Talousarvioesitys 2020
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Selvitysosa:Oikeusministeriön perustehtävänä on huolehtia oikeusvaltion toimivuudesta. Tässä tarkoituksessa ministeriö:
- — edistää demokratian ja perusoikeuksien toteutumista.
- — edistää oikeusturvan ja rikosvastuun toteutumista.
- — turvaa hallinnonalansa toimintaedellytykset.
- — valmistelee toimialansa lainsäädäntöä.
- — kehittää valtioneuvoston lainvalmistelua.
Oikeusministeriö toimii yhtenäisen valtioneuvoston osana. Oikeusministeriön tavoitteena on, että Suomi on avoin ja aktiivinen yhteiskunta, johon jokainen voi tuntea kuuluvansa ja jossa voi luottaa oikeuksiensa toteutumiseen. Oikeusministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat alustavat tavoitteet vuodelle 2020.
Valmistellaan demokratiapoliittisia sekä perus- ja ihmisoikeuspoliittisia linjauksia hallitusohjelman pohjalta. Kielipoliittisilla linjauksilla vahvistetaan kielten elinvoimaisuutta ja kielellisten oikeuksien toteutumista.
Säädetään avoimuusrekisteri parlamentaarisen valmistelun pohjalta kansalaisyhteiskuntaa kuullen. Selvitetään julkisuuslain ajantasaistamista. Demokratiaverkkopalveluita kehitetään myös suhteessa muihin valtioneuvoston digitaalisiin palveluihin.
Tavoitteena on jatkaa vaikuttamista EU:n toimielinten asiakirjojen julkisuutta koskevan lainsäädännön saattamiseksi Lissabonin sopimuksen mukaiseksi sekä sen avoimuusmyönteiseen soveltamiseen, samoin kuin vaikuttamista hyvää hallintoa EU:n toimielimissä koskevan lainsäädännön aikaansaamiseksi uuden komission toimikaudella.
Parannetaan luottamusta ja dialogia saamelaiskäräjien kanssa.
Edistetään yhdenvertaisuutta ja hyviä etnisiä suhteita. Ehkäistään syrjintää ja vihapuhetta.
Edistetään oikeusvaltioperiaatteen sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista EU:ssa tukevia toimia.
Edistetään parempaa sääntelyä EU:ssa.
Yhteisömuotoisen kansalaistoiminnan edellytyksiä parannetaan.
Uudistetaan kuluttajaviranomaisten toimivaltuuksia koskevaa sääntelyä ja lisätään kuluttajansuojalakiin henkilöön kohdistuvia palveluja koskevat virhevastuusäännökset.
Huolehditaan lapsenhuoltolain uudistuksen täytäntöönpanosta.
Uudistetaan välimiesmenettelyä koskevaa lainsäädäntöä.
Ylivelkaantuneiden kansalaisten avunsaantia parannetaan. Talous- ja velkaneuvonnan palveluita annetaan asiakaslähtöisemmin ja monipuolisesti eri palvelukanavia ja menetelmiä hyödyntäen. Ylivelkaantuneita ohjataan ulosotosta talous- ja velkaneuvontaan nykyistä tehokkaammin. Yhteistyössä talous- ja velkaneuvonnan, ulosoton, sosiaali- ja terveystoimen sekä järjestöjen kesken kehitetään ylivelkaantumisen ehkäisemiseksi tähtääviä vuorovaikutteisia toimintamalleja ja menetelmiä. Selvitetään kehittämismahdollisuuksia, joilla parannetaan kansalaisten talousosaamista ja talouden hallintaa kaikissa ikäryhmissä.
Hallintotuomioistuinten HAIPA-hanke jatkuu vuoden 2020 loppuun saakka. Yleisten tuomioistuinten ja syyttäjälaitoksen AIPA-hanke jatkuu vuoden 2021 lopulle. Sähköisen asioinnin laajentamista ja ict-hankkeiden etenemistä sekä yhteentoimivuutta tuetaan valtion ja hallinnonalan yhteisillä palveluilla, kokonaisarkkitehtuurityöllä sekä säännöllisellä seurannalla. Sähköistä asiointia edistetään ja sen tilannekuvaa ylläpidetään laaditun digitalisaatiosuunnitelman mukaisesti. Tekoälyä ja muita uusia teknologioita hyödynnetään hallitusti.
Käynnistetään säädösehdotusten vaikutusten arvioinnin ohjeiden uudistaminen.
Valtioneuvostossa laaditut säädösehdotukset tarkastetaan oikeusministeriössä lakitekniseltä kannalta. Selvitetään lainvalmisteluprosessin tukemista digitalisaation keinoin toteuttamalla kokeiluja, joissa hyödynnetään tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia laajojen tekstimassojen analysointiin, käsittelyyn ja tarkastamiseen.
Turvataan lainvalmistelun osaaminen uudistamalla koulutusta ja huolehtimalla sen riittävyydestä.
Oikeudenkäyntien kokonaiskestoa lyhennetään.
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 29/2018 vp). Tavoite on, että lait tulisivat voimaan vuoden 2020 alkupuolella.
Otetaan voimavarojen kohdentamisessa huomioon oikeusturva ja rikosvastuun toteutuminen sekä asioiden käsittelyketjut.
Aloitetaan selvitys oikeusavun tulorajojen nostamisesta ja keskituloisten oikeusavusta. Avustajien valtakunnallinen päivystysjärjestelmä määritetään vuosina 2019—2020. Arvioidaan kansalaisten ja turvapaikanhakijoiden oikeusavun muutostarpeita syksyllä 2019 valmistuvan tutkimuksen pohjalta. Selvitetään oikeusaputoimistojen mahdollisuuksia antaa sovittelupalvelua asianajotoimeksiantojen ohella ja lisätään yhteistyötä sovittelupalvelua antavien toimijoiden kanssa. Tavoitteena on, että palvelua tuotetaan asiakaslähtöisesti, monipuolisesti eri palvelukanavia ja menetelmä hyödyntäen niin että palvelut ovat helposti kansalaisten saavutettavissa.
Jatketaan ulosoton rakenneuudistuksen valmistelua. Käydään tarvittavat virkaehtosopimusneuvottelut.
