Talousarvioesitys 2021
10. Liikenne- ja viestintäverkot
Selvitysosa:Valtion liikenneverkko muodostuu maantieverkosta, rataverkosta ja vesiväylistä. Maantieverkon pituus oli 77 925 km, rataverkon pituus 5 924 km ja vesiväylien pituus 16 338 km vuoden 2019 lopussa.
Liikenneverkon tasearvio (milj. euroa)
2019 | 2020 arvio |
2021 arvio |
|
Tie | 14 975 | 14 222 | 14 135 |
Radat | 4 763 | 4 501 | 4 624 |
Vesiväylät | 250 | 221 | 222 |
Yhteensä | 19 988 | 18 944 | 18 981 |
Maanteiden, rautateiden ja vesiväylien korjausvelka oli vuonna 2019 yhteensä noin 2,8 mrd. euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon. Hyvä kunto tarkoittaa sellaista teknis-taloudellista tasoa, jolla väylän palvelutaso on väylän liikennemäärään ja merkittävyyteen nähden riittävä ja palvelutason ylläpitäminen ei tule kohtuuttoman kalliiksi.
Väyläverkon menot ja tulot (milj. euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Perusväylänpito (20) | 1 065,4 | 1 422,5 | 1 363,9 |
Tulot | 57,6 | 50,3 | 50,3 |
— Ratamaksu | 51,0 | 45,0 | 47,0 |
— Muut tulot | 6,6 | 5,3 | 3,3 |
Menot | 1 123,0 | 1 472,8 | 1 414,2 |
Kunnossapito | 775,5 | 792,7 | 833,7 |
— Hoito | 390,2 | 394,5 | 423,0 |
— Jäänmurto | 57,6 | 64,0 | 62,0 |
— Korjaus | 327,7 | 334,2 | 348,7 |
Parantaminen ja suunnittelu | 56,5 | 190,5 | 88,4 |
— Liikenneväylien parantamisinvestoinnit | 33,1 | 158,3 | 62,3 |
— Suunnittelu | 23,4 | 32,2 | 26,1 |
Liikennepalvelut | 191,0 | 189,6 | 193,1 |
— Liikenteen ohjaus ja informaatio | 141,0 | 139,6 | 142,1 |
— Maantielauttaliikenne | 50,0 | 50,0 | 51,0 |
Korjausvelan vähentäminen | 100,0 | 300,0 | 300,0 |
Avustukset (30, 31) | 83,4 | 176,5 | 85,1 |
---|---|---|---|
Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (30) | 61,9 | 138,7 | 67,7 |
Eräät avustukset (31) | 21,5 | 37,8 | 17,4 |
Kehittämisinvestoinnit (76, 77, 79) | 450,8 | 499,0 | 572,9 |
Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (76) | 16,4 | 35,0 | 35,0 |
Väyläverkon kehittäminen (77) | 329,3 | 351,2 | 422,1 |
Elinkaarirahoitushankkeet (79) | 105,1 | 112,8 | 115,8 |
Nettomenot yhteensä | 1 599,6 | 2 098,0 | 2 021,9 |
Bruttomenot yhteensä | 1 657,2 | 2 148,3 | 2 072,2 |
Väylämaksulain mukaisen toiminnan tehtävien kehitys ja väylämaksutulot (11.19.06)
2019 toteutuma |
2020 arvio |
muutos | 2021 arvio |
muutos | |
Väylämaksuilla katettava toiminta | |||||
Ulkomaan tavaraliikenne rannikolla, milj. tonnia | 100 309 | 102 516 | 2,2 % | 104 771 | 2,2 % |
Väylämaksutuotot, 1 000 euroa | 52 166 | 50 160 | -3,9 % | 48 100 | 4,1 % |
Muut tuotot, 1 000 euroa | 484 | 416 | -14,0 % | 155 | -62,7 % |
Kustannukset, 1 000 euroa | 93 412 | 97 339 | 4,2 % | 105 300 | 8,2 % |
Kustannusvastaavuus | 56,4 % | 52,0 % | -4,4 %-yks. | 45,7 % | 6,3 %-yks. |
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 363 904 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) väylien hoidosta, käytöstä sekä korjauksista, elinkaaren ja omaisuuden hallinnasta, suunnittelusta, liikenneväylien parantamisinvestoinneista, liikenteen hallinnan järjestelmistä sekä liikenteen ohjauksesta ja informaatiosta, tutkimus- ja kehittämistoiminnasta sekä jäänmurrosta, maantielauttaliikenteestä ja muista väylänpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien menojen sekä väylänpidosta aiheutuvien vahingonkorvauksien maksamiseen. Liikenteenohjausyhtiöltä hankittavaan palvelusopimukseen perustuvaan palvelumaksuun saa käyttää enintään 142 100 000 euroa
2) tien- tai radanpitäjän tehtäviin liittyvän muun toimenpiteen kuin maantien tai rautatien rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksiin erillisten sopimusten mukaan
3) toimintamenomäärärahan vakiosisältöisen käyttötarkoituksen mukaisesti sellaisten välttämättömien lakisääteisten velvoitteiden tekemiseen, joista voi aiheutua menoja myös tulevina varainhoitovuosina
4) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
5) väliaikaisesti radanpidon materiaalitoimituksien maksamiseen ennen materiaalin kohdentamista sijoitusmenomomentille budjetoiduille väylien kehittämishankkeille.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon ratamaksu, yhteisrahoitteisen toiminnan tulot, Saimaan kanavan lupamaksutulot, maksullisen palvelutoiminnan tulot ja omaisuuden myyntituotot lukuun ottamatta kiinteän omaisuuden myyntituloja tai väylänpidon vahingonkorvaustuloja.
