Talousarvioesitys 2021
08. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 857 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin ja akkreditointipalvelujen maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) N:o 340/2008 perusteella maksamat palkkiot, erillisenä palveluna tehtävien kasvinsuojeluaineiden ja biosidien arviointien korvaukset sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvät esitykset eräiden tuotteiden markkinavalvontaa koskevan lain (1137/2016) ja kemikaalilain (599/2013) muuttamisesta.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) toimii yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kannalta keskeisillä toimialoilla. Tukes valvoo ja edistää tuotteiden, palveluiden ja teollisen toiminnan turvallisuutta ja luotettavuutta sekä edistää yritysten kilpailukykyä. Tukes edistää mineraalivarojen hallintaa ja toimii kansallisena akkreditointielimenä. Tavoitteena on toimijoiden vastuullisuuden ja riskienhallinnan parantaminen turvallisuuden edistämiseksi ja henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen ehkäisemiseksi, kemikaalien terveys- ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi sekä tasapuolisten kilpailuolosuhteiden varmistamiseksi. Toiminta kohdistuu riskiperusteisesti markkinoilla oleviin tuotteisiin, kemikaaleihin, tuotantolaitoksiin, laitteistoihin, palveluihin sekä yritysten ja kuluttajien toimintatapoihin.
Työ- ja elinkeinoministeriö, sisäministeriö pelastustoimen laitteiden valvonnan osalta sekä maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö kemikaalien tuotevalvonnan osalta asettavat alustavasti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2021:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2019 toteutuma |
2020 tavoite |
2021 tavoite |
|
Lupa- ja valvontatoiminta on ennakoitavaa, riskiperusteista ja tehokasta | |||
— Asiakas- ja sidosryhmätyytyväisyys (1—5) | 3,9 | > 4,0 | > 4,0 |
— Lupa- ja ilmoitusprosessien digitalisaatioaste (%) | 20 | 35 | 55 |
Osa maksullisen toiminnan tuloista on budjetoitu momentille 12.32.20.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Omakustannusarvoon hinnoiteltavat julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 6 980 | 5 914 | 6 700 |
Tuotot yhteensä | 6 980 | 5 914 | 6 700 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 3 125 | 2 482 | 2 800 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 628 | 3 564 | 3 900 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 816 | 2 350 | 2 800 |
Kustannukset yhteensä | 8 444 | 5 914 | 6 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 464 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 83 | 100 | 100 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 25 337 | 25 415 | 27 078 |
Bruttotulot | 5 277 | 4 492 | 5 221 |
Nettomenot | 20 060 | 20 923 | 21 857 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 630 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 974 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
CLP-asetuksen täytäntöönpano | 80 |
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -1 000 |
Tukesin toiminnan turvaaminen | 1 000 |
Yhteyspiste, tuoteyhteyspiste sekä tekstiili- ja jalkinemerkinnät | 246 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | 43 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 68 |
Palkkausten tarkistukset | 497 |
Yhteensä | 934 |
2021 talousarvio | 21 857 000 |
2020 IV lisätalousarvio | -240 000 |
2020 talousarvio | 20 923 000 |
2019 tilinpäätös | 19 404 000 |