Talousarvioesitys 2021
Pääluokka 33
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 53, 54, 57, 60 ja 33.20.52.
Selvitysosa:
Suomalaisten hyvinvointi ja elämänlaatu ovat kehittyneet hyvin kuluneen kymmenen vuoden aikana. Polarisaation ja sosiaalisen eriarvoisuuden lisääntyminen on kuitenkin riski sekä yksilöiden hyvinvoinnin, että yhteiskunnan vakauden kannalta. Tämä korostuu COVID-19 pandemian myötä, jolla on pitkäaikaisia vaikutuksia suomalaisten hyvinvointiin ja elämänlaatuun sekä yhteiskuntaan kaikilla tasoilla.
Teknologian voimakas kehitys lisää mahdollisuuksia tukea terveyttä ja hyvinvointia ennaltaehkäisevästi ja antaa vaikuttavampaa hoitoa ja palveluja. Myös tietoa voidaan hyödyntää entistä enemmän sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Työllisyys, terveys ja hyvinvointi sekä niitä tukevat palvelut vahvistavat kansalaisten osallisuutta ja estävät syrjäytymistä. Työn murros tuo uusia tapoja osallistua työelämään. Niiden myötä muuttuu myös sosiaaliturvan rahoituksen perusta.
Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tarpeenmukaiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja etuudet. Sosiaali- ja terveyspalvelujen ja etuuksien uudistaminen edellyttää ja mahdollistaa uusien toimintatapojen käyttöön ottamisen. Digitalisaation mahdollisuudet hyödyntämällä toiminta tehostuu ja palvelujen saatavuus ja saavutettavuus lisääntyvät.
Sosiaali- ja terveyspolitiikalla tuetaan työllisyysasteen nousua ja työn tuottavuutta huolehtimalla työntekijöiden terveydestä, hyvinvoinnista sekä toiminta- ja työkyvystä. Kansalaisten terveydentilan ja toimintakyvyn parantuessa sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve muuttuu. Sosiaali- ja terveysala on myös kasvuala sekä teknologian ja palvelujen kehittämisen moottori.
Suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille. Tämän hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus nojaa talouden tasapainoiseen kehitykseen, joka edellyttää talouskasvua ja rakenteellisia uudistuksia.
Hallituksen tavoitteena on osallistava ja osaava Suomi, joka on sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta. Yhteiskunnan uudistaminen ja tasa-arvon lisääminen on mahdollista vain vahvistamalla ihmisten luottamusta demokraattisen järjestelmän toimintakykyyn. Tähän liittyen hallitus on antanut kuusi lupausta, jotka lunastamalla on mahdollista saavuttaa sosiaalisesti, taloudellisesti sekä ekologisesti kestävä Suomi.
Talouspolitiikan päämääränä on hyvinvoinnin lisääminen. Se tarkoittaa ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää talouskasvua, korkeaa työllisyyttä ja kestävää julkista taloutta. Talouden vakauden ansiosta vältetään yllättävät, hyvinvointia heikentävät muutokset ihmisten elämässä.
Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) pääluokan osuus sosiaalimenoista on noin viidennes. Pääluokan suurimmat menokohteet ovat eläkkeet (31 %), perhe- ja asumiskustannukset sekä toimeentulotuki (29 %), työttömyysturva (18 %) ja sairausvakuutus (13 %).
Sosiaali- ja terveysministeriön strategian Eheä yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi 2030 mukaisesti ministeriön tavoitteena on turvata ihmisten toimintakykyä, toimeentuloa ja palveluja, jotta voimme elää yhdenvertaisessa, kestävässä ja vakaassa yhteiskunnassa. Tätä tehtävää toteutetaan säädösvalmistelun, monipuolisen ohjauksen sekä poikkihallinnollisen ja kansainvälisen yhteistyön avulla. Ministeriön työssä korostuvat tiedolla johtaminen, avoin viestintä, mahdollistavat säädökset, innovaatiot ja digitalisaatio.
