Talousarvioesitys 2021
Selvitysosa:Edistetään opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategia 2025 mukaisia yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita. Tavoitteiden saavuttamista edistetään erityisesti taide- ja taiteilija-, kulttuuriperintö-, kirjasto-, kulttuurivienti-, tekijänoikeus- ja audiovisuaalisen politiikan keinoilla. Vuoden 2021 tavoitteiden saavuttamista vaikeuttavat merkittävästi koronavirusepidemian seuraukset ihmisten ja yhteisöjen toimintakykyyn, työllisyyteen ja talouteen. Kulttuuripolitiikan strategiaa toteutetaan niin, että taiteen ja kulttuurin tekeminen, tuotanto, kulutus ja käyttö palautuvat mahdollisimman nopeasti koronaepidemian aiheuttamaa kriisiä edeltävälle tasolle.
- — Luova työ ja tuotanto: Taiteellisen ja muun luovan työn tekemisen edellytykset parantuvat ja tuotannon sekä jakelun muodot monipuolistuvat.
- — Osallisuus ja osallistuminen kulttuuriin: Osallisuus kulttuuriin lisääntyy ja eri väestöryhmien erot osallistumisessa kaventuvat.
- — Kulttuurin perusta ja elinvoimaisuus: Kulttuurin perusta on vahva ja elinvoimainen.
Luova työ ja tuotanto: Taiteellisen ja muun luovan työn tekemisen edellytykset parantuvat ja tuotannon sekä jakelun muodot monipuolistuvat
Luovan työn ja taiteellisen ilmaisun muodot ovat monipuolistuneet ja toimintaympäristö muuttunut. Taiteen alat, niiden toimintamuodot ja rakenteet poikkeavat toisistaan. Taiteilijoiden toimeentulo on jäänyt jälkeen muun väestön tulotason kehityksestä. Koronaepidemian aiheuttama kriisi on heikentänyt entisestään toimeentuloa ja lisännyt työttömyyttä toimialalla. Taiteilija-apurahojen tason nostaminen korjaa hieman tilannetta, mutta tarvitaan myös muita toimia, joilla vahvistetaan taiteilijan toimeentuloa ja asemaa työmarkkinoilla. Luovan alan yritysten tarpeet tulee huomioida osana yleisiä yritystoiminnan elvyttämistoimia, mutta myös kehitettäessä muutoin rahoitus- ja tukijärjestelmiä.
- — Kehitetään taiteilijoiden ja taiteen asemaan vaikuttavia tuki- ja edistämisjärjestelmiä ottaen huomioon koronakriisin aiheuttamat vauriot taiteen ja kulttuurin tuotannossa, jakelussa ja kulutuksessa.
- — Tuetaan luovien alojen kasvua vahvistamalla kulttuurisisältöjen tuotekehityksen, viennin ja kansainvälistymisen sekä kulttuurimatkailun edellytyksiä ottaen huomioon koronaepidemian aikana tehdyt erityisesti jakeluun ja saatavuuteen liittyvät innovaatiot ja niiden hyödyntäminen.
- — Kehitetään edelleen luovien alojen toimintaedellytyksiä yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa.
- — Uudistetaan yksityisen kopioinnin hyvitysjärjestelmää.
- — Valmistellaan vuoden 2019 tekijänoikeusdirektiiveistä johtuvat muutokset tekijänoikeuslainsäädäntöön.
Tavoitteeseen liittyvät mittarit 1) | 2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 arvio |
Taiteilijat | ||||
— vuosiapurahan saajien/hakemusten määrä | 294/2 548 | 304/2 673 | 300/2 871 | 300/2 600 |
— pääkaupunkiseudulla asuvien osuus kaikista Taiteen edistämiskeskuksen apurahojen hakijoista/saajista (sis. yhteisöt), % | 49/51 | 49/50 | 46/48 | 49/50 |
— taiteilijaeläkkeiden kokonaismäärä (31.12.) | 1 073 | 1 087 | 1 080 | 1 100 |
— uusien taiteilijaeläkkeiden saajien määrä suhteessa hakijoiden määrään, % | 10,9 | 10,7 | 11,5 | 11 |
— taidealan ammattien työttömät työnhakijat | 6 217 | 6 047 | 6 000 | 6 000 |
Kulttuurin toimiala | ||||
— kulttuuriammateissa päätyössään toimivat (työvoimatutkimus) | 135 000 | - | 135 000 | 140 000 |
— kulttuurialan yritysten toimipaikat | - | 21 000 | 21 500 | 21 500 |
— kulttuurialan yritysten henkilöstö | - | 55 000 | 55 300 | 55 300 |
— kulttuurialan yritysten liikevaihto (mrd. euroa) | - | 14 | 14,2 | 14,2 |
— pelialan yritysten liikevaihto (mrd. euroa) | - | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
1) Vuosien 2020 ja 2021 luvut ovat arvioita ennen koronaepidemiaa.
Osallisuus ja osallistuminen kulttuuriin: Osallisuus kulttuuriin lisääntyy ja eri väestöryhmien erot osallistumisessa kaventuvat
Osallisuus kulttuuriin edellyttää kulttuuristen oikeuksien toteutumista ja yhdenvertaiset osallistumismahdollisuudet takaavia taide- ja kulttuuripalveluja. Yhteiskunnan monimuotoistuessa, alueiden erilaistuessa ja kuntatalouden kiristyessä tarvitaan uudenlaista yhteistyötä kulttuuripalveluja tuottavien toimijoiden kesken sekä uusia osallisuutta ja osallistumista edistäviä malleja toimintaan. Digitaalisia palveluja kehitettäessä voidaan hyödyntää koronaepidemian aikana saatuja kokemuksia.
Yleisten kirjastojen toiminnoissa ja palveluissa on tarpeen parantaa erityisesti digitaalisten sisältöjen yhdenvertaista saatavuutta. Alueellisesti kattavan ja monimuotoisen taide- ja kulttuurifestivaalitoiminnan edistäminen pohjautuu vuoteen 2025 ulottuvan toimintaohjelman linjauksiin. Kuntien kulttuuritoiminnan ja taiteen perusopetuksen kehittämisen tueksi tarvitaan tietopohjan vahvistamista.
Taide ja kulttuuri lisäävät ihmisten hyvinvointia, minkä vuoksi niiden tulee näkyä ja vaikuttaa ihmisten arjessa, kuten varhaiskasvatuksessa ja koulupäivän yhteydessä tapahtuvassa harrastustoiminnassa, elinympäristöissä sekä sosiaali- ja terveystoimen palveluissa.
- — Taide-, kulttuuri- ja kirjastopalveluja on saatavilla eri väestöryhmien tarpeisiin ja palvelujen käyttö palaa vuotta 2020 edeltäneelle tasolle.
