Talousarvioesitys 2019
Pääluokka 29
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet budjetoidaan myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:
Kansainvälisen keskinäisriippuvuuden lisääntyminen, automaatio, robotit ja tekoäly muuttavat nopeasti yhteiskuntaa, työelämää, instituutioita, ansaintatapoja sekä ihmisten arkea ja osaamistarpeita. Ilmastonmuutos, Eurooppaan suuntautunut muuttoliike ja demokratiaan kohdistuvat maailmanlaajuiset uhat ovat tehneet toimintaympäristöstä epävarman ja muutosherkän. Epävarmuutta lisäävät meneillään olevat arvojen ja asenteiden muutokset. Osaamista, yhteiskunnallista yhteenkuuluvuutta ja luottamusta ylläpitävien instituutioiden ja politiikkojen merkitys korostuu. Rakenteellisiin muutoksiin sopeutuminen edellyttää sukupolvipoliittista näkemystä ja hallinnonalarajat ylittävää lapsi- ja nuorisopolitiikkaa sekä uusia toimia kasvatuksessa ja koulutuksessa. Väestön vähäinen fyysinen aktiivisuus ja liikkumattomuudesta aiheutuvat yhteiskunnalliset kustannukset heikentävät yksilöiden ja yhteiskunnan toimintakykyä.
Maailmanlaajuisesti arvoketjuihin kytkeytyvä tuotanto on mennyt yhä enemmän osaamisintensiiviseen suuntaan. Aiempaa merkittävämpi osuus talouskasvusta muodostuu aineettomasta pääomasta ja sen tuottamasta lisäarvosta. Osaava työvoima on Suomen tärkein kilpailutekijä.
Talouden kasvun myötä työttömyys on alentunut ja avoimien työpaikkojen määrä on lisääntynyt. Työvoiman rekrytointiongelmat ovat lisääntyneet ja ne ovat rakentamisessa ja palveluissa jo yleisin toiminnan laajentamisen este. Hallituksen toteuttamilla eri koulutusasteita koskevilla uudistuksilla turvataan osaavan työvoiman saatavuus pitkällä aikavälillä.
Talouden rakennemuutos, ikäsidonnaisten menojen kasvaminen, velkaantuminen, väestörakenteen ja palvelujen edellytysten alueellinen eriytyminen ja julkisen sektorin sopeuttamistoimet asettavat ministeriön toiminnalle tiukat reunaehdot. Samaan aikaan kotimaiset ja kansainväliset vertailut ovat osoittaneet, että Suomen suhteellinen asema osaamisyhteiskuntana on heikentynyt. Koulutustason nousu on pysähtynyt. Nuorten osaamistaso on laskussa ja Suomen tiede on jäämässä jälkeen kilpailijamaistaan.
Koulutusjärjestelmän laadun ja vaikuttavuuden parantaminen edellyttävät uudenlaisia, avoimia ja kokeilevia toimintatapoja sekä aiempaa aktiivisempaa kotimaisen ja kansainvälisen toimintaympäristön kehityksen seurantaa ja siihen vaikuttamista. Väestön osaamistason nostaminen ja yhteiskunnallisen yhteenkuuluvuuden vahvistaminen edellyttävät yhteistyötä lasten ja nuorten kasvuyhteisöissä.
Kulttuurin toimialan kehittäminen edellyttää toimenpiteitä luovan työn ja tuotannon, osallisuuden ja kulttuuriin osallistumisen sekä kulttuurin perustan ja jatkuvuuden strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi. Painopisteinä ovat toimialan valtionosuusjärjestelmän kehittäminen ja taiteilijoiden työskentelyedellytysten parantaminen. Luovat alat ovat voimakkaasti digitaalisuutta hyödyntäviä kasvualoja, joiden liiketoiminnan ja palvelujen kehittämiselle digitaalinen kehitys tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Kansalaisvaikuttaminen digitalisoituu ja ilmiöpohjaistuu. Erilaiset vaihtoehtoiset totuudet ovat haaste demokratialle ja luottamukselle.
