Talousarvioesitys 2019
03. Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 251 008 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetusta laista (715/2011) aiheutuviin menoihin ja siirtomenojen maksamiseen asianajajayhdistykselle lain 24 §:n 2 momentin mukaisesti.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta suoriteperustetta vastaavalla perusteella.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laeiksi rikoslain (39/1889) 17 luvun, ulkomaalaislain (301/2004) 185 §:n ja aluevalvontalain (755/2000) 44 §:n muuttamisesta. Hallituksen esityksessä ehdotetaan maahantulokiellon rikkomisesta lisättäväksi rikoslain 17 lukuun uusi 7 b §, jonka mukaan teosta tuomittaisiin sakkoa tai enintään yksi vuosi vankeutta. Nykyisin tekoon sovelletaan lähes yksinomaan ulkomaalaisrikkomusta koskevaa ulkomaalaislain 185 §:n 1 momentin 4 kohtaa, jonka nojalla voidaan määrätä vain sakkorangaistus. Hallituksen esityksen mukaan vuosittaiset kustannusvaikutukset vuodesta 2019 alkaen olisivat oikeusministeriön hallinnonalalla yhteensä 585 000 euroa momenteilla 25.01.20, 25.10.03, 25.10.50, 25.30.01 ja 25.40.01.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Esityksestä aiheutuu määrärahavaikutuksia momentille 28.30.03.
Laki sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain muuttamisesta (95/2018) ja laki ajokorttilain muuttamisesta (96/2018) tulevat voimaan 1.6.2019. Sakkomenettelyn tosiasiallinen käyttöala laajenee, kun toimivalta ajokieltoseuraamusten määräämisestä siirretään kaikilta osin poliisille. Muutos vähentää tuomioistuimiin tulevien rikosasioiden määrää.
Hovioikeuksien osalta alueellisia käsittelyaikaeroja koskevana tavoitteena on, ettei yksittäisen hovioikeuden käsittelyaika ole yli 2 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi. Tavoitteena on myös, että yli vuoden vireillä olleiden asioiden osuus vireillä olevista asioista on alle 6 %.
Tavoitteena on estää asioiden kokonaiskäsittelyajan pitkittyminen. Pitkään esitutkinnassa, syyteharkinnassa ja käräjäoikeusvaiheessa viipyneiden asioiden kokonaiskäsittelyaika tulee ottaa huomioon. Hovioikeudet pyrkivät siihen, että aiemmissa vaiheissa yli kolme vuotta kestäneiden asioiden käsittelyaika hovioikeusvaiheessa on enintään 12 kuukautta.
Käräjäoikeuksien pääkäsittelyssä ratkaistavien laajojen riita-asioiden osalta tavoitteena on, että asioista 35 % ratkaistaan alle 6 kuukaudessa ja enintään 35 prosentissa käsittelyaika on yli vuoden.
Rikosasioiden osalta tavoitteena on, ettei minkään käräjäoikeuden keskimääräinen käsittelyaika ole yli 3 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi. Lisäksi tavoitteena on, että 45 prosentissa rikosasioista käsittelyaika on enintään 2 kuukautta, ja että käsittelyaika ylittää 9 kuukautta enintään 10 prosentissa rikosasioista. Tavoitteena on estää asioiden kokonaiskäsittelyajan pitkittyminen. Pitkään esitutkinnassa ja syyteharkinnassa viipyneiden asioiden kokonaiskäsittelyaika tulee rikosasioissa ottaa huomioon.
Hallinto-oikeuksien osalta alueellisia käsittelyaikaeroja koskevana tavoitteena on, että kunkin hallinto-oikeuden käsittelyaika on enintään 3 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi.
Ulkomaalaisasiat muodostavat merkittävän osan hallinto-oikeuksiin saapuvista asioista. Turvapaikka-asiat kuuluvat ulkomaalaisasioiden ryhmään. Tavoitteena on, että turvapaikka-asiat käsitellään joutuisasti siten, että keskimääräinen käsittelyaika näissä asioissa on alle 6 kuukautta.
