Talousarvioesitys 2021
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 422 113 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia
1) hankkeeseen Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 33 750 000 euroa
2) hankkeeseen Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 26 500 000 euroa
3) hankkeeseen Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 15 000 000 euroa
4) hankkeeseen Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 90 000 000 euroa
5) hankkeeseen vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 21 200 000 euroa
6) hankkeeseen Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 19 000 000 euroa.
Hankkeen 1) määrärahan käytön edellytyksenä on, että Turun seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2020—2031 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja niiden rahoitukseen, siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.
Hankkeiden 2)—3) rakentamistöitä ei aloiteta ennen kuin Metsä Group on tehnyt päätöksen Kemiin suunnitellun uuden biotuotetehtaan rakentamisesta sekä siihen liittyvien liikenneinfrainvestointien toteuttamisesta.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
---|---|
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 5 000 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 10 500 000 |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 25 000 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 15 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 20 000 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 64 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
E18 Haminan ohikulkutie | 180 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Vt 8 Turku—Pori | 92 500 000 |
Länsimetron liityntäyhteydet | 19 900 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Kt 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Ratahankkeet | |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 30 000 000 |
Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 273 000 000 |
Espoon kaupunkirata | 137 500 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 23 000 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 81 000 000 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 10 500 000 |
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 98 000 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 55 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 50 100 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 165 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 5 700 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 5 000 000 |
Oulun meriväylän rakentaminen | 27 500 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 5 000 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 3 000 000 |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Uusien hankkeiden perusteluina esitetään:
Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa Turun ratapihan kehittäminen kaupungin maankäytön kehittämishankkeet huomioiden. Turun ratapihan parantaminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraide mahdollistavat esteettömien henkilölaiturien rakentamisen sekä ratapihan häiriöiden vähentämisen ja liikenteen täsmällisyyden parantamisen. Hanke sisältää Turun ratapihan varikkotoimintojen siirron Heikkilän ratapihalle sekä Heikkilän ratapihan lisäraiteiden, Kupittaa—Turun asema kaksoisraiteen, Aurajoen siltojen sekä Turun aseman neljän laituriraiteen ja laiturien rakentamisen.
Hankkeen kustannusarvio on 67,5 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100). Hankkeen valtion osuus on puolet 33,75 milj. euroa ja Turun kaupungin osuus 33,75 milj. euroa.
Hankkeen tavoitteena on elinkeinoelämän kuljetuskustannussäästöt. Hankkeessa Kemin Ajoksen väylä syvennetään 12,0 metrin kulkusyvyyteen tekemällä syventämisen vaatimat ruoppaus- ja läjitystyöt sekä väylän merkintään liittyvät turvalaitetyöt.
Hankkeen kustannusarvio on yleissuunnitelman mukaan 26,5 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100). Kemin sataman nykyliikenteellä hankkeen hyötykustannussuhde on 0,13. Hankkeen hyöty-kustannussuhteeksi arvioidaan 5,8, mikäli Kemiin suunniteltu biotuotetehdas toteutuu ja sen toteutuvat sellukuljetusmäärät ovat 1,1 milj. tn/vuosi.
Hankkeen tavoitteena on lisätä Oulu—Kemi -rataosan välityskyky vastaamaan elinkeinoelämän kuljetuksien tarpeita, mikä tehostaa kuljetuksia ja alentaa kuljetuskustannuksia. Hankkeessa rakennetaan Oulun ja Kemin välille uusia kohtausraiteita.
Hankkeen kustannusarvio on 15,0 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100).
Hankkeen tavoitteena on edistää Saimaan kanavan ja Saimaan järvialueen vesiliikenteen toimintaedellytyksiä ja alentaa kuljetuskustannuksia mahdollistamalla pidemmät alukset Saimaan kanavalla ja syväväyläverkolla Varkauden ja Joensuun satamiin saakka. Hankkeessa pidennetään kanavasulkuja 11 metrillä uusimalla ja siirtämällä sulkujen yläportit.
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen -hankkeen kustannusarvio on 90,0 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100). Hankearvioinnin hyöty-kustannuslaskelman HK-suhde on 0,52—0,59 riippuen kanavan liikennekauden pituudesta.
Hankkeen tavoitteena on liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantaminen. Hankkeessa rakennetaan nykyisille ohituskaistoille keskikaiteet, eritasoliittymä, uutta valaistusta ja riista-aitoja. Lisäksi tehdään yksityistiejärjestelyitä, ajosuuntajärjestelyitä sekä levennetään ajorataa ja luiskia loivennetaan.
Hankkeen kustannusarvio on 21,2 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100).
Hankkeen tavoitteena on edistää junaliikenteen sujuvuutta mm. nopeusrajoituksia ja mäkeenjääntiriskejä vähentämällä, parantaa radan välityskykyä sekä edistää radan elinkaaritehokasta kunnossapitoa. Toimenpiteet sisältävät esim. vaihteiden vaihtamista sekä vaihde- ja raidemuutoksia, pieniä nopeudennostokohteita sekä ratarakenteiden uusimista.
Hankkeen kustannusarvio on 19,0 milj. euroa (MAKU 130, 2010=100).
