Talousarvioesitys 2020
05. Luonnonvarakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 74 039 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) yhteisrahoitteisessa toiminnassa ja yhteistoiminnassa hankkeiden rahoittajien rahoitusosuuksiin sisätyvien siirtomenojen maksamiseen
2) sijoitusmenoiksi luettaviin talonrakennus-, maa- ja vesirakennustöihin sekä kalanviljelylaitosten ja tutkimusasemien perusparannuksiin
3) kasvinsuojeluaineiden tarkastus- ja testaustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
4) Luomuinstituutin toiminnan rahoittamiseen
5) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
6) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi määrärahan siirtoon ulkomaille vähäisten rahoitusennakoiden maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille edellyttäen, että vastaava meno veloitetaan momentin 24.30.66 määrärahasta.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Luonnonvarakeskuksen tehtävänä on toimialallaan:
1) harjoittaa tieteellistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa
2) tuottaa tietoa ja asiantuntijapalveluita yhteiskunnallisen päätöksenteon sekä viranomaistoiminnan tueksi
3) harjoittaa tiedon ja teknologian siirtoa
4) tuottaa toimialaansa kuuluvia tilastoja, jollei tehtävä kuulu muulle viranomaiselle
5) ylläpitää toiminnassaan tarvittavia rekistereitä
6) hoitaa geenivarojen monimuotoisuuden säilyttämiseen liittyviä tehtäviä
7) edistää kansainvälistä yhteistyötä
8) hoitaa muut sille laissa tai sen nojalla säädetyt tehtävät
9) hoitaa maa- ja metsätalousministeriön sille erikseen määräämät tehtävät.
Luonnonvarakeskus tukee toiminnallaan pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Luonnonvarakeskukselle vuodelle 2020 luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteet.
Luonnonvarakeskuksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2018 tilinpäätös | 2019 arvio | 2020 arvio | |||||||
Kust.1) 1 000 € |
Tuotot2) 1 000 € |
Htv | Kust.1) 1 000 € |
Tuotot2) 1 000 € |
Htv | Kust.1) 1 000 € |
Tuotot2) 1 000 € |
Htv | |
Tutkimusprosessi | 91 603 | 39 321 | 999 | 91 600 | 39 300 | 960 | 92 300 | 40 500 | 958 |
Viranomaisprosessi | 24 288 | 6 919 | 260 | 24 200 | 6 000 | 250 | 25 000 | 6 100 | 250 |
Tilastoprosessi | 4 880 | 980 | 50 | 5 200 | 1 000 | 50 | 5 700 | 1 200 | 52 |
Yhteensä | 120 771 | 47 220 | 1 309 | 121 000 | 46 300 | 1 260 | 123 000 | 47 800 | 1 260 |
1) Kustannuslaskennassa tukitoimintoihin kohdistuneet tuotot on huomioitu kustannuksia pienentävänä tekijänä n. 2,0—2,5 milj. euroa/v.
2) Vain suoraan ydintoimintaan kohdistuneet tuotot.
Luonnonvarakeskuksen tunnusluvut
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
Tieteelliset referoidut artikkelit, kpl | 589 | 630 | 680 |
Luottamus- ja maineindeksi1) | - | 3,45 | 3,50 |
— kansalaiset (1—5) | 3,41 | 3,50 | 3,50 |
— päättäjät (1—5) | - | 3,50 | 3,50 |
— tutkimuskumppanit (1—5) | - | 3,40 | 3,50 |
— yritykset (1—5) | - | 3,40 | 3,50 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Ydintoimintojen kokonaiskustannukset, 1 000 €/kokonaishtv | 92 | 96 | 98 |
Tieteelliset referoidut artikkelit, kpl/tutkijahtv | 0,9 | 0,9 | 1,0 |
Muut tieteelliset julkaisut, kpl/tutkijahtv | 0,1 | 0,2 | 0,2 |
Muut julkaisut, kpl/tutkijahtv | 1,7 | 1,5 | 1,5 |
Tilastot, kpl/tilastohtv | 1,5 | 1,2 | 1,3 |
Tilastojulkistukset, kpl/tilastohtv | 4,7 | 4,5 | 5,0 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Muut tieteelliset julkaisut, kpl | 75 | 120 | 140 |
Muut julkaisut (sis. ammattiyleisölle ja suurelle yleisölle suunnatut julkaisut), kpl | 1 119 | 1 000 | 1 000 |
Tilastojulkistusten, tiedotteiden ja e-julkaisujen lataukset ja levikki, 1 000 kpl | 30 | 31 | 32 |
Tilastoverkkopalveluiden avoimen datan käyttäjät, 1 000 kpl | 113 | 120 | 130 |
Annetut lausunnot, kpl | 219 | 200 | 200 |
Suora tiedonkeruu rekistereistä, % (Tilastoviranomaistoiminta) | 76 | 75 | 75 |
Sähköisen tiedonkeruun käyttö, % vastanneista (Tilastoviranomaistoiminta) | 44 | 55 | 57 |
Sähköisten palveluiden häiriöttömyys, % | 100 | 95 | 95 |
Henkiset voimavarat | |||
Tohtoreiden osuus (%) tutkijoista | 47 | 61 | 64 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,44 | 3,5 | 3,55 |
1) Lähde: Mediabarometri.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 120 726 | 119 905 | 122 539 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 47 782 | 46 750 | 48 500 |
Nettomenot | 72 944 | 73 155 | 74 039 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 606 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 13 232 |