Tunnuslukutaulukko
2017 toteutuma |
2018 arvio |
2019 tavoite/arvio |
|
Hovioikeudet | |||
---|---|---|---|
Ratkaistut asiat, kpl | 8 269 | 8 500 | 8 500 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 5,5 | 6,0 | 5,5 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 864 | 1 800 | 1 800 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 45 | 45 | 45 |
Käräjäoikeudet | |||
Ratkaistut asiat yhteensä, kpl | 521 942 | 535 000 | 550 000 |
— Rikosasiat | 51 076 | 52 000 | 50 000 |
— Laajat riita-asiat | 8 972 | 9 000 | 9 000 |
— Summaariset asiat | 375 951 | 410 000 | 420 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | |||
— Rikosasiat | 4,2 | 4,0 | 4,0 |
— Laajat riita-asiat | 13,8 | 9,5 | 9,0 |
— Summaariset asiat | 2,9 | 2,8 | 2,8 |
— Velkajärjestelyasiat | 6,2 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 582 | 600 | 600 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 122 | 120 | 120 |
Hallinto-oikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 22 703 | 25 000 | 20 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 8,1 | 8,0 | 7,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 985 | 1 000 | 1 000 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 77 | 75 | 75 |
Vakuutusoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 6 469 | 7 000 | 7 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 11,8 | 11,0 | 11,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 1 254 | 1 100 | 1 250 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 60 | 68 | 65 |
Markkinaoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 799 | 900 | 900 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 8,6 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 4 172 | 4 500 | 4 200 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 19 | 20 | 20 |
Työtuomioistuin | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 169 | 150 | 200 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 6,3 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 5 288 | 5 300 | 5 200 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 19 | 20 | 20 |
Tuomioistuinten suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 44,88 milj. euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 248 784 | 250 575 | 252 508 |
Bruttotulot | 1 490 | 500 | 1 500 |
Nettomenot | 247 294 | 250 075 | 251 008 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 48 933 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 58 136 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleiset tuomioistuimet | 174 644 |
Hallintotuomioistuimet | 52 274 |
Tietohallinto- ja muut menot | 24 090 |
Yhteensä | 251 008 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aineistopankkihankkeen (AIPA) istuntosali-infra | -1 000 |
Asiamäärän vähentäminen hallinto-oikeuksissa (HO 2015) | -2 550 |
Hallintotuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmähanke (HAIPA) (v. 2018 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -3 713 |
Hallintotuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmähanke (HAIPA) (v. 2019 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 4 533 |
Maahantulokiellon rikkomista koskevat jutut | 304 |
Maksukyvyttömyysrekisterin kehittäminen (v. 2018 rahoitus) (siirto momentilta 25.01.05) | 70 |
Rangaistusmääräysten käyttöalan laajentaminen (HO 2015) | -1 450 |
Siviilitiedustelulainsäädännön vaikutus asiamääriin | 400 |
Sotilastiedustelulainsäädännön vaikutus käräjäoikeuksien asiamääriin | 80 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistäminen | -4 960 |
Valtorin palvelumaksujen nousu | 1 040 |
Velkomusasioiden joutuisa käsittely | 2 000 |
Vesilainsäädännön mukaiset kuulemiset (siirto momentilta 28.40.01) | 20 |
Viran siirto momentilta 25.01.01 (1 htv) | 30 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 1 189 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -57 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -45 |
Palkkausten tarkistukset | 6 670 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -60 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | -5 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 166 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -180 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -1 416 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -603 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 1 752 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 228 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -178 |
Yhteensä | 933 |
2019 talousarvio | 251 008 000 |
2018 I lisätalousarvio | 1 940 000 |
2018 talousarvio | 250 075 000 |
2017 tilinpäätös | 256 497 000 |