Talousarvioesitys 2020
Pääluokka 33
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 53, 54, 57, 60 ja 33.20.52.
Selvitysosa:
Suomalaisten hyvinvointi ja elämänlaatu ovat kehittyneet hyvin kuluneen kymmenen vuoden aikana. Polarisaation ja sosiaalisen eriarvoisuuden lisääntyminen on kuitenkin riski sekä yksilöiden hyvinvoinnin että yhteiskunnan vakauden kannalta.
Teknologian voimakas kehitys lisää mahdollisuuksia tukea terveyttä ja hyvinvointia ennaltaehkäisevästi ja antaa vaikuttavampaa hoitoa ja palveluja. Myös tietoa voidaan hyödyntää entistä enemmän sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Työllisyys, terveys ja hyvinvointi sekä niitä tukevat palvelut vahvistavat kansalaisten osallisuutta ja estävät syrjäytymistä. Työn murros tuo uusia tapoja osallistua työelämään. Niiden myötä muuttuu myös sosiaaliturvan rahoituksen perusta.
Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tarpeenmukaiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja etuudet. Sosiaali- ja terveyspalvelujen ja etuuksien uudistaminen edellyttää ja mahdollistaa uusien toimintatapojen käyttöön ottamisen. Digitalisaation mahdollisuudet hyödyntämällä toiminta tehostuu ja palvelujen saatavuus ja saavutettavuus lisääntyvät.
Sosiaali- ja terveyspolitiikalla tuetaan työllisyysasteen nousua ja työn tuottavuutta huolehtimalla työntekijöiden terveydestä, hyvinvoinnista sekä toiminta- ja työkyvystä. Kansalaisten terveydentilan ja toimintakyvyn parantuessa sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve muuttuu. Sosiaali- ja terveysala on myös kasvuala sekä teknologian ja palvelujen kehittämisen moottori.
Suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille. Tämän hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus nojaa talouden tasapainoiseen kehitykseen, joka edellyttää talouskasvua ja rakenteellisia uudistuksia.
Hallituksen tavoitteena on osallistava ja osaava Suomi, joka on sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta. Yhteiskunnan uudistaminen ja tasa-arvon lisääminen on mahdollista vain vahvistamalla ihmisten luottamusta demokraattisen järjestelmän toimintakykyyn. Tähän liittyen hallitus on antanut kuusi lupausta, jotka lunastamalla on mahdollista saavuttaa sosiaalisesti, taloudellisesti sekä ekologisesti kestävä Suomi.
Talouspolitiikan päämääränä on hyvinvoinnin lisääminen. Se tarkoittaa ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää talouskasvua, korkeaa työllisyyttä ja kestävää julkista taloutta. Talouden vakauden ansiosta vältetään yllättävät, hyvinvointia heikentävät muutokset ihmisten elämässä.
Oikeudenmukainen, yhdenvertainen ja mukaan ottava Suomi sekä Luottamuksen ja tasa-arvoisten työmarkkinoiden Suomi -strategiset kokonaisuudet asettavat rungon sosiaali- ja terveysministeriön toiminnalle. Sitä täydentävät ja tukevat muut hallitusohjelman strategiset kokonaisuudet. Merkittävinä uudistuksina valmistellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus ja sosiaaliturvan uudistus.
Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) pääluokan osuus sosiaalimenoista on noin viidennes. Pääluokan suurimmat menokohteet ovat eläkkeet (34 %), perhe- ja asumiskustannukset sekä toimeentulotuki (29 %), työttömyysturva (15 %) ja sairausvakuutus (13 %).
Sosiaali- ja terveysministeriön strategian Eheä yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi 2030 mukaisesti ministeriön tavoitteena on turvata ihmisten toimintakykyä, toimeentuloa ja palveluja, jotta voimme elää yhdenvertaisessa, kestävässä ja vakaassa yhteiskunnassa. Tätä tehtävää toteutetaan säädösvalmistelun, monipuolisen ohjauksen sekä poikkihallinnollisen ja kansainvälisen yhteistyön avulla. Ministeriön työssä korostuvat tiedolla johtaminen, avoin viestintä, mahdollistavat säädökset, innovaatiot ja digitalisaatio.