- — Osaaminen, osallisuus, sivistys ja luovuus vahvistuvat
- — Yhteiskunnan yhdenvertaisuus, avoimuus ja vakaus lisääntyvät
- — Osaavan työvoiman saatavuus sekä tieteen taso, vaikuttavuus ja innovaatioiden kaupallistettavuus paranevat .
Luodaan ja vakiinnutetaan hallinto- ja toimintatavat, joilla varmistetaan sukupuolten tasa-arvon edistäminen asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö edistää valtioneuvoston kestävän kehityksen selonteon tavoitteiden toteutumista yhdenvertaisen, tasa-arvoisen ja osaavan Suomen kehittämisessä. Tarkoituksena on jatkaa uudistusten toimeenpanoa varhaiskasvatuksessa, yleissivistävässä ja ammatillisessa koulutuksessa sekä korkeakoulutuksessa kiinnittämällä huomiota yhteisvastuun, kulttuurien moninaisuuden ja kansainvälisyyden, terveiden elämäntapojen sekä ympäristön ja elämän kunnioittamiseen.
Lisäksi pyritään varmistamaan kaikille avoin ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet. Opetusryhmäkokoja pienennetään, koulukäyntiavustajien määrää lisätään ja erityisopetuksen laatua kehitetään. Varhaiskasvatuksen osallistumisastetta edistetään ja haasteellisilla alueilla toimivien päiväkotien henkilöstömäärää pyritään lisäämään. Rakennetaan koulutus- ja työelämäpolkuja koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville nuorille ja aikuisille. Korkeakoulut myös edistävät kestävää kehitystä opetus- ja tutkimustoiminnassaan.
Tavoitteena on turvata toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle sekä muille uskonnollisille yhdyskunnille, edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista. Hautaustoimen yleisessä järjestämisessä lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.
Valtionosuusmäärärahat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
Mom. | Toimintamuoto | 2017 TP |
2018 TA |
2019 TAE |
2018/2019 muutos |
29.10.30 | Yleissivistävä koulutus | 674 602 | 704 808 | 703 585 | -1 223 |
29.10.31 | Vapaa sivistystyö | 145 000 | 152 433 | 155 230 | 2 797 |
29.20.30 | Ammatillinen koulutus | 716 535 | 774 071 | 803 251 | 29 180 |
29.20.33 | Nuorten aikuisten osaamisohjelma | 24 266 | 5 048 | - | -5 048 |
29.80.30 | Kirjastot | 3 700 | 3 700 | 3 700 | - |
29.80.31 ja 52 | Teatterit, orkesterit ja museot | 103 513 | 105 097 | 105 177 | 80 |
29.90.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 17 783 | 17 943 | 17 888 | -55 |
29.90.50 | Kuntien liikuntatoimi | 19 500 | 19 515 | 19 545 | 30 |
29.91.50 | Kuntien nuorisotyö | 8 037 | 8 020 | 7 975 | -45 |
Yhteensä | 1 712 936 | 1 790 635 | 1 816 351 | 25 716 | |
Arvio valtionosuuksien ja -avustusten jakautumisesta | |||||
Kunnat ja kuntayhtymät | 897 255 | 927 549 | 940 870 | 13 321 | |
— Kunnat | -80 323 | -94 610 | -95 969 | -1 359 | |
— Kuntayhtymät | 977 578 | 1 022 159 | 1 036 839 | 14 680 | |
Yksityiset | 815 681 | 863 086 | 875 481 | 12 395 |
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukainen kunnan omarahoitusosuus lukiokoulutuksen käyttökustannuksiin vuonna 2019 on 58,07 % lisättynä 14,69 eurolla kunnan asukasta kohti ammattikorkeakoulujen rahoituksesta poistamisen johdosta. Kuntien rahoitusosuus ammatillisen koulutuksen rahoituksessa on euromäärä, joka saadaan, kun em. lain 9 §:n 1 momentissa tarkoitettu valtion määräraha kerrotaan luvulla 1,3461. Kuntien rahoitusosuus on kuitenkin enintään vuoden 2017 tasossa. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) ja vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) muuttamiseksi siten, että opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla kustannustason arvioidusta muutoksesta aiheutuva tarkistus valtionosuuksiin jätetään säästösyistä tekemättä vuonna 2019.
Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämisen osalta vuodelle 2019 on 542,6 milj. euroa. Varsinaisen tuottoarvion lisäksi jakamattomia voittovaroja tuloutetaan yhteensä 16,85 milj. euroa ja palautuneita käyttämättömiä veikkausvoittovaroja 4,364 milj. euroa, jolloin rahapelitoiminnan voittovaroja on käytettävissä vuonna 2019 yhteensä 563,814 milj. euroa eli noin 6,7 milj. euroa vähemmän vuoden 2018 talousarvioon verrattuna. Tuottoarvio on kohdennettu edunsaajille arpajaislain (1047/2001) 17 a §:n mukaisesti.
Rahapelitoiminnan voittovarat1) ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa
2012 TP |
2013 TP |
2014 TP |
2015 TP |
2016 TP |
2017 TP |
2018 TA |
2019 TAE |
|
Tiede | 409,9 | 398,8 | 308,6 | 258,3 | 424,9 | 432,7 | 497,3 | 501,6 |
— voittovarat | 101,2 | 102,2 | 102,4 | 102,2 | 103,2 | 104,4 | 106,5 | 107,6 |
— budj.varat2) | 308,7 | 296,6 | 205,4 | 156,1 | 321,7 | 328,3 | 390,8 | 394,0 |
Taide | 432,6 | 451,8 | 458,3 | 470,3 | 458,6 | 460,8 | 458,8 | 443,6 |
— voittovarat | 222,4 | 224,6 | 237,0 | 236,9 | 233,3 | 233,4 | 238,3 | 246,3 |
— budj.varat | 210,2 | 227,2 | 221,3 | 233,4 | 225,4 | 227,4 | 220,5 | 197,4 |
Liikunta | 153,6 | 151,7 | 187,4 | 188,5 | 154,9 | 178,6 | 173,4 | 157,9 |
— voittovarat | 150,9 | 151,6 | 147,3 | 148,0 | 147,1 | 166,2 | 164,9 | 154,7 |
— budj.varat | 2,7 | 0,1 | 40,1 | 40,5 | 7,8 | 12,3 | 8,5 | 3,3 |
Nuoriso | 71,8 | 73,9 | 74,3 | 74,4 | 73,1 | 76,8 | 76,5 | 76,5 |
— voittovarat | 51,9 | 52,4 | 52,8 | 53,0 | 52,7 | 52,6 | 54,8 | 55,3 |
— budj.varat | 19,9 | 21,5 | 21,5 | 21,4 | 20,4 | 24,2 | 21,7 | 21,2 |
Voittovarat yhteensä | 526,4 | 530,8 | 539,5 | 540,1 | 536,3 | 556,7 | 564,5 | 563,8 |
1) Rahapelitoiminnan voittovarat ovat vuoteen 2017 saakka veikkausvoittovaroja.
2) Määrärahoihin ei sisälly yliopistojen valtionrahoituksen mom. 29.40.50 määrärahat.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
||
29.10.01 | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— vuokrasopimusvaltuus | 2,7 | - | |
29.40 | Korkeakouluopetus ja tutkimus | ||
— Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus | 343,3 | 368,4 | |
29.40.20 | Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | ||
— tutkimushankevaltuus | 33,0 | - | |
29.40.54 | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) | ||
— tutkimushankevaltuus | 55,6 | 55,6 | |
29.80.75 | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perusparannus- ja pienhankevaltuus | 1,3 | 1,0 |
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
LTA IV 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot | 242 784 | 500 | 3 700 | 0 | -15 | 246 969 |
01. | Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
17 770 | — | — | — | -15 | 17 755 |
02. | Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
60 633 | 500 | 3 700 | — | — | 64 833 |
03. | Opetushallituksen yhteydessä toimivien viranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
6 314 | — | — | — | — | 6 314 |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) |
2 661 | — | — | — | — | 2 661 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
31 000 | — | — | — | — | 31 000 |
50. | Eräät avustukset (kiinteä määräraha) |
1 537 | — | — | — | — | 1 537 |
51. | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) |
3 613 | — | — | — | — | 3 613 |
52. | Valtion rahoitus evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisiin tehtäviin (arviomääräraha) |
114 000 | — | — | — | — | 114 000 |
53. | Eräät maahanmuuttajista aiheutuvat avustukset (siirtomääräraha 2 v) |
3 010 | — | — | — | — | 3 010 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) |
2 246 | — | — | — | — | 2 246 |
10. | Yleissivistävä koulutus ja varhaiskasvatus | 929 910 | 7 000 | 0 | 0 | 0 | 936 910 |
01. | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
43 085 | — | — | — | — | 43 085 |
20. | Yleissivistävän koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) |
14 487 | 1 000 | — | — | 0 | 15 487 |
30. | Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) |
708 705 | 6 000 | — | — | — | 714 705 |
31. | Valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) |
155 230 | — | — | — | — | 155 230 |
51. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) |
8 403 | — | — | — | — | 8 403 |
20. | Ammatillinen koulutus | 840 842 | 0 | 20 000 | 0 | 400 | 861 242 |
01. | Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
8 072 | — | — | — | — | 8 072 |
21. | Ammatillisen koulutuksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) |
26 579 | — | 0 | — | 400 | 26 979 |
30. | Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen koulutukseen (arviomääräraha) |
806 191 | — | 20 000 | — | — | 826 191 |
40. | Korkeakouluopetus ja tutkimus | 3 136 162 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 136 162 |
01. | Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
11 542 | — | — | — | — | 11 542 |
02. | Kansallisarkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
19 457 | — | — | — | 900 | 20 357 |
03. | Kotimaisten kielten keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
1 108 | — | — | — | — | 1 108 |
04. | Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
1 665 | — | — | — | — | 1 665 |
20. | Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) |
32 523 | — | — | — | — | 32 523 |
22. | Tutkimusinfrastruktuurihankkeiden rahoitus (siirtomääräraha 3 v) |
8 500 | — | — | — | — | 8 500 |
50. | Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
1 767 113 | — | — | — | — | 1 767 113 |
51. | Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (arviomääräraha) |
276 140 | — | — | — | — | 276 140 |
53. | Rahapelitoiminnan tuotot tieteen edistämiseen (arviomääräraha) |
107 567 | — | — | — | — | 107 567 |
54. | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) |
55 631 | — | — | — | — | 55 631 |
55. | Valtionrahoitus ammattikorkeakoulujen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) |
834 944 | — | — | — | — | 834 944 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) |
19 972 | — | — | — | -900 | 19 072 |
70. | Opintotuki | 587 097 | 0 | 0 | 0 | 0 | 587 097 |
01. | Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
635 | — | — | — | — | 635 |
52. | Opintolainojen valtiontakaus (arviomääräraha) |
59 200 | — | — | — | — | 59 200 |
55. | Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) |
442 136 | — | — | — | — | 442 136 |
57. | Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) |
31 626 | — | — | — | — | 31 626 |
59. | Koulumatkatuki (arviomääräraha) |
53 500 | — | — | — | — | 53 500 |
80. | Taide ja kulttuuri | 447 726 | 1 790 | 3 000 | 0 | 2 472 | 454 988 |
01. | Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
4 115 | — | — | — | — | 4 115 |
03. | Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
2 109 | — | — | — | 115 | 2 224 |
04. | Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
19 999 | 1 000 | — | — | — | 20 999 |
05. | Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
5 199 | — | — | — | — | 5 199 |
06. | Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
6 750 | — | — | — | — | 6 750 |
16. | Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha) |
19 225 | — | — | — | — | 19 225 |
20. | Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset (siirtomääräraha 2 v) |
15 804 | — | — | — | — | 15 804 |
30. | Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha) |
4 560 | — | — | — | — | 4 560 |
31. | Valtionosuus ja -avustus teattereiden, orkestereiden ja museoiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) |
47 077 | — | — | — | — | 47 077 |
40. | Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha) |
252 | — | — | — | — | 252 |
41. | Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) |
26 648 | — | — | — | — | 26 648 |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) |
1 370 | — | 3 000 | — | — | 4 370 |
51. | Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) |
14 853 | — | — | — | — | 14 853 |
