Talousarvioesitys 2021
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan lakisääteistä valvontaa harjoittavien laitosten toimintamenoista, työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoista, lääkeasioiden tiekartan toimeenpanosta aiheutuvista menoista ja oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Säteilyturvakeskus, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus, Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomainen ja aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Valvontalaitosten toiminta kohdistuu hallituskauden strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt
- — Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
- — yhdenvertaisuuden, oikeusturvan ja muiden perusoikeuksien sekä lainsäädännön noudattamisen varmistaminen
- — valvonnan painopiste on turvallisuutta, palveluiden järjestämistä ja omavalvontaa edistävässä ennakoivassa, riskiperusteisessa sekä laadultaan ja laajuudeltaan merkittävän toiminnan valvonnassa.
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 794 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteuttavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän tai muiden Suomen lähialueeksi luettavien maiden kanssa tehtävään säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) muiden Suomen lähialueeksi luettavien valtioiden viranomaisten kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
3) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2021. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Korkeatasoinen ionisoivan ja ionisoimattoman säteilyturvallisuuden taso on ylläpidetty ja varmistettu. EU:n perusnormidirektiivin vaatimusten mukainen ionisoivaa säteilyä käyttävien diagnoosimenetelmien lähetekäytännön oikeutusarviointi toimeenpantu. STUK:n toiminta pyrkii tukemaan hallituksen tavoitetta saavuttaa hiilineutraalitalous ylläpitämällä korkeatasoista ydinturvallisuuden tasoa. STUK pyrkii mm. ydinsulkusopimuksen edistämisellä edistämään hallitusohjelman tavoitetta, että Suomi on kokoaan suurempi Euroopassa ja maailmalla.
Säteilyturvakeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2019 toteutuma |
htv | 2020 varsinainen talousarvio |
htv | 2021 esitys |
htv | |
Budjettirahoitus | 16 425 | 135 | 14 235 | 134 | 14 794 | 135 |
Maksullinen toiminta | 23 990 | 196 | 22 349 | 196 | 24 087 | 194 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 1 066 | 6 | 500 | 7 | 600 | 8 |
Yhteensä | 41 481 | 337 | 37 084 | 337 | 39 481 | 337 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2019 toteutuma |
htv | 2020 arvio |
htv | 2021 arvio |
htv | |
Ydinenergia | 21 804 | 86 | 21 400 | 87 | 22 727 | 86 |
Säteilytoiminta | 6 420 | 25 | 6 300 | 25 | 6 445 | 25 |
Valmiustoiminta | 3 057 | 9 | 2 400 | 9 | 3 122 | 9 |
Tutkimus ja kehitys | 2 631 | 13 | 1 484 | 12 | 1 021 | 13 |
Asiantuntijapalvelut | 3 059 | 12 | 1 400 | 9 | 1 433 | 9 |
Viestintä | 1 414 | 5 | 1 300 | 6 | 1 712 | 6 |
Ympäristö | 3 096 | 9 | 2 800 | 9 | 3 021 | 9 |
Yhteiset palvelut ja tukitehtävät | 117 | 119 | 119 | |||
Lomat | 61 | 61 | 61 | |||
Yhteensä | 41 481 | 337 | 37 084 | 337 | 39 481 | 337 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 41 481 | 37 084 | 39 481 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 25 056 | 22 849 | 24 687 |
Nettomenot | 16 425 | 14 235 | 14 794 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 11 485 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 647 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (ydinturvallisuusvalvonta, 1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 18 383 | 19 649 | 21 387 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 18 396 | 19 649 | 21 387 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -13 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 748 | 700 | 700 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 365 | 700 | 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -617 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 55 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 356 | 100 | 100 |
— EU:lta saatava rahoitus | 125 | 150 | 200 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 1 029 | - | - |
Tuotot yhteensä | 1 510 | 250 | 300 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 1 066 | 500 | 600 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | 444 | -250 | -300 |
Omarahoitusosuus, % | -42 | 50 | 50 |
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut seuraaviin aihepiireihin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Ternobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin sisältyy muun muassa koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia, laitetoimituksia sekä laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu tämän yhteistyön puitteissa.
