Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       60.  (29.88) Tiede
       70. Opintotuki
          (88.) Tiede
          (99.) Nuorisotyö

Statsbudgeten 2019

50. (29.10, osa) Yliopisto-opetus ja -tutkimusPDF-versio

Selvitysosa:Korkeakoululaitoksen kehittämisestä annetun lain mukaan yliopistojen toimintamenomomentille osoitettua määrärahaa korotetaan vuosittain vähintään määrällä, joka vastaa valtion keskustason palkkauksia koskevista sopimusratkaisuista aiheutuvaa palkkausmenojen kasvua. Lisäksi vuosina 2005—2007 määrärahaa korotetaan vähintään 20 miljoonalla eurolla kunakin vuonna.

Yliopistojen rahoitusmallissa painopistettä siirretään vahvistamaan tutkimuksen, tutkijakoulutuksen sekä kansainvälistymisen edellytyksiä. Toimintamenoista perusrahoituksen osuus on 70 %, hankerahoituksen 6,5 % ja tuloksellisuusrahoituksen 23,5 %. Hankerahoituksella tuetaan erityisesti rakenteellista kehittämistä, kansainvälistymistä ja opiskeluprosessien kehittämistä.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Yliopistot vahvistavat toiminnallaan yhteiskunnan kestävää taloudellista ja kulttuurista kehitystä, hyvinvointia sekä kansainvälistä kilpailukykyä. Tavoitteena on toiminnan korkea kansainvälinen taso ja laatu.

Tavoitteena on turvata korkeasti koulutetun työvoiman ja tutkijakunnan saatavuus. Yliopistokoulutuksen ja -tutkintojen sisältöä kehitetään määrällisesti ja laadullisesti paremmin yhteiskunnan muuttuvia tarpeita vastaaviksi.

Yliopistot vahvistavat yhteyksiään elinkeino- ja työelämään. Yliopistot tehostavat tutkimustulosten ja osaamisen liiketoiminnallista ja muuta yhteiskunnallista hyödyntämistä sekä innovaatiopalveluja. Yliopistot vahvistavat yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen edellytyksiä. Yliopistojen alueellista vaikuttavuutta vahvistetaan verkostoitumalla ja lisäämällä vuorovaikutusta alueiden keskeisten toimijoiden kanssa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Yliopistot lisäävät kansainvälistä yhteistyötä ja verkostoitumista erityisesti tutkimuksen alueella ja toimivat osana eurooppalaista korkeakoulutusaluetta. Yliopistot lisäävät yhteistyötä Venäjän kanssa ja vahvistavat suomalaista Venäjä-asiantuntemusta. Yliopistot osallistuvat valtakunnallisen Aasia-ohjelman toteuttamiseen. Yliopistot lisäävät vieraskielistä opetusta ja ulkomaisten opiskelijoiden sekä opetus- ja tutkimushenkilöstön rekrytointia.

Yliopistot kehittävät opetuksen laatua ja opintojen suunnittelu-, ohjaus- ja seurantajärjestelmiä niin, että opintojen läpäisy tehostuu ja tutkintojen suorittamisajat lyhenevät. Tavoitteena on, että kaikilla koulutusaloilla vähintään 75 prosenttia aloittaneista opiskelijoista suorittaa ylemmän korkeakoulututkinnon tavoiteajassa. Työelämässä toimiville kehitetään täydennyskoulutusta, soveltuvaa tutkintoon johtavaa koulutusta ja avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaa.

Yliopisto-opintojen laskennallinen läpäisy (6 vuotta ennen tarkasteluvuotta aloitettu opiskelu)
  2001 2002 2003 2004 2005
           
  67,7 % 69,3 % 70,4 % 68,6 % 70,5 %

Yliopistot kehittävät toimintaansa ja rakenteitaan vapauttaen voimavaroja ydintehtäviensä hoitamiseen ja painoalojensa vahvistamiseen. Tuottavuusohjelmaan liittyvät toimeenpanopäätökset tehdään vuonna 2007 tavoitteena yliopistoissa vuoteen 2011 mennessä 1 000 henkilötyövuoden vähennys vuotuisin määrärahavaikutuksin ja 1 000 henkilötyövuoden uudelleen kohdentaminen.