Väylävirasto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Lisäksi Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Turvalaitteiden uusiminen Tampere—Seinäjoki -rataosalla | 70 000 000 |
E18 Turun kehätie 2. vaihe Kausela—Kirismäki | 59 000 000 |
Selvitysosa:Olemassa oleva liikenneverkko pidetään kunnossa perusväylänpidon toimin. Perusväylänpidon määrärahoilla rahoitetaan tien- ja radanpitoa sekä vesiväylänpitoa. Väylänpidossa priorisoidaan liikenneverkon päivittäisen liikennöitävyyden vaatimat toimet, vilkasliikenteisen ja elinkeinoelämälle merkittävän verkon kunto sekä liikenneturvallisuus ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet. Kaikissa toimenpiteissä pyritään huomioimaan ilmastonmuutoksen hillitseminen.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina 47 milj. euron ratamaksun perusmaksu ja muita väylänpidon tuloja (mm. kiinteistötulot ja kanavamaksut) 3,3 milj. euroa.
Korjausvelan kasvua pyritään hillitsemään ja väylien kuntoa turvataan huomioiden erityisesti elinkeinoelämän tarpeet. Toimenpiteitä kohdistetaan myös liikenteellisten olosuhteiden kehittämiseen, joilla parannetaan mm. elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, liikenneturvallisuutta ja työmatkaliikenteen olosuhteita.
Valtio tien- ja radanpitäjänä voi erillisen sopimuksen mukaisesti osallistua myös muun kuin maantien tai rautatien rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksiin, kun toimenpide liittyy tien- tai radanpitäjän tehtäviin. Kyse on erityistilanteista, joissa liikennejärjestelmän toimivuus tai turvallisuus edellyttävät tienpitäjän rahoitusta muualla kuin maantien tiealueella taikka radanpitäjän rahoitusta muualla kuin rautatiealueella, ja väylänpitäjä arvioi toimenpiteen tarpeelliseksi. Esimerkiksi aikaisemmin maantiealueelle rakennettujen niin sanottujen kylmien levähdysalueiden toteuttaminen on jatkossa mahdollista myös maantiealueen ulkopuolelle tienkäyttäjille suunnattujen palveluiden yhteyteen. Jatkossa mahdollista olisi myös radanpitäjän osallistuminen esimerkiksi rataverkkoa varten tarvittavan liityntäpysäköinnin järjestämiseen rautatiealueen viereisellä kiinteistöllä.