Vaikuttavuustavoitteet 2020—2023:
Toimintakyky
- — Hyvinvointi- ja terveyserot ovat kaventuneet
- — Toiminta- ja työkyky on parantunut
- — Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt
Toimeentulo
- — Sosiaaliturva kannustaa työhön
- — Köyhyyden ja syrjäytyneiden määrä on vähentynyt
Palvelut
- — Vaikuttavat palvelut ja toimeentuloturva muodostavat yhteen toimivan kokonaisuuden
- — Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin
- — Hyvinvointiala luo liiketoimintamahdollisuuksia ja vientiä.
Sosiaali- ja terveysministeriö edistää näiden strategisten tavoitteiden toteutumista vuosina 2020—2023 poikkihallinnollisessa yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa.
Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin lakia alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista (7/2014) sekä lakia alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta (8/2014). Euroopan unionin rakennerahastovarojen kohdentamisessa neuvotellaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valtakunnallisiin hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriön, työ- ja elinkeinoministeriö, kanssa.
Sosiaali- ja terveysministeriön toiminnassa painottuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, eriarvoisuuden vähentäminen, osatyökykyisten työllistymisen ja työssä pysymisen edistäminen, iäkkäiden toimintakyvyn vahvistaminen ja palvelujen turvaaminen sekä sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Näitä tavoitteita toteutetaan vuonna 2021 erityisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen sekä sosiaaliturvauudistuksen valmistelussa, tasa-arvo ja samapalkkaisuusohjemassa, työhyvinvoinnin ja työelämän kehittämisohjelmassa.
Oikeudenmukainen, yhdenvertainen ja mukaan ottava Suomi sekä Luottamuksen ja tasa-arvoisten työmarkkinoiden Suomi -strategiset kokonaisuudet asettavat rungon sosiaali- ja terveysministeriön toiminnalle. Sitä täydentävät ja tukevat muut hallitusohjelman strategiset kokonaisuudet. Merkittävinä uudistuksina valmistellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus ja sosiaaliturvan uudistus. Hallitusohjelman mukaisesti toteutetaan lapsiperheiden tukemiseksi hyvinvointia edistäviä sekä ongelmia ehkäiseviä ja korjaavia toimia ja jatketaan lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelman toteutusta. Sosiaali- ja terveysministeriön strategian vaikuttavuustavoitteiden seurantaindikaattoreissa on huomioitu sukupuolen mukainen erittely.
Kansainvälisen tasa-arvopalkinnon valmistelu- ja koordinaatiotyö siirtyi valtioneuvoston kanslialta sosiaali- ja terveysministeriölle vuodesta 2020 alkaen. Joka toinen vuosi jaettavaan palkintoon on varattu 500 000 euroa vuosille 2021 ja 2023. Ammattikorkeakouluopiskelijoille on tarjolla samansisältöiset opiskeluterveydenhuollon palvelut kuin yliopisto-opiskelijoille vuodesta 2021 alkaen. Päihteitä käyttävien äitien hoitoon on varattu 1,5 milj. euron määräraha vuodelle 2021. Vankilan perheosaston toimintaa vahvistetaan 600 000 eurolla vuodesta 2021 alkaen. Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin kasvaa 23,55 milj. euroon. THL:n toimintamenoihin ehdotetaan yhteensä 0,7 milj. euron lisäystä tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomisen estämisen toimintaohjelman toimeenpanoon, naisiin kohdistuvan väkivallan torjunnan toimikunnalle ja väkivaltaisen radikalisaation ja ekstremismin ehkäisemiseen. Poikkihallinnollisen lapsistrategian valmisteluun on varattu 2,0 milj. euroa. Tasa-arvo ja samapalkkaisuusohjelman toteutusta jatketaan 0,5 milj. euron määrärahalla.
Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi suunnitelmallisesti hallituksen tasa-arvopolitiikkaa, edistää sukupuolten tasa-arvoa ja sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista kaikessa valtioneuvoston valmistelussa ja päätöksenteossa. Näitä tavoitteita edistetään ja ne huomioidaan tasa-arvo ja samapalkkaisuusohjelmassa sekä hallitusohjelman mukaisissa uudistuksissa.
Seurantaindikaattori 2016—2021
2016 toteutuma |
2017 toteutuma |
2018 toteutuma |
2019 toteutuma |
2020 arvio |
2021 arvio |
|
Toimintakyky | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Hyvinvointi- ja terveyserot ovat kaventuneet | ||||||
Menetetyt elinvuodet (PYLL) ikävälillä 0—80 vuotta / 100 000 asukasta | ||||||
— Miehet | 8 610 | 8 514 | 8 5501) | 8 5701) | 8 600 | 8 620 |
— Naiset | 4 166 | 4 190 | 4 2001) | 4 2101) | 4 240 | 4 250 |
Terveytensä keskitasoiseksi tai sitä huonommaksi kokevien osuus (%), 20—64-vuotiaat | ||||||
— Miehet | 31,0 | 29,0 | 28,1 | 271) | 27 | 26 |
— Naiset | 30,1 | 27,4 | 27,0 | 261) | 26 | 25 |
Kokee terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi, % 8. ja 9. luokan oppilaista | ||||||
— Miehet | .. | 13,9 | 141) | 14,7 | 15 | 15 |
— Naiset | .. | 23,4 | 251) | 26,8 | 27 | 27 |
Elämänlaatunsa (EuroHIS-8) hyväksi tuntevien osuus (%), 20—64-vuotiaat | ||||||
— Miehet | 55,4 | 54,5 | 60,9 | 621) | 62 | 63 |
— Naiset | 58,1 | 60,5 | 66,1 | 671) | 67 | 68 |
Toiminta- ja työkyky on parantunut | ||||||
Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet, lkm | ||||||
— Kokoaikaiselle | 16 080 | 15 145 | 16 560 | 15 2501) | 15 140 | 15 000 |
— Osa-aikaiselle | 5 224 | 5 594 | 5 585 | 6 7001) | 6 800 | 6 900 |
— Alle 25-v. | 2 108 | 1 933 | 2 145 | 2 0001) | 2 100 | 2 200 |
Niiden osuus, jotka uskovat, etteivät todennäköisesti jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka (%), 20—64-v. | ||||||
— Miehet | 24,8 | 26,2 | 24,5 | 241) | 23,5 | 23 |
— Naiset | 26,6 | 23,4 | 21,9 | 211) | 20,5 | 20 |
Itsestä huolehtimisesta vähintään suuria vaikeuksia kokevien osuus (%), 75 vuotta täyttäneet | ||||||
— Miehet | 15,1 | 12,3 | 10,5 | 111) | 11 | 10,3 |
— Naiset | 16,4 | 12,2 | 11,5 | 111) | 11 | 11,3 |
Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt | ||||||
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmakuolleisuus / 100 000 asukasta | 41 | 42 | 43 | 431) | 43 | 43 |
Työpaikkatapaturmataajuus | 28,4 | 29,0 | 29,11) | 29 | 29 | 29 |
Vesiepidemioiden lkm | 3 | 1 | 2 | 4 | 2 | 2 |
Poliisin tietoon tulleet perhe- ja lähisuhdeväkivaltatapaukset | ||||||
— Yhteensä, lkm | 9 905 | 9 546 | 9 886 | 9 8501) | 9 930 | 9 850 |
— Uhrina mies, % | 29,2 | 29,8 | 30,9 | 301) | 31 | 31 |
— Uhrina nainen, % | 70,8 | 70,2 | 69,1 | 701) | 69 | 69 |
Toimeentulo | ||||||
Sosiaaliturva kannustaa työhön | ||||||
Työllisyysaste | ||||||
20—29-v. | 65,1 | 66,0 | 67,5 | 68,5 | 66,0 | 65,8 |
20—70-v. | 66,8 | 67,6 | 69,6 | 70,6 | 69,2 | 69,3 |
55—64-v. | 61,4 | 62,6 | 65,4 | 66,4 | 64,9 | 65,1 |
Pitkäaikaistyöttömät, %-työvoimasta | 4,7 | 4,0 | 2,9 | 2,4 | 2,9 | 3,1 |
Eläkkeellesiirtymisiän odote 25-vuotiaalle | 61,1 | 61,2 | 61,3 | 61,5 | 61,5 | 61,6 |
Köyhyyden ja syrjäytyneiden määrä on vähentynyt | ||||||
Pienituloisten osuus, % | ||||||
— Koko väestö | 11,5 | 12,1 | 11,8 | 11,91) | 11,5 | 11,5 |
