Talousarvioesitys 2021
YLEISPERUSTELUT
Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2021 lisätalousarvioksi.
Talouden näkymät
Talouden toipuminen covid-19-pandemiasta alkaa vuonna 2021. Talouskasvu on hidasta vielä alkuvuonna, mutta pandemian hellittäessä kasvu alkaa vähitellen nopeutua. Kotimaassa palveluiden kysyntä pysyy edelleen heikkona. Vienti ja teollisuustuotanto kärsivät globaalin pandemian jatkumisesta ja kääntyvät kasvuun vuoden 2021 edetessä. Bruttokansantuotteen arvioidaan kasvavan 2,5 % v. 2021.
Tuloarviot
Verotuloarviota ehdotetaan korotettavaksi 415 milj. euroa joulukuussa päivitetyn kokonaistaloudellisen ennusteen ja kertymistä saatujen tietojen perusteella. Taloudellisen aktiviteetin ennakoidaan kehittyvän aiemmin ennustettua myönteisemmin. Ansio- ja pääomatuloveron tuoton arvioidaan kasvavan 207 milj. euroa aiemmin ennakoitua enemmän. Toteutuneen kehityksen perusteella perintö- ja lahjaveron tuottoa on korotettu 138 milj. euroa. Kertymätietojen perusteella myös varainsiirtoveron ennakoidaan kasvavan 70 milj. euroa aiemmin oletettua enemmän.
Koronavirustilanteesta johtuvat muutokset
Rokotteiden hankintaan ehdotetaan 70 milj. euron lisäystä. Lisäys kohdentuu koronarokotteiden lisäerien hankintaan ja niistä aiheutuviin ennakkomaksuihin.
Valtion osuuteen työttömyysetuuksien ansioturvasta ja vuorottelukorvauksesta sekä valtion osuuteen työttömyysetuuksien perusturvasta ehdotetaan yhteensä 61 milj. euron lisäystä. Lisämäärärahan tarve syntyy siitä, että työttömyysturvassa tällä hetkellä voimassa olevia määräaikaisia lakimuutoksia ehdotetaan jatkettavaksi kolmella kuukaudella eli kesäkuun 2021 loppuun saakka covid-19-pandemiatilanteen jatkumisesta johtuen. Kustannuksia syntyy mm. työttömyysturvassa olevan tulojen suojaosan korotuksen jatkamisesta sekä yrittäjien oikeudesta saada työmarkkinatukea.
Lasti- ja matkustaja-alusvarustamoiden liikennöinnin tukeen ja sen toimeenpanoon ehdotetaan 23,2 milj. euroa. Lisämäärärahalla on tarkoitus turvata Suomen välttämättömät liikenneyhteydet, huoltovarmuus ja Suomen ulkomaankaupan kuljetukset covid-19-pandemian edelleen jatkuessa sekä varmistaa säännöllinen rahdin kuljetus ja matkustajaliikenne Varsinais-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä, Helsingin ja Viron sekä Vaasan ja Uumajan välillä.
Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenoihin ehdotetaan lisämäärärahaa yhteensä 15 milj. euroa. Lisämäärärahalla on tarkoitus vähentää covid-19-tilanteen vaikutuksia kulttuurin ja taiteen alan henkilöille ja toiminimille. Määräraha jaetaan apurahoina. Lisäksi elokuvatuotantoyhtiölle ehdotetaan yhteensä 5 milj. euron lisämäärärahaa covid-19-tilanteesta johtuvien taloudellisten menetysten vähentämiseen. Kokonaisuus rahoitetaan yritysten kustannustuen kokonaisuudesta uudelleenkohdentamalla.
Nuorten harrastus- ja kesätoiminnan lisäämiseksi ja kehittämiseksi sekä nuorten kesäyrittäjyys- ja työelämätaitojen tukemiseen ehdotetaan yhteensä 2,5 milj. euroa.
Covid-19-tilanteen johdosta ammatillisen koulutuksen tukitoimiin ehdotetaan 17,5 milj. euroa. Tukitoimilla ehkäistään opintojen keskeyttämistä, lisätään opiskelijoiden hyvinvointia ja tasoitetaan opiskelijoiden osaamiseroja.