Yliopistot laajentavat toimintansa rahoituspohjaa suoran budjettirahoituksen lisäksi hankkimallaan täydentävällä rahoituksella. Yliopistojen täydentävän rahoituksen osuus on vähintään 36 prosenttia kokonaisrahoituksesta. Täydentävän rahoituksen tulee tukea yliopistojen perustehtäviä ja niihin liittyviä tavoitteita.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Yliopistot kehittävät työyhteisöään siten, että niiden kilpailukyky työnantajina sekä henkilöstön työkyky ja -tyytyväisyys ovat hyvällä tasolla. Yliopistot edistävät tasa-arvoisen työ- ja tiedeyhteisön kehittymistä.

Yliopistojen kustannusten kohdentuminen eri tulosalueille
  2003
toteutuma
2005
toteutuma
2007
arvio
       
Kokonaiskustannukset, milj. euroa 1 850 1 975 ..
Koulutus, % 38,8 37,3 36,8
Tutkimus ja jatkotutkintokoulutus, % 50,3 51,7 52,2
Yhteiskunnalliset palvelut ja taiteellinen toiminta, % 10,9 11,0 11,0
       
Budjettirahoitteisen toiminnan kustannukset, milj. euroa 1 208 1 281 ..
Koulutus, % 49,0 48,6 48,0
Tutkimus ja jatkotutkintokoulutus, % 40,2 39,9 40,7
Yhteiskunnalliset palvelut ja taiteellinen toiminta, % 10,8 11,5 11,3

Yliopistoilla arvioidaan olevan käytössä EU:n maataloustuotannon tukia noin 336 000 euroa.

Yliopistoilla säilytetään oikeus luovuttaa tiloja opiskelijaruokaloille sekä opinala- ja harrastejärjestöille vastikkeetta siitä huolimatta, että Senaatti-kiinteistöt perii yliopistoilta vuokraa näistä tiloista.

21. (29.10.21) Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 289 052 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 415 000 euroa täydennyskoulutuksen hintojen alentamiseen yliopistojen omien päätösten mukaisesti,

2) enintään 550 000 euroa muun liiketaloudellisen maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen,

3) enintään 540 000 euroa yliopiston yksin tai yhdessä muiden kanssa perustamien valtion talousarviosta annetun lain (423/1988) 3 a §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettujen yliopistoyhtiöiden perustamisesta ja valtiolle kuuluvien osakkeiden merkitsemisestä ja muista omistusjärjestelyistä sekä yhtiöiden toiminnan käynnistämisestä aiheutuviin menoihin,

4) yliopistojen opettajille, tutkijoille ja opiskelijoille myönnettäviin tutkimusta ja koulutusta edistävien apurahojen maksamiseen, opiskelijoille opintoihin liittyvän harjoittelun järjestämiseen sekä yliopistojen toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuista ja rahoitusosuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Kohdassa 3 tarkoitetut yliopistoyhtiöt perustetaan yliopiston esityksestä opetusministeriön päätöksellä. Perustetuissa yliopistoyhtiöissä valtiolle kuuluvia osakkeita hallinnoi asianomainen yliopisto. Yliopistot oikeutetaan hyväksymään tässä tarkoitettujen yliopistoyhtiöiden osakkeiden luovutus, merkitsemättä jättäminen tai vastaava osakejärjestely, joka aiheuttaa valtion määräysvallan tai määräenemmistövallan menetyksen taikka, muussa kuin valtionyhtiössä, määrävähemmistön hallinnan menetyksen.

Määrärahan käytön edellytyksenä kohdan 3 käyttötarkoitukseen on, että

a) perustettava yliopistoyhtiö toteuttaa välittömästi yliopistolain 4 §:ssä yliopiston tehtäväksi säädettyä yhteiskunnallista ja vuorovaikutusta sekä tutkimustulosten tai taiteellisen toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämistä; tai

b) perustettava yliopistoyhtiö vahvistaa mahdollisuuksia hyödyntää yliopistojen toimintaa ja sen tuloksia liiketoiminnassa kotimaassa tai kansainvälisesti;

c) perustettavan yliopistoyhtiön toimialaksi on määritelty tämän kappaleen a tai b kohdan mukainen liiketoiminta.

