Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tulli
         20. Palvelut valtioyhteisölle
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2020

90. Kuntien tukeminenPDF-versio

Selvitysosa:Kunnan peruspalvelujen valtionosuudella ja verotuloihin perustuvalla valtionosuuden tasauksella pyritään turvaamaan kuntien mahdollisuudet pitää yllä riittävät peruspalvelut eri osissa maata ja tasapainottamaan kuntien lakisääteisiä tehtäviä ja niiden kokonaisrahoitusta alueittain ja kuntaryhmittäin. Valtionosuuden perusteena olevat laskennalliset kustannukset perustuvat keskeisesti ikäryhmittäisiin kustannuksiin ja sairastavuuteen. Sairastavuuskertoimen osatekijöitä ovat terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuolto. Muita laskennallisten kustannusten määräytymistekijöitä ovat työttömyyskerroin, vieraskielisyyskerroin, kaksikielisyys, saaristoisuus, asukastiheyskerroin ja koulutustaustakerroin.

Kriteerien toinen osa muodostuu lisäosista, jotka ovat saamelaisten kotiseutualueen kunnan, syrjäisyyden ja työpaikkaomavaraisuuden lisäosat.

Vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan yhdistymiseen voidaan maksaa harkinnanvaraista yhdistymisavustusta. Harkinnanvarainen yhdistymisavustus tulee käyttää uuden kunnan talouden vahvistamiseen. Harkinnanvaraisten yhdistymisavustusten yhteismäärä vähennetään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta.

Kuntien peruspalvelujen valtionosuudesta osoitetaan rahoitusta kuntien harkinnanvaraiseen valtionosuuden korottamiseen.

Keskeiset uudistukset

Hallitusohjelman mukaisesti laajennetaan subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta ja pienennetään varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja. Vaasan keskussairaala muutetaan laajan päivystyksen sairaalaksi.

Kunnan peruspalvelujen valtionosuuslain (1704/2009) 7 §:n mukaisesti sairastavuuskertoimen osatekijöiden painot ja niiden kustannustekijöiden painokertoimet tarkistetaan vuodelle 2020.

Kunnan peruspalvelujen valtionosuuslakia muutetaan niin, että veroperustemuutoksista aiheutuvien kunnan verotulojen vähentymistä vastaavia kompensaatioita ei enää makseta momentin 28.90.30 kautta. Kompensaatiot maksetaan jatkossa erilliseltä momentilta 28.90.35.

Vaikuttavuustavoitteet

Ehkäisevän toiminnan tavoitteena on terveyttä, sosiaalista turvallisuutta, elämänhallintaa ja itsenäistä selviytymistä tukevien olosuhteiden ja ympäristön luominen, ihmisten työ- ja toimintakyvyn edistäminen, elämänlaadun parantaminen, sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien ennaltaehkäisy, väestöryhmien välisten hyvinvointi- ja terveyserojen vähentäminen sekä ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytysten parantaminen. Vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokkaan kuuluvassa luvussa 33.60.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteena on julkisen vallan järjestämisvastuulla olevien, pääosin verovaroin kustannettavien sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivuuden sekä yhdenvertaisen saatavuuden ja kattavuuden turvaaminen koko maassa. Peruspalveluja vahvistetaan ja uudistetaan.

Kuntien järjestämän esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen lähtökohtana on varhaiskasvatuksen, koulutuksen, perusturvan sekä kirjasto- ja kulttuuripalvelujen takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Kunnille myönnettävän rahoituksen keskeisiä tavoitteita ovat sivistyksellisten perusoikeuksien turvaaminen jokaiselle lapselle, oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan sekä osana kansalaisten sivistyksellisiä oikeuksia turvata jokaiselle mahdollisuus kehittää itseään koko maan kattavilla kirjasto-, tieto- ja kulttuuripalveluilla sekä varmistaa väestön tasavertainen tiedon ja kulttuurin saatavuus.

Taiteen perusopetuksen tavoitteena on tarjota kunnan asukkaille mahdollisuus osallistua taiteen perusopetukseen sekä harrastusta tukevaan opetukseen taiteen eri aloilla.

Laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja

  2019
arvio
2020
arvio
     
Laskennalliset kustannukset    
0—5-vuotiaat euroa/asukas 8 172,48 8 511,95
6-vuotiaat euroa/asukas 8 677,23 9 043,62
7—12-vuotiaat euroa/asukas 7 277,40 7 573,36
13—15-vuotiaat euroa/asukas 12 502,85 12 981,41
16—18-vuotiaat euroa/asukas 3 996,52 4 139,31
19—64-vuotiaat euroa/asukas 993,59 1 022,15
65—74-vuotiaat euroa/asukas 1 983,49 2 017,02
75—84-vuotiaat euroa/asukas 5 481,29 5 626,27
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas 18 771,66 19 451,07
Sairastavuuden mukaan 1 133,37 1 178,00
Työttömyysasteen mukaan euroa/asukas 88,08 91,55
Kaksikielisyyden mukaan euroa/asukas 271,55 282,24
Vieraskielisyyden mukaan euroa/asukas 1 907,37 1 982,49
Asukastiheyden mukaan euroa/asukas 38,36 39,87
Saaristoisuuden mukaan euroa/asukas 373,75 388,47
Saaristo-osakunta-aseman mukaan 273,41 284,18
Koulutustaustan mukaan euroa/asukas 389,91 405,26
     
Lisäosat    
Syrjäisyys euroa/asukas 210,85 215,70
Saamelaisten kotiseutualueen kunnat euroa/asukas 2 678,06 2 739,62
Työpaikkaomavaraisuus euroa/asukas 63,99 65,46

(22.) Hallinto- ja palvelurakenteiden kehittäminen ja tukeminen (siirtomääräraha 3 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2019 talousarvio 200 000
2018 tilinpäätös 200 000

30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 7 074 155 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) mukaisen valtionosuuden maksamiseen

2) verotuloihin perustuvan valtionosuuden tasauksen maksamiseen

3) kotikuntaa vailla olevien 6—15-vuotiaiden kotikuntakorvausten maksamiseen

4) yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisäveroa vastaavan euromäärän maksamiseen liittyen yksityisen perusopetuksen järjestäjille maksettaviin kotikuntakorvauksiin

5) enintään 10 000 000 euroa valtionosuuden harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen

6) enintään 3 000 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 oppilaitosten perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen

7) enintään 2 400 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 yleisten kirjastojen perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)

   
Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
Laskennalliset kustannukset 26 904 711
— ikärakenne 18 710 046
— sairastavuus 6 450 623
— työttömyys 503 650
— kaksikielisyys 100 885
— vieraskielisyys 735 901
— asukastiheys 198 191
— saaristoisuus 14 528
— saaristo-osakunta 9 814
— koulutustausta 181 073
   
Kuntien rahoitusosuus 20 054 745
Valtionosuus 6 849 966
   
Lisäosat 335 164
   
Syrjäisyyskertoimen korjaus vuosille 2017—2019 4 100
   
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus 763 279
   
Valtionosuuden harkinnanvarainen korotus 10 000
   
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) 5 841
   
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero 6 337
   
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset -900 532
Yhteensä 7 074 155

Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 25,46. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2018/2019 asukasluku on 5 488 130.

Määrärahan mitoitukseen liittyvät hallituksen esitykset ja muut muutokset

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) muuttamisesta siten, että kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti muuttuu 25,37 prosentista 25,46 prosenttiin vuonna 2020. Muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 0,10 prosenttiyksikköä liittyen uusien ja laajenevien tehtävien toteuttamiseen siten, että valtionosuusprosentti on 100. Muutoksessa on otettu vähennyksenä huomioon 0,01 prosenttiyksikköä liittyen siihen, että peruspalvelujen valtionosuusmomentilla olevista määräaikaisista lisäyksistä ja vähennyksistä on viety kolme pysyväisluonteista vähennystä valtionosuusprosenttiin.

Valtionosuuden mitoituksessa on uusina tehtävinä otettu huomioon hallitusohjelman mukaisesti Vaasan keskussairaalan muutos laajan päivystyksen sairaalaksi (1 000 000 euroa), perheiden ja elämäntilanteiden moninaisuuden tukeminen (2 000 000 euroa), subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden laajennuksen toteutus (7 100 000 euroa) ja varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen pienentäminen (6 700 000 euroa).

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) muuttamisesta siten, että veroperustemuutoksista aiheutuvan kuntien verotulomenetysten kompensaatiot maksetaan erilliseltä momentilta 28.90.35. Muutos alentaa momentin määrärahaa 1 967 000 000 euroa vuoteen 2019 verrattuna.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi varhaiskasvatuslain sekä lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamisesta subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttamiseksi.

