Talousarvioesitys 2019
Selvitysosa:Syyttäjälaitoksen yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet ovat seuraavat:
Syyttäjälaitos on arvostettu ja luotettava toimija, joka vaikuttaa rikoksille kielteisen yleisen mielipiteen muodostumiseen. Oikeusturva toteutuu käytännössä, rikosvastuu toteutuu tehokkaasti sekä rikollisuus ja sen haitat vähenevät ja turvallisuus ja sen tunne lisääntyvät.
Asianosaisen kannalta keskeisiä, mitattavissa olevia laatuun ja yhdenvertaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat käsittelyn nopeus ja erot syyttäjänvirastojen välisissä syyteharkinta-ajoissa.
Rikosprosessin laatua ja nopeutta parannetaan kehittämällä syyttäjän ja esitutkintaviranomaisen yhteistyötä, syyttäjien osaamista ja erikoistumista sekä käyttämällä tarkoituksenmukaisinta prosessimenettelyä. Rikosasioiden käsittelytapojen uudistamisella pyritään nopeampaan ja yhdenmukaisempaan käsittelyyn.
Paikallissyyttäjille saapui v. 2017 yhteensä 82 793 asiaa. Ratkaistuja asioita oli 83 076 kappaletta. Lisäksi ratkaistiin 33 329 rangaistusmääräysasiaa. Saapuvien asioiden kokonaismäärään ei ole odotettavissa laskua. Syyttäjille saapuvien asioiden kokonaismäärässä esiintyy kausittaista vaihtelua, mikä johtuu mm. poliisin tutkintaresursseissa tapahtuvista muutoksista. Saapuvien asioiden vaativuuden ja ns. painotetun työmäärän arvioidaan edelleen kasvavan rikosasioiden oikeudellisten kysymysten monimutkaistumisen, rikollisuuden kansainvälistymisen ja digitalisoitumisen (kyberrikollisuus) myötä.
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen syyttäjälaitoksen organisaatiorakenteiden uudistamiseksi. Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa syyttäjälaitoksen kykyä rikosvastuun toteuttamiseen tulevaisuudessa sekä yhdenmukaistaa syyttäjäkäytäntöjä valtakunnallisesti.
Syyttäjälaitoksessa vahvistetaan terrorististen rikosten torjuntaa ja parannetaan valmiuksia terrorismirikosten hoitamiseksi. Vuoden 2016 lopulla voimaan tulleen uuden sakkomenettelylain ja 1.6.2019 muuttuvan lain soveltamisalan vaikutuksia syyttäjien työmäärään seurataan.
Tietoja henkilöstöstä
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 arvio |
|
Syyttäjälaitos | |||
Henkilötyövuodet | 531 | 523 | 520 |
— joista syyttäjiä1) | 375 | 369 | 366 |
— joista paikallissyyttäjät | 357 | 351 | 348 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 6,2 | 7,0 | 7,0 |
1) Syyttäjiin lasketaan myös valtakunnansyyttäjän toimiston (/-viraston) neuvotteleva virkamies, ylitarkastajat ja lakimies.
01. Syyttäjälaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 554 000 euroa.
Selvitysosa:Viitaten momentin 25.10.03 selvitysosaan hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laeiksi rikoslain 17 luvun, ulkomaalaislain 185 §:n ja aluevalvontalain 44 §:n muuttamisesta.
Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut syyttäjälaitoksen toiminnalle vuodelle 2019 alustavasti seuraavat tavoitteet:
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite |
|
Joutuisuus | |||
— keskimääräinen syyteharkinta-aika, kk | 1,9 | 2,0 | 2,0 |
— yli 6 kk syyteharkinnassa olleita asioita avoinna | 2 401 | 2 200 | 2 000 |
— yli vuoden syyteharkinnassa olleita asioita avoinna | 232 | 320 | 300 |
Tuottavuus | |||
— ratkaistut asiat (painotettu työmäärä/htv, koko henkilöstö1) | 874 | 899 | 904 |
— ratkaistut asiat (painotettu työmäärä/htv, syyttäjät) | 1 238 | 1 263 | 1 270 |
Taloudellisuus | |||
— toimintamenot/ratkaisu (painotettu työmäärä), euroa | 96,0 | 98,1 | 97,5 |
1) Painotetussa työmäärässä on otettu huomioon se, että tietyt juttutyypit ovat toisia työläämmät ja sitovat enemmän resursseja. Painotettu työmäärä lasketaan ratkaistuista jutuista, joiden aiheuttama työmäärä arvioidaan rikosnimikkeidensä perusteella keskimääräisen työmäärän mukaan. Painotettuun työmäärään vaikuttavat myös vähintään viisi istuntopäivää kestäneet käräjäoikeuskäsittelyt.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 45 063 | 44 232 | 45 854 |
Bruttotulot | 302 | 40 | 300 |
Nettomenot | 44 761 | 44 192 | 45 554 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 11 056 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 043 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Valtakunnansyyttäjän toimisto | 4 362 |
Alueellinen toiminta | 37 063 |
Yhteiset menot | 4 129 |
Yhteensä | 45 554 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maahantulokiellon rikkomista koskevat jutut | 138 |
Maksukyvyttömyysrekisterin kehittäminen (v. 2018 rahoitus) (siirto momentille 25.01.05) | 13 |
Rangaistusmääräysten käyttöalan laajentaminen (HO 2015) | -250 |
Siviilitiedustelulainsäädännön vaikutus asiamääriin | 153 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | 145 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -12 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -8 |
Palkkausten tarkistukset | 1 383 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -12 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | -20 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -206 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -40 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -160 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -125 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 369 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 27 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -33 |
Yhteensä | 1 362 |
2019 talousarvio | 45 554 000 |
2018 I lisätalousarvio | 850 000 |
2018 talousarvio | 44 192 000 |
2017 tilinpäätös | 44 748 000 |