Perusväylänpidon menot ja tulot liikennemuodoittain vuosina 2019—2021 (milj. euroa)
2019 toteutuma | 2020 varsinainen talousarvio | 2021 esitys | |||||||
bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | |
Tienpito | 527 | - | 527 | 742 | - | 742 | 700 | - | 700 |
Radanpito | 366 | 57 | 309 | 492 | 49 | 443 | 473 | 49 | 424 |
Vesiväylänpito | 89 | 1 | 88 | 99 | 1 | 98 | 99 | 1 | 98 |
Liikenteen ohjaus ja informaatio | 141 | - | 141 | 140 | - | 140 | 142 | - | 142 |
Yhteensä | 1 123 | 58 | 1 065 | 1 473 | 50 | 1 423 | 1 414 | 50 | 1 364 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Elvytystoimenpiteet | 18 400 |
ELYjen liikenneresurssien lisääminen, ostopalveluiden väheneminen (siirto momentille 32.01.02) | -900 |
Helsinki—Turku nopean ratayhteyden jatkosuunnittelu | -10 000 |
Jäänmurtaja Polariksen myyntitulot | -52 |
Kehä I Laajalahden kohta, Raide-Jokeriin liittyvä toimenpide (siirto momentilta 31.10.77) | 3 000 |
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -12 950 |
Konsulttipalvelujen korvaaminen omalla työllä (siirto momentille 31.01.03) | -1 700 |
Korjausvelan vähentäminen | 25 000 |
Korjausvelan vähentäminen, kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -40 000 |
Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma ja hankkeet (HO 2019 kertaluonteinen) | -10 000 |
Liikenteenohjauksen yhtiöittämisen säästövaikutus | -1 400 |
Liikenteenohjausyhtiön (TMFG) Väylävirastolta lunastaman liikenteen ohjauksen ja hallinnan omaisuuden poistot ja pääomakulut | 2 741 |
Määrärahatason tarkistus tekniseen kehykseen | 7 000 |
Raskaan liikenteen ajoneuvojen etäpunnitusjärjestelmä | 700 |
Siirto momentille 31.01.03 | -2 500 |
Tieliikenteenohjauksen ja -hallinnan telematiikkatehtävät (7 htv) (siirto momentilta 32.01.02) | 504 |
Vaarallisten tasoristeysten poistaminen, kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -12 000 |
Vaarallisten tasoristeysten poistaminen (HO 2019 kertaluonteinen) | 10 000 |
Tasomuutos | -34 409 |
Yhteensä | -58 566 |
2021 talousarvio | 1 363 904 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 56 250 000 |
2020 talousarvio | 1 422 470 000 |
2019 tilinpäätös | 1 105 741 000 |
30. Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 67 658 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeille länsimetro Espoon Matinkylästä Kivenlahteen ja Raide-Jokeri pikaraitiotie sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun hankkeille Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema pikaraitiotie, Turun raitiotie ja Lähijunaliikennealueen varikot sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Tampereen raitiotie 1. ja 2. vaihe.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Länsimetro Matinkylästä Kivenlahteen | 23 620 000 |
Raide-Jokeri pikaraitiotie | 30 000 000 |
Mellunmäki—Tikkurila—Aviapolis—lentoasema | 2 040 000 |
Turun raitiotie | 1 500 000 |
Lähijunaliikennealueen varikot | 1 000 000 |
Tampereen raitiotie 1. vaihe | 2 898 000 |
Tampereen raitiotie 2. vaihe | 6 600 000 |
Yhteensä | 67 658 000 |
---|
Liikenne- ja viestintävirasto saa tehdä sopimuksia raideliikennehankkeiden ja lähijunaliikennealueiden varikoiden valtionavustuksen maksamiseen seuraavasti:
1) Turun raitiotien suunnitteluun saa sitoutua niin, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 4 500 000 euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia suunnittelukustannuksista. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Turun seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2020—2031 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen, siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.
2) Lähijunaliikennealueen varikoiden suunnitteluun saa sitoutua niin, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 3 000 000 euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia suunnittelukustannuksista. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2020—2031 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen, siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.
Väylävirasto ja Liikenne- ja viestintävirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Länsimetron jatkohankkeessa metron rakentamista jatketaan Espoon Matinkylästä Kivenlahteen asti. Avustus maksetaan Espoon kaupungille jälkikäteen edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2017 vuosina 2014—2016 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä vuoden 2013 marraskuun MAKU-indeksin (136,72 pistettä 2005=100) kustannustasossa on 240 milj. euroa. Länsimetron liityntäpysäköintiä tehdään aiemmin suunnitellun 1 600 sijasta 1 300 autolle. Alun perin liityntäpysäköintiin varattua rahoitusta ehdotetaan kohdennettavaksi laadukkaaseen, myös talvipyöräilyä paremmin tukevan, pyöräpysäköinnin lisäkapasiteetin rakentamiseen Länsimetron asemille.
Raide-Jokeri on pikaraitiotienä toteutettava seudullinen kehämäinen joukkoliikenneyhteys Itäkeskuksesta Pitäjänmäen ja Leppävaaran kautta Keilaniemeen. Avustusta maksetaan Helsingin ja Espoon kaupungeille jälkikäteen edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2018 vuosina 2016—2017 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä on 84,0 milj. euroa.