Muiden lähialueeseen kuuluvien maiden kanssa ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö kohdistuu vastaavasti suomalaisten turvallisuuden kannalta merkittävimpiin kohteisiin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Valvontamaksut vastaamaan veronluonteisen valvonnan tuottoja ja kustannuksia | 279 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -44 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 326 |
Yhteensä | 559 |
2021 talousarvio | 14 794 000 |
2020 talousarvio | 14 235 000 |
2019 tilinpäätös | 11 587 000 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 132 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2021. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — kärkihankkeiden tavoitteiden toteutumisen tukeminen: palvelut asiakaslähtöisiksi sisältäen mm. julkisen palvelulupauksen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen, lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma, ikäihmisten kotihoidon kehittäminen ja digitalisaatio
- — reformien toimeenpanon tukeminen: sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen, alue- ja keskushallinnon uudistus
- — valvonnan painopisteen siirtäminen ennakoivaan ja omavalvontaan sekä toiminnan ohjauksen vahvistaminen tähän suuntaan
- — lupa- ja valvontaprosessien sujuvoittaminen
- — normien purkuun osallistuminen ja hallinnollisen taakan keventäminen sekä näistä johtuvien lainsäädäntöuudistusten toimeenpano.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 17 591 | 15 793 | 18 132 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 5 007 | 3 765 | 4 000 |
Nettomenot | 12 584 | 12 028 | 14 132 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 712 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 468 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 6 304 | 4 965 | 5 200 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 297 | 1 200 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 4 587 | 3 565 | 3 655 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 640 | 1 400 | 1 545 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 7 227 | 4 965 | 5 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -923 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 87 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2019 toteutuma |
2020 ennuste |
2021 ennuste |
2020/2021 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 20 813 | 20 000 | 20 000 | 0,0 |
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat laillistamispäätökset | 21 356 | 10 000 | 10 000 | 0,0 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asiat | 1 612 | 1 500 | 1 750 | 16,7 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 777 | 970 | 800 | -17,5 |
Valviran strategia uudistettiin vuoden 2020 alussa. Kolmen strategisen painopisteemme; lisäämme asiakas-, potilas- ja elinympäristön turvallisuutta varmistamalla vastuullista toimintaa, turvaamme valtakunnallista yhdenvertaisuutta ja toimintamme perustuu ajantasaiseen ja luotettavaan tietoon, tukena on neljä mahdollistajaa, jotka vaikuttavat olennaisesti strategisten tavoitteiden saavuttamiseen. Nämä ovat asiakaslähtöinen digitalisaatio, vuorovaikutus ja yhteistyö, avoin ja vaikuttava viestintä sekä osaava ja hyvinvoiva henkilöstö. Strategisten tavoitteiden toteutuminen edellyttää panostusta henkilöstöön, digitalisaatioon, yhteistyöhön ja viestintään.
Toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa ja edellyttää virastolta uudistumista, johdolta uudenlaista suunnan näyttöä sekä henkilöstön sitouttamista myös muuttuviin tavoitteisiin. Muutoksessa on tärkeää vahvistaa nykyisiä asiantuntijavoimavaroja, hyödyntää verkostoja ja tukea henkilöstön osaamisen kehittämistä kohti uusia tarpeita. Tätä toteutetaan kehittämällä ja hyödyntämällä tavoite- ja kehityskeskusteluja sekä panostamalla henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Muutosta edesauttaa toimintatapojen ja työmenetelmien uudistaminen mm. digitaalisten työkalujen avulla.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä, virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut sekä jatkuva muutostilanne ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan, esimiestyötä tuetaan virastolle räätälöidyllä valmennuksella. Johto ja esimiehet kiinnittävät yhä enemmän huomiota esimiestyöhön, työtehtävien organisointiin ja henkilöstön tukemiseen sekä osaamisen kehittämiseen. Työntekijöiden työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista tuetaan joustavia etätyökäytäntöjä kehittämällä ja myös uudet toimitilat mahdollistavat uudenlaisten työskentelytapojen ja toimintakulttuurin kehittämistä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholielinkeinoon kohdistuvat lupa- ja valvontatehtävät sekä ohjaus (4 htv) | 280 |
Alkoholielinkeinorekisterin uudistushanke (ALLU) (v. 2020 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -1 200 |
Alkoholielinkeinorekisterin uudistushanke (ALLU) (v. 2021 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 1 800 |
Lastensuojelun valvonta (1 htv) | 70 |
Momentille 11.19.09 tuloutettavat AVI:en perimät yksityisten sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelutuottajien vuosimaksuja vastaava summa | 590 |
Tupakkalain toimeenpanon maksullisen toiminnan rahoitus (2 htv) | 140 |
Vanhustenhuollon palvelujen valvontatehtävät (2 htv) | 140 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -23 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 13 |