Vaikuttavuustavoitteet 2020—2023:
Toimintakyky
- — Hyvinvointi- ja terveyserot ovat kaventuneet
- — Toiminta- ja työkyky on parantunut
- — Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt
Toimeentulo
- — Sosiaaliturva kannustaa työhön
- — Köyhyyden ja syrjäytyneiden määrä on vähentynyt
Palvelut
- — Vaikuttavat palvelut ja toimeentuloturva muodostavat yhteen toimivan kokonaisuuden
- — Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin
- — Hyvinvointiala luo liiketoimintamahdollisuuksia ja vientiä.
Sosiaali- ja terveysministeriö edistää näiden strategisten tavoitteiden toteutumista vuosina 2020—2023 poikkihallinnollisessa yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa.
Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi suunnitelmallisesti hallituksen tasa-arvopolitiikkaa, edistää sukupuolten tasa-arvoa ja sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista kaikessa valtioneuvoston valmistelussa ja päätöksenteossa. Näitä tavoitteita edistetään ja ne huomioidaan tasa-arvo ja samapalkkaisuusohjelmassa sekä hallitusohjelman mukaisissa uudistuksissa kuten perusturvan ja eläkkeiden korotukset, työhyvinvoinnin ja työelämän kehittämisohjelma, työttömyysturvauudistusten valmistelu sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistus ja sosiaaliturvauudistus.
Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin lakia alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista (7/2014) sekä lakia alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta (8/2014). Euroopan unionin rakennerahastovarojen kohdentamisessa neuvotellaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valtakunnallisiin hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriön, työ- ja elinkeinoministeriö, kanssa.
Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa valtioneuvoston kestävän kehityksen selontekoa osaltaan edistämällä painopistealueen yhdenvertainen, tasa-arvoinen ja osaava Suomi toimenpiteiden toteutusta. Vuonna 2020 painottuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, eriarvoisuuden vähentäminen, osatyökykyisten työllistymisen ja työssä pysymisen edistäminen, iäkkäiden toimintakyvyn vahvistaminen ja palvelujen turvaaminen sekä sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Näitä tavoitteita toteutetaan vuonna 2020 erityisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen sekä sosiaaliturvauudistuksen valmistelussa, perusturvan ja eläkkeiden korotuksissa, tasa-arvo ja samapalkkaisuusohjemassa, työhyvinvoinnin ja työelämän kehittämisohjelmassa sekä työttömyysturvauudistuksien valmistelussa.
Seurantaindikaattori 2015—2020
2015 toteutuma |
2016 toteutuma |
2017 toteutuma |
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 arvio |
|
Toimintakyky | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Hyvinvointi- ja terveyserot ovat kaventuneet | ||||||
Menetetyt elinvuodet (PYLL) ikävälillä 0—80 vuotta / 100 000 asukasta | ||||||
—Yhteensä | 6 443 | 6 354 | 6 321 | 6 2581) | 6 195 | 6 133 |
— Miehet | 8 774 | 8 610 | 8 514 | 8 4291) | 8 345 | 8 261 |
— Naiset | 4 182 | 4 166 | 4 190 | 4 1941) | 4 198 | 4 202 |
Terveytensä keskitasoiseksi tai sitä huonommaksi kokevien osuus (%), 20—64-vuotiaat | ||||||
— Yhteensä | 31,5 | 30,5 | 28,2 | 27,5 | 26 | 25 |
— Miehet | 32,6 | 31,0 | 29,0 | 28,1 | 27 | 25 |