— Alle 18-v. | 10,2 | 11,1 | 10,5 | 10,61) | 10,5 | 10,5 |
— Palkansaajat | 1,4 | 1,7 | 1,7 | 1,91) | 1,8 | 1,8 |
— 65+ | 12,4 | 13,3 | 14,6 | 14,61) | 13,5 | 13,5 |
— Syrjäytymisriskissä (ei työssä, ei opiskele, ei ole varusmiespalvelussa) olevat 18—24-vuotiaat, % vastaavan ikäisistä | .. | 16,9 | 171) | 171) | 20 | 20 |
Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneet 25—64-vuotiaat, % vastaavan ikäisestä väestöstä | ||||||
— Yhteensä | 2,5 | 2,8 | 2,9 | 2,8 | 2,9 | 2,9 |
— Tulottomat kotitaloudet, lkm | .. | 41 377 | 39 158 | 38 474 | 39 000 | 40 000 |
Ulkomaalaiset työttömät työnhakijat, % ulkomaalaisten työvoimasta | ||||||
— Miehet | 22,9 | 19,0 | 16,71) | 191) | 22 | 22 |
— Naiset | 31,4 | 27,8 | 25,21) | 251) | 28 | 28 |
Palvelut | ||||||
Vaikuttavat palvelut ja toimeentuloturva muodostavat yhteen toimivan kokonaisuuden | ||||||
Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0—17-vuotiaat, % vastaavan ikäisestä väestöstä | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,41) | 1,4 | 1,5 |
Lapsiperhepalveluita riittämättömästi saaneiden osuus, (%) tarvinneista | .. | .. | 36,6 | 371) | 37 | 37 |
Koulutuksen ulkopuolelle jääneet 17—24-vuotiaat, % vastaavan ikäisestä väestöstä | ||||||
— Miehet | 9,4 | 9,4 | 9,3 | 9,21) | 9 | 9 |
— Naiset | 7,0 | 6,7 | 6,4 | 6,71) | 7 | 7 |
Osasairauspäivärahan saajat, % kaikista sairauspäivärahan saajista | ||||||
— Miehet | 3,8 | 4,2 | 4,4 | 4,9 | 4,5 | 4,6 |
— Naiset | 7,3 | 8,2 | 8,6 | 9,4 | 8,8 | 8,9 |
Rahanpuutteen vuoksi ruoasta, lääkkeistä tai lääkärikäynneistä tinkimään joutuneiden osuus (%), 65 vuotta täyttäneet | ||||||
— Miehet | 10,4 | 7,9 | 9,0 | 91) | 9 | 9 |
— Naiset | 14,4 | 10,7 | 11,6 | 121) | 12 | 12 |
Elämänlaatunsa (EuroHIS-8) hyväksi tuntevien osuus (%), 65 vuotta täyttäneet | ||||||
— Miehet | 58,2 | 57,3 | 50,6 | 521) | 52 | 52 |
— Naiset | 51,8 | 54,9 | 51,6 | 531) | 52 | 52 |
Kotona asuvat 75 vuotta täyttäneet, % vastaavan ikäisestä väestöstä | ||||||
— Miehet | 93,5 | 93,6 | 93,8 | 93,91) | 94,0 | 94,1 |
— Naiset | 89,2 | 89,5 | 89,7 | 89,81) | 89,9 | 90,0 |
Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin | ||||||
Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon lääkärin kiireettömän käynnin odotusaika yli 7 pv yhteydenotosta, % toteutuneista käynneistä | ||||||
— Yhteensä | 55,3 | 55,0 | 55,9 | 61,5 | ..2) | ..2) |
— Miehet | 53,9 | 53,9 | 55,4 | 60,3 | ..2) | ..2) |
— Naiset | 56,3 | 55,8 | 56,2 | 62,3 | ..2) | ..2) |
Lääkärin vastaanottopalveluita riittämättömästi saaneiden osuus, (%) tarvinneista | ||||||
— Yhteensä | .. | .. | 15,8 | 151) | 17 | 16 |
— Miehet | .. | .. | 13,9 | 141) | 15 | 14 |
— Naiset | .. | .. | 17,3 | 171) | 19 | 17 |
— Erikoissairaanhoitoa yli 6 kk odottaneet 31.12., lkm | 1 837 | 1 317 | 1 734 | 1 7001) | ..2) | ..2) |
— 1.10.—31.3. aikana lakisääteisen 3 kk:n kuluessa valmistuneet lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnit, % | 94,5 | 93,6 | 93,1 | 94,1 | 90 | 91 |
1) Arvio
2) Kiireettömän terveydenhuollon hoitoon pääsy vaikeutuu koronaepidemian vuoksi. Valtioneuvosto on 17.3.2020 antanut asetuksen valmiuslain 86, 88, 93—95 ja 109 §:ssä säädettyjen toimivaltuuksien käyttöönotosta, joka sisältää mahdollisuuden soveltaa valmiuslain 88 § 1 momentin 1) kohtaa koko valtakunnan alueella. Edellä mainitun kohdan soveltamiseen liittyvä asetus kunnan oikeudesta poiketa terveydenhuollon kiireettömän hoidon määräaikojen noudattamisesta ja sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinneista on annettu 17.3.2020, ja se on voimassa 13.4.2020 asti.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2019—2021