Palkkausten tarkistukset | 322 |
Tasomuutos | -28 |
Yhteensä | 2 104 |
2021 talousarvio | 14 132 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 730 000 |
2020 talousarvio | 12 028 000 |
2019 tilinpäätös | 12 340 000 |
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 351 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston monitoimipaikkaisen toimintamallin vahvistamisesta aiheutuvien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2021. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — Lääkkeiden jakelu tukee rationaalisen lääkehoidon periaatteiden toteutumista ja palvelujärjestelmän katkeamattomia hoitoketjuja Lääkeasioiden tiekartan toimenpidekokonaisuuksien edistäminen
- — Lääkkeiden saatavuus ja apteekkien toimitusvarmuus ovat tavoitetasolla
- — Palvelujärjestelmän toimintamallien kehittämisen tuki sisältäen digitalisaation
- — HTA periaatteiden ja toimintamallien yhdenmukaistamiseen osallistuminen
- — Lääkehoidon kansallisen ja alueellisen ohjauksen kyvykkyyksien tukeminen
- — Fimea toimii ensisijaisena kansallisen ja kansainvälisen lääketiedon tuottajana ja kehittäjänä sekä osallistuu lääkealan tiedonhallinnan ja digitaalisten työvälineiden kehittämiseen
- — Fimea on arvostettu myyntilupa-arvioija EU:ssa ja huolehtii kyvykkyyksien kehittämisestä
- — EU-lainsäädännön kehittäminen ja täytäntöönpano
- — Uudet valvontatehtävät ja niiden implementointi lisäarvoa tuottavalla tavalla
- — Kliinisten lääketutkimusten asetuksen toimeenpano ja valvontamenettelyjen yhteensovittaminen Valtakunnallisen eettisen toimikunnan kanssa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 84,0 | > 100 | > 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 84,2 | > 100 | > 100 |
Viraston henkilötyövuodet
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 236 | 241 | 247 |
Ei-maksullinen toiminta | 38 | 43 | 52 |
Yhteensä | 274 | 284 | 299 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 31 955 | 30 176 | 30 609 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 26 130 | 25 072 | 25 258 |
Nettomenot | 5 825 | 5 104 | 5 351 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 841 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 768 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Budjettirahoitus | 3 752 | 5 104 | 5 351 |
Maksullisen toiminnan tuotot | 26 130 | 25 072 | 25 258 |
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 23 715 | 22 742 | 22 578 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 13 | - | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 2 212 | 2 080 | 2 080 |
Muut tuotot | 190 | 250 | 600 |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 4 841 | - | - |
Yhteensä | 34 723 | 30 176 | 30 609 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 23 728 | 22 742 | 22 578 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 17 155 | 13 872 | 15 958 |
— osuus yhteiskustannuksista | 9 724 | 8 870 | 6 620 |
Kustannukset yhteensä | 26 879 | 22 742 | 22 578 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -3 151 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 88 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 2 212 | 2 080 | 2 080 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 892 | 1 335 | 1 335 |
— osuus yhteiskustannuksista | 507 | 745 | 745 |
Kustannukset yhteensä | 1 399 | 2 080 | 2 080 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 813 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 158 | 100 | 100 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään:
- — edistetään valmennettavaa johtamisotetta
- — osaamisen johtamista vahvistetaan
- — liikkuvuus ja henkilökierto ovat osa henkilöstön kehittämistä
- — työnantajakuva säilytetään nykyisellä tasolla.
Tunnusluvut | 2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,8 | yli valtion keskitason | yli valtion keskitason |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 7,3 | alle valtion keskitason | alle valtion keskitason |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelain (595/2009) 84 b §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Terveysteknologian ja geenitekniikan rekisterien uudistushanke (v. 2020 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -370 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -3 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 7 |
Palkkausten tarkistukset | 113 |
Tasomuutos | 500 |
Yhteensä | 247 |
2021 talousarvio | 5 351 000 |
2020 II lisätalousarvio | 1 900 000 |
2020 talousarvio | 5 104 000 |
2019 tilinpäätös | 3 752 000 |
07. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 934 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 §:n ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti työsuojelun aluehallintoviranomaisille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2021. Tarkennetut tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun aluehallintoviranomaisten välisessä tulossopimuksessa.
Työsuojeluvalvonta vahvistaa turvallista, terveellistä ja reilua työtä monipuolisilla keinoilla toimintaympäristön muutoksiin reagoiden ja toimintaa rohkeasti kehittäen. Toimintaympäristössä tunnistetut, valvontaan vaikuttavat ilmiöt liittyvät työoloihin, pirstaloituvaan työelämään, työn kuormitustekijöihin, jatkuvaan uudistumiseen, tiedon hyödyntämiseen ja digitalisaatioon.