- — Vahvistetaan kulttuurisen moninaisuuden toteutumista taiteen- ja kulttuurin sisällöissä ja palveluissa sekä toimialan toimijarakenteissa.
- — Juurrutetaan taiteen ja kulttuurin harrastamista koulupäivän yhteyteen sekä taide- ja kulttuuripalvelutoimintaa osaksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
- — Uudistetaan Näkövammaisten kirjasto Celiaa koskeva laki.
Tavoitteeseen liittyvät mittarit 1) | 2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
Kansalliset taidelaitokset | ||||
Suomen kansallisooppera ja -baletti | ||||
— esitysten määrä | 654 | 622 | 660 | 600 |
— maksavat kävijät, 1 000 henk. | 231 | 221 | 210 | 220 |
— yleisökontaktit, 1 000 henk. | 290 | 286 | 280 | 300 |
Suomen Kansallisteatteri | ||||
— esitysten määrä | 1 264 | 1 086 | 1 000 | 900 |
— maksavat kävijät, 1 000 henk. | 178 | 191 | 160 | 145 |
— yleisökontaktit, 1 000 henk. | 195 | 201 | 170 | 155 |
Kansallisgalleria | ||||
— kokoelma- ja erikoisnäyttelyiden määrä | 18 | 20 | 18 | 9 |
— maksavat kävijät, 1 000 henk. | 409 | 521 | 500 | 392 |
— yleisökontaktit, 1 000 henk. | 2 242 | 2 720 | 2 800 | 2 500 |
Valtionosuutta saavat teatterit, orkesterit ja museot | ||||
— teattereiden esitysten määrä | 12 100 | 11 800 | 12 200 | 12 200 |
— teattereiden kävijät, 1 000 henk. | 2 251 | 2 240 | 2 200 | 2 200 |
— orkestereiden konserttien määrä | 2 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 |
— orkestereiden konserttien kuulijat, 1 000 henk. | 961 | 960 | 960 | 960 |
— museoiden kävijät (VOS-museot ja muut päätoimisesti hoidetut museot), 1 000 henk. | 7 129 | 7 636 | 7 000 | 7 000 |
Elokuva | ||||
— Kotimaisten elokuvien teatteriensi-illat | 41 | 42 | 40 | 40 |
— kotimaisten elokuvien katsojat elokuvateattereissa, 1 000 henk. | 1 900 | 1 400 | 2 000 | 2 000 |
Yleiset kirjastot | ||||
— pää- ja sivukirjastojen määrä, kpl | 720 | 718 | 717 | 717 |
— yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1 000 kpl | 84 581 | 85 957 | 86 000 | 86 000 |
— fyysiset kirjastokäynnit, 1 000 kpl | 49 825 | 53 746 | 54 000 | 54 000 |
— kirjastojen verkkokäynnit, 1 000 kpl | 38 026 | 47 024 | 48 000 | 49 000 |
— kirjastojen järjestämien tapahtumien osallistujat, 1 000 henk. | 931 | 995 | 997 | 999 |
Kuntien kulttuuritoiminta | ||||
Kulttuuritoiminnan nettokäyttökustannukset: ka. €/asukas (sis. taiteen perusopetus, kirjastot, museot ja näyttelyt, teatteri, tanssi ja sirkus, musiikki, muu kulttuuritoiminta) | - | 141 | 141 | 141 |
1) Vuosien 2020 ja 2021 luvut ovat arvioita ennen koronaepidemiaa.
Kulttuurin perusta ja elinvoimaisuus: Kulttuurin perusta on vahva ja elinvoimainen
Taide on suurin rahapelituottojen edunsaaja opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla, ja taiteen ja kulttuurin toimialan valtion rahoituksesta yli puolet rahoitetaan näistä varoista. Tämä vaarantaa vakavasti toimialan rahoituksen rahapelitoiminnan tuloutusten vähentyessä ellei toteuteta riittäviä kompensaatiokeinoja. Koronaepidemian aiheuttamat vauriot toimialalle edellyttävät myös elvytysrahoitusta.
Kulttuurin toimialan rahoitusjärjestelmien kehittämisessä on tärkeää pitää yllä tasapaino rahoituksen ennakoitavuuden ja joustavuuden välillä. Tässä tarkoituksessa on toteutettu museoita koskeva valtionosuusjärjestelmän uudistus, ja vastaava uudistus tarvitaan esittäviin taiteisiin. Kulttuuriperintöalalla muinaismuistolain ajantasaistaminen on monivuotinen prosessi. Kulttuuriperintö tulee nähdä monipuolisesti sen hyödyntämismahdollisuuksien ja yhteiskunnallisten vaikutusten näkökulmasta. Kulttuuriaineistojen digitointia jatkettaessa aineistot saadaan laajasti käytettäviksi ja niiden pitkäaikaissäilytys tulee turvatuksi.
Kestävän kehityksen arvojen ja periaatteiden mukainen toiminta ulottuu taide- ja kulttuuripolitiikan kaikille osa-alueille. Se voi johtaa toimialan toimintatapojen uudistumiseen ja toimia muutosvoimana laajemmin yhteiskunnassa.
- — Tuetaan taiteen ja kulttuurin toimialan selviämistä koronaepidemian aiheuttamista seurauksista.
- — Uudistetaan esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmä.
- — Aloitetaan muinaismuistolain uudistaminen.
- — Laaditaan kulttuuriperintöstrategia.
- — Tuetaan kulttuuriperintöaineistojen digitaalisen saatavuuden, käytön ja pitkäaikaissäilytyksen lisääntymistä.
Finna-palvelu, mittarit | 2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
Aineistoja tarjoavien organisaatioiden määrä | 344 | 369 | 390 | 400 |
Haettavissa oleva aineistomäärä (milj.) | 15,3 | 16,5 | 17,5 | 19 |
Verkossa saatavilla olevat aineistot (milj.) | 1,9 | 2,1 | 2,4 | 2,7 |
Verkkokäynnit (milj.) | 31,3 | 43 | 42 | 44 |
01. Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 248 000 euroa.
Selvitysosa:Taiteen edistämiskeskus on taiteen asiantuntija- ja palveluvirasto, jonka tehtävänä on edistää taidetta ja kulttuuria kansallisesti ja kansainvälisesti. Viraston tehtävänä on edistää taiteilijoiden työtä ja toimeentuloa, vahvistaa yhteiskunnan demokraattista ja tasa-arvoista kehitystä taiteen ja kulttuurin avulla sekä seurata ja arvioida keskuksen toimialan kehitystä ja tehdä kehittämisehdotuksia.
