Talousarvioesitys 2019
01. Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 50 754 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) lähialueyhteistyöhankkeiden menoihin
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi Liikenne- ja viestintäviraston perustamisesta, Liikennevirastosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi niihin liittyviksi laeiksi.
Väyläviraston tehtävänä on vastata liikenteen palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä valtion hallinnoimilla liikenneväylillä. Virasto edistää toiminnallaan koko liikennejärjestelmän toimivuutta, liikenteen turvallisuutta, alueiden tasapainoista kehitystä ja kestävää kehitystä.
Väyläviraston tehtävänä on muun muassa:
- — vastata hallinnoimastaan valtion tie- ja rataverkosta ja niiden kehittämisestä sekä niihin kohdistuvien toimien yhteensovittamisesta koko maassa
- — osallistua liikennejärjestelmäsuunnitteluun ja liikenneverkkojen toimenpiteiden valmisteluun sekä maankäytön yhteistyöhön
- — osallistua liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen
- — rajoittaa liikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja
- — vastata liikenteenohjauksen järjestämisestä
- — edistää liikenteen palveluiden ja liikennejärjestelmän digitalisaatiota ja automatisaatiota
- — vastata maanteiden kunnossapidosta ja palvelutasosta, merkittävien tiehankkeiden rakentamisesta ja tienpidon valtakunnallisista tehtävistä sekä ratojen ja vesiväylien suunnittelusta, rakentamisesta, kunnossapidosta ja palvelutasosta
- — vastata elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toiminnallisesta ohjauksesta toimialallaan ja tienpidon yhteensovittamisesta sanotuissa keskuksissa
- — vastata ja hallinnoida väyliä koskevia tietovarantoja ja huolehtia toimialansa tilastoinnista
- — turvata talvimerenkulun edellytykset
- — edistää väylänpidon markkinoiden toimivuutta
- — huolehtia oman toimintansa varautumisesta normaaliolojen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin sekä edistää toimialallaan yhteiskunnan varautumista normaaliolojen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin
- — vaalia ja hoitaa hallinnassaan olevia kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kiinteistökohteita, kulttuuriympäristöjä ja kulttuuriomaisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön Väylävirastolle vuodelle 2019 alustavasti asettamat keskeiset toiminnalliset tavoitteet ovat seuraavat:
Tulostavoitteet | 2017 toteutuma | 2018 tavoite | 2019 tavoite |
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
---|---|---|---|
1. Liikenteen ja viestinnän palvelumarkkinat ja palvelut | |||
Markkinat toimivat tasapuolisesti ja niiden kehittymistä edistetään |
|||
Innovatiiviset hankinnat ja kokeilut | Hankinnan toimintalinjat on uudistettu uudenlaisen liiketoiminnan mahdollistamiseksi. Kokeilut ovat vauhdittaneet uusien palvelujen kehittymistä ja käyttöä. |
||
Rataverkon käytön ja palveluiden tasapuolisuus |
Ratapihat toimivat kilpailuneutraalisti. Rataverkon haltijan palvelut on kuvattu ja hinnoiteltu. Uudet kapasiteetinhallinnan toimintamallit on luotu ja käyttöönotto aikataulutettu. |
||
2. Liikenteen energiareformi | |||
Toimialan energiatehokkuus lisääntyy | |||
Liikennejärjestelmän tehokkuus | Toimeenpantu merkittäviä, kestävää liikennejärjestelmää edistäviä toimenpiteitä ja hankkeita. Edistetty liikenteen energiatehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä (esim. junaliikenteen energiatehokkuus, digitalisaatio). |
||
Väyläviraston hankintojen energiatehokkuus | Uudistettu hankintojen energiatehokkuusvaatimuksia koskevat toimintalinjat. |
||
3. Tiedon hyödyntäminen ja liiketoimintamahdollisuudet | |||
Tieto on lisännyt uutta liiketoimintaa sekä tehostanut logistiikkaa ja väylänpitoa |
|||
Automaattinen liikenne ja tiedon hyödyntäminen |
Virasto on osallistunut roolinsa mukaisesti automatisoituvan liikenteen ekosysteemien, kokeilujen ja tietopohjan kehittämiseen. | ||
Satelliittinavigoinnin toteuttaminen | Viraston vastuulla olevat SATNAV-hallinnonalan toimenpidesuunnitelman mukaiset toimenpiteet v. 2019 on toteutettu. |
||
Älykkään infraomaisuuden ja infran kunnon hallinnan kehittäminen |
On hyödynnetty uusia tietolähteitä ja uutta analytiikkaa osana infran omaisuudenhallintaa ja liikennejärjestelmän kehittämistä. |
||
4. Luottamus digitaalisiin palveluihin | |||
Tieto, järjestelmät ja verkot ovat luotettavia | |||
Älyliikenteen ja liikenteen ohjauksen tietoturvan ja tietosuojan varmistaminen |
Tiedon keruussa, hallinnassa, jakelussa ja liikenteen ohjauksen hankintasopimuksessa on huomioitu tietoturvallisuuden vaatimukset. |
||
Digitaaliset palvelut ovat esteettömiä | |||