Tavoitteena on, että työsuojeluvalvonta tukee ja edistää työpaikan omaa turvallisuustoimintaa, jotta työ olisi terveellistä ja turvallista kaikilla työpaikoilla työnteon muodosta riippumatta. Valvonnalla varmistetaan, että työnantajat ja muut vastuutahot noudattavat työsuojelulainsäädäntöä.
Valvonnan kohteena oleviin asiakokonaisuuksiin ja ilmiöihin määritellään ne valvonnan keinot, joita yhdistelemällä valvonnalla saadaan mahdollisimman suuri vaikuttavuus. Valvonnan käytössä olevien keinojen monipuolistaminen ja tehostaminen sekä uusien keinojen kehittäminen ja käyttöönotto on keskeinen kehityssuunta toiminnassa.
Tarkastustoiminnalle asetetaan seuraavat määrätavoitteet:
Toiminnallinen tehokkuus
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
|
Kokonaistarkastusmäärä | 23 884 | 20 000 | 21 000 |
Muilla valvonnan keinoilla kontaktoidut työpaikat | - | 15 000 | 15 000 |
Työsuojelun aluehallinnon kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet tulosalueittain
Tulosalue | 2019 toteutuma |
%-osuus | htv | 2020 tavoite |
%-osuus | htv | 2021 tavoite |
%-osuus | htv |
Työpaikkojen valvonta ja asiakaskysyntään vastaaminen | 19 551 | 78 | 307 | 18 317 | 70 | 287 | 18 803 | 70 | 290 |
Valvontaa tukeva toiminta | 5 514 | 22 | 87 | 7 850 | 30 | 123 | 8 131 | 30 | 125 |
Yhteensä | 25 065 | 100 | 394 | 26 167 | 100 | 410 | 26 934 | 100 | 415 |
Työsuojelun vastuualueet ovat uudistumiskykyisiä ja yhteiskunnan ilmiöihin nopeasti reagoivia valvontaviranomaisia. Yhteistyötahot ja asiakkaat otetaan mukaan kehittämiseen ja kokeiluihin.
Tietoa hyödynnetään monipuolisesti valvonnan ja työelämän kehittämisessä. Työsuojelun vastuualueet jakavat tietoa, osaamista ja näkemystä eri sidosryhmien ja asiakkaiden käyttöön.
Digitalisaation mahdollisuuksia hyödynnetään yhteistyötahojen ja asiakkaiden kanssa rohkeasti kokeillen. Työsuojeluvalvonnan tuottavuutta, kattavuutta ja vaikuttavuutta parannetaan merkittävästi.
Sidosryhmäyhteistyö ja viestintä tukevat tehokkaasti työsuojelun vastuualueiden toimintaa.
Aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueet edistävät vastuualuerajat ylittävää yhteistyötä ja valtakunnallisia yhteisiä tehtäviä sekä kehittävät henkilöstön osaamista. Vastuualueet ovat kilpailukykyinen ja jatkuvasti kehittyvä hyvän henkilöstöpolitiikan työpaikka, jossa huolehditaan henkilöstön hyvinvoinnista.
Osallistavan johtamisen ja esimiestyön avulla varmistetaan, että henkilöstö on mukana toiminnan kehittämisessä ja tarvittavien muutosten tunnistamisessa lisäarvoa tuottavalla tavalla.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 25 329 | 26 337 | 27 104 |
Bruttotulot | 264 | 170 | 170 |
Nettomenot | 25 065 | 26 167 | 26 934 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 394 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 104 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Harmaan talouden torjunnan moniviranomaisyhteistyön kehittäminen (1 htv) (HO 2019) | 70 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -131 |
Palkkausten tarkistukset | 828 |
Yhteensä | 767 |
2021 talousarvio | 26 934 000 |
2020 talousarvio | 26 167 000 |
2019 tilinpäätös | 24 775 000 |
08. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
2) lupaviranomaisen yleishallinnosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään tietolupaviranomaisen peruspalvelujen ja infrastruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon. Tietoluvan saajat maksavat luvista ja aineistopalveluista, kuten tietojen kokoamisesta, yhdistelyistä, muokkaamisesta ja tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä aiheutuvista kustannuksista valtion maksuperustelain (150/1992) ja STM:n antaman Findatan maksuasetuksen mukaisesti. Lupaviranomainen korvaa rekisterinpitäjälle luvansaajilta perityistä maksuista sille kuuluvan osuuden. Lupaviranomainen maksaa Tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä järjestelmän toimittajille sopimuksen mukaisen korvauksen. Tietolupaviranomaisen tehtävistä säädetään laissa sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019).