Toteutetaan raiskaus- ja hyväksikäyttörikoksia koskeva kokonaisuudistus.
Käynnistetään pakkokeino- ja esitutkintalainsäädännön uudistaminen.
Käynnistetään rikosseuraamusjärjestelmän kokonaistarkastelu.
Kehitetään paikallista rikoksentorjuntaa v. 2016 annetun valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti.
Käynnistetään Rikosseuraamuslaitoksen organisaatiorakenteiden ja toimipaikkaverkoston kehittäminen.
Käynnistetään säädöshanke tutkintavankien sijoittamiseksi vankilaan heti vangitsemisoikeudenkäynnin jälkeen ja selvitetään vanginkuljetusta koskeva työnjako.
Kehitetään verkostoyhteistyötä rangaistusta suorittavien normaalipalveluihin pääsyn tehostamiseksi.
Jatketaan lokakuussa 2017 perustetun Euroopan syyttäjänviraston (EPPO) kansallisia täytäntöönpanotoimia.
Tuomioistuinvirasto aloittaa toimintansa vuoden 2020 alussa. Tuomioistuinviraston tehtävänä on huolehtia tuomioistuinlaitoksen toimintaedellytyksistä, tuomioistuinten toiminnan kehittämisestä, suunnittelusta ja tukemisesta. Vuonna 2019 linjataan jatkotoimenpiteet oikeusapu- ja edunvalvontavirastosta laaditun selvityksen ja siitä saatujen lausuntojen johdosta. Ulosottotoimen rakenneuudistuksen valmistelua jatketaan. Tavoitteena on, että rakenneuudistus tulee voimaan v. 2020. Rakenneuudistuksessa ulosottolaitos organisoidaan yhdeksi virastoksi. Samalla täytäntöönpanotehtävät jaetaan uudella tavalla eri henkilöstöryhmille asian laadun ja vaativuuden mukaan. Uudistusta tukee myös asiankäsittelyn automatisointi ja sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien lisääminen. Rikosseuraamuslaitoksen rakenteellisia ja toiminnallisia tehostamistoimia jatketaan.
Tietoja henkilöstöstä
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 arvio |
|
Oikeusministeriö | |||
Henkilötyövuodet | 271 | 275 | 240 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,8 | 3,7 | 3,7 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
Muut erillisvirastot | |||
Henkilötyövuodet | 241 | 288 | 295 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
01. Oikeusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 23 164 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten yhteisöjen jäsenmaksujen ja maksuosuuksien maksamiseen, oikeusministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen sekä demokratiapalkintoja varten
2) ministeriön yhteydessä toimivista lautakunnista ja muista vastaavista toimielimistä aiheutuvien menojen maksamiseen
3) siirtomenojen maksamiseen asianajajayhdistykselle luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetun lain (715/2011) 24 §:n 2 momentin mukaisesti.
Määräraha budjetoidaan asianajajayhdistykselle maksettavien siirtomenojen osalta suoriteperustetta vastaavalla perusteella.
Selvitysosa:
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 23 142 | 21 183 | 24 264 |
Bruttotulot | 457 | 400 | 1 100 |
Nettomenot | 22 685 | 20 783 | 23 164 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 004 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 549 |
Määrärahan arvioitu käyttö
htv | % | |
Yhteiskuntapolitiikan strategiat ja seuranta | 14 | 6 |
Ministeriön toimialan ohjaus ja toiminta- ja taloussuunnittelu sekä seuranta | 26 | 11 |
Lainsäädännön valmistelu ja seuranta | 44 | 18 |
EU- ja kansainväliset asiat | 12 | 5 |
Ministeriön muut erityistehtävät | 26 | 11 |
Tukitoiminnot | 68 | 28 |
Palkallinen poissaolo | 50 | 21 |
Yhteensä | 240 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Asiakirjojen automaattinen anonymisointi- ja sisällönkuvailuhanke (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -240 |
Asiakirjojen automaattinen anonymisointi- ja sisällönkuvailuhanke (v. 2020 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 80 |
Avoimuusrekisteri; henkilöstö- ja tietojärjestelmäkustannukset (HO 2019) | 100 |
Avoimuusrekisterin perustamiskustannukset (HO 2019 kertaluonteinen) | 500 |
Kansalliskielistrategia ja kielipoliittinen ohjelma (HO 2019) | 200 |
Lainvalmistelun perus- ja ihmisoikeusosaamisen sekä valtiosääntöoikeudellisen ja muun julkisoikeudellisen asiantuntemuksen vahvistaminen (HO 2019) | 200 |
Oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmähankkeen menot (v. 2019 rahoitus) (siirto momentilta 25.01.05) | 5 |
OM:n ohjelmien toteuttaminen (HO 2019 kertaluonteinen) | 500 |
Perus- ja ihmisoikeustoimenpideohjelma (HO 2019) | 100 |
Perustetaan vanhusasiavaltuutetun tehtävä ja vanhusasiavaltuutetun toimisto (HO 2019) | 100 |
Vahva-hankkeen käyttöönoton aiheuttama tuottavuuden lisääntyminen | -80 |
Vaikutusarvioinnin vahvistaminen lainvalmistelussa (HO 2019) | 400 |
Valtioneuvoston yhteinen ihmiskaupan vastainen koordinaattori (HO 2019) | 150 |
Valtuutettujen toiminnan turvaaminen (v. 2019 rahoitus) (siirto momentilta 25.01.03) | 150 |
Valtuutettujen toiminnan turvaaminen (v. 2020 rahoitus) (siirto momentille 25.01.03) | -5 |
Vuoden 2019 kertaluonteinen määräraha (vaalitutkimus) | -200 |
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta (siirto momentilta 25.01.03) | 200 |
Ylivelkaantuminen (HO 2019); taloudenhallinnan neuvottelukunta | 50 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -21 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -59 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 290 |
Palkkausten tarkistukset | -49 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 67 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -57 |
Yhteensä | 2 381 |
2020 talousarvio | 23 164 000 |
2019 talousarvio | 20 783 000 |
2018 tilinpäätös | 20 230 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 89/2019 vp (21.11.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 23 857 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Muutos talousarvioesityksen 23 164 000 euroon nähden on 693 000 euroa.
Muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 413 000 euroa poliittisen esikunnan kasvusta johtuen, 200 000 euroa siirtona momentilta 25.01.03 naisiin kohdistuvan väkivallan raportoinnin valmisteluun, 260 000 euroa siirtona momentilta 25.10.03, mistä 180 000 euroa pääluottamusmiestoimintaan ja 80 000 euroa Valtiokonttorin perimän hyvitysasian käsittelyn viivästymisestä johtuen sekä 490 000 euroa siirtona momentilta 25.10.04, mistä 420 000 euroa oikeusavun ja edunvalvonnan koulutukseen ja 70 000 euroa ennakoivaan talousneuvonta -hankkeeseen. Muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 670 000 euroa siirtona momentille 25.10.03 Tuomioistuinvirastoon oikeusministeriöstä siirtyviä resursseja vastaavasti.
2020 talousarvio | 23 857 000 |
2019 IV lisätalousarvio | — |
2019 talousarvio | 20 783 000 |
2018 tilinpäätös | 20 230 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 23 857 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten yhteisöjen jäsenmaksujen ja maksuosuuksien maksamiseen, oikeusministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen sekä demokratiapalkintoja varten
2) ministeriön yhteydessä toimivista lautakunnista ja muista vastaavista toimielimistä aiheutuvien menojen maksamiseen
3) siirtomenojen maksamiseen asianajajayhdistykselle luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetun lain (715/2011) 24 §:n 2 momentin mukaisesti.
Määräraha budjetoidaan asianajajayhdistykselle maksettavien siirtomenojen osalta suoriteperustetta vastaavalla perusteella.
IV lisätalousarvioesitys HE 88/2020 vp (5.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 50 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimintaohjelmaan liittyvistä lisätehtävistä korruption ja väärinkäytösten ehkäisemiseen.
2020 IV lisätalousarvio | 50 000 |
2020 talousarvio | 23 857 000 |
2019 tilinpäätös | 20 782 999 |
2018 tilinpäätös | 20 230 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 30/2020 vp (26.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 50 000 euroa.
VII lisätalousarvioesitys HE 192/2020 vp (29.10.2020)
Momentilta vähennetään 119 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 81 000 euroa palkkausten tarkistuksista johtuen ja vähennyksenä 200 000 euroa siirtona momentille 25.10.04 oikeusavun ja edunvalvonnan koulutukseen.
2020 VII lisätalousarvio | -119 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 50 000 |
2020 talousarvio | 23 857 000 |
2019 tilinpäätös | 20 782 999 |
2018 tilinpäätös | 20 230 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 45/2020 vp (27.11.2020)
Momentilta vähennetään 119 000 euroa.
03. Oikeusministeriön yhteydessä toimivien viranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 246 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) lapsiasiavaltuutetun toimiston, tasa-arvovaltuutetun toimiston, yhdenvertaisuusvaltuutetun toimiston, tietosuojavaltuutetun toimiston, onnettomuustutkintakeskuksen, tiedusteluvalvontavaltuutetun toiminnon sekä Yhdistyneiden kansakuntien yhteydessä toimivan Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin toimintamenojen maksamiseen
2) Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin jakamien apurahojen maksamiseen
3) vanhusasiavaltuutetun tehtävän perustamiseen ja toiminnan käynnistämiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) 305 §:ssä säädetyistä valvontatehtävistä perittävistä maksuista kertyviä tuloja.
Selvitysosa:Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen edun ja oikeuksien toteutumista yleisellä hallinnon, yhteiskuntapolitiikan ja lainsäädännön tasolla sekä edistää Yhdistyneiden Kansakuntien yleiskokouksen hyväksymän lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen (SopS 59-60/1991) toteutumista. Lapsiasiavaltuutettu raportoi YK:n lapsen oikeuksien komitealle, valtioneuvostolle ja eduskunnalle. Lapsiasiavaltuutettu tekee aloitteita ja selvityspyyntöjä havaitsemistaan puutteista. Lasten aseman ja oikeuksien sekä niitä koskevan viranomaisten yhteistyön edistämistä varten lapsiasiavaltuutetun apuna toimii lapsiasianeuvottelukunta.
Tasa-arvovaltuutettu valvoo naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain (609/1986) noudattamista ja edistää aloitteiden, neuvojen ja ohjeiden avulla lain tarkoituksen toteutumista. Tasa-arvovaltuutettu antaa tietoja tasa-arvolaista ja sen soveltamisesta sekä seuraa naisten ja miesten tasa-arvon toteutumista yhteiskuntaelämän eri aloilla. Tasa-arvovaltuutettu antaa ohjeita ja neuvontaa sukupuolen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella syrjintää epäilevälle, selvittää syrjintäkieltojen rikkomistapauksia ja pyrkii lisäämään tietoisuutta tasa-arvolakiin liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Tasa-arvovaltuutettu toimii niin, että yhteiskunnassa, työpaikoilla ja oppilaitoksissa edistetään sukupuolten välistä tasa-arvoa tasa-arvolaissa tarkoitetulla tavalla.
Yhdenvertaisuusvaltuutetun tehtävänä on valvoa yhdenvertaisuuslain (1325/2014) noudattamista sen mukaan kuin sanotussa laissa säädetään sekä muutoinkin edistää yhdenvertaisuuden toteutumista ja ehkäistä syrjintää. Lisäksi valtuutettu toimii kansallisena ihmiskaupparaportoijana ja valvoo ulkomaalaisten maasta poistamista. Yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunta toimii yhdenvertaisuusvaltuutetun johdolla ja edistää viranomaisten, kansalaisjärjestöjen ja muiden toimijoiden yhteistyötä syrjintään puuttumisessa ja yhdenvertaisuuden edistämisessä.
Tietosuojavaltuutetulla on yleistoimivalta henkilötietojen suojaa koskevissa asioissa. Tietosuojavaltuutetun valvontatehtävistä säädetään erityisesti EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus [EU] 2016/679) sekä sitä täydentävässä tietosuojalaissa (1050/2018). Tietosuojavaltuutetun toimisto ylläpitää ja edistää perusoikeutta yksityisyyteen ja luottamusta yhteiskunnan palveluihin sekä osallistuu tietoyhteiskunnan kehittämiseen Suomessa ja EU:ssa.
