Statsbudgeten 2019
50. (29.10, osa) Yliopisto-opetus ja -tutkimus
Selvitysosa:Korkeakoululaitoksen kehittämisestä annetun lain mukaan yliopistojen toimintamenomomentille osoitettua määrärahaa korotetaan vuosittain vähintään määrällä, joka vastaa valtion keskustason palkkauksia koskevista sopimusratkaisuista aiheutuvaa palkkausmenojen kasvua. Lisäksi vuosina 2005—2007 määrärahaa korotetaan vähintään 20 miljoonalla eurolla kunakin vuonna.
Yliopistojen rahoitusmallissa painopistettä siirretään vahvistamaan tutkimuksen, tutkijakoulutuksen sekä kansainvälistymisen edellytyksiä. Toimintamenoista perusrahoituksen osuus on 70 %, hankerahoituksen 6,5 % ja tuloksellisuusrahoituksen 23,5 %. Hankerahoituksella tuetaan erityisesti rakenteellista kehittämistä, kansainvälistymistä ja opiskeluprosessien kehittämistä.
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Yliopistot vahvistavat toiminnallaan yhteiskunnan kestävää taloudellista ja kulttuurista kehitystä, hyvinvointia sekä kansainvälistä kilpailukykyä. Tavoitteena on toiminnan korkea kansainvälinen taso ja laatu.
Tavoitteena on turvata korkeasti koulutetun työvoiman ja tutkijakunnan saatavuus. Yliopistokoulutuksen ja -tutkintojen sisältöä kehitetään määrällisesti ja laadullisesti paremmin yhteiskunnan muuttuvia tarpeita vastaaviksi.
Yliopistot vahvistavat yhteyksiään elinkeino- ja työelämään. Yliopistot tehostavat tutkimustulosten ja osaamisen liiketoiminnallista ja muuta yhteiskunnallista hyödyntämistä sekä innovaatiopalveluja. Yliopistot vahvistavat yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen edellytyksiä. Yliopistojen alueellista vaikuttavuutta vahvistetaan verkostoitumalla ja lisäämällä vuorovaikutusta alueiden keskeisten toimijoiden kanssa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Yliopistot lisäävät kansainvälistä yhteistyötä ja verkostoitumista erityisesti tutkimuksen alueella ja toimivat osana eurooppalaista korkeakoulutusaluetta. Yliopistot lisäävät yhteistyötä Venäjän kanssa ja vahvistavat suomalaista Venäjä-asiantuntemusta. Yliopistot osallistuvat valtakunnallisen Aasia-ohjelman toteuttamiseen. Yliopistot lisäävät vieraskielistä opetusta ja ulkomaisten opiskelijoiden sekä opetus- ja tutkimushenkilöstön rekrytointia.
Yliopistot kehittävät opetuksen laatua ja opintojen suunnittelu-, ohjaus- ja seurantajärjestelmiä niin, että opintojen läpäisy tehostuu ja tutkintojen suorittamisajat lyhenevät. Tavoitteena on, että kaikilla koulutusaloilla vähintään 75 prosenttia aloittaneista opiskelijoista suorittaa ylemmän korkeakoulututkinnon tavoiteajassa. Työelämässä toimiville kehitetään täydennyskoulutusta, soveltuvaa tutkintoon johtavaa koulutusta ja avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaa.
Yliopisto-opintojen laskennallinen läpäisy (6 vuotta ennen tarkasteluvuotta aloitettu opiskelu) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
67,7 % | 69,3 % | 70,4 % | 68,6 % | 70,5 % |
Yliopistot kehittävät toimintaansa ja rakenteitaan vapauttaen voimavaroja ydintehtäviensä hoitamiseen ja painoalojensa vahvistamiseen. Tuottavuusohjelmaan liittyvät toimeenpanopäätökset tehdään vuonna 2007 tavoitteena yliopistoissa vuoteen 2011 mennessä 1 000 henkilötyövuoden vähennys vuotuisin määrärahavaikutuksin ja 1 000 henkilötyövuoden uudelleen kohdentaminen.
