Talousarvioesitys 2020
Pääluokka 29
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet budjetoidaan myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:
Kansainvälisen keskinäisriippuvuuden lisääntyminen, automaatio, robotit ja tekoäly muuttavat nopeasti yhteiskuntaa, työelämää, instituutioita, ansaintatapoja sekä ihmisten arkea ja osaamistarpeita. Ilmastonmuutos, Eurooppaan suuntautunut muuttoliike ja demokratiaan kohdistuvat maailmanlaajuiset uhat ovat tehneet toimintaympäristöstä epävarman ja muutosherkän. Epävarmuutta lisää arvojen ja asenteiden jyrkkeneminen. Vihapuhe ja erilaiset vaihtoehtoiset totuudet ovat haaste demokratialle ja luottamukselle. Osaamista, yhteiskunnallista yhteenkuuluvuutta, tasa-arvoa ja luottamusta ylläpitävien instituutioiden ja politiikkojen merkitys korostuu. Kestävään kehitykseen ja globaaliin vastuuseen sitoutuminen on välttämätöntä. Väestön ikärakenteen ja aluekehityksen muutoksissa sivistyspalvelujen turvaaminen kaikille edellyttää hallinnonrajat ylittävää politiikkaa. Väestön vähäinen fyysinen aktiivisuus ja liikkumattomuudesta aiheutuvat yhteiskunnalliset kustannukset heikentävät yksilöiden ja yhteiskunnan toimintakykyä. Lasten ja nuorten hyvinvointi ei ole kaikilta osin kehittynyt suotuisasti.
Aiempaa merkittävämpi osuus talouskasvusta muodostuu aineettomasta pääomasta ja sen tuottamasta lisäarvosta. Tieto, osaaminen ja luovuus ovat Suomen tärkeimpiä kilpailutekijöitä. Tutkimus ja innovaatiot luovat kestävän kasvun perustaa.
Talouden kasvun myötä työttömyys on alentunut ja avoimien työpaikkojen määrä on lisääntynyt. Työvoiman rekrytointiongelmat ovat lisääntyneet ja ne ovat usein toiminnan laajentamisen este. Talouskasvun ennustetaan kuitenkin hidastuvan. Koulutusuudistuksilla turvataan osaavan työvoiman saatavuus, talouden uudistumiskyky ja kestävän kasvun mahdollisuudet pitkällä aikavälillä. Jatkuvan oppimisen tarve koskee kaikkia. Talouden rakennemuutos, ikäsidonnaisten menojen kasvaminen, velkaantuminen, väestörakenteen ja palvelujen edellytysten alueellinen eriytyminen ja julkisen sektorin sopeuttamistoimet asettavat ministeriön toiminnalle tiukat reunaehdot. Samaan aikaan kotimaiset ja kansainväliset vertailut ovat osoittaneet, että Suomen suhteellinen asema osaamisyhteiskuntana on heikentynyt. Koulutustason nousu on pysähtynyt, nuorten osaamistaso on laskussa ja Suomen tiede on jäämässä jälkeen kilpailijamaistaan.
Suomella on kaikki edellytykset säilyttää ja vahvistaa sivistysperustaansa. Koulutustason nostaminen ja koulutusjärjestelmän laadun ja vaikuttavuuden parantaminen edellyttävät uudenlaisia, avoimia ja kokeilevia toimintatapoja sekä aiempaa aktiivisempaa kotimaisen ja kansainvälisen toimintaympäristön kehityksen seurantaa ja siihen vaikuttamista. Väestön osaamistason nostaminen ja yhteiskunnallisen yhteenkuuluvuuden ja tasa-arvon vahvistaminen edellyttävät yhteistyötä koulutusjärjestelmässä ja lasten ja nuorten kasvuyhteisöissä. TKI-toimintaympäristöä tulee parantaa.
Luovat alat ovat voimakkaasti digitaalisuutta hyödyntäviä kasvualoja, joiden liiketoiminnan ja palvelujen kehittämiselle digitaalinen kehitys tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Taiteilijoiden työskentelyedellytykset ovat usein epävarmalla pohjalla. Kuntien mahdollisuudet toteuttaa kulttuuritoimintalain mukaisia tavoitteita ja tehtäviä eivät ole tasaveroiset. Kulttuurin toimialan kehittäminen edellyttää toimenpiteitä luovan työn ja tuotannon, osallisuuden ja kulttuuriin osallistumisen sekä kulttuurin perustan ja jatkuvuuden strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi.