Vuonna 2020 peruspalvelujen valtionosuuden indeksikorotus on 2,4 prosenttia ja siitä aiheutuva valtionosuuden lisäys 165 980 000 euroa.

Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus lisää peruspalvelujen valtionosuutta 102 150 000 euroa.

Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen, laskentaperusteet (1 000 euroa)

   
Perushinta Laskennallinen kustannus
Ikärakenteen mukaan  
— 0—5-vuotiaat (8 511,95 euroa/as) 2 771 891
— 6-vuotiaat (9 043,62 euroa/as) 551 996
— 7—12-vuotiaat (7 573,36 euroa/as) 2 807 565
— 13—15-vuotiaat (12 981,41 euroa/as) 2 319 506
— 16—18-vuotiaat (4 139,31 euroa/as) 726 056
— 19—64-vuotiaat (1 022,15 euroa/as) 3 248 873
— 65—74-vuotiaat (2 017,02 euroa/as) 1 389 832
— 75—84-vuotiaat (5 626,27 euroa/as) 2 038 697
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (19 451,07 euroa/as) 2 855 631
Sairastavuuden mukaan (1 178,00 euroa/as) 6 450 623
Työttömyyden mukaan (91,55 euroa/as) 503 650
Kaksikielisyyden mukaan (282,24 euroa/as) 100 885
Vieraskielisyyden mukaan (1 982,49 euroa/as) 735 901
Asukastiheyden mukaan (39,87 euroa/as) 198 191
Saaristoisuuden mukaan (388,47 euroa/as) 14 528
Saaristo-osakunta aseman mukaan (284,18 euroa/as) 9 814
Koulutustaustan mukaan (405,26 euroa/as) 181 073
Yhteensä 26 904 711

Kuntien rahoitusosuus

   
Asukasluku 5 488 130
Rahoitusosuus, euroa/as 3 654,20
Rahoitusosuus, 1 000 euroa 20 054 745

Syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat (1 000 euroa)

   
Perushinta  
Syrjäisyyden mukaan (215,70 euroa/as) 120 102
Työpaikkaomavaraisuuden mukaan (65,46 euroa/as) 211 457
Saamelaisten kotiseutualueen kunnan mukaan (2 739,62 euroa/as) 3 605
Yhteensä 335 164

Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus (1 000 euroa)

Lisäykset Vähennykset Netto
     
1 424 422 -661 143 763 279

Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset (1 000 euroa)

   
Valtionosuuden vähennykset  
— verotulotasauksen muutoksen neutralisointi -79 303
— aloittavien koulujen rahoitukseen liittyvä vähennys -164
— indeksikorotuksen jäädytys, vuosi 2016 -34 602
— indeksikorotuksen jäädytys, vuosi 2018 -42 334
— indeksikorotuksen jäädytys, vuosi 2019 -91 577
— kuntien rahoitusosuus perustoimeentulotuesta, vuoden 2018 toteutuma -345 322
— kuntien rahoitusosuus perustoimeentulotuesta, vuoden 2018 talousarvion ennakkotiedon korjaus -14 475
— kilpailukykysopimukseen liittyvä vähennys -233 600
— lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan rahoitus -22 501
— siirto momentille 28.90.32 kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmään -40 000
— kuntien harkinnanvarainen valtionosuuden korotus -10 000
— pitkäaikaistyöttömien eläketukeen liittyvä vähennys -22 600
Vähennykset yhteensä -936 478
   
Valtionosuuden lisäykset  
— työmarkkinatukeen liittyvä korjauserä 29 549
— v. 2010 järjestelmämuutoksen tasaus 497
— maakuntien liittojen tehtäviin liittyvä lisäys 500
— oppilaitosten perustamiskustannusten valtionavustusten siirto 3 000
— kirjastojen perustamiskustannusten valtionavustusten siirto 2 400
Lisäykset yhteensä 35 946

Muu rahoitus (1 000 euroa)

   
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset 5 841
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero 6 337