52. | Rahapelitoiminnan tuotot taiteen edistämiseen (arviomääräraha) |
246 260 | — | — | — | 1 000 | 247 260 |
53. | Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) |
26 867 | — | — | — | — | 26 867 |
55. | Digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuus ja säilyttäminen (siirtomääräraha 3 v) |
1 950 | — | — | — | — | 1 950 |
72. | Kansallisgallerian kokoelman kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) |
739 | — | — | — | — | 739 |
75. | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) |
3 899 | 790 | — | — | 1 357 | 6 046 |
95. | Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) |
50 | — | — | — | — | 50 |
90. | Liikuntatoimi | 159 941 | 0 | 0 | 0 | 0 | 159 941 |
30. | Avustus Liikkuva opiskelu -ohjelmaan (siirtomääräraha 3 v) |
3 800 | — | — | — | — | 3 800 |
50. | Rahapelitoiminnan tuotot urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) |
154 667 | — | — | — | — | 154 667 |
52. | Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille ja rahoitus liikuntatieteellisten hankkeiden arviointikustannuksiin (kiinteä määräraha) |
1 474 | — | — | — | — | 1 474 |
91. | Nuorisotyö | 78 093 | 300 | 0 | 0 | 0 | 78 393 |
50. | Rahapelitoiminnan tuotot nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) |
55 320 | — | — | — | — | 55 320 |
51. | Nuorten työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö (siirtomääräraha 2 v) |
21 023 | 300 | — | — | — | 21 323 |
52. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 2 v) |
1 750 | — | — | — | — | 1 750 |
Yhteensä | 6 422 555 | 9 590 | 26 700 | 0 | 2 857 | 6 461 702 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 2 568 | 2 510 | 2 474 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 232/2018 vp (15.11.2018)
Valtio saa luovuttaa vastikkeetta 60 000 000 euron arvosta pörssiosakkeita valtion perustaman tutkimusta tukevan säätiön peruspääomaan.
Valtio saa luovuttaa vastikkeetta 80 000 000 euron arvosta pörssiosakkeita perustettavan ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittämistä ja koulutusvientiä edistävän osakeyhtiön omaan pääomaan.
Selvitysosa:Päätösosan valtuuskohta lisätään talousarvioesityksen pääluokan päätösosan valtuuskohdaksi.
Valtio perustaa tutkimuksen lippulaivatoimintaa tukevan säätiölain mukaisen yksityisoikeudellisen säätiön. Säätiölle siirretään vastikkeetta 60 000 000 euron suuruinen erä sellaisten pörssiyritysten osakkeita, joiden säännöllinen, pitkän aikavälin osinkotuotto on ollut vähintään 3,5 %. Tarkoituksena on, että perustettava säätiö käyttää vuosittain peruspääoman tuoton lisäksi enintään 5 % peruspääomastaan omaan toimintaansa ja myöntämäänsä rahoitukseen. Säätiön tullessa lakkautetuksi, säätiön jäljellä oleva peruspääoma palautuu takaisin valtiolle.
Perustamissopimuksen perusteella Suomen valtio merkitsee ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittämistä ja koulutusviennin edistämistä tukevan osakeyhtiön osakkeet. Luovutettavat pörssiosakkeet merkitään osakeyhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Osakeyhtiö tekee vaikuttavuushankintoja ammatillisen koulutuksen kehittämiseksi myöntämällä markkinaehtoista pääomalainaa ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen ja opetusvälineistön kehittämistä sekä koulutusviennin edistämistä tukevaan yritystoimintaan. Osakeyhtiön purkautuessa osakeyhtiölaissa säädetyn selvitystilamenettelyn kautta, osakeyhtiön jäljellä oleva varallisuus jaetaan osakkeenomistajalle osakeyhtiölain mukaisesti.
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet budjetoidaan myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Valtio saa luovuttaa vastikkeetta 60 000 000 euron arvosta pörssiosakkeita valtion perustaman tutkimusta tukevan säätiön peruspääomaan.
Valtio saa luovuttaa vastikkeetta 80 000 000 euron arvosta pörssiosakkeita perustettavan ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittämistä ja koulutusvientiä edistävän osakeyhtiön omaan pääomaan.