- — Varhaiskasvatus, koulutus, tiede, taide ja kulttuuri, liikunta ja nuorisotyö uudistavat yhteiskuntaa ja vahvistavat sen sivistysperustaa
- — Yhteiskunnallinen tasa-arvo, avoimuus ja vakaus lisääntyvät
- — Koko väestön koulutus- ja osaamistaso nousee edistäen talouden uudistumista, työllisyyttä ja hyvinvointia
- — Tieteen taso, vaikuttavuus ja innovaatioiden kaupallistettavuus paranevat.
Sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista vahvistetaan vakiinnuttamalla hallinto- ja toimintatavat, joilla edistetään sukupuolten tasa-arvoa asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Sukupuolivaikutusten arviointi sisällytetään osaksi säädösvalmisteluprosesseja, hallinnonalan tulosohjausta sekä toiminnan ja talouden suunnittelua. Lisäksi sukupuolten tasa-arvonäkökulma huomioidaan henkilöstökoulutuksissa ja viestinnässä sekä ohjelmien ja hankkeiden suunnittelussa. Valtionavustusten haku- ja myöntöprosesseissa huomioidaan sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja hallinnonalan toimintojen sukupuolivaikutuksia seurataan tilastoinnin ja tutkimusten avulla.
Opetus- ja kulttuuriministeriö edistää kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista yhdenvertaisen, tasa-arvoisen ja osaavan Suomen kehittämisessä. Tarkoituksena on jatkaa uudistusten toimeenpanoa varhaiskasvatuksessa, yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa sekä korkeakoulutuksessa kiinnittämällä huomiota yhteisvastuun, kulttuurien moninaisuuden ja kansainvälisyyden, terveiden elämäntapojen sekä ympäristön ja elämän kunnioittamiseen.
Pyritään varmistamaan kaikille avoin ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet. Opetusryhmäkokoja pienennetään, koulukäyntiavustajien määrää lisätään ja erityisopetuksen laatua kehitetään. Varhaiskasvatuksen osallistumisastetta edistetään ja haasteellisilla alueilla toimivien päiväkotien henkilöstömäärää pyritään lisäämään. Rakennetaan koulutus- ja työelämäpolkuja koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille ja aikuisille. Korkeakoulut myös edistävät kestävää kehitystä opetus- ja tutkimustoiminnassaan.
Tavoitteena on turvata toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle sekä muille uskonnollisille yhdyskunnille, edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista. Hautaustoimen yleisessä järjestämisessä lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.
Valtionosuusmäärärahat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
Mom. | Toimintamuoto | 2018 TP |
2019 TA |
2020 TAE |
2019/2020 muutos |
29.10.30 | Yleissivistävä koulutus | 679 867 | 708 705 | 729 893 | 21 188 |
29.10.31 | Vapaa sivistystyö | 162 262 | 155 230 | 157 953 | 2 723 |
29.20.30 | Ammatillinen koulutus | 799 116 | 806 191 | 836 652 | 30 461 |
29.20.33 | Nuorten aikuisten osaamisohjelma | 5 000 | - | - | - |
29.80.30 | Kirjastot | 3 700 | 4 560 | 3 770 | -790 |
29.80.31 ja 52 | Teatterit, orkesterit ja museot | 104 084 | 105 177 | 125 912 | 20 735 |
29.90.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 18 409 | 17 881 | 17 803 | -78 |
29.90.50 | Kuntien liikuntatoimi | 19 509 | 19 545 | 19 560 | 15 |
29.91.50 | Kuntien nuorisotyö | 8 017 | 7 975 | 7 904 | -71 |
Yhteensä | 1 799 964 | 1 825 264 | 1 899 447 | 74 183 | |
Arvio valtionosuuksien ja -avustusten jakautumisesta | |||||
Kunnat ja kuntayhtymät | 932 381 | 945 487 | 974 416 | 28 930 | |
— Kunnat | -95 103 | -96 440 | -81 851 | 14 589 | |
— Kuntayhtymät | 1 027 484 | 1 041 926 | 1 056 267 | 14 341 | |
Yksityiset | 867 583 | 879 777 | 925 031 | 45 253 |
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukainen kunnan omarahoitusosuus lukiokoulutuksen käyttökustannuksiin vuonna 2020 on 58,04 % lisättynä 15,09 eurolla kunnan asukasta kohti ammattikorkeakoulujen rahoituksesta poistamisen johdosta. Kuntien rahoitusosuus ammatillisen koulutuksen rahoituksessa on euromäärä, joka saadaan, kun em. lain 9 §:n 1 momentissa tarkoitettu valtion määräraha kerrotaan luvulla 1,3461. Kuntien rahoitusosuus on kuitenkin enintään vuoden 2017 tasossa.
Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämisen osalta vuodelle 2020 on 537,2 milj. euroa. Varsinaisen tuottoarvion lisäksi jakamattomia voittovaroja tuloutetaan yhteensä 10,8 milj. euroa, jolloin rahapelitoiminnan voittovaroja on käytettävissä yhteensä 548,0 milj. euroa eli noin 15,8 milj. euroa vähemmän vuoden 2019 talousarvioon verrattuna. Tuottoarvio on kohdennettu edunsaajille arpajaislain (1047/2001) 17 a §:n mukaisesti.
Rahapelitoiminnan voittovarat1) ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa
2013 TP |
2014 TP |
2015 TP |
2016 TP |
2017 TP |
2018 TP |
2019 TA |
2020 TAE |
|
Tiede | 398,8 | 308,6 | 258,3 | 424,9 | 432,7 | 453,1 | 501,6 | 493,8 |
— voittovarat | 102,2 | 102,4 | 102,2 | 103,2 | 104,4 | 106,2 | 107,6 | 105,5 |
— budj.varat2) | 296,6 | 205,4 | 156,1 | 321,7 | 328,3 | 346,9 | 394,0 | 388,6 |
Taide | 451,8 | 458,3 | 470,3 | 458,6 | 460,8 | 460,3 | 447,7 | 456,1 |
— voittovarat | 224,6 | 237,0 | 236,9 | 233,3 | 233,4 | 238,8 | 246,3 | 237,6 |
— budj.varat | 227,2 | 221,3 | 233,4 | 225,4 | 227,4 | 221,4 | 201,5 | 218,5 |
Liikunta | 151,7 | 187,4 | 188,5 | 154,9 | 178,6 | 171,8 | 159,9 | 155,9 |
— voittovarat | 151,6 | 147,3 | 148,0 | 147,1 | 166,2 | 163,3 | 154,7 | 150,7 |
— budj.varat | 0,1 | 40,1 | 40,5 | 7,8 | 12,3 | 8,5 | 5,3 | 5,2 |
Nuoriso | 73,9 | 74,3 | 74,4 | 73,1 | 76,8 | 75,0 | 78,1 | 76,9 |
— voittovarat | 52,4 | 52,8 | 53,0 | 52,7 | 52,6 | 53,3 | 55,3 | 54,3 |
— budj.varat | 21,5 | 21,5 | 21,4 | 20,4 | 24,2 | 21,7 | 22,8 | 22,6 |
Voittovarat yhteensä | 530,8 | 539,5 | 540,1 | 536,3 | 556,7 | 561,6 | 563,8 | 548,0 |
1) Rahapelitoiminnan voittovarat ovat vuoteen 2017 saakka veikkausvoittovaroja.