— Naiset | 30,4 | 30,1 | 27,4 | 27,0 | 26 | 25 |
Kokee terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi, % 8. ja 9. luokan oppilaista | ||||||
— Yhteensä | 16,2 | .. | 18,8 | 191) | 19 | 19 |
— Miehet | 12,9 | .. | 13,9 | 141) | 14 | 14 |
— Naiset | 19,5 | .. | 23,4 | 241) | 24 | 24 |
Elämänlaatunsa (EuroHIS-8) hyväksi tuntevien osuus (%), 20—64-vuotiaat | ||||||
— Yhteensä | 55,2 | 56,8 | 57,4 | 63,5 | 64 | 65 |
— Miehet | 55,1 | 55,4 | 54,5 | 60,9 | 62 | 63 |
— Naiset | 55,3 | 58,1 | 60,5 | 66,1 | 67 | 68 |
Toiminta- ja työkyky on parantunut | ||||||
Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet, lkm | ||||||
— Yhteensä | ||||||
— Kokoaikaiselle | 16 156 | 16 080 | 15 145 | 14 6911) | 14 250 | 13 822 |
— Osa-aikaiselle | 4 824 | 5 224 | 5 594 | 6 0421) | 6 525 | 7 047 |
— Alle 25-v. | 1 883 | 2 108 | 1 933 | 1 9721) | 2 011 | 2 051 |
Miehet | ||||||
— Kokoaikaiselle | 8 733 | 8 585 | 7 926 | 7 5301) | 7 153 | 6 796 |
— Osa-aikaiselle | 1 514 | 1 619 | 1 695 | 1 7971) | 1 905 | 2 019 |
— Alle 25-v. | 986 | 1 085 | 1 017 | 1 0371) | 1 058 | 1 079 |
Naiset | ||||||
— Kokoaikaiselle | 7 423 | 7 495 | 7 219 | 7 1471) | 7 075 | 7 005 |
— Osa-aikaiselle | 3 310 | 3 605 | 3 899 | 4 250 | 4 632 | 5 049 |
— Alle 25-v. | 897 | 1 023 | 916 | 9341) | 953 | 972 |
Niiden osuus, jotka uskovat, etteivät todennäköisesti jaksa työskennellä vanhuuseläkeikään saakka (%), 20—64-v. | ||||||
— Yhteensä | 26,1 | 25,8 | 24,8 | 23,2 | 22 | 21 |
— Miehet | 26,2 | 24,8 | 26,2 | 24,5 | 24 | 24 |
— Naiset | 25,9 | 26,6 | 23,4 | 21,9 | 21 | 20 |
Itsestä huolehtimisesta vähintään suuria vaikeuksia kokevien osuus (%), 75 vuotta täyttäneet | ||||||
— Yhteensä | 11,9 | 15,9 | 12,2 | 11,1 | 11 | 11 |
— Miehet | 10,9 | 15,1 | 12,3 | 10,5 | 11 | 11 |
— Naiset | 12,5 | 16,4 | 12,2 | 11,5 | 11 | 11 |
Elin- ja työympäristön terveellisyys ja turvallisuus on lisääntynyt | ||||||
— Koti-ja vapaa-ajan tapaturmissa kuolleet, lkm | 2 135 | 2 230 | 2 297 | 2 250 | 2 200 | 2 150 |
Poliisin tietoon tulleet perhe- ja lähisuhdeväkivaltatapaukset | ||||||
— Yhteensä, lkm | 9 741 | 9 905 | 9 546 | 9 886 | 9 850 | 9 800 |
— Uhrina mies, % | 30,2 | 29,2 | 29,8 | 30,9 | 30 | 30 |
— Uhrina nainen, % | 69,8 | 70,8 | 70,2 | 69,1 | 70 | 70 |
— Työpaikkatapaturmataajuus | 28,6 | 28,4 | 29 | 29,11) | 29 | 29 |
— Vesiepidemioiden lkm | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 |
Toimeentulo | ||||||
Sosiaaliturva kannustaa työhön | ||||||
Työllisyysaste | ||||||
20—29-v. | ||||||
— Yhteensä | 63,6 | 65,1 | 66,0 | 67,5 | 68,4 | 68,9 |
— Miehet | 64,5 | 65,4 | 67,4 | 69,3 | 70,2 | 70,7 |
— Naiset | 62,7 | 64,4 | 64,4 | 65,9 | 66,8 | 67,3 |
20—70-v. | ||||||
— Yhteensä | 66,3 | 66,8 | 67,6 | 69,6 | 70,6 | 71,1 |
— Miehet | 67,7 | 68,8 | 69,6 | 71,7 | 72,8 | 73,3 |
— Naiset | 64,8 | 64,8 | 65,6 | 67,5 | 68,5 | 69,0 |
55—64-v. | ||||||
— Yhteensä | 60,0 | 61,4 | 62,6 | 65,4 | 66,4 | 66,8 |
— Miehet | 57,4 | 59,8 | 61,6 | 64,3 | 65,2 | 65,6 |
— Naiset | 62,3 | 62,9 | 63,3 | 66,5 | 67,4 | 67,9 |
Pitkäaikaistyöttömät, %-työvoimasta | ||||||
— Yhteensä | 4,2 | 4,7 | 4,0 | 2,9 | 2,6 | 2,3 |
— Miehet | 4,8 | 5,4 | 4,5 | 3,3 | 3,0 | 2,7 |
— Naiset | 3,5 | 4,0 | 3,4 | 2,5 | 2,3 | 2,1 |
Eläkkeellesiirtymisiän odote 25-vuotiaalle | ||||||
— Yhteensä | 61,1 | 61,1 | 61,2 | 61,3 | 61,3 | 61,4 |
