Talousarvioesitys 2021
Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle. Verohallinto vastaa tulorekisterin toiminnasta. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Tulorekisteri on yksi tärkeimmistä kansallisen palveluarkkitehtuurin toiminnoista ja kattaa lähes kaikki kansalaiset.
Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin yhteydessä kerättävät verot, tarjoaa palvelujaan asiakaslähtöisesti ja suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia.
- — Verotulojen tehokas kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti
- — Harmaan talouden torjuntaa tehostetaan ja verovajetta supistetaan kehittämällä verotustoimintoja, tehostamalla valvontaa ja parantamalla yhteistyötä viranomaisten välillä
- — Verotuksen ja tullitoimen asiointipalvelut ovat asiakaslähtöisiä, nopeita ja edullisia
- — Yhteiskuntaa suojataan varmistamalla tavaraturvallisuus ja torjumalla rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa.
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 432 841 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
Asiakkaiden osuus, jotka maksavat mielellään veronsa, % | 80 | - | 80 |
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % | 80 | - | 80 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % | 77 | 82 | 85 |
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % | 68 | 70 | 70 |
Verovelkojen kertymä maksujärjestelyillä, ulosotolla ja konkurssiuhkaisilla maksukehoituksilla, % | 32 | 31 | 31 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet | 4 926 | 4 929 | 4 888 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,4 | 9,0 | 9,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,64 | 3,64 | 3,64 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 410 852 | 428 848 | 436 241 |
Bruttotulot | 5 521 | 3 400 | 3 400 |
Nettomenot | 405 331 | 425 448 | 432 841 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 105 082 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 106 638 |
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:
1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen
2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2021
3) tulot yhteistoiminnasta muiden viranomaisten kanssa
4) tietojärjestelmien kokonaisuudistus.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
ALV:n rajat ylittävän kuluttajakaupan laajentuminen (investointi 2020) | -2 200 |
Auto- ja valmisteverotuksen tehtäväsiirtojen siirtymäkauden päättämisen lisärahoitus | -3 000 |
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | 1 000 |
Kansallisen tulorekisterin käyttöönoton kustannussäästö (jatkuva) | -700 |
Katso-palvelun korvaava palvelu (siirto momentille 28.30.03) | -512 |
Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus (investointimenot 2021) | 4 790 |
Tulorekisterin käyttöönotto Verohallinnossa | -362 |
Valmisohjelmiston kustannussäästö | -6 384 |
Valmisohjelmistouudistuksen käyttöönoton kustannussäästön myöhentyminen | 11 384 |
Valmiste- ja autoverotuksen vienti Gentaxiin (investointimenot 2021) | 3 125 |
Valmiste- ja autoverotuksen vienti Gentaxiin (jatkuva) | 590 |
Valmiste- ja autoverotuksen vienti Gentaxiin (vuoden 2020 osuus) | -8 000 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -2 078 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 248 |
Palkkausten tarkistukset | 9 492 |
Yhteensä | 7 393 |
2021 talousarvio | 432 841 000 |
2020 talousarvio | 425 448 000 |
2019 tilinpäätös | 406 887 000 |
02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 175 752 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) vahinkoa vastaavan korvauksen maksamiseen niille, joilta 1.5.2016 lukien on peritty virheellisen valuuttakurssimuunnon vuoksi liikaa tullimaksuja ja jotka EU:n tullikoodeksin määräaikojen soveltamisen johdosta eivät muutoin saa liikaa perittyä määrää palautuksina.