Yliopistot laajentavat toimintansa rahoituspohjaa suoran budjettirahoituksen lisäksi hankkimallaan täydentävällä rahoituksella. Yliopistojen täydentävän rahoituksen osuus on vähintään 36 prosenttia kokonaisrahoituksesta. Täydentävän rahoituksen tulee tukea yliopistojen perustehtäviä ja niihin liittyviä tavoitteita.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Yliopistot kehittävät työyhteisöään siten, että niiden kilpailukyky työnantajina sekä henkilöstön työkyky ja -tyytyväisyys ovat hyvällä tasolla. Yliopistot edistävät tasa-arvoisen työ- ja tiedeyhteisön kehittymistä.
Yliopistojen kustannusten kohdentuminen eri tulosalueille | |||
---|---|---|---|
2003 toteutuma |
2005 toteutuma |
2007 arvio |
|
Kokonaiskustannukset, milj. euroa | 1 850 | 1 975 | .. |
Koulutus, % | 38,8 | 37,3 | 36,8 |
Tutkimus ja jatkotutkintokoulutus, % | 50,3 | 51,7 | 52,2 |
Yhteiskunnalliset palvelut ja taiteellinen toiminta, % | 10,9 | 11,0 | 11,0 |
Budjettirahoitteisen toiminnan kustannukset, milj. euroa | 1 208 | 1 281 | .. |
Koulutus, % | 49,0 | 48,6 | 48,0 |
Tutkimus ja jatkotutkintokoulutus, % | 40,2 | 39,9 | 40,7 |
Yhteiskunnalliset palvelut ja taiteellinen toiminta, % | 10,8 | 11,5 | 11,3 |
Yliopistoilla arvioidaan olevan käytössä EU:n maataloustuotannon tukia noin 336 000 euroa.
Yliopistoilla säilytetään oikeus luovuttaa tiloja opiskelijaruokaloille sekä opinala- ja harrastejärjestöille vastikkeetta siitä huolimatta, että Senaatti-kiinteistöt perii yliopistoilta vuokraa näistä tiloista.
21. (29.10.21) Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 289 052 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 415 000 euroa täydennyskoulutuksen hintojen alentamiseen yliopistojen omien päätösten mukaisesti,
2) enintään 550 000 euroa muun liiketaloudellisen maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen,
3) enintään 540 000 euroa yliopiston yksin tai yhdessä muiden kanssa perustamien valtion talousarviosta annetun lain (423/1988) 3 a §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettujen yliopistoyhtiöiden perustamisesta ja valtiolle kuuluvien osakkeiden merkitsemisestä ja muista omistusjärjestelyistä sekä yhtiöiden toiminnan käynnistämisestä aiheutuviin menoihin,
4) yliopistojen opettajille, tutkijoille ja opiskelijoille myönnettäviin tutkimusta ja koulutusta edistävien apurahojen maksamiseen, opiskelijoille opintoihin liittyvän harjoittelun järjestämiseen sekä yliopistojen toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuista ja rahoitusosuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Kohdassa 3 tarkoitetut yliopistoyhtiöt perustetaan yliopiston esityksestä opetusministeriön päätöksellä. Perustetuissa yliopistoyhtiöissä valtiolle kuuluvia osakkeita hallinnoi asianomainen yliopisto. Yliopistot oikeutetaan hyväksymään tässä tarkoitettujen yliopistoyhtiöiden osakkeiden luovutus, merkitsemättä jättäminen tai vastaava osakejärjestely, joka aiheuttaa valtion määräysvallan tai määräenemmistövallan menetyksen taikka, muussa kuin valtionyhtiössä, määrävähemmistön hallinnan menetyksen.
Määrärahan käytön edellytyksenä kohdan 3 käyttötarkoitukseen on, että
a) perustettava yliopistoyhtiö toteuttaa välittömästi yliopistolain 4 §:ssä yliopiston tehtäväksi säädettyä yhteiskunnallista ja vuorovaikutusta sekä tutkimustulosten tai taiteellisen toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämistä; tai
b) perustettava yliopistoyhtiö vahvistaa mahdollisuuksia hyödyntää yliopistojen toimintaa ja sen tuloksia liiketoiminnassa kotimaassa tai kansainvälisesti;
c) perustettavan yliopistoyhtiön toimialaksi on määritelty tämän kappaleen a tai b kohdan mukainen liiketoiminta.
