Talousarvioesitys 2021
70. Maanmittaus ja tietovarannot
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Yleiset talouden suhdanteet vaikuttavat erityisesti maanmittaustoimituksiin ja kirjaamisasioihin sekä niihin liittyvien tietopalveluiden kysyntään. Mikäli talouden heikko suhdannekehitys jatkuu pitkään, sillä on merkittäviä vaikutuksia Maanmittauslaitoksen tulokertymään. Kiinteistöjärjestelmän ylläpidolla ja parantamisella luodaan edellytyksiä muun muassa toimivalle markkinataloudelle, rahoitukselle ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle. Valtakunnallisilla peruspaikkatiedoilla on tärkeä rooli yhtenäisenä koko maan kattavana paikkatiedon hyödyntämisen yleisenä pohja-aineistona. Perustietovarantojen rooli hallinnon ja siihen liittyvien palveluiden järjestämisessä vahvistuu osana digitaalista kansallista palveluarkkitehtuuria ja perustietovarannoilla on tärkeä rooli yksityisen sektorin palveluiden mahdollistajana.
Asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeet ohjaavat yhä selvemmin palvelutuotantoa ja strategiset kehittämishankkeet painottuvat digitaalisiin palveluihin. Yhä suurempi osa kehittämishankkeista ja tehtävistä hoidetaan yhteistyössä verkostoissa sekä kansallisesti että kansainvälisesti, mikä edellyttää yhä aktiivisempaa osallistumista standardointiin, yhteisten tavoitteiden määrittelyyn ja muuhun yhteistyöhön. Asiakkaan näkökulmasta eri toimijoiden väliset rajat pyritään poistamaan näkyvistä ja pyritään kohti kansalaisen keskitettyjen palvelujen käyttöä. Palveluiden jatkuvuuden turvaamisen, tietosuojan ja tieto- ja kyberturvan merkitys kasvaa edelleen, mikä edellyttää, että vastuut ovat selkeitä palveluketjuissa ja yhteistyössä.
Uudessa huoneistotietojärjestelmässä luodaan edellytykset osakkeilla hallittavien asuinhuoneistojen omistaja- ja huoneistotietojen rekisteröinnille sekä asuinhuoneistojen vaihdantaan ja vakuushallintaan. Järjestelmässä uudet asuntoyhtiöt perustetaan vain digitaalisesti eikä osakekirjoja paineta. Ennen 1.1.2019 perustettujen asunto-osakeyhtiöiden tulee siirtää osakeluettelonsa ylläpito huoneistotietojärjestelmään viimeistään 31.12.2022. Hankkeen seuraavassa vaiheessa selvitetään palveluiden ja lainsäädännön jatkokehittämistarpeita.
Paikkatietopoliittisen selonteon yksi tunnistettu toimenpide on laadukkaiden osoitetietojen varmistaminen. Suomessa ei ole tällä hetkellä valtakunnallista ja laatuvarmennettua rekisteriä, joka sisältäisi ajantasaisen tiedon osoitteista ja osoitteiden sijainnista. Maanmittauslaitoksella on keskeinen rooli valtakunnallisen osoitetietojärjestelmän ja sen edellyttämien osoitetietojen ekosysteemipalvelujen toteutuksessa. Uuden osoitetietojärjestelmän avulla kootaan valtakunnalliset osoitetiedot, hoidetaan laaduntarkistus ja mahdollistetaan tietopalvelu eri tahoille. Luotettavia osoitetietoja voidaan hyödyntää laajasti yhteiskunnan eri osa-alueilla. Osoitetiedot ovat oleellisia erityisesti sisäisen turvallisuuden viranomaisten toiminnassa, mutta merkittäviä käyttötapauksia löytyy myös muiden viranomaisten toiminnassa sekä elinkeinoelämässä kuten logistiikassa ja liikenteessä.
Tilusjärjestelyillä voidaan pysyvästi vaikuttaa heikon tilusrakenteen aiheuttamiin lisäkustannuksiin ja haittoihin, alentaa ilmastopäästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Tilusjärjestelyt ovat tärkeä keino hallitusohjelmaan kirjatun peltorakenteen kehittämisohjelman toteuttamisessa.