2) Määrärahoihin ei sisälly yliopistojen valtionrahoituksen mom. 29.40.50 määrärahat.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
||
29 | OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA | ||
---|---|---|---|
valtuus | |||
— tutkimuksen lippulaivatoiminta | 60,0 | - | |
— ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittäminen | 80,0 | - | |
29.40 | Korkeakouluopetus ja tutkimus | ||
— Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus | 368,4 | 337,1 | |
29.40.54 | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) | ||
— tutkimushankevaltuus | 55,6 | 55,6 | |
29.80.75 | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perusparannus- ja pienhankevaltuus | 1,0 | 1,0 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2018—2020
v. 2018 tilinpäätös 1000 € |
v. 2019 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2020 esitys 1000 € |
Muutos 2019—2020 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot | 259 389 | 242 784 | 242 988 | 204 | 0 |
01. | Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 17 777 | 17 770 | 13 108 | -4 662 | -26 |
02. | Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 68 724 | 60 633 | 63 769 | 3 136 | 5 |
03. | Opetushallituksen yhteydessä toimivien viranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 489 | 6 314 | 5 596 | -718 | -11 |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 3 358 | 2 661 | 2 661 | — | 0 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 30 917 | 31 000 | 32 000 | 1 000 | 3 |
50. | Eräät avustukset (kiinteä määräraha) | 1 536 | 1 537 | 1 537 | — | 0 |
51. | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 310 | 3 613 | 3 351 | -262 | -7 |
52. | Valtion rahoitus evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisiin tehtäviin (arviomääräraha) | 114 000 | 114 000 | 115 710 | 1 710 | 2 |
53. | Eräät maahanmuuttajista aiheutuvat avustukset (siirtomääräraha 2 v) | 10 290 | 3 010 | 3 010 | — | 0 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 1 989 | 2 246 | 2 246 | — | 0 |
10. | Yleissivistävä koulutus ja varhaiskasvatus | 932 991 | 929 910 | 944 459 | 14 549 | 2 |
01. | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 41 461 | 43 085 | 39 663 | -3 422 | -8 |
20. | Perusopetuksen, varhaiskasvatuksen, vapaan sivistystyön ja lukiokoulutuksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 41 557 | 14 487 | 9 687 | -4 800 | -33 |
30. | Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 679 867 | 708 705 | 729 893 | 21 188 | 3 |
31. | Valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 162 262 | 155 230 | 157 953 | 2 723 | 2 |
51. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 7 843 | 8 403 | 7 263 | -1 140 | -14 |
20. | Ammatillinen koulutus | 838 825 | 840 842 | 860 253 | 19 411 | 2 |
01. | Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 972 | 8 072 | 7 945 | -127 | -2 |
21. | Ammatillisen koulutuksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 26 737 | 26 579 | 13 156 | -13 423 | -51 |
30. | Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen koulutukseen (arviomääräraha) | 799 116 | 806 191 | 839 152 | 32 961 | 4 |
(33.) | Nuorten aikuisten osaamisohjelma (kiinteä määräraha) | 5 000 | — | — | — | 0 |
40. | Korkeakouluopetus ja tutkimus | 3 286 110 | 3 136 162 | 3 240 243 | 104 081 | 3 |
01. | Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 11 689 | 11 542 | 11 502 | -40 | 0 |
02. | Kansallisarkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 17 823 | 19 457 | 19 566 | 109 | 1 |
03. | Kotimaisten kielten keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 118 | 1 108 | 1 082 | -26 | -2 |
04. | Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 656 | 1 665 | 1 629 | -36 | -2 |
20. | Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 169 375 | 32 523 | 30 769 | -1 754 | -5 |
(22.) | Tutkimusinfrastruktuurihankkeiden rahoitus (siirtomääräraha 3 v) | 8 500 | 8 500 | — | -8 500 | -100 |
50. | Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 1 767 428 | 1 767 113 | 1 847 414 | 80 301 | 5 |
51. | Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (arviomääräraha) | 245 175 | 276 140 | 280 096 | 3 956 | 1 |
53. | Rahapelitoiminnan tuotot tieteen edistämiseen (arviomääräraha) | 106 188 | 107 567 | 105 486 | -2 081 | -2 |
54. | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) | 42 801 | 55 631 | 54 631 | -1 000 | -2 |