Tuomioistuinten, oikeusapu- ja edunvalvontapiirien ja kuluttajariitalautakunnan, ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan, Syyttäjälaitoksen sekä Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenoihin ehdotetaan yhteensä 17,6 milj. euron lisäystä koronavirustilanteesta aiheutuvien menojen kattamiseen. Kuntavaalien äänestyksen turvalliseen toteuttamiseen koronaviruspandemian vuoksi poikkeuksellisissa olosuhteissa ehdotetaan 1,3 milj. euron lisäystä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen kehittämisen valtionavustuksiin ehdotetaan 17,5 milj. euron lisäystä kohdennettavaksi kunnille lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen koronaviruspandemian aiheuttamassa tilanteessa ja sen jälkihoidossa.
EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muut koheesiopolitiikan ohjelmat
EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n alue- ja rakennepolitiikan ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin -momentin myöntämisvaltuutta ehdotetaan lisättäväksi 295 milj. eurolla ja määrärahaa 130 milj. eurolla. Lisäys aiheutuu Suomen rakennerahasto-ohjelmaan "Kestävää kasvua ja työtä 2014—2020" vuosille 2021—2023 kohdistuvasta REACT-EU-rahoituksesta, joka on osa EU:n elpymisvälinettä.
Kehitysyhteistyö
Kehitysyhteistyön finanssisijoitusmomentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa ja momentin valtuuksia sekä vuoden 2020 talousarviossa myönnettyä määrärahaa saa käyttää lainojen myöntämiseen vakuutta vaatimatta Maatalouden kansainväliselle kehittämisrahastolle (IFAD), Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankille (EBRD) ja Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle (Finnfund).
Kestävä metsätalous
Kestävän metsätalouden määräaikaisen rahoituslain mukaiseen nuoren metsän hoidon ja pienpuun keruun tukeen sekä siihen liittyviin Suomen metsäkeskuksen tehtäviin ehdotetaan yhteensä 4,0 milj. euron lisäystä pienpuun energiakäytön lisäämiseksi.
Öljylämmityksestä luopuminen
Öljylämmityksestä luopumisen avustuksiin ehdotetaan 10 milj. euron lisäystä.
Tasapaino ja valtionvelka
Varsinaisten tulojen 415 milj. euron lisäys ja määrärahojen n. 394 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2021 lisätalousarvioesitys vähentää valtion nettolainanoton tarvetta n. 21 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi v. 2021 arvioidaan n. 11,7 mrd. euroa. Valtionvelan määrän vuoden 2021 lopussa arvioidaan olevan n. 137 mrd. euroa, mikä on n. 56 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa
2019 Tilinpäätös |
2020 Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
2021 Hyväksytty talousarvio |
2021 Hallituksen esitys |
2021 Yhteensä |
|
---|---|---|---|---|---|
Määrärahat yhteensä (pl. valtionvelan vähentäminen) |
55 306 | 68 750 | 65 245 | 394 | 65 639 |
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) | 1 193 | 911 | 765 | - | 765 |
Tuloarviot yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) |
53 266 | 49 099 | 53 503 | 415 | 53 918 |
— Verotulot | 45 272 | 41 953 | 44 871 | 415 | 45 286 |
— Muut tulot | 7 994 | 7 146 | 8 632 | - | 8 632 |
Nettolainanotto ja velanhallinta (mom. 15.03.01) |
1 793 | 19 651 | 11 743 | -21 | 11 722 |
— Nettolainanotto | 1 399 | 19 701 | 11 793 | -21 | 11 772 |
— Velanhallinta | 394 | -50 | -50 | - | -50 |
Vaalikauden kehys
Kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättäväksi 177 milj. eurolla. Vuoden 2021 kehysmenojen taso olisi 51 372 milj. euroa.
Menokehys vuodelle 2021 oli varsinaisen talousarvion jälkeen 52 000 milj. euroa. Kehyksen hinta- ja rakennekorjaukset huomioon ottaen vuoden 2021 kehystaso on 52 023 milj. euroa.
Kehystaso sisältää myös hallituksen syksyn 2020 budjettiriihessä linjaaman 500 milj. euron varauksen vuoden 2021 kertaluonteisiin ja finanssipoliittisesti pakollisiin koronavirustilanteesta aiheutuviin menotarpeisiin. Varausta ei voida käyttää muihin kuin em. menoihin. Lisätalousarvioesitys sisältää 139 milj. euroa kyseisestä varauksesta katettavia menoja. Jos varaus ei tule täysimääräisesti käytettyä, poistuu se vuoden 2021 lopussa.