Paikkatietojen yhteiskäytön ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämisen edistäminen, kansallisten koordinaatti- ja muiden vertausjärjestelmien kehittäminen ja ylläpito sekä paikkatietoalaa tukevan tutkimuksen merkitys korostuvat digitalisoituvassa yhteiskunnassamme ja ne tuottavat hyötyjä laajasti esimerkiksi liikenteessä, metsätaloudessa ja maataloudessa. GNSS-tukiasemien FinnRef-verkolla ylläpidetään valtakunnallisia ja maailmanlaajuisia paikannus- ja referenssijärjestelmiä. Suomen ja Euroopan navigointitarkkuutta parannetaan kehittämällä ja ylläpitämällä paikannusta tukevia palveluita ja Virolahden RIMS-tukiasemaa. Metsähovin tutkimusaseman teknisen infrastruktuurin ajanmukaistaminen saatetaan loppuun ja aseman tutkimustoimintaa kehitetään vastaamaan modernin geodeettisen perusaseman tarpeita.
Maanmittaus ja tietovarannot -politiikkasektorilla toimeenpannaan pääluokkaperusteluissa mainittujen yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi seuraavia tavoitteita:
— kiinteistö- ja huoneistotietojärjestelmien hallinnoinnilla ja palveluilla turvataan kansallisen omistus- ja vakuusjärjestelmän toimivuutta
— maastotieto- ja koordinaattijärjestelmien hallinnoinnilla ja palveluilla turvataan paikantamisen perusta ja peruspaikkatietojen saatavuus kansallisesti
— tutkimuksella ja tukipalveluilla tuetaan paikkatietojen yhteen toimivuutta ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittymistä.
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 43 563 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävänä on toimialallaan:
- — huolehtia kiinteistönmuodostamis- ja tilusjärjestelytoiminnasta
- — harjoittaa tieteellistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa
- — huolehtia paikantamisen perustasta ja peruspaikkatietojen tuottamisesta sekä tuottaa asiantuntijapalveluita yhteiskunnan käyttöön
- — huolehtia tarvittavien rekisterien ylläpitämisestä
- — huolehtia alan yleisestä kehittämisestä ja osallistua kansainväliseen yhteistyöhön
- — hoitaa ne muut tehtävät, jotka erikseen säädetään tai maa- ja metsätalousministeriö määrää sen suoritettaviksi.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa sekä luvun 30.70 selvitysosassa esitettyjen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2021 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteet.
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2019 tilinpäätös | 2020 arvio | 2021 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Kiinteistötoimitukset | 35 999 | 34 057 | 469 | 37 073 | 37 073 | 478 | 37 081 | 37 073 | 478 |
Tilusjärjestelytehtävät | 3 290 | 34 | 52 | 3 328 | - | 52 | 3 301 | - | 52 |
Kirjaamistehtävät | 23 554 | 19 032 | 343 | 22 510 | 20 010 | 352 | 24 299 | 22 293 | 362 |
Perustietovarantojen ylläpito | 30 905 | 2 121 | 420 | 31 530 | 2 663 | 425 | 32 938 | 3 465 | 428 |
Tietopalvelu | 13 266 | 12 900 | 69 | 14 240 | 14 240 | 67 | 14 443 | 14 440 | 70 |
Maanmittaus ja paikkatietosektorin tutkimus, kehittäminen ja asiantuntijapalvelut | 17 393 | 7 647 | 260 | 17 450 | 6 875 | 261 | 16 454 | 5 943 | 245 |
Yhteensä | 124 407 | 75 791 | 1 613 | 126 131 | 80 861 | 1 635 | 128 515 | 84 213 | 1 635 |
Viraston tunnusluvut
2019 toteutuma |
2020 tavoite1) |
2021 tavoite |
|
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
— KMTK-yhteistyössä mukana olevien kuntien kokonaismäärä vuoden lopussa | 21 | 50 | 70 |
— KTJ perusparannusohjelman kattavuusindeksi | 49 | 56 | 63 |
— sähköisten palveluiden häiriöttömyys, % | 99,7 | 99,5 | 99,5 |
— osakehuoneistorekisterin kattavuus, % | 0,1 | 1,5 | 10 |