55. | Valtionrahoitus ammattikorkeakoulujen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 826 250 | 834 944 | 867 989 | 33 045 | 4 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 18 106 | 19 972 | 20 079 | 107 | 1 |
(86.) | Valtion rahoitus ammattikorkeakoulujen pääomaan (siirtomääräraha 2 v) | 24 000 | — | — | — | 0 |
(89.) | Valtion rahoitus yliopistojen pääomasijoituksiin (kiinteä määräraha) | 46 000 | — | — | — | 0 |
70. | Opintotuki | 540 894 | 587 097 | 618 265 | 31 168 | 5 |
01. | Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 619 | 635 | 639 | 4 | 1 |
52. | Opintolainojen valtiontakaus (arviomääräraha) | 50 253 | 59 200 | 84 200 | 25 000 | 42 |
55. | Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) | 414 097 | 442 136 | 448 200 | 6 064 | 1 |
57. | Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) | 30 267 | 31 626 | 31 626 | — | 0 |
59. | Koulumatkatuki (arviomääräraha) | 45 659 | 53 500 | 53 600 | 100 | 0 |
80. | Taide ja kulttuuri | 460 274 | 447 726 | 456 113 | 8 387 | 2 |
01. | Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 995 | 4 115 | 4 117 | 2 | 0 |
03. | Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 290 | 2 109 | 2 108 | -1 | 0 |
04. | Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 952 | 19 999 | 20 875 | 876 | 4 |
05. | Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 889 | 5 199 | 5 211 | 12 | 0 |
06. | Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 6 011 | 6 750 | 6 747 | -3 | 0 |
16. | Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha) | 17 959 | 19 225 | 19 508 | 283 | 1 |
20. | Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset (siirtomääräraha 2 v) | 15 686 | 15 804 | 15 922 | 118 | 1 |
30. | Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 700 | 4 560 | 3 770 | -790 | -17 |
31. | Valtionosuus ja -avustus teattereiden, orkestereiden ja museoiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 48 815 | 47 077 | 63 321 | 16 244 | 35 |
(35.) | Valtionavustus Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden merkkihankkeen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 8 000 | — | — | — | 0 |
40. | Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha) | 240 | 252 | 252 | — | 0 |
41. | Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 26 648 | 26 648 | 22 648 | -4 000 | -15 |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 9 380 | 1 370 | 5 690 | 4 320 | 315 |
51. | Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) | 14 333 | 14 853 | 16 294 | 1 441 | 10 |
52. | Rahapelitoiminnan tuotot taiteen edistämiseen (arviomääräraha) | 238 839 | 246 260 | 237 570 | -8 690 | -4 |
53. | Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) | 26 160 | 26 867 | 25 442 | -1 425 | -5 |
55. | Digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuus ja säilyttäminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 950 | 1 950 | 1 950 | — | 0 |
72. | Kansallisgallerian kokoelman kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) | 739 | 739 | 739 | — | 0 |
75. | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | 3 688 | 3 899 | 3 899 | — | 0 |
95. | Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 0 | 50 | 50 | — | 0 |
(96.) | Lahjoitus Suomalais-virolaisen kulttuurisäätiön pääomaan (siirtomääräraha 2 v) | 7 000 | — | — | — | 0 |
90. | Liikuntatoimi | 171 795 | 159 941 | 155 891 | -4 050 | -3 |
(30.) | Avustus Liikkuva opiskelu -ohjelmaan (siirtomääräraha 3 v) | 7 000 | 3 800 | — | -3 800 | -100 |
50. | Rahapelitoiminnan tuotot urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) | 163 301 | 154 667 | 150 694 | -3 973 | -3 |
52. | Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille ja rahoitus liikuntatieteellisten hankkeiden arviointikustannuksiin (kiinteä määräraha) | 1 494 | 1 474 | 397 | -1 077 | -73 |
56. | Liikunnan ja huippu-urheilun edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 4 800 | 4 800 | 0 |
91. | Nuorisotyö | 75 018 | 78 093 | 76 923 | -1 170 | -1 |
50. | Rahapelitoiminnan tuotot nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) | 53 295 | 55 320 | 54 250 | -1 070 | -2 |
51. | Nuorten työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö (siirtomääräraha 2 v) | 19 923 | 21 023 | 21 023 | — | 0 |
52. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 2 v) | 1 800 | 1 750 | 1 650 | -100 | -6 |
Yhteensä | 6 565 297 | 6 422 555 | 6 595 135 | 172 580 | 3 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 2 589 | 2 474 | 2 562 |