Osakkeiden hallinnoinnista ja myynnistä saatavat tulot otetaan 5 000 000 euroon saakka nettobudjetoinnissa huomioon asianomaisen yliopiston tuloina. Yliopistot oikeutetaan luovuttamaan hallinnassaan olevia valtiolle kuuluvia immateriaalioikeuksia ja muuta irtainta omaisuutta apporttina perustettaville yliopistoyhtiöille enintään 1 500 000 euron arvosta.

Valtuus:

Vuoden 2007 aikana saa tehdä sellaisia yliopistojen tiloja lisääviä vuokrasopimuksia, joista aiheutuu menoja vasta vuoden 2007 jälkeen siten, että nettomenojen lisäys on vuositasolla enintään 4 500 000 euroa.

Selvitysosa:Kohdassa 3 tarkoitettujen osakkeiden hallinnoinnissa noudatetaan muutoin mitä laissa valtion osakasvallan käytöstä eräissä taloudellista toimintaa harjoittavissa osakeyhtiöissä (740/1991) säädetään.

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen yliopistojen suoritteista perittävistä maksuista (1091/2005) sekä opetusministeriön päätöksiin kirjasto- ja tietopalveluista perittävistä maksuista (82/1993) ja avoimesta korkeakouluopetuksesta korkeakouluissa perittävistä maksuista (83/1993).

Yliopistokohtaiset tutkintotavoitteet keskimäärin vuosiksi 2007—2009
  Ylemmät korkeakoulututkinnot Tohtorintutkinnot
  2005
toteutuma
2007—2009
tavoite
2005
toteutuma
2007—2009
tavoite
         
Helsingin yliopisto 2 322 2 535 378 422
Jyväskylän yliopisto 1 346 1 380 109 129
Oulun yliopisto 1 333 1 545 130 157
Joensuun yliopisto 681 783 53 69
Kuopion yliopisto 473 510 89 87
Turun yliopisto 1 085 1 304 137 154
Tampereen yliopisto 945 1 116 105 112
Åbo Akademi 504 578 70 70
Vaasan yliopisto 358 415 16 20
Lapin yliopisto 381 415 18 20
Teknillinen korkeakoulu 1 017 1 150 150 163
Tampereen teknillinen yliopisto 742 850 65 75
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 491 610 35 40
Helsingin kauppakorkeakoulu 379 400 19 21
Svenska handelshögskolan 240 250 15 15
Turun kauppakorkeakoulu 226 275 8 13
Sibelius-Akatemia 133 145 11 11
Teatterikorkeakoulu 82 55 2 3
Taideteollinen korkeakoulu 158 170 10 9
Kuvataideakatemia 24 32 2 2
Yhteensä 12 920 14 518 1 422 1 592

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Helsingin yliopisto, mistä 2 700 000 euroa Svenska social- och kommunalhögskolanille  000
Jyväskylän yliopisto  000
Oulun yliopisto  000
Joensuun yliopisto  000
Kuopion yliopisto  000
Turun yliopisto  000
Tampereen yliopisto  000
Åbo Akademi  000
Vaasan yliopisto  000
Lapin yliopisto  000
Teknillinen korkeakoulu  000
Tampereen teknillinen yliopisto  000
Lappeenrannan teknillinen yliopisto  000
Helsingin kauppakorkeakoulu  000
Svenska handelshögskolan  000
Turun kauppakorkeakoulu  000
Sibelius-Akatemia  000
Teatterikorkeakoulu  000
Taideteollinen korkeakoulu, mistä vähintään 2 800 000 euroa elokuva- ja lavastustaiteen osaston toimintamäärärahaa  000
Kuvataideakatemia  000
Opetusministeriön käytettäväksi (sis. tutkijakoulut)  000
Yhteensä 1 289 052 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 1 720 323 1 791 308 1 824 052
Bruttotulot 513 972 533 255 535 000
Nettomenot 1 206 351 1 258 053 1 289 052
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 227 080    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 258 165    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
     
