Talousarvioesitys 2020
01. Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 52 713 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sisäministeriö ohjaa ja kehittää maahanmuuttohallintoa ja vastaa maahanmuuttopolitiikan sekä maahanmuuttoa ja kansalaisuutta koskevan lainsäädännön valmistelusta ja edustaa maahanmuuttoasioissa Suomea Euroopan unionissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Sisäministeriö yhteensovittaa maahanmuuttoasioihin liittyvää toimintaa hallinnonalojen välillä.
Sisäministeriö vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton yleisestä kehittämisestä, suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta, valvonnasta ja yhteensovittamisesta.
Sisäministeriö huolehtii Maahanmuuttoviraston toimintaedellytyksistä. Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee ulkomaalaisten maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen ja kansalaisuuteen liittyviä asioita. Virasto vastaa turvapaikanhakijoiden vastaanoton, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköiden ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän käytännön toiminnasta, ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta. Virasto toteuttaa turvapaikanhakijoiden vastaanottopalvelut viraston vastaanottokeskuksissa sekä ostopalveluina. Lisäksi Maahanmuuttovirasto ylläpitää ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää (UMA) ja tuottaa tietoja viranomaisille ja kansainvälisille järjestöille.
Maahanmuuttovirasto käsittelee ja ratkaisee maahantuloon, maassa oleskeluun, pakolaisuuteen sekä Suomen kansalaisuuteen liittyviä asioita hyödyntäen ja kehittäen ulkomaalaisasioiden sähköistä asiankäsittelyjärjestelmää viranomaisten ajantasaisena asianhallinta- ja tietopalvelurekisterinä. Virasto tuottaa ajankohtaista tietoa maahanmuutto- ja kansalaisuusasioista. Virasto vastaa turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton, ulkomaalaisten säilöönottoyksiköiden ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän käytännön toiminnasta, ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta.
Sisäministeriö asettaa Maahanmuuttovirastolle alustavasti seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Tunnusluku | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
Maahanmuuttoviraston päätösten pysyvyys muutoksenhaussa, laintulkinta- ja menettelyvirheet (%)1) | 96,9 | >95 | >95 |
Kuntaan sijoituksen odotusaika vastaanottokeskuksissa oleskelulupapäätöksestä laskien keskimäärin enintään (vrk) | 72 | 60 | 60 |
Maahanmuuttovirastossa ratkaistut/vireille tulleet (%) | 98 | 100 | 100 |
Vastaanottokeskusten käyttöaste keskimäärin (%) | 88 | 90 | 90 |
1) Tavoitteena on, että päätöksiä kumotaan valitusasteissa enintään viidessä prosentissa tapauksista sillä perusteella, että viranomainen on tehnyt laintulkinta- tai menettelyvirheen.
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset | 2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
Tuotokset | |||
Ratkaistut asiat | 137 727 | 144 350 | 143 850 |
Panokset | |||
Toimintamenot (1 000 €) | |||
Maahanmuuttovirasto | 42 572 | 40 513 | 39 713 |
Valtion vastaanottokeskukset | 13 341 | 14 625 | 13 000 |
Henkilötyövuodet | 984 | 1 026 | 950 |
---|---|---|---|
Maahanmuuttovirasto | 827 | 869 | 795 |
Valtion vastaanottokeskukset | 157 | 157 | 155 |
Tehokkuus | |||
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
— tuottavuus (päätöstä/Maahanmuuttoviraston htv) | 140 | 184 | 184 |
— taloudellisuus (nettomenot €/päätös) | 309 | 290 | 290 |
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 75 | 91 | 91 |
Vireille tulleiden hakemusten käsittelyajat lyhenevät. Perheenyhdistämishakemusten käsittelyaika on enintään yhdeksän kuukautta. Turvapaikkahakemusten enimmäiskäsittelyaika on kuusi kuukautta. Asiakkaiden oikeusturva ei heikkene menettelyä nopeutettaessa. Henkilö- ja teknisiä resursseja käytetään joustavasti ja tehokkaasti. Päätöksentekoprosessit ovat laadullisesti mitattavia sekä läpinäkyviä. Ulkomaalaislainsäädännön soveltamisen yhdenmukaisuus varmistetaan sisäisellä ohjeistuksella.