Liikenteen ja viestinnän digitaalisten palveluiden esteettömyys | Virasto on toteuttanut vastuullaan olevat liikenteen ja viestinnän digitaalisten palveluiden esteettömyyden toimenpideohjelman toimenpiteet ja on antanut väliraportin. | ||
5. Liikenne- ja viestintäverkot | |||
Väyläomaisuuden hallinta on systemaattista | |||
Väyläomaisuuden hallinta | Strateginen omaisuuden hallinnan suunnitelma on laadittu ja keskeiset toimenpiteet ohjelmoitu suhteessa palvelutasoon ja rahoitukseen. |
||
Liikenneverkot vastaavat elinkeinoelämän ja kilpailukyvyn kannalta keskeisiin kuljetustarpeisiin | |||
Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain täytäntöönpano |
Liikennejärjestelmän uudistusten toimeenpano on aloitettu yhteistyössä kuntien ja muiden toimijoiden kanssa. |
||
Asiakastyytyväisyys | Asiakastyytyväisyysmittausten vastaukset on analysoitu ja tarvittavat toimenpiteet päätetty. |
||
Radanpidosta johtuvat viivästykset kauko- ja lähijunaliikenteessä |
Radanpidosta johtuvat viivästykset ovat vähentyneet. |
||
Verkkojen ja järjestelmätason toimintavarmuus ja turvallisuus paranevat | |||
Verkkojen ja liikennejärjestelmätason toimintavarmuus |
Rataverkon toimintavarmuutta on parannettu elinkaaren hallinnan avulla ja rataverkon käytön suunnittelun kehittämisellä. Tieverkon talvihoidon laatu ja vastaavuus asiakastarpeeseen on varmistettu. |
||
Turvallisuusjohtamisjärjestelmät ja riskienhallinta |
Turvallisuusjohtamisjärjestelmät ovat integroituja viraston johtamisjärjestelmään ja toimivat laadukkaasti. Viraston riskienhallinta on systematisoitua ja koordinoitua. Palveluntuottajien ja -ketjujen valvontaa on parannettu. |
||
Väylien palvelutason seuraaminen | On tuotettu ja analysoitu digitaalista tietoa väylien kunnosta, liikenteenohjauslaitteista, tiemerkinnöistä, liikennetilanteesta ja häiriöistä. |
||
Verkot mahdollistavat uudet innovatiiviset palvelut |
|||
Verkot luovat mahdollisuuksia uusien palvelujen kehittymiselle |
Liikenteen ja logistiikan sekä niiden palveluiden ja palvelukonseptien edellyttämät muutostarpeet verkoille on tunnistettu ja otettu suunnitelmiin. |
||
Suomi on 5G-teknologian kärkimaa | |||
5G-hankkeen toteuttaminen ja edistäminen | Hanketta on toteutettu hankesuunnitelman mukaisesti. | ||
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Tuottavuus ja kokonaistaloudellisuus1) | |||
Työn tuottavuuden kasvu, % | 1,3 | 1,0 | |
Kokonaistuottavuuden kasvu, % | -2,1 | 0,2 | |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus, % | 116 | 120 | 120 |
1) Liikenneviraston tavoitteet v. 2017—2018; vuoden 2019 osalta ei vielä määritelty
Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon 1.1.2019 perustettavaan Liikenne- ja viestintävirastoon siirtyvät tehtäväkokonaisuudet. Tämän johdosta momentilta on siirretty 6 664 000 euroa momentille 31.20.01 Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot. Tämä summa sisältää siirtyvää 78 henkilötyövuotta vastaavat palkkaus- ja muut kulut.
Hallinnonalan virastouudistuksen yhteydessä viraston tehtävistä siirretään Liikenne- ja viestintävirastoon viranomaistehtävät, mm. merikartoituksen järjestäminen, kauppa-alustukien myöntäminen ja julkisen liikenteen kehittämiseen liittyvät tehtävät. Väylävirasto keskittyy tie-, rata- ja meriliikenteen väylien palvelutason ylläpitoon, väylien kehittämiseen, automatisoinnin edistämiseen sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 79 000 | 74 114 | 51 154 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 1 625 | 1 100 | 400 |
Nettomenot | 77 375 | 73 014 | 50 754 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 068 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 006 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Liikenne- ja viestintävirastoon siirtyvät tehtävät (-78 htv) (siirto momentille 31.20.01) | -6 664 |
Liikenteenohjausyhtiöön siirtyvät tehtävät (-175 htv) (siirto momentille 31.10.20) | -16 317 |
Siirto momentilta 31.20.01 (1 htv) | 118 |
Toimintamenosäästön uudelleenkohdennus momentilta 31.01.01 | -33 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 204 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -66 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -33 |
Palkkausten tarkistukset | 1 754 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -18 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -391 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -910 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -210 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -176 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 509 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 25 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -52 |
Yhteensä | -22 260 |
Momentin nimike on muutettu.
2019 talousarvio | 50 754 000 |
2018 I lisätalousarvio | 535 000 |
2018 talousarvio | 73 014 000 |
2017 tilinpäätös | 74 313 000 |