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 217 435 225 874
     
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 208 270 219 822
     
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 9 165 6 052
Kustannusvastaavuus, % 104,4 102,8
     
Hintatuki 570 965
     
Kustannusvastaavuus tuen jälkeen 9 735 7 017

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
     
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot    
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 156 750 164 031
— EU:lta saatava rahoitus 60 200 59 797
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 59 870 92 595
Tulot yhteensä 276 820 316 423
     
Hankkeiden kokonaiskustannukset 302 500 364 590
     
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) -25 680 -48 167
Kustannusvastaavuus, % 91,5 86,8

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset(1 000 euroa)
   
Korkeakoululaitoksen kehittämislaki 20 000
Virka- ja työehtosopimus 6 829
Uusi palkkausjärjestelmä 11 852
Hevossairaalan toimintaan siirtona momentilta 30.30.25 30
Kansalliskirjaston tehtävien siirtona momentille 29.50.23 -12 201
VEL-eläkemaksun hoitokuluosuus 4 489
Yhteensä 30 999

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa ja yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.


2007 talousarvio 1 289 052 000
2006 lisätalousarvio 2 100 000
2006 talousarvio 1 258 053 000
2005 tilinpäätös 1 237 436 000

22. (29.10.22) Yliopistolaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 26 043 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) yliopistoja koskevan tutkimus-, arviointi-, selvitys- ja kehittämistoiminnan, näihin liittyvän kansainvälisen yhteistyön sekä työllistymistä edistävän toiminnan, tuottavuusohjelman mukaisten toimenpiteiden ja opettajien kouluttajien täydennyskoulutuksen menojen maksamiseen sekä opetuksen ja tutkimuksen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavien menojen ja avustusten maksamiseen ja potilasvakuutusmaksujen maksamiseen,

2) yliopistojen yhteisen atk-toiminnan ja tietoliikenneyhteyksien kehittämistoiminnasta aiheutuviin kustannuksiin,

3) yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittämiseen sekä pitkäkestoisen täydennyskoulutuksen tuotekehitystyöstä aiheutuviin kustannuksiin yliopistojen esittämillä alueilla osana niiden yhteiskunnallista tehtävää,

4) yliopistokeskusten kehittämisestä aiheutuvien kustannusten maksamiseen,

5) enintään 206 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Käyttösuunnitelma
     
1. Tutkimus-, kehittämis- ja julkaisutoiminta 8 043 000
2. Yliopistojen yhteinen atk-toiminta ja tietoliikenneyhteydet 13 000 000
3. Yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittäminen 2 500 000
4. Yliopistokeskusten kehittäminen 2 500 000
Yhteensä 26 043 000

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset(1 000 euroa)
   
Supertietokoneen hankinta 4 000
Virka- ja työehtosopimus 70
Uusi palkkausjärjestelmä 24
Kertaluonteiset erät -650
Yhteensä 3 444

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa.


2007 talousarvio 26 043 000
2006 talousarvio 22 599 000
2005 tilinpäätös 24 051 000

23. Kansalliskirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 277 000 euroa.

Selvitysosa:Kansalliskirjasto toimii Helsingin yliopiston yhteydessä. Kansalliskirjaston tehtävistä säädetään yliopistolaissa (645/1997) ja vapaakappalelaissa (420/1980). Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen yliopistolain muuttamisesta. Kansalliskirjasto vastaa toimialallaan kansallisen kulttuuriperinnön ja muiden kokoelmien ylläpidosta sekä niihin liittyvästä tiedonvälityksestä ja tietopalvelusta. Kansalliskirjaston tehtävänä on kehittää ja tarjota kansallisia palveluja yliopistojen kirjastoille, yleisille kirjastoille, ammattikorkeakoulukirjastoille ja erikoiskirjastoille sekä edistää kirjastoalan kotimaista ja kansainvälistä yhteistyötä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tavoitteena on vahvistaa Kansalliskirjaston roolia kirjastoalan kansallisena kehittäjänä ja kirjastoverkon peruspalvelujen tarjoajana. Kansalliskirjasto