Tampereen raitiotie -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotie Hervanta—keskusta—Tays sekä Hatanpään haara ja toisessa vaiheessa raitiotie keskusta—Lentävänniemi. Lisäksi toteutetaan Tampereen seuturaitiotien laajentamisen seudullinen yleissuunnittelu. Avustusta maksetaan Tampereen kaupungille jälkikäteen edellisenä vuotena toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2018 vuosina 2016—2017 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä on 84,957 milj. euroa siten, että 1. vaiheen osuus on enintään 60,497 milj. euroa ja 2. vaiheen osuus on enintään 24,0 milj. euroa. Seuturaitiotien laajentamisen seudullinen yleissuunnittelu on enintään 0,46 milj. euroa. Tampereen kaupunki päätti vuonna 2019 sisällyttää 1. vaiheeseen myös Hatanpään haaran, mikä ei alun perin sisältynyt 1. vaiheeseen ja vuonna 2017 myönnettyyn valtuuteen. Uuteen MAL-sopimukseen sisältyy myös valtionavustus Tampereen seuturaitiotien laajentamisen seudullisen yleissuunnitelman kokonaiskustannuksiin.
Vantaan pikaraitiotie on raitiotieyhteys, joka yhdistää Hakunilan ja Länsimäen seudun raideverkkoon ja luo suoran yhteyden Tikkurilaan, Aviapolikseen ja lentoasemalle. Raitiotiestä on valmistunut yleissuunnitelma v. 2019. Sen valmistuttua Vantaan kaupunginvaltuusto päätti käynnistää raitiotien yksityiskohtaisen suunnittelun yleissuunnitelman pohjalta. Jatkosuunnittelussa tehdään katusuunnittelua sekä operointi-, varikko-, sähkötekniikka-, tunnelisuunnittelua jne. ja myös raitiotiehankkeeseen liittyvää kaupunkisuunnittelua kuten kaavarunkoja ja lukuisia asemakaavoja, mm. koko raitiotien mittainen tekninen asemakaava. Koko raitiotien reitille laaditaan katusuunnitelmat ja sen jälkeen rakentamissuunnitelmat. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Turun raitiotiellä on Turun kaupungille ja kaupunkiseudulle suuri strateginen merkitys. Raitiotie määrittää kaupunkiseudun kehitystä vuosikymmenien päähän. Se yhdistyy kaupungille tärkeisiin strategisiin tavoitteisiin ja hankkeisiin kuten Tiedepuistoon, keskustan kehittämiseen ja Tunnin junaan. Se toteuttaa kaupungin ilmastotavoitteita muuttamalla kulkutapajakaumaa ja tiivistämällä kaupunkirakennetta. Turun raitiotien toteuttaminen mahdollistaa alueellista kasvua joukkoliikenneyhteyksien parantuessa ja liikennejärjestelmän kapasiteetin kasvaessa. Tiivistyvä kaupunkirakenne ja joukkoliikenteen palvelutason nosto vähentävät henkilöautoliikennettä, joka osaltaan vähentää päästöjä ja energiankulutusta. Tiedepuiston linjan toteutuessa keskustan saavutettavuus paranee ja erityisesti Varissuon alueen asema kaupunkirakenteessa vahvistuu ja maankäyttö monipuolistuu. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Lähijunaliikenteen jatkuvasti kasvavat matkustajamäärät edellyttävät lähijunaliikenteen tarjonnan lisäämistä. Tarjonnan lisääminen edellyttää uutta kalustohankintaa. Uudet varikot ovat edellytys HSL:n uudelle kalustohankinnalle. Varikoiden sijoittamista HSL:n lähijunaliikennealueella ohjaavat ja rajaavat maankäyttö, nykyinen rataverkko sekä tulevaisuuden mahdolliset ratahankkeet. Varikko tarvitsee toimintojaan varten suuren alueen, jolle on haasteellista löytää optimaalista sijaintia rakennetun ympäristön keskeltä ottaen huomioon myös lähijunaliikenteen liikenteelliset lähtökohdat ja edellytykset. Uusien varikoiden tulee HSL:n ja Väyläviraston selvityksen perusteella sijaita liikenteellisesti lähellä kaupunkiratojen pääteasemia Rantaradalla ja Pääradalla sekä Kehäradan varrella, jotta ratakapasiteetti olisi mahdollisimman tehokkaassa käytössä. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2020—2031 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen, siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa. Kunnat luovat edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2021 | 2022 | 2023 | Yhteensä vuodesta 2021 lähtien |
|
Länsimetro Matinkylä—Kivenlahti | 23 620 | 12 000 | - | 35 620 |
Raide-Jokeri pikaraitiotie | 30 000 | 18 200 | - | 48 200 |
Vantaan pikaraitiotie | 2 040 | 1 880 | 1 880 | 5 800 |