Osakkeiden hallinnoinnista ja myynnistä saatavat tulot otetaan 5 000 000 euroon saakka nettobudjetoinnissa huomioon asianomaisen yliopiston tuloina. Yliopistot oikeutetaan luovuttamaan hallinnassaan olevia valtiolle kuuluvia immateriaalioikeuksia ja muuta irtainta omaisuutta apporttina perustettaville yliopistoyhtiöille enintään 1 500 000 euron arvosta.
Valtuus:
Vuoden 2007 aikana saa tehdä sellaisia yliopistojen tiloja lisääviä vuokrasopimuksia, joista aiheutuu menoja vasta vuoden 2007 jälkeen siten, että nettomenojen lisäys on vuositasolla enintään 4 500 000 euroa.
Selvitysosa:Kohdassa 3 tarkoitettujen osakkeiden hallinnoinnissa noudatetaan muutoin mitä laissa valtion osakasvallan käytöstä eräissä taloudellista toimintaa harjoittavissa osakeyhtiöissä (740/1991) säädetään.
Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen yliopistojen suoritteista perittävistä maksuista (1091/2005) sekä opetusministeriön päätöksiin kirjasto- ja tietopalveluista perittävistä maksuista (82/1993) ja avoimesta korkeakouluopetuksesta korkeakouluissa perittävistä maksuista (83/1993).
Yliopistokohtaiset tutkintotavoitteet keskimäärin vuosiksi 2007—2009 | ||||
Ylemmät korkeakoulututkinnot | Tohtorintutkinnot | |||
2005 toteutuma |
2007—2009 tavoite |
2005 toteutuma |
2007—2009 tavoite |
|
Helsingin yliopisto | 2 322 | 2 535 | 378 | 422 |
Jyväskylän yliopisto | 1 346 | 1 380 | 109 | 129 |
Oulun yliopisto | 1 333 | 1 545 | 130 | 157 |
Joensuun yliopisto | 681 | 783 | 53 | 69 |
Kuopion yliopisto | 473 | 510 | 89 | 87 |
Turun yliopisto | 1 085 | 1 304 | 137 | 154 |
Tampereen yliopisto | 945 | 1 116 | 105 | 112 |
Åbo Akademi | 504 | 578 | 70 | 70 |
Vaasan yliopisto | 358 | 415 | 16 | 20 |
Lapin yliopisto | 381 | 415 | 18 | 20 |
Teknillinen korkeakoulu | 1 017 | 1 150 | 150 | 163 |
Tampereen teknillinen yliopisto | 742 | 850 | 65 | 75 |
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | 491 | 610 | 35 | 40 |
Helsingin kauppakorkeakoulu | 379 | 400 | 19 | 21 |
Svenska handelshögskolan | 240 | 250 | 15 | 15 |
Turun kauppakorkeakoulu | 226 | 275 | 8 | 13 |
Sibelius-Akatemia | 133 | 145 | 11 | 11 |
Teatterikorkeakoulu | 82 | 55 | 2 | 3 |
Taideteollinen korkeakoulu | 158 | 170 | 10 | 9 |
Kuvataideakatemia | 24 | 32 | 2 | 2 |
Yhteensä | 12 920 | 14 518 | 1 422 | 1 592 |
---|
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Helsingin yliopisto, mistä 2 700 000 euroa Svenska social- och kommunalhögskolanille | 000 |
Jyväskylän yliopisto | 000 |
Oulun yliopisto | 000 |
Joensuun yliopisto | 000 |
Kuopion yliopisto | 000 |
Turun yliopisto | 000 |
Tampereen yliopisto | 000 |
Åbo Akademi | 000 |
Vaasan yliopisto | 000 |
Lapin yliopisto | 000 |
Teknillinen korkeakoulu | 000 |
Tampereen teknillinen yliopisto | 000 |
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | 000 |
Helsingin kauppakorkeakoulu | 000 |
Svenska handelshögskolan | 000 |
Turun kauppakorkeakoulu | 000 |
Sibelius-Akatemia | 000 |
Teatterikorkeakoulu | 000 |
Taideteollinen korkeakoulu, mistä vähintään 2 800 000 euroa elokuva- ja lavastustaiteen osaston toimintamäärärahaa | 000 |
Kuvataideakatemia | 000 |
Opetusministeriön käytettäväksi (sis. tutkijakoulut) | 000 |
Yhteensä | 1 289 052 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Bruttomenot | 1 720 323 | 1 791 308 | 1 824 052 |
Bruttotulot | 513 972 | 533 255 | 535 000 |