Vuodelta 2022 siirretään 55,7 milj. euroa tulevaisuusinvestointien ja muiden rakenne- ja suhdannepoliittisesti vaikuttavien kokonaisuuksien kehysvarausta vuodelle 2021 (ajoitusmuutos varauksen käytössä). Summa kohdistetaan EU:n elpymisvälineeseen kuuluvan REACT-EU-välineen valtion rahoitusosuuteen.
Jakamattomaksi varaukseksi jää 651 milj. euroa.
Kehyksen ulkopuolisiin menoihin ehdotetaan yhteensä n. 217 milj. euron lisäystä, josta 70 milj. euroa kohdistuu rokotteiden hankintaan. Koronaan liittyvät välittömät terveysturvallisuuden kustannukset katetaan täysimääräisesti kehyksen ulkopuolisina menoina, tilapäisesti vuotta 2021 koskien.
Kehyksen hinta- ja rakennemuutokset, milj. euroa
Momentti | Asia | 2021 |
Ajoitusmuutos tulevaisuusinvestointeja ja muita rakenne- ja suhdannepoliittisesti vaikuttavia kokonaisuuksia varten olevan varauksen käytössä. | 55,7 | |
31.10.77 | Läpivirtauserä. EU TEN -tukea vastaava määräraha, TAET 2021 (vastaava tulo momentilla 12.31.10). | 1,5 |
32.40.43, 29.80.01, 29.80.05 | Yritysten kustannustukeen v. 2020 myönnetystä määrärahasta peruutetaan 20 milj. euroa. Vastaava lisäys tehdään momenteille 29.80.01 ja 29.80.50. | 20,0 |
32.20.49 | Ajoitusmuutos investointihankkeiden maksatuksissa. | 6,8 |
33.20.50, 33.20.52 | Perustemuutos kehyksen ulkopuolisilla momenteilla. Työttömyysturvan suojaosan korottaminen ajalle 1.4.—30.6.2021. | -13,0 |
33.20.52 | Perustemuutos kehyksen ulkopuolisella momentilla. Yrittäjien oikeus työmarkkinatukeen ajalla 1.4.—30.6.2021. | -48,0 |
Yhteensä | 23,0 |
---|
Eduskunnan vuodelle 2021 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa
Pääluokka | Hyväksytty talousarvio |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
21. | Eduskunta | 128 555 000 | - | 128 555 000 |
22. | Tasavallan presidentti | 18 761 000 | - | 18 761 000 |
23. | Valtioneuvoston kanslia | 576 317 000 | - | 576 317 000 |
24. | Ulkoministeriön hallinnonala | 1 353 364 000 | - | 1 353 364 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 1 021 644 000 | 18 940 000 | 1 040 584 000 |
26. | Sisäministeriön hallinnonala | 1 577 005 000 | - | 1 577 005 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 4 880 751 000 | - | 4 880 751 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 19 497 163 000 | 978 000 | 19 498 141 000 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | 7 172 017 000 | 40 000 000 | 7 212 017 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 749 065 000 | 4 000 000 | 2 753 065 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | 3 560 312 000 | 23 320 000 | 3 583 632 000 |
32. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | 3 881 867 000 | 148 076 000 | 4 029 943 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 17 738 540 000 | 148 500 000 | 17 887 040 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 325 382 000 | 10 000 000 | 335 382 000 |
36. | Valtionvelan korot | 764 510 000 | - | 764 510 000 |
Yhteensä | 65 245 253 000 | 393 814 000 | 65 639 067 000 |
---|
Eduskunnan vuodelle 2021 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa
Osasto | Hyväksytty talousarvio |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 44 870 626 000 | 415 000 000 | 45 285 626 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 5 769 097 000 | - | 5 769 097 000 |
13. | Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset | 2 719 666 000 | - | 2 719 666 000 |
15. | Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 143 146 000 | - | 143 146 000 |
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 53 502 535 000 | 415 000 000 | 53 917 535 000 | |
15.03.01 | Nettolainanotto ja velanhallinta | 11 742 718 000 | -21 186 000 | 11 721 532 000 |
Yhteensä | 65 245 253 000 | 393 814 000 | 65 639 067 000 |