Lähijunaliikennealueen varikot | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 3 000 |
Turun pikaraitiotie | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 4 500 |
Tampereen raitiotie, 1. vaihe | 2 898 | - | - | 2 898 |
Tampereen raitiotie, 2. vaihe | 6 600 | 7 800 | 5 400 | 19 800 |
Yhteensä | 67 658 | 42 380 | 9 780 | 119 818 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ajoitusmuutos (Länsimetro) | -11 950 |
Lähijunaliikenteen varikot | 1 000 |
Länsimetro Matinkylä—Kivenlahti, indeksin noususta johtuva kustannusten tarkentuminen | 2 820 |
Länsimetron ajoitusmuutos | -60 799 |
Määrärahatarpeen muutos, Tampereen raitiotie, 1. vaihe | -17 750 |
Määrärahatarpeen muutos, Tampereen raitiotie, 2. vaihe | -15 950 |
Määrärahatason tarkistus (Länsimetro) | 3 549 |
Tampereen raitiotie | 8 928 |
Tampereen raitiotien ajoitusmuutos | 7 620 |
Tampereen raitiotien kustannusten jaksotuksen muutos | 7 950 |
Turun raitiotie | 1 500 |
Vantaan raitiotie | 2 040 |
Yhteensä | -71 042 |
2021 talousarvio | 67 658 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 4 480 000 |
2020 talousarvio | 138 700 000 |
2019 tilinpäätös | 30 480 000 |
31. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 17 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtionavustusten maksamiseen kunnille kävelyä ja pyöräilyä edistäviin infrahankkeisiin, muihin kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita parantaviin hankkeisiin ja joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parantaviin infrahankkeisiin sekä valtionavustusten maksamiseen kävelyä ja pyöräilyä edistäviin muihin hankkeisiin
2) valtionavustusten maksamiseen Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisten lentoasemien ja lentopaikkojen toiminta- ja investointimenoihin
3) yksityistielain (560/2018) ja -asetuksen (1069/2018) mukaisten valtionavustusten maksamiseen yksityisteiden kunnossapitoon ja parantamiseen
4) tiekuntien neuvonnasta ja opastamisen tukemisesta ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamisesta aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan valtionavustusten osalta maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet | 3 500 000 |
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat | 900 000 |
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot | 13 000 000 |
Yhteensä | 17 400 000 |
---|
Selvitysosa:Osana valtioneuvoston hyväksymää kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa toteutetaan valtion ja kuntien yhteinen investointiohjelma, jonka hankkeilla parannetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Edistämisohjelma on osa kansallisen energia- ja ilmastostrategian toteuttamista.
Valtio voi myöntää avustusta kunnille, jotka toteuttavat ohjelman mukaisia toimenpiteitä. Kunnan tulee osallistua hankkeen kustannuksiin vähintään yhtä suurella panostuksella. Valtio voi myöntää kunnille myös avustuksia sellaisiin infrahankkeisiin, joilla parannetaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja edistetään sen kulkutapaosuuden lisäämistä. Tällainen hanke voi olla esim. liityntäpysäköintialueen rakentaminen. Kuntien lisäksi avustuksia kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen voidaan myöntää myös muille toimijoille.
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisille lentoasemille ja lentopaikoille myönnettäviin avustuksiin sovelletaan valtionavustuslain (688/2001) lisäksi komission tiedonantoa lentoasemia ja lentoyhtiöitä koskevista valtiontukisuuntaviivoista (EUVL 2014/C 99/03) sekä komission asetusta 651/2014 tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.
Määrärahaa yksityisten teiden kunnossapidon ja parantamisen tukemiseen käytetään tasa-arvoisen liikkumisen turvaamiseen sekä pysyvän asutuksen ja elinkeinoelämän tarvitsemien teiden avustamiseen.
Valtionavustus kohdistuu ensisijaisesti teiden parantamiseen sekä lauttojen käytön ja kunnossapidon tukemiseen. Valtionavustukseen oikeutettuja teitä on noin 55 000 km ja niiden hoitamista varten on perustettu noin 16 000 tiekuntaa. Avustettavia erityiskohteita on noin 20 kappaletta.