Taiteen edistämiskeskus rahoittaa taiteilijoiden työtä ja erilaisten yhteisöjen toimintaa vuosittain. Virasto edistää taiteen ja taiteilijoiden asemaa sekä taiteen ja kulttuuripalveluiden saavutettavuutta ja saatavuutta kehittämisohjelmilla ja muilla palveluilla.
Viraston yhteydessä toimii luottamuselimiä, joita ovat valtion taidetoimikunnat, alueelliset taidetoimikunnat sekä Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahalautakunta ja Kuvataiteen näyttöapurahalautakunta. Niiden tehtävänä on myöntää vertaisarviointiin perustuen apurahoja, toimia oman toimialansa asiantuntijana ja osallistua viraston strategian laadintaan.
Viraston yhteydessä toimii taideneuvosto. Sen tehtävänä on päättää valtion taidetoimikuntien määrästä, niiden tarkemmista nimistä ja toimialoista. Taideneuvosto myös nimeää jäsenet valtion taidetoimikuntiin ja alueellisiin taidetoimikuntiin ja esittää taiteen akateemikon arvonimeä.
Taiteen edistämiskeskuksen tehtävä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — Edistää taiteilijoiden toimeentuloa ja työllisyyttä.
- — Vahvistaa demokraattisen ja tasa-arvoisen yhteiskunnan kehitystä taiteen ja kulttuurin avulla.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Taiteen edistämiskeskukselle seuraavat toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet:
- — Uudistetaan viraston yhteydessä toimivien vertaisarviointia tekevien luottamuselinten toimintaa ja rakennetta.
- — Uudistetaan virastorakennetta ja alueellisia palveluita.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
2020 tavoite/arvio |
2021 tavoite/arvio |
---|---|---|---|---|
Valtionavustus- ja apurahahakemukset | 13 661 | 13 040 | 12 000 | 11 000 |
Myönteiset valtionavustus- ja apurahapäätökset | 3 283 | 2 966 | 3 000 | 2 500 |
Apuraha-/avustushakemuksen käsittelyaika (keskimäärin viikkoa) | 21 | 14 | 14 | 14 |
Tukimuotojen lukumäärä | 23 | 22 | 19 | 19 |
Toimielinten lukumäärä | 23 | 24 | 20 | 20 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
Henkilötyövuodet | 87 | 80 | 91 | 81 |
Työtyytyväisyysindeksi (VMBaro) | 3,5 | 3,4 | 3,6 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 4 275 | 4 116 | 4 248 |
Bruttotulot | 60 | 10 | - |
Nettomenot | 4 215 | 4 106 | 4 248 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 350 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 249 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -9 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 36 |
Palkkausten tarkistukset | 135 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -20 |
Yhteensä | 142 |
2021 talousarvio | 4 248 000 |
2020 II lisätalousarvio | 100 000 |
2020 I lisätalousarvio | 900 000 |
2020 talousarvio | 4 106 000 |
2019 tilinpäätös | 4 115 000 |
03. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 103 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) perusparannushankkeiden rahoittamiseen
2) kalusto- ja laitehankintoihin.
Selvitysosa:Suomenlinnan hoitokunta vastaa Unescon maailmanperintöluetteloon otetun ja kansainvälisesti merkittävän Suomenlinnan rakennuskulttuurimuistomerkin restauroinnista, ylläpidosta, esittelemisestä ja kehittämisestä. Suomenlinnan hoitokunnan tehtävänä on kulttuuriperintökokonaisuuden säilyttäminen kansallisten suojelutavoitteiden ja maailmanperintösopimuksen velvoittamalla tavalla. Suomenlinnan hoitokunta huolehtii linnoituksen säilymisen, kävijähallinnan ja käytönhallinnan kestävästä tasapainosta.
Suomenlinnan hoitokunnan tehtävänä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — Osaavalla ja oikea-aikaisella korjausrakentamisella sekä restauroinnilla edistetään kulttuurista ja ekologista kestävyyttä. Toteutetaan Agenda 2030:n tavoitteista erityisesti kestävään matkailuun liittyviä toimenpiteitä.
- — Kerrotaan kävijöille Suomenlinnan maailmanperintöarvoista ja niiden suojelusta sekä kannustetaan heitä toimimaan vastuullisesti.
- — Edistetään sidosryhmien keskinäistä vuorovaikutusta.
- — Maailmanperintökohteen erityiset yleismaailmalliset arvot, autenttisuus ja eheys säilyvät, riskeihin on varauduttu ja kohteen hoito toteuttaa kestävää kehitystä. Maailmanperintökohteen arvojen säilymisestä huolehditaan hoito- ja käyttösuunnitelman avulla.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Suomenlinnan hoitokunnalle seuraavat tavoitteet:
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
2020 tavoite/arvio |
2021 tavoite/arvio |
---|---|---|---|---|
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus | ||||
Suomenlinnan paikallistaloudellinen vaikutus (milj. euroa) | 23 | 24 | 24 | 25 |
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
Vuokra-asuntojen käyttöaste, % | 94,2 | 94 | 94 | 92 |
Vuokratuotot, kasvu % | 1,0 | 1,0 | 0,5 | 0,5 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
Henkilötyövuodet | 81,1 | 82 | 83 | 83 |
Työtyytyväisyysindeksi (VMbaro) | 3,6 | 3,7 | 3,75 | 3,8 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 9 379 | 8 635 | 8 643 |
Bruttotulot | 7 087 | 6 540 | 6 540 |
---|---|---|---|
Nettomenot | 2 292 | 2 095 | 2 103 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 425 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 357 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 7 086 | 6 700 | 6 700 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 956 | 6 820 | 6 820 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 129 | -120 | -120 |
Kustannusvastaavuus, % | 102 | 98 | 98 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -5 |
Palkkausten tarkistukset | 38 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -25 |
Yhteensä | 8 |
2021 talousarvio | 2 103 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 400 000 |
2020 II lisätalousarvio | 700 000 |
2020 talousarvio | 2 095 000 |
2019 tilinpäätös | 2 224 000 |
04. Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 314 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.
Selvitysosa:Museovirasto on kulttuuriperinnön ja kulttuuriympäristön viranomainen, asiantuntija ja tiedontuottaja. Museovirasto vastaa kulttuuriperintötiedon keräämisestä ja säilyttämisestä, kulttuuriympäristön ja kulttuuriomaisuuden suojelusta, museoalan ohjaamisesta ja kehittämisestä sekä kulttuuriperintöalan kansainvälisten sopimusten asiantuntijuudesta yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Museovirastoon kuuluva Suomen kansallismuseo vastaa kulttuurihistoriallisesta kansalliskokoelmasta sekä museo- ja nähtävyyskohteiden ohjelmistosta ja yleisötyöstä.