— tie- ja rakennustietojen ajantasaisuus, % | 97 | 96 | 96 |
— metatietopalvelun saatavuus, % | 99 | 99 | 99 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— kokonaistuottavuus | 100,5 | 102,0 | 102,0 |
— asiakkaiden kokonaistyytyväisyys, % | 89 | 85 | 85 |
— tilusjärjestelytuotanto, muunnetut ha | 7 461 | 8 200 | 6 900 |
— tieteelliset referoidut julkaisut, kpl | 110 | 110 | 110 |
— yrityspalveluiden digitalisaatioaste, % | - | 58 | 70 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
— toimitustuotanto, toimituksia, kpl | 15 956 | 17 000 | 17 000 |
— tilusjärjestelyt (uusjaot), kpl | 7 | 8 | 6 |
— kirjaamisratkaisujen määrä, kpl | 321 762 | 220 000 | 320 000 |
— huoneistotietojen ratkaisujen määrä, kpl | - | - | 92 000 |
— laserkeilausohjelman toteutuma, % | - | - | 100 |
— lohkomisen kestoaika, kk | 5,1 | 5,6 | 5,4 |
— lainhuutojen käsittelyaika, pv | 24 | 20 | 20 |
— rakennusten ja tiestön täydellisyys, % | 97 | 96 | 96 |
— asiakkaiden kokonaistyytyväisyys, % | 89 | 85 | 85 |
— referoidut tieteelliset julkaisut, kpl | 110 | 110 | 110 |
— sähköisten palveluiden häiriöttömyys % | 99,7 | 99,5 | 99,5 |
1) Päivitetty tulossopimuksen mukaisiksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Bruttomenot | 128 732 | 126 382 | 127 776 |
Bruttotulot | 75 781 | 84 213 | 84 213 |
Nettomenot | 52 951 | 42 169 | 43 563 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 41 755 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 32 084 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2019 toteutuma |
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 65 435 | 72 866 | 73 133 |
— muut tuotot | 8 | - | - |
Tuotot yhteensä | 65 443 | 72 866 | 73 133 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 44 922 | 46 696 | 50 208 |
— osuus yhteiskustannuksista | 23 619 | 26 170 | 22 926 |
Kustannukset yhteensä | 68 542 | 72 866 | 73 133 |
---|---|---|---|
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 3 098 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 95 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 1 795 | 2 000 | 1 672 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 1 795 | 2 000 | 1 672 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 2 356 | 1 051 | 879 |
— osuus yhteiskustannuksista | 811 | 849 | 709 |
Kustannukset yhteensä | 3 167 | 1 900 | 1 588 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 372 | 100 | 84 |
Kustannusvastaavuus, % | 57 | 105 | 105 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maapohjan arvostamisjärjestelmän ylläpito | 554 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -333 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | 30 |
Palkkausten tarkistukset | 1 143 |
Yhteensä | 1 394 |
2021 talousarvio | 43 563 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 3 500 000 |
2020 talousarvio | 42 169 000 |
2019 tilinpäätös | 43 280 000 |
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014), kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen osalta.
Määrärahaa saa käyttää enintään kuutta henkilötyövuotta vastaavan hankehenkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä osuus määrärahasta on noin 1 500 000 euroa ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 1 500 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Käynnissä olevien tilusjärjestelyhankkeiden toimeenpanon aikaistaminen (HO 2019) | 1 000 |
Tilusjärjestelyt peltorakenteen kehittämiseksi (HO 2019) | -500 |
Yhteensä | 500 |
2021 talousarvio | 3 000 000 |
2020 talousarvio | 2 500 000 |
2019 tilinpäätös | 3 156 462 |