Vireille tulleet ja ratkaistut asiat 2018—2020
2018 toteutuma Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2019 ennuste Vireille tulevat |
Ratkaistut | 2020 tavoite Vireille tulevat |
Ratkaistut | |
Maahanmuutto yhteensä | 96 474 | 90 597 | 94 200 | 94 000 | 95 700 | 94 500 |
— työntekijän oleskelulupa | 10 805 | 9 447 | 10 000 | 10 000 | 10 500 | 10 500 |
— opiskelijan oleskelulupa | 6 280 | 5 851 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
— muut oleskeluluvat (sis. kv. suojelu) | 11 085 | 11 840 | 12 500 | 12 500 | 12 500 | 12 500 |
— joista kv. suojelua saaneen perheenjäsen | 1 723 | 2 543 | 2 500 | 3 000 | 2 000 | 2 000 |
— oleskeluluvan uusiminen (jatkoluvat ja pysyvät) | 37 771 | 40 368 | 41 000 | 41 000 | 41 000 | 40 000 |
— muut oleskeluluvat | 483 | 394 | 700 | 700 | 700 | 700 |
— voimassa olevaa oleskelulupaa koskevat asiat (peruutukset ja kortin uusimiset) | 19 758 | 12 902 | 13 000 | 12 800 | 13 000 | 12 800 |
— EU-kansalaisten ja heidän perheenjäsenten rekisteröiminen | 10 292 | 9 795 | 11 000 | 11 000 | 12 000 | 12 000 |
Maasta poistaminen1) | 10 703 | 9 142 | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 |
Kansainvälinen suojelu yhteensä | 19 820 | 25 200 | 26 750 | 27 250 | 25 850 | 26 350 |
— turvapaikkahakemukset2) | 4 548 | 6 379 | 8 500 | 9 000 | 7 500 | 8 000 |
— kiintiöpakolaiset | 750 | 750 | 750 | 750 | 850 | 850 |
— matkustusasiakirjat | 10 356 | 13 667 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— muut | 4 166 | 4 404 | 5 500 | 5 500 | 5 500 | 5 500 |
Kansalaisuus yhteensä | 14 196 | 12 788 | 14 100 | 14 100 | 14 100 | 14 100 |
— kansalaisuushakemukset | 11 676 | 10 405 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— kansalaisuusilmoitukset | 1 020 | 1 015 | 900 | 900 | 900 | 900 |
— muut kansalaisuusasiat | 1 500 | 1 368 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Yhteensä | 141 193 | 137 727 | 144 050 | 144 350 | 144 650 | 143 950 |
1) Sisältää karkottaminen, kielteiseen lupapäätökseen liittyvä käännyttäminen sekä rikosperusteinen käännyttäminen, maahantulokielto.
2) Sisältää uudet hakemukset, uusintahakemukset, Dublin-asetuksen perusteella Suomeen palautetut sekä valitusasteista viraston käsittelyyn palautuneet.