Nettomenot | 1 206 351 | 1 258 053 | 1 289 052 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 227 080 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 258 165 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 217 435 | 225 874 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 208 270 | 219 822 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 9 165 | 6 052 |
Kustannusvastaavuus, % | 104,4 | 102,8 |
Hintatuki | 570 | 965 |
Kustannusvastaavuus tuen jälkeen | 9 735 | 7 017 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot | ||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 156 750 | 164 031 |
— EU:lta saatava rahoitus | 60 200 | 59 797 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 59 870 | 92 595 |
Tulot yhteensä | 276 820 | 316 423 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 302 500 | 364 590 |
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) | -25 680 | -48 167 |
Kustannusvastaavuus, % | 91,5 | 86,8 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset(1 000 euroa) | |
Korkeakoululaitoksen kehittämislaki | 20 000 |
Virka- ja työehtosopimus | 6 829 |
Uusi palkkausjärjestelmä | 11 852 |
Hevossairaalan toimintaan siirtona momentilta 30.30.25 | 30 |
Kansalliskirjaston tehtävien siirtona momentille 29.50.23 | -12 201 |
VEL-eläkemaksun hoitokuluosuus | 4 489 |
Yhteensä | 30 999 |
---|
Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa ja yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.
2007 talousarvio | 1 289 052 000 |
2006 lisätalousarvio | 2 100 000 |
2006 talousarvio | 1 258 053 000 |
2005 tilinpäätös | 1 237 436 000 |
22. (29.10.22) Yliopistolaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 26 043 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) yliopistoja koskevan tutkimus-, arviointi-, selvitys- ja kehittämistoiminnan, näihin liittyvän kansainvälisen yhteistyön sekä työllistymistä edistävän toiminnan, tuottavuusohjelman mukaisten toimenpiteiden ja opettajien kouluttajien täydennyskoulutuksen menojen maksamiseen sekä opetuksen ja tutkimuksen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavien menojen ja avustusten maksamiseen ja potilasvakuutusmaksujen maksamiseen,
2) yliopistojen yhteisen atk-toiminnan ja tietoliikenneyhteyksien kehittämistoiminnasta aiheutuviin kustannuksiin,
3) yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittämiseen sekä pitkäkestoisen täydennyskoulutuksen tuotekehitystyöstä aiheutuviin kustannuksiin yliopistojen esittämillä alueilla osana niiden yhteiskunnallista tehtävää,
4) yliopistokeskusten kehittämisestä aiheutuvien kustannusten maksamiseen,
5) enintään 206 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
Käyttösuunnitelma | € | |
---|---|---|
1. | Tutkimus-, kehittämis- ja julkaisutoiminta | 8 043 000 |
2. | Yliopistojen yhteinen atk-toiminta ja tietoliikenneyhteydet | 13 000 000 |
3. | Yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittäminen | 2 500 000 |
4. | Yliopistokeskusten kehittäminen | 2 500 000 |
Yhteensä | 26 043 000 |
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset(1 000 euroa) | |
Supertietokoneen hankinta | 4 000 |
Virka- ja työehtosopimus | 70 |
Uusi palkkausjärjestelmä | 24 |
Kertaluonteiset erät | -650 |
Yhteensä | 3 444 |
---|
Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa.