Toiminnalle on asetettu seuraavat tavoitteet nelivuotiskaudelle 2020—2023:
- — lupaviranomaisen neuvontapalvelun sekä lupaprosessin sekä tietojen kokoamis- ja käsittelyprosessin kehittäminen ja käyttöönotto
- — tietoluvan edellyttämän tutkimuksen eettisen käsittelyn liittäminen osaksi lupaprosessia
- — kansallisen sähköisen käyttöportaalin ja lupakäsittelyn asianhallintajärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto tietojen yhdistämis- ja luovutuspalvelun sekä koodiavainten säilytyspalvelun kehittäminen ja käyttöönotto
- — tietoturvallisen teknisen käyttöympäristön kehittäminen tietojen luovuttamiseksi
- — lupaviranomaisen ja rekisteripitäjien yhteistoiminnan kehittäminen.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa lupaviranomaiselle ja sen toiminnalle tulostavoitteet lupaviranomaisen ohjausryhmän esitysten pohjalta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 506 | 5 250 | 3 950 |
Bruttotulot | - | 50 | 750 |
Nettomenot | 506 | 5 200 | 3 200 |
Siirtyvät erät | |||
---|---|---|---|
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | - | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 994 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteiset investoinnit | -2 000 |
Yhteensä | -2 000 |
2021 talousarvio | 3 200 000 |
2020 talousarvio | 5 200 000 |
2019 tilinpäätös | 2 500 000 |
09. Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) lääkeasioiden tiekartan toimeenpanosta aiheutuviin hankintoihin ja selvityksiin sekä toimenpiteiden koordinointiin, edistämiseen ja muihin vastaaviin menoihin
2) lääkehoidon tiedonhallinnan kansallisten ja alueellisten kehittämis- ja kokeiluhankkeiden sekä muiden alueellisten kehittämis- ja kokeiluhankkeiden menojen maksamiseen
3) enintään kahdeksaa henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen toimenpideohjelman ohjaus- ja asiantuntijatehtäviin.
Selvitysosa:Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti lääkehuoltoa kehitetään lääkeasioiden tiekartan (STM:n raportteja 5/2019) mukaisesti. Lääkeasioiden tiekartan toimeenpanossa on kyse lääkkeiden jakelujärjestelmän rakenteellisesta uudistuksesta, lääkehoidon ohjauksen vahvistamisesta, lääkehoitoon liittyvän tietopohjan parantamisesta sekä tiedon käytön tehostamisesta. Paremmalla ohjauksella ja tietopohjalla voidaan varmistaa uusien lääkkeiden hallittu käyttöönotto ja edistää lääkkeiden järkevää käyttöä.
2021 talousarvio | 5 000 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 11 841 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (133/2020) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen
4) oikeuslääketieteellisen ruumiin avaukseen määrättyjen ruumiiden kuljetuksista tai poliisin tilaamista ruumiiden kuljetuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
5) oikeuslääkäreille virka-ajan ulkopuolella tehtävästä päivystyksestä aiheutuvien päivystyspalkkioiden tai -palkkojen maksamiseen enintään kahta henkilötyövuotta vastaavasti sekä muiden päivystystoiminnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Laki kuolemansyyn selvittämisestä (459/1973) määrittelee oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen perusteet. Momentilta maksetaan myös asetuksen (133/2020) mukaisia palkkioita ruumiinavauksia suorittaville oikeuslääkäreille.
Vuonna 2019 oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia tehtiin 8 137, vuonna 2020 arvioidaan tehtävän 8 220 ja vuonna 2021 arviolta 8 200 ruumiinavausta.
Toiminnan tavoitteena on:
- — oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten suorittaminen lain mukaisin indikaatioin
- — yleisen oikeusturvan toteutuminen selvittämällä kuoleman olosuhteet, kuolemansyy ja kuolemanluokka
- — selvittää alkoholi- ja huumemyrkytyskuolemat, alkoholin ja muiden päihteiden sekä lääkeaineiden merkitys kuolemantapauksissa
- — saada väkivaltaisista kuolemista oikeuden käyttöön puolueeton ja riippumaton asiantuntijalausunto ja todisteluaineisto
- — varmistaa potilaan ja terveydenhuollon henkilöstön oikeusturva
- — tuottaa tietoa tapaturmaisista, ammattitaudin aiheuttamista ja luonnollisista kuolemista vakuutusoikeudellisia selvityksiä varten
- — oikeuslääkäriresurssien saatavuuden varmistaminen erikoislääkärikoulutuksella.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen toimitilan muutoksesta johtuva kustannustason kasvu | 900 |
Yhteensä | 900 |
2021 talousarvio | 11 841 000 |
2020 IV lisätalousarvio | — |
2020 talousarvio | 10 941 000 |
2019 tilinpäätös | 10 118 220 |