Onnettomuustutkintakeskuksen tehtävänä on turvallisuustutkintalain (525/2011) mukaan kehittää ja ylläpitää onnettomuuksien tutkintavalmiutta, selvittää tehokkaasti ja luotettavasti onnettomuuksien syitä ja antaa niiden perusteella turvallisuussuosituksia sekä seurata turvallisuussuositusten toteutumista.
Tiedusteluvalvontavaltuutetun tehtävänä on valvoa tiedustelumenetelmien käytön lainmukaisuutta sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista tiedustelutoiminnassa siten kuin laissa tiedustelutoiminnan valvonnasta (121/2019) säädetään.
Yhdistyneiden kansakuntien yhteydessä toimiva Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti tuottaa kansainvälisiä asiantuntijapalveluja kriminaalipolitiikan alalla. Laitoksen toimintaa ohjaavat keskeisesti YK:n kriminaalipoliittinen ohjelma ja siihen liittyvät linjapäätökset.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 8 424 | 10 053 | 10 446 |
Bruttotulot | 379 | 200 | 200 |
Nettomenot | 8 045 | 9 853 | 10 246 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 294 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 276 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Lapsiasiavaltuutetun toiminta | 630 |
Tasa-arvovaltuutetun toiminta | 970 |
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toiminta | 1 680 |
Tietosuojavaltuutetun toiminta | 3 660 |
Tiedusteluvalvontavaltuutetun toiminta | 350 |
Onnettomuustutkintakeskus | 1 510 |
Kriminaalipolitiikan instituutti | 520 |
Vanhusasiavaltuutetun toiminnan käynnistäminen | 80 |
Palvelukeskusten maksut | 846 |
Yhteensä | 10 246 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan resurssien turvaaminen (HO 2019) | 18 |
Lapsiasia-, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusvaltuutetun toiminnan turvaaminen (siirto momenteilta 25.01.01, 25.10.03, 25.10.04, 25.20.01, 25.30.01 ja 25.40.01) | 150 |
Lisäys ihmisoikeuksien raportointiin ja ongelmiin puuttumiseen (HO 2019) | 100 |
Naisiin kohdistuvan väkivallan raportoijan tehtävä (HO 2019) | 200 |
Palkkaliukuma | -11 |
Tiedusteluvalvontavaltuutetun toiminnon ja tietosuojavaltuutetun toimiston toimitilamenot | 59 |
Tietosuojavaltuutetun toimiston uudet tehtävät | 190 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | 5 |
Valtuutettujen toiminnan turvaaminen (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 25.01.01) | -150 |
Vanhusasiavaltuutettu ja vanhusasiavaltuutetun toimisto (HO 2019) | 80 |
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta (siirto momentille 25.01.01) | -200 |
Yhdenvertaisuusvaltuutettu; maastapoistamisen täytäntöönpanon valvonta (v. 2019 rahoitus) | -80 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -18 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 95 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -25 |
Palkkausten tarkistukset | -17 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 23 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -19 |
Yhteensä | 393 |
2020 talousarvio | 10 246 000 |
2019 talousarvio | 9 853 000 |
2018 tilinpäätös | 8 027 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 89/2019 vp (21.11.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 042 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys talousarvioesityksen 10 246 000 euroon nähden on 204 000 euroa, mistä 200 000 euroa on siirtoa momentille 25.01.01 naisiin kohdistuvan väkivallan raportoinnin valmisteluun ja 4 000 euroa siirtoa momentille 25.01.21 hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistamiseen.
2020 talousarvio | 10 042 000 |
2019 talousarvio | 9 853 000 |
2018 tilinpäätös | 8 027 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 20/2019 vp (12.12.2019)
Hallitusohjelman linjauksen mukaan ihmisoikeusongelmien tunnistamisen ja raportoinnin ongelmiin puututaan määrätietoisesti turvaamalla erillisvaltuutettujen ja muiden viranomaisten toiminta sekä kansalaisjärjestöjen ja kansainvälisten toimijoiden toimintaedellytykset.
Onkin myönteistä, että esitykseen sisältyy 200 000 euron rahoitus naisiin kohdistuvan väkivallan raportoinnin valmisteluun (25.01.01) ja että valtuutetuille osoitetaan ihmisoikeuksien raportointiin ja ongelmiin puuttumiseen 100 000 euron lisärahoitus. Valtuutettujen verrattain pienissä resursseissa korotus on merkityksellinen ja sillä voidaan vahvistaa toimintaa.
Myös tietosuojavaltuutetun resursseja lisätään. Tämä on perusteltua, sillä tietosuojavaltuutettu toimii tietosuoja-asetuksessa tarkoitettuna kansallisena valvontaviranomaisena, jonka tehtävät muuttuivat merkittävästi EU:n tietosuojaa koskevan sääntelyn uudistuessa. Tehtävämuutos on edellyttänyt huomattavia lisäpanostuksia; kun vuonna 2017 tietosuojavaltuutetun toimistossa oli 23 henkilötyövuotta, vuodesta 2020 eteenpäin vakituisen resurssin määräksi arvioidaan 49 henkilötyövuotta.
Valiokunta pitää tärkeänä, että resurssien riittävyyttä seurataan, sillä tehtävien muutos on ollut niin laaja-alainen, ettei resurssitarpeita voida vielä varmuudella arvioida. Samoin tänä vuonna käynnistyneen tiedusteluvalvontavaltuutetun henkilöstö- ja määrärahatarpeet voidaan arvioida tarkemmin vasta sitten, kun kokonaan uusimuotoisesta tiedustelutoiminnasta ja sen valvonnasta on saatu kokemusta.
Valiokunta on tyytyväinen myös siihen, että talousarvioesityksessä on varauduttu vanhusasiavaltuutetun tehtävän ja toimiston perustamiseen.
Valiokunnan mielestä jatkossa on syytä arvioida, voidaanko valtuutettujen itsenäistä toimintaa vaarantamatta yhdistää toimistojen hallinnollisia tehtäviä ja vähentää näin hallinnollisen työ päällekkäisyyttä.