2007 talousarvio | 26 043 000 |
2006 talousarvio | 22 599 000 |
2005 tilinpäätös | 24 051 000 |
23. Kansalliskirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 277 000 euroa.
Selvitysosa:Kansalliskirjasto toimii Helsingin yliopiston yhteydessä. Kansalliskirjaston tehtävistä säädetään yliopistolaissa (645/1997) ja vapaakappalelaissa (420/1980). Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen yliopistolain muuttamisesta. Kansalliskirjasto vastaa toimialallaan kansallisen kulttuuriperinnön ja muiden kokoelmien ylläpidosta sekä niihin liittyvästä tiedonvälityksestä ja tietopalvelusta. Kansalliskirjaston tehtävänä on kehittää ja tarjota kansallisia palveluja yliopistojen kirjastoille, yleisille kirjastoille, ammattikorkeakoulukirjastoille ja erikoiskirjastoille sekä edistää kirjastoalan kotimaista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Tavoitteena on vahvistaa Kansalliskirjaston roolia kirjastoalan kansallisena kehittäjänä ja kirjastoverkon peruspalvelujen tarjoajana. Kansalliskirjasto
- kehittää ja vahvistaa suomalaisen kirjastolaitoksen palvelutasoa,
- tuottaa kirjastoverkolle tietokantapalveluja, digitaalisen kirjaston sovelluspalveluja, elektronisen aineiston hankintapalveluja, standardointi- ja yhteistilastopalveluja,
- kehittää tutkimuskirjastoa tieteellisenä tutkimusympäristönä,
- modernisoi kirjaston asiantuntijapalveluja kansallisista kokoelmista ja humanistis-yhteiskuntatieteellisiltä tieteenaloilta vastaamaan tutkimusyhteisön uusia tarpeita sekä
- digitoi kustannustehokkaasti kansalliset lähdeaineistot verkon kautta laajaan käyttöön.
Määrälliset tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2003 toteutuma |
2005 toteutuma |
2007 tavoite |
|
Kulttuuriperinnön turvaaminen | |||
— digitoidut sivut | 126 000 | 278 575 | 170 000 |
— mikrokuvaus/ valotusmäärä | 975 073 | 1 309 364 | 1 250 000 |
Kansalliset tietoverkkopalvelut | |||
— kansallisten tietokantojen koko, milj. | 7,66 | 8,45 | 9,9 |
— kansallisten tietokantojen hakukäyttö, milj. | .. | 3 | 3,4 |
— FinElib -aineistojen käyttö (haut), milj. | 13,4 | 29,8 | 45,9 |
Kansalliset tutkimuskirjastopalvelut | |||
— lainat (paikallis+kauko) | 524 100 | 530 700 | 530 000 |
— paikalliskävijät | 280 728 | 429 368 | 430 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |
---|---|
2007 esitys |
|
Bruttomenot | 15 043 |
Bruttotulot | 1 766 |
Nettomenot | 13 277 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset(1 000 euroa) | |
Siirto momentilta 29.40.22 | 1 076 |
Siirto momentilta 29.50.21 | 12 201 |
Yhteensä | 13 277 |
---|
2007 talousarvio | 13 277 000 |
24. (29.10.24) Harjoittelukoulujen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 72 477 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) oppilasavustuksiin,
2) maksullisen kouluruokailun tarjoamisesta henkilökunnalle ja opetusharjoittelijoille aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Harjoittelukoulujen tavoitteena on opettajankoulutusta palvelevan toiminnan korkea taso ja läheinen vuorovaikutus yliopiston kanssa. Harjoittelukoulut huolehtivat opetussuunnitelmatyön ja opetuksen laadusta sekä kehittävät monipuolista ohjattua harjoittelua. Ohjatun harjoittelun määrällisenä tavoitteena on vähintään 41 700 opintopistettä. Opettajankoulutuksen määrällisten muutosten vaikutukset harjoittelutarpeeseen ja koulujen toiminnan laajuuteen arvioidaan.
Tuottavuusohjelmaan liittyvät toimeenpanopäätökset tehdään tavoitteena vuoteen 2011 mennessä 81 henkilötyövuoden vähennys vuotuisin määrärahavaikutuksin.
Määrälliset tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2003 toteutuma |
2005 toteutuma |
2007 tavoite |
|
Oppilaita | 7 836 | 7 893 | 7 900 |
— peruskoulu | 5 657 | 5 684 | 5 700 |
— lukio | 2 179 | 2 209 | 2 200 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Bruttomenot | 73 405 | 73 732 | 74 277 |
Bruttotulot | 1 929 | 1 400 | 1 800 |
Nettomenot | 71 476 | 72 332 | 72 477 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 419 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 790 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset(1 000 euroa) | |
Virka- ja työehtosopimus | 459 |
Uusi palkkausjärjestelmä | 238 |
Tuottavuusohjelma (-16,2 htv) | -352 |
Kertaluonteiset erät | -200 |
Yhteensä | 145 |
---|
Kuntien rahoitusosuus harjoittelukouluissa annettavan opetuksen kustannuksiin, 22 397 000 euroa, on otettu huomioon momentin 29.10.30 mitoituksessa.
2007 talousarvio | 72 477 000 |
2006 talousarvio | 72 332 000 |
2005 tilinpäätös | 71 847 000 |