Bruttotulot ovat yhteensä 48 500 000 euroa, tästä on yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja 33 400 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 8 000 000 euroa, EU-maataloustukia 1 000 000 euroa sekä muita tuloja 6 100 000 euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 136 | 130 | 130 |
— muut tuotot | - | - | - |
Tuotot yhteensä | 136 | 130 | 130 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 89 | 80 | 80 |
— osuus yhteiskustannuksista | 68 | 50 | 50 |
Kustannukset yhteensä | 157 | 130 | 130 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -21 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 87 | 100 | 100 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 6 618 | 8 370 | 7 870 |
— muut tuotot | -6 | - | - |
Tuotot yhteensä | 6 612 | 8 370 | 7 870 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 3 339 | 4 500 | 3 900 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 345 | 2 970 | 2 670 |
Kustannukset yhteensä | 5 684 | 7 470 | 6 570 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 928 | 900 | 1 300 |
Kustannusvastaavuus, % | 116 | 112 | 120 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 928 | 900 | 1 300 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 20 261 | 17 200 | 20 000 |
— EU:lta saatava rahoitus | 5 255 | 5 600 | 5 700 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 9 505 | 8 200 | 9 600 |
Tuotot yhteensä | 35 021 | 31 000 | 35 300 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 59 647 | 51 500 | 59 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -24 626 | -20 500 | -23 700 |
Omarahoitusosuus, % | 41 | 40 | 40 |
Määrärahasta käytetään vähintään 168 000 euroa hevostalouden tutkimukseen, mikä on otettu huomioon määrärahassa totopelien tuotto-osuutena momentille 12.30.20 kertyvistä varoista.
Määrärahasta noin 600 000 euroa käytetään kalakantojen hoitamiseksi arvokalojen sopimuskasvatukseen ja istutuksiin.
Tuloina otetaan huomioon muut kuin momentille 12.30.99 kertyvät Luonnonvarakeskuksen toiminnan tulot.
Puutarhakasvien jalostusmaksuina vuonna 2020 kertyvät tulot 80 000 euroa ja pääomaluonteiset tulot on merkitty momentille 12.30.99.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kalakantojen seurannan ja kalastuksen saalistilastoinnin digitalisointi (DigiKala) (siirto momentille 30.01.23) | -505 |
Luomuinstituutti (HO 2019) | 200 |
Luomututkimus, kertaluonteisen lisäyksen poisto | -300 |
Maankäyttösektorin ilmastopolitiikka/tutkimus (HO 2019) | 200 |
Metsälaskelmaohjelmiston nykyaikaistaminen ja uudistaminen (MENU) -hanke (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -500 |
Metsälaskelmaohjelmiston nykyaikaistaminen ja uudistaminen (MENU) -hanke (v. 2020 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 500 |
Riistanruokintatutkimuksenlisäresurssi (HO 2019) | 100 |
Susitutkimus ja seuranta, kertaluonteisen lisäyksen poisto | -300 |
Suurpetotutkimus (HO 2019) | 200 |
Turvemaan hiilidioksidipäästöjen tutkiminen, kertaluonteisen lisäyksen poisto | -200 |
Tutkimukseen panostaminen (HO 2019) | 1 000 |
Villisikatutkimus (GPS-pannoitus) (HO 2019) | 200 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 732 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -334 |
Palkkausten tarkistukset | -133 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 196 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -170 |
Tasomuutos | -2 |
Yhteensä | 884 |
2020 talousarvio | 74 039 000 |
2019 II lisätalousarvio | 900 000 |
2019 talousarvio | 73 155 000 |
2018 tilinpäätös | 70 570 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 89/2019 vp (21.11.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 76 069 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 74 039 000 euroon nähden on 2 030 000 euroa, mistä 686 000 euroa on siirtoa momentilta 30.01.23 Luonnonvarakeskuksen tietojärjestelmähankkeisiin, 140 000 euroa on siirtoa momentilta 30.40.22 vieraslajiriskien hallinnan tehtäviin ja 1 204 000 euroa aiheutuu Maatalouslaskenta 2020 hankkeesta, ruokahävikkiseurannasta sekä päästökattodirektiivin kansallisesta toimeenpanosta.
2020 talousarvio | 76 069 000 |
2019 IV lisätalousarvio | 71 000 |
2019 II lisätalousarvio | 900 000 |
2019 talousarvio | 73 155 000 |
2018 tilinpäätös | 70 570 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 20/2019 vp (12.12.2019)
Momentille esitetään 76,069 milj. euroa, joka on 2,914 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2019 varsinaisessa talousarviossa.