v. 2019 tilinpäätös 1000 € |
v. 2020 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2021 esitys 1000 € |
Muutos 2020—2021 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 91 370 | 97 261 | 102 397 | 5 136 | 5 |
01. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 31 989 | 34 794 | 36 018 | 1 224 | 4 |
04. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 815 | 983 | 980 | -3 | 0 |
05. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 601 | 531 | 1 118 | 587 | 111 |
06. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 105 | 19 272 | 20 405 | 1 133 | 6 |
07. | Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 8 334 | 8 507 | 8 714 | 207 | 2 |
25. | Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen tiedonhallinta (siirtomääräraha 3 v) | 7 000 | 9 900 | 10 400 | 500 | 5 |
29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 19 430 | 19 229 | 19 500 | 271 | 1 |
66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 4 095 | 4 045 | 5 262 | 1 217 | 30 |
02. | Valvonta | 65 072 | 73 675 | 81 252 | 7 577 | 10 |
03. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 11 587 | 14 235 | 14 794 | 559 | 4 |
05. | Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 12 340 | 12 028 | 14 132 | 2 104 | 17 |
06. | Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 752 | 5 104 | 5 351 | 247 | 5 |
07. | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 24 775 | 26 167 | 26 934 | 767 | 3 |
08. | Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 500 | 5 200 | 3 200 | -2 000 | -38 |
09. | Lääkeasioiden tiekartan toimeenpano (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 5 000 | 5 000 | 0 |
20. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) | 10 118 | 10 941 | 11 841 | 900 | 8 |
03. | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 87 232 | 104 231 | 99 316 | -4 915 | -5 |
04. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 54 083 | 54 787 | 59 272 | 4 485 | 8 |
25. | Kansalliset osaamiskeskittymät (siirtomääräraha 3 v) | 5 075 | 7 000 | 5 000 | -2 000 | -29 |
31. | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 0 | 10 000 | 8 000 | -2 000 | -20 |
50. | Valtionosuus Työterveyslaitoksen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 23 222 | 24 042 | 23 042 | -1 000 | -4 |
63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 4 852 | 8 402 | 4 002 | -4 400 | -52 |
10. | Perhe- ja asumiskustannusten tasaus, perustoimeentulotuki ja eräät palvelut | 4 192 389 | 4 276 700 | 4 487 757 | 211 057 | 5 |
50. | Perhe-etuudet (arviomääräraha) | 9 954 | 1 611 400 | 1 596 500 | -14 900 | -1 |
(51.) | Lapsilisät (arviomääräraha) | 1 346 300 | — | — | — | 0 |
(52.) | Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) | 1 725 | — | — | — | 0 |
53. | Sotilasavustus (arviomääräraha) | 13 800 | 16 100 | 16 500 | 400 | 2 |
54. | Asumistuki (arviomääräraha) | 1 477 300 | 1 485 400 | 1 580 400 | 95 000 | 6 |
(55.) | Elatustuki (arviomääräraha) | 209 916 | — | — | — | 0 |
56. | Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut (arviomääräraha) | 47 634 | 50 800 | 56 500 | 5 700 | 11 |