Museoviraston tehtävänä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — edistää toiminnassaan läpäisevästi yhdenvertaisuutta, demokratiaa ja osallisuutta kulttuuriperintöön
- — huolehtia monimuotoisesta kulttuuriperinnöstä yhteiskunnallisena voimavarana
- — edistää kestävää kehitystä yleisötyön, kulttuuriperinnön suojelun ja omien toimintatapojen muutoksen kautta
- — osallistua aktiivisesti kansalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön kulttuuriperinnön merkityksen ja mahdollisuuksien tunnistamiseksi ja hyödyntämiseksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Museovirastolle seuraavat tavoitteet:
- — Palveluita, aineistoja ja tutkimusinfrastruktuuria kehitetään saavutettaviksi, asiakaslähtöisiksi ja mahdollisimman digitaalisiksi tutkimuksen edistämiseksi ja tiedon sekä ymmärryksen lisäämiseksi kulttuuriperinnöstä.
- — Uudet palvelut ja yhteistyö toimijoiden kanssa vahvistavat kulttuurialan merkitystä kansantaloudessa ja parantavat alan työskentelyedellytyksiä. Kansallismuseon laajennuksen ja uuden toimintamallin suunnittelu ja toteuttaminen käynnistetään.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
2020 tavoite/arvio |
2021 tavoite/arvio |
Tuotokset ja laadunhallinta | ||||
Objektien katselumäärät Finna-palvelussa, kpl | 635 050 | 465 834 | 600 000 | 700 000 |
Sähköisesti luetteloitujen objektien saatavuus Finna-palvelussa, kpl | 265 813 | 263 795 | 285 000 | 305 000 |
Museoiden ja linnojen kokonaiskävijämäärä | 710 896 | 762 481 | 730 000 | 740 000 |
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
Museo- ja linnassakäynnin keskihinta, euroa | 2,19 | 2,37 | 2,12 | 2,15 |
Museo- ja linnassakäynnin keskitulo, euroa | 4,36 | 3,96 | 3,86 | 3,87 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
Työtyytyväisyysindeksi (VMBaro) | 3,77 | 3,85 | 3,77 | 3,78 |
Henkilötyövuodet | 267 | 276 | 270 | 275 |
Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 28 834 | 25 254 | 25 814 |
Bruttotulot | 6 899 | 3 500 | 3 500 |
Nettomenot | 21 935 | 21 754 | 22 314 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 930 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 994 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansallismuseon uusi toimintamalli ja näyttelyohjelmisto | 150 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -42 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 195 |
Palkkausten tarkistukset | 429 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -172 |
Yhteensä | 560 |
2021 talousarvio | 22 314 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 1 700 000 |
2020 II lisätalousarvio | 591 000 |
2020 talousarvio | 21 754 000 |
2019 tilinpäätös | 20 999 000 |
05. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 510 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.
Selvitysosa:Näkövammaisten kirjasto (Celia) on saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntijakeskus, joka tukee lukemisesteisten henkilöiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia lukemiseen, oppimiseen ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Celia tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa, kuten äänikirjoina ja pistekirjoina, yhteistyössä kirjastojen ja kustantajien kanssa sekä tarjoaa neuvontaa saavutettavassa julkaisemisessa.
Celia tuottaa uusia kauno-, tieto- ja oppikirjanimekkeitä noin 1 250. Celia tuottaa lukemisesteisten koululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden oppimateriaalia sekä tutkintoa suorittavien korkea-asteen opiskelijoiden tutkintovaatimuksissa olevia kirjoja uudistetun julkaisupolitiikan mukaisesti.
Celia välittää kirjallisuutta asiakkaiden käyttöön noin miljoona kertaa vuodessa yhteistyössä yleisten kirjastojen ja korkeakoulukirjastojen sekä muiden yhteisöjen kanssa. Verkkolainauksen osuus kaikista lainoista kasvaa. Palvelu on asiakkaille maksutonta.
Näkövammaisten kirjaston tehtävänä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — parantaa kirjallisten sisältöjen saavutettavuutta lukemisesteisille henkilöille tuottamalla neuvonta- ja asiantuntijapalveluita sekä vahvistamalla yhteistyötä sidosryhmien kanssa
- — laatia pitkän tähtäyksen verkkopalvelustrategia
- — ylläpitää ja vahvistaa palveluidensa saatavuutta yhteistyökumppanien kautta ja lisätä uusien asiakkaiden pääsyä palveluiden piiriin
- — toteuttaa uudistettua julkaisupolitiikkaa, jossa on otettu huomioon muiden toimijoiden tuottamat saavutettavat julkaisut ja niiden saatavuus
- — vahvistaa lasten ja nuorten oppimismahdollisuuksia kehittämällä lapsille ja nuorille suunnattuja tuotteita ja palveluita yhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja edistämällä lukemista.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Näkövammaisten kirjasto Celialle seuraavat tavoitteet:
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
2020 tavoite/arvio |
2021 tavoite/arvio |
Tuotokset ja laadunhallinta | ||||
---|---|---|---|---|
— Vuosittaiset kirjahankinnat Celian kokoelmaan (tuotanto+valmishankinnat) | 1 653 | 1 630 | 1 300 | 1 250 |
— Saavutettavan julkaisemisen suositukset, saavutettavuusneuvonta ja -koulutukset, lkm | 28 | 63 | 30 | 30 |
— Aktiivisten lasten ja nuorten osuus Celian rekisterissä olevista lapsista ja nuorista, % | - | 21 | 24 | 31 |
— Oppikirjatoimitusten määrä | 45 938 | 56 344 | 50 000 | 42 500 |
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
— Asiakkaita palveluiden piirissä | 45 567 | 65 096 | 74 000 | 86 000 |
— Verkkoasiakkaiden osuus kaikista henkilöasiakkaista, % | - | 79 | 81 | 84 |
— Verkkolainojen osuus kokonaislainauksesta, % | 60 | 67 | 72 | 75 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
— Henkilötyövuodet | 42 | 43 | 45 | 45 |
— Työtyytyväisyysindeksi (VMBaro) | 3,31 | 3,36 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 5 512 | 5 241 | 5 540 |
Bruttotulot | 44 | 30 | 30 |
Nettomenot | 5 468 | 5 211 | 5 510 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 866 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 597 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Celian ICT-ylläpitokustannukset | 230 |
Näkövammaisten verkkopalvelujen uudistaminen | -25 |
Saavutettavan julkaisemisen edistämistyön vahvistaminen | 100 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -12 |
Palkkausten tarkistukset | 83 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -77 |
Yhteensä | 299 |
2021 talousarvio | 5 510 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 240 000 |
2020 talousarvio | 5 211 000 |
2019 tilinpäätös | 5 199 000 |
06. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 307 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kaluste- ja laitehankintoihin
2) avustusten maksamiseen
3) enintään 250 000 euroa esitystoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) tallettaa ja säilyttää elokuvia, televisio- ja radio-ohjelmia, edistää audiovisuaalista kulttuuriperintöä sekä turvaa lasten kehitystä ja hyvinvointia mediaympäristössä.