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 042 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) lapsiasiavaltuutetun toimiston, tasa-arvovaltuutetun toimiston, yhdenvertaisuusvaltuutetun toimiston, tietosuojavaltuutetun toimiston, onnettomuustutkintakeskuksen, tiedusteluvalvontavaltuutetun toiminnon sekä Yhdistyneiden kansakuntien yhteydessä toimivan Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin toimintamenojen maksamiseen
2) Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin jakamien apurahojen maksamiseen
3) vanhusasiavaltuutetun tehtävän perustamiseen ja toiminnan käynnistämiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) 305 §:ssä säädetyistä valvontatehtävistä perittävistä maksuista kertyviä tuloja.
VII lisätalousarvioesitys HE 192/2020 vp (29.10.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 99 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 65 000 euroa aiheutuu tietohallintomenojen kasvusta ja 34 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
2020 VII lisätalousarvio | 99 000 |
2020 talousarvio | 10 042 000 |
2019 tilinpäätös | 9 853 000 |
2018 tilinpäätös | 8 027 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 45/2020 vp (27.11.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 99 000 euroa.
05. Oikeusrekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 930 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon Oikeusrekisterikeskuksen oman työn kustannuksista muodostuvat hallinnonalan toimialariippuvaiset ICT-palvelumaksut ja rekisterinpitoviranomaisena tehtyjen tietoluovutuspäätösten nojalla annettujen massapoimintatietojen kustannusten perusteella saadut tulot.
Selvitysosa:Oikeusrekisterikeskus toimii oikeusministeriön hallinnonalan tietojärjestelmien ja rekisterien rekisterinpitäjänä sekä välittää hallinnonalan viranomaisten ilmoittamia tietoja muille viranomaisille. Käytetyimpiä rekisterejä ovat rikosrekisteri, sakkorekisteri, konkurssi- ja yrityssaneerausrekisteri sekä velkajärjestelyrekisteri. Oikeusrekisterikeskus huolehtii sakkoihin, menettämisseuraamuksiin, maksuihin ja saataviin liittyvistä täytäntöönpanotehtävistä ja käyttää valtion puhevaltaa näissä tehtävissä. Lisäksi Oikeusrekisterikeskus huolehtii hallinnonalan tietojärjestelmien ylläpidosta ja kehittämisestä yhteistyössä hallinnonalan virastojen kanssa siten kuin palvelusopimuksissa on sovittu. Oikeusrekisterikeskus toimii myös hallinnonalan IT-hankintojen hankintayksikkönä ja on oma kirjanpitoyksikkönsä.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 14 174 | 15 655 | 15 281 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 5 657 | 7 184 | 7 351 |
Nettomenot | 8 517 | 8 471 | 7 930 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 210 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 269 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallinnonalan resurssien turvaaminen (HO 2019) | 19 |
Maksukyvyttömyysrekisterin kehittäminen (IRIS II) (v. 2019 rahoitus) | -200 |
Oikeusrekisterikeskuksen viranomaistoiminnan tietojärjestelmien kehittämishanke (eORK) (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -895 |
Sakon muuntorangaistuksen uudistamisesta aiheutuneet muutostarpeet tietojärjestelmiin | 300 |
Tieliikennelain uudistuksesta aiheutuneet muutostarpeet tietojärjestelmiin | 125 |
Tietosuojadirektiivistä aiheutuvat muutokset tietojärjestelmiin | 250 |
Valtionavustuslain (688/2001) sekä rikosrekisterilain (770/1993) 4 a ja 7 §:n muuttamisesta aiheutuneet tietojärjestelmämenot (v. 2019 rahoitus) | -30 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | 7 |
Viranomaistoiminnan tietojärjestelmien kehittämishanke (eORK) (v. 2019 rahoitus) (siirto momenteille 25.01.01, 25.10.03, 25.10.04, 25.20.01, 25.30.01 ja 25.40.01) | -150 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -4 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -19 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 67 |
Palkkausten tarkistukset | -12 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 15 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -15 |
Tasomuutos | 1 |
Yhteensä | -541 |
2020 talousarvio | 7 930 000 |
2019 talousarvio | 8 471 000 |
2018 tilinpäätös | 9 576 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 89/2019 vp (21.11.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 173 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Muutos talousarvioesityksen 7 930 000 euroon nähden on 243 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 170 000 euroa sormenjälkitunnisteiden vaihtamisesta kolmansien maiden rikosrekisterien välillä aiheutuviin tietojärjestelmämuutoksiin ja 75 000 euroa tuontivalvonnan seuraamusmaksun toteutuksesta Rajsa-täytäntöönpanojärjestelmään sekä vähennyksenä 2 000 euroa siirtona momentille 25.01.21 hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistamiseen.
2020 talousarvio | 8 173 000 |
2019 talousarvio | 8 471 000 |
2018 tilinpäätös | 9 576 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 20/2019 vp (12.12.2019)
Oikeusrekisterikeskuksen määrärahatasoon on viime vuosina tehty vuotuinen tasokorotus, minkä lisäksi akuuttia määrärahavajetta on paikattu myös tilapäisin lisäyksin. Ensi vuoden määrärahatilanne on kohtalaisen hyvä, mutta määrärahataso alenee kehyskauden loppua kohden.
Valiokunta pitää tärkeänä, että viraston resurssit riittävät uuden lainsäädännön edellyttämien tietojärjestelmien kehittämiseen. Tämän rinnalla on huolehdittava myös siitä, että virasto pystyy kehittämään tietojärjestelmiään pitkäjänteisesti ja tehostamaan näin toimintaansa.
Valiokunta pitää myös tärkeänä, että lainvalmisteluvaiheessa arvioidaan huolellisesti ne kustannukset, joita lainmuutos aiheuttaa tietojärjestelmiin, ja että nämä kustannukset otetaan huomioon viraston määrärahoissa. Oikeusrekisterikeskuksen on toimittava täysin luotettavasti ja ajantasaisesti, sillä se huolehtii mm. sakkojen ja vastaavien rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanosta ja vastaa oikeusministeriön hallinnonalan tietojärjestelmistä ja rekistereistä.
