | -8 |
01. | Ansio- ja pääomatuloverot | 9 897 220 | 10 672 000 | 10 025 000 | -647 000 | -6 |
02. | Yhteisövero | 4 150 481 | 4 367 000 | 3 594 000 | -773 000 | -18 |
03. | Korkotulojen lähdevero | 38 706 | 38 000 | 44 000 | 6 000 | 16 |
04. | Perintö- ja lahjavero | 749 117 | 733 000 | 821 000 | 88 000 | 12 |
04. | Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut | 20 009 196 | 20 337 000 | 22 049 700 | 1 712 700 | 8 |
01. | Arvonlisävero | 19 034 086 | 19 354 000 | 21 002 000 | 1 648 000 | 9 |
02. | Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero | 788 592 | 795 000 | 850 000 | 55 000 | 7 |
03. | Apteekkivero | 186 518 | 188 000 | 197 700 | 9 700 | 5 |
08. | Valmisteverot | 7 196 594 | 7 553 000 | 6 885 000 | -668 000 | -9 |
01. | Tupakkavero | 929 265 | 1 160 000 | 1 152 000 | -8 000 | -1 |
04. | Alkoholijuomavero | 1 481 938 | 1 506 000 | 1 384 000 | -122 000 | -8 |
05. | Virvoitusjuomavero | 180 031 | 206 000 | 190 000 | -16 000 | -8 |
07. | Energiaverot | 4 591 004 | 4 666 000 | 4 146 000 | -520 000 | -11 |
08. | Eräiden juomapakkausten valmistevero | 14 356 | 15 000 | 13 000 | -2 000 | -13 |
10. | Muut verot | 3 109 843 | 3 160 000 | 2 919 000 | -241 000 | -8 |
03. | Autovero | 891 917 | 877 000 | 770 000 | -107 000 | -12 |
05. | Varainsiirtovero | 843 703 | 878 000 | 807 000 | -71 000 | -8 |
06. | Arpajaisvero | 221 221 | 231 000 | 191 000 | -40 000 | -17 |
07. | Ajoneuvovero | 1 149 623 | 1 165 000 | 1 143 000 | -22 000 | -2 |
08. | Jätevero | 3 379 | 9 000 | 8 000 | -1 000 | -11 |
19. | Muut veronluonteiset tulot | 120 683 | 134 808 | 143 774 | 8 966 | 7 |
04. | Eräät viestinnän maksut | 23 696 | 39 183 | 43 181 | 3 998 | 10 |
05. | Eräät liikenteen maksut | 24 449 | 26 329 | 33 051 | 6 722 | 26 |
06. | Väylämaksut | 52 162 | 50 160 | 48 100 | -2 060 | -4 |
(08.) | Öljyjätemaksu | 3 829 | — | — | — | 0 |
09. | Muut verotulot | 6 027 | 8 900 | 9 455 | 555 | 6 |
10. | Sähkö- ja maakaasuverkkomaksut ja Perämeren tuulivoima-alueella perittävä tuulivoimamaksu | 4 193 | 4 330 | 4 040 | -290 | -7 |
11. | Rahoitusvakausviraston hallintomaksut | 4 151 | 3 635 | 3 397 | -238 | -7 |
12. | Säteilytoimintavero | 2 176 | 2 271 | 2 550 | 279 | 12 |
Yhteensä | 45 271 841 | 46 994 808 | 46 481 474 | -513 334 | -1 |