— Miehet | 61,2 | 61,3 | 61,5 | 61,6 | 61,6 | 61,7 |
— Naiset | 61,0 | 60,9 | 60,9 | 60,9 | 61,0 | 61,0 |
Köyhyyden ja syrjäytyneiden määrä on vähentynyt | ||||||
Pienituloisten osuus, % | ||||||
— Koko väestö | 11,7 | 11,5 | 12,1 | 12,01) | 11,9 | 11,8 |
— Alle 18-v. | 9,4 | 10,2 | 11,1 | 11,01) | 10,9 | 10,8 |
— Palkansaajat | 1,4 | 1,4 | 1,7 | 1,51) | 1,5 | 1,5 |
— 65+ | 12,5 | 12,4 | 13,3 | 13,31) | 13,2 | 13,1 |
— Syrjäytymisriskissä (ei työssä, ei opiskele, ei ole varusmiespalvelussa) olevat 18—24-vuotiaat, % vastaavanikäisistä | .. | .. | 16,9 | 171) | 17 | 16 |
Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneet 25—64-vuotiaat, % vastaavanikäisestä väestöstä | ||||||
— Yhteensä | 2,5 | 2,5 | 2,8 | 2,9 | 2,8 | 2,7 |
— Miehet | 2,8 | 2,8 | 3,0 | 3,1 | 3,0 | 2,9 |
— Naiset | 2,2 | 2,2 | 2,5 | 2,6 | 2,5 | 2,5 |
— Tulottomat kotitaloudet, lkm | .. | .. | 41 377 | 39 158 | 39 000 | 39 000 |
Ulkomaalaiset työttömät työnhakijat, % ulkomaalaisten työvoimasta | ||||||
— Yhteensä | 27,2 | 26,4 | 22,7 | 221) | 22 | 22 |
— Miehet | 24,6 | 23,4 | 19,5 | 191) | 19 | 19 |
— Naiset | 30,1 | 29,5 | 25,7 | 251) | 25 | 24 |
Palvelut | ||||||
Vaikuttavat palvelut ja toimeentuloturva muodostavat yhteen toimivan kokonaisuuden | ||||||
Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0—17-vuotiaat, % vastaavanikäisestä väestöstä | ||||||
— Yhteensä | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,4 | 1,4 |
— Miehet | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,6 | 1,5 | 1,5 |
— Naiset | 1,3 | 1,3 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Lapsiperhepalveluita riittämättömästi saaneiden osuus, (%) tarvinneista | ||||||
— Yhteensä | .. | .. | .. | 36,6 | 36 | 25 |
Koulutuksen ulkopuolelle jääneet 17—24-vuotiaat, % vastaavanikäisestä väestöstä | ||||||
— Yhteensä | 8,3 | 8,3 | 8,1 | 8,01) | 8 | 8 |
— Miehet | 9,2 | 9,4 | 9,4 | 9,21) | 9 | 9 |
— Naiset | 7,3 | 7,0 | 6,7 | 6,71) | 7 | 7 |
Osasairauspäivärahan saajat, % kaikista sairauspäivärahan saajista | ||||||
— Yhteensä | 5,2 | 5,9 | 6,6 | 6,9 | 7 | 8 |
— Miehet | 3,5 | 3,8 | 4,2 | 4,4 | 5 | 5 |
— Naiset | 6,5 | 7,3 | 8,2 | 8,6 | 9 | 10 |
Rahanpuutteen vuoksi ruoasta, lääkkeistä tai lääkärikäynneistä tinkimään joutuneiden osuus (%), 65 vuotta täyttäneet | ||||||
— Yhteensä | 11,1 | 12,7 | 9,4 | 10,5 | 11 | 11 |
— Miehet | 9,7 | 10,4 | 7,9 | 9,0 | 9 | 9 |
— Naiset | 12,1 | 14,4 | 10,7 | 11,6 | 12 | 12 |
Elämänlaatunsa (EuroHIS-8) hyväksi tuntevien osuus (%), 65 vuotta täyttäneet | ||||||
— Yhteensä | 52,4 | 54,5 | 55,9 | 51,1 | 52 | 53 |
— Miehet | 54,1 | 58,2 | 57,3 | 50,6 | 52 | 53 |
— Naiset | 51,1 | 51,8 | 54,9 | 51,6 | 53 | 54 |
Kotona asuvat 75 vuotta täyttäneet, % vastaavanikäisestä väestöstä | ||||||
— Yhteensä | 90,6 | 90,9 | 91,1 | 911) | 92 | 92 |
— Miehet | 93,4 | 93,5 | 93,6 | 941) | 94 | 94 |
— Naiset | 88,9 | 89,2 | 89,5 | 901) | 90 | 90 |
Oikea-aikaiset ja luotettavat palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeisiin | ||||||
Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon lääkärin kiireettömän käynnin odotusaika yli 7 pv yhteydenotosta, % toteutuneista käynneistä | ||||||
— Yhteensä | 50,3 | 55,3 | 55,0 | 55,9 | 50 | 45 |
— Miehet | 49,1 | 53,9 | 53,9 | 55,4 | 49 | 44 |
— Naiset | 51,2 | 56,3 | 55,8 | 56,2 | 51 | 46 |
Lääkärin vastaanottopalveluita riittämättömästi saaneiden osuus, (%) tarvinneista | ||||||