57. | Perustoimeentulotuki (arviomääräraha) | 693 000 | 672 700 | 768 800 | 96 100 | 14 |
(58.) | Määräaikainen covid-19 epidemiakorvaus (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
60. | Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) | 392 760 | 440 300 | 469 057 | 28 757 | 7 |
20. | Työttömyysturva | 2 159 364 | 2 234 266 | 2 815 869 | 581 603 | 26 |
31. | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) | 24 054 | 28 366 | 28 366 | — | 0 |
50. | Valtionosuus työttömyysetuuksien ansioturvasta ja vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 714 892 | 745 400 | 991 000 | 245 600 | 33 |
52. | Valtionosuus työttömyysetuuksien perusturvasta (arviomääräraha) | 1 417 586 | 1 457 500 | 1 792 700 | 335 200 | 23 |
55. | Valtionosuudet Työllisyysrahastolle (arviomääräraha) | 2 832 | 3 000 | 3 803 | 803 | 27 |
30. | Sairausvakuutus | 2 408 603 | 1 975 800 | 2 140 300 | 164 500 | 8 |
60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 2 408 603 | 1 975 800 | 2 140 300 | 164 500 | 8 |
40. | Eläkkeet | 4 590 709 | 4 953 071 | 5 044 200 | 91 129 | 2 |
50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) | 59 300 | 59 000 | 58 400 | -600 | -1 |
51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 706 003 | 729 900 | 737 500 | 7 600 | 1 |
52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 293 200 | 328 700 | 418 000 | 89 300 | 27 |
53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) | 9 246 | 12 571 | 13 900 | 1 329 | 11 |
54. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) | 13 050 | 13 600 | 13 400 | -200 | -1 |
60. | Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 3 509 911 | 3 809 300 | 3 803 000 | -6 300 | 0 |
50. | Veteraanien tukeminen | 211 134 | 322 678 | 241 334 | -81 344 | -25 |
30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) | 682 | 1 050 | 1 050 | — | 0 |
50. | Rintamalisät (arviomääräraha) | 9 104 | 12 000 | 9 900 | -2 100 | -17 |
51. | Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) | 63 919 | 62 000 | 48 600 | -13 400 | -22 |
52. | Valtion korvaus sota- ja sotilasinvalidien kuntoutus- ja hoitolaitosten kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 27 762 | 25 000 | 16 000 | -9 000 | -36 |
53. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 3 100 | 2 500 | 2 080 | -420 | -17 |
54. | Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) | 45 | 20 | 16 | -4 | -20 |
55. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 500 | 2 500 | 1 260 | -1 240 | -50 |
56. | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 71 638 | 38 000 | 30 400 | -7 600 | -20 |
57. | Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 8 | 8 | 8 | — | 0 |
58. | Rintamaveteraanien kotiin vietävät palvelut (arviomääräraha) | 34 376 | 179 600 | 132 020 | -47 580 | -26 |
60. | Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto | 196 070 | 304 326 | 2 052 097 | 1 747 771 | 574 |
30. | Valtion korvaus terveydenhuollon ja sosiaalihuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 350 | 350 | — | 0 |
31. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 3 263 | 1 600 | 2 800 | 1 200 | 75 |
32. | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen sekä sosiaalityön yliopistotasoiseen tutkimukseen (kiinteä määräraha) | 23 800 | 25 000 | 25 000 | — | 0 |