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2021 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | ||||||
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | LTA 2019 | 2022 | 64,0 | 22,4 | 25,0 | 16,6 |
Vt 4 Oulu—Kemi | TA 2017/LTA 2018 | 2021 | 143,0 | 126,1 | 16,9 | - |
Vt 5 Mikkeli—Juva | TA 2017 | 2021 | 121,0 | 103,0 | 18,0 | - |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | TA 2018 | 2021 | 139,0 | 108,0 | 25,5 | 5,5 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | IV LTA 2020 | 2021 | 8,2 | 2,5 | 5,7 | - |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | IV LTA 2020 | 2021 | 5,0 | 0,1 | 4,9 | - |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku | IV LTA 2020 | 2021 | 3,0 | 1,0 | 2,0 | - |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | IV LTA 2020 | 2021 | 10,5 | 6,5 | 4,0 | - |
Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 25,0 | 2,0 | 8,0 | 15,0 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 15,0 | 0,5 | 7,5 | 7,0 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | IV LTA 2020 | 2022 | 27,1 | 0,7 | 16,0 | 10,4 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | IV LTA 2020 | 2023 | 26,0 | 1,0 | 7,0 | 18,0 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | IV LTA 2020 | 2022 | 20,0 | 4,0 | 11,0 | 5,0 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 3,0 | 12,0 | 15,0 |
Ratahankkeet | ||||||
Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | TA 2020 | 2023 | 62,0 | 3,0 | 27,0 | 32,0 |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2024 | 98,0 | 38,0 | 38,0 | 22,0 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019 | 2023 | 55,0 | 5,5 | 20,0 | 29,5 |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 21,0 | 20,0 | 33,0 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017 | 2022 | 165,0 | 111,2 | 53,8 | - |
Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | IV LTA 2020 | 2024 | 11,0 | 2,0 | 2,0 | 7,0 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | IV LTA 2020 | 2022 | 8,0 | 0,2 | 0,8 | 7,0 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2023 | 30,0 | 0,5 | 2,0 | 27,5 |
Oritkarin kolmioraide | IV LTA 2020 | 2022 | 15,6 | 1,6 | 7,0 | 7,0 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020 | 2027 | 273,0 | 5,0 | 15,0 | 253,0 |
Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020 | 2024 | 137,5 | 1,0 | 5,0 | 131,5 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | IV LTA 2020 | 2022 | 23,0 | 1,0 | 10,0 | 12,0 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | IV LTA 2020 | 2023 | 81,0 | 1,0 | 10,0 | 70,0 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | IV LTA 2020 | 2023 | 10,5 | 1,0 | 4,0 | 5,5 |
Vesiväylähankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | IV LTA 2020 | 2022 | 5,0 | 0,1 | 0,2 | 4,7 |
Yhteiset väylähankkeet | ||||||
Tampere—Jyväskylä radan suunnittelu | TA 2020 | 18,0 | 4,0 | 5,0 | 9,0 | |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | IV LTA 2020 | 5,0 | 0,1 | 1,4 | 3,5 | |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | IV LTA 2020 | 0,6 | 0,2 | 0,4 | - | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 7,0 | - | |||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 709,0 | 577,2 | 392,1 | 746,7 | ||
Uudet väylähankkeet | ||||||
Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 31,3 | |
Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | TA 2021 | 2023 | 26,5 | 13,0 | 13,5 | |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | TA 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 88,5 | |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 16,2 | |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021 | 2023 | 19,0 | 7,0 | 12,0 | |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | TA 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 14,0 | |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 205,5 | 30,0 | 175,5 | |||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 1 914,5 | 577,2 | 422,1 | 922,2 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2021 | 2022 | 2023 | 2024— | Yhteensä vuodesta 2021 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 385 113 | 321 200 | 156 500 | 269 000 | 1 131 813 |
Uudet väylähankkeet | 30 000 | 71 000 | 75 450 | 29 000 | 205 450 |
Menot yhteensä | 415 113 | 392 200 | 231 950 | 298 000 | 1 337 263 |
---|
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 430 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aiemmista päätöksistä johtuva määrärahatarpeiden muutos | 28 500 |
Digirata-pilotti: ETCS-testirata ja -laboratorio | 2 000 |
E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 12 000 |
Espoon kaupunkirata | 5 000 |
Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 400 |
Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 15 000 |
Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 800 |
Kemin Ajoksen meriväylä | 13 000 |
Kemin Ajoksen meriväylän syventämisen suunnittelu | -200 |
Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 4 000 |
Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 10 000 |
Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 5 700 |
Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 4 900 |
Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 2 000 |
Määrärahatarpeen muutos | -107 987 |
Oritkarin kolmioraide | 7 000 |
Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 1 000 |
Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 10 000 |
Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 1 400 |
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen | 1 500 |
Saimaan kanavan vedenpinnan nosto | 200 |
Siirto momentilta 31.01.88 | 15 700 |
Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 7 000 |
Turun ratapihan kehittäminen | 2 500 |
Valtatie 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 8 000 |
Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 7 500 |
Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 4 000 |
Vt 25 Lepin liittymän alikulku mt 111 liittymän kohdalla, Karjaa | 2 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski moottoritie | -31 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 11 000 |
Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 7 000 |
Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 5 000 |
Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 16 000 |
Yhteensä | 70 913 |
2021 talousarvio | 422 113 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 39 736 000 |
2020 talousarvio | 351 200 000 |
2019 tilinpäätös | 369 085 000 |