Valiokunta painottaa, että hallitusohjelman linjauksen mukaisesti tulee arvioida luonnonvaroja koskevan tutkimusrahoituksen uudelleenjakoa Suomen Akatemian, valtioneuvoston kanslian ja sektoritutkimuslaitosten kesken, jotta luonnonvaratutkimuksen rahoitusta kyetään vahvistamaan. Rahoitusuudistukseen liittyvä perusongelma on, että rahoitus uusiin instrumentteihin koottiin lähes yksinomaan tutkimuslaitoksilta, mutta sitä ovat jakamassa kaikki, mukaan lukien yliopistot. Luonnonvarakeskus (Luke) on pystynyt tulouttamaan vuosittain vain noin 10 prosenttia rahoitusinstrumentteihin siirtämästään rahoituksesta.
Ilmastonmuutos ja muut globaalit trendit korostavat Luken keskeistä roolia viranomais- ja asiantuntijapalveluiden tuottajana sekä bio- ja kiertotalouden uusien ratkaisujen kehittäjänä. Kasvavien haasteiden hallitsemiseksi Luke on päivittänyt strategiansa vuosille 2020—2025. Valiokunta pitää valittuja painopistealueita oikeina ja tukee viraston suunnitelmia kattavasta alueellisesta toimipisteverkostosta.
Valiokunta pitää hyvänä, että hallitus täydensi vuoden 2020 talousarvioesitystä lisäämällä Lukelle määrärahat erityistä huolta aiheuttaneisiin kohteisiin (EU:n maatalouslaskentaan ja päästödirektiivin kansalliseen toimeenpanoon sekä ruokahävikin seurantaan ja tilastointiin). Luke toimii kuitenkin entistä enemmän ulkopuolisen rahoituksen varassa, mikä merkitsee tutkimustoiminnan pohjana olevan perustutkimuksen vähenemistä sekä erityisesti pitkäkestoisen tutkimuksen ja aikasarjojen vaarantumista.
Valiokunta lisäsi vuoden 2019 talousarviossa momentille 200 000 euroa turvemaiden viljelyn haitallisten ympäristövaikutusten tutkimiseen. Turvemaiden viljely on vahvasti esillä käynnissä olevassa ilmastonmuutoskeskustelussa. Jo raivattujen turvemaiden viljelystä kokonaan luopuminen ei ole realistinen vaihtoehto nopealla aikataululla, joten on ilmeinen tarve etsiä toimivia ratkaisuja viljelyn synnyttämien haittojen vähentämiseen. Valiokunta pitää näin ollen tärkeänä tutkimuksen jatkamista luotettavien tulosten saamiseksi.
Valiokunta nostaa tässä yhteydessä esiin myös hallitusohjelman linjauksen turpeen energiakäytön puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä ja painottaa, että Suomen tulee tavoitetta toteuttaessaan hyödyntää kaikki EU:lta siihen saatavissa olevat tuet. Esimerkiksi turpeen liittämistä osaksi suunniteltua JTF-rahoitusvälinettä (Just Transition Fund, oikeudenmukainen siirtymä hiilestä luopumiseen) on pikaisesti lähdettävä edistämään. Samoin tulee myös ripeästi reagoida rahoitushakuun CEF-rahoitusvälineestä, jonka avulla kehitetään Euroopan taloutta ympäristöystävällisempään suuntaan uusiutuvia energialähteitä hyödyntäen.
Valiokunta lisää momentille 450 000 euroa, josta osoitetaan 200 000 euroa turvemaiden hiilidioksiditutkimukseen,150 000 euroa luomututkimukseen ja 100 000 euroa nurmien fosforilannoitustutkimukseen Ruukin yksikössä.
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 76 519 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) yhteisrahoitteisessa toiminnassa ja yhteistoiminnassa hankkeiden rahoittajien rahoitusosuuksiin sisätyvien siirtomenojen maksamiseen
2) sijoitusmenoiksi luettaviin talonrakennus-, maa- ja vesirakennustöihin sekä kalanviljelylaitosten ja tutkimusasemien perusparannuksiin
3) kasvinsuojeluaineiden tarkastus- ja testaustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
4) Luomuinstituutin toiminnan rahoittamiseen
5) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
6) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi määrärahan siirtoon ulkomaille vähäisten rahoitusennakoiden maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille edellyttäen, että vastaava meno veloitetaan momentin 24.30.66 määrärahasta.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
VII lisätalousarvioesitys HE 192/2020 vp (29.10.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 214 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2020 VII lisätalousarvio | 214 000 |
2020 talousarvio | 76 519 000 |
2019 tilinpäätös | 74 126 000 |
2018 tilinpäätös | 70 570 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 45/2020 vp (27.11.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 214 000 euroa.