Avustettavia kohteita ovat vain tien liikennöitävyyden kannalta kiireellisimmät siltojen parantamiset ja tien vaurioitumisen korjaamiset. Tuki voi olla korkeintaan 75 % toteutuneista hyväksytyistä kustannuksista. Tavanomaisissa tien parantamiskohteissa tuen osuus tällä hetkellä on 50 % ja eräissä merkittävimmissä siltakohteissa enintään 75 %. Kuntien tuki kyseisiin kohteisiin on vaihdellut välillä 0—20 %.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen (kävelyn ja pyöräilyn edistäminen) | -11 400 |
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen (lentoasemat ja lentopaikat) | -2 000 |
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen (yksityistiet) | -7 000 |
Yhteensä | -20 400 |
2021 talousarvio | 17 400 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 18 000 000 |
2020 talousarvio | 37 800 000 |
2019 tilinpäätös | 4 500 000 |
76. Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 34 997 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukaisten maa-alueiden ja korvausten lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen
2) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen
3) maantietä tai rautatietä varten tarvittavien alueiden sekä tilusjärjestelyihin käytettävien vaihtomaiden hankkimiseen ja korvaamiseen ennen tie- tai ratasuunnitelman hyväksymistä
4) ratalain (110/2007) mukaista toimintaa varten hankittavien maa-alueiden kauppahintojen ja korvausten maksamiseen sekä lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen
5) väylien ja muiden maa- ja vesirakennuskohteiden rakentamista varten tarpeellisten maa- ja vesialueiden hankintamenojen maksamiseen
6) vesilain (587/2011) mukaisten korvausten maksamiseen
7) yksityistielain (560/2018) mukaisten korvausten maksamiseen.
Momentilta maksettavien ennakkokorvausten kohdentamisperusteena käytetään maksuperustetta.
Selvitysosa:Tiealueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin on tarkoitus käyttää 28 440 000 euroa, rata-alueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin 6 540 000 euroa sekä maa- ja vesialueiden hankintoihin ja korvauksiin 17 000 euroa.
2021 talousarvio | 34 997 000 |
2020 talousarvio | 34 997 000 |
2019 tilinpäätös | 16 388 315 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 422 113 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia
1) hankkeeseen Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 33 750 000 euroa
2) hankkeeseen Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 26 500 000 euroa
3) hankkeeseen Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 15 000 000 euroa
4) hankkeeseen Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 90 000 000 euroa
5) hankkeeseen vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 21 200 000 euroa
6) hankkeeseen Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 19 000 000 euroa.
Hankkeen 1) määrärahan käytön edellytyksenä on, että Turun seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2020—2031 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja niiden rahoitukseen, siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.
Hankkeiden 2)—3) rakentamistöitä ei aloiteta ennen kuin Metsä Group on tehnyt päätöksen Kemiin suunnitellun uuden biotuotetehtaan rakentamisesta sekä siihen liittyvien liikenneinfrainvestointien toteuttamisesta.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
---|---|
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 5 000 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 10 500 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 20 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 64 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
E18 Haminan ohikulkutie | 180 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Vt 8 Turku—Pori | 92 500 000 |
Länsimetron liityntäyhteydet | 19 900 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Kt 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Ratahankkeet | |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 23 000 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 10 500 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 98 000 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 55 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 50 100 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 165 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 5 700 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 5 000 000 |
Oulun meriväylän rakentaminen | 27 500 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 000 000 |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Uusien hankkeiden perusteluina esitetään:
Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa Turun ratapihan kehittäminen kaupungin maankäytön kehittämishankkeet huomioiden. Turun ratapihan parantaminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraide mahdollistavat esteettömien henkilölaiturien rakentamisen sekä ratapihan häiriöiden vähentämisen ja liikenteen täsmällisyyden parantamisen. Hanke sisältää Turun ratapihan varikkotoimintojen siirron Heikkilän ratapihalle sekä Heikkilän ratapihan lisäraiteiden, Kupittaa—Turun asema kaksoisraiteen, Aurajoen siltojen sekä Turun aseman neljän laituriraiteen ja laiturien rakentamisen.
Hankkeen kustannusarvio on 67,5 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100). Hankkeen valtion osuus on puolet 33,75 milj. euroa ja Turun kaupungin osuus 33,75 milj. euroa.
Hankkeen tavoitteena on elinkeinoelämän kuljetuskustannussäästöt. Hankkeessa Kemin Ajoksen väylä syvennetään 12,0 metrin kulkusyvyyteen tekemällä syventämisen vaatimat ruoppaus- ja läjitystyöt sekä väylän merkintään liittyvät turvalaitetyöt.