  • kehittää ja vahvistaa suomalaisen kirjastolaitoksen palvelutasoa,
  • tuottaa kirjastoverkolle tietokantapalveluja, digitaalisen kirjaston sovelluspalveluja, elektronisen aineiston hankintapalveluja, standardointi- ja yhteistilastopalveluja,
  • kehittää tutkimuskirjastoa tieteellisenä tutkimusympäristönä,
  • modernisoi kirjaston asiantuntijapalveluja kansallisista kokoelmista ja humanistis-yhteiskuntatieteellisiltä tieteenaloilta vastaamaan tutkimusyhteisön uusia tarpeita sekä
  • digitoi kustannustehokkaasti kansalliset lähdeaineistot verkon kautta laajaan käyttöön.
Määrälliset tavoitteet    
  2003
toteutuma
2005
toteutuma
2007
tavoite
       
Kulttuuriperinnön turvaaminen      
— digitoidut sivut 126 000 278 575 170 000
— mikrokuvaus/ valotusmäärä 975 073 1 309 364 1 250 000
Kansalliset tietoverkkopalvelut      
— kansallisten tietokantojen koko, milj. 7,66 8,45 9,9
— kansallisten tietokantojen hakukäyttö, milj. .. 3 3,4
— FinElib -aineistojen käyttö (haut), milj. 13,4 29,8 45,9
Kansalliset tutkimuskirjastopalvelut      
— lainat (paikallis+kauko) 524 100 530 700 530 000
— paikalliskävijät 280 728 429 368 430 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)  
  2007
esitys
   
Bruttomenot 15 043
Bruttotulot 1 766
Nettomenot 13 277

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset(1 000 euroa)
   
Siirto momentilta 29.40.22 1 076
Siirto momentilta 29.50.21 12 201
Yhteensä 13 277


2007 talousarvio 13 277 000

24. (29.10.24) Harjoittelukoulujen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 72 477 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) oppilasavustuksiin,

2) maksullisen kouluruokailun tarjoamisesta henkilökunnalle ja opetusharjoittelijoille aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Harjoittelukoulujen tavoitteena on opettajankoulutusta palvelevan toiminnan korkea taso ja läheinen vuorovaikutus yliopiston kanssa. Harjoittelukoulut huolehtivat opetussuunnitelmatyön ja opetuksen laadusta sekä kehittävät monipuolista ohjattua harjoittelua. Ohjatun harjoittelun määrällisenä tavoitteena on vähintään 41 700 opintopistettä. Opettajankoulutuksen määrällisten muutosten vaikutukset harjoittelutarpeeseen ja koulujen toiminnan laajuuteen arvioidaan.

Tuottavuusohjelmaan liittyvät toimeenpanopäätökset tehdään tavoitteena vuoteen 2011 mennessä 81 henkilötyövuoden vähennys vuotuisin määrärahavaikutuksin.

Määrälliset tavoitteet
  2003
toteutuma
2005
toteutuma
2007
tavoite
       
Oppilaita 7 836 7 893 7 900
— peruskoulu 5 657 5 684 5 700
— lukio 2 179 2 209 2 200

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2005
toteutuma
2006
varsinainen talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 73 405 73 732 74 277
Bruttotulot 1 929 1 400 1 800
Nettomenot 71 476 72 332 72 477
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 419    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 3 790    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset(1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 459
Uusi palkkausjärjestelmä 238
Tuottavuusohjelma (-16,2 htv) -352
Kertaluonteiset erät -200
Yhteensä 145

Kuntien rahoitusosuus harjoittelukouluissa annettavan opetuksen kustannuksiin, 22 397 000 euroa, on otettu huomioon momentin 29.10.30 mitoituksessa.


2007 talousarvio 72 477 000
2006 talousarvio 72 332 000
2005 tilinpäätös 71 847 000