Päätösten lakisääteinen enimmäiskäsittelyaika (vrk) ja enimmäiskäsittelyajassa käsitellyt hakemukset, osuus (%)
Lakisääteinen enimmäiskäsittelyaika, vrk, tavoite |
2018 Käsitelty lakisääteisessä enimmäiskäsittelyajassa %, toteutuma |
2019 Käsitelty lakisääteisessä enimmäiskäsittelyajassa %, arvio |
2020 Käsitelty lakisääteisessä enimmäiskäsittelyajassa %, tavoite |
|
Maahanmuutto | ||||
---|---|---|---|---|
— työntekijän oleskelulupa, käsittelyaika enintään (sis. TE-toimiston osapäätöksen, vrk), | 120 | 69 | 75 | 100 |
josta käsittelyaika Maahanmuuttovirastossa enintään (vrk) | 30 | 65 | 70 | 100 |
— oleskelulupa, opiskelija, käsittelyaika enintään (vrk) | 30 | 76 | 80 | 100 |
Kansainvälinen suojelu, käsittelyaika enintään ilman muutoksenhakua (vrk)1) | 180 | 100 | 75 | 100 |
Kansalaisuushakemukset, käsittelyaika enintään (vrk)2) | 365 | 94 | 100 | 100 |
1) Laki turvapaikkahakemusten enimmäiskäsittelyajoista tuli voimaan 20.7.2018.
2) Ei lakisääteistä enimmäiskäsittelyaikaa
Maahanmuuttohallinnon kaikkien viranomaisten sähköistä asianhallintajärjestelmää (UMA) käytetään tehokkaasti ja sen ylläpidosta huolehditaan. Ylläpidon lisäksi järjestelmää kehitetään erityisesti nostamalla järjestelmän digitalisaatio-, automaatio- ja itsepalvelutasoa. Sähköisten palvelujen käyttöä laajennetaan ja samalla nopeutetaan prosessien kulkua automatisoinnin mahdollisuuksia hyödyntäen.
Henkiset voimavarat, Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 984 | 1 026 | 950 |
Sairauspoissaolot (työpäivää/htv) | 9,6 | 8,0 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 79 065 | 51 611 | 75 713 |
Bruttotulot | 22 956 | 23 000 | 23 000 |
Nettomenot | 56 109 | 28 611 | 52 713 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 31 860 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 25 501 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 19 817 | 22 218 | 22 218 |
Tuotot yhteensä | 19 817 | 22 218 | 22 218 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 11 849 | 10 059 | 10 059 |
— osuus yhteiskustannuksista | 14 747 | 14 475 | 14 475 |
Kustannukset yhteensä | 26 596 | 24 534 | 24 534 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -6 779 | -2 316 | -2 316 |
Kustannusvastaavuus, % | 75 | 91 | 91 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertaluonteisen vähennyksen poistuminen | 15 000 |
Maahanmuuttoviraston Älykäs digitaalinen virasto -hanke (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -2 000 |
Pakolaiskiintiön korottaminen (HO 2019) | 50 |
Päätöksentekoresurssien turvaaminen | 10 000 |
S-TUVE-verkkopalvelumaksu (siirto momentilta 26.01.20) | 455 |
Turvapaikkahakemusten ruuhkanpurku (HO 2019 kertaluonteinen) | 3 000 |
Turvapaikkahakijamäärän aiheuttaman lisäresurssitarpeen pieneneminen | -2 500 |
Vapaaehtoisen paluun matkat ja paluuavustukset | -1 000 |
Vapaaehtoisen paluun matkat ja paluuavustukset (siirto momentilta 26.40.22) | 1 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -26 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -170 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 450 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -93 |
Palkkausten tarkistukset | -82 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 120 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -103 |
Tasomuutos | 1 |
Yhteensä | 24 102 |
2020 talousarvio | 52 713 000 |
2019 II lisätalousarvio | 100 000 |
2019 I lisätalousarvio | 5 063 000 |
2019 talousarvio | 28 611 000 |
2018 tilinpäätös | 49 750 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 89/2019 vp (21.11.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 54 713 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 2 000 000 euroa talousarvioesityksen 52 713 000 euroon nähden aiheutuu välttämättömistä ICT-menoista.
2020 talousarvio | 54 713 000 |
2019 IV lisätalousarvio | 5 846 000 |
2019 II lisätalousarvio | 100 000 |
2019 I lisätalousarvio | 5 063 000 |
2019 talousarvio | 28 611 000 |
2018 tilinpäätös | 49 750 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 20/2019 vp (12.12.2019)
Momentille esitetään 54,713 milj. euroa. Vertaaminen vuoden 2019 talousarvioon ei anna totuudenmukaista kuvaa Maahanmuuttoviraston toimintamenoista, koska silloin tehtiin kertaluonteinen rahoituksen vähennys johtuen poikkeuksellisen suuresta vuodelta 2018 siirtyneestä erästä.
