Talousarvioesitys 2019
10.3. Liikenneväylien korjausvelka
Liikenneväyliin liittyvän infrastruktuurin hankintamenopohjainen tasearvo oli 19,9 mrd. euroa 31.12.2017. Liikenneväylät muodostivat 44,2 % valtion käyttöomaisuudesta ja muista pitkäaikaisista sijoituksista, jotka olivat yhteensä 44,8 mrd. euroa.
Valtion käyttöomaisuus ja muut pitkäaikaiset sijoitukset (mrd. euroa)
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Väylärakenteet ja maapohjat | 18,2 | 18,6 | 18,8 | 18,9 | 19,0 | 19,1 | 19,6 | 19,6 | 19,8 | 19,9 |
Käyttöomaisuusarvopaperit ja muut pitkäaikaiset sijoitukset | 20,0 | 20,4 | 20,7 | 21,6 | 22,7 | 22,0 | 22,5 | 22,7 | 23,1 | 23,1 |
Muu käyttöomaisuus | 1,6 | 1,7 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,9 | 1,9 |
Käyttöomaisuus ja muut pitkäaikaiset sijoitukset yht. | 39,7 | 40,6 | 41,0 | 42,2 | 43,3 | 42,9 | 43,8 | 44,1 | 44,7 | 44,8 |
Liikenneväyläinvestoinnit, poistot ja tasearvojen muutos vuosina 2000—2017 (milj. euroa)
Tie | Rata | Vesi | Väylät yhteensä | |||||||||
Investoinnit | Poistot | Muutos | Investoinnit | Poistot | Muutos | Investoinnit | Poistot | Muutos | Investoinnit | Poistot | Muutos | |
2000 | 291 | 399 | -107 | 282 | 203 | 78 | 5 | 15 | -10 | 578 | 617 | -38 |
2001 | 224 | 399 | -175 | 143 | 211 | -68 | 6 | 16 | -10 | 372 | 626 | -253 |
2002 | 591 | 488 | 103 | 250 | 224 | 26 | 15 | 14 | 1 | 857 | 726 | 131 |
2003 | 398 | 508 | -110 | 290 | 229 | 61 | 8 | 14 | -6 | 696 | 751 | -55 |
2004 | 628 | 555 | 73 | 348 | 137 | 211 | 1 | 14 | -12 | 977 | 706 | 271 |
2005 | 420 | 582 | -161 | 303 | 148 | 155 | 6 | 12 | -6 | 729 | 742 | -13 |
2006 | 425 | 609 | -184 | 255 | 141 | 115 | 11 | 12 | 0 | 692 | 761 | -69 |
2007 | 455 | 633 | -178 | 256 | 153 | 103 | 9 | 11 | -2 | 721 | 797 | -77 |
2008 | 642 | 484 | 158 | 363 | 162 | 202 | 6 | 12 | -6 | 1 011 | 658 | 353 |
2009 | 753 | 507 | 245 | 357 | 179 | 178 | 5 | 12 | -7 | 1 115 | 699 | 416 |
2010 | 542 | 515 | 27 | 381 | 239 | 142 | 29 | 10 | 19 | 951 | 764 | 188 |
2011 | 619 | 536 | 83 | 320 | 243 | 76 | 5 | 10 | -5 | 944 | 789 | 155 |
2012 | 504 | 560 | -56 | 372 | 246 | 126 | 0 | 10 | -9 | 877 | 816 | 61 |
2013 | 481 | 562 | -81 | 412 | 160 | 252 | 8 | 10 | -2 | 901 | 732 | 169 |
2014 | 729 | 579 | 149 | 427 | 162 | 266 | 8 | 10 | -2 | 1 164 | 751 | 413 |
2015 | 559 | 596 | -38 | 259 | 174 | 85 | 6 | 11 | -5 | 823 | 781 | 43 |
2016 | 629 | 610 | 20 | 315 | 187 | 127 | 19 | 9 | 9 | 963 | 807 | 156 |
2017 | 589 | 630 | -41 | 302 | 197 | 105 | 17 | 10 | 8 | 908 | 837 | 71 |
Yht. | 9 479 | 9 753 | -274 | 5 636 | 3 395 | 2 240 | 165 | 211 | -46 | 15 280 | 13 359 | 1 921 |
Väyläomaisuuden investoinnit sisältävät sekä uusinvestointeja että korvaus- ja korjausinvestointeja. Koko väyläomaisuuden hankintamenopohjaisen tasearvon kasvusta huolimatta väyliin liittyy korjausvelkaa. Tieväylien poistot ovat olleet tarkastelukaudella n. 274 milj. euroa suuremmat kuin investoinnit ja vesiväylien osalta vastaavasti n. 46 milj. euroa. Väylien investointien ja poistojen erotusta voidaan hankintamenopohjaisessa tarkastelussa pitää 2000-luvulla syntyneenä minimikorjausvelkana. Rataväylien investoinnit ovat 2000-luvulla puolestaan olleet n 2,2 mrd. euroa suuremmat kuin poistot.