Hankkeen kustannusarvio on yleissuunnitelman mukaan 26,5 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100). Kemin sataman nykyliikenteellä hankkeen hyötykustannussuhde on 0,13. Hankkeen hyöty-kustannussuhteeksi arvioidaan 5,8, mikäli Kemiin suunniteltu biotuotetehdas toteutuu ja sen toteutuvat sellukuljetusmäärät ovat 1,1 milj. tn/vuosi.
Hankkeen tavoitteena on lisätä Oulu—Kemi -rataosan välityskyky vastaamaan elinkeinoelämän kuljetuksien tarpeita, mikä tehostaa kuljetuksia ja alentaa kuljetuskustannuksia. Hankkeessa rakennetaan Oulun ja Kemin välille uusia kohtausraiteita.
Hankkeen kustannusarvio on 15,0 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100).
Hankkeen tavoitteena on edistää Saimaan kanavan ja Saimaan järvialueen vesiliikenteen toimintaedellytyksiä ja alentaa kuljetuskustannuksia mahdollistamalla pidemmät alukset Saimaan kanavalla ja syväväyläverkolla Varkauden ja Joensuun satamiin saakka. Hankkeessa pidennetään kanavasulkuja 11 metrillä uusimalla ja siirtämällä sulkujen yläportit.
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen -hankkeen kustannusarvio on 90,0 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100). Hankearvioinnin hyöty-kustannuslaskelman HK-suhde on 0,52—0,59 riippuen kanavan liikennekauden pituudesta.
Hankkeen tavoitteena on liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantaminen. Hankkeessa rakennetaan nykyisille ohituskaistoille keskikaiteet, eritasoliittymä, uutta valaistusta ja riista-aitoja. Lisäksi tehdään yksityistiejärjestelyitä, ajosuuntajärjestelyitä sekä levennetään ajorataa ja luiskia loivennetaan.
Hankkeen kustannusarvio on 21,2 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100).
Hankkeen tavoitteena on edistää junaliikenteen sujuvuutta mm. nopeusrajoituksia ja mäkeenjääntiriskejä vähentämällä, parantaa radan välityskykyä sekä edistää radan elinkaaritehokasta kunnossapitoa. Toimenpiteet sisältävät esim. vaihteiden vaihtamista sekä vaihde- ja raidemuutoksia, pieniä nopeudennostokohteita sekä ratarakenteiden uusimista.
Hankkeen kustannusarvio on 19,0 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100).
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2021 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | LTA 2019 | 2022 | 64,0 | 22,4 | 25,0 | 16,6 |
Vt 4 Oulu—Kemi | TA 2017/LTA 2018 | 2021 | 143,0 | 126,1 | 16,9 | - |
Vt 5 Mikkeli—Juva | TA 2017 | 2021 | 121,0 | 103,0 | 18,0 | - |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | TA 2018 | 2021 | 139,0 | 108,0 | 25,5 | 5,5 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | IV LTA 2020 | 2021 | 8,2 | 2,5 | 5,7 | - |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | IV LTA 2020 | 2021 | 5,0 | 0,1 | 4,9 | - |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | IV LTA 2020 | 2021 | 3,0 | 1,0 | 2,0 | - |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | IV LTA 2020 | 2021 | 10,5 | 6,5 | 4,0 | - |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 25,0 | 2,0 | 8,0 | 15,0 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 15,0 | 0,5 | 7,5 | 7,0 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | IV LTA 2020 | 2022 | 27,1 | 0,7 | 16,0 | 10,4 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | IV LTA 2020 | 2023 | 26,0 | 1,0 | 7,0 | 18,0 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | IV LTA 2020 | 2022 | 20,0 | 4,0 | 11,0 | 5,0 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 3,0 | 12,0 | 15,0 |
Ratahankkeet | ||||||
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | TA 2020 | 2023 | 62,0 | 3,0 | 27,0 | 32,0 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 98,0 | 38,0 | 38,0 | 22,0 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019 | 2023 | 55,0 | 5,5 | 20,0 | 29,5 |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 21,0 | 20,0 | 33,0 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017 | 2022 | 165,0 | 111,2 | 53,8 | - |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 2,0 | 2,0 | 7,0 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 8,0 | 0,2 | 0,8 | 7,0 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 0,5 | 2,0 | 27,5 |
Oritkarin kolmioraide | IV LTA 2020 | 2022 | 15,6 | 1,6 | 7,0 | 7,0 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 5,0 | 15,0 | 253,0 |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 1,0 | 5,0 | 131,5 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 23,0 | 1,0 | 10,0 | 12,0 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020 | 2023 | 81,0 | 1,0 | 10,0 | 70,0 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | IV LTA 2020 | 2023 | 10,5 | 1,0 | 4,0 | 5,5 |
Vesiväylähankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | IV LTA 2020 | 2022 | 5,0 | 0,1 | 0,2 | 4,7 |
Yhteiset väylähankkeet | ||||||
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu | TA 2020 | 18,0 | 4,0 | 5,0 | 9,0 | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020 | 5,0 | 0,1 | 1,4 | 3,5 | |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | IV LTA 2020 | 0,6 | 0,2 | 0,4 | - | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 7,0 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 709,0 | 577,2 | 392,1 | 746,7 | ||