Hallitus on reagoinut Maahanmuuttoviraston tiukkaan taloudelliseen tilanteeseen ja esittää momentille yli 15 milj. euron lisäyksiä. Päätöksentekoresurssien turvaamiseen esitetään 10 milj. euroa, jolla ehkäistään uusien vireille tulevien asioiden käsittelyaikojen pidentymistä. Lisäksi hallitus esittää turvapaikkakriisin aikana tulleiden turvapaikkahakemusten käsittelyyn 3 milj. euroa, joka riittää 60 henkilön työsuhteen jatkamiseen. Talousarvioesityksessä on myös huomioitu hallitusohjelman mukainen kiintiöpakolaisten määrän nosto vuonna 2020 nykyisestä 750 henkilöstä 850 henkilöön. Edelleen talousarviota täydentäessään hallitus lisäsi 2 milj. euroa vuoden 2020 välttämättömiin ICT-kuluihin.
Vuoden 2019 neljännessä lisätalousarviossa Maahanmuuttovirastolle osoitettiin lisäksi hyvin tarpeelliset 5,846 milj. euroa henkilöresurssien turvaamiseen ja välttämättömiin ICT-menoihin. Näin vältettiin henkilökunnan loppuvuoden lomautukset.
Talousarvioesityksessä varaudutaan 4 000 uuteen turvapaikanhakijaan. Vaikka hakijamäärä on viime vuosina jäänyt esitettyä alhaisemmaksi, hallituksen tulee varautua myös turvapaikanhakijoiden määrän äkilliseen kasvuun.
Valiokunta toteaa, että Maahanmuuttoviraston hakemusten käsittelytilanne on ruuhkautunut vuodesta 2015 lähtien ja hallituksen tekemistä määrärahalisäyksistä huolimatta virasto joutuu vähentämään 124 henkilöä sopeuttaakseen kustannukset esitettäviin resursseihin vuonna 2020. Virastossa on vireillä yhteensä yli 30 000 hakemusta, joista oleskelulupahakemuksia on noin 20 000 kappaletta. Oleskelulupapäätösten tulisi olla omakustannushintaisia, mutta lupamaksuilla kyetään kattamaan vain noin 70 prosenttia kustannuksista. Kansalaisuusasioita koskevia hakemuksia on noin 7 000, ja turvapaikkahakemuksia on puolestaan vireillä hieman alle 4 400 kappaletta.
Hakemusten käsittelyyn ja resurssitarpeeseen vaikuttavat myös lakisääteiset enimmäiskäsittelyajat. Virasto on saanut lukuisia moitteita laillisuusvalvojilta säädettyjen käsittelyaikojen ylittymisestä, joten tästä syystä uudet hakemukset priorisoidaan käsittelyssä vanhojen edelle. Esimerkiksi 20.7.2018 jälkeen saapuneita turvapaikkahakemuksia koskee kuuden kuukauden enimmäiskäsittelyaikavelvoite, ja jonossa on vielä käsittelemättä yhteensä 2 549 käsittelyaikavaatimuksen ulkopuolella olevaa turvapaikkahakemusta.
Maahanmuuttovirasto on kehittänyt lupaprosesseja voimakkaasti ja automatisoinut hakemuskäsittelyä. Tehdyillä toimenpiteillä ei ole kuitenkaan pystytty vastaamaan erityisesti opiskelu- ja työlupien kasvavaan määrään. Lisäksi automaation hyödyt realisoituvat kokonaisuudessaan vasta sähköisen asianhallintajärjestelmän (UMA-järjestelmän) muutosprojektin toteutuksen jälkeen, ja osa muutoksista edellyttää myös lainmuutosta. Tärkeää on, että lainsäädännön kehittämisestä huolehditaan asianmukaisesti ja löydetään keinot teknologian täysimääräiseen hyödyntämiseen. Henkilöstöresurssit on kuitenkin turvattava tältäkin osin automaation edellyttämien lainsäädännöllisten muutosten toteuttamiseen saakka.