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 173 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon Oikeusrekisterikeskuksen oman työn kustannuksista muodostuvat hallinnonalan toimialariippuvaiset ICT-palvelumaksut ja rekisterinpitoviranomaisena tehtyjen tietoluovutuspäätösten nojalla annettujen massapoimintatietojen kustannusten perusteella saadut tulot.
IV lisätalousarvioesitys HE 88/2020 vp (5.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 195 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 120 000 euroa aiheutuu ECN+ -direktiivistä johtuvista tietojärjestelmämuutoksista ja 75 000 euroa uuden ajoneuvolain edellyttämistä tietojärjestelmämuutoksista Oikeusrekisterikeskuksen perintäjärjestelmään.
2020 IV lisätalousarvio | 195 000 |
2020 talousarvio | 8 173 000 |
2019 tilinpäätös | 8 471 000 |
2018 tilinpäätös | 9 576 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 30/2020 vp (26.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 195 000 euroa.
VII lisätalousarvioesitys HE 192/2020 vp (29.10.2020)
Momentilta vähennetään 278 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 300 000 euroa sakon muuntoon liittyvien tietojärjestelmämuutosten siirtyessä myöhempään ajankohtaan ja lisäyksenä 22 000 euroa palkkausten tarkistuksista johtuen.
2020 VII lisätalousarvio | -278 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 195 000 |
2020 talousarvio | 8 173 000 |
2019 tilinpäätös | 8 471 000 |
2018 tilinpäätös | 9 576 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 45/2020 vp (27.11.2020)
Momentilta vähennetään 278 000 euroa.
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään 33 093 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) turvallisuustutkintalaista (525/2011), Euroopan unionin lainsäädännön ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten mukaan turvallisuustutkintaa varten asetetuista tutkintaryhmistä sekä kansainvälisenä yhteistyönä toimitettavasta tutkinnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden kulutusmenojen maksamiseen
2) konkurssiasiamiehen vähävaraisessa konkurssipesässä ottamaan kuluvastuuseen liittyen ulkomaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa antamasta sitoumuksesta mahdollisesti johtuvan korvausvastuun toteuttamiseen
3) viranomaistoiminnasta lakien ja asetusten nojalla aiheutuvien oikeudenkäyntikulujen ja alaikäiselle asianosaiselle esitutkintaa varten edunvalvojan määräämisestä aiheutuneiden kulujen sekä edunvalvojan palkkioiden ja kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi vahingonkorvauslain (412/1974) nojalla määrättyjen korvausten maksamiseen
5) oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annetun lain (362/2009) nojalla aiheutuvien hyvitysten maksamiseen
6) oikeusapulain (257/2002) mukaisesti hoidettavien asioiden tulkkaus- ja käännöskulujen maksamiseen
7) oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain (378/2005) 19 §:n ja 20 §:n mukaisten korvausten maksamiseen
8) siirtomenojen maksamiseen julkisen oikeusavun ja yleisen edunvalvonnan ostopalvelujen päämiehille arvonlisäveron määrää vastaavana hyvityksenä
9) oikeudenkäyntikulujen maksamiseen yhdenvertaisuuslain (1325/2014) mukaisissa asioissa, joissa yhdenvertaisuusvaltuutettu toimii avustajana epäillyn syrjinnän uhriksi joutuneen henkilön oikeudenkäynnissä ja on sitoutunut korvaamaan mahdolliset oikeudenkäyntikulut, jos asia hävitään
10) rikoslain (356/2016) 10 luvun 11 §:n 2 momentin mukaisten korvauksen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Rikoslain 10 luvun 11 §:n 2 momentin mukaiset korvaukset | 2 000 |
Yhteensä | 2 000 |
2020 talousarvio | 33 093 000 |
2019 talousarvio | 31 093 000 |
2018 tilinpäätös | 11 383 494 |
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään 33 093 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) turvallisuustutkintalaista (525/2011), Euroopan unionin lainsäädännön ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten mukaan turvallisuustutkintaa varten asetetuista tutkintaryhmistä sekä kansainvälisenä yhteistyönä toimitettavasta tutkinnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden kulutusmenojen maksamiseen
2) konkurssiasiamiehen vähävaraisessa konkurssipesässä ottamaan kuluvastuuseen liittyen ulkomaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa antamasta sitoumuksesta mahdollisesti johtuvan korvausvastuun toteuttamiseen
3) viranomaistoiminnasta lakien ja asetusten nojalla aiheutuvien oikeudenkäyntikulujen ja alaikäiselle asianosaiselle esitutkintaa varten edunvalvojan määräämisestä aiheutuneiden kulujen sekä edunvalvojan palkkioiden ja kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi vahingonkorvauslain (412/1974) nojalla määrättyjen korvausten maksamiseen
5) oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annetun lain (362/2009) nojalla aiheutuvien hyvitysten maksamiseen
6) oikeusapulain (257/2002) mukaisesti hoidettavien asioiden tulkkaus- ja käännöskulujen maksamiseen
7) oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain (378/2005) 19 §:n ja 20 §:n mukaisten korvausten maksamiseen
8) siirtomenojen maksamiseen julkisen oikeusavun ja yleisen edunvalvonnan ostopalvelujen päämiehille arvonlisäveron määrää vastaavana hyvityksenä
9) oikeudenkäyntikulujen maksamiseen yhdenvertaisuuslain (1325/2014) mukaisissa asioissa, joissa yhdenvertaisuusvaltuutettu toimii avustajana epäillyn syrjinnän uhriksi joutuneen henkilön oikeudenkäynnissä ja on sitoutunut korvaamaan mahdolliset oikeudenkäyntikulut, jos asia hävitään
10) rikoslain (356/2016) 10 luvun 11 §:n 2 momentin mukaisten korvauksen maksamiseen.
VII lisätalousarvioesitys HE 192/2020 vp (29.10.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 900 000 euroa.
Lisäksi momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain (378/2005) 19 §:n ja 20 §:n mukaisten korvausten sekä äitiyden vahvistamiseen liittyvien tuomioistuimen määräämästä tutkimuksesta aiheutuvien vastaavien kustannusten maksamiseen.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu rikoslain 10 luvun 11 §:n 2 momentin mukaisten korvausten määrän kasvusta WinCapita-asiassa.