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
A1-kielen opetuksen varhentaminen 7 500
Alueellisen erikoissairaanhoidon järjestämisen tehostaminen -22 878
Asukasluvun ja laskentatekijöiden muutosten vaikutus 18 207
Indeksikorotus 165 980
Kiky-leikkauksen pienentyminen 263 732
Kirjastojen perustamiskustannushankkeet -600
Kotikuntaa vailla olevien kotikuntakorvaukset 1 378
Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä (siirto momentille 28.90.32) -10 000
Kuntien verotuloperustemuutosten kompensaatioiden siirto momentille 28.90.35 -1 967 000
Lastensuojelun jälkihuollon laajennus 12 000
Muut muutokset 1 805
Oppilaitosten perustamiskustannushankkeet -7 000
Perheiden ja elämäntilanteiden moninaisuuden tukeminen 2 000
Perustoimeentulotuen kuntien maksuosuuden muutos 8 019
Pitkäaikaistyöttömien eläketukeen liittyvän vähennyksen muutos -1 700
Säästö omais- ja perhehoidon kehittämisen johdosta -10 168
Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus 7 100
Syrjäisyyskertoimen korjaus vuodelle 2020 -400
Syrjäisyyskertoimen korjaus vuosille 2017-2019 4 100
Vaasan keskussairaalan muutos laajan päivystyksen sairaalaksi 1 000
Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus 102 150
Varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen pienentäminen 6 700
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvolisävero 653
Yhteensä -1 417 422

2020 talousarvio 7 074 155 000
2019 talousarvio 8 491 577 000
2018 tilinpäätös 8 575 483 792

31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 400 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kuntarakennelain 16 §:n mukaisiin erityisiin selvityksiin sekä kuntien yhdistymisselvityksiin.

Selvitysosa:Kunnille on maksettu kuntarakennelain (1698/2009) 42 §:ssä säädettyä yhdistymisavustusta sekä lain 44 §:ssä säädettyä yhdistymisen aiheuttamaa valtionosuuden vähenemisen kompensaatiota. Yhdistymisavustusta ja valtionosuusmenetysten kompensaatiota maksettiin viimeistään vuonna 2017 voimaan tulleisiin yhdistymisiin vuoteen 2019 saakka.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kuntarakennelain mukaisten yhdistymisavustusten ja valtionosuusmenetysten korvausten loppuminen vuoteen 2019 -3 690
Yhteensä -3 690

2020 talousarvio 400 000
2019 talousarvio 4 090 000
2018 tilinpäätös 7 500 253

32. Valtionavustus kuntien kannustinjärjestelmiin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 40 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille digitalisaatiota edistäviin hankkeisiin.

Selvitysosa:Määrärahan tavoitteena on tehostaa kuntien toimintoja digitalisaation avulla ja edistää digitalisaatioon liittyvien valtakunnallisten strategisten tavoitteiden toteuttamista kuntalähtöisesti sekä kannustaa kuntia yhteistyöhön. Kannustinmääräraha myönnetään valtionavustuslain mukaisena avustuksena kuntien digitalisaaton kannustinjärjestelmistä annetussa valtioneuvoston asetuksessa tarkennettujen periaatteiden ja avustuksen hakuprosessissa määriteltävien tarkempien kriteereiden mukaisesti.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä (siirto momentilta 28.90.30) 10 000
Yhteensä 10 000

2020 talousarvio 40 000 000
2019 talousarvio 30 000 000

35. Valtion korvaus kunnille veroperustemuutoksista aiheutuvista verotulojen menetyksistä (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 2 252 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) 35 §:n mukaisten veroperustemuutoksista johtuvien korvausten maksamiseen.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) muuttamisesta siten, että veroperustemuutoksista aiheutuvat kompensaatiot maksetaan jatkossa omalta momentiltaan. Aiemmin ne on maksettu momentilta 28.90.30.

Kunnille on maksettu momentin 28.90.30 kautta veroperustemuutoksista aiheutuvia kunnan verotulojen vähentymistä vastaavia kompensaatioita vuodesta 2010 lähtien. Nämä kompensaatiot siirretään momentilta 28.90.30 omalle momentilleen. Vuosina 2010—2019 maksetut kompensaatiot olivat yhteensä 1 967 000 000 euroa. Vuoden 2020 kompensaatio on 285 000 000 euroa. Määrärahasta 1 967 000 000 euroa on siirtoa momentilta 28.90.30. Vuosina 2016—2019 maksetut kompensaatiot siirretään kehykseen kuuluviksi.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
v. 2010 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 375 000
v. 2011 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 129 000
v. 2012 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 299 000
v. 2013 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 11 500
v. 2014 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 9 500
v. 2015 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 131 000
v. 2016 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 262 000
v. 2017 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 395 000
v. 2018 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 131 000
v. 2019 verotulomenetysten kompensaatio (siirto momentilta 28.90.30) 224 000
v. 2020 verotulomenetysten kompensaatio 285 000
Yhteensä 2 252 000

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2020 talousarvio 2 252 000 000