Valiokunta nostaa lisäksi esiin hallituksen käynnistämän työperäisen maahanmuuton kokonaisuudistuksen, jonka tavoitteena on työlupien käsittelyn nopeuttaminen keskimäärin yhteen kuukauteen. Yritysten työvoimatarpeet tulee turvata asianmukaisesti, joten on tärkeää, että koko prosessia kehitetään. Pelkkä tehtävän siirtäminen hallitusohjelman mukaisesti työ- ja elinkeinoministeriöön tarvitsee siten tuekseen myös useita muita toimia käsittelyn tehostamiseksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tällä hallinnollisella siirrolla ei ole välittömiä vaikutuksia Maahanmuuttoviraston henkilöstöön. Valiokunta korostaa, että jos sellaisia ilmenee, niiden valmistelu tulee tehdä huolella. Maahanmuuttoviraston henkilöstöstä on muutenkin huolehdittava siten, että vaativaa työtä tekevistä asiantuntijoista voidaan pitää kiinni. Määräaikaisia työsuhteita on pystyttävä vakinaistamaan, kun näköpiirissä ei ole tehtävien vähenemistä.
Valiokunta toteaa, että hallituksen jo tekemät määrärahalisäykset yhdessä talousarvioesityksen kanssa auttavat viraston akuuttiin henkilöstökriisiin. Sisäministeriö arvioi, että toiminnan turvaamiseen ja ruuhkan purkamiseen tarvitaan kuitenkin vielä 100 lisähenkilöä vuonna 2020. Tällöin henkilöstömäärä vastaa lähes vuoden 2019 tasoa. Lisätarpeita on myös sähköisen asianhallintajärjestelmän (UMA) jatkokehittämisen ja ylläpidon osalta.
Valiokunta korostaa lopuksi, että sujuva ja laadukas lupaprosessi sekä hallintotuomioistuinten riittävä resursointi vähentävät samalla vastaanottotoiminnan kustannuksia. Lisäksi vastaanoton menoja voidaan edelleen pienentää myös parantamalla toiminnan kustannustehokkuutta.
Valiokunta lisää momentille 500 000 euroa turvapaikkahakemusten ruuhkan purkamiseen ja korostaa, että vuoden 2015 poikkeuksellisen suuren turvapaikanhakijoiden määrän myötä syntyneen hakemusruuhkan purkamiseen on valmisteltava kestävä ratkaisu.
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 55 213 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maahanmuuttohallinnon toiminnan kehittämiseen ja vastaanottojärjestelmän kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
IV lisätalousarvioesitys HE 88/2020 vp (5.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 52 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu ihmiskaupan auttamisjärjestelmän resurssien turvaamisesta.
2020 IV lisätalousarvio | 52 000 |
2020 talousarvio | 55 213 000 |
2019 tilinpäätös | 39 620 000 |
2018 tilinpäätös | 49 750 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 30/2020 vp (26.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 52 000 euroa.
VII lisätalousarvioesitys HE 192/2020 vp (29.10.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 2 122 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 170 000 euroa aiheutuu palkkausten tarkistuksista, 1 500 000 euroa covid-19 -pandemian aiheuttamista menolisäyksistä ja tulonmenetyksistä ja 452 000 euroa Pudasjärven vastaanottokeskuksen toiminnan jatkamisesta.
2020 VII lisätalousarvio | 2 122 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 52 000 |
2020 talousarvio | 55 213 000 |
2019 tilinpäätös | 39 620 000 |
2018 tilinpäätös | 49 750 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 45/2020 vp (27.11.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 2 122 000 euroa.