— Yhteensä | .. | .. | .. | 15,8 | 15 | 14 |
— Miehet | .. | .. | .. | 13,9 | 14 | 13 |
— Naiset | .. | .. | .. | 17,3 | 17 | 16 |
— Erikoissairaanhoitoa yli 6 kk odottaneet 31.12., lkm | 1 072 | 1 837 | 1 317 | 1 734 | 1 700 | 1 650 |
— 1.10.—31.3. aikana lakisääteisen 3 kk:n kuluessa valmistuneet lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnit, % | 91,7 | 94,5 | 93,6 | 93,1 | 93 | 93 |
1) Arvio
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2018—2020
v. 2018 tilinpäätös 1000 € |
v. 2019 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2020 esitys 1000 € |
Muutos 2019—2020 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 92 763 | 90 540 | 92 821 | 2 281 | 3 |
01. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 30 836 | 31 929 | 32 949 | 1 020 | 3 |
04. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 422 | 547 | 503 | -44 | -8 |
05. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 664 | 601 | 553 | -48 | -8 |
06. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 18 491 | 19 105 | 19 028 | -77 | 0 |
07. | Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 8 188 | 8 334 | 8 501 | 167 | 2 |
25. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | 11 000 | 7 000 | 8 000 | 1 000 | 14 |
29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 19 287 | 18 929 | 19 229 | 300 | 2 |
66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 3 875 | 4 095 | 4 058 | -37 | -1 |
02. | Valvonta | 60 536 | 62 301 | 72 934 | 10 633 | 17 |
03. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 11 398 | 11 587 | 14 400 | 2 813 | 24 |
05. | Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 11 021 | 11 940 | 11 628 | -312 | -3 |
06. | Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 125 | 3 752 | 5 075 | 1 323 | 35 |
07. | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 24 324 | 24 775 | 26 140 | 1 365 | 6 |
08. | Sosiaali- ja terveydenhuollon tietolupaviranomaisen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 5 200 | 5 200 | 0 |
20. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) | 10 668 | 10 247 | 10 491 | 244 | 2 |
03. | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 141 976 | 86 982 | 83 771 | -3 211 | -4 |
04. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 53 252 | 53 708 | 53 247 | -461 | -1 |
25. | Kansalliset osaamiskeskittymät (siirtomääräraha 3 v) | 7 400 | 5 200 | 4 000 | -1 200 | -23 |
(31.) | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 51 500 | — | — | — | 0 |
50. | Valtionosuus Työterveyslaitoksen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 23 222 | 23 222 | 23 022 | -200 | -1 |
63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 6 602 | 4 852 | 3 502 | -1 350 | -28 |
10. | Perhe- ja asumiskustannusten tasaus, perustoimeentulotuki ja eräät palvelut | 4 185 712 | 4 367 360 | 4 319 399 | -47 961 | -1 |
50. | Perhe-etuudet (arviomääräraha) | 9 360 | 11 500 | 1 617 500 | 1 606 000 | 13965 |
(51.) | Lapsilisät (arviomääräraha) | 1 362 200 | 1 369 900 | — | -1 369 900 | -100 |
(52.) | Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) | 1 959 | 3 800 | — | -3 800 | -100 |
53. | Sotilasavustus (arviomääräraha) | 16 100 | 17 600 | 15 800 | -1 800 | -10 |
54. | Asumistuki (arviomääräraha) | 1 492 000 | 1 567 800 | 1 489 400 | -78 400 | -5 |