KAVI hankkii kokoelmiinsa lakisääteisen talletusvelvollisuuden alaisia filmi- ja videotuotannon esityskopioita ja oheismateriaaleja, tallentaa digitaalisesti radion ja television ohjelmavirtaa opetus- ja kulttuuriministeriön hyväksymän suunnitelman mukaisesti, ottaa vastaan kotimaisten radio- ja tv-ohjelmien alkuperäislaatuisia tallenteita lakisääteisinä talletuksina sekä valvoo kuvaohjelmien tarjoamista ja kuvaohjelmaluokittelijoiden työtä julkisen valvontasuunnitelman mukaisesti. KAVI ylläpitää rekisteriä kuvaohjelmien tarjoajista ja kuvaohjelmaluokittelijoista sekä julkista kuvaohjelmaluetteloa. KAVI tarjoaa koulutusta, ohjausta ja tukipalveluita kuvaohjelmaluokittelijoille ja kuvaohjelmien tarjoajille sekä ylläpitää ja kehittää luokitteluohjelmistoa.
Kansallisen audiovisuaalisen instituutin tehtävä yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamisessa on:
- — Kotimaisen kulttuuriperinnön saavutettavuutta ja käytettävyyttä lisätään digitoimalla aineistoja ja kokoelmia sekä tarjoamalla digitoituja sisältöjä yleisön saataville Kansallisen digitaalisen kirjaston asiakasliittymä FINNAn sekä KAVIn radio- ja tv-arkiston katselu- ja kuuntelupisteiden kautta.
- — Elokuvakulttuurin ja -kasvatuksen tarjontaa monipuolistetaan ja elokuvakulttuurin saavutettavuutta lisätään erityisesti kouluille, lapsille ja nuorille.
- — Kriittistä medialukutaitoa ja mediakasvatusta edistetään ja lapsille turvallista mediaympäristöä tuetaan valvomalla kuvaohjelmien tarjontaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Kansalliselle audiovisuaaliselle instituutille seuraavat tavoitteet:
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
2020 tavoite/arvio |
2021 tavoite/arvio |
Tuotokset ja laadunhallinta | ||||
— Kokoelmien hoito/arkistoidut elokuvat, lkm | 137 386 | 138 951 | 143 700 | 146 100 |
— Maksulliset palvelut/esitystoiminnan katsojamäärät | 50 330 | 49 262 | 53 000 | 56 000 |
— Digitaalisesti talletettu ohjelmavirta teratavuina (rtva)1) | 548 | 604 | 651 | 710 |
— Mediakasvatuksen tiedotuskampanjat | 30 | 34 | 27 | 29 |
— Kuvaohjelmien tarjontaan kohdistuvien valvontatapahtumien määrä | 33 | 104 | 30 | 52 |
Toiminnallinen tehokkuus | ||||
— Kokoelma- ja arkistotyö yht., euroa/elokuva | 24,5 | 24,29 | 24,16 | 23,70 |
— Radio- ja tv-arkisto yht. euroa/talletettu ohjelmavirta teratavua | 2 422 | 2 358 | 2 127 | 1 934 |
— Kuvaohjelmien luokittelun kustannukset, euroa/ohjelma2) | 145 | 135 | 126 | 150 |
— Luokittelijoiden valvonnan kustannukset, euroa/ohjelma3) | 272 | 219 | 230 | 375 |
Henkisten voimavarojen hallinta | ||||
— Henkilötyövuodet | 79 | 80 | 76 | 76 |
— Työtyytyväisyysindeksi (VMBaro) | 3,34 | 3,51 | 3,5 | 3,6 |
1) Kumulatiivinen kertymä. Luvussa huomioitu Ylen vanha digitoitu, omatuotantoinen aineisto, jota toimitetaan KAVIin vuodesta 2014 eteenpäin.
2) Tilauksesta luokitellut
3) Uudelleenluokitellut
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 7 662 | 7 625 | 8 047 |
Bruttotulot | 991 | 740 | 740 |
Nettomenot | 6 671 | 6 885 | 7 307 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 441 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 520 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Radio- ja televisioarkiston metadatajärjestelmän (Ritva) uudistaminen | 270 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -14 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 75 |
Palkkausten tarkistukset | 130 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -39 |
Yhteensä | 422 |
2021 talousarvio | 7 307 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 100 000 |
2020 talousarvio | 6 885 000 |
2019 tilinpäätös | 6 750 000 |
16. Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 19 641 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ylimääräisistä taitelijaeläkkeistä (194/2016) annetun lain mukaisten taiteilijaeläkkeiden maksamiseen
2) aiemmin myönnettyjen sanomalehtimieseläkkeiden sekä taiteilijaeläkkeisiin liittyvien perhe-eläkkeiden maksamiseen
3) enintään 1 015 000 euroa uusiin taiteilijaeläkkeisiin sekä taiteilijaeläkkeisiin liittyviin perhe-eläkkeisiin siten, että enintään saadaan myöntää täyttä eläkettä vastaavina 51 ylimääräistä taiteilijaeläkettä.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Kohdan 3) määrärahaan sisältyy enintään kaksi täydeksi eläkkeeksi korotettavaa osaeläkettä.
Selvitysosa:Ylimääräinen taiteilijaeläke vuonna 2020 on 1 380,38 euroa kuukaudessa. Osaeläke on puolet täyden eläkkeen määrästä. Ylimääräistä taiteilijaeläkettä tarkistetaan kalenterivuosittain siten kuin työntekijän eläkelain (395/2006) 98 §:ssä säädetään. Määräraha on laskettu vuoden 2021 arvioidussa TyEL-indeksitasossa (2640).
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eläkkeiden indeksitarkistus | 156 |
Yhteensä | 156 |
2021 talousarvio | 19 641 000 |
2020 talousarvio | 19 485 000 |
2019 tilinpäätös | 18 147 269 |
20. Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 16 601 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Museoviraston käytössä olevien kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannuksiin.
Museovirasto oikeutetaan tekemään vuokrasopimus Kansallismuseon lisärakennuksesta (Helsingin kaupunki, kaupunginosa 13) siten, että Kansallismuseon vuokrauksesta aiheutuvat kokonaismenot ovat vuosina 2025—2039 yhteensä enintään 122 000 000 euroa.
