Talousarvioesitys 2019
50. Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 23 222 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Työterveyslaitoksen toiminnasta ja rahoituksesta annetun lain (159/1978) 3 §:n nojalla Työterveyslaitoksen toiminnasta aiheutuviin menoihin suoritettavan valtionavun maksamiseen
2) EU:n hyväksymien tutkimushankkeiden rahoittamiseen.
Määrärahasta saa käyttää enintään 350 000 euroa työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Työterveyslaitokselle suoritetaan sosiaali- ja terveysministeriön vahvistamiin menoihin valtionapua 80 % kustannuksista kuitenkin siten, että arvonlisäveroa vastaava osuus myönnetään edellä mainitun lain 3 §:n 2 momentin nojalla lisättynä valtionapuna.
Valtionavusta arvioidaan kohdistuvan palkkausmenoihin 14 000 000 euroa ja muihin menoihin 8 872 000 euroa ja työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuviin menoihin 350 000 euroa.
Työterveyslaitos on itsenäinen, sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toimiva julkisoikeudellinen yhteisö. Työterveyslaitos on tutkimus- ja asiantuntijalaitos, joka edistää työn terveellisyyttä ja turvallisuutta osana hyvää elämää. Laitos vaikuttaa siihen, että työelämän laatu ja työn tuottavuus paranevat sekä työhön osallistuminen lisääntyy.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut alustavasti Työterveyslaitokselle (TTL) seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Vastuualuekohtaiset tulostavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Hallituksen kärkihankkeiden mukaisesti Työterveyslaitos toteuttaa seuraavia sisältöjä:
Hallitusohjelman strateginen painopistealue: Hyvinvointi ja terveys
Osatyökykyisille tie työelämään:
- — TTL edistää työterveyshuoltojen, koordinoivaa työtä tekevien ja työnantajien osaamista osatyökykyisten työllistymisen ja työssä jatkamisen tukemisessa
- — TTL osallistuu osatyökykyisten työllistymistä ja osallisuutta tukevan palvelujärjestelmän sekä terveydenhuollon ja muiden tukitoimien kehittämiseen ja arviointiin sekä kehittää ja toteuttaa ratkaisuja työttömien työkyvyn tukemiseen yhdessä OTE-kärkihankkeen ja sen kokeilujen kanssa. Tavoitteena on viedä toimintamallit käyttöön tuleviin maakuntiin.
Hallitusohjelman reformihankkeet: sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
- — TTL osallistuu työterveyshuollon roolin ja tehtävien määrittelyyn sote-uudistuksessa sekä tukee työterveyshuollon organisoitumista terveydenhuollon palvelujärjestelmän uudistuksessa ja työterveyshuollon kattavuuden parantamista sote-alueilla
- — TTL tukee alueellisia toimijoita yhteistyökäytäntöjen rakentamisessa eri sote-alueilla työterveyshuollon, terveydenhuollon ja kuntoutuksen välille mahdollistamaan sujuvat hoito- ja kuntoutuspolut ja prosessit
- — TTL seuraa sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön hyvinvoinnin tilaa sote-uudistuksen aikana.
Sosiaali- ja terveysministeriön strategian mukaisesti Työterveyslaitos toteuttaa seuraavia sisältöjä:
- — TTL toteuttaa toimenpiteitä, joilla kokonaisvaltaista Nolla-ajattelua viedään työpaikoille. Kyseessä on malli, jonka mukaan työssä tapahtuvat ei-toivotut tapahtumat voidaan estää, kun kaikki työpaikan toimijat johdosta työntekijöihin ovat sitoutuneet tavoitteisiin
- — TTL toteuttaa Terveet tilat 2028 -toimenpideohjelmaa
- — TTL tukee ja kehittää työn voimavaroja edistäviä toimintatapoja työpaikoilla.
- — TTL tuottaa (ennakoivaa) tietoa työn murroksen vaikutuksista työntekijöihin ja työpaikkoihin sekä toimenpide-ehdotuksia päätöksentekoon
- — TTL kokoaa työelämää, työterveyttä, työympäristöjä, työterveyshuoltoa ja työsuojelua koskevan tietokannan eri tietovarannoista, arvioi ja analysoi niihin liittyviä trendejä ja tukee suomalaisia työpaikkoja ratkaisemaan uudentyyppisistä työnteon tavoista johtuvia haasteita.
- — TTL osallistuu Työterveys 2025-periaatepäätöksen toimeenpanoon ja indikaattoreiden kehittämiseen
- — TTL kehittää työterveyshuoltoa ko. periaatepäätöksen mukaisesti huomioiden sosiaali- ja terveydenhuollon integraation ja eri asiakasryhmien tarpeet.
Työterveyslaitos sopeuttaa henkilövoimavarojaan ottaen huomioon toiminnan rahoitusmahdollisuudet.
Työterveyslaitoksen määrälliset suoritteet
2017 toteutuma |
2018 tavoite |
2019 tavoite |
|
Tieteelliset julkaisut | 2161) | 200 | 250 |
Yleistajuiset julkaisut | 1011) | 350 | 200 |
Verkkosivuilla kävijöiden lkm/kk | 248 000 | 250 000 | 267 000 |
Työhygieeniset selvitykset | 350 | 350 | 350 |
Laboratorioanalyysit | 64 141 | 60 000 | 63 000 |
Ammattitauti- ja työkyvyn arviointitutkimukset | 2 207 | 1 800 | 2 000 |
Koulutettavat, päiviä | 27 227 | 30 000 | 32 000 |
1) Laskentatapamuutos, valtakunnalliseen VIRTA-järjestelmään siirtymisen myötä
Työterveyslaitoksen kokonaismenoihin, joiden arvioidaan olevan 52 000 000 euroa, myönnetään valtionapua 23 222 000 euroa. Toiminnan laajuus tulosalueittain arvioidaan vuonna 2019 seuraavaksi:
Työterveyslaitoksen toiminnan laajuus tulosalueittain vuosina 2017—2019 (1 000 euroa)
Menot | Oma rahoitus | Valtionapu | |||||||
2017 tot. |
2018 arvio |
2019 arvio |
2017 tot. |
2018 arvio |
2019 arvio |
2017 tot. |
2018 arvio |
2019 arvio |
|
Tutkimus & kehittäminen | 17 888 | 19 700 | 19 700 | 8 982 | 9 900 | 9 900 | 8 906 | 9 800 | 9 800 |
Asiantuntijatyö | 3 535 | 3 900 | 3 900 | 153 | - | - | 3 382 | 3 900 | 3 900 |
Sisäinen toiminta | 9 690 | 8 700 | 8 700 | 1 253 | 178 | 178 | 8 437 | 8 522 | 8 522 |
Koulutus ja palvelu | 19 590 | 19 700 | 19 700 | 18 665 | 18 700 | 18 700 | 925 | 1 000 | 1 000 |
Yhteensä | 50 703 | 52 000 | 52 000 | 29 053 | 28 778 | 28 778 | 21 650 | 23 222 | 23 222 |
Rahoitusosuus, % | 57 | 55 | 55 | 43 | 45 | 45 |
2019 talousarvio | 23 222 000 |
2018 talousarvio | 23 222 000 |
2017 tilinpäätös | 23 222 000 |