33. | Valtion korvaus sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköille sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön erikoistumiskoulutukseen (arviomääräraha) | 92 693 | 96 000 | 96 000 | — | 0 |
34. | Valtion korvaus terveydenhuollon toimintayksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista, potilassiirroista ja lääketieteellisistä asiantuntijalausunnoista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 12 433 | 15 200 | 15 200 | — | 0 |
35. | Valtion rahoitus Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön opiskeluterveydenhuoltoon (siirtomääräraha 2 v) | 3 000 | 1 400 | 65 800 | 64 400 | 4600 |
36. | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) | 480 | 480 | 562 | 82 | 17 |
37. | Valtion korvaus kunnille laittomasti maassa oleskelevien kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin (arviomääräraha) | 211 | 5 346 | 2 000 | -3 346 | -63 |
(38.) | Valtionavustus valinnanvapauden pilottihankkeiden kustannuksiin | — | — | — | — | 0 |
38. | Valtionavustus julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon covid-19 kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 1 660 000 | 1 660 000 | 0 |
39. | Palvelurakenteen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | 97 410 | 122 900 | 25 490 | 26 |
40. | Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 3 v) | 28 990 | 28 990 | 27 835 | -1 155 | -4 |
52. | Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 19 550 | 22 550 | 23 550 | 1 000 | 4 |
63. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) | 2 950 | 3 050 | 3 000 | -50 | -2 |
64. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 7 100 | 6 950 | 7 100 | 150 | 2 |
(65.) | Lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen vahvistaminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 100 | — | — | — | 0 |
70. | Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen | 35 218 | 37 473 | 37 773 | 300 | 1 |
20. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 28 990 | 30 640 | 30 940 | 300 | 1 |
21. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) | 650 | 545 | 545 | — | 0 |
22. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) | 550 | 460 | 460 | — | 0 |
50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 200 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 1 900 | 2 900 | 2 900 | — | 0 |
52. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 928 | 928 | 928 | — | 0 |
80. | Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta | 144 244 | 143 040 | 138 390 | -4 650 | -3 |
40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) | 123 954 | 122 750 | 117 000 | -5 750 | -5 |
41. | Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 1 900 | 1 900 | 1 900 | — | 0 |
42. | Valtion korvaus poronhoitajien sijaisavun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 250 | 250 | 350 | 100 | 40 |
50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (siirtomääräraha 2 v) | 18 140 | 18 140 | 19 140 | 1 000 | 6 |
90. | Avustukset terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen | 363 289 | 380 000 | 362 440 | -17 560 | -5 |
50. | Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (arviomääräraha) | 363 289 | 380 000 | 362 440 | -17 560 | -5 |
Yhteensä | 14 544 694 | 14 902 521 | 17 603 125 | 2 700 604 | 18 |