2020 VII lisätalousarvio | 900 000 |
2020 talousarvio | 33 093 000 |
2019 tilinpäätös | 11 288 699 |
2018 tilinpäätös | 11 383 494 |
Eduskunnan kirjelmä EK 45/2020 vp (27.11.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 900 000 euroa.
Lisäksi momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain (378/2005) 19 §:n ja 20 §:n mukaisten korvausten sekä äitiyden vahvistamiseen liittyvien tuomioistuimen määräämästä tutkimuksesta aiheutuvien vastaavien kustannusten maksamiseen.
21. Oikeusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään 245 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ministeriön hallinnonalalla tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankintaan.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin tuottavuustoimien edistämiseksi.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määräraha on tarkoitus käyttää tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen.
2020 talousarvio | 245 000 |
2019 talousarvio | 245 000 |
2018 tilinpäätös | 115 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 89/2019 vp (21.11.2019)
Momentille myönnetään 538 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään kuutta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin tuottavuustoimien edistämiseksi.
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan kolmannen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 245 000 euroon nähden on 293 000 euroa, mistä 4 000 euroa on siirtoa momentilta 25.01.03, 2 000 euroa momentilta 25.01.05, 3 000 euroa momentilta 25.10.01, 3 000 euroa momentilta 25.10.02, 110 000 euroa momentilta 25.10.03, 41 000 euroa momentilta 25.10.04, 42 000 euroa momentilta 25.20.01, 19 000 euroa momentilta 25.30.01 ja 69 000 euroa momentilta 25.40.01 hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asiankäsittelyjärjestelmän uudistamiseen.
2020 talousarvio | 538 000 |
2019 talousarvio | 245 000 |
2018 tilinpäätös | 115 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään 538 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ministeriön hallinnonalalla tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankintaan.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään kuutta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin tuottavuustoimien edistämiseksi.
IV lisätalousarvioesitys HE 88/2020 vp (5.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 1 200 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.70.20 oikeusministeriön hallinnonalan virastojen hallinnollisten asioiden asianhallintajärjestelmän (Hilda) toteuttamiseen.
2020 IV lisätalousarvio | 1 200 000 |
2020 talousarvio | 538 000 |
2019 tilinpäätös | 245 000 |
2018 tilinpäätös | 115 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 30/2020 vp (26.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 1 200 000 euroa.
VII lisätalousarvioesitys HE 192/2020 vp (29.10.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 840 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös hallinnonalan tietohallintohankkeisiin ja digitalisaation edistämiseen.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu vaalitietojärjestelmän uudistamista koskevasta esiselvityshankkeesta.
2020 VII lisätalousarvio | 840 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 1 200 000 |
2020 talousarvio | 538 000 |
2019 tilinpäätös | 245 000 |
2018 tilinpäätös | 115 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 45/2020 vp (27.11.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 840 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös hallinnonalan tietohallintohankkeisiin ja digitalisaation edistämiseen.
(22.) Toimisto- ja viestintäjärjestelmien valtavirtaistaminen (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Yhteisten ICT-palveluiden käyttöönotto (valtavirtaistamishanke) (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -2 505 |
Yhteensä | -2 505 |
2019 talousarvio | 2 505 000 |
2018 tilinpäätös | 2 590 000 |
29. Oikeusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään 46 740 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eduskuntavaalien 2019 arvonlisäveromenot (v. 2019 rahoitus) | -843 |
Muiden kuin eduskuntavaaleista johtuvien arvonlisäveromenojen kasvu | 838 |
Yhteensä | -5 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2020 talousarvio | 46 740 000 |
2019 talousarvio | 46 745 000 |
2018 tilinpäätös | 46 740 474 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 89/2019 vp (21.11.2019)
Momentille myönnetään 49 810 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys 3 070 000 euroa talousarvioesityksen 46 740 000 euroon nähden aiheutuu hallinnonalan arvonlisäveromenojen kasvusta. Tilinpäätösennuste vuodelle 2019 on 4 755 000 euroa vuoden 2019 varsinaisen talousarvion arviota suurempi ja kasvun arvioidaan koskevan myös vuotta 2020 ottaen kuitenkin vähennyksenä huomioon vuoden 2019 eduskunta- ja europarlamenttivaalien toteutuneet arvonlisäveromenot.
2020 talousarvio | 49 810 000 |
2019 IV lisätalousarvio | 4 755 000 |
2019 talousarvio | 46 745 000 |
2018 tilinpäätös | 46 740 474 |
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään 49 810 000 euroa.
50. Avustukset (kiinteä määräraha)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään 12 405 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen
2) avustuksiin rauhantyön järjestöille ja Ihmisoikeusliitto ry:lle
3) avustuksiin rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville yhteisöille sekä rikollisuutta ehkäisevän työn arviointiin
4) avustuksiin Rikosuhripäivystyksen toimintaan ja muille rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille
5) avustuksiin Julkisen sanan neuvostolle
6) avustuksiin oikeusjärjestyksen ja demokratian kehittämistä ja tunnetuksi tekemistä tukevaan toimintaan
7) valtionhallinnon laitosten ja yliopistojen kanssa toteutettavista rikoksentorjuntahankkeista ja rikoksentorjuntahankkeiden arvioinneista aiheutuviin menoihin.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamisesta määräaikaisiin tehtäviin avustustoiminnan vaikutuksen arvioinnin edistämiseksi.
Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) | 4 855 |
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) | 3 955 |
Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) | 3 595 |
Yhteensä | 12 405 |
---|
Selvitysosa:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 lukien | |
Saamelaiskulttuurikeskuksen vuokrasopimusvaltuus | ||||||
Ennen vuotta 2020 tehdyt sitoumukset | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/vuosi |
Vuoden 2020 sitoumukset | - | - | - | - | - | - |
Menot yhteensä | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/vuosi |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ihmisoikeusliiton yleisavustus | 75 |
Ihmisoikeusliitto ry:n toiminta (siirto momentilta 29.80.50) | 100 |
Lisäys ihmisoikeuksien raportointiin ja ongelmiin puuttumiseen (HO 2019) | 200 |
Radikalisaation ehkäisy (HO 2019) | 200 |
Rauhantyön valtakunnallisten järjestöjen toiminta (siirto momentilta 29.80.50) | 300 |
Rikollisuuden ehkäisy (HO 2019 kertaluonteinen) | 2 500 |
Saamelaiskulttuurikeskuksen audiovisuaaliset laitteet | 50 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -72 |
Yhteensä | 3 353 |
2020 talousarvio | 12 405 000 |
2019 talousarvio | 9 052 000 |
2018 tilinpäätös | 8 332 287 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 89/2019 vp (21.11.2019)
Momentille myönnetään 12 605 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 200 000 euroa talousarvioesityksen 12 405 000 euroon nähden aiheutuu rauhanjärjestöjen toiminta-avustusten tasokorotuksesta.
2020 talousarvio | 12 605 000 |
2019 talousarvio | 9 052 000 |
2018 tilinpäätös | 8 332 287 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 20/2019 vp (12.12.2019)
Valiokunta lisää momentille 400 000 euroa lähisuhdeväkivallan ehkäisyä edistäville järjestöille.
Talousarviota täydentävässä esityksessä rauhanjärjestöjen toiminta-avustusta korotettiin 200 000 eurolla. Valiokunta tekee vastaavan muutoksen myös käyttösuunnitelmaan.
Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä, että pakolaisneuvonnan määrärahat turvataan. Tarve pakolaisneuvonnalle on suuri, mutta saadun selvityksen mukaan sen resursssit eivät ole riittäviä keskeisten tehtävien hoitamiseen.
Valiokunta ehdottaa seuraavan lausuman hyväksymistä:
Valiokunnan lausumaehdotus 1
Eduskunta edellyttää, että hallitus kohdentaa 0,3 miljoonan euron lisärahoituksen Pakolaisneuvonta ry:lle vuoden 2020 ensimmäisen lisätalousarvioesityksen yhteydessä.
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään 13 005 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen
2) avustuksiin rauhantyön järjestöille ja Ihmisoikeusliitto ry:lle
3) avustuksiin rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville yhteisöille sekä rikollisuutta ehkäisevän työn arviointiin
4) avustuksiin Rikosuhripäivystyksen toimintaan ja muille rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille
5) avustuksiin Julkisen sanan neuvostolle
6) avustuksiin oikeusjärjestyksen ja demokratian kehittämistä ja tunnetuksi tekemistä tukevaan toimintaan
7) valtionhallinnon laitosten ja yliopistojen kanssa toteutettavista rikoksentorjuntahankkeista ja rikoksentorjuntahankkeiden arvioinneista aiheutuviin menoihin.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamisesta määräaikaisiin tehtäviin avustustoiminnan vaikutuksen arvioinnin edistämiseksi.
Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) | 4 855 |
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) | 3 955 |
Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) | 4 195 |
Yhteensä | 13 005 |
---|
IV lisätalousarvioesitys HE 88/2020 vp (5.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 300 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää avustuksiin Pakolaisneuvonta ry:lle.
Lisäksi momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) | 4 855 |
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) | 3 955 |
Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) | 4 495 |
Yhteensä | 13 305 |
---|
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu Pakolaisneuvonta ry:n toimintaan myönnettävästä valtionavustuksesta, ja se kohdennetaan käyttösuunnitelmakohtaan Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi.
2020 IV lisätalousarvio | 300 000 |
2020 talousarvio | 13 005 000 |
2019 tilinpäätös | 9 018 429 |
2018 tilinpäätös | 8 332 287 |
Eduskunnan kirjelmä EK 30/2020 vp (26.6.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 300 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää avustuksiin Pakolaisneuvonta ry:lle.
Lisäksi momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) | 4 855 |
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) | 3 955 |
Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) | 4 495 |
Yhteensä | 13 305 |
---|
VII lisätalousarvioesitys HE 192/2020 vp (29.10.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 227 000 euroa.
Lisäksi momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) | 4 855 |
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) | 4 156 |
Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) | 4 521 |
Yhteensä | 13 532 |
---|
Selvitysosa:Lisäyksestä 201 000 euroa aiheutuu avustuksista Saamelaiskäräjille koronaviruspandemiasta johtuvien kustannusten kattamiseen, ja se kohdennetaan käyttösuunnitelmakohtaan Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen ja 26 000 euroa avustuksista Nollalinja-toimintaan chat-palvelun käyttöönottamiseksi, ja se kohdennetaan käyttösuunnitelmakohtaan Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi.
2020 VII lisätalousarvio | 227 000 |
2020 IV lisätalousarvio | 300 000 |
2020 talousarvio | 13 005 000 |
2019 tilinpäätös | 9 018 429 |
2018 tilinpäätös | 8 332 287 |
Eduskunnan kirjelmä EK 45/2020 vp (27.11.2020)
Momentille myönnetään lisäystä 227 000 euroa.
Lisäksi momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) | 4 855 |
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) | 4 156 |
Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) | 4 521 |
Yhteensä | 13 532 |
---|
51. Eräät valtion maksamat korvaukset (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 29/2019 vp (7.10.2019)
Momentille myönnetään 19 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) rikosvahinkolain (1204/2005) nojalla maksettaviin rikosvahinkokorvauksiin
2) syyttömästi vangitulle tai tuomitulle valtion varoista vapauden menetyksen johdosta maksettavasta korvauksesta annetun lain (422/1974) nojalla maksettaviin korvauksiin sekä niihin liittyvien vähäisten asiamiespalkkioiden maksamiseen.
2020 talousarvio | 19 000 000 |
2019 talousarvio | 19 000 000 |
2018 tilinpäätös | 17 632 305 |
Eduskunnan kirjelmä EK 24/2019 vp (20.12.2019)
Momentille myönnetään 19 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) rikosvahinkolain (1204/2005) nojalla maksettaviin rikosvahinkokorvauksiin
2) syyttömästi vangitulle tai tuomitulle valtion varoista vapauden menetyksen johdosta maksettavasta korvauksesta annetun lain (422/1974) nojalla maksettaviin korvauksiin sekä niihin liittyvien vähäisten asiamiespalkkioiden maksamiseen.