Uudet väylähankkeet | ||||||
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 31,3 | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | TA 2021 | 2023 | 26,5 | 13,0 | 13,5 | |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | TA 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 88,5 | |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 16,2 | |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021 | 2023 | 19,0 | 7,0 | 12,0 | |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | TA 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 14,0 | |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 205,5 | 30,0 | 175,5 | |||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 1 914,5 | 577,2 | 422,1 | 922,2 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2021 | 2022 | 2023 | 2024— | Yhteensä vuodesta 2021 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 385 113 | 321 200 | 156 500 | 269 000 | 1 131 813 |
Uudet väylähankkeet | 30 000 | 71 000 | 75 450 | 29 000 | 205 450 |
Menot yhteensä | 415 113 | 392 200 | 231 950 | 298 000 | 1 337 263 |
---|
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 430 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aiemmista päätöksistä johtuva määrärahatarpeiden muutos | 28 500 |
Digirata-pilotti: ETCS-testirata ja -laboratorio | 2 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 12 000 |
Espoon kaupunkirata | 5 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 400 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 15 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 800 |
Kemin Ajoksen meriväylä | 13 000 |
Kemin Ajoksen meriväylän syventämisen suunnittelu | -200 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 4 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 10 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 5 700 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 4 900 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 2 000 |
Määrärahatarpeen muutos | -107 987 |
Oritkarin kolmioraide | 7 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 1 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 10 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 1 400 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 1 500 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 200 |
Siirto momentilta 31.01.88 | 15 700 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 7 000 |
Turun ratapihan kehittäminen | 2 500 |
Valtatie 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 8 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 7 500 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 4 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku mt 111 liittymän kohdalla, Karjaa | 2 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski moottoritie | -31 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 11 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 7 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 5 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 16 000 |
Yhteensä | 70 913 |
2021 talousarvio | 422 113 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 39 736 000 |
2020 talousarvio | 351 200 000 |
2019 tilinpäätös | 369 085 000 |
79. Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 115 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta elinkaarihankkeina aiheutuviin menoihin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikkien elinkaarihankkeiden valtion rahoitusosuuden edellyttämät määrärahat. Vuonna 2021 momentilta rahoitetaan viittä elinkaarihanketta.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2021 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset elinkaarihankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
E18 Muurla—Lohja | LTA I 2004 | 2008 | 700,0 | 473,1 | 26,8 | 200,1 |
E18 Koskenkylä—Kotka | TA 2010 | 2014 | 650,0 | 354,8 | 50,0 | 245,2 |
E18 Hamina—Vaalimaa | TA 2014/LTA IV 2019 | 2018 | 550,0 | 120,0 | 30,0 | 400,0 |
Hailuodon kiinteä yhteys | TA 2018/LTA IV 2019 | 2021 | 147,0 | 10,0 | 7,0 | 130,0 |
E18 Muurla—Lohja, palvelutason nosto | LTA IV 2020 | 30,0 | 1,0 | 2,0 | 27,0 | |
Yhteensä | 2 077,0 | 958,9 | 115,8 | 1 002,3 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2021 | 2022 | 2023 | 2024— | Yhteensä vuodesta 2021 lähtien | |
Ennen vuotta 2021 tehdyt sitoumukset | 115 800 | 115 000 | 115 000 | 772 303 | 1 118 103 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 310 milj. euroa. Valtuuksien uusiminen aiheutuu hankkeiden etenemisen mukaan tehtävistä sopimuksista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hailuodon kiinteä yhteys | 3 000 |
Yhteensä | 3 000 |
2021 talousarvio | 115 800 000 |
2020 IV lisätalousarvio | — |
2020 talousarvio | 112 800 000 |
2019 tilinpäätös | 118 000 000 |