Vuonna 2021 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksytyn tullausjärjestelmän valmisohjelmistohankintaan myönnetyn tilausvaltuuden käyttämättä olevaa määrää vastaavasti tämän valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
|
Palvelukyky ja laatu | |||
---|---|---|---|
Asiakastyytyväisyys tulliselvityksessä (asteikko 1—5) | 4,11 | ei mitata | 4 |
Oikaistujen päätösten osuus tuontiverotuksessa (%) | 1,5 | 2,2 | 2,2 |
Tullirikosten selvittämistaso vähintään (%) | 95 | 89 | 89 |
Takaisin saatu rikoshyöty vähintään (milj. euroa) | 21 | 18 | 18 |
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuvuus vähintään (%) | 22 | 23 | 23 |
Verojäämä enintään (%)1) | 0,4 | 2,0 | 2,0 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet (peruslaskelman mukaiset)2) | 1 868 | 1 920 | 1 920 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 13 | 10 | 13 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | ei mitattu | 3,4 | 3,4 |
1) Verojäämien odotetaan kasvavan, sillä epäsäännönmukaisten toimijoiden osuus Tullin tuontiverojen kannosta kasvaa suurten toimijoiden siirtyessä Verohallinnon asiakkaiksi.
2) Ilman ylitöitä ja varallaoloa. Vuodelle 2020 on lisätty 60 htv Brexitin vaikutuksesta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 168 586 | 173 966 | 181 212 |
Bruttotulot | 2 226 | 7 867 | 5 460 |
Nettomenot | 166 360 | 166 099 | 175 752 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 30 097 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 31 905 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvonlisäverodirektiivin muutokseen varautuminen | 3 500 |
Arvonlisäverodirektiivin muutoksen vaikutukset Tullille (ICT-kapasiteetin lisääminen v. 2021 lukien) | 3 000 |
ENI CBC -hankkeiden omarahoitusosuus | -81 |
Harmaan talouden torjunta (HO 2019) | 70 |
Norjan rajan vastaisten toimipaikkojen perusparannus (v. 2020 rahoitus) | -278 |
Rajajoosepin rajanylityspaikan perusparannus (v. 2020 rahoitus) | -259 |
Rikostorjunnan toimintaedellytysten varmistaminen | 1 800 |
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistus (ICT-hankinnan investointimenot) (v. 2020 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -10 830 |
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistus (ICT-hankinnan investointimenot) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 7 780 |
TUVE?verkon käyttöönotto | 1 170 |
Viidennen rahanpesudirektiivin mukainen pankki- ja maksutilien rekisteri | 334 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -397 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 243 |
Palkkausten tarkistukset | 3 601 |
Yhteensä | 9 653 |
2021 talousarvio | 175 752 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 4 328 000 |
2020 talousarvio | 166 099 000 |
2019 tilinpäätös | 168 168 000 |
03. Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 tavoite |
|
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet | 43 | 64 | 64 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 12 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 5 356 | 11 980 | 12 500 |
Bruttotulot | - | - | - |
Nettomenot | 5 356 | 11 980 | 12 500 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 790 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 414 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tulorekisterin liittäminen Suomi.fi -palveluväylään (2020) | -1 500 |
Tulorekisterin perustoiminnan turvaaminen | 2 020 |
Yhteensä | 520 |
2021 talousarvio | 12 500 000 |
2020 IV lisätalousarvio | — |
2020 talousarvio | 11 980 000 |
2019 tilinpäätös | 11 980 000 |
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarkentunut arvio | -5 000 |
Yhteensä | -5 000 |
2021 talousarvio | 3 000 000 |
2020 V lisätalousarvio | 21 000 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 10 000 000 |
2020 talousarvio | 8 000 000 |
2019 tilinpäätös | 25 406 659 |
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 15 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998)
2) veronkantolain 22 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (609/2005)
3) autoverolain (1482/1994) 65 §
4) valmisteverotuslain (182/2010) 49 §:n 1 momentti
5) tullilain 93 § (304/2016)
6) arvonlisäverolain 101 §:n 2 momentti (1486/1994)
7) verotililain 31 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (604/2009).
2021 talousarvio | 15 000 000 |
2020 talousarvio | 15 000 000 |
2019 tilinpäätös | 13 536 952 |
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).
Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarkentunut arvio | 2 000 |
Yhteensä | 2 000 |
2021 talousarvio | 8 000 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 3 000 000 |
2020 talousarvio | 6 000 000 |
2019 tilinpäätös | 5 668 683 |