(55.) | Elatustuki (arviomääräraha) | 208 900 | 216 400 | — | -216 400 | -100 |
56. | Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut (arviomääräraha) | 45 642 | 50 700 | 51 000 | 300 | 1 |
57. | Perustoimeentulotuki (arviomääräraha) | 719 811 | 751 900 | 707 000 | -44 900 | -6 |
60. | Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) | 329 741 | 377 760 | 438 699 | 60 939 | 16 |
20. | Työttömyysturva | 2 343 229 | 2 369 590 | 2 196 366 | -173 224 | -7 |
31. | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) | 25 982 | 26 840 | 28 366 | 1 526 | 6 |
50. | Valtionosuus työttömyysetuuksien ansioturvasta ja vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 816 923 | 828 900 | 733 900 | -95 000 | -11 |
(51.) | Valtionosuus peruspäivärahasta (arviomääräraha) | 20 846 | — | — | — | 0 |
52. | Valtionosuus työttömyysetuuksien perusturvasta (arviomääräraha) | 1 463 594 | 1 510 100 | 1 431 100 | -79 000 | -5 |
55. | Valtionosuudet Työllisyysrahastolle (arviomääräraha) | 3 280 | 3 750 | 3 000 | -750 | -20 |
(56.) | Valtionosuus vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 12 604 | — | — | — | 0 |
30. | Sairausvakuutus | 2 113 127 | 2 425 900 | 1 982 900 | -443 000 | -18 |
60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 2 113 127 | 2 425 900 | 1 982 900 | -443 000 | -18 |
40. | Eläkkeet | 4 535 334 | 4 660 171 | 4 975 671 | 315 500 | 7 |
50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) | 58 700 | 63 271 | 60 700 | -2 571 | -4 |
51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 679 000 | 715 400 | 734 700 | 19 300 | 3 |
52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 252 951 | 292 100 | 326 200 | 34 100 | 12 |
53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) | 7 445 | 11 500 | 12 571 | 1 071 | 9 |
54. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) | 13 683 | 14 500 | 14 300 | -200 | -1 |
60. | Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 3 523 554 | 3 563 400 | 3 827 200 | 263 800 | 7 |
50. | Veteraanien tukeminen | 191 630 | 218 681 | 207 978 | -10 703 | -5 |
30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) | 702 | 1 250 | 1 050 | -200 | -16 |
50. | Rintamalisät (arviomääräraha) | 12 022 | 9 500 | 7 300 | -2 200 | -23 |
51. | Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) | 71 228 | 85 378 | 62 000 | -23 378 | -27 |
52. | Valtion korvaus sota- ja sotilasinvalidien kuntoutus- ja hoitolaitosten kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 40 000 | 38 000 | 25 000 | -13 000 | -34 |
53. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 3 100 | 3 100 | 2 500 | -600 | -19 |
54. | Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) | 100 | 45 | 20 | -25 | -56 |
55. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 3 500 | 3 500 | 2 500 | -1 000 | -29 |
56. | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 60 970 | 58 400 | 38 000 | -20 400 | -35 |
57. | Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 8 | 8 | 8 | — | 0 |
58. | Rintamaveteraanien kotiin vietävät palvelut (arviomääräraha) | — | 19 500 | 69 600 | 50 100 | 257 |
60. | Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto | 283 765 | 202 366 | 283 766 | 81 400 | 40 |
30. | Valtion korvaus terveydenhuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 500 | 400 | -100 | -20 |
31. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 2 450 | 1 600 | -850 | -35 |
32. | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen (kiinteä määräraha) | 21 000 | 23 800 | 25 000 | 1 200 | 5 |
33. | Valtion korvaus sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköille sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön erikoistumiskoulutukseen (arviomääräraha) | 92 860 | 96 000 | 96 000 | — | 0 |
34. | Valtion korvaus terveydenhuollon toimintayksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista, potilassiirroista ja vakuutuslääketieteellisistä lausunnoista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 12 015 | 15 200 | 15 200 | — | 0 |
(35.) | Valtion rahoitus Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön opiskeluterveydenhuoltoon (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
36. | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) | 480 | 480 | 480 | — | 0 |
37. | Valtion korvaus kunnille laittomasti maassa oleskelevien kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin (arviomääräraha) | 21 | 5 346 | 5 346 | — | 0 |
(38.) | Valtionavustus valinnanvapauden pilottihankkeiden kustannuksiin | 100 000 | — | — | — | 0 |
39. | Palvelurakenteen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 80 000 | 80 000 | 0 |
40. | Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 3 v) | 28 990 | 28 990 | 28 990 | — | 0 |
52. | Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 17 550 | 19 550 | 21 550 | 2 000 | 10 |
63. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 000 | 2 950 | 2 250 | -700 | -24 |
64. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 6 850 | 7 100 | 6 950 | -150 | -2 |
(65.) | Lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen vahvistaminen (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
70. | Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen | 33 648 | 35 218 | 36 720 | 1 502 | 4 |
20. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 26 390 | 28 990 | 30 850 | 1 860 | 6 |
21. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) | 680 | 650 | 580 | -70 | -11 |
22. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) | 550 | 550 | 490 | -60 | -11 |
50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 200 | 2 200 | 2 000 | -200 | -9 |
51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 2 900 | 1 900 | 1 900 | — | 0 |
52. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 928 | 928 | 900 | -28 | -3 |
80. | Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta | 149 610 | 154 990 | 140 040 | -14 950 | -10 |
40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) | 131 170 | 134 700 | 122 750 | -11 950 | -9 |
41. | Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 2 050 | 1 900 | 1 900 | — | 0 |
42. | Valtion korvaus poronhoitajien sijaisavun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 250 | 250 | 250 | — | 0 |
50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (siirtomääräraha 2 v) | 16 140 | 18 140 | 15 140 | -3 000 | -17 |
90. | Avustukset terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen | 357 975 | 361 850 | 380 000 | 18 150 | 5 |
50. | Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 357 975 | 361 850 | 380 000 | 18 150 | 5 |
Yhteensä | 14 489 307 | 15 035 949 | 14 772 366 | -263 583 | -2 |