Talousarvioesitys 2021
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut
01. Arvonlisävero
Momentille arvioidaan kertyvän 20 217 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella, sekä valtion virastojen ja laitosten arvonlisäverollisten suoritteiden myynnistä saatavat tulot, jotka kirjataan suoriteperusteisesti.
Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa kotitalouksien kulutus, josta kertyy noin 67 % arvonlisäveron tuotosta. Arvonlisäveroa kertyy myös verovapailta sektoreilta ja toimialoilta. Niillä ei ole veron vähennysoikeutta, joten ostojen sisältämät arvonlisäverot kerryttävät valtion verotuottoa. Arvonlisäveroa kertyy siten valtiosektorin ja julkisen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä ja investoinneista. Kuntien ja kuntayhtymien välituotekäytöstä ja investoinneista kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtion budjetissa näytettäviä arvonlisäverotuottoja.
Lisäksi arvonlisäveroa kertyy ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä ja investoinneista. Näitä ovat rahoitus- ja vakuutustoiminta, asuntojen omistus ja vuokraus sekä yksityinen terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut. Arvonlisäveroa kertyy myös mm. kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.
Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %
2019 | 2020 ennuste |
2021 ennuste |
|
Kotitalouksien verollisten kulutusmenojen veropohja | 1,5 | -3,5 | 5,4 |
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö | 4,7 | 4,9 | 3,4 |
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö | 3,0 | -3,3 | 4,1 |
Arvonlisäveron kertymä koostuu Verohallinnon ja Tullin kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion tilivirastojen suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä.
Arvonlisäverokertymästä vähennettävät palautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille palautettu arvonlisävero, joka on viime vuosina ollut keskimäärin n. 2,9 mrd. euroa vuosittain.
Arvonlisäveron kertymät (milj. euroa)
2019 tilinpäätös |
2020 talousarvio |
2021 esitys |
|
Verohallinnon bruttokertymä | 32 883 | 29 420 | 32 547 |
Tullin nettokertymä | 31 | 27 | 28 |
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista | 71 | 66 | 76 |
Verohallinnon maksamat palautukset | -13 950 | -11 716 | -12 434 |
Yhteensä | 19 034 | 17 797 | 20 217 |
Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Muutokset kulutuksessa vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan. Ennusteessa on huomioitu EU:n ulkopuolelta tuotavien vähäarvoisten tavaralähetysten verovapauden poisto sekä arvonlisäveron alarajan mahdollinen korotus 10 000 eurosta 15 000 euroon vuonna 2021. Lisäksi ennusteessa on huomioitu arvonlisäverojen maksujärjestelyä koskevien huojennusten vaikutukset vuoden 2021 verotuottoon.
Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista. Verotuiksi määritellään myös joitain EU:n arvonlisäverodirektiivistä poikkeavia eriä sekä arvonlisäveron alarajaan liittyvä huojennus. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 19 verotukea vuonna 2021. Niiden kokonaissumman arvioidaan olevan n. 3,3 mrd. euroa.
Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)
2019 | 2020 | 2021 | |
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (14 %) | 1 252 | 1 262 | 1 311 |
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (14 %) | 601 | 594 | 628 |
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (10 %) | 330 | 335 | 347 |
Henkilökuljetusteen alennettu alv-kanta (10 %) | 245 | 242 | 255 |
Majoituspalvelujen alennettu alv-kanta (10 %) | 117 | 115 | 122 |
Muut verotuet | 607 | 620 | 635 |
Yhteensä | 3 152 | 3 168 | 3 298 |
2021 talousarvio | 20 217 000 000 |
2020 V lisätalousarvio | 992 000 000 |
2020 IV lisätalousarvio | -895 000 000 |
2020 II lisätalousarvio | -1 654 000 000 |
2020 talousarvio | 19 354 000 000 |
2019 tilinpäätös | 19 034 085 681 |
02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero
Momentille arvioidaan kertyvän 829 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin eräistä vakuutusmaksuista suoritettavasta verosta (664/1966). Vero on tarkoitettu ensi vaiheessa vakuutuslaitosten kannettavaksi ja siirrettäväksi vakuutuksenottajien rasitukseksi. Esimerkiksi henkilövakuutukset on kuitenkin vapautettu verosta. Vakuutusmaksuvero täydentää arvonlisäveroa, koska arvonlisäverotuksessa vakuutuspalvelut on jätetty verotuksen ulkopuolelle. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut yleisen arvonlisäverokannan kehitystä. Vuonna 2021 vero on 24 % vakuutusmaksun verottomasta arvosta.
2021 talousarvio | 829 000 000 |
2020 V lisätalousarvio | 53 000 000 |
2020 IV lisätalousarvio | -9 000 000 |
2020 II lisätalousarvio | -37 000 000 |
2020 talousarvio | 795 000 000 |
2019 tilinpäätös | 788 591 958 |
03. Apteekkivero
Momentille arvioidaan kertyvän 197 700 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena, pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Tulot ovat apteekkiverosta annetun lain (770/2016) mukaisia maksuja.
Apteekkiverosta annetun lain taulukkoa on tarkoitus tarkistaa siten, että tarkistus perustuu toteutuneeseen kokonaisliikevaihdon muutokseen vuodesta 2018 vuoteen 2019. Tarkistettua apteekkiverotaulukkoa sovelletaan vuonna 2021 apteekkiveroon, joka määrätään vuoden 2020 liikevaihdon perusteella.
2021 talousarvio | 197 700 000 |
2020 talousarvio | 188 000 000 |
2019 tilinpäätös | 186 518 384 |