Selvitysosa:Museovirastolle myönnetään valtuus tehdä Kansallismuseon lisärakennusta koskeva vuokrasopimus. Sopimuksesta aiheutuva sitoumus 15 vuoden ajalle arvioituna on 122 milj. euroa. Kansallismuseon kokonaisvuokra on 7,6 milj. euroa vuodessa ja sopimuksesta aiheutuva lisämäärärahatarve on 4 milj. euroa vuodessa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | 1 571 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | 106 |
Yhteensä | 1 677 |
2021 talousarvio | 16 601 000 |
2020 talousarvio | 14 924 000 |
2019 tilinpäätös | 15 804 000 |
30. Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 3 824 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) yleisistä kirjastoista annetun lain (1492/2016) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten kirjastojen valtionavustusten maksamiseen
2) yleisille kirjastoille tuotettujen tietokanta- ja aineistopalvelujen sekä kirjastojen sisältötuotantoon liittyvien valtionavustusten maksamiseen
3) viittomakielisen kirjaston toimintaan liittyvien valtionavustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Avustukset valtakunnalliseen ja alueellisiin kehittämistehtäviin | 2 704 000 |
Avustukset kirjastojen sisältötuotantoon, yleisten kirjastojen erityisiin tehtäviin sekä yleisten kirjastojen tietokanta- ja aineistopalvelujen tuottamiseen | 900 000 |
Avustus viittomakielisen kirjaston toimintaan | 220 000 |
Yhteensä | 3 824 000 |
Yleisten kirjastojen toiminnalla edistetään väestön yhdenvertaisia mahdollisuuksia sivistykseen ja kulttuuriin, tiedon saatavuutta ja käyttöä, lukemiskulttuuria ja monipuolista lukutaitoa, mahdollisuuksia elinikäiseen oppimisen ja osaamisen kehittämiseen sekä aktiivista kansalaisuutta, demokratiaa ja sananvapautta.
Valtionavustuksilla tuetaan yleisten kirjastojen yhdenvertaista toimintaa ja toiminnan alueellista kehittämistä. Tavoitteena on turvata yleisten kirjastojen verkon toimivuus, toiminnan laatu sekä tiedon ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus koko väestölle.
Kirjastotoimen vaikuttavuutta arvioidaan kirjastojen käytön, aineistohankintojen, henkilöstövoimavarojen ja saatavuuden indikaattoreilla.
Eräitä kirjastotoimen tunnuslukuja | 2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
20201) arvio |
2021 arvio |
Kirjahankinta, kpl/1 000 asukasta | 305 | 283 | 240 | 290 |
Muu aineistohankinta, kpl/1 000 asukasta | 43 | 37 | 30 | 36 |
Henkilötyövuodet/1 000 asukasta | 0,7 | 0,7 | 0,5 | 0,7 |
Aukiolotunnit, 1 000 tuntia | 1 797 | 1 981 | 1 400 | 1 995 |
Fyysiset käynnit, kpl/asukas | 9,1 | 9,8 | 7,5 | 9,9 |
Verkkokäynnit, kpl/asukas | 6,9 | 8,6 | 7,2 | 8,7 |
Lainaukset, kpl/asukas | 15,4 | 15,7 | 12,5 | 16 |
Toimintakustannukset, euroa/asukas | 58 | 60 | 52 | 60 |
1) Vuoden 2020 arvioluvuissa on huomioitu koronaepidemian vaikutukset kirjastojen toimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Indeksitarkistus (2,3 %) | 62 |
Kertaluonteisen erän poisto | -250 |
Yleisten kirjastojen saavutettavuus ja kirjastoautot (HO 2019 kertaluonteinen) | -1 000 |
Yhteensä | -1 188 |
2021 talousarvio | 3 824 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 800 000 |
2020 talousarvio | 5 012 000 |
2019 tilinpäätös | 4 560 000 |
31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden, orkestereiden ja museoiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 69 484 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuuksien maksamiseen.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on teattereilla enintään 2 469, orkestereilla enintään 1 033 ja museoilla enintään 1 295.
Selvitysosa:Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on teattereilla 59 946 euroa, orkestereilla 49 703 euroa ja museoilla 75 561 euroa henkilötyövuotta kohden.
Museoiden alueellisiin tehtäviin on tarkoitus osoittaa enintään 156 henkilötyövuotta. Museoiden valtakunnallisiin tehtäviin on tarkoitus myöntää harkinnanvaraista korotusta enintään 5 900 000 euroa.
Esittävän taiteen valtionosuusuudistuksen toimeenpanoon liittyvään vapaan ammattilaiskentän kehittämiseen on tarkoitus myöntää harkinnanvaraista valtionavustusta enintään 2 500 000 euroa.
Lakisääteisiin valtionosuuksiin on lisäksi myönnetty yhteensä 59 591 000 euroa momentilla 29.80.52.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtionosuudet budjettivaroista (mom. 29.80.31) |
Valtionosuudet rahapelitoiminnan voittovaroista (mom. 29.80.52) |
Yhteensä | |
Teattereiden valtionosuus | 33 118 000 | 26 069 000 | 59 187 000 |
Orkestereiden valtionosuus | 8 916 000 | 10 137 000 | 19 053 000 |
Museoiden valtionosuus | 24 950 000 | 23 385 000 | 48 335 000 |
Esittävän taiteen vos-uudistus | 2 500 000 | - | 2 500 000 |
Yhteensä | 69 484 000 | 59 591 000 | 129 075 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Audiovisuaalinen kannustinjärjestelmä (siirron palautus momentilta 32.20.40) | 3 000 |
Esittävän taiteen vos-järjestelmän uudistaminen (HO 2019) | 500 |
Kertamenon poisto | -2 615 |
Kustannustason arvioitu muutos (2,3%) | 3 326 |
Kustannustason tarkistus, museot | 1 039 |
Kustannustason tarkistus, orkesterit | -1 365 |
Kustannustason tarkistus, teatterit | 69 |
Tasomuutos | -2 310 |
Yhteensä | 1 644 |
2021 talousarvio | 69 484 000 |
2020 talousarvio | 67 840 000 |
2019 tilinpäätös | 46 734 868 |
34. Valtionosuus ja -avustus taiteen perusopetuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 88 499 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen
2) enintään 1 230 000 euroa opetus- ja kulttuuriministeriön määräämin perustein opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 44 §:n 1 momentissa tarkoitettujen valtionavustusten maksamiseen opetustuntikohtaista taiteen perusopetuksen valtionosuutta saaville opetuksen järjestäjille
3) enintään 150 000 euroa muiden kuin opetustuntikohtaista valtionosuutta saavien taiteen perusopetuksen järjestäjien harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin
4) enintään 70 000 euroa taiteen perusopetuksen tietopohjan vahvistamiseen liittyvistä selvityksistä ja kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä tuntimäärä on musiikin perusopetuksessa enintään 1 658 000 ja muussa opetustuntiperusteisen valtionosuuden piiriin kuuluvassa taiteen perusopetuksessa enintään 179 400 tuntia.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa käytetty euromäärä yksikköä kohden (ei sis. alv) taiteen perusopetuksessa on 82,11 euroa/opetustunti.
2021 talousarvio | 88 499 000 |
40. Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 252 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää korvauksen maksamiseen Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon.
Selvitysosa:Valtion ja Helsingin kaupungin kesken solmitun Suomenlinnan liikenteen hoitoa koskevan sopimuksen mukaisesti valtio ja kaupunki yhdessä vastaavat Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappiosta.
2021 talousarvio | 252 000 |
2020 talousarvio | 252 000 |
2019 tilinpäätös | 44 300 |
41. Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 26 648 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) enintään 11 000 000 euroa tekijänoikeuslain (404/1961) mukaiseen yksityisen kopioinnin hyvitykseen ja sen järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 15 648 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavaan lainauskorvaukseen ja sen järjestämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahasta maksetaan tekijänoikeudella suojattujen teosten tekijöille ja muille oikeudenhaltijoille hyvitystä teoksen kappaleiden valmistamisesta yksityiseen käyttöön sekä tekijänoikeuslakiin perustuvia korvauksia kirjastoissa tapahtuvasta teosten lainaamisesta sekä julkisen rahoituksen piirissä olevissa kulttuuriperintölaitoksissa tapahtuvasta suojatun aineiston käytöstä tekijänoikeuksien haltijoita edustavien järjestöjen kanssa tehtyjen sopimusten mukaisesti.
2021 talousarvio | 26 648 000 |
2020 talousarvio | 26 648 000 |
2019 tilinpäätös | 26 648 000 |
50. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 11 784 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin Bulevardin Teatteriyhdistys ry:n toimintaan
2) rakentamisen prosenttiperiaatteen edistämiseen
3) kulttuurimatkailun vahvistamiseen
4) lukuliikkeen toiminnan jatkamiseen
5) lastenkulttuurin avustamiseen
6) Kansallisgallerian arvonlisäveromenojen sekä tilakustannuksista ja muista perusparannuksista aiheutuvien kustannusten korvaamiseen
7) Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hankkeeseen
8) Saamelaismuseo Siidan perusparannukseen ja laajennukseen liittyvän näyttelyn ja kalustamisen kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Bulevardin teatteriyhdistys ry:n toimintaan | 290 000 |
Rakentamisen prosenttiperiaatteen edistäminen | 500 000 |
Kulttuurimatkailun vahvistaminen | 3 000 000 |
Lukuliikkeen toiminnan jatkaminen | 1 000 000 |
Lastenkulttuurin yleis- ja hankeavustukset | 3 000 000 |
Kansallisgallerian arvonlisäveromenojen korvaaminen | 300 000 |
Kansallisgallerian tilakustannuksista ja muista perusparannuksista aiheutuvat kustannukset | 1 909 000 |
Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hankkeeseen | 400 000 |
Siidan perusparannukseen ja laajennukseen liittyvän näyttelyn ja kalustamisen kustannuksiin | 1 385 000 |
Yhteensä | 11 784 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hanke | 400 |
Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hanke (kertaluonteinen) | -200 |
Kansallisgallerian tilakustannuksista ja muista perusparannuksista aiheutuvat kustannukset (siirto momentilta 29.80.53) | 1 909 |
Kulttuurimatkailun vahvistaminen (HO 2019) | 2 000 |
Lastenkulttuurin yleis- ja hankeavustukset (HO 2019) | 1 000 |
Lukuliikkeen toiminnan jatkaminen (HO 2019) | 400 |
Siidan perusparannukseen ja laajennukseen liittyvän näyttelyn ja kalustamisen kustannukset | 1 385 |
Yhteensä | 6 894 |
2021 talousarvio | 11 784 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 20 600 000 |
2020 II lisätalousarvio | 40 300 000 |
2020 talousarvio | 4 890 000 |
2019 tilinpäätös | 4 370 000 |
51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 16 516 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969) 3 §:n mukaisten 545 apurahavuotta vastaavien taiteilija-apurahojen sekä 3 §:n 2 momentin mukaisten erittäin ansioituneille taiteenharjoittajille myönnettävien valtion taiteilija-apurahojen maksamiseen
2) eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain (1080/1983) mukaisiin apurahoihin ja avustuksiin.
Yksittäisten apurahakausien keskeyttämiset ja jatkamiset keskeyttämisen jälkeen voivat aiheuttaa muutoksia määrärahan maksuerien kohdentumisessa eri vuosille.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtion taiteilija-apurahat (545 kpl) | 12 895 000 |
Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahat ja avustukset | 3 100 000 |
Taiteilijaprofessoriapurahat (22 kpl) | 521 000 |
Yhteensä | 16 516 000 |
Taiteilija-apurahan suuruus ajalla 1.1.—31.5.2021 on 1 960,48 euroa/kk ja ajalla 1.6.—31.12.2021 1 979,50 euroa/kk. Taiteilija-apurahoja tarkistetaan valtion virkamiesten palkkatarkistuksia vastaavasti Taiteen edistämiskeskuksen päätöksellä. Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahojen kokonaismäärä on 10 % edellisenä kalenterivuonna kuntien ylläpitämiin yleisiin kirjastoihin hankittuun kirjallisuuteen käytetystä rahamäärästä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkausten tarkistukset | 222 |
Yhteensä | 222 |
2021 talousarvio | 16 516 000 |
2020 talousarvio | 16 294 000 |
2019 tilinpäätös | 14 581 416 |
52. Rahapelitoiminnan tuotot taiteen edistämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 192 542 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) taiteen ja kulttuurin edistämisen rahoittamiseen valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti
2) Taiteen edistämiskeskuksesta annetun lain mukaisiin Taiteen edistämiskeskuksen, taideneuvoston ja taidetoimikuntien myöntämiin apurahoihin ja avustuksiin, enintään 960 000 euroa eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaisiin apurahoihin sekä enintään 42 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja siitä aiheutuviin menoihin Taiteen edistämiskeskuksen määräaikaisiin taiteen edistämisen tehtäviin
3) taideteosten hankkimiseen valtion taideteostoimikunnan kokoelmaan Kansallisgalleriasta annetun lain (889/2013) mukaisesti
4) tekijänoikeuslain (404/1961) 55 §:ssä säädetyn tekijänoikeusneuvoston toimintamenoihin sekä tekijänoikeusasioiden neuvottelukunnan ja tekijänoikeusselvitysten kuluihin
5) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä teatteri- ja orkesterilain (730/1992) 6 a §:n mukaisen avustusten maksamiseen teattereille ja orkestereille
6) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain ja yleisistä kirjastoista annetun lain (1492/2016) 18 §:n mukaisten valtionavustusten maksamiseen kirjastoille ja yleisten kirjastojen valtion aluehallinnolle kirjastotoimen alueelliseen ja muuhun kehittämiseen sekä menoihin, jotka aiheutuvat vähälevikkisen laatukirjallisuuden ja vähälevikkisten kulttuurilehtien hankinnoista yleisiin kirjastoihin
7) museolain (314/2019) sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen museoille sekä muuhun museo- ja kulttuuriperintöalan tukemiseen
8) Suomen elokuvasäätiölle elokuvien käsikirjoittamiseen, tuotantoon, jakeluun ja muun elokuvakulttuuriin tukemiseen elokuvataiteen edistämisestä annetun lain (28/2000) nojalla sekä enintään 2 745 000 euroa Suomen elokuvasäätiön tukitoiminnasta aiheutuvien kustannusten kattamiseen
9) rakennusperinnön suojelusta annetun lain (498/2010) nojalla suojeltujen kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten entistämiseen ja parantamiseen
10) Unescon kulttuuriperintöä koskevien yleissopimusten toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin
11) valtionavustuksena käyttökustannuksiin Suomen Kansallisoopperalle ja -baletille enintään 38 197 000 euroa, Suomen Kansallisteatterille enintään 11 391 000 euroa ja Kansallisgallerialle enintään 13 195 000 euroa
12) taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus-, selvitys- ja tiedotustoiminnan palkkaus- ja muiden menojen maksamiseen sekä valtion virastojen kulttuuria koskeviin kokeilu- ja tutkimushankkeisiin sekä Luova Eurooppa -ohjelman hallinnointiin ja kansalliseen vastinrahoitukseen
13) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen kansainvälisten kulttuuriperintösopimusten toimeenpanon määräaikaisiin tehtäviin.
Kohdasta 2) myönnettävät eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaiset apurahat sekä kohdan 3) määräraha budjetoidaan maksuperusteisina. Kohdassa 2) tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
1) Luova työ ja tuotanto | 99 347 000 |
Elokuva | 24 829 000 |
Esittävä taide (musiikki, tanssi, teatteri ja sirkus) | 50 748 000 |
Kirjallisuus | 1 020 000 |
Visuaalinen ja rakennustaide sekä muotoilu | 5 445 000 |
Kulttuurin tuotanto ja levitys | 17 305 000 |
2) Osallisuus ja osallistuminen kulttuuriin | 29 129 000 |
Kirjastot ja tiedon saatavuus | 7 006 000 |
Kulttuuripalvelut ja kulttuuritoiminta | 22 123 000 |
3) Kulttuurin perusta ja jatkuvuus | 123 826 000 |
Museot ja kulttuuriperintö | 27 981 000 |
Kulttuuritilat | 25 580 000 |
Kansalliset kulttuurilaitokset | 67 338 000 |
Kulttuurikasvatus sekä kulttuuripolitiikan tutkimus ja kehittäminen | 2 927 000 |
Yhteensä | 192 542 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Veikkaus Oy:n tuottoennusteen muutos vuodelle 2021 | -59 760 |
Tasomuutos | -5 268 |
Yhteensä | -65 028 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2021 talousarvio | 192 542 000 |
2020 IV lisätalousarvio | — |
2020 talousarvio | 257 570 000 |
2019 tilinpäätös | 247 042 783 |
53. Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 23 337 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen valtion omistamissa toimitiloissa toimivien taide- ja kulttuurilaitosten sekä -yhteisöjen tilakustannuksiin.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää 14:n valtakunnallisesti merkittävän taide- ja kulttuurilaitoksen tilakustannusten avustamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansallisgallerian tilakustannuksista ja muista perusparannuksista aiheutuvat kustannukset (siirto momentille 29.80.50) | -1 909 |
Kansallisoopperan kampaamo-maskin ja pukuhuollon perusparannus | 100 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -296 |
Yhteensä | -2 105 |
2021 talousarvio | 23 337 000 |
2020 talousarvio | 25 442 000 |
2019 tilinpäätös | 26 618 600 |
55. Digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuus ja säilyttäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 950 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Digitaalisen kulttuuriperinnön kokonaisuuden toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin
2) keskeisten priorisoitujen museo- ja kulttuuriperintöaineistojen suunnitelmallisesta digitoinnista aiheutuviin kustannuksiin
3) museoiden sisältötuotannon tukemiseen
4) digitaalisessa muodossa olevien kulttuuriperintöaineistojen saatavuutta, käyttöä ja säilyttämistä parantavien järjestelmien ja palveluiden ylläpitoon ja kehittämiseen sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen hakupalvelun kehittämiseen ja liittämiseen osaksi Euroopan digitaalista kirjastoa Europeanaa
5) kulttuuri- ja kulttuuriperintöaineistojen digitointia, digitaalista saatavuutta ja pitkäaikaissäilytystä koskevan osaamisen kehittämisestä ja jakamisesta aiheutuviin kustannuksiin
6) valtion virastoille ja laitoksille kulttuuriperintöaineistojen digitoinnista ja digitaalisten kulttuuriperintöaineistojen säilyttämisestä aiheutuviin kustannuksiin
7) enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
2021 talousarvio | 1 950 000 |
2020 talousarvio | 1 950 000 |
2019 tilinpäätös | 1 950 000 |
72. Kansallisgallerian kokoelman kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 739 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Kansallisgallerian taidehankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | 10 |
Yhteensä | 10 |
2021 talousarvio | 739 000 |
2020 talousarvio | 729 000 |
2019 tilinpäätös | 739 000 |
75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 3 899 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kiinteistövarallisuuden perusparannuksista ja kunnossapidosta sekä pienehköistä uudisrakennushankkeista aiheutuvien investointimenojen maksamiseen ja museolaivojen korjaustöistä aiheutuviin kustannuksiin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
1. | Museovirasto | 799 000 |
2. | Suomenlinnan hoitokunta | 3 100 000 |
Yhteensä | 3 899 000 |
Määrärahaa saa käyttää käyttösuunnitelman kohdan 2. osalta enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
Käyttösuunnitelman kohdan 2. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2021 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 1 000 000 euroa.
2021 talousarvio | 3 899 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 1 460 000 |
2020 talousarvio | 3 899 000 |
2019 tilinpäätös | 6 046 000 |
95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 40 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää muinaismuistolain (295/1963) toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja korvausten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
UKK-Seura (siirto momentille 29.01.50) | -10 |
Yhteensä | -10 |
2021 talousarvio | 40 000 |
2020 talousarvio